Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/04/2023 - 20:00

Omgeving - Retributiereglement notarisinlichtingen - Goedkeuring

Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Verontschuldigd: Roger Coppens, Nico Roelandt, raadsleden
Aanleiding
De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan het retributiereglement notarisinlichtingen.
Feiten, context en motivering

Momenteel bevinden zich de bepalingen over de retributie voor het afleveren van stedenbouw/milieukundige gegevens en inlichtingen betreffende onroerende goederen in het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025.

Er was een herwerking nodig van het reglement van december 2019 door het feit dat het lokaal bestuur Haaltert vanaf 1 mei 2023 aansluit op het Vastgoedinformatieplatform van Vlaanderen. Omwille van het feit dat er een herwerking nodig was, is er gekozen om een apart reglement op te maken voor het afleveren van notarisinlichtingen.

Vanaf 1 mei 2023 zal er een verschil zijn tussen een burger en een notaris/makelaar die notarisinlichtingen aanvraagt: een burger zal nog via mail moeten aanvragen, de notarissen en de makelaars zullen moeten aanvragen via het Vastgoedinformatieplatform. Doordat er twee verschillende procedures zijn, was het nodig om ook twee reglementen op te maken wat de retributie betreft.

Het retributiereglement notarisinlichtingen zal lopen tot eind december 2023 aangezien het vanaf 1 januari 2024 ook voor burgers zal mogelijk zijn om hun aanvraag in te dienen via het Vastgoedinformatieplatform.

Juridische gronden
Algemene basisbevoegdheid
Bijzondere bevoegdheidsgronden
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 18 januari 2008
  • artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009
  • de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende de retributie op afgifte van administratieve stukken voor de perioden 2020-2025
Financiële gevolgen

De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Beleidstoets

Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

Publieke stemming
Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. Goedkeuring te geven aan het retributiereglement notarisinlichtingen.

Artikel 2. Het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 op te heffen.