De voorzitter opent de zitting op 30/06/2025 om 20:00.
De voorzitter vermeldt de hybride deelname van raadslid Koen Vijverman aan de zitting van heden conform artikel 2.2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Haaltert.
De algemeen directeur geeft een toelichting bij agendapunten 18-20 van de gemeenteraad, op vraag van de raadsvoorzitter.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 26 mei 2025.
De gemeenteraad heeft in zitting van 31 maart 2025 het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld, met een wijziging in gemeenteraadszitting van 26 mei 2025. In artikel 12.1 van dit reglement wordt bepaald dat de gemeenteraad een commissie 'Grote projecten' opricht om grote projecten van lokaal bestuur Haaltert op te volgen. In gemeenteraadszitting van 26 mei 2025 werd de commissie 'Grote projecten' opgericht en bepaald dat deze commissie bestaat uit 5 leden, berekend volgens het systeem van de evenredige verdeling.
Volgens het decreet lokaal bestuur en het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wijst elke fractie de mandaten toe, die haar overeenkomstig de voormelde berekeningswijze toekomen, met een voordracht, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, worden de mandaten toegewezen in de volgorde waarin de kandidaten vermeld staan op de akte van voordracht.
Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht voor elk van de kandidaat-commissieleden ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-commissielid deel uitmaakt. Als de fractie van het kandidaat-commissielid maar uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen. Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging, vermeld in het eerste lid, een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt.
De burgemeester of schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie.
Na goedkeuring van de gemeenteraad Haaltert werd de oproep tot voordracht op 27 mei 2025 verstuurd naar de fractievoorzitters. De fracties dienden de ingevulde voordrachtakte ten laatste 11 juni 2025 te bezorgen aan de voorzitter van de raad, schriftelijk of via e-mail. Alle ingediende voordrachtaktes voor kandidaat-commissieleden zijn ontvankelijk.
Volgende kandidaten werden voorgedragen:
| Fractie | Naam kandidaat-commissieleden |
| cd&v | 1) raadslid Daniël Vandendriessche |
| 2) raadslid Klaas De Pauw | |
| Samen^Haaltert | raadslid Sofie Coppens |
| VLAAMS BELANG | raadslid Jens Van der Kelen |
| N-VA | raadslid Bart Welleman |
Fracties (H)Eerlijk en Vooruit zijn ten gevolge van de toepassing van de evenredige berekening niet vertegenwoordigd in de commissie, maar beide fracties konden een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt. Zij wezen volgend raadslid aan om als lid met raadgevende stem in de commissie 'Grote projecten' te zetelen.
| Fractie | Naam kandidaat-commissieleden met raadgevende stem |
| Vooruit | raadslid Lisa Houtman |
| (H)Eerlijk | raadslid Gregory De Mol |
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan deze samenstelling van de gemeenteraadscommissie 'Grote projecten'.
Basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Deelname aan de vergadering van de gemeenteraadscommissie geeft recht op het presentiegeld voor gemeenteraadsleden, dat werd vastgesteld in het huishoudelijk reglement en is onderworpen aan de geldende indexregels.
Alle leden van de commissie 'Grote projecten' zullen conform artikel 13.2 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad Haaltert per deelname aan de vergadering presentiegeld ontvangen, namelijk 50% van het maximum vastgestelde bedrag. Dit maximum bedrag bedraagt maximaal 124,98 euro, maar wordt geïndexeerd overeenkomstig artikel 9 en 18 van het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de samenstelling van de gemeenteraadscommissie 'Grote projecten' zoals volgt:
| Fractie | Naam commissieleden |
| cd&v | 1) raadslid Daniël Vandendriessche |
| 2) raadslid Klaas De Pauw | |
| Samen^Haaltert | raadslid Sofie Coppens |
| VLAAMS BELANG | raadslid Jens Van der Kelen |
| N-VA | raadslid Bart Welleman |
| Fractie | Naam commissielid met raadgevende stem |
| Vooruit | raadslid Lisa Houtman |
| (H)Eerlijk | raadslid Gregory De Mol |
Artikel 2: Aan de leden van de gemeenteraadscommissie 'Grote projecten' wordt presentiegeld toegekend conform artikel 12.9 en 13.2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van lokaal bestuur Haaltert.
De gemeenteraad heeft in zitting van 31 maart 2025 het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad vastgesteld, met wijziging in gemeenteraadszitting van 26 mei 2025. In artikel 12.6 van dit reglement wordt bepaald dat elke gemeenteraadscommissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een commissie. De gemeenteraad duidt de voorzitters van de commissies aan.
In zitting van 30 juni 2025 zal de gemeenteraad de samenstelling van de commissie 'Grote projecten' goedkeuren. Voor deze commissie dient er ook een voorzitter bepaald te worden, gekozen uit de effectieve leden van de commissie 'Grote projecten'.
De gemeenteraad zal via geheime stemming de voorzitter van de commissie 'Grote projecten' aanduiden.
Basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: Daniël Vandendriessche 13 stemmen voor, Klaas De Pauw 4 stemmen voor, Jens Van der Kelen 1 stem voor, 5 stemmen onthouden.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de aanduiding van raadslid Daniël Vandendriessche als voorzitter van de gemeenteraadscommissie 'Grote projecten'.
Vormen van overlast zoals sluikstorten, vandalisme en overtredingen van het GAS-reglement betekenen een aantasting van de leefomgeving. De talrijke gevallen van vandalisme en milieudelicten hebben een negatieve impact t.a.v. de bevolking.
Uit meldingen en vaststellingen blijkt dat de locatie van sluikstorten vooral samenvalt met de woonkernen, zonder dat het om vaste locaties gaat. Voorheen konden sluikstorters slechts heel uitzonderlijk geïdentificeerd en verbaliseerd worden. De inzet van camera’s op wisselende locaties op alle niet besloten plaatsen in de gemeente heeft er toe bijgedragen dat overtreders geïdentificeerd en effectief gesanctioneerd worden. De verhoogde pakkans zal het effect van bewustmaking rond de problematiek van zwerfvuil en sluikstorten aanzienlijk versterken.
De inzet van tijdelijke vaste camera’s vormt een onderdeel van een brede aanpak van vandalisme, verkeersagressie en overlast. Rekening houdend met het proportionaliteitsbeginsel en het subsidiariteitsbeginsel, is het een hulpmiddel om overtredingen op het GAS-reglement te voorkomen, vast te stellen en bewijzen te verzamelen van sluikstorten, vandalisme en andere vormen van overlast.
Het gebruik van tijdelijke vaste camera’s werd op 30 maart 2020 voorgelegd aan de gemeenteraad voor advies na voorafgaandelijke raadpleging van de korpschef van de politiezone Denderleeuw - Haaltert. Het aanvraagformulier aan de korpschef en diens advies worden als bijlage toegevoegd. Zowel de korpschef als de gemeenteraad gaven een gunstig advies over het gebruik van de camera's.
Overeenkomstig artikel 5, §2 Camerawet kan aan de gemeenteraad verzocht worden om een hernieuwing te verlenen van het positief advies bij het verstrijken van de geldigheidsduur ervan.
De voorgaande motieven blijven op heden nog steeds van kracht. Het gebruik van de camera's heeft zijn nut bewezen gedurende de voorbije periode. Niet alleen is er een sterk ontradend effect maar overtreders kunnen ook effectief gevat worden. Ook de politiediensten maken gebruik van de beelden voor hun werking.
Het advies kan verlengd worden voor eenzelfde duur van 5 jaar, zijnde tot 30 juni 2030.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft positief advies over het gebruik van tijdelijke vaste bewakingscamera’s voor de onderstaande doeleinden, geldigheidsduur en perimeter:
Artikel 2: De gemeenteraad legt dit advies ter kennis aan de verwerkingsverantwoordelijke, die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera’s bij de politiediensten, de plaatsing van de vereiste pictogrammen en het houden van het register met de beeldververwerkingsactiviteiten.
Het lokaal bestuur Haaltert en de burgers worden geregeld geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied. Gezien deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en gewestwegen hebben ze een directe impact op het openbaar domein.
De gemeente Haaltert heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken (“code nuts”) langs gemeentewegen en gewestwegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
Op vlak van onderhoud en herstellingen dienen er geregeld dringende werken uitgevoerd te worden die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en zijn er werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die een impact hebben op het openbaar domein.
Om er voor te zorgen dat de nutsmaatschappijen en de uitvoerders van de werken de toepasselijke regelgeving respecteren, zowel bij het uitvoeren van de werken zelf, als bij het herstellen van het openbaar domein, wordt een retributie geheven. Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De beslissing heeft financiële gevolgen (inkomsten).
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein zoals opgenomen in de bijlage.
Ter hoogte van de woning Mottedries 35B, 9450 Haaltert, doet zich een probleem voor met de rioolaansluiting. De rioolaansluiting bevindt zich op een naburig perceel en de afvoer werkt niet meer waardoor alles naar boven wordt gestuwd. Het is onmogelijk vast te stellen waar het probleem zich exact voordoet maar alles wijst op een probleem in het openbaar domein.
Teneinde het probleem op te lossen, moet de riolering van deze woning rechtstreeks worden aangesloten op de openbare riolering zonder een omweg te maken via een aanpalend perceel.
Daarom heeft de burgemeester bij besluit d.d. 2 juni 2025 De Watergroep (Riopact), met zetel te Vooruitgangstraat 189, 1030 Brussel (KBO nr. 0224.771.467), aangesteld. Riopact had hiervoor een offerte opgemaakt van 6.719,03 euro excl. btw (geen btw verschuldigd wegens rioleringswerken).
Deze maatregelen waren absoluut noodzakelijk. De burgemeester diende in het kader van hoogdringendheid op te treden voor de aanstelling van de firma waardoor ze zich niet voorafgaandelijk tot de gemeenteraad kon wenden.
Het burgemeestersbesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 30 juni 2025.
Artikel 1: De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeestersbesluit d.d. 2 juni 2025 houdende het aanstellen van De Watergroep voor de rioolaansluiting te Mottedries 35B in het kader van de veiligheid.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de vaststelling van de vacatietoelage voor externe juryleden in selectieprocedures.
De externe juryleden van een selectiecommissie ontvangen een vacatietoelage voor de prestaties die ze leveren, zoals onder andere de voorbereidende vergadering, het opstellen, afnemen en beoordelen van de proeven.
De gemeenteraad keurde tijdens de zitting van 27 april 1998 de vergoedingen voor de voorzitter en de leden van examencommissies voor de aanwerving van gemeentepersoneel goed.
Deze regeling is niet langer in verhouding tot de bedragen die vandaag als gebruikelijk worden beschouwd voor externe deskundigen die deelnemen aan selectieprocedures. Een actualisatie van de vergoedingen voor externe juryleden is nodig om aan te sluiten bij de hedendaagse verwachtingen en professionele standaarden.
De dienst Personeel & Secretariaat stelt voor om het niet-geïndexeerd basisbedrag van de vacatietoelage vast te stellen als volgt:
De hierboven vermelde bedragen zijn gekoppeld aan de spilindex 138,01 en volgen de evolutie van het indexcijfer voor de lonen en wedden van het personeel.
De prestaties die verband houden met het thuis opstellen en verbeteren van selectieproeven worden vergoed volgens de prestaties op een weekdag.
Alle externe leden van de selectiecommissie, ongeacht hun taak, ongeacht de graad, ontvangen dezelfde vergoeding.
Externe juryleden die zelf tewerkgesteld zijn bij een lokaal bestuur of overheid moeten afstand doen van deze vergoeding als de prestaties tijdens dienstactiviteit bij de eigen werkgever gebeuren.
De externe juryleden ontvangen ook een kilometervergoeding voor hun verplaatsing(en) met de eigen wagen, overeenkomstig de geldende regeling voor personeelsleden, zoals opgenomen in de rechtspositieregeling voor personeel van lokaal bestuur Haaltert.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opheffing van de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 1998 over de vaststelling van de vergoeding voor de voorzitter en de leden van de examencommissie voor de aanwerving van gemeentepersoneel.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de vaststelling van de vacatietoelage voor externe juryleden in selectieprocedures als volgt:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het nieuw reglement voor het huren van muziekinstrumenten.
In de gemeenteraadszitting van 30 juni 2014 werd het reglement voor het verhuren van muziekinstrumenten aan leerlingen van de academie voor Muziek, Woord en Dans goedgekeurd.
