De voorzitter opent de zitting op 28/11/2022 om 20:04.
De voorzitter verontschuldigt raadsleden Sofie Coppens en Koen Vijverman voor hun afwezigheid.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 24 oktober 2022 en 14 november 2022 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 24 oktober 2022 goed te keuren.
Artikel 2. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 14 november 2022 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGS Westlede.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 13 oktober 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede die op dinsdag 13 december 2022 - 19u plaats heeft in Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 14/06/2022;
2. Activiteiten en strategie 2023;
3. Begroting 2023;
4. Herbenoeming Wim Heyndrickx, commissaris-revisor, voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2022-2024;
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: raadslid Marc De Schutter
Plaatsvervanger: burgemeester Veerle Baeyens
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intergemeentelijk samenwerkingsverband voor milieu (ILVA).
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 19 oktober 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergemeentelijk samenwerkingsverband voor milieu (ILVA) die op 13 december 2022 plaats heeft in Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem met volgende agenda:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur)
2. Samenstelling van het bureau
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene vergadering
4. Goedkeuren actieplan en budget 2023
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Mark Beelaert
Plaatsvervanger: Laurent Volckaert
Raadslid Laurent Volckaert geeft ter zitting aan dat hij afstand doet van het mandaat als plaatsvervanger. Hierop wordt schepen Tom Sorgeloos voorgesteld als plaatsvervanger.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De raad wordt gevraagd kennis te nemen van de data van de gemeenteraden van 2023.
Het college van burgemeester en schepenen legt elk jaar de data voor de gemeenteraden vast.
Voor het jaar 2023 worden volgende data voorgesteld:
Januari: maandag 30 januari 2023
Februari: maandag 27 februari 2023
Maart: maandag 27 maart 2023
April: maandag 24 april 2023
Mei: maandag 22 mei 2023
Juni: maandag 26 juni 2023
Juli: geen zitting
Augustus: maandag 28 augustus 2023
September: maandag 25 september 2023
Oktober: maandag 23 oktober 2023
November: maandag 27 november 2023
December: maandag 18 december 2023
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
artikel 1. kennis te nemen van de data van de gemeenteraden voor 2023
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 oktober 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van SOLVA die op 14 december 2022 om 19u plaats heeft in Gentsesteenweg 1B, 9520 Vlierzele met volgende agenda:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Samenstelling van het bureau
3. Goedkeuren actieplan en budget 2023
4. Benoeming van bestuurders voor opengevallen mandaten
5. Varia
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Phaedra Van Keymolen
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van het ontslag van politieraadslid Tom Sorgeloos.
Op 03 januari 2019 verkoos de gemeenteraad van Haaltert Tom Sorgeloos als effectief lid van de politieraad.
Via mail van 18 oktober 2022 heeft Tom Sorgeloos zijn ontslag als politieraadslid ingediend.
Artikels 40-41 van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst.
Gemeenteraadsbeslissing van 3 januari 2019 tot "Verkiezing van de leden en opvolgers van de politieraad toekomend aan de gemeente Haaltert".
Artikel 1. kennis te nemen van het ontslag van Tom Sorgeloos als politieraadslid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om een nieuw effectief politieraadslid te verkiezen.
Op 18 oktober 2022 heeft Tom Sorgeloos zijn ontslag ingediend als politieraadslid.
Toim Sorgeloos werd als effectief lid van de politieraad verkozen in zitting van de gemeenteraad van 3 januari 2019 op basis van een voordrachtakte ingediend en ondertekend door Veerle Baeyens, Bart Welleman en Mark Beelaert.
Op deze voordrachtsakte werden geen opvolgers aangeduid.
Op 15 november 2022 werd een nieuwe voordrachtsakte ingediend, ondertekend door Tom Sorgeloos en Paulette Looze, waarbij Mark Beelaert wordt voorgesteld als kandidaat-effectief lid van de politieraad. Er werden geen kandidaat-opvolgers voorgesteld.
Artikel 19 van de Wet op de geïntegreerde politie stelt dat:
"Wanneer een effectief lid voor het verstrijken van zijn mandaat ophoudt deel uit te maken van de politieraad en hij geen opvolger of opvolgers heeft, kunnen alle nog in functie zijnde gemeenteraadsleden die de voordracht van het te vervangen lid hadden ondertekend, gezamenlijk een kandidaat effectief lid en één of meer kandidaat-opvolgers voordragen. In dit geval worden deze kandidaten verkozen verklaard, de kandidaat-opvolgers in orde van hun voordracht.
Is zulks niet het geval, dan wordt in de vervanging voorzien bij een geheime stemming waarbij elk gemeenteraadslid over één stem beschikt en de kandidaat die de meeste stemmen behaalde verkozen wordt verklaard. Bij staking van stemmen is artikel 17 van toepassing."
Algemene bevoegdheid
Bijzondere bevoegdheid
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
15 stemmen voor, 8 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Artikel 1:
De burgemeester stelt vast
Kandidaten die verkozen zijn tot effectief lid van de politieraad
1. Mark Beelaert
Geboortedatum: 27/08/1971
Beroep: bediende
De verkiesbaarheidsvoorwaarden zijn vervuld voor alle vermelde kandidaten en opvolgers. Geen enkel effectief lid bevindt zich in één van de gevallen van onverenigbaarheid bepaald in artikel 15 van de wet tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst.
Artikel 2
Raadslid Mark Beelaert wordt verkozen verklaard als politieraadslid.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd aan de lokale politiezone Denderleeuw-Haaltert en aan de federale diensten van de gouverneur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de brief van de N-VA-fractie waaruit blijkt dat raadslid Laurent Volckaert niet langer behoort tot de N-VA-fractie.
De meerderheid van de N-VA-fractie deelde per brief van 14 november 2022 aan de voorzitter van de gemeenteraad mee dat raadslid Laurent Volckaert niet langer behoort tot de N-VA-fractie.
Algemene basisbevoegdheid
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
artikel 1: kennis te nemen van de brief van de N-VA-fractie waaruit blijkt dat raadslid Laurent Volckaert niet langer behoort tot de N-VA-fractie.
Ons land werd getroffen door een uitbraak van influenza COVID-19.
Vaccinatiecentrum Denderdal leverde schitterend werk en zorgde voor een afdoende grote vaccinatiegraad in onze regio.
Tussen 1 mei en 31 december 2022 schakelt de vaccinatiecampagne over naar een flexibel op-en afschalingsplan voor de vaccinatiecentra. Door te werken met een schakelplan is het mogelijk om snel van lage volumes te prikken burgers op te schalen naar hoge volumes te prikken burgers.
De basiswerking wordt gegarandeerd door een vaccinatiecentrum in waakstand. Dit vaccinatiecentrum fungeert als afhaalpunt om de klassieke vaccinatoren (huisartsen, woonzorgcentra,...) van vaccins te voorzien.
De nota aan de Vlaamse Regering, ‘Flexibel op- en afschalingsplan voor de vaccinatie tussen 1 mei 2022 en 31 december 2022’ zorgt voor het kader van verdere aanpak van de vaccinatiecampagnes”.
Zorgraden behouden de opdracht om de organisatie van het hele vaccinatiegebeuren op te nemen binnen de eerstelijnszones. Hierbij spelen lokale besturen, huisartsenkringen, en andere zorgaanbieders van de eerste lijn en de hulpverleners een centrale rol.
De lokale besturen staan samen met de zorgraden in voor de uitbouw van een lokaal vaccinatiecentrum en de logistieke en administratieve ondersteuning van de vaccinatoren.
Het is aangewezen om een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst op te maken waarbij Eerstelijnszone Regio Aalst VZW mede-contractant wordt en de nodige flexibiliteit wordt ingebouwd met betrekking tot de locatie van het vaccinatiecentrum. De vorige samenwerkingsovereenkomst vaccinatiecentrum Denderdal, dewelke inging 12 januari 2021, kan daartoe stopgezet worden en onderhavige overeenkomst levert daarbij het nieuwe kader. De Lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Haaltert, Lede en de zorgraad Regio Aalst werken daartoe nauw samen.
Art. 11 is eraan toegevoegd omdat de ELZ het budget beheert voor de medische profielen. Het artikel omvat de taken die hiermee gepaard gaan. Ook de samenhang tussen het dagelijks bestuur van de ELZ en de stuurgroep vaccinatie is er in opgenomen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.
artikel 1. de samenwerkingsovereenkomst "vaccinatiecentrum Denderdal" op te zeggen met ingang van 28 november 2022;
artikel 2. goedkeuring te geven aan de samenwerkingsovereenkomst betreffende de flexibele vaccinatiecampagne.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft als beleidsdoelstelling het planmatig en jaarlijks vernieuwen van het wegennet en het proactief inzetten op onderzoek van het rioleringsnetwerk blijft een noodzaak. Het onderhouden en vernieuwen van de straten blijft een continue uitdaging. Bij een herinrichting wordt aandacht geschonken aan verkeersveilige maatregelen, keuze voor kwaliteitsvolle en duurzame materialen, voldoende groenvoorzieningen, fiets- en voetgangersinfrastructuur, functionele verlichting, ...
Aangezien het wegdek in de Ninovestraat in slechte staat is, dient ook de riolering vernieuwd te worden. De afkoppeling van RWA/DWA is nodig om de wateroverlast te verminderen. Het zal het pompstation ter hoogte van de waterloop in de Anderenbroek minder belasten waardoor er minder overstort zal zijn in de waterloop.
Het volledige rioleringsstelsel dient vernieuwd te worden en er moet aandacht geschonken worden aan een verkeersveilige straat.
Door deze aanpassingen wordt het wegdek ook volledig vernieuwd.
Er wordt ook een bufferbekken gerealiseerd en nieuwe fietspaden.
Er worden subsidies aangevraagd voor fietspaden en riolering, geraamd op 450.000 euro in totaal.
Voor het uitwerken van de plannen en het bestek werd beroep gedaan op BVBA D'hauwer - Goegebeur als studiebureau in het kader van overheidsopdracht 2016/605 "Aanstellen van een ontwerper en veiligheidscoördinator voor het opmaken van de studie voor de aanleg van fietspaden langs de Ninovestraat (Haaltert) en Denderhoutembaan (Ninove)". Het bestek wordt gebaseerd op het standaardbestek 250, waarvan een uittreksel als bijlage wordt gevoegd.
De ontwerper hebben ook een raming opgemaakt (in bijlage). De raming bedraagt 1.118.861,07 euro incl. BTW.
Het bestek wordt uitgeschreven als een openbare procedure, zodat het door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd en nadien moet gepubliceerd worden.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 0200-00/2240007 (actie 12 - IP 25) voor de wegeniswerken en 0310-00/2270007 (actie 12 - IP 25) voor de rioleringswerken.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in actie 12.21g: Inventariseren en renoveren van het rioleringsstelsel en verder werken aan het gescheiden rioleringsstelsel - Ninovestraat.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2022/960 Wegenis - en rioleringswerken aan de Ninovestraat (deel Haaltert), dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de publicatie van voormeld bestek
artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 1.118.861,07 euro inclusief BTW.
artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in 0200-00/2240007 (actie 12 - IP 25) voor de wegeniswerken en 0310-00/2270007 (actie 12 - IP 25) voor de rioleringswerken.
1. Feiten en context
Het lokaal bestuur Haaltert wenst in het belang van de verkeersveiligheid, het sociale woningaanbod (i.e. bindend sociaal objectief) en de opwaardering van de dorpscentra over te gaan tot de herinrichting van de buurt en infrastructuur rond het Sint-Goriksplein. Deze herinrichting maakt ook deel uit van het meerjarenplan van het lokaal bestuur Haaltert.
Enerzijds dient het kruispunt aan de Stationsstraat - Bruulstraat te worden aangepast, in het bijzonder in functie van een verhoogde verkeersveiligheid en - doorstroming. Voor het verkeer, komende uit de Bruulstraat, is het momenteel niet evident om richting Stationsstraat of Hoogstraat af te slaan. Door te voorzien in een verbreding van de Bruulstraat met een voorsorteerstrook, zowel om links als rechts af te slaan, wordt niet enkel de verkeersveiligheid (zichtbaarheid) verhoogd maar zal het verkeer ook beter kunnen doorstromen zodat lange wachtrijen vermeden worden. Verder wordt het kruispunt voorzien van een nieuw fietspad aan de oneven zijde om de fietsveiligheid te optimaliseren.
Verder is de Bruulstraat tevens een fietsas die een rol vervult binnen het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, zijnde een netwerk van gemeentegrensoverschrijdende fietsinfrastructuur dat woonkernen en attractiepolen verbindt. Alzo vormt de Bruulstraat niet enkel een (belangrijke) ontsluiting naar de Stationsstraat, maar wordt deze eveneens veel gebruikt als functionele fietsroute (bv. woon-werkverkeer per fiets) evenals recreatieve fietsroute.
Op heden ontbreekt evenwel een fietspad aan de wegenis. Hetgeen ertoe leidt dat de bestaande inrichting een gevaarlijke situatie creëert -en blijft creëren- voor de zwakke weggebruiker.
De heraanleg van de Bruulstraat met aanleg van een voorsorteerstrook én een verbreding van het wegprofiel teneinde de noodzakelijke ruimte te creëren voor aanleg van een fietspad, vereist een verbreding van de Bruulstraat er hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat. Om deze wijziging te kunnen realiseren dient een gemeentelijk rooilijnplan te worden vastgesteld.
Deze verbreding van de Bruulstraat noodzaakt een gedeeltelijke inname van de onroerende goederen, gelegen op de hoek van de Stationsstraat en Bruulstraat, met adres 9450 Haaltert, Stationsstraat 9, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816F en met adres 9450 Haaltert, Bruulstraat 1A, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, Sectie A, nummer 1816G.
Anderzijds vloeit de noodzaak tot het oprichten van (voldoende) sociale woningen, waarvoor de Sociale Huisvestingsmaatschappij (SHM) Denderstreek een partner is van het lokaal bestuur Haaltert, voort uit het bindend sociaal objectief dat tegen 2025 moet gerealiseerd worden. De SHM heeft al verschillende panden op de hoek van de Stationsstraat en de Bruulstraat, palend aan het Sint-Goriksplein, verworven met de bedoeling om deze af te breken en sociale woningen te realiseren, ter verwezenlijking van het sociaal bindend objectief van het lokaal bestuur Haaltert.
Bijkomend kadert de verwezenlijking van het sociaal objectief binnen de visie tot heropleving van het Sint-Goriksplein. Op heden wordt dit plein omgeven door een gesloten bouwblok, met centraal private tuintjes/koertjes behorend aan de bestaande panden rondom. Voorliggend project kader zodoende tevens in de opwaardering van deze omgeving, met herstel van de pleinfunctie.
De SHM heeft op heden alle nodige panden en gronden verworven om deze doelstelling van algemeen nut te kunnen bereiken, met uitzondering van het pand gelegen op de hoek van de Stationsstraat en de Bruulstraat, met adres 9450 Haaltert, Stationsstraat 9, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816F en het pand gelegen met adres 9450 Haaltert, Bruulstraat 1A, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816G.
Dit pand wordt doorkruist door de nieuwe rooilijn die voorzien wordt om de voorsorteerstrook en het fietspad te kunnen realiseren. De realisatie van het sociale woningaanbod noodzaakt derhalve een inname van het overige gedeelte van het voormelde onroerend goed gelegen op de hoek van de Stationsstraat en Bruulstraat, met adres 9450 Haaltert, Stationsstraat 9 en Bruulstraat 1A.
Om deze plannen te kunnen verwezenlijken werd voorgenomen om de resterende percelen, die niet in eigendom zijn van de gemeente, te verwerven.
Ondanks verscheidene pogingen konden de desbetreffende bebouwde percelen niet minnelijk verworven worden.
Op 17 augustus 2022 werd door een landmeter-expert een rooilijnplan en een onteigeningsplan opgesteld. Op 25 maart 2022 werd een schattingsverslag bekomen voor deze percelen.
Gezien de onderhandelingen niet tot een verwerving van dit perceel hebben geleid, werd op 12 augustus 2021 door het college van burgemeester en schepenen besloten om een onteigeningsprocedure op te starten. Dit gezien de verwerving hiervan onontbeerlijk is voor de realisatie van het project ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’
Teneinde deze grondverwerving te kunnen verzekeren dient daarom alsnog te worden overgegaan tot onteigening.
Voor bovenvermelde werken wordt aldus met onderhavig besluit het gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld én de administratieve onteigeningsprocedure opgestart. Dit overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen resp. het Vlaamse Onteigeningsdecreet.
Op 29 augustus 2022 ging de gemeenteraad van Haaltert over tot het voorlopig vaststellen van het rooilijnplan ‘wijziging Bruulstraat (deel)’ en het voorlopig onteigeningsplan ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’ met de bijbehorende projectnota.
Vervolgens werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 21 september 2022 tot en met 20 oktober 2022. Gedurende deze periode werd één bezwaarschrift ontvangen, ten aanzien van zowel de voorlopige vaststelling van het rooilijnplan ‘wijziging Bruulstraat (deel)’ als ten aanzien van de voorlopige vaststelling van het onteigeningsplan ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’.
2. Motivering
I. Gemeentelijk rooilijnplan wijziging Bruulstraat (deel)
Overeenkomstig artikel 16, §§2 en 3 van het Decreet Gemeentewegen moet een gemeentelijk rooilijnplan volgende elementen omvatten:
Het gemeentelijk rooilijnplan ‘Wijziging Bruulstraat (deel)’ omvat al deze elementen.
De Bruulstraat kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen. Gezien de inrichting van een afslagstrook en fietspad de verbreding van een deel van de Bruulstraat noodzaakt, is een wijziging ervan noodzakelijk. Dergelijke wijziging vergt steeds de voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad, met de vaststelling van een rooilijnplan.
Artikel 4 Decreet Gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:
Navolgend wordt de voorgenomen wijziging aan het gemeentelijk wegennet hieraan getoetst.
1. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe (i) de Bruulstraat te kunnen verbreden om te kunnen voorzien in een voorsorteerstrook zodat bestuurders zowel links als rechts kunnen afslaan en (ii) een fietspad, te kunnen aanleggen langsheen dit gedeelte van de Bruulstraat.
De aanleg van (i) een voorsorteerstrook en (ii) een fietspad langsheen de Bruulstraat, strekt evident tot het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier de verkeersdoorstroming bevordert en een veilige ontsluiting kan creëren voor het (zwakke) wegverkeer langs een weg met een belangrijke ontsluitingsfase, die bovendien is opgenomen in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Dit terwijl de weg momenteel niet voorziet in voorsorteerstroken noch in een fietspad.
De Bruulstraat is een openbare weg, waarvan het gebruik is bestemd voor allen. Een van de hoofddoelstellingen van de ontworpen rooilijn en onteigening bestaat aldus in de aanleg van een voorsorteerstrook en fietspad, waardoor de verkeersdoorstroom wordt bevorderd én de verkeersveiligheid -langs een belangrijke ontsluitingsweg en fietsas- aanzienlijk wordt verhoogd, zijnde dus bij uitstek een wijziging die ten dienste staat van het algemeen belang.
Waarbij volledigheidshalve ook wordt verwezen naar hetgeen navolgend uiteengezet wordt betreffende het algemeen nut van de onteigening.
2. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat zowel de Stationsstraat als de Bruulstraat bezwaarlijk als trage wegen kunnen worden beschouwd. De wegenis wordt niet verplaatst, noch opgeheven. Voorliggend rooilijnplan strekt ertoe een voorsorteerstrook en fietspad te kunnen aanleggen langsheen de Bruulstraat, hetgeen een loutere uitbreiding en verbetering van de wegenis betreft.
Zodat de voorgenomen wijziging verantwoord is.
3. Verkeersveiligheid
Overeenkomstig artikel 4, 3° Decreet Gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe (i) de Bruulstraat te kunnen verbreden om te kunnen voorzien in een voorsorteerstrook zodat bestuurders zowel links als rechts kunnen afslaan en (ii) een fietspad, te kunnen aanleggen langsheen de Bruulstraat. Zulke infrastructurele ingrepen strekken evident tot het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier de verkeersdoorstroming bevordert en een veilige ontsluiting kan creëren voor het (zwakke) wegverkeer langs een weg met een belangrijke ontsluitingsfase, die bovendien is opgenomen in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Dit terwijl de weg momenteel niet voorziet in voorsorteerstroken noch in een fietspad.
Het doel van de ontworpen rooilijn bestaat aldus in de aanleg van een voorsorteerstrook en vrijliggend fietspad, waardoor de verkeersveiligheid zal verbeterd worden.
Gezien voorliggend rooilijnplan louter in een wijziging van de Bruulstraat voorziet, blijven alle aangelande percelen zich bevinden langs een voldoende uitgeruste gemeenteweg. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt met andere woorden niet in het gedrang door voorliggend rooilijnplan.
4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° Decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
Dit gezien het tracé van de rijweg door voorliggend rooilijnplan niet gewijzigd wordt.
5. Actuele functie – toekomstige generaties
Overeenkomstig artikel 4, 5° Decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Voorliggend rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan enerzijds de actuele noden van een vlot en veilig kruispunt met sanderzijds de noodzaak aan een veilige fietsinfrastructuur.
Meermaals werd reeds benadrukt dat de Bruulstraat een belangrijke ontsluitingsfunctie vervult, evenals is opgenomen als fietsas in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Het algemeen belang en de verkeersveiligheid vereisen voor zo’n weg een conflictvrij wegprofiel, waarbij de interactie tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd waar mogelijk voldoende veilig moet verlopen.
De behoeften van de toekomstige generaties komen door voorliggende wijziging van de rooilijn niet in het gedrang, integendeel, in het licht van de stijgende vraag naar alternatieve en duurzame mobiliteitsalternatieven strekt voorliggende wijziging tot het aanleggen van een fietspad en voorsorteerstrook om alzo de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker gevoelig te verbeteren.
II. Het onteigeningsplan ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’
1. Omschrijving te onteigenen perceel
Overeenkomstig artikel 28, §1, 1° van het Vlaamse Onteigeningsdecreet, moet het definitief onteigeningsbesluit een omschrijving geven van de te onteigenen onroerende goederen of de te onteigenen zakelijke rechten.
De te onteigenen percelen zijn gelegen op de hoek van de Stationsstraat en Bruulstraat.
De exact opgemeten oppervlakte van beiden percelen samen bedraagt 3a 80ca 86tma.
De percelen zijn gelegen binnen de dorpskern van Haaltert. Bijkomen liggen de percelen langs de Gewestweg N460 Aalst-Geraardsbergen. Overeenkomstig het Gewestplan zijn de percelen gelegen in woongebied.
Op de percelen bevindt zich een hoekwoning met een handelszaak op het gelijkvloers. Voor een gedetailleerde omschrijving hiervan wordt naar het schattingsverslag verwezen.
Op het bijgevoegde onteigeningsplan van Willy De Rouck worden de percelen aangeduid als inname.
2. Onteigenende instantie
Overeenkomstig artikel 28, §1, 2° van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dient het definitief onteigeningsbesluit de onteigenende instantie te vermelden.
In casu zal de gemeente Haaltert als onteigenende instantie optreden. Zij beschikt daartoe over de vereiste onteigeningsbevoegdheid conform art. 6, 1° Vlaams Onteigeningsdecreet, waarin expliciet is bepaald dat de gemeenten bevoegd zijn tot onteigening over te gaan, zonder daartoe een onteigeningsmachtiging van een hogere overheid te moeten bekomen.
3. Rechtsgrond voor onteigening
Op grond van artikel 3, §2 van het Vlaamse Onteigeningsdecreet en overeenkomstig artikel 16 van de Grondwet is onteigening slechts mogelijk indien daartoe een uitdrukkelijke wettelijke of decretale rechtsgrond is voorzien. Overeenkomstig artikel 28, §1, 3° van het Vlaamse Onteigeningsdecreet dient deze rechtsgrond opgenomen te zijn in het voorlopige onteigeningsbesluit.
Voorliggende onteigening is gebaseerd op artikel 27 van het Decreet Gemeentewegen enerzijds, voor wat de realisatie van het rooilijnplan betreft. Dit artikel bepaalt dat elke verwerving van onroerende goederen vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg middels onteigening kan plaatsvinden.
Anderzijds vindt de onteigening grondslag in artikel 7 van het Vlaamse Onteigeningsdecreet, dat voorziet dat gemeenten kunnen overgaan tot onteigening in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden. De realisatie van voldoende sociale woningen met opwaardering van haar dorpscentra zoals voorop gesteld in het meerjarenplan, vormt een gemeentelijke aangelegenheid en onderdeel van het gemeentelijk beleid.
4. Onteigeningsdoel van algemeen nut
Artikel 16 van de Grondwet bepaalt dat niemand van zijn eigendom kan worden ontzet dan ten algemene nutte, in de gevallen en op de wijze bij wet bepaald en tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling.
Dit wordt tevens door artikel 3 van het Vlaams Onteigeningsdecreet bevestigd. Artikel 28, §1, 4° stelt dat de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut dient te worden opgenomen in het voorlopig onteigeningsbesluit.
Uit de memorie van toelichting van bovenvermeld decreet kan inzake de verplichting tot het omschrijven van het doel van algemeen nut worden afgeleid dat een vermoeden van openbaar nut bestaat, wanneer het te onteigenen goed een bestemming van openbaar gebruik zal krijgen. Dit betekent dat het goed (on)rechtstreeks gebruikt zal worden door een onbepaald en variabel aantal mensen en dit op niet-exclusieve wijze.
Enerzijds wordt in voorliggend geval voorzien in een verkeersveiliger kruispunt aan de Stationsstraat en Bruulstraat. Wegenwerken strekken tot het nut van eenieder en dus tot het algemeen belang.
Ook door de Vlaamse overheid wordt onder meer de optimalisering van de openbare wegen als een handeling van algemeen belang beschouwd binnen de stedenbouwkundige context:
“Als handelingen van algemeen belang, zoals bedoeld in artikel 4.1.1, 5°, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, worden de handelingen beschouwd die betrekking hebben op:
1° de openbare wegen, met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur, zoals tunnels, viaducten, bruggen, duikers, langsgrachten, tolinfrastructuur en parkings;
2° de openbare spoorwegen voor het personen- en goederenvervoer, met inbegrip van tram en metro en met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur, zoals stations, dienstgebouwen en andere;”
Anderzijds dient de onteigening de bouw van sociale woningen mogelijk te maken. Hiermee wordt voorzien in de verbetering van de woonomstandigheden van behoeftigen, evenals de herwaardering van het beschikbare woonbestand en de creatie van nieuwe wooneenheden. De onteigening komt derhalve tegemoet aan het recht op een kwalitatieve en betaalbare woning voor eenieder, hetgeen een doel van algemeen nut uitmaakt.
Eén en ander betreft een actief streefdoel op grond van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Grond- en pandendecreet.
De sociale huisvestingsmaatschappij ‘Denderstreek’ zal daarbij, benevens de grondverwerving, navolgend ook instaan voor het beheer en de organisatie van het nieuwe sociaal woonaanbod.
Hoofddoelstelling is aldus tweeledig en bestaat dus enerzijds in de aanleg van een nieuw kruispunt, hetgeen de mobiliteit en verkeersveiligheid ten goede komt, en anderzijds het voorzien in voldoende sociale woningen binnen de grenzen van het lokaal bestuur. Dit vormt het onteigeningsdoel van algemeen nut.
5. De onteigeningsnoodzaak
Krachtens artikel 28, §1, 5° van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dient de omschrijving en de motivering van de onteigeningsnoodzaak in het definitief onteigeningsbesluit te worden opgenomen. Daarenboven stelt artikel 3, §3 van hetzelfde decreet dat de noodzaak betrekking heeft op 3 specifieke elementen, i.e. (i) het doel van de onteigening, (ii) de onteigening als middel en (iii) het voorwerp van de onteigening.
i. De noodzakelijkheid van het doel
Het doel van de onteigening bestaat erin (i) een nieuw kruispunt aan te leggen dat moet zorgen voor een verkeersveiligere situatie ter hoogte van de kruising van de Stationsstraat en de Bruulstraat en (ii) nieuwe sociale woningen op te richten om tegemoet te komen aan het bindend sociaal objectief.
Het project ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’ strekt er enerzijds toe de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroom te verbeteren op het kruispunt van de Stationsstraat en Bruulstraat. Momenteel is dit kruispunt niet voorzien van een fietspad waardoor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer gemengd dienen aan te schuiven. Ook de doorstroming is niet afdoende. Dit leidt vaak tot lange wachtrijen en verkeersopstroppingen.
Om de veiligheid van weggebruikers beter te kunnen waarborgen is het daarom noodzakelijk om het kruispunt te voorzien van voorsorteerstroken, zowel om links als rechts af te slaan. Op deze manier zal de doorstroming verbeteren en kan dit op een verkeersveilige manier gebeuren. Ook wordt ruimte voor het fietsverkeer voorzien
De noodzakelijke heraanleg is (zoals verder zal blijken) enkel mogelijk mits de inname van de aanpalende grond op het kruispunt van de Bruulstraat en de Stationsstraat.
Door het verhogen van de verkeersveiligheid mag redelijkerwijze worden verwacht dat het aantal potentiële ongevallen op de kwestieuze weg (drastisch) zal dalen, zodat de verhoging van de verkeersveiligheid tegemoetkomt aan een behoefte die bijdraagt tot een verbetering van de samenleving en de leefomstandigheden van de gemeenschap.
Het project ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’ strekt er anderzijds toe het aanbod aan sociale woningen nabij het Sint-Goriksplein uit te breiden.
Deze doelstelling is noodzakelijk in het licht van het bindend sociaal objectief dat tegen 2025 verwezenlijkt dient te worden door het lokaal bestuur, evenals de continue nood aan bijkomende sociale woningen.
Het bestaande aanbod kan heden niet volstaan om de prangende vraag naar deze categorie van sociale woningen in te lossen, zodat een dringende nood bestaat voor het uitbreiden van de huidige sociaal woonaanbod van de gemeente Haaltert. Immers heeft het lokaal bestuur Haaltert op heden haar bindend sociaal objectief nog niet gerealiseerd, zoals bleek uit de resultaten van de ‘Voortgangstoets 2020’ van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal wonen. Wil zij dit voor de deadline van 2025 halen, dienen er aldus bijkomende inspanningen te worden geleverd.
Het doel van de onteigening is derhalve noodzakelijk.
ii. De noodzakelijkheid van de onteigening
De verkeersituatie op de hoek van de Stationsstraat en de Bruulstraat is momenteel verkeersonveilig en zorgt voor verkeersophopingen. Bovendien wil de SHM Denderstreek door de oprichting van nieuwe sociale woningen aan het Sint-Goriksplein tegemoet komen aan het heersende tekort aan sociale woningen binnen het lokaal bestuur.
De percelen nr. 1816F en 1816G kunnen hieraan verhelpen. De eigenaars van de percelen werd reeds gecontacteerd in een poging om dit perceel aan te kopen tegen schattingsprijs. Desondanks konden de percelen niet aangekocht worden.
Gelet op de pogingen om het perceel middels minnelijke verwerving te verkrijgen en er geen alternatieve manieren voorhanden liggen om de percelen alsnog te kunnen verweven, wordt de onteigening noodzakelijk geacht voor het bekomen van de goederen.
iii. De noodzakelijkheid van de betrokken goederen
De te onteigen percelen zijn van essentieel belang voor het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen van algemeen nut. Feit is dat deze grondstrook rechtstreeks paalt aan het kruispunt van de Bruulstraat en de Stationsstraat.
Uittreksel GRB – bron: www.geopunt.be
Evenmin is er enig alternatief (dan de onteigening) voorhanden om aan de gesignaleerde veiligheids- en verkeersproblematiek te kunnen tegemoetkomen. Ook alternatieven werden onderzocht, waarbij het huidige inrichtingsprincipe met onteigening echter steeds als meest geschikte (en enige reële) oplossing naar voren kwam in functie van de gesignaleerde verkeers- en veiligheidsproblematiek.
Zodat de aanleg voorsorteerstroken als enige (reële) mogelijkheid resteert.
Bijkomend maakt de noodzakelijke wijziging van de rooilijn dat het hoekpand hierdoor getroffen wordt, met een afbraak en nieuwe invulling tot gevolg. Daarbij is de SHM Denderstreek reeds eigenaar van de aanpalende percelen tot een het Sint-Goriksplein, alsook de aanpalende percelen aan de Stationsstraat. Om een totaalproject te kunnen realiseren dient ook het resterende gedeelte van deze percelen verworven te worden. Indien deze goederen niet in eigendom verworven kunnen worden, kan het beoogde project met realisatie van 28 nieuwe sociale woningen niet uitgevoerd worden.
Immers kan de bouw van deze woningen slechts gerealiseerd worden als alle bestaande woningen, die één logisch en samenhangend geheel vormen, gesloopt worden, hetgeen het eigendomsrecht over al deze woningen noodzaakt.
Bij gebreke aan verwerving van het hoekpand kan enerzijds de rooilijn en noodzakelijke verbreding van de Bruulstraat niet gerealiseerd worden, terwijl anderzijds de invulling en opwaardering van de ruimere site via sociale woningbouw onmogelijk wordt. Dit gezien, zoals kan blijken uit de ontwerpplannen, de bouwvolumes hier langsheen de straatzijde voorzien moeten worden opdat de pleinfunctie van het Sint-Goriksplein hersteld kan worden. Het slechts gedeeltelijk realiseren van dergelijke invulling is economisch en financieel niet haalbaar, zodat de volledige verwerving en realisatie noodzakelijk is om dit doel van algemeen nut te kunnen verwezenlijken.
Bij gebreke aan een minnelijke eigendomsoverdracht, is de onteigening van deze goederen dan ook noodzakelijk.
Het voorwerp van de onteigening zijn aldus de enige percelen die nuttig kunnen worden aangewend om het gecombineerde onteigeningsdoel te realiseren.
III. Openbaar onderzoek
Het gemeentelijk rooilijnplan ‘wijziging Bruulstraat (deel)’ diende in toepassing van artikel 17, §2, van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, aan een openbaar onderzoek onderworpen te worden. Overeenkomstig artikel 17 e.v. van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 diende het voorlopig onteigeningsbesluit, het onteigeningsplan en de projectnota onderworpen te worden aan een openbaar onderzoek.
In toepassing van artikel 33 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 werd het openbaar onderzoek van beide procedures geïntegreerd en werd een gezamenlijk openbaar onderzoek gehouden.
Het openbaar onderzoek vond plaats van 21 september 2022 tot en met 20 oktober 2022.
De formaliteiten betreffende het openbaar onderzoek van het rooilijnplan dienen te voldoen aan de vereisten conform de bepaling artikel 17, §2, eerste en tweede lid van het Decreet van 3 mei 2019, houdende de gemeentewegen. De eigenaars van de onroerende goederen -zoals opgenomen op het onteigeningsplan- werden hiervan in kennis gesteld conform de bepalingen van de artikelen 17 e.v. van het Vlaams Onteigeningsdecreet.
Uit het verslag van het openbaar onderzoek blijkt dat alle formaliteiten van het openbaar onderzoek vervuld werden en dat het dossier gedurende de periode van het openbaar onderzoek ter inzage heeft gelegen in het gemeentehuis en raadpleegbaar was op de website van de gemeente Haaltert.
Doorheen het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ontvangen. Hierin worden zowel bezwaren ten aanzien van het rooilijnplan als het onteigeningsplan geuit. Er werden geen verzoeken tot zelfrealisatie ontvangen.
In het verslag van het openbaar onderzoek worden deze standpunten, bezwaren en opmerkingen uitgebreid behandeld zodat hiernaar verwezen wordt. Dit verslag wordt goedgekeurd en geacht integraal deel uit te maken van dit besluit, waaraan dit als bijlage gehecht wordt.
Voorliggende beslissing kadert in:
Raadsleden Peter De Smet en Pieter De Spiegeleer vragen de verdaging van dit punt om verder te onderhandelen met de eigenaars.
Met 9 stemmen voor (Laurent Volckaert, Roger Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel), 14 stemmen tegen (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt)
artikel 1: goedkeuring te geven aan de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan ‘Wijziging Bruulstraat (deel)’, opgemaakt door landmeter-expert Willy De Rouck.
artikel 2: goedkeuring te geven aan het definitief onteigeningsbesluit met bijlagen en de definitieve vaststelling van het onteigeningsplan ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’, zoals opgemaakt door landmeter-expert Willy De Rouck, samen met de projectnota.
artikel 3: goedkeuring te geven aan het verslag van het openbaar onderzoek.
artikel 4: goedkeuring te geven om dit besluit wordt, voor wat de definitieve vaststelling van het rooilijnplan betreft, onmiddellijk te publiceren op de gemeentelijke website en aan te plakken aan het gemeentehuis als ter plaatse., alsook om de bezwaarindieners per beveiligde zending op de hoogte te stellen van dit besluit en een kopie van het vaststellingsbesluit, samen met het rooilijnplan, onmiddellijk met beveiligde zending te bezorgen aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken en de bestendige deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen.
artikel 5: goedkeuring te geven om dit besluit, voor wat betreft de definitieve vaststelling van het onteigeningsplan samen met haar bijlagen, binnen de vijftien werkdagen per beveiligde zending aan de eigenaars te bezorgen,alsook om een uittreksel hiervan bekend te maken in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website met al haar bijlagen.
artikel 6: goedkeuring te geven om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de verzending van een laatste schriftelijk aanbod aan de eigenaars van de te onteigenen percelen, om vervolgens indien nodig de gerechtelijke onteigeningsprocedure aanhangig te maken.
- De wet op de geïntegreerde politie, artikelen 26, 27, 39, 40, 41, 71, 72 en 208.
- Het algemeen reglement op de politiecomptabiliteit, titel II, hoofdstuk II.
| Raming of Bedrag | 2.515.580,00 euro |
| Actie OF Overig beleid | GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) | 0400-00/6494000 |
Investeringen:
| Raming of Bedrag | 95.625,00 euro |
| Actie OF Overig beleid | GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) | 0400-00/6640000 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan het ontwerp van de begroting 2023 voor het dienstjaar 2023.
artikel 2. De gemeentelijke dotatie van de gemeente Haaltert te storten aan de politiezone Denderleeuw-Haaltert tot aanzuivering van het tekort van de gewone dienst van de begroting 2023 vast te stellen en goed te keuren op 2.515.580,00 euro.
artikel 3. De gemeentelijke dotatie van de gemeente Haaltert te storten aan de politiezone Denderleeuw-Haaltert tot aanzuivering van het tekort van de buitengewone dienst van de begroting 2023 vast te stellen en goed te keuren op 95.625,00 euro.
artikel 4. De meerjarenplanning en de gemeentelijke dotaties over de periode 2022-2025 vast te stellen en goed te keuren voor een bedrag van:
artikel 5. Dit besluit zal bekend gemaakt worden volgens de bepalingen van artikel 285 van het decreet over het lokaal bestuur (publicatielijst op webtoepassing). De toezichthoudende overheid zal in kennis worden gesteld volgens de bepalingen van artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de diensten van de gouverneur (ina.focke@ibz.fogv.be) en lokaal bestuur Denderleeuw.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de gemeentelijke dotatie 2023 voor de hulpverleningszone Zuid-Oost.
De zoneraad heeft voor begrotingsjaar 2023 het budget van de hulpverleningzone en de bijdragen van de gemeente Haaltert als volgt vastgesteld:
De wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid, artikel 68 en 134, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, artikel 8, 6°, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 25 april 2007 tot vaststelling van de opdrachten van de hulpdiensten die kunnen verhaald worden en diegene die gratis zijn, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 4 april 2014 inzake vaststelling, berekening en betaling van de federale basisdotatie voor de hulpverleningszones, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 tot bepaling van de verdeelsleutel van de bijkomende federale dotatie aan de prezones en aan de hulpverleningszones.
- Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 februari 2022 betreffende het vaststellen van de gemeentelijke dotatie aan de hulpverleningzone Zuid-Oost voor 2022.
Het besluit van de zoneraad van 28 oktober 2022 houdende goedkeuring van de begroting 2023 van de Hulpverleningszone Zuid-Oost.
Dit besluit kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing met de beleidsdoelstellingen vereist is.
| Raming of Bedrag | 788.034,35 euro |
| Actie OF Overig beleid | GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) | 0410-00/6494000 |
artikel 1. Voor 2023 wordt voor Lokaal Bestuur Haaltert de gemeentelijke dotatie ten voordele van de hulpverleningszone Zuid-Oost voor exploitatie en investeringen vastgesteld op:
artikel 2. Een afschrift van deze beslissing zal gestuurd worden aan de Federale dienst van de gouverneur, t.a.v. mevrouw Ina Focke, Kalandeberg 1, 9000 Gent en de Voorzitter van de hulpverleningszone Zuid-Oost, mevrouw Tania De Jonge, Centrumlaan 100, 9400 Ninove.
Het Vlaams decreet van 9 juli 2021 wijzigde de Vlaamse Codex Wonen en bepaalt dat de Vlaamse regering de werkingsgebieden van de woonmaatschappijen vaststelt en dat binnen een werkingsgebied slechts één maatschappij actief kan zijn.
Voor de lokale besturen Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede, Ninove en Wichelen wordt dit de woonmaatschappij Dender-Zuid.
Bij het vormen van de woonmaatschappij dient een raad van bestuur te worden samengesteld.
Een afsprakenkader met visietekst werd reeds opgemaakt voor Dender Zuid op 18 augustus 2021, na het doorsturen van de afbakening van het werkingsgebied voor de nieuw te vormen woonmaatschappij. In dat afsprakenkader werd reeds gekozen voor de vertegenwoordiging in het bestuur van de woonmaatschappij.
De betrokken gemeenten onderschrijven het belang van deelname aan het bestuur van de woonmaatschappij. Zij vinden het aangewezen dat elke betrokken gemeente en stad één vertegenwoordiger heeft in het bestuur van de woonmaatschappij. Als toekomstige aandeelhouders van de nieuwe woonmaatschappij engageren de gemeenten zich ertoe om dit mogelijk te maken.
De bestuurder engageert zich om in te zetten op korte communicatielijnen. Hij voorziet een terugkoppeling tussen de woonmaatschappij en het lokaal bestuur om de keuzes in het woonbeleid van de gemeente te schragen. De bestuurders benadrukken het belang van een korte communicatielijn en willen hiertoe bijdragen.
De samenstelling van de raad van bestuur (maximaal 15+1) moet toelaten dat de woonmaatschappij zowel de opdrachten van de SHM’s als de SVK’s ten volle kan uitoefenen. Van de bestuurders kan worden verwacht dat ze samen over de nodige expertise en diversiteit in competenties en achtergrond beschikken. De betrokken lokale besturen zullen dan ook hun vertegenwoordiger weloverwogen aanduiden. Zij vinden het immers belangrijk dat de raad beschikt over expertise, zowel op sociaal, HRM, juridisch als op technisch bouwkundig vlak, en vragen aan de werkgroep van woonactoren die verder vormgeven aan de woonmaatschappij om een systeem uit te werken dat dit mogelijk maakt.
Aanvullend wensen de gemeenten gebruik te maken van de mogelijkheid van twee onafhankelijke bestuurders, die uitdrukkelijk worden geselecteerd op basis van hun expertise en deskundigheid.
De gemeenten onderschrijven de piste van een extra bestuurder namens de huurders. Dit om zo de sociale dimensie en klantgerichtheid in het bestuur te verstevigen. (bv. huurder, CAW, opbouwwerk).
Tijdens het overleg Dender-Zuid van 19 september 2022 werd gevraagd dat elk college van burgemeester en schepenen binnen het werkingsgebied van Dender Zuid een principieel akkoord omtrent de gemaakte afspraken vastlegt en één kandidaat-bestuurder aanduidt voor de nieuwe woonmaatschappij Dender-Zuid.
Volgende afspraken werden gemaakt:
Fase 1 : Elk college van burgemeester en schepenen stelt één kandidaat, gekozen uit de leden van de gemeenteraad/college van burgemeester en schepenen, voor om te zetelen binnen de raad van bestuur van de nieuwe woonmaatschappij.
Fase 2: De verdere uitwerking en samenstelling van de raad van bestuur verloopt volgens de principes bepaald in het afsprakenkader opgemaakt bij de vaststelling van het werkingsgebied Dender Zuid. Meer bepaald dient volgende expertise aanwezig te zijn op volgende domeinen: bouwtechnisch/bouwkundig, financieel, juridisch, sociaalrechtelijk en personeelsbeleid.
Het college van burgemeester en schepenen stelt mevrouw Phaedra Van Keymolen voor als kandidaat-bestuurder vanuit het lokaal bestuur Haaltert.
In de 2de fase zal rekening worden gehouden met de verhouding man/vrouw in de raad van bestuur van de nieuwe woonmaatschappij.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Art. 1 – Akkoord te gaan met het uitgeschreven afsprakenkader, zoals geformuleerd in de visietekst voor de Denderregio Zuid.
Art. 2 - schepen Phaedra Van Keymolen voor te dragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van de nieuwe woonmaatschappij Dender-Zuid voor het lokaal bestuur Haaltert.
Art. 3 – Naast de vertegenwoordiging van één politiek afgevaardigde per lokaal bestuur, de raad van bestuur nog aan te vullen met leden zonder politiek mandaat, rekening te houden met de verhouding man/vrouw.
Deel II van het huidig Regeerakkoord dat betrekking heeft op socio-economische kwesties, voorziet een aantal diverse maatregelen met het oog op het saneren van de overheidsfinanciën, waaronder de voortzetting van de gecoördineerde strijd tegen de fiscale en sociale fraude. De bestrijding van allerhande fraudevormen is dan ook één van de prioriteiten van het Regeerakkoord.
Het lokaal bestuur Haaltert wil samen met de andere lokale actoren het fenomeen domiciliefraude op een geïntegreerde manier aanpakken, waarbij elke actor signalen van domiciliefraude deelt en samenwerkt aan een doelgerichte aanpak.
Domiciliefraude heeft tot gevolg dat de burger zich onttrekt aan zijn maatschappelijke verplichtingen en in de mogelijkheid is om sociale prestaties te ontvangen waarop men geen recht of een kleiner recht heeft. Deze onterechte tussenkomsten worden geraamd op 9 miljard euro, wat de beschikbare middelen voor werkelijk behoevende mensen sterkt vermindert.
Het spreekt voor zich dat de gegevens opgenomen in de bevolkingsregisters (onder meer deze in verband met het adres en de gezinssamenstelling) correct moeten zijn. Een groot deel van het maatschappelijke verkeer is immers gebaseerd op deze registers. Bovendien moeten de instanties die toegang hebben tot het Rijksregister, dat gebaseerd is op de gegevens van de bevolkingsregisters, er zeker van zijn dat die gegevens correct zijn.
De naleving van de wet- en regelgeving betreffende het houden van de bevolkingsregisters vormt op zich al een instrument ter voorkoming van fictieve domicilies. De realiteit controleren op het terrein is een belangrijke rol voor elke actor.
Het zijn de lokale besturen die de realiteit moeten nagaan van de verblijfplaats van een persoon die zijn/haar hoofdverblijfplaats vestigt in een gemeente of stad in België of die van verblijfplaats in België verandert. Maar dit kan niet zonder de professionele betrokkenheid van elke actor die de woningen bezoekt.
Daarenboven komt het aan de lokale besturen toe om alle organisatorische maatregelen te nemen zodat zij op permanente wijze de verblijfstoestand van haar ingeschreven inwoners kan verbeteren indien nodig en zodat zij de inschrijvingen en afvoeringen van ambtswege die zich opdringen, kan verrichten. Daarom werd in Haaltert een taskforce domiciliefraude opgericht met alle actoren.
Voorliggend protocolakkoord heeft tot doel de principes en de nadere regels vast te leggen van de samenwerking tussen het Parket, het arbeidsauditoraat, de sociale huisvestingsmaatschappijen, de politie, het lokaal bestuur Haaltert en het agentschap Wonen-Vlaanderen.
Het protocolakkoord werd reeds voorgelegd aan de verschillende sociale partners actief op grondgebied Haaltert tijdens het lokaal woonoverleg van 14 september 2022. Alle sociale partners hebben tijdens dat overleg een positief advies gegeven voor de invoering van het protocolakkoord.
Na de eerste goedkeuring door zowel het college van burgemeester en schepenen als door de gemeenteraad werd het protocol ter ondertekening voorgelegd aan alle betrokken partners. Vanuit Wonen Vlaanderen en het arbeidsauditoraat Dendermonde kwamen er alsnog opmerkingen. Wonen Vlaanderen gaf nog een aantal inhoudelijke opmerkingen ondanks dat zij op voorhand werden geraadpleegd tijdens het lokaal woonoverleg van 14 september 2022. Het arbeidsauditoraat gaf mee dat er recent een nieuwe arbeidsauditeur werd aangesteld waardoor de naam moest veranderd worden.
Alle gemaakte opmerkingen werden verwerkt in een nieuwe versie van het protocol.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opheffing van het samenwerkingsprotocol aanpak domiciliefraude zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 24 oktober 2022.
artikel 2. goedkeuring te geven aan het aangepaste samenwerkingsprotocol aanpak domiciliefraude.
Decreet van 2 april 2004: participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, in het bijzonder artikel 21
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 september 2002: Commissie inzake leerlingenrechten
Omzendbrief BaO/2022/02 van 28 juni 2022: inschrijvingsrecht en aanmeldingsprocedures in het basisonderwijs voor inschrijvingen voor het schooljaar 2023-2024 en volgende
Voorliggende beslissing kadert in het flankerend onderwijsbeleid
Personeelsinzet wordt voorzien.
artikel 1. kennis te nemen van het centraal aansturen van het digitaal aanmelden binnen het basisonderwijs vanuit de gemeente.
De interlokale vereniging HANDEL Samen & Sociaal (bestaande uit Haaltert, Herzele, Aalst, Ninove, Denderleeuw, Erpe-Mere, Lede en Sint-Lievens-Houtem met de stad Aalst als beherende gemeente) wenst een aanvraag in te dienen voor de oproep 'Regierol sociale economie en werk 2023-2025'.
De Vlaamse regering besliste op 29 april 2022 om de lokale regierol sociale economie uit te breiden naar lokale regierol sociale economie én werk en om daaraan ook subsidies voor centrumsteden, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en welzijnsverenigingen te koppelen.
De lokale regierol sociale economie en werk omvat volgens dit besluit de volgende aspecten:
1° de lokale uitdagingen en lokale partners op het vlak van sociale economie en werk in kaart brengen
2° het overleg, de samenwerking en de netwerking tussen die partners bevorderen
3° een beleidsvisie en beleidsdoelstellingen ontwikkelen over de sociale economie en over de tewerkstelling van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de reguliere en de sociale economie.
De volgende prioriteiten zijn de Vlaamse beleidsprioriteiten voor de lokale regierol sociale economie en werk:
1° het opnemen van de lokale regierol sociale economie en werk door de lokale besturen
2° de tewerkstelling van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de reguliere en de sociale economie bevorderen en daarbij drempels richting de arbeidsmarkt wegnemen, o.m. via de instrumenten wijk-werken, tijdelijke werkervaring en gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden
3° het ondernemerschap, waaronder het sociaal ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen bevorderen
4° de samenwerking en partnerschappen met VDAB en andere lokale arbeidsmarktactoren faciliteren en een lokale samenwerkingsovereenkomst met VDAB sluiten en opvolgen.
Omwille van deze uitbreiding van de regierol naar sociale economie én werk en omwille van de nieuw geformuleerde beleidsprioriteiten lanceert het Vlaams departement Werk & sociale economie een nieuwe oproep voor het opnemen van de lokale regierol sociale economie én werk voor de periode 2023-2025.
Ook de bestaande regisseurs sociale economie voor de periode 2020-2025, waartoe de interlokale vereniging HANDEL Samen & Sociaal behoort, worden gevraagd om opnieuw een kandidatuur in te dienen met een aangepast beleids- en actieplan voor 2023-2025. De interlokale vereniging HANDEL Samen & Sociaal wordt beheerd door een beheerscomité dat samengesteld is uit politieke vertegenwoordigers van de deelnemende steden en gemeenten en wordt aangestuurd door een stuurgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van de sociale economiebedrijven, de lokale besturen en VDAB. Deze vereniging stelde in het kader van de oproep regierol sociale economie én werk 2023-2025 een nieuw beleids- en actieplan op dat verder bouwt op het reeds bestaande beleids- en actieplan dat initieel was opgesteld voor de periode 2020-2025 (in bijlage). Aangezien dit beleidsplan en bijhorende acties opgenomen zijn in de samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht van de interlokale vereniging HANDEL Samen & Sociaal onder artikel 2 (doel van de interlokale vereniging) moet deze overeenkomst (aangepaste versie in bijlage) aangepast worden en voorgelegd worden aan de gemeenteraden van de 8 steden en gemeenten binnen HANDEL Samen & Sociaal conform artikel 18 van diezelfde overeenkomst dat vermeldt: "een voorstel tot wijziging van de overeenkomst met statutaire draagkracht dient voorafgaandelijk aan de respectievelijke gemeenteraden
van de deelnemende steden en gemeenten ter goedkeuring te worden voorgelegd". Zowel het beleidsplan als de aangepaste samenwerkingsovereenkomst werden besproken en goedgekeurd op het beheerscomité HANDEL Samen & Sociaal van 25 oktober 2022.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. kennis te nemen van het beleidsplan regierol sociale economie en werk en de aangepaste samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht voor de interlokale vereniging HANDEL Samen & Sociaal.
artikel 2. akkoord te geven aan de aangepaste samenwerkingsovereenkomst met statutaire draagkracht van HANDEL Samen & Sociaal
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een goedkeuring te geven om 2 extra parkeerplaatsen op de parking van de bibliotheek in Denderhoutem voor gehandicapten te voorzien, alsook een extra zebrapad ter hoogte van de 3 handelszaken (kapsalon – café – immo kantoor).
De parking voor de bibliotheek van Denderhoutem, Nieuwstraat is een parking die niet alleen gebruikt wordt voor bezoekers van de bibliotheek, maar ook voor bezoekers van de appartementen, kapsalon, café en immo kantoor die zich rechtover bevinden . momenteel is er een zebrapad op 30 meter van de parking, aan het kruispunt met dorp en is er een zebrapad aan de andere kant op 40 meter aan de lokalen van de KSA; het zebrapad aan de ksa wordt bijna niet gebruikt en al zeker niet door mensen met een handicap.
Op de parking aan de bovenzijde zijn 3 plaatsen voorzien voor mensen met een beperking. Aan de straatkant daarentegen zijn GEEN plaatsen voorzien voor mensen met een handicap.
Een extra zebrapad ter hoogte van de 3 bovenvernoemde zaken, of een zebrapad dat het zebrapad ter hoogte van de ksa vervangt is zeker geen overbodige luxe en zal het veiligheidsgevoel voor mensen die de straat oversteken verhogen.
2 extra plaatsen voor mensen met een handicap, rechtover de handelszaken is ook geen overbodige luxe voor wie de handelszaken of appartementen moet bereiken en niet 100% mobiel is.
Algemene basisbevoegdheid
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - De gemeenteraad geeft geen goedkeuring voor het plaatsen van 2 bijkomende parkeerplaatsen voor mensen met een handicap op de parking van de bibliotheek in Denderhoutem.
Artikel 2 - De gemeenteraad geeft geen goedkeuring om, hetzij het zebrapad dat aan het KSA gebouw ligt weg te doen en te vervangen door een nieuw zebrapad ter hoogte van de handelszaken, of een bijkomend nieuw zebrapad ter hoogte van de handelszaken te schilderen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het huishoudelijke reglement aan te passen en een bureau voor deontologie op te richten en samen te stellen.
Op 24 oktober 2022 hebben onze gezamenlijke fracties, Centrumlijst en Open & Liberaal, niet alleen bij schrijven aan de voorzitter van de gemeenteraad als aan de algemeen directeur, maar eveneens op de gemeenteraad gevraagd dat – op basis van artikel 22 van de gedragscode voor raadsleden –de deontologische commissie wordt samengeroepen om te onderzoeken en te oordelen of er inbreuken vast te stellen zijn tegen verschillende artikels van deze code.
Op de gemeenteraadszitting van 24/10/2022 bevestigden zowel de burgemeester als schepen Keymolen hier positief tegenover te staan en dit voorstel zelfs werd toegejuicht.
We stellen echter vast dat op de raad van 28/11/2022 nog geen voorstel in die zin wordt geagendeerd. Vandaar dit voorstel van beslissing.
Algemene basisbevoegdheid
Art 1. De gemeenteraad geeft geen goedkeuring om het huishoudelijke reglement aan te passen en een bureau voor deontologie op te richten en samen te stellen.
Het huishoudelijk reglement d.d. aan te vullen met volgende bepalingen:
Art X
De gemeenteraad kan steeds beslissen tot het oprichten van tijdelijke commissies in functie van de verschillende gemeentelijke beleidsdomeinen. In het gemeenteraadsbesluit over de oprichting moeten de relevantie, bestaansreden, opdrachten en bevoegdheden van een tijdelijke commissie duidelijk gemotiveerd worden. Alle bepalingen die op basis van dit huishoudelijk reglement van toepassing zijn op de permanente commissies zijn ook van toepassing op de tijdelijke commissies. Minstens na het vervullen van haar opdracht, rapporteert een tijdelijke commissie aan de gemeenteraad over haar werkzaamheden.
Wanneer het bestaan van een tijdelijke commissie niet meer aan de orde is, wordt deze ontbonden bij gemeenteraadsbesluit.
Art. X+1, §1.
De gemeenteraad richt een Bureau voor deontologie op dat waakt over de naleving van de deontologische code voor de lokale mandatarissen van het gemeentebestuur van Haaltert.
Het Bureau oordeelt over meldingen en klachten en over inbreuken op de deontologische code en kan tevens advies uitbrengen met betrekking tot de interpretatie van bepalingen uit deze code.
§2.
De werking van het Bureau voor deontologie wordt vastgesteld in een huishoudelijk reglement dat aan de gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd.
§3.
Het bureau voor deontologie telt evenveel leden die worden voorgedragen door de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld, als leden die zetelen als onafhankelijk expert. De gemeenteraad stelt de leden van het Bureau voor deontologie aan. Bij elke volledige vernieuwing van de gemeenteraad wordt ook het bureau voor deontologie opnieuw samengesteld.
§4.
Elke fractie waaruit de gemeenteraad is samengesteld beschikt in principe over één vertegenwoordiger in het Bureau voor deontologie. Om een zekere graad van
onafhankelijkheid te waarborgen, is deze vertegenwoordiger geen inwoner van de gemeente Haaltert.
§5.
Het bureau voor deontologie telt evenveel leden voorgedragen vanuit de oppositiepartijen als vanuit de meerderheidspartijen. Wanneer het aantal fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld oneven is, wordt dit aantal naar boven afgerond naar het dichtstbijzijnde even getal. Vervolgens wordt dit aantal gedeeld door twee om het gelijke aantal leden te bepalen die de meerderheidsfracties enerzijds en de oppositiefracties anderzijds kunnen voordragen.
Wanneer ingevolge deze afronding bij de oppositiepartijen en/of de meerderheidspartijen het aantal te begeven zetels groter is dan er bij respectievelijk de oppositiepartijen en/of de meerderheidspartijen fracties zijn, gebeurt de verdeling volgens het systeem D’Hondt.
§6.
De onafhankelijke experts worden aangeduid op voorstel van de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. De algemeen directeur verzamelt deze voorstellen en bundelt deze tot een neutraal document, dat als basis dient voor de aanduiding van de onafhankelijke experts.
§7.
Ten hoogste twee derde van de leden van het Bureau voor deontologie is van hetzelfde geslacht.
§8.
Het Bureau voor Deontologie kiest uit de leden die zetelen als onafhankelijk expert een voorzitter en plaatsvervangende voorzitter. De precieze modaliteiten omtrent de verkiezing van de voorzitter worden nader geregeld in het huishoudelijk reglement van het Bureau voor deontologie.
Art.X+2, §1.
Wijzigingen van de politieke mandatarissen en/of vertegenwoordigers in commissies, adviesraden, Bureau voor deontologie en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden worden gecommuniceerd door de fractieleider ter attentie van de dienst Secretariaat. De dienst Secretariaat bereidt na kennisgeving door de fractieleider het aanpassingsbesluit voor met het oog op agendering op de eerstvolgende raadszitting.
De mondelinge vragen van raadsleden Jan Schelfhout en Pieter De Spiegeleer worden ter zitting beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 28/11/2022 om 21:30.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad