Terug
Gepubliceerd op 08/10/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 26/08/2024 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, raadsleden
Lien Grootvriendt, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Schelfhout, raadslid
Afwezig: Koen Vijverman, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 26/08/2024 om 20:00.

Raadslid Marc De Schutter en burgemeester Veerle Baeyens nemen digitaal deel aan deze zitting conform artikel 5.1 van het huishoudelijke reglement gemeenteraad Haaltert. Raadslid Jan Schelfhout kon door technische problemen de camera niet inschakelen, waardoor hij niet geldig kon deelnemen aan de zitting. De voorzitter verontschuldigt dus raadslid Jan Schelfhout voor zijn afwezigheid.

De voorzitter start de zitting met de mededeling dat de burgemeester vanaf nu zal zetelen in de raden als onafhankelijke en geen deel meer wenst uit te maken van de fractie N-VA.

Tijdens de behandeling van agendapunt 5 van deze gemeenteraad werd de zitting even geschorst zodat de algemeen directeur een inlichting bij dit agendapunt kon voorbereiden.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 24 juni 2024 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 41 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Iris Van der Veken, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 24 juni 2024 goed te keuren.

      • Rapportering in het kader van de regiovorming – juni 2024 - Kennisname

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering in het kader van de regiovorming - juni 2024.

        Feiten, context en motivering

        Aanleiding

        Gemeenten en OCMW’s kunnen vrijwel onbeperkt met elkaar samenwerken. In de loop van de voorbije decennia heeft dat ertoe geleid dat er tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) zijn ontstaan voor telkens weer andere groepen van besturen. Voor buitenstaanders gaat het om een ondoorzichtig kluwen. Maar ook lokale besturen zelf zijn vaak het overzicht kwijt, en bestuurders hollen van het ene naar het andere overlegforum waar ze elkaar in steeds andere samenstellingen over steeds weer andere onderwerpen zien. 

        Met de ‘regiovorming’ wil de Vlaamse overheid hieraan wat doen. Ze streeft naar een sanering van het intergemeentelijke landschap, met zowel de door haarzelf opgerichte verbanden (bv. eerstelijnszones of vervoerregio’s), als die waar de gemeenten of OCMW’s zelf aan de basis van liggen. Het principe is dat samenwerking tussen gemeenten of OCMW’s voortaan maximaal binnen zogenaamde referentieregio’s moeten vallen, en dat bestaande verbanden de komende jaren maximaal binnen die referentieregio’s moeten worden georganiseerd. 

        Op 12 maart 2021 en op 4 februari 2022 nam de Vlaamse Regering een beslissing over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd.

        Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd.

        Vlaanderen wordt hiermee officieel opgesplitst in 15 regio’s met Haaltert als onderdeel van de zogenaamde ‘Denderregio’. Het is de bedoeling dat de lokale besturen vanaf nu niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen. De regio’s kunnen zelf wel partnerschappen met elkaar aangaan. Ook grotere samenwerkingen kunnen in uitzonderlijke gevallen naast de regio’s plaatsvinden. De bestaande structuren krijgen tot eind 2030 om zich in regel te stellen (mits een aantal uitzonderingen waarvan sommige al vroeger moeten in regel zijn en andere (waaronder afvalintercommunales) later).

        Referentieregio’s vormen geen nieuwe bestuurslaag. Het zijn overlegmodellen waar afspraken worden gemaakt vanuit een breed maatschappelijk perspectief, met als doel te komen tot gebiedscoalities rond maatschappelijke uitdagingen die sectoren en bestuurslagen overschrijden.

        Verplichte rapportering

        In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.

        Argumentatie

        Met het oog op een nauwere samenwerking kwamen de algemeen directeurs van de 14 lokale besturen van de toekomstige Denderregio voor het eerst samen in Aalst op 31 maart 2023. Er werd de tijd genomen elkaar kort te leren kennen en de socio-economische gemene deler en maatschappelijke uitdagingen te benoemen. Het opzet van dit overleg bestond eruit de eerste krijtlijnen te bepalen over de afstemming van de samenwerkingsverbanden voor regionale thema’s. Aansluitend werd een voorstel gedaan om dit overleg in de toekomst structureel te organiseren, alsook een burgemeestersoverleg voor de 14 besturen op te starten.

        De organisatie van de Denderregio Algemeen Directeurs (verder ‘DADO’) houdt in dat er een stuurgroep werd geïnstalleerd bestaande uit de algemeen directeurs van Aalst, Denderleeuw, Dendermonde en Wichelen. De rol van deze stuurgroep is voornamelijk het voorbereiden van het DADO.

        Evolutie sinds vorige rapportering (december 2023):

        • Collegebesluit van 25 januari 2024 - Afvalophaling - Standpunt lokaal bestuur Haaltert omtrent regiovorming - Goedkeuring
        • Collegebesluit van 18 april 2024 – kennisname rapportering regiovorming (maart 2024)
        • Collegebesluit van 18 april 2024 - Regiovorming - Projectvoorstel voor het subsidiedossier voor regionale samenwerking op vlak van cultuur en vrije tijd - Principiële goedkeuring
        • Collegebesluit van 2 mei 2024 – Regiovorming - indienen bovenlokaal project Cultuur – principiële goedkeuring
        • Collegebesluit van 16 mei 2024: Afstemming Vervoerregio op referentieregio - Goedkeuring
        • Collegebesluit van 4 juli 2024 – kennisname rapportering regiovorming (juni 2024)

        Op 1 maart 2024 vond het overleg Burgemeesters – Algemeen Directeurs plaats.
        Op 21 februari 2024 vergaderde de stuurgroep om dit overleg voor te bereiden. Voorafgaand vond een DADO plaats op 7 februari waar inhoudelijke afstemming werd gezocht. Dit DADO werd voorbereid door de stuurgroep op 24 januari.
         
        Op de agenda van het overleg Burgemeesters – Algemeen Directeurs van 1 maart 2024 stond:
        •    Opvolging Burgemeestersoverleg van 15 december 2023
        •    Afstemming bovenlokale samenwerkingen binnen de Denderregio:

        • Vervoerregio. Stand van zaken m.b.t. de gemeenteraadsbeslissingen over de regioconforme afstemming. Ronde van de tafel.  
        • Vrije tijd (inclusief cultuur en erfgoed, sport en jeugd). Stand van zaken.
        • Planning 2024. Door het DADO werd een voorstel opgemaakt van afstemmingstrajecten die in 2024 aan bod kunnen komen.
        • Opstart regionaal memorandum. Toelichting voorstel plan van aanpak, thema’s, deelnemers werktafels en timing.

        •    Varia

        • Voorstel brief naar Minister van Mobiliteit en NMBS over verbinding Waasland - Brussel.

        Het verslag van dit overleg is opgenomen in de bijlage.

        Het volgend burgemeestersoverleg ging door op 12 juni 2024, (zie verslag in de bijlage). Op 25 april vond een DADO plaats om inhoudelijke afstemming te zoeken.
        Tijdens dat overleg burgemeesters – AD’s werd volgende agenda behandeld:

        1.Opvolging Burgemeestersoverleg 1 maart 2024

        1. Verslag vorige vergadering
        2. Brieven De Lijn en NMBS

        2. Regionaal Memorandum

        1. De resultaten van de thematische werktafels en de input van de lokale besturen worden toegelicht. Het ontwerp wordt voorgelegd ter bespreking en goedkeuring (Beslissing).
        2.Bespreking van de volgende stappen

        3.Afstemming bovenlokale samenwerkingen in de Denderregio

        1. Vervoerregio (Beslissing)
        2. Cultuur en Vrije Tijd (Kennisgeving)
        3. Regie Sociale Economie en Werk (Kennisgeving)

        4.Varia

        1. Bestuurlijke afhandeling van de nieuw opgerichte woonmaatschappijen
        2. Logo en huisstijl Denderregio
        3. Volgend Burgemeestersoverleg

        Het volgende burgemeestersoverleg zal doorgaan op woensdag 13 november 2024.

        De voorstelling van het Memorandum ging door op 26 juni 2024 (document: zie bijlage).

        De bijlagen bij deze nota worden meegegeven als rapportering in het kader van de regiovorming:

        • Verslag burgemeesteroverleg van 1 maart 2024
        • Verslag DADO van 7 februari 2024
        • Verslag DADO van 25 april 2024
        • Verslag burgemeesteroverleg van 12 juni 2024
        Juridische gronden

        Bevoegdheid

        • Decreet Lokaal Bestuur: artikel 40-41

        Juridische grond

        • Regiodecreet van 3 februari 2023
        • Kadernota van 4 februari 2022
        • Eerdere rapportering: 
        • raadsbesluit van 26 juni 2023: Kennisname rapportering regiovorming - juni 2023
        • raadsbesluit van 18 december 2023: Kennisname rapportering regiovorming - december 2023
        • raadsbesluit van 27 mei 2024: Regiovorming: afstemming Vervoerregio op referentieregio - Goedkeuring
        Besluit

        Artikel 1: kennis te nemen van de rapportering in het kader van de regiovorming – juni 2024.

        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen zal deze rapportering aanvullen naarmate de rapportering maandelijks wordt aangeleverd en via de gemeenteraadsvoorzitter agenderen op een gemeenteraad in het najaar om op die manier te voldoen aan de decretale rapporteringsverplichtingen in deze.

      • Bijzondere algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA op 19 november 2024 - agenda - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de agenda voor de Bijzondere algemene vergadering van ILvA en het bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers op 19 november 2024.
        Feiten, context en motivering

        De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 juli 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Bijzondere algemene vergadering van ILvA die op 19 november 2024 plaats heeft in Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem met volgende agenda:

        1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers

        2. Samenstelling van het bureau

        3. Benoemen van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering

        4. Goedkeuren actieplan en budget 2025

        5. Toetreding Intradura bij ILvA

        De uitnodigingsbrief werd toegevoegd als bijlage.

        De vertegenwoordiger, waarvan het mandaat in zitting van vandaag wordt bepaald, dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur: art. 41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432 3°
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        artikel 1. goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA van 19 november 2024 met volgende agenda:

        1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers

        2. Samenstelling van het bureau

        3. Benoemen van bestuurders voor mandaten opengevallen sinds de jongste gewone algemene vergadering

        4. Goedkeuren actieplan en budget 2025

        5. Toetreding Intradura bij ILvA

        artikel 2. De vertegenwoordiger of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente dient zijn stemgedrag tijdens voornoemde vergadering af te stemmen op dit besluit.

      • Aanduiden vertegenwoordigers voor de Bijzondere Algemene Vergadering op 19 november 2024 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de Bijzondere Algemene vergadering op 19 november 2024 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA.

        Feiten, context en motivering

        De gemeente is voor een of meerdere activiteiten vennoot bij ILvA.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven op 17 juli 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Bijzondere Algemene vergadering van ILvA, die op 19 november 2024 plaatsvindt.

        Volgens het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, dient de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:

        Effectief: Mark Beelaert

        Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos

        De vertegenwoordiger dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad in zitting van vandaag heeft genomen met betrekking tot de agendapunten.

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
          • Decreet lokaal bestuur: art. 41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432, alinea 3 en art. 445
        Financiële gevolgen

        Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Gestemd: Nancy Van Landuyt, Marc De Schutter, Laurent Volckaert, Veerle Baeyens, Mark Beelaert, Roger Coppens, Nico Roelandt, Willy Impens, Bart Ottoy, Phaedra Van Keymolen, Johan Souffriau, Paulette Looze, Anita De Bruyn, Iris Van der Veken, Peter De Smet, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Sabine De Coninck, Nathalie Meganck, Daniël Vandendriessche, Bart Welleman, Lisa Houtman, Sofie Coppens
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De geheime stemming geeft volgende uitslag:

        23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Besluit

        Artikel 1. Om raadslid Mark Beelaert aan te stellen als vertegenwoordiger voor de Bijzondere Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA op 19 november 2024.

        Artikel 2. Om schepen Tom Sorgeloos aan te stellen als plaatsvervanger voor de Bijzondere Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA op 19 november 2024.

        Artikel 3. De vertegenwoordiger dient te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad in zitting van vandaag heeft genomen met betrekking tot de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Investeringstoelage - Toekennen van een investeringstoelage aan Natuurpunt Beheer VZW - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Phaedra Van Keymolen, Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het toekennen van een nominatieve subsidie (investeringstoelage) aan Natuurpunt Beheer VZW.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert wil inzetten op het creëren van meer bos. Dit werd als dusdanig opgenomen in het meerjarenplan onder ACTIE-12/0340-00/2200400/GEMEENTE/CBS/IP-6 Realiseren van meer groen en 1 ha bos per jaar (volkstuinen). Hiervoor werd in 2022 een bedrag van 150.000,00 euro voorzien.

        Om dit te realiseren werden afspraken gemaakt met VZW Natuurpunt Beheer VZW, met zetel te 2800 Mechelen, Coxiestraat 11 in die zin dat Natuurpunt 16,8 ha gronden in de buurt van het Hoombos in Heldergem zou aankopen en beplanten. Er zou een bedrag van 150.000,00 euro investeringstoelage door het lokaal bestuur Haaltert worden toegekend aan Natuurpunt aangezien ze meehelpen aan de realisatie van het meerjarenplan.

        In de loop van de werking van het lokaal bestuur Haaltert werd de aanleg van volkstuintjes, snoepbos, pluktuin, gronden voor bossen en beplanting gerealiseerd en hiervoor werd een deel van het budget van de desbetreffende actie aangewend.

        Bij de budgetwijzing van het meerjarenplan, goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing dd. 18 december 2023, werd een specifieke investeringssubsidie voorzien van 75.000,00 euro. Dit bedrag kan, na goedkeuring door de gemeenteraad, worden uitbetaald.

        Om het saldo van de toegestane investeringssubsidie uit te betalen, dient er eerst een kredietverschuiving te gebeuren.  De gemeenteraad zal voorgelegd worden om het krediet van "aankoop woning" te verlagen van 323.000 EUR naar 248.000 EUR en het krediet van "toegestane investeringstoelage natuurpunt" te verhogen van 75.000 EUR naar 150.000 EUR.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet over lokaal bestuur artikel 41, 23°
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in actie 12: Naar een leefbare omgeving door het uitwerken van een totale ruimtelijke visie en groenbeleid.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft financiële gevolgen:

        Raming of Bedrag

        150.000,00 euro

        Actie OF Overig beleid

        ACTIE-12

        Jaar Budget Code (JBR)

        0340-00/6640000 - IP-6

        Amendement

        Burgemeester Veerle Baeyens dient een amendement in bij dit agendapunt. Ze vraagt om dit agendapunt te verdagen naar de gemeenteraad van september 2024 in afwachting van een overeenkomst en een verantwoordingsnota met bewijsstukken.
        Dit amendement wordt niet goedgekeurd met 4 stemmen voor (Veerle Baeyens, Anita De Bruyn, Iris Van der Veken, Laurent Volckaert), 18 stemmen tegen (Paulette Looze, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel).

        Tussenkomst

        De fractie Centrumlijst geeft aan het agendapunt te willen goedkeuren met de voorwaarde om de gesprekken rond de opmaak van een overeenkomst naar de toekomst toe op te starten tussen beide partijen en om in de toekomst soortgelijke zaken duidelijker te kaderen. Daarnaast verwacht de fractie dat er verantwoordingsstukken worden ingediend door Natuurpunt die staven dat de investeringstoelage verantwoord is.

        Amendement: agendapunt verdagen naar volgende zitting
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Veerle Baeyens, Anita De Bruyn, Iris Van der Veken, Laurent Volckaert
        Tegenstanders: Paulette Looze, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel
        Resultaat: Met 4 stemmen voor, 18 stemmen tegen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel
        Tegenstanders: Veerle Baeyens
        Onthouders: Laurent Volckaert
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen, 1 onthouding
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de betaling van een gedeeltelijke investeringssubsidie van 75.000,00 euro aan VZW Natuurpunt Beheer VZW, met zetel te 2800 Mechelen, Coxiestraat 11.

        artikel 2. goedkeuring te geven aan de financieel directeur om het krediet van "aankoop woning" te verlagen van 323.000 EUR naar 248.000 EUR en het krediet van "toegestane investeringstoelage natuurpunt" te verhogen van 75.000 EUR naar 150.000 EUR.

        artikel 3. de 2de schijf van 75.000 EUR zal betaald worden na de kredietverschuiving die wordt goedgekeurd door de gemeenteraad op de zitting dd. 26 augustus 2024.

    • Beleidsondersteuning - veiligheid

      • Burgemeestersbesluit – Toestemming tot aanstellen van firma’s tot opruimen van gemeentelijke infrastructurele wegen - Bekrachtiging

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd de drie burgemeestersbesluiten dd. 9 juli 2024 betreffende verschillende dringende maatregelen naar aanleiding van de stormschade en wateroverlast daterend van 9 juli 2024 op het volledige grondgebied te Haaltert in het kader van openbare veiligheid te bekrachtigen.

        Feiten, context en motivering

        Op 9 juli 2024 heeft de gemeente Haaltert te kampen gehad met een hevig onweer dat tal van gevaarlijke situaties heeft veroorzaakt. De waarnemend burgemeester heeft in samenspraak met de dienst veiligheid en de hulpdiensten, diverse maatregelen moeten nemen in het kader van de openbare veiligheid.

        Er werden drie burgemeestersbesluiten opgesteld, allen gedateerd op 9 juli 2024:

        1. Aanstelling Aquamella en VKS Tuinen

        Aan de gemeentewegen was er op verschillende locaties schade aangericht door een hevig onweer.

        Deze schade omvatte weggespoelde aarde en bomen die zijn omgevallen en dit dreigde een gevaar te zijn voor de weggebruikers en onbereikbaarheid van gemeentelijke wegen.

        Hierdoor is er op advies van de brandweer en de dienst veiligheid beslist om de gemeentelijke wegen vrij te maken van omgevallen bomen en takken zodanig dat het gevaar geweken is voor voorbijgaande personen en voor voorbijgaand verkeer. De weggespoelde aarde op te ruimen door een gespecialiseerde reinigingsfirma.

        Aan de Firma VKS, gelegen in Landlede 26 te 9451 Kerksken, werd gevraagd om de gemeentewegen vrij te maken.

        Aan de firma Aquamella, gelegen in Gontrode Heirweg 132/134 te 9090 Melle, werd gevraagd om weggespoelde aarde op de gemeentewegen op te kuisen, alsook de kolken.

        2. Aanstelling Wood Magic

        Aan de gemeentelijke gebouwen is er op verschillende locaties schade aangericht door een hevig onweer.

        Deze schade omvatte een weggewaaid dak van het gemeentelijk gebouw in de Dreef te Haaltert.

        Hierdoor is er op advies van de brandweer beslist om een deel van het dak te tijdelijk te beschermen en te voorzien van isolatieplaten en het plaatsen van bijkomende waterdichting om verdere schade aan de inboedel waaronder boeken te voorkomen.

        Aan Woodmagic, gelegen in Beekstraat 45 te 9451 Kerksken, werd gevraagd om deze werken te laten uitvoeren.

        3. Aanstelling Uyttersprot

        Aan de achterzijde van de woning gelegen in de hoekstraat 8, 9450 Haaltert – Denderhoutem is er een gevaar op instorten van een terras door een overhangende boom, deze schade is een gevolg van de storm daterend van 9 juli 2024.

        Hierdoor is er op advies van de verschillende gemeentelijke diensten beslist om de boom te verzagen zodat de woning en het terras gevrijwaard blijven van instortingsgevaar.

        Aan de firma Uyttersprot omgevingswerken en onderhoud, gelegen in Ninovestraat 81, 9450 Haaltert, werd gevraagd om deze werken te laten uitvoeren.

        De waarnemend burgemeester kon zich omwille van de hoogdringendheid en het gevaar voor de openbare orde en veiligheid niet tot de gemeenteraad wenden. Om deze reden worden voormelde burgemeestersbesluiten voorgelegd aan de gemeenteraad ter bekrachtiging op de zitting dd. 26 augustus 2024.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid

        • Decreet over lokaal bestuur art. 41

        Bijzondere bevoegdheidsgronden

        • Nieuwe gemeentewet artn. 133 - 135
        Beleidstoets

        Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.

        Financiële gevolgen

        De beslissingen hebben financiële gevolgen, maar deze zijn op heden niet gekend. Bij ontvangst van de facturen zal de financiële impact gekend zijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: de drie burgemeestersbesluiten dd. 9 juli 2024 betreffende verschillende dringende maatregelen naar aanleiding van de stormschade en wateroverlast daterend van 9 juli 2024 op het volledige grondgebied te Haaltert in het kader van openbare veiligheid te bekrachtigen.

      • Burgemeestersbesluit - Aanstellen aannemers voor ruimen Knipperhoek en preventieve maatregelen n.a.v. overvloedige regenval op 15 juli 2024 - Bekrachtiging

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd het burgemeestersbesluit dd. 16 juli 2024 betreffende het aanstellen van aannemers voor het ruimen van Knipperhoek en het nemen van preventieve maatregelen n.a.v. de overvloedige regenval op 15 juli 2024 te bekrachtigen.
        Feiten, context en motivering

        Door overvloedige regenval op 15 juli 2024 was de Knipperhoek overstroomd met modder, afkomstig van een aanpalende akker. De straat was hierdoor niet meer toegankelijk voor aangelanden en weggebruikers, wat een gevaarlijke situatie opleverde.

        Er werd een aannemer aangesteld die alles kon opruimen. Het ging hierbij over het wegnemen van de aangespoelde aarde, proper spuiten van het wegdek en uitkuisen van de kolken. Als preventieve maatregel werd er voorlopige gracht gegraven langs de percelen 2e afdeling Denderhoutem, sectie C, nrs. 0556A, 0555, 0554, 0553 en 0552.

        BV DDW, met zetel te 9420 Erpe-Mere, Evenbroekveld 28 (KBO nr. 0822.173.582) werd aangesteld om voornoemde werken uit te voeren.

        Daarnaast werd een landbouwer gevraagd om strobalen te leveren die langs de gracht zullen geplaatst worden. De heer Filip Vaneck, wonende te 9420 Aaigem, Opgaaigem 27 (KBO nr. 0769.387.568) werd hiertoe aangesteld.

        Deze maatregelen waren absoluut noodzakelijk en werden bevestigd door de brandweerzone Zuid-Oost (interventieverslag in bijlage).

        De (waarnemend) burgemeester kon zich niet voorafgaandelijk wenden tot gemeenteraad voor deze aanstelling, gelet op de hoogdringendheid van de uit te voeren werken. Deze beslissing zal ter bekrachtiging worden voorgelegd op de gemeenteraad op de zitting van 26 augustus 2024.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft financiële gevolgen:
         
        Raming 5.000,00 euro incl. BTW
        Actie OF Overig beleid GBB
        Jaar Budget Code (JBR) 0680-01/6131003
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. het burgemeestersbesluit dd. 16 juli 2024 betreffende het aanstellen van aannemers voor het ruimen van Knipperhoek en het nemen van preventieve maatregelen n.a.v. de overvloedige regenval op 15 juli 2024 te bekrachtigen.

    • Personeel

      • Rechtspositieregeling voor het personeel - Aanpassing - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor het personeel goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De gemeenteraad keurde in zitting van 24 oktober 2022 de laatste versie (aanpassing) van de rechtspositieregeling voor het personeel goed.

        Op 8 maart 2023 werd het nieuwe Rechtspositiebesluit in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd. Dit nieuwe kaderbesluit dat in werking trad op 18 maart 2023 geeft aan lokale besturen meer vrijheid op vlak van een aantal regels. Dit vergt echter een grondige aanpak naar hervormingen in het kader van een modern personeelsbeleid, zodat er binnen welbepaalde beleidskrijtlijnen een onderzoek kan gedaan worden en een voorstel kan uitgewerkt worden, al dan niet onder begeleiding van een externe partner.
        Als lokaal bestuur zijn we niet verplicht om de bestaande rechtspositieregeling onmiddellijk aan te passen, er is namelijk geen verplichte timing vastgelegd.

        Er dringen zich echter volgende dringende wijzigingen op:

        • Toeslag dienstvrijstelling jaarmarkt Haaltert: toekenning van 50% toeslag voor alle betrokken medewerkers
        • Wetgeving fietslease i.v.m. aangifte forfaitaire onkosten toevoegen
        • Werkwijze dispo aanpassen zodat een personeelslid wiens ziektekrediet uitgeput is automatisch in de stand disponibiliteit terechtkomt

        Uit het protocol van het onderhandelingscomité van 4 juni 2024 blijkt dat de vakorganisaties ACV Openbare Diensten en ACOD-lrb aanwezig waren en akkoord gingen. De vakorganisatie VSOA-lrb was niet aanwezig en formuleerde geen opmerkingen.

        In 2025 zal een ruimere, integrale herziening voorzien worden van zowel de RPR als het arbeidsreglement.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid:
        • artikels 41 en 42 van het decreet over het lokaal bestuur omtrent de bevoegdheden van de gemeenteraad
        • artikel 186 van het decreet over het lokaal bestuur omtrent de rechtspositieregeling
        • artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur omtrent de bekendmaking van besluiten
        • artikels 326 tot en met 335 omtrent het bestuurlijk toezicht
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - de aanpassingen aan de rechtspositieregeling zoals voorgesteld in bijlage goed te keuren.

        Artikel 2 - het gemeenteraadsbesluit bekend te maken op de webtoepassing van het bestuur overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Beleidsondersteuning - aankopen

      • 2024/1075 Aanleg fietsinfrastructuur tussen Wypenstalstraat en Bosstraat- Lastvoorwaarden - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden inzake opdracht 2024/1075 Aanleg fietsinfrastructuur tussen Wypenstalstraat en Bosstraat.
        Feiten, context en motivering
        Het lokaal bestuur zet in op goede fietsverbindingen. Tussen de Wypenstalstraat en de Bosstraat kan een dergelijke verbinding gemaakt worden zodat fietsers op een veilige manier zich kunnen verplaatsen.
         
        Studieburo Meso heeft hiervoor een bestek opgemaakt met het oog op het aanstellen van een aannemer. Dit bestek is gekend onder de referte 2024/1075.
         
        De totale opdracht wordt geraamd op een bedrag van 171.735,02 euro inclusief BTW. Er wordt gekozen voor een openbare procedure gelet op het feit dat de raming het drempelbedrag voor een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaandelijke bekendmaking benadert, zodat kan vermeden worden dat na ontvangst van de facturen alsnog zou moeten worden overgeschakeld naar een andere procedure. De openbare procedure is overigens ook de basisprocedure voor overheidsopdrachten, ongeacht het bedrag.
         
        De limietdatum voor indiening van de offertes is 1 oktober 2024 om 10.00 uur. Elke offerte die het bestuur na dit tijdstip bereikt, wordt als onregelmatig beschouwd.

        Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 2024/ACTIE-16/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-23.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in actie 16: Geef prioriteit aan verkeer en een verkeersveilige omgeving in het geheel van ons veiligheidsbeleid.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Iris Van der Veken
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2024/1075 Aanleg fietsinfrastructuur tussen Wypenstalstraat en Bosstraat, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.

        artikel 2. de opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met publicatie op 28 augustus 2024.

        artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 171.735,02 euro inclusief BTW.

        artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in 2024/ACTIE-16/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-23.

    • Beleidsondersteuning - patrimonium

      • Onroerend patrimonium - Akte van kosteloze grondafstand te 9450 Haaltert, Terlinden - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de notariële akte betreffende de kosteloze grondafstand te 9450 Haaltert, Terlinden.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 21 december 2023 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Terlinden, kadastraal gekend als sectie B, deel van de nummers 1402/b en 1403/c en volgens recent kadastraal uittreksel deel van nummer 1403DP0000, met een oppervlakte van 10 m².

        In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om een voetpad aan te leggen.

        Het af te staan perceel betreft lot A op bijgevoegd opmetingsplan en heeft een gereserveerd perceelnummer B 2043 F P0000.

        Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2023051878.

        Notaris Gilles Van Oudenhove, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Gilles Van Oudenhove betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Terlinden, kadastraal gekend als sectie B, deel van de nummers 1402/b en 1403/c en volgens recent kadastraal uittreksel deel van nummer 1403DP0000, met een oppervlakte van 10 m², volgens opmetingsplan lot A en gereserveerd perceelnummer B 2043 F P0000.

    • Financiën

      • Advies jaarrekening 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken - gunstig advies - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
        Feiten, context en motivering
        • De jaarrekening van de kerkfabriek werd ingediend op 05 juli 2024 door het Centraal Kerkbestuur.
        • De jaarrekening van 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken, geeft volgend resultaat:
        • Het door de gouverneur goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2022 werd correct overgenomen.
        • De toelichting bij de jaarrekening bevat alle verplichte documenten.
        • Er bestaat geen bezwaar tegen het gunstig adviseren van deze jaarrekening.
        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55.
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid hoofdstuk III, afdeling IV en V betreffende de jaarrekening.
        • De omzendbrief BB 2013/01 boekhouding besturen van de eredienst.
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.

        artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal Kerkbestuur van Haaltert en de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken via ReligioPoint.

    • Burgerzaken

      • Tijdelijk politiereglement betreffende de verkiezingspropaganda naar aanleiding van de lokale en provinciale verkiezingen van 13 oktober 2024 - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd een verbod op verkiezingspropaganda, naar aanleiding van de lokale en provinciale verkiezingen van 13 oktober 2024, goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2012 houdende de algemene regels voor het aanbrengen van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten, voorziet een aantal regels inzake het aanbrengen van verkiezingsaffiches en gemotoriseerde optochten.

        De lokale overheid kan altijd strengere regels opleggen dan deze voorzien in voormeld besluit, teneinde de netheid van de straten, de veiligheid van het verkeer of de openbare rust te garanderen.

        De sperperiode voor de lokale en provinciale verkiezingen van 13 oktober 2024 loopt van 01 juli 2024 tot en met 13 oktober 2024.

        Om de geluidsoverlast te voorkomen, is het aangewezen om propaganda door een geluidswagen, microwagen of autokaravaan en muziekuitzendingen vanaf een vaste geluidsinstallatie, opgesteld langs de openbare weg, te verbieden.

        Het lokaal bestuur voorziet tevens geen gemeentelijke borden waarop verkiezingsaffiches kunnen aangeplakt worden. Dit dient officieel gecommuniceerd te worden naar de politieke partijen die er om verzoeken.

        Juridische gronden

        Algemene bevoegdheid:

        • artikel 40 decreet lokaal bestuur

        Specifieke wetgeving:

        • artikelen 119 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet
        • artikel 194 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2012 houdende de algemene regels voor het aanbrengen van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten
        • GAS-reglement van 25 juni 2021
        Beleidstoets

        Dit reglement kadert in het dagelijks bestuur en dient niet getoetst te worden aan de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        Er zijn geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - Het voeren van verkiezingspropaganda in het kader van de lokale en provinciale verkiezingen van 13 oktober 2024, door middel van een geluidswagen, microwagen, autokaravaan of muziekuitzendingen vanaf een vaste geluidsinstallatie, opgesteld langs de openbare weg, te verbieden.

        Artikel 2 - Het plaatsen van verkiezingsborden, banners of verkiezingsmateriaal op het openbaar domein van het lokaal bestuur te verbieden. Er mag tevens geen gebruik gemaakt worden van commerciële reclameborden of affiches en niet-commerciële reclameborden of affiches groter dan 4m².

        Artikel 3 - Geen gemeentelijke borden te voorzien waarop verkiezingsaffiches kunnen aangeplakt worden.

        Artikel 4 - Inbreuken op dit reglement kunnen bestraft worden met een GAS-sanctie.

        Artikel 5 - Dit reglement is tijdelijk en loopt tot en met 13 oktober 2024.

    • Omgeving - huisvesting

      • Wonen - Vernietiging door Agentschap Binnenlands bestuur van het reglement “Belasting op het niet hebben van een conformiteitsattest wonen” - Kennisname

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Laurent Volckaert, Lien Grootvriendt
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Afwezig: Koen Vijverman
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het schrijven van agentschap Binnenlands bestuur van 1 juli 2024 betreffende de vernietiging van het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024 aangaande de goedkeuring van het reglement “Belasting op het niet hebben van een conformiteitsattest wonen”.

        Feiten, context en motivering

        Agentschap Binnenlands bestuur vernietigde op 1 juli 2024 het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024 betreft de goedkeuring van het reglement “Belasting op het niet hebben van een conformiteitsattest wonen”.

        Het volledige schrijven en het vernietigingsbesluit, met de motivering, worden als bijlage toegevoegd aan deze kennisname.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid

        • art 41 decreet over lokaal bestuur
        Beleidstoets

        Deze kennisname valt onder gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen vereist.

        Financiële gevolgen

        Het besluit heeft geen financiële gevolgen

        Besluit

        artikel 1. kennis van het schrijven van agentschap Binnenlands bestuur van 1 juli 2024 betreffende de vernietiging van het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2024 aangaande de goedkeuring van het reglement “Belasting op het niet hebben van een conformiteitsattest wonen”.

De mondelinge vragen van raadsleden Laurent Volckaert en Nathalie Meganck werden mondeling behandeld tijdens de zitting door de betrokken schepenen en burgemeester. Het antwoord op de vraag rond de busdienst op vrijdag zal schepen Lisa Houtman nog bezorgen aan raadslid Nathalie Meganck.

De voorzitter sluit de zitting op 26/08/2024 om 21:51.

Namens Gemeenteraad,

Lien Grootvriendt
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad