De voorzitter opent de zitting op 31/03/2025 om 20:00.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de gemeenteraad van 24 februari 2025.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat de vertegenwoordigers voor de intergemeentelijke samenwerkingen opnieuw bepaald moeten worden voor de nieuwe legislatuur 2024-2030.
De gemeente heeft een samenwerkingsovereenkomst met de interlokale vereniging BibArt. Volgens artikel 8 uit de overeenkomst (zie bijlage) zijn alle beheerders van rechtswege ontslagnemend bij verlies van hun mandaat als burgemeester, schepen of gemeenteraadslid, uitgezonderd in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden. Alle mandaten vallen samen met de duur van de gemeentelijke zittingsperiode (legislatuur).
De leden worden in het beheerscomité uitsluitend vertegenwoordigd door gemeenteraadsleden, burgemeester of schepenen, daartoe aangeduid door de gemeenteraad. Door elke gemeenteraad wordt tevens een vervangend beheerder met hetzelfde mandaat afgevaardigd ingeval van afwezigheid van de effectieve beheerder.
Lokaal bestuur Haaltert dient voor het beheerscomité van de interlokale vereniging BibArt het volgende te bepalen: één beheerder en één plaatsvervangend beheerder voor het beheerscomité van BibArt.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het college van burgemeester en schepenen volgend voorstel voor het beheerscomité van de interlokale vereniging BibArt uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen. De gemeenteraad dient hierover te beslissen bij geheime stemming.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat de vertegenwoordigers opnieuw bepaald moeten worden voor de nieuwe legislatuur 2024-2030.
De gemeente Haaltert is lid van het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw (RLVA). Het RLVA is één van de 18 regionale landschappen in Vlaanderen en is een samenwerkingsverband tussen verschillende gemeenten en organisaties om de unieke streekidentiteit en de bijzondere waarden van het landschap in de Vlaamse Ardennen tot Dender te waarborgen en waar nodig te versterken. Dit gebeurt door te verbinden, te inspireren en op terrein te realiseren. Daarbij spelen de gemeenten een essentiële rol. De actieve deelname van de gemeentes in de bestuursorganen van het RLVA is noodzakelijk om gezamenlijke doelstellingen te realiseren, zoals het behoud van de streekidentiteit en de ontwikkeling van een duurzaam en klimaatrobuust landschap. De betrokkenheid van de gemeentes draagt rechtstreeks bij aan een toekomstbestendige leefomgeving voor inwoners en versterkt de regionale samenwerking.
Lokaal bestuur Haaltert dient voor Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw het volgende te bepalen:
- één effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw,
- één plaatsvervanger voor de algemene vergadering,
- één bestuurder voor het Bestuursorgaan.
Voor de aanstellingen kan zowel een lid van het college van burgemeester en schepenen worden voorgedragen als een gemeenteraadslid.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het college van burgemeester en schepenen volgend voorstel voor Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen vzw uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen. De gemeenteraad dient hierover te beslissen bij geheime stemming.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er een nieuwe vertegenwoordiger dient bepaald te worden in de algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Lokaal bestuur Haaltert dient een vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening. Deze vertegenwoordiger moet een raadslid zijn.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het college van burgemeester en schepenen volgend voorstel voor de Gemeentelijke Holding NV in vereffening uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen. De gemeenteraad dient hierover te beslissen bij geheime stemming.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er een nieuwe vertegenwoordiger dient bepaald te worden in de algemene vergadering van Volkskrediet De Toren NV. Volkskrediet De Toren is een kredietvennootschap voor Sociaal Woonkrediet, erkend door het Vlaamse Gewest. Het biedt al meer dan 65 jaar sociale kredieten aan voor het aankopen, bouwen, verbouwen en behouden van de woning.
De gemeente Haaltert is aandeelhouder en dient een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van Volkskrediet De Toren NV.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het college van burgemeester en schepenen volgend voorstel uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen. De gemeenteraad dient hierover te beslissen bij geheime stemming.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er een nieuwe vertegenwoordiger dient bepaald te worden in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
De gemeente Haaltert dient een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van OFP Prolocus. Deelnemers aan de algemene vergadering hoeven geen lid te zijn van de gemeenteraad.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het college van burgemeester en schepenen volgend voorstel uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen. De gemeenteraad dient hierover te beslissen bij geheime stemming.
Plaatsvervanger voor de algemene vergadering van OFP Prolocus: burgemeester Phaedra Van Keymolen.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat:
24 stemmen voor en 1 onthouding.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 24 stemmen voor en 1 onthouding.
De geheime stemming geeft volgend resultaat:
24 stemmen voor en 1 onthouding.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 24 stemmen voor en 1 onthouding.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er een nieuwe vertegenwoordiger dient bepaald te worden in de algemene vergadering van EthiasCo.
De gemeente Haaltert is aandeelhouder van EthiasCo en dient een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van EthiasCo. De vertegenwoordiger mag een mandataris of een personeelslid van de gemeente zijn.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het college van burgemeester en schepenen volgend voorstel uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen. De gemeenteraad dient hierover te beslissen bij geheime stemming:
Plaatsvervanger voor de algemene vergadering van EthiasCo: schepen Peter De Smet.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
Bij besluit van 27 mei 2019 keurde de gemeenteraad het toenmalige huishoudelijk reglement over de werking van de gemeenteraad goed. In zitting van 25 oktober 2021 keurde de gemeenteraad een wijziging aan dit huishoudelijke reglement goed. Op 5 december 2024 werden de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd. Dit betekende de start van de nieuwe legislatuur.
Artikel 38 van het Decreet over lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vaststelt, waarin volgende bepalingen worden opgenomen:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment nog wijzigen.
Het nieuwe huishoudelijke reglement werd gebaseerd op het modelreglement van VVSG. Het voorstel werd uitgewerkt door de algemeen directeur en de dienst Secretariaat. Hierbij werd rekening gehouden met de adviezen van de dienst Personeel, ICT, de raadsvoorzitter en de burgemeester. Het ontwerpreglement werd ook besproken door de raadsvoorzitter en de fractievoorzitters aanwezig op het overleg van 20 februari 2025.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het huishoudelijke reglement over de werking van de gemeenteraad zoals opgenomen in de bijlage.
Het vaststellen van het nieuwe huishoudelijke reglement gemeenteraad betekent de opheffing van de versie uit de vorige legislatuur, die in zitting van 27 mei 2019 werd goedgekeurd en in zitting van 25 oktober 2021 werd gewijzigd door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft financiële gevolgen, maar die zijn nu nog niet gekend (presentiegeld, materiaal, enz.).
Raadslid Jan Schelfhout wenst namens de fractie VLAAMS BELANG een amendement in te dienen bij dit agendapunt. Er wordt gevraagd aan artikel 5.9 van het nieuwe huishoudelijke reglement gemeenteraad volgende zin toe te voegen aan beide paragrafen: "Indien er niet binnen de termijn geantwoord kan worden, dient het bevoegde lid van het college tegen de oorspronkelijke deadline minstens een motivatie te bezorgen waarom er nog geen volledig antwoord kan gegeven worden."
De raadsvoorzitter vraagt de stemming over het amendement. De publieke stemming over het amendement geeft volgende resultaat: goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Het amendement is aangenomen, dus de extra zin wordt aan beide paragrafen van artikel 5.9 van het huishoudelijke reglement gemeenteraad toegevoegd.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opheffing van het huishoudelijk reglement gemeenteraad zoals goedgekeurd in de vorige legislatuur met ingang van 1 april 2025.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de vaststelling van het huishoudelijk reglement gemeenteraad zoals opgenomen in de bijlage, mits toevoeging van het goedgekeurde amendement.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij beslissing van 27 februari 2023 een deontologische code voor mandatarissen ingevoerd, aangevuld met een addendum bij beslissing van de gemeenteraad van 27 maart 2023 voor wat betreft de oprichting van een deontologische commissie.
Conform artikel 35 van de deontologische code wordt de deontologische commissie als volgt samengesteld:
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie. Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht, die digitaal gericht wordt aan de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Aan de fracties werd gevraagd om het effectief lid en eventueel de plaatsvervanger(s) door te geven.
Volgende kandidaten werden doorgegeven door de verschillende fracties
Voorzitter deontologische commissie
Daniël Vandendriessche (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)
Fractie cd&v
Effectief: Klaas De Pauw
Plaatsvervanger: Tom Verbeke
Fractie Samen^Haaltert
Effectief: Koen Vijverman
Plaatsvervanger: Sofie Coppens
Fractie Vlaams Belang
Effectief: Jan Schelfhout
Plaatsvervanger: 1. Jens Van der Kelen en 2. Laurent Volckaert
Fractie N-VA
Effectief: Bart Welleman
Plaatsvervanger: Mark Beelaert
Fractie Vooruit
Effectief: Lisa Houtman
Plaatsvervanger: /
Fractie (H)Eerlijk
Effectief: Gregory De Mol
Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opheffing van de samenstelling van de deontologische commissie zoals goedgekeurd in de vorige legislatuur met ingang van 1 april 2025.
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de deontologische commissie voor de legislatuur 2025-2030, met ingang van 1 april 2025, als volgt:
Voorzitter deontologische commissie
Daniël Vandendriessche (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)
Fractie cd&v
Effectief: Klaas De Pauw
Plaatsvervanger: Tom Verbeke
Fractie Samen^Haaltert
Effectief: Koen Vijverman
Plaatsvervanger: Sofie Coppens
Fractie Vlaams Belang
Effectief: Jan Schelfhout
Plaatsvervanger: 1. Jens Van der Kelen en 2. Laurent Volckaert
Fractie N-VA
Effectief: Bart Welleman
Plaatsvervanger: Mark Beelaert
Fractie Vooruit
Effectief: Lisa Houtman
Plaatsvervanger: /
Fractie (H)Eerlijk
Effectief: Gregory De Mol
Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opdracht voor de algemeen directeur om een voorstel tot vernieuwing van de deontologische code uit te werken voor de raad.
1. Feiten en context
Het lokaal bestuur Haaltert wenst in te zetten op zachte mobiliteit, waarbij de verschillende dorpskernen met elkaar verbonden worden via fietsverbindingen. Hierbij wordt voornamelijk geopteerd om bestaande trage wegen uit te breiden en opnieuw aan te leggen zodat fietsers (en ook voetgangers) op een veilige manier zich kunnen verplaatsen.
De trage weg nr. 88, die een verbinding maakt tussen de Burchtweg en Molenveld, is uitermate geschikt om een dergelijke fietsverbinding aan te leggen. Hierdoor wordt de dorpskern van Haaltert op een vlotte en veilige manier bereikbaar, doordat zwakke weggebruikers de Achterstraat kunnen vermijden.
De fietsverbinding zorgt eveneens voor een goede verbinding met de schoolomgevingen.
Ten slotte wordt door de aanleg van de fietsverbinding de wateroverlast ter plaatse aangepakt door het aanleggen van grachten die ook het water kunnen ophouden.
Studiebureau Meso heeft in opdracht van het lokaal bestuur Haaltert de volgende documenten opgemaakt (in bijlage):
In eerste instantie is het enkel de bedoeling om thans de rooilijn vast te leggen. In een verder stadium zullen eerst onderhandelingen gevoerd worden met de aanpalende eigenaars om tot grondafstand te komen teneinde de rooilijn te realiseren. Indien deze onderhandelingen niet tot een gunstig resultaat leiden, kan nadien alsnog de onteigeningsprocedure opgestart worden.
Teneinde deze grondverwerving te kunnen verzekeren dient daarom alsnog te worden overgegaan tot onteigening.
Voor bovenvermelde werken werd aldus met gemeenteraadsbesluit d.d. 25 november 2024 het gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld én de administratieve onteigeningsprocedure opgestart. Dit overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen resp. het Vlaamse Onteigeningsdecreet.
2. Motivering
2.1. Wettelijk kader
Overeenkomstig artikel 16, §§2 en 3 van het Decreet Gemeentewegen moet een gemeentelijk rooilijnplan volgende elementen omvatten:
Het gemeentelijk rooilijnplan ‘Rooilijn - en onteigeningsplan van de fietsverbinding tussen Burchtweg en Molenveld (gedeeltelijke uitbreiding trage weg nr. 88)’ omvat al deze elementen.
De trage weg nr. 88 kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen. Gezien de verbreding van de trage weg, is een wijziging ervan noodzakelijk. Dergelijke wijziging vergt steeds de voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad, met de vaststelling van een rooilijnplan.
Artikel 4 Decreet Gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:
Navolgend wordt de voorgenomen wijziging aan het gemeentelijk wegennet hieraan getoetst.
2.2. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe trage weg nr. 88 te kunnen verbreden om er een degelijk fietspad te kunnen aanleggen.
De aanleg van fietsverbinding strekt evident tot het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier kan zorgen voor een veilig en vlot fietsverkeer tussen de dorpskernen, maar ook in het kader van de schoolomgevingen. Bovendien wordt ook de waterproblematiek in de buurt aangepakt door de aanleg van grachten die water kunnen ophouden.
2.3. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat het de bedoeling is om trage weg nr. 88 te verbreden waardoor het gemakkelijker wordt voor de zwakke weggebruiker om deze te gebruiken.
De voorgenomen wijziging is dan ook verantwoord.
2.4. Verkeersveiligheid
Overeenkomstig artikel 4, 3° Decreet Gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe een bestaande trage weg te verbreden naar een toegankelijk fietspad, waar fietsers kunnen kruisen zonder elkaar te hinderen. Hierdoor kunnen zwakke weggebruikers veilig en vlot de dorpskern van Haaltert en de scholen bereiken.
Gezien voorliggend rooilijnplan louter in een verbreding van de trage weg nr. 88 voorziet, wordt er voor alle aangelande percelen weinig tot niets gewijzigd. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt met andere woorden niet in het gedrang door voorliggend rooilijnplan.
2.5. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° Decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
2.6. Actuele functie – toekomstige generaties
Overeenkomstig artikel 4, 5° Decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De trage weg nr. 88 is momenteel al een trage weg in de zin van het decreet gemeentewegen, zijnde een weg voor niet gemotoriseerd verkeer.
Voorliggend rooilijnplan beoogt de aanleg van een bredere fietsverbinding, die er voor zorgt dat zwakke weggebruikers vlot en veilig zich kunnen verplaatsen.
De behoeften van de toekomstige generaties komen door voorliggende wijziging van de rooilijn niet in het gedrang, integendeel, in het licht van de stijgende vraag naar alternatieve en duurzame mobiliteitsalternatieven strekt voorliggende wijziging tot het aanleggen van een fietsverbinding om zo de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker gevoelig te verbeteren.
3. Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek, zoals gevoerd door het college van burgemeester en schepenen, liep tot 9 januari 2025. Omwille van verschillende vragen van belanghebbenden werd deze termijn verlengd naar 9 februari 2025. Intussen werd op 27 januari 2025 een infoavond georganiseerd door het lokaal bestuur Haaltert, samen met het studiebureau. Hierop werden de voorlopige plannen uit de doeken gedaan en konden belanghebbenden zowel algemene als specifieke (die betrekking hebben op hun persoonlijke eigendom) vragen stellen.
4. Bezwaren
Tijdens het openbaar onderzoek werden 6 bezwaren ingediend, die allemaal ontvankelijk zijn. De bezwaren worden genummerd en in bijlage wordt een lijst gevoegd met de namen waarnaar deze nummers verwijzen. Deze bezwaren worden hierna kort samengevat en besproken. De bezwaren zelf worden in bijlage gevoegd.
4.1. Bezwaar 1
Het bezwaar houdt het volgende in:
Bespreking:
Het bezwaar is ongegrond.
4.2. Bezwaar 2
Het bezwaar houdt het volgende in:
Bespreking:
Het fietspad zal vertrekken tussen een parking en komt uit in een landelijke weg, weg van drukkere Achterstraat – Windmolenstraat. Dit zijn straten van gemengd verkeer waar fietsers tussen de auto’s rijden en ter plaatse zijn er geen verkeersveilige alternatieven voor fietsers.
Het bezwaar is ongegrond.
4.3. Bezwaar 3
Het bezwaar houdt het volgende in:
Bespreking:
Standaard is een oprit 3 meter breed. De oprit van de klager is 4,5 meter breed en dus ruim voldoende voor een voertuig. Bovendien wordt slechts een heel klein gedeelte van de oprit ingenomen;
De oprit in kwestie maakt geen deel uit van de omgevingsvergunning voor de bouw van de woning;
Tuinafsluitingen die verwijderd moeten worden zullen herplaatst of vergoed worden, afhankelijk of de verwijderde afsluiting kan gerecupereerd worden.
Het bezwaar is ongegrond.
4.4. Bezwaar 4
Het bezwaar houdt het volgende in:
Bespreking:
Het bezwaar is ongegrond.
4.5. Bezwaar 5
Het bezwaar houdt het volgende in:
Bespreking:
Het bezwaar is ongegrond.
4.6. Bezwaar 6
Het bezwaar houdt het volgende in:
Bespreking:
Het bezwaar is ongegrond.
5. Definitieve vaststelling
Aangezien alle bezwaren ontvankelijk maar ongegrond zijn, kan de rooilijn definitief vastgesteld worden.
Voorliggende beslissing kadert in actie 16: Geef prioriteit aan verkeer en een verkeersveilige omgeving in het geheel van ons veiligheidsbeleid.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan ‘Rooilijn- en onteigeningsplan van de fietsverbinding tussen Burchtweg en Molenveld (gedeeltelijke uitbreiding trage weg nr. 88)’, opgemaakt door studiebureau Meso.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om dit besluit, voor wat de definitieve vaststelling van het rooilijnplan betreft, onmiddellijk te publiceren op de gemeentelijke website en aan te plakken aan het gemeentehuis als ter plaatse, alsook om de bezwaarindieners per beveiligde zending op de hoogte te stellen van dit besluit en een kopie van het vaststellingsbesluit, samen met het rooilijnplan, onmiddellijk met beveiligde zending te bezorgen aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en de bestendige deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring om dit besluit bij uittreksel bekend te maken in het Belgisch Staatsblad en te publiceren op de gemeentelijke website indien er geen georganiseerd administratief beroep werd ingesteld binnen de 30 dagen.
Artikel 4: De gemeenteraad geeft goedkeuring om, na het definitief worden van dit besluit, over te gaan tot de minnelijke verwerving van de noodzakelijke gronden, en indien deze niet mogelijk zijn, waar nodig de onteigeningsprocedure op te starten.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2024 - Erfgoed Denderland.
Projectvereniging Erfgoed Denderland heeft een cultureel-erfgoedconvenant voor de beleidsperiode 2021-2026 en maakt steeds een jaaractieplan op, gekoppeld aan een begroting. Na afloop van het werkingsjaar dient een jaarverslag en jaarrekening te worden ingediend bij de Vlaamse Overheid.
Dit jaarverslag en de jaarrekening 2024 worden aan alle bevoegde gemeenteraden vooraf voorgelegd ter goedkeuring.
Op 1 april dient er gerapporteerd te worden naar Vlaanderen over de deelwerking Cultureel Erfgoed in 2021 (erfgoedcel), op 31 mei wordt er gerapporteerd over de deelwerking Onroerend Erfgoed naar Vlaanderen (IOED).
Het doel van de projectvereniging is door overleg en samenwerking tussen de diverse culturele erfgoedactoren in de regio, van de Denderstreek een sterkere cultuurplek en erfgoedregio te maken, in het bijzonder met een gemeenschappelijke aanpak ten aanzien van cultureel erfgoed.
De projectvereniging wil door middel van projecten de samenwerking tussen de gemeenten inzake cultuur en erfgoed bevorderen, onder andere op het vlak van inventarisatie, publiekswerking, participatie, wetenschappelijk onderzoek, het behoud en het beheer van dat cultureel erfgoed.
De projectvereniging wil de lokale erfgoedactoren ondersteunen door middel van diverse initiatieven.
Voorliggende beslissing kadert in actie 19 - aansluiting erfgoedcel.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het jaarverslag en de jaarrekening 2024 van Erfgoed Denderland.
Artikel 2: Deze beslissing zal overgemaakt worden aan de projectvereniging Erfgoed Denderland.
VARIA
Schepen Bart Ottoy geeft een mondelinge toelichting bij het budget van het Vrijetijdshuis naar aanleiding van de vraag hierover van raadslid Jan Schelfhout op de gemeenteraad van 24 februari 2025. Tijdens de varia op deze zitting werden volgende mondelinge vragen van raadsleden behandeld.
De voorzitter sluit de zitting op 31/03/2025 om 22:25.
Namens Gemeenteraad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad