Het college wordt op de hoogte gebracht van de analyse van de snelheidsmetingen in 's Gravenkerselaar en Hoogkouterbaan en gevraagd goedkeuring te geven op het voorstel van de dienst mobiliteit.
Op basis van een aantal meldingen van bewoners van 's Gravenkerselaar werd snelheidsmetingen uitgevoerd in 's Gravenkerselaar en Hoogkouterbaan.
Historiek Hoogkouterbaan/'s Gravenkerselaar/Bosstraat:
Midden 2020-middden 2021:
Een aantal jaar geleden werd de circulatie van de Hoogkouterbaan ook gewijzigd. Dit werd destijds onderzocht door het bureau Traject. In de periode vanaf midden 2020 tot begin 2021 werden een aantal beslissingen genomen die de huidige verkeerssituatie bekrachtigen. Hiervoor werd ook een ‘Bus je mening’ opgestart.
Overzicht:
Huidige situatie:
Midden december 2022 vond een overleg plaats tussen deze bewoners en lokaal bestuur met de vraag tot maatregelen om de snelheid te doen dalen en het parkeerprobleem van vrachtwagens in de Topmolenstraat op te lossen.
De metingen geven een V85 van 48 km/u weer in 's Gravenkerselaar. Een aanvaardbare snelheid binnen de bebouwde kom. Hier dienen geen bijkomende maatregelen te gebeuren.
Het parkeerprobleem van de vrachtwagens in de Topmolenstraat, die de zichtbaarheid van het kruispunt ter hoogte van de Hoogkouterbaan minderen, kan eenvoudig opgelost worden door het bijplaatsen van een extra verkeersbord B17 (voorrang verlenen).
Algemene basisbevoegdheid:
Specifieke bevoegdheidsgronden:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1:
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de analyse en voorstel van de Topmolenstraat en 's Gravenkerselaar.
Artikel 2: Topmolenstraat
De voorrang ter hoogte van het kruispunt Hoogkouterbaan/Topmolenstraat wordt bijkomend gesignaleerd door het plaatsen van een verkeersbord B15.