De voorzitter opent de zitting op 20/01/2025 om 21:46.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de zitting van 5 december 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de zitting van 5 december 2024 van de raad voor maatschappelijk welzijn volgend op de installatievergadering van de gemeenteraad goed.
Voor 2025 worden volgende zittingsdatums voorgesteld, rekening houdend met vakantie en feestdagen:
Februari: maandag 24 februari 2025
Maart: maandag 31 maart 2025
April: maandag 28 april 2025
Mei: maandag 26 mei 2025
Juni: maandag 30 juni 2025
Juli: geen zitting
Augustus: geen zitting
September: maandag 15 september 2025
Oktober: maandag 20 oktober 2025 (voor herfstvakantie)
November: maandag 24 november 2025
December: maandag 15 december 2025 (voor kerstvakantie)
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de datums voor de zittingen van de raad voor maatschappelijk welzijn voor 2025.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe raadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat de vertegenwoordigers voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden opnieuw bepaald moeten worden voor de hele legislatuur 2024-2030. Na de gehele vernieuwing van de gemeente en OCMW-raden wordt binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op het jaar van de verkiezingen een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan.
Het OCMW is voor één of meer activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA en dient de afgevaardigde van het lokaal bestuur Haaltert voor te dragen, onder wiens democratische controle zij vallen, die hen conform het inhouse-beginsel als bestuurder in de Raad van Bestuur van SOLVA zal vertegenwoordigen. Lokaal bestuur Haaltert dient voor SOLVA het volgende te bepalen in zitting van vandaag:
De vertegenwoordigers in de algemene vergadering dienen overeenkomstig artikel 432 van het Decreet over lokaal bestuur voor de steden en gemeenten gemeenteraadslid te zijn en die mogen geen lid zijn van de Raad van Bestuur.
Hiervoor dient één effectieve vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aangeduid te worden.
2. Voordracht bestuurders in de Raad van Bestuur
SOLVA wordt bestuurd door een Raad van Bestuur van maximum 15 leden, met een minimale verdeling van mandaten tussen gemeenten met A1- en A2-aandelen. Deze leden worden benoemd door de Algemene Vergadering, bij geheime stemming.
SOLVA heeft 21 gemeentelijke en 22 niet-gemeentelijke aandeelhouders, die elk vertegenwoordigd zijn in de Algemene Vergadering. Het DLB beperkt het aantal leden (met beslissende stem) van de Raad van Bestuur van een dienstverlenende vereniging tot maximaal 15. Aangezien SOLVA meer dan 15 aandeelhouders heeft, werd er de voorbije legislatuur in de Raad van Bestuur van SOLVA gewerkt met een systeem van getrapte vertegenwoordiging. Dit werd in de praktijk gerealiseerd door een groep van vaste bestuurders voor de volledige 6 jaar en een systeem van rotatie waarbij de overige bestuurders in 2 groepen werden opgesplitst (bestuurders met beslissende stem en deskundigen) die na een periode van 3 jaar wisselden. Deze 3 groepen van lokale besturen werden samengesteld op basis van bevolkingsaantallen, regionale spreiding en type aandeelhouderschap. Op die manier kan ieder lokaal bestuur gedurende de legislatuur als bestuurder zetelen in de Raad van Bestuur. Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat de deelgenoten van een dienstverlenende vereniging diensten kunnen afnemen van die vereniging zonder daarbij de wet op de overheidsopdrachten te moeten toepassen, op voorwaarde dat zij op die vereniging toezicht uitoefenen (de zogenaamde “inhouse-exceptie”). Daarom is het van belang dat elke aandeelhouder van SOLVA (in het geval van lokale besturen) minstens een individuele bestuurder aanduidt als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur via de gemeenteraad. Dit alles wordt geregeld door de aanstelling van bestuurders met meervoudige vertegenwoordiging. Stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur kunnen immers meerdere aandeelhouders vertegenwoordigen.
Voordracht kandidaat-bestuurder van de Raad van Bestuur
Voor de samenstelling en voordracht van de leden van de Raad van Bestuur stelt SOLVA het volgende voor:
- de steden Aalst, Geraardsbergen, Ninove, Oudenaarde, Ronse en Zottegem hebben gedurende 6 jaar een bestuurder met beslissende stem in de Raad van Bestuur.
- de overige 15 gemeenten worden opgesplitst in 2 groepen (van 7 en 8 gemeenten) met afwisselend een bestuurder met beslissende stem voor 3 jaar en een deskundige voor 3 jaar in de Raad van Bestuur:
Deze gemeenten dragen voor:
o Een bestuurder uit eigen gemeente voor de periode 2025 tot en met 2027;
o Een deskundige uit eigen gemeente voor de jaren 2028 tot en met 2030;
o Een bestuurder met beslissende stem uit een ander lokaal bestuur die hen conform het inhouse-beginsel zal vertegenwoordigen voor de periode 2028 tot 2030 in de Raad van Bestuur. Zij kunnen deze bestuurder kiezen uit een bestuurder van één van de zes steden of uit de lijst van bestuurders die zetelen met beslissende stem in de tweede periode van drie jaar.
Deze gemeenten dragen voor:
o Een deskundige uit eigen gemeente voor de periode 2025 tot en met 2027;
o Een bestuurder uit eigen gemeente voor de jaren 2028 tot en met 2030;
o Een bestuurder met beslissende stem uit een ander lokaal bestuur die hen conform het inhouse-beginsel zal vertegenwoordigen voor de periode 2025 tot en met 2027 in de Raad van Bestuur. Zij kunnen deze bestuurder kiezen uit een bestuurder van één van de zes steden of uit de lijst van bestuurders die zetelen met beslissende stem in de eerste periode van drie jaar.
De gemeenten dragen bij voorkeur dezelfde persoon voor om in de 2 driejarige periodes bestuurder en deskundige te zijn.
Wat de genderverhoudingen betreft, zal de wettelijke genderverhouding via een loting geregeld worden waarbij gemeenten worden aangeduid die een bestuurder met beslissende stem van een ander geslacht dienen af te vaardigen om het wettelijk bepaalde maximum van twee derden niet te overschrijden. In dit geval zal het maximum van twee derde leden van hetzelfde geslacht gerespecteerd moeten worden zowel in de groep van 6 vaste bestuurders, als in de twee roterende groepen van bestuurders en deskundigen.
Na contact met lokaal bestuur Denderleeuw stelt de dienst Secretariaat voor om het mandaat te delen met lokaal bestuur Denderleeuw.
Voordracht kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de Raad van Bestuur
Naast de maximum 15 bestuurders wordt de Raad van Bestuur ook aangevuld met ten hoogste vijf bestuurders met raadgevende stem; dit is een gemeenteraadslid verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozenen deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen. Iedere in SOLVA deelnemende gemeente heeft het recht om een gemeenteraadslid uit de oppositie voor te dragen als bestuurder met raadgevende stem voor de volledige legislatuur. De gemeente kan deze voordracht voorleggen aan de Algemene Vergadering die overgaat tot de samenstelling van de Raad van Bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt ten hoogste vijf bedraagt, neemt de Algemene Vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de Raad van Bestuur bij.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt meer dan vijf bedraagt, neemt de Algemene Vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem in afdalende volgorde waarbij in eerste instantie de leden aan bod komen die met eenparigheid van stemmen door hun gemeenteraad aangeduid werden. In ondergeschikte orde gelden als daaropvolgende criteria:
1. De onderbroken dienstanciënniteit in de betrokken gemeenteraad waarbij voorrang gegeven wordt aan de aangeduide leden met de hoogste anciënniteit;
2. De leeftijd waarbij voorrang gegeven wordt aan in eerste instantie de oudste aangeduide leden in jaren die de leeftijd van zestig jaar niet bereikt hebben, in tweede instantie aan de jongste aangeduide leden die de leeftijd van zestig jaar hebben bereikt.
De eerste vijf volgens deze rangorde aangeduide leden met raadgevende stem wonen vanaf dat ogenblik de zittingen van de Raad van Bestuur bij.
Hierbij dient ook rekening gehouden te worden met artikel 434 §4 van het DLB: niemand mag gelijktijdig mandaten uitoefenen in de uitvoerende organen van meer dan drie dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen. Een bestuurder bij SOLVA mag zich overeenkomstig artikel 436 DLB ook niet in een situatie van onverenigbaarheid bevinden.
Wat de vertegenwoordiging van niet-gemeentelijke aandeelhouders betreft:
- De aandeelhouders van SOLVA die geen lokaal bestuur zijn, hebben geen eigen bestuurder met beslissende stem in de Raad van Bestuur. Zij duiden wel een bestuurder met beslissende stem van een lokaal bestuur aan, om conform het inhouse-beginsel vertegenwoordigd te zijn in de Raad van Bestuur voor de volledige periode van zes jaar.
In principe volgen deze aandeelhouders de voordracht(en) van het lokale bestuur onder wiens democratische controle zij vallen.
De niet-gemeentelijke deelnemers mogen geen deskundige of bestuurder met raadgevende stem voordragen.
Alle deelnemers leggen alle voordrachten voor de volledige legislatuur vast bij het begin ervan.
In de gemeenteraadszitting van vandaag werden raadslid Koen Vijverman aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en raadslid Sofie Coppens als plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering voor de volledige legislatuur. Zij worden ook aangeduid als vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor het OCMW Haaltert. Als kandidaat-bestuurder/deskundige voor de Raad van Bestuur werd Nathalie Meganck voorgedragen. Als kandidaat-bestuurder met raadgevende stem werd raadslid Laurent Volckaert voorgedragen. Dezelfde afgevaardigden worden eveneens voorgedragen voor het OCMW Haaltert.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn Haaltert draagt de afgevaardigde van gemeente Haaltert voor, onder wiens democratische controle zij vallen, die hen conform het inhouse-beginsel als bestuurder in de Raad van Bestuur van SOLVA zal vertegenwoordigen, alsook dezelfde vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering.
Het OCMW is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
Het OCMW werd via mail opgeroepen om deel te nemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van SOLVA die op 26 februari 2025 plaats heeft in feestzaal de Linde, Gaverland 55, 9620 Erwetegem - Zottegem. De raad voor maatschappelijk welzijn dient de agenda van deze Bijzonder Algemene Vergadering van 26 februari 2025 om 19 uur goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Samenstellen van het bureau.
2. Aanpassen kapitaalsaandeel van de deelnemende steden en gemeenten.
3. Benoemen van de bestuurders op voordracht van de deelnemers.
De uitnodiging wordt aangetekend verstuurd na de Raad van Bestuur, op 8 januari 2024.
Op de OCMW-raadszitting van heden werden de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van lokaal bestuur Haaltert voor SOLVA aangeduid: raadslid Koen Vijverman werd aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en raadslid Sofie Coppens als plaatsvervanger voor de (Buitengewone) Algemene Vergadering voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de raad voor maatschappelijk welzijn neemt met betrekking tot de agendapunten.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA op 26 februari 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, met volgende agenda:
1. Samenstellen van het bureau.
2. Aanpassen kapitaalsaandeel van de deelnemende steden en gemeenten.
3. Benoemen van de bestuurders op voordracht van de deelnemers.
Artikel 2. De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger van lokaal bestuur Haaltert raadslid Koen Vijverman, of in diens afwezigheid plaatsvervangende vertegenwoordiger raadslid Sofie Coppens, op te dragen om zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de raad voor maatschappelijk welzijn van heden neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er opnieuw vertegenwoordigers dienen aangeduid te worden die zullen zetelen in het Beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) van SOLVA voor de hele legislatuur 2024-2030.
Lokaal bestuur Haaltert dient voor GIDPBW van SOLVA het volgende te bepalen: vertegenwoordigers in het Beheerscomité. Hiervoor dient één effectieve vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aangeduid te worden. De uitnodiging en het huishoudelijk reglement werden bijgevoegd als bijlage.
Het vast bureau heeft voor het beheerscomité GIDPBW van SOLVA volgend voorstel uitgewerkt om aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor te leggen:
De raad voor maatschappelijk welzijn dient via geheime stemming de vertegenwoordiger te bepalen voor de hele legislatuur in het Beheerscomité.
De belanghebbenden zullen een afschrift van dit besluit ontvangen.
- Decreet lokaal bestuur: artikel 77-78
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De voorzitter sluit de zitting op 20/01/2025 om 22:00.
Namens OCMW-raad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad