Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/09/2025 - 12:30

Aanvullend politiereglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Hollestraat - Middenmarkering - goedkeuring

Aanwezig: Phaedra Van Keymolen, burgemeester
Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, schepenen
Lien Grootvriendt, algemeen directeur
Juridische gronden

Algemene basisbevoegdheid:

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

Toepasselijke regelgeving:

  • Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, inzake de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
  • Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Het decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer, en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer, en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het algemeen politiereglement van 27 februari 1995, en alle latere wijzigingen, op het wegverkeer gemeentewegen en gewestwegen, van het lokaal bestuur Haaltert.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2016, houdende het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer - bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen.
Feiten, context en motivering

In de Hollestraat ter hoogte van de bocht met het kruispunt Plaatstraat is er een onveilige situatie zowel voor de kwetsbare weggebruikers als voor de automobilisten.

Geparkeerde voertuigen ter hoogte van de bocht zorgen ervoor dat bij tegenliggend verkeer vaak auto's uitwijken naar het voetpad.

Om dit probleem grotendeels op te lossen wordt ter hoogte van de bocht de rijbaan verdeeld in rijstroken (middenmarkering). Niet alleen geldt er dan een parkeerverbod, maar de middenmarkering zal ook betere geleiding geven.

Adviezen

verkeerscommissie van 9 september 2025: gunstig advies

Financiële gevolgen

De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Communicatie

De bewoners ter hoogte van de wijziging worden schriftelijk op de hoogte gebracht.

Besluit

Artikel 1: In de Hollestraat wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals aangegeven op het plan gevoegd bij dit besluit, en zoals hierna bepaald.
Dit plan maakt integrerend deel uit van dit besluit.

Artikel 2:

§ 1. In de Hollestraat wordt de rijbaan in 2 rijvakken verdeeld, vanaf de woning Hollestraat 5 tot en met woning Hollestraat 10.

§ 2. Deze maatregel wordt gesignaleerd door het aanbrengen van een witte onderbroken streep in het midden van de rijbaan.

Artikel 3: De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.