Aangezien dit reglement inmiddels 11 jaar oud is, werd het reglement voor het huren van muziekinstrumenten herbekeken en geactualiseerd.
Daarnaast werden ook de tarieven aangepast, aangezien de vorige bedragen niet meer up-to-date waren. De waarborg is verhoogd van 50,00 euro naar 75,00 euro. Het jaarlijks huurgeld is ook verhoogd en hangt af van de graad waarin de huurder zich bevindt:
Voor leerlingen die reeds een huurovereenkomst met de academie hebben afgesloten, zal de waarborg van 50,00 euro blijven gelden. Het jaarlijks huurgeld wordt echter wel aangepast volgens bovenstaande tarieven.
Het volledige reglement werd als bijlage toegevoegd en treedt in werking vanaf de start van het schooljaar 2025-2026.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft positieve financiële gevolgen (ontvangsten):
Afhankelijk van de graad van de huurder zal jaarlijks 15,00 euro, 30,00 euro of 50,00 euro extra huurgeld worden geïnd, in vergelijking met het vorige vaste tarief van 25,00 euro per schooljaar.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opheffing van het reglement voor het verhuren van muziekinstrumenten aan leerlingen van de academie voor Muziek, Woord en Dans dat werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 juni 2014.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het nieuw reglement voor het huren van muziekinstrumenten, zoals opgenomen in bijlage. Dit reglement treedt in werking vanaf de start van het schooljaar 2025-2026.
1. Feiten en context
Het lokaal bestuur Haaltert heeft een verzoekschrift ontvangen van een aangelande eigenaar van trage weg nr. 66.
Bij dit verzoekschrift werd gevraagd om een deel van trage weg nr. 66 op te heffen op basis van een 30-jarig niet gebruik van de trage weg. Bij het verzoekschrift wordt de motivering van de aanvraag gevoegd, samen met de bewijsstukken van het niet gebruik en een grafisch plan, opgemaakt door landmeter Willy De Rouck.
Voor de gedeeltelijke afschaffing van de trage weg nr. 66 werd het grafisch plan voorlopig worden vastgesteld overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 28 april 2025. Het openbaar onderzoek werd gevoerd tot 11 juni 2025, samen met de nodige publicaties.
2. Motivering
2.1. Wettelijk kader
Overeenkomstig artikel 20, §2 van het Decreet Gemeentewegen moet een grafisch plan voor opheffing van een gemeenteweg minstens de volgende elementen omvatten:
Het bijgevoegde grafisch plan omvat al deze elementen.
De trage weg nr. 66 kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen.
Artikel 4 Decreet Gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:
Navolgend wordt de voorgenomen wijziging aan het gemeentelijk wegennet hieraan getoetst.
2.2. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Aan de hand van het verzoekschrift en de bijlagen is duidelijk vast te stellen dat trage weg nr. 66 in onbruik is geraakt. De ligging is niet meer zichtbaar en aan de hand van de oude luchtfoto's is eveneens vast te stellen dat dit al gedurende minstens 30 jaar zo is.
Een trage weg die al zo lang in onbruik is, dient het algemeen belang niet meer waardoor een opheffing verantwoord is.
2.3. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat trage weg nr. 66 al minstens 30 jaar in onbruik is. Deze mogelijkheid voor opheffing is trouwens uitdrukkelijk voorzien in artikel 14, §2 Decreet Gemeentewegen. Het niet gebruik wordt aangetoond door de bijgevoegde stukken en vormt de nodige motivering voor de opheffing.
2.4. Verkeersveiligheid
Overeenkomstig artikel 4, 3° Decreet Gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Aangezien de trage weg al minstens 30 jaar niet gebruikt wordt, kan er geen sprake zijn van een probleem met verkeersveiligheid. De aanpalende percelen liggen aan de Fonteinstraat, die een rustige straat betreft in een woonwijk. Weggebruikers kunnen zich veilig verplaatsen langs de Fonteinstraat.
2.5. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° Decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
2.6. Actuele functie – toekomstige generaties
Overeenkomstig artikel 4, 5° Decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De trage weg nr. 66 is op heden al minstens 30 jaar in onbruik. Weggebruikers binnen zachte mobiliteit kunnen perfect gebruik maken van de parallel lopende Fonteinstraat zonder gebruik te moeten maken van een trage weg die voor de huidige generatie de facto niet gekend is.
3. Opmerkingen en bezwaren na openbaar onderzoek
3.1. Algemeen
Conform artikel 21 Decreet Gemeentewegen werd het college van burgemeester en schepenen belast worden met het organiseren van een openbaar onderzoek binnen een ordetermijn van 30 dagen na het voorlopig onteigeningsbesluit, dat minstens het volgende inhoudt:
1° aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het op te heffen wegdeel;
2° een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;
3° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
4° een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de aanpalende bewoners van het op te heffen wegdeel;
5° een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de op te heffen weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeentegrensoverschrijdende verbinding;
6° een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
7° een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare wegen;
8° een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer.
De aankondiging zal minstens het volgende bevatten:
1° de locatie waar de beslissing tot voorlopige vaststelling en het grafisch plan ter inzage liggen;
2° de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek, zijnde van 12 mei 2025 tot 11 juni 2025;
3° het adres waar de opmerkingen en bezwaren naartoe gestuurd moeten worden of worden afgegeven, en de te volgen formaliteiten.Er werden geen bezwaren ingediend tegen de voorlopige vaststelling.
3.2. Opmerkingen en bezwaren
Er werden geen bezwaren ingediend naar aanleiding van het openbaar onderzoek.
Via het departement Mobiliteit werd het volgende (niet bindend noch formeel) advies ingediend per e-mail d.d. 5 juni 2025:
Bij gemeenteraadsbesluit van 28 april 2025 werd de voorlopige goedkeuring tot gedeeltelijke opheffing van buurtweg 66 vastgesteld.
Gedurende de periode van 12 mei tot 11 juni 2025 wordt een openbaar onderzoek gehouden.
Overeenkomstig artikel 17 § 2.6° van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen richtte uw bestuur een adviesvraag aan de deputatie.
Tijdens de zitting van 27 augustus 2020 besliste de deputatie om enkel gemeentelijke voorstellen (i.c. een gemeentelijk rooilijnplan) met een provinciaal (bovenlokaal) belang formeel te adviseren.
Hoewel het hier gaat over een trage weg zonder bovenlokaal belang willen we toch onderstaande vaststelling meegeven:
- Het grafisch plan vermeld een weg nr 20. Volgens de Atlas der Buurtwegen is dit nog steeds voetweg 66. Tot en met september 2019 zijn er geen wijzigingen aan deze buurtweg geregistreerd in ons archief. Is deze voetweg in tussentijd gewijzigd? Vanwaar de nummering met 20?
- Volgens de Atlas der Buurtwegen is er tussen Fonteinstraat nr 39 en 37 een buurtweg gelegen, nl. voetweg nr 62. Dit is een verlegd deel van de buurtweg 62 bij gedeeltelijke verplaatsing van buurtweg 62 in 1990 (besluit deputatie 8/2/1990). Deze weg is niet aangeduid op het grafisch plan. In de feiten is deze buurtweg niet meer aanwezig. Is deze reeds opgeheven? In ons archief vind ik daar geen wijzigingen over sinds 1987.
- De Atlas der Buurtwegen en de wijzigingen eraan tot september 2019 zijn te raadplegen via het gisloket https://gis.oost-vlaanderen.be/atlasbuurtwegen/
- De gedeeltelijke opheffing van trage weg 66 gaat in tegen het tragewegenplan van Haaltert:
In 2022 werd een tragewegenplan uitgewerkt in Haaltert. Hierin werd het unanieme advies opgenomen met betrekking tot segmenten 855c en 855d, onderdeel van buurtweg 66: “Herstellen om verbinding tussen Mussenzele en Droeskouterstraat te maken. Het tracé is nog grotendeels zichtbaar, maar verwaarloosd.”
In de synthesenota staat vermeld dat men de verbinding tussen de Fonteinstraat en Mussenzele wil herstellen door ofwel buurtweg 856a en 856b (buurtweg 70) te herstellen of buurtweg 855c en 855d (buurtweg 66). De keuze viel op het herstel van buurtweg 66.
Aangezien ook de doorsteek tussen Fonteinstraat 37 en 39 in de feiten niet meer aanwezig is (nieuw deel van buurtweg 62 bij gedeeltelijke verplaatsing van deze buurtweg in 1990, zie hierboven). Zijn er geen potentiële trage verbindingen meer tussen de Fonteinstraat en Mussenzele.
3.3. Beoordeling van opmerkingen en bezwaren
Het lokaal bestuur Haaltert behandelt enkel het advies van het departement Mobiliteit.
Het betreft een niet formeel advies dat niet bindend is.
De opmerkingen over andere trage wegen in de buurt zijn niet van toepassing. Op basis van het grafisch plan is het duidelijk welk gedeelte van trage weg nr. 66 afgeschaft wordt.
Het departement Mobiliteit heeft het over een tragewegenplan dat in 2022 is uitgewerkt. Dit plan is nooit goedgekeurd door het lokaal bestuur Haaltert en is daarom ook niet bindend. Bovendien blijven de vaststellingen hetzelfde, namelijk dat de trage weg al sinds meer dan 30 jaar in onbruik is. Er is geen enkele vraag gekomen om deze terug gebruiksklaar en toegankelijk te maken.
4. Conclusie
Het lokaal bestuur Haaltert keurt de definitieve opheffing van het gedeelte van trage weg nr. 66 goed.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitvoeren van de publiciteit in uitvoering van artikel 22 Decreet Gemeentewegen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de definitieve vaststelling van het grafisch plan voor de gedeeltelijke afschaffing van trage weg nr. 66, opgemaakt door landmeter Willy De Rouck.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de definitieve vaststelling tot afschaffing van een gedeelte van trage weg nr. 66 conform het grafisch plan.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen voor de organisatie van de nodige publiciteit conform artikel 22 Decreet Gemeentewegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het kerkenbeleidsplan.
Het kerkenbeleidsplan biedt een lokaal gedragen langetermijnvisie voor alle gebouwen die bestemd zijn voor de betrokken eredienst op het grondgebied van de gemeente.
Het kerkenbeleidsplan wordt goedgekeurd door het representatief orgaan van de betrokken eredienst (de bisschop voor de katholieke eredienst) en nadien door de voogdij-overheid. Voor de katholieke eredienst wordt dit goedgekeurd door de gemeenteraad.
Dit kerkenbeleidsplan werd opgemaakt in overleg tussen de gemeente, het centraal kerkbestuur en alle kerkfabrieken die eronder ressorteren. Op 21 januari 2025 en 20 maart 2025 vond een vergadering plaats tussen de gemeente en het centraal kerkbestuur. In deze vergaderingen werden enkele onderwerpen besproken zoals het pastoraal plan, actueel gebruik van de kerken, toekomstvisie, bouwfysische toestand van de kerken en de afsprakennota. Er werd beslist om het huidige kerkenbeleidsplan voor de komende 6 jaar te behouden mits enkele aanpassingen.
Dit kerkenbeleidsplan werd goedgekeurd door het bisdom op 16 mei 2025.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het 'Kerkenbeleidsplan Haaltert 2025'.
Artikel 2: Het kerkenbeleidsplan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan het bisdom, het centraal kerkbestuur en het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.
Het ontwerp van de budgetwijziging 2025/1 van de politiezone Denderleeuw-Haaltert werd opgemaakt door het politiecollege en werd geagendeerd op de politieraad van 18 juni 2025. De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de gewijzigde gemeentelijke dotaties die zijn opgenomen in dit ontwerp.
In bijlage de begrotingswijziging van dienstjaar 2025, de welke aanleiding geeft tot een wijziging van de gemeentelijke dotatie voor lokaal bestuur Haaltert.
De aangepaste gemeentelijke dotatie voor Haaltert bedraagt voor exploitatie 2.494.150 euro en voor investering 350.550,00 euro. Onderstaande tabel geeft de evolutie tussen de begroting goedgekeurd op de gemeenteraad van 30 september 2024 en de begrotingswijziging 2025/1.
| Exploitatie | Investering | |
| Begroting (GR 30 september 2024) | 3.073.365 euro | 350.550 euro |
| Begrotingswijziging juni 2025 | 2.494.150 euro | 350.550 euro |
| Verschil tussen begroting en begrotingswijziging | -579.215 euro | 0 euro |
De gemeentelijke dotatie voor Denderleeuw bedraagt voor exploitatie 3.048.406 euro en voor investering 428.450 euro.
Wanneer de meergemeentenzone niet over voldoende middelen beschikt om de uitgaven te dekken die voortkomen uit de vervulling van haar opdracht, wordt het verschil gedragen door de gemeenten die er deel van uitmaken.
Beide besturen van de zone moeten stemmen over de toelage die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend en dat deze toelage aan de politiezone wordt gestort.
- De wet op de geïntegreerde politie, artikelen 26, 27, 39, 40, 41, 71, 72 en 208
- Het algemeen reglement op de politiecomptabiliteit, titel II, hoofdstuk II
- Besluit politieraad van juni 2025 betreffende de goedkeuring van de begrotingswijziging 2025/1
De beslissing heeft financiële gevolgen voor 2025:
| Exploitatie | Investering | |
| Jaarbudgetrekening | GBB-CBS/0400-00/6494000 | GBB-CBS/0400-00/6640000/IP-GEEN |
| Begroting (GR 30 september 2024) | 3.073.365 euro | 350.550 euro |
| Begrotingswijziging juni 2025 | 2.494.150 euro | 350.550 euro |
| Verschil tussen begroting en begrotingswijziging | -579.215 euro | 0 euro |
Artikel 1: De gemeenteraad keurt de gewijzigde exploitatietoelage voor het jaar 2025 (2.494.150 euro) goed.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de gewijzigde investeringstoelage voor het jaar 2025 (350.550 euro) goed.
De gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
De jaarrekening van de kerkfabriek werd ingediend op 12 juni 2025 door het Centraal Kerkbestuur.
De jaarrekening van 2024 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert, geeft volgend resultaat:
Exploitatie
| Ontvangsten | 13.581,98 euro |
| Uitgaven | 32.607,82 euro |
| Exploitatie voor overboekingen | -19.025,84 euro |
| Overboekingen | 0,00 euro |
| Exploitatie eigen fin. boekjaar | -19.025,84 euro |
| Overschot/tekort expl. N-1 | 27.838,98 euro |
| Exploitatie voor toelage | 8.813,14 euro |
| Exploitatietoelage | 22.168,04 euro |
| Overschot/ tekort exploitatie | 30.981,18 euro |
Investeringen:
| Ontvangsten | 42.014,51 euro |
| Uitgaven | 42.014,51 euro |
| Investeringen voor overboekingen | 0,00 euro |
| overboekingen | 0,00 euro |
| Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 euro |
| Overschot/tekort investeringen N-1 | 0,00 euro |
| Overschot/tekort investeringen | 0,00 euro |
Het door de gouverneur goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2023 werd correct overgenomen. De toelichting bij de jaarrekening 2024 bevat alle verplichte documenten.
Er bestaat geen bezwaar tegen het gunstig adviseren van deze jaarrekening.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal kerkbestuur en de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert via Religiopoint.
De gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
De jaarrekening van de kerkfabriek werd ingediend op 12 juni 2025 door het Centraal Kerkbestuur.
De jaarrekening van 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem, geeft volgend resultaat:
Exploitatie:
| Ontvangsten | 3.568,47 euro |
| Uitgaven | 22.463,46 euro |
| Exploitatie voor overboekingen | -18.894,99 euro |
| Overboekingen | 0,00 euro |
| Exploitatie eigen fin boekjaar | -18.894,99 euro |
| Overschot/tekort expl. N-1 | 47.650,56 euro |
| Exploitatie voor toelage | 28.755,57 euro |
| Exploitatietoelage | 26.196,28 euro |
| Overschot/ tekort exploitatie | 54.951,85 euro |
Investeringen:
| Ontvangsten | 1.366,09 euro |
| Uitgaven | 1.366,09 euro |
| Investeringen voor overboekingen | 0,00 euro |
| Overboekingen | 0,00 euro |
| Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 euro |
| Overschot/tekort investeringen N-1 | 0,00 euro |
| Overschot/tekort investeringen | 0,00 euro |
Het door de gouverneur goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2023 werd correct overgenomen. De toelichting bij de jaarrekening 2024 bevat alle verplichte documenten.
Er bestaat geen bezwaar tegen het gunstig adviseren van deze jaarrekening.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal kerkbestuur en de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem via Religