Het betreft een hybride zitting waarbij twee raadsleden digitaal aanwezig zijn (raadsleden Tom Sorgeloos en Nico Roelandt)
De Jaarmarkt van Haaltert gaat door op donderdag 28 oktober 2021. Traditioneel wordt de Jaarmarkt opgesteld op de N460.
De N460 dient dan ook te worden afgesloten voor alle verkeer vanaf het kruispunt met Dreef tot aan het kruispunt aan supermarkt Colruyt. De aanduiding van het afsluiten van de N460 zal gebeuren ter hoogte van de rotonde met de N45 aan de kant van Aalst en ter hoogte van het kruispunt met Terwarent voor het verkeer komende van Geraardsbergen.
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft gemeld dat op 11 oktober de werken langs de Brakelsesteenweg (N8) in Ninove starten. De omleidingsroute voor het zwaar verkeer (+ 3,5 ton) loopt langs de N460. Voor de jaarmarkt wordt de N460 afgesloten zodat er in een omleiding wordt voorzien.
Het verkeer dat van de richting Geraardsbergen komt wordt langs de Terwarentstraat - Dries - Steenstraat - Borrekent - Schoolstraat - Iddergemsesteenweg via de N45 naar Aalst gestuurd. Het verkeer dat van de richting Aalst komt wordt via de N45 en Ninove naar Geraardsbergen gestuurd.
Omdat het niet wenselijk is dat het zwaar verkeer langs onze gemeentewegen rijdt, heeft de gemeente recent zelf een verbod voor doorgaand verkeer + 3,5 ton langs onze gemeentewegen ingevoerd. Er wordt opdracht gegeven aan de dienst mobiliteit om een tijdelijk politiereglement op te maken voor 28 oktober 2021 teneinde een uitzondering te voorzien op dit verbod en de daartoe bestemde verkeersborden te laten afplakken.
Bij besluit van 7 oktober 2021 heeft de burgemeester hiervoor de nodige maatregelen bevolen.
De burgemeester kon deze beslissing niet voorafgaandelijk voorleggen aan de gemeenteraad. De beslissing dient nu te worden genomen om de diensten toe te laten de nodige voorbereidingen te treffen voor opmaak van het tijdelijk politiereglement en het plaatsen van de nodige signalisatie. Dit besluit zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad van 25 oktober 2021.
Dit besluit dient te worden bekrachtigd door de gemeenteraad op 25 oktober 2021.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. het burgemeestersbesluit van 7 oktober 2021 betreffende het afsluiten van de N460 voor de organisatie van de jaarmarkt te bekrachtigen.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 27 september 2021 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 september 2021 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intergem.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 22 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op 23 december 2021 plaats heeft in hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57, 9100 Sint-Niklaas met volgende agenda:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV
3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap
4. Statutaire benoemingen
5. Statutaire mededelingen
Het dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt op 22 september 2021.
Aangezien we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, staat het niet vast onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Afhankelijk van de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale buitengewone algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40 en 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: de heer Laurent Volckaert
Plaatsvervanger: mevrouw Paulette Looze
- Decreet over lokaal bestuur art. 40 en 41
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
artikel 1. de heer Laurent Volckaert, schepen (e-mail: laurent.volckaert@haaltert.be) wordt aangesteld als vertegenwoordiger.De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGS Westlede.
De gemeente werd per e-mailbericht van 7 oktober 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IGS Westlede die op 7 december 2021 die doorgaat in het Hoofdgebouw Crematorium, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi, met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering van 1 juni 2021
2. Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022
3. Goedkeuring Begroting 2022
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40 en 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: schepen Laurent Volckaert
Plaatsvervanger: burgemeester Veerle Baeyens
- Decreet over lokaal bestuur art. 40 en 41
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.
artikel 1. de heer Laurent Volckaert, schepen (e-mail: laurent.volckaert@haaltert.be) wordt aangesteld als vertegenwoordiger.
artikel 2 mevrouw Paulette Looze, raadslid (e-mail: paulette.looze@haaltert.be) wordt aangesteld als plaatsvervanger.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 1 oktober 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv die doorgaat op dinsdag 14 december 2021 om 14u30 met volgende agenda:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)
4. Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoedingen ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
Varia
Omtrent de praktische organisatie zal de raad van bestuur van TMVS dv later beraadslagen. Begin november 2021 zal u hierover een bijkomende zending ontvangen.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40 en 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: schepen Bart Welleman
Plaatsvervanger: Veerle Baeyens
- Decreet over lokaal bestuur art. 40 en 41
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
artikel 1: de heer Bart Welleman, schepen (e-mail: bart.welleman@haaltert.be) wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
artikel 2: mevrouw Veerle Baeyens, burgemeester (e-mail: veerle.baeyens@haaltert.be) wordt aangeduid als plaatsvervanger.
artikel 3: een afschrift van dit besluit zal:
verstuurd worden als ook de persoonlijke gegevens van de vertegenwoordiger / plaatsvervanger.
De technische dienst van het lokaal bestuur Haaltert moet dikwijls tussenkomen om prestaties te leveren zoals het opruimen van sluikstort, beschadigingen aan het wegdek na een ongeval, ...
Momenteel heeft het lokaal bestuur Haaltert geen rechtsgrond om deze kosten terug te vorderen van de veroorzaker van de noodzaak tot tussenkomst. Een retributiereglement dat het toepassingsgebied, procedure en tarieven bepaalt komt hieraan tegemoet.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 4, actieplan 7, actie 18.13: Uitwerken van procedures tot optimale inzet bestuurlijke handhaving in kader van milieu, stedebouwkundig, overlast, GAS-overtredingen, zwerfvuil, verloedering, inname openbaar domein.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het retributiereglement op de tussenkomsten van de technische dienst.
Luidens artikel 5 van de wet van 30 juli 1979 bestaat in hoofde van hulpverleningszone Zuid-Oost, haar deelgemeenten en hun burgemeesters de bevoegdheid om de nodige inspectie en controle uit te voeren op de brandveiligheid in publiek toegankelijke inrichtingen (PTI’s). In het kader van deze opdracht werd door de verschillende gemeenten van de zone een eigen afzonderlijke regeling uitgewerkt. Dit door ofwel een eigen PTI-reglement op te maken, ofwel door een eigen regeling inzake brandpreventie op te nemen in een Algemene Politieverordening.
Aanvullend hieraan werden door de diverse beschermde gemeenten ook bijkomende bepalingen inzake brandpreventie opgenomen in afzonderlijke reglementen (horecareglementen, reglement voor nachtwinkels, pop-up zaken reglement, reglement voor motorclubs, etc.).
Vastgesteld dient dus dat doorheen het territorium van de hulpverleningszone Zuid-Oost een veelheid aan verschillende regelingen en politieverordeningen van toepassing is op vlak van brandpreventie in publiek toegankelijke inrichtingen. Deze voorzien elk in hun eigen specifieke voorschriften, procedures en bepalingen, hetgeen uiteraard een aantal nefaste gevolgen heeft op de efficiënte en vlotte werking van de diensten van de hulpverleningszone.
Omwille van efficiëntieredenen wordt naar de toekomst toe een meer uniforme aanpak beoogd. Om die reden werd vanuit hulpverleningszone Zuid-Oost in samenspraak met de gemeente Haaltert en de overige gemeenten van de zone een zonaal politiereglement uitgewerkt en tevens een duidelijke, eenvormige procedure opgesteld met betrekking tot de controle, hercontrole en attestering van de brandveiligheid in publiek toegankelijke inrichtingen.
Onderhavige beslissing heeft betrekking op de goedkeuring en vaststelling van een PTI-verordening. Een dergelijke verordening heeft betrekking op de aspecten van brandveiligheid en brandpreventie in publiek toegankelijke inrichtingen.
Dit betreft een materie waarbij het toekomt aan de gemeenteraad om hierrond verordeningen uit te vaardigen, waarbij het toekomt aan de burgemeester om de uitvoering ervan te verzekeren en waarbij de hulpverleningszone via haar verslaggeving controle moet uitvoeren op de correcte toepassing van de geldende regelgeving inzake brand en ontploffing.
Zoals reeds eerder werd aangegeven, strekt het tot aanbeveling om richtlijnen uit te werken binnen het territorium van de zone of interzonaal om soortgelijke gevallen op een soortgelijke manier te behandelen. Dit overeenkomstig artikel 2.6 van de ministeriële omzendbrief van 1 december 2016 betreffende het brandpreventieverslag en de adviesverlening door de hulpverleningszones. Hiertoe werd vanuit de Hulpverleningszone ook reeds het nodige initiatief genomen en werd reeds overleg gepleegd met de steden en gemeenten die deel uitmaken van de zone.
Middels een zonale regeling zal een uniform kader gecreëerd kunnen worden dat van toepassing is voor de 11 beschermde gemeentes van onze zone, hetgeen op zijn beurt zal leiden tot een grotere efficiëntie en uniformiteit bij de verslaggeving en controle.
Om de werking van de zone en de gemeente te optimaliseren, onnodige tussenstappen te vermijden en de bestaande achterstanden weg te werken is het aangewezen om:
Het zonaal reglement omvat aldus de minimale eisen inzake brandpreventie en -bestrijding waaraan de publiek toegankelijke inrichtingen moeten voldoen. Deze worden ingedeeld in drie categorieën, volgens het aantal toegelaten personen: categorie 1 (max. 9 personen), categorie 2 (min. 10 en max. 49 personen) en categorie 3 (50 personen of meer).
Voorzien wordt in een rechtstreekse digitale aanvraagprocedure tussen de hulpverleningszone en de aanvrager voor controlebezoeken of afwijkingen in toepassing van het PTI-reglement, waarbij het elektronisch aanvraagformulier als opdracht van de burgemeester geldt.
Wel wordt de burgemeester in kennis gesteld van deze aanvragen, met het behoud van de mogelijkheid om controles aan te vragen bij de zone in het kader van art. 176 van de wet van de civiele veiligheid.
Door te werken met een digitale procedure wordt de klantgerichtheid vergroot, de werklast verminderd en de doorlooptijd bevorderd.
De A, B en C attesten zijn bij de gemeente reeds bekend gezien dit reeds ruime tijd onderdeel uitmaakt van de besluitvorming bij de specifieke reglementeringen inzake brandpreventie. Verwacht wordt dat het afleveren van A, B en C attesten door de burgemeester aan publiek toegankelijke inrichtingen vlot zal verlopen.
Met het oog op de inwerkingtreding van deze nieuwe PTI-regeling dienen tot slot een aantal lokale regelingen inzake de brandveiligheid en -preventie in PTI’s opgeheven of gewijzigd te worden. Zo dienen de bepalingen inzake de brandveiligheid en -preventie, zoals opgenomen in de artikelen 5.1 tot en met 5.2 van het Horecareglement, opgeheven te worden. Ook voor het brandveiligheidsonderzoek en brandveiligheidsattest dat voorzien wordt in het Horecareglement, kan naar het zonaal reglement verwezen worden. Via de toevoeging van volgend nieuw artikel 5.1 wordt duidelijk gemaakt dat het zonaal reglement van toepassing is op deze horeca-inrichtingen en dit aldus moet worden nageleefd. Dit zal gebeuren in een afzonderlijk gemeenteraadsbesluit.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het zonaal reglement ‘betreffende de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen’ (PTI) en haar bijlagen;
artikel 2. het reglement te laten ingaan op 1 januari 2022;
artikel 3. dit besluit van de gemeenteraad ter kennis te brengen aan de secretaris van de Hulpverleningszone Zuid-Oost.
Luidens artikel 5 van de wet van 30 juli 1979 bestaat in hoofde van hulpverleningszone Zuid-Oost, haar deelgemeenten en hun burgemeesters de bevoegdheid om de nodige inspectie en controle uit te voeren op de brandveiligheid in publiek toegankelijke inrichtingen (PTI’s). In het kader van deze opdracht werd door de verschillende gemeenten van de zone een eigen afzonderlijke regeling uitgewerkt. Dit door ofwel een eigen PTI-reglement op te maken, ofwel door een eigen regeling inzake brandpreventie op te nemen in een Algemene Politieverordening.
Aanvullend hieraan werden door de diverse beschermde gemeenten ook bijkomende bepalingen inzake brandpreventie opgenomen in afzonderlijke reglementen (horecareglementen, reglement voor nachtwinkels, pop-up zaken reglement, reglement voor motorclubs, etc.).
Vastgesteld dient dus dat doorheen het territorium van de hulpverleningszone Zuid-Oost een veelheid aan verschillende regelingen en politieverordeningen van toepassing is op vlak van brandpreventie in publiek toegankelijke inrichtingen. Deze voorzien elk in hun eigen specifieke voorschriften, procedures en bepalingen, hetgeen uiteraard een aantal nefaste gevolgen heeft op de efficiënte en vlotte werking van de diensten van de hulpverleningszone.
Omwille van efficiëntieredenen wordt naar de toekomst toe een meer uniforme aanpak beoogd. Om die reden werd vanuit hulpverleningszone Zuid-Oost in samenspraak met de gemeente Haaltert en de overige gemeenten van de zone een zonaal politiereglement uitgewerkt en tevens een duidelijke, eenvormige procedure opgesteld met betrekking tot de controle, hercontrole en attestering van de brandveiligheid in publiek toegankelijke inrichtingen.
Onderhavige beslissing heeft betrekking op de goedkeuring en vaststelling van een PTI-verordening. Een dergelijke verordening heeft betrekking op de aspecten van brandveiligheid en brandpreventie in publiek toegankelijke inrichtingen.
Dit betreft een materie waarbij het toekomt aan de gemeenteraad om hierrond verordeningen uit te vaardigen, waarbij het toekomt aan de burgemeester om de uitvoering ervan te verzekeren en waarbij de hulpverleningszone via haar verslaggeving controle moet uitvoeren op de correcte toepassing van de geldende regelgeving inzake brand en ontploffing.
Zoals reeds eerder werd aangegeven, strekt het tot aanbeveling om richtlijnen uit te werken binnen het territorium van de zone of interzonaal om soortgelijke gevallen op een soortgelijke manier te behandelen. Dit overeenkomstig artikel 2.6 van de ministeriële omzendbrief van 1 december 2016 betreffende het brandpreventieverslag en de adviesverlening door de hulpverleningszones. Hiertoe werd vanuit de Hulpverleningszone ook reeds het nodige initiatief genomen en werd reeds overleg gepleegd met de steden en gemeenten die deel uitmaken van de zone.
Middels een zonale regeling zal een uniform kader gecreëerd kunnen worden dat van toepassing is voor de 11 beschermde gemeentes van onze zone, hetgeen op zijn beurt zal leiden tot een grotere efficiëntie en uniformiteit bij de verslaggeving en controle.
Om de werking van de zone en de gemeente te optimaliseren, onnodige tussenstappen te vermijden en de bestaande achterstanden weg te werken is het aangewezen om:
Het zonaal reglement omvat aldus de minimale eisen inzake brandpreventie en -bestrijding waaraan de publiek toegankelijke inrichtingen moeten voldoen. Deze worden ingedeeld in drie categorieën, volgens het aantal toegelaten personen: categorie 1 (max. 9 personen), categorie 2 (min. 10 en max. 49 personen) en categorie 3 (50 personen of meer).
Voorzien wordt in een rechtstreekse digitale aanvraagprocedure tussen de hulpverleningszone en de aanvrager voor controlebezoeken of afwijkingen in toepassing van het PTI-reglement, waarbij het elektronisch aanvraagformulier als opdracht van de burgemeester geldt.
Wel wordt de burgemeester in kennis gesteld van deze aanvragen, met het behoud van de mogelijkheid om controles aan te vragen bij de zone in het kader van art. 176 van de wet van de civiele veiligheid.
Door te werken met een digitale procedure wordt de klantgerichtheid vergroot, de werklast verminderd en de doorlooptijd bevorderd.
De A, B en C attesten zijn bij de gemeente reeds bekend gezien dit reeds ruime tijd onderdeel uitmaakt van de besluitvorming bij de specifieke reglementeringen inzake brandpreventie. Verwacht wordt dat het afleveren van A, B en C attesten door de burgemeester aan publiek toegankelijke inrichtingen vlot zal verlopen.
Met het oog op de inwerkingtreding van deze nieuwe PTI-regeling dienen tot slot een aantal lokale regelingen inzake de brandveiligheid en -preventie in PTI’s opgeheven of gewijzigd te worden. Zo dienen de bepalingen inzake de brandveiligheid en -preventie, zoals opgenomen in de artikelen 5.1 tot en met 5.2 van het Horecareglement, opgeheven te worden. Ook voor het brandveiligheidsonderzoek en brandveiligheidsattest dat voorzien wordt in het Horecareglement, kan naar het zonaal reglement verwezen worden. Via de toevoeging van volgend nieuw artikel 5.1 wordt duidelijk gemaakt dat het zonaal reglement van toepassing is op deze horeca-inrichtingen en dit aldus moet worden nageleefd.
Het aangepaste reglement wordt in bijlage gevoegd. De aanpassingen zijn de volgende (aanpassingen in cursief):
Artikel 2, 2e lid punt "exploitatiemap":
"9. brandveiligheidsattest(en), indien deze nodig zijn overeenkomstig het zonaal reglement betreffende de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen zoals dit van toepassing is binnen de hulpverleningszone;"
Artikel 2, 2e lid punt "brandveiligheidsonderzoek"
"brandveiligheidsonderzoek: een onderzoek naar de brandveiligheid van de horecazaak overeenkomstig het zonaal reglement ‘betreffende de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen’ zoals dit van toepassing is binnen de hulpverleningszone"
Artikel 3.3, 1ste lid, punt brandveiligheidsonderzoek
"brandveiligheidsonderzoek: indien dit nodig is conform het zonaal reglement ‘betreffende de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen"
Artikel 4.2
Artikel 5.2
De bepalingen uit deze verordening gelden onverminderd de verplichtingen waaraan de betrokken inrichtingen moeten voldoen overeenkomstig het zonaal reglement betreffende de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen zoals dit van toepassing is binnen de hulpverleningszone.
De wijze waarop en de gevallen waarin een brandveiligheidsattest dient te worden ingewonnen, werden bepaald in het zonaal reglement betreffende de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke inrichtingen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opheffing van het horecareglement zoals ingevoerd bij gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 met ingang van 1 januari 2022;
artikel 2. goedkeuring te geven aan het aangepaste horecareglement;
artikel 2. het aangepaste reglement te laten ingaan op 1 januari 2022.
Bij besluit van 27 mei 2019 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement goed.
Dit reglement was aan herziening toe, enerzijds om de formulering over het nieuwe notuleringssysteem aan te passen (er waren twee hypotheses voorzien : voor en vanaf de implementatie van een nieuw systeem, de welke nu tot één hypothese kunnen herleid worden) en anderzijds om het hybride vergaderen mogelijk te maken.
Door de coronacrisis is gebleken dat er nood kan zijn aan een hybride vergadering, waarbij de raadsleden deels fysiek en deels digitaal de vergaderingen bijwonen. Het fysiek vergaderen blijft de regel maar in uitzonderlijke omstandigheden kunnen raadsleden digitaal deelnemen.
Verder is er een vermelding aangevuld dat de termijn van 8 werkdagen kan verlengd worden inzake het inzagerecht naargelang de beschikbaarheid of omvang van de documenten.
Daarnaast zijn er enkele tekstuele wijzigingen aangebracht.
Het bestaande huishoudelijk reglement wordt opgeheven en vervangen door het aangepaste reglement.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opheffing van het huishoudelijk reglement zoals goedgekeurd bij gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2019 met ingang van 1 november 2021;
artikel 2. goedkeuring te geven aan het aangepaste huishoudelijk reglement voor de werking van de gemeenteraad.
NV Flanders Investment Company (afgekort Fico), met zetel te 9451 Haaltert, Wijngaardstraat 34 (KBO nr. 0428.718.521), is eigenaar van het stationsgebouw te Haaltert, gelegen te 9450 Haaltert, Stationsstraat 164.
Het onroerend goed is kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, nummer 226W met een oppervlakte van 193 m². Het perceel is nagenoeg volledig bebouwd.
Het stationsgebouw is een beschermd monument (sinds 23 februari 2005) en bouwkundig erfgoed (sinds 14 september 2009). Het gebouw wordt als volgt omschreven (htps://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/8866):
Standaard-station op de lijn Brussel-Kortrijk. Eénlaags bakstenen gebouw van zeven traveeën met centrale verhoging van drie traveeën als ruimte voor de stationschef, daterend uit het derde kwart van de 19de eeuw. Afdekking door middel van zadeldaken. Gevelritmering door geblokte pilasters en rondboogvormige muuropeningen. Horizontaal accent door muurbanden en spiegelfries van baksteen. Steekboogvormige bovenvensters.
Het station wordt niet meer actief gebruikt door treinreizigers en werd door de NMBS verkocht aan FICO.
Het lokaal bestuur Haaltert wenst het gebouw in te kopen om er op middellange termijn een project mee uit te werken. Het gebouw is een onmiskenbaar onderdeel van de gemeente Haaltert en het is niet te verantwoorden om dit gebouw te laten vervallen.
Het gebouw werd door erkend landmeter - schatter Willy De Rouck geschat op 160.000,00 euro.
Er dient een notaris te worden aangesteld voor het opmaken van een compromis en een notariële akte.
De aankoop zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring op de zitting van 25 oktober 2021.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft financiële gevolgen, maar momenteel is er geen budget voorzien. Dit zal worden vrijgemaakt bij de volgende budgetwijziging.
artikel 1. principiële goedkeuring te geven aan de aankoop van het stationsgebouw te 9450 Haaltert, Stationsstraat 164, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, nummer 226W met een oppervlakte van 193 m²;
artikel 2. principiële goedkeuring te geven aan de aankoopsom van 160.000,00 euro;
artikel 3. notariskantoor Van Oudenhove & Soutaer, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, aan te stellen voor de opmaak van een compromis en authentieke akte;
NV Flanders Investment Company (afgekort Fico), met zetel te 9451 Haaltert, Wijngaardstraat 34 (KBO nr. 0428.718.521), is eigenaar van een perceel weiland te Haaltert, gelegen te 9450 Haaltert, nabij de Achterstraat.
Het onroerend goed is kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1610A met een oppervlakte van 3.946 m².
Het lokaal bestuur Haaltert wenst het weiland in te kopen om er op middellange termijn de riolering vanuit Molenmeersen aan te sluiten bij de riolering van de Achterstraat. Deze aankoop laat toe dat er geen ondergrondse inname nodig is. Bovendien biedt het perceel de mogelijkheid dat het parkgebied kan worden uitgebreid aangezien het aansluit bij de percelen van het lokaal bestuur waar reeds de hondenlosloopweide is, en dit in het hart van de gemeente.
Het perceel werd door erkend landmeter - schatter Willy De Rouck geschat op 41.000,00 euro.
Er dient een notaris te worden aangesteld voor het opmaken van een compromis en een notariële akte.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 12.17: Inventariseren en renoveren van het rioleringsstelsel en verder werken aan het gescheiden rioleringsstelsel.
De beslissing zal financiële gevolgen hebben (41.000 euro meer notariskosten), maar deze zullen pas bij de definitieve goedkeuring van de aankoop verschuldigd zijn. De kosten zullen ingeschreven worden onder actie 12 JBR 0310-00/2270007.
artikel 1. principiële goedkeuring te geven aan de aankoop van een perceel bouwland te 9450 Haaltert, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1610A met een oppervlakte van 3.946 m².
artikel 2. principiële goedkeuring te geven aan de aankoopsom van 41.000,00 euro;
artikel 3. notariskantoor Van Oudenhove & Soutaer, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, aan te stellen voor de opmaak van een compromis en authentieke akte;
NV Hof Somergem, met zetel te 9451 Haaltert, Wijngaardstraat 34 (KBO nr. 0418.564.502), is eigenaar van een perceel weiland te Haaltert, gelegen te 9450 Haaltert, nabij de Achterstraat.
Het onroerend goed is kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1604A met een oppervlakte van 1.828 m².
Het lokaal bestuur Haaltert wenst het weiland in te kopen om er op middellange termijn de riolering vanuit Molenmeersen aan te sluiten bij de riolering van de Achterstraat. Deze aankoop laat toe dat er geen ondergrondse inname nodig is. Bovendien biedt het perceel de mogelijkheid dat het parkgebied kan worden uitgebreid aangezien het aansluit bij de percelen van het lokaal bestuur waar reeds de hondenlosloopweide is, en dit in het hart van de gemeente.
Het perceel werd door erkend landmeter - schatter Willy De Rouck geschat op 19.000,00 euro.
Er dient een notaris te worden aangesteld voor het opmaken van een compromis en een notariële akte.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 12.17: Inventariseren en renoveren van het rioleringsstelsel en verder werken aan het gescheiden rioleringsstelsel.
De beslissing zal financiële gevolgen hebben (19.000 euro meer notariskosten), maar deze zullen pas bij de definitieve goedkeuring van de aankoop verschuldigd zijn. De kosten zullen ingeschreven worden onder actie 12 JBR 0310-00/2270007.
artikel 1. principiële goedkeuring te geven aan de aankoop van een perceel bouwland te 9450 Haaltert, Stationsstraat 164, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1604A met een oppervlakte van 1.828 m²;
artikel 2. principiële goedkeuring te geven aan de aankoopsom van 19.000,00 euro;
artikel 3. notariskantoor Van Oudenhove & Soutaer, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, aan te stellen voor de opmaak van een compromis en authentieke akte.
De gemeente Haaltert heeft in 2021 de nodige problemen gekend met wateroverlast omwille van overvloedige regenval.
Om de problemen in de Beekstraat op te lossen, werd een compromis gesloten met de eigenaar van de woning te 9451 Kerksken, Wolvenstraat 40 (hoek met de Beekstraat). De bedoeling van de overeenkomst is om het lokaal bestuur Haaltert toe te staan een deel van de ondergrond in te nemen voor de aanleg van een rioleringsbuis.
De ondergrondse inname is kosteloos.
De authentieke akte hiervan zal verleden worden door notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de overeenkomst betreffende het kosteloos gebruik van de ondergrond te 9451 Kerksken, Wolvenstraat 40, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 3e afdeling Kerksken, sectie B, nummer 0612N.
artikel 2. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 aan te stellen voor de opmaak van de authentieke akte van voormelde overeenkomst.
Naar aanleiding van het nieuwe online participatieplatform waarmee het mogelijk wordt om online burgervoorstellen in te dienen, dient het huidige reglement aangepast te worden. Burgers kunnen hun voorstel / project online via het platform indienen. Hierna kan er op de voorgestelde projecten gestemd worden door alle inwoners van Haaltert. Wanneer een voorstel binnen 90 dagen 100 stemmen krijgt, wordt dit voorstel voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Zij zullen volgens vooraf bepaalde criteria quoteren.
Afhankelijk van de score zullen projecten uitgevoerd worden of niet.
Hierbij is het belangrijk dat er goede communicatie gevoerd wordt met de inwoners van Haaltert waarbij geargumenteerd wordt waarom hun project al of niet aanvaard is.
Het budget blijft voorlopig 10 000 euro per jaar
Deze beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actiepunt 5
* Actie 8.4: Stimuleren van sociale cohesie door in te zetten op buurtcomités, wijkinitiatieven en dorpsraden met een dorpsbudget (participatie)
De beslissing heeft financiële gevolgen
| Raming of Bedrag |
10.000 euro jaarlijks |
| Actie OF Overig beleid |
ACTIE 8 |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0190-00/6150000 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan het aangepaste reglement voor burgerbudget.
Het meerjarenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 19 december 2019.
De eerste aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 31 augustus 2020.
De tweede aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 17 december 2020.
Het ontwerp van de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 werd principieel vastgesteld (gemeente) en principieel goedgekeurd (ocmw) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 oktober 2021.
De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en een strategische nota.
Het is noodzakelijk welbepaalde kredietposten van het meerjarenplan 2020-2025 te wijzigen en toe te voegen.
Het financieel evenwicht na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
Het managementteam gaf een positief advies voor de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- De omzendbrief van KB/ABB 2109/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
- Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 1: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 2 : Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
artikel 1. De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, vast te stellen.
artikel 2. De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, goed te keuren.
artikel 3. Door de goedkeuring zoals vermeld in artikel 2 van dit besluit, wordt geacht dat de geconsolideerde aanpassing van het meerjarenplan vastgesteld is conform de bepalingen uit het decreet lokaal bestuur.
artikel 4. Het financieel evenwicht na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan de voorwaarden overeenkomstig artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
artikel 5. De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt aan de toezichthoudende overheid toegestuurd overeenkomstig artikel 250 van het decreet over het lokaal bestuur.
artikel 6. Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren. Om deze werkingsgebieden te bepalen, krijgen de lokale besturen een trekkersrol.
Wonen-Vlaanderen en de VMSW stelden een pool van deskundige bemiddelaars samen waarop lokale besturen een beroep konden doen om de vorming van de werkingsgebieden te helpen faciliteren.
Onder begeleiding van Levuur (deskundige bemiddelaar) is er eerst een verkennend gesprek geweest met de 4 gemeenten/steden (Aalst, Denderleeuw, Haaltert en Ninove) die een aanvraag hadden gedaan bij Wonen-Vlaanderen voor een deskundig bemiddelaar. Uit het eerste verkennende gesprek kwam al snel naar voor dat de huidige groep best kon uitgebreid worden met de andere gemeenten/steden van Denderregio om tot een zo groot mogelijk werkingsgebied te komen. Omdat uit de verdere gesprekken bleek dat een werkingsgebied met de volledige Denderregio toch niet echt haalbaar/wenselijk was is er uiteindelijk gekozen om de regio op te splitsen in regio Noord en regio Zuid. De gemeenten Lebbeke en Wichelen namen deel aan de vergaderingen van de beide regio’s aangezien zij zich op de grens bevinden. De gemeente Lebbeke heeft beslist om aan te sluiten bij regio Noord. In het laatste overleg op 8 september 2021 van regio Dender Zuid informeerde Wichelen de lokale besturen dat Wichelen ervoor kiest om bij de minister een aanvraag in te dienen voor een werkingsgebied dat de hele Denderregio ontsluit. Indien de minister dit verzoek afwijst zal Wichelen uiteindelijk aansluiten bij Denderregio Zuid.
Denderregio Zuid heeft gekozen voor een woonmaatschappij met een groter werkingsgebied, omwille van de financiële draagkracht, de bundeling van expertise, een beperktere herstructureringskost en -last, een kwalitatief sociaal aanbod met sterke huurbegeleiding. Tegelijkertijd wordt er van de woonmaatschappij verwacht dat ze sterk nabij is, zowel bij de (kandidaat-) huurders, kopers, ontleners, als bij de lokale besturen.
Het lokaal bestuur is zich bewust van de noodzaak dat de sociale huisvestingsmaatschappijen en de sociale verhuurkantoren die in de regio actief zijn, SAMEN moeten werken om tot 1 woonmaatschappij te komen. Het bestuur wil in deze transitieoefening rekening houden met de spanning en bekommernissen die dergelijke transitie creëert binnen de huidige woonactoren, onder meer de onzekerheden naar overdrachten van patrimonium, de leiding van de nieuwe woonmaatschappij en de werkzekerheid van het personeel.
Tijdens de vele vergaderingen van Denderregio Zuid zijn er 2 documenten opgemaakt die een soort van leidraad zullen vormen bij de vorming van 1 woonmaatschappij in het werkingsgebied Denderregio Zuid. Het gaat om: de tekst van het afsprakenkader en een bijlage bij het afsprakenkader met de verwachtingen ten opzichte van de woonmaatschappij. Beide teksten (in bijlage) dienen, na advies van het lokaal woonoverleg, ter goedkeuring te worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad tegen 31 oktober 2021. Daarna is het aan de minister om de afgebakende werkingsgebieden al dan niet goed te keuren. De oprichting van de ééngemaakte woonmaatschappij zou afgerond moeten zijn tegen 1 januari 2023.
Ingewonnen adviezen:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan de afbakening van het werkingsgebied 'woonmaatschappij Denderregio Zuid' waartoe de volgende gemeenten en steden behoren: Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Haaltert, Lede en Ninove.
Artilel 2. Goedkeuring te geven aan het ‘Afsprakenkader Woonmaatschappij Denderregio Zuid’.
Artikel 4 van de Vlaamse Wooncode formuleert de bijzondere doelstellingen waarmee rekening moet worden gehouden bij de toewijzing van een sociale woning. Het toewijzingsreglement moet het recht op menswaardig wonen waarborgen; het leefbaar samenwonen bevorderen en gelijke kansen voor iedereen nastreven. Elk toewijzingssysteem moet streven naar een evenwicht tussen het algemeen belang en het individuele woonrecht.
De Vlaamse wooncode (art 95 3°) bepaalt verder dat een (eigen gemeentelijk) toewijzingsreglement een lokale invulling kan geven aan de prioriteiten en toewijzingsregels die de Vlaams regering vaststelt.
Vanaf 1 januari 2008 voorziet het sociaal huurbesluit (BVR van 12 oktober 2007) voor de toewijzing van sociale woningen een standaardregime en daarnaast de mogelijkheid van een eigen gemeentelijk toewijzingsreglement.
Wat betreft het standaardregime zijn er twee systemen van algemene toewijzingsregels voor sociale huurwoningen.
De sociale huisvestingsmaatschappijen moeten de sociale huurwoningen toewijzen rekening houdend met achtereenvolgens:
De sociaal verhuurkantoren hanteren dezelfde toewijzingsregels zoals geformuleerd in de punten 1, 2 en 4 maar het derde criterium waar rekening mee wordt gehouden, is een puntensysteem. Een puntensysteem op basis van vier verplichte prioriteiten (1) woonnood (2) kinderlast (3) actueel besteedbaar inkomen (4) mutatievraag van zittende huurder en op basis van 2 optionele gewogen prioriteiten (1) aantal jaren ingeschreven en (2) aantal jaren verblijf in gemeente. In praktijk past het sociaal verhuurkantoor actief op het grondgebied Haaltert dus al een toewijzingssysteem toe voor inwoners van Haaltert. Elke inwoner van Haaltert krijgt namelijk het maximum aantal punten erbij op de wachtlijst voor een sociale woning in Haaltert.
Artikel 26 van het sociale huurbesluit (BVR van 12 oktober 2007) bepaalt dat de gemeente kan afwijken van het algemeen geldend toewijzingsreglement en een specifiek toewijzingsreglement kan opstellen op basis van specifieke behoeften en lokale noden.
Het opstellen van een eigen toewijzingsreglement wordt bepaald in de artikels 26 tot en met 29.
In dit eigen gemeentelijk toewijzingsreglement kan men:
De opmaak van een eigen toewijzingsreglement moet tot stand komen in overleg met alle relevante lokale actoren. De gemeente speelt hierin de trekkersrol.
Zoals bepaald in artikel 26 van het nieuw sociale huurbesluit heeft het lokaal bestuur Haaltert gebruik gemaakt van de mogelijkheid om een lokaal toewijzingsreglement op te maken. Het lokaal bestuur Haaltert kiest ervoor om in haar lokaal toewijzingsreglement rekening te houden met de lokale binding van de kandidaat huurders.
Lokale binding is een uitbreiding van de optionele voorrangsregel uit het standaardluik. De andere regels uit het standaardluik blijven gelden. De voorrang voor lokale binding geldt pas nadat de absolute voorrangsregels zijn toegepast.
Daarnaast speelt de voorrang voor lokale binding ook steeds binnen de toepassing van de andere voorrangsregels. De andere voorrangsregels primeren dus op de voorrang wegens lokale binding, maar binnen de toepassing van de andere voorrangsregels heeft lokale binding voorrang op afwezigheid van lokale bindingsfactoren.
Het vorige lokaal toewijzingsreglement werd goedgekeurd door de gemeemteraad op 30 november 2020 en werd daarna opgestuurd naar de bevoegde minister. De bevoegde minister was van oordeel dat het opgemaakte lokaal toewijzingsreglement in strijd was met het besluit Vlaamse Codex, de omzendbrief W/2020/04 en de beginselen van behoorlijk bestuur. Het lokaal toewijzingsreglement werd naar aanleiding van deze opmerkingen aangepast zodat het nu wel voldoet aan alle vereisten.
Ingewonnen adviezen
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 14.1.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan het aangepast lokaal toewijzingsreglement voor sociale huurwoningen lokaal bestuur Haaltert.
In de zitting van 31 mei 2021 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de selectieleidraad voor het ontwerp en bouw van een Vrijetijdshuis te Haaltert (Design and Build), opgesteld door Belfius Bank N.V., Rogierplein 11, 1210 Brussel.
De opdracht wordt geplaatst bij mededingingsprocedure met onderhandeling.
Op 11 juni 2021 werd voor deze overheidsopdracht op eTendering een oproep tot kandidatuurstelling gepubliceerd (gevolgd door een rechtzetting op 15 juni 2021). Deze publicatie werd vergezeld van een selectieleidraad waarin onder meer de selectiecriteria uitvoerig werden beschreven. De uiterste datum voor ontvangst van de kandidatuurstellingen was 19 juli 2021 om 13u00.
Na analyse door Belfius Bank N.V. werd in het selectieverslag van 3 september 2021 vastgesteld dat slechts 1 kandidatuurstelling voldeed aan de selectievoorwaarden: TV Himpe - Dertien 12. Tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2021, werd het selectieverslag goedgekeurd.
Aan de kandidaat zal gevraagd worden om een offerte in te dienen op basis van de gunningsleidraad.
Belfius Bank N.V. heeft in de rol van projectmanager de gunningsleidraad inzake het ontwerp en de bouw van een Vrijetijdshuis, uitgeschreven. Deze gunningsleidraad bestaat uit drie delen:
I. Administratief deel
II. Contractueel deel
III. Technisch deel (programma van eisen).
De aanbestedende overheid laat zich voor de uitvoering van dit project bijstaan door een projectmanager van Belfius Bank N.V. die tevens als leidend ambtenaar de gemeente zal vertegenwoordigen voor deze overheidsopdracht.
De aanbestedende overheid kan de gunningsleidraad in de loop van de plaatsingsprocedure aanvullen, nader preciseren en/of aanpassen. De aanbestedende overheid zal, in dit geval, aan de inschrijvers een wijzigend bericht overmaken.
Indien de plaatsingsprocedure wordt stopgezet na indiening van de offertes of later, of indien de inschrijver door de aanbestedende overheid niet wordt weerhouden na de indiening van een offerte of later, heeft de inschrijver recht op een vergoeding ter forfaitaire compensatie voor de kosten van het opstellen van de offerte.
De (éénmalige) bedragen (biedvergoeding) worden als volgt vastgesteld:
Aan de inschrijvers wordt de gelegenheid geboden om (uitsluitend) schriftelijk vragen te stellen over de gunningsleidraad. Deze vragen moeten uiterlijk op 15-12-2021 gesteld zijn.
De uiterste datum van indiening van een offerte is 28 februari 2022.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 4.500.000 euro, inclusief BTW (alles inbegrepen) en zal gebeuren met het budget ingeschreven op actie-19/0709-00/2210007.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
- Het besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2021 inzake de goedkeuring van de selectieleidraad voor het ontwerp van een sportsite met sporthal te Haaltert, opgesteld door Belfius Bank N.V.
Deze beslissing kadert in beleidsdoelstelling 5, actieplan 8, actie 19.1: ontwikkelen van een cultuursite door opwaardering van de bibliotheek en het Warandegebouw om cultuur op één punt samen te brengen en ruimte en ontmoetingsplaats te creëren voor burgers en verenigingen in combinatie met een aantal activiteiten.
| Raming of Bedrag | 4.500.000 euro, inclusief BTW |
| Actie OF Overig beleid | BD5, AP8, A19.1 |
| Jaar Budget Code (JBR) | actie-19/0709-00/2210007 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan de gunningsleidraad, zoals opgemaakt door Belfius Bank N.V., Rogierplein 11, 1210 Brussel.
artikel 2. goedkeuring te verlenen aan de te volgen procedure, zijnde een mededingingsprocedure met onderhandeling en de aanstelling van de leidend ambtenaar van Belfius Bank N.V.
artikel 3. goedkeuring te verlenen om de uitgave van deze opdracht te voorzien in actie-19/0709-00/2210007.
artikel 4. het college van burgemeester en schepenen te machtigen om deze gunningsleidraad tijdens de plaatsingsprocedure te wijzigen en de inschrijvers een wijzigend bericht te bezorgen, dit alles voor zover in overeenstemming met regelgeving overheidsopdrachten.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de gratis maaltijden in de Haaltertse basisscholen voor kinderen in armoede goed te keuren.
DOEL:
Op basis van het aantal schoolgaande kinderen met een Uitpas aan kansentarief (datum 1/09/2021) wordt het potentieel aan begunstigden per school ingeschat:
School |
Tot. # kinderen |
# kleuters |
# lager onderwijs |
| De Bloesem | 20 | 7 | 13 |
| De Krekel | 10 | 2 | 8 |
| De Zilverberk | 11 | 4 | 7 |
| Molenveld | 9 | 1 | 8 |
| Sint-Gorik | 18 | 9 | 9 |
| Sint-Aloysius | 7 | 2 | 5 |
| Totaal | 75 | 25 | 50 |
HISTORIEK:
WERKWIJZE:
Het lokaal bestuur Haaltert wenst in het kader van kinderarmoedebeleid één warme maaltijd of 4 soepen per week te financieren voor kinderen met een Uitpas aan kansentarief die ingeschreven zijn in één van de basisscholen op het grondgebied van Haaltert. Deze kinderen dienen gedomicilieerd te zijn in Haaltert.
Kinderen kunnen kiezen tussen 1 warme maaltijd per week of 4 soepen per week.
We verkiezen 2 referteperiodes voor de afrekening. Een eerste referteperiode zou lopen van 1 september tot en met 31 december, een tweede referteperiode zou lopen vanaf 1 januari tot en met 30 juni.
De prijzen die het OCMW ten laste wenst te nemen, is de inkoopprijs van de maaltijden of de soepen. Het eventueel remgeld dat een school aanrekent voor het verblijf van de kinderen op school wordt niet ten laste genomen.
De betalingen van de rekening zal op 2 momenten gebeuren, na afloop van de referteperiode, zijnde:
Na het aflopen van de referteperiode kan de school haar facturatie opmaken om de betaling te bekomen. Omwille van administratieve lastenverlaging kan de school een verklaring op eer toevoegen bij het overzicht van de bedeelde maaltijden/soepen aan leerlingen met Uitpas aan kansentarief.
De facturatie dient duidelijk opgemaakt te worden en volgende factoren zeker te bevatten:
Communicatie:
De gezinnen met begunstigde kinderen ingeschreven in deelnemende basisscholen zullen gecontacteerd worden door de sociale dienst van het OCMW.
Raming:
37 schoolweken in een schooljaar
Algemene basisbevoegdheid:
Bijzondere bevoegdheidsgronden:
Met de opstart van de gratis maaltijden zetten we vooral in op kinderen in kwetsbare gezinnen (in armoede).
We zetten in op de armoedetoets.
| Raming of Bedrag | 12 500 euro (inclusief BTW) per jaar |
| Actie OF Overig beleid | BD2 AP5 A9.2 |
| Jaar Budget Code (JBR) | 0900-00/6150000 |
Het lokaal bestuur kan moeilijk inschatten wat de exacte uitgave voor deze samenwerking zal zijn, aangezien dit afhankelijk is van meerdere factoren (aantal basisscholen die samenwerking aangaan, aantal kinderen met Uitpas aan kansentarief dat gebruik maakt van de gratis maaltijd, ... ).
Daarom kan het enkel een inschatting maken en verwacht ze dat de kostprijs geraamd kan worden op ongeveer 12 500 euro (incl. BTW)/per jaar.
artikel 1. Goedkeuring te verlenen aan het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur Haaltert en de basisscholen op grondgebied van Haaltert.
De voorzitter sluit de zitting op 25/10/2021 om 21:35.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad