Momenteel bevinden zich de bepalingen over de retributie voor het afleveren van stedenbouw/milieukundige gegevens en inlichtingen betreffende onroerende goederen in het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025.
Er was een herwerking nodig van het reglement van december 2019 door het feit dat het lokaal bestuur Haaltert vanaf 1 mei 2023 aansluit op het Vastgoedinformatieplatform van Vlaanderen. Omwille van het feit dat er een herwerking nodig was, is er gekozen om een apart reglement op te maken voor het afleveren van notarisinlichtingen.
Vanaf 1 mei 2023 zal er een verschil zijn tussen een burger en een notaris/makelaar die notarisinlichtingen aanvraagt: een burger zal nog via mail moeten aanvragen, de notarissen en de makelaars zullen moeten aanvragen via het Vastgoedinformatieplatform. Doordat er twee verschillende procedures zijn, was het nodig om ook twee reglementen op te maken wat de retributie betreft.
Het retributiereglement notarisinlichtingen zal lopen tot eind december 2023 aangezien het vanaf 1 januari 2024 ook voor burgers zal mogelijk zijn om hun aanvraag in te dienen via het Vastgoedinformatieplatform.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan het retributiereglement notarisinlichtingen.
Artikel 2. Het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 op te heffen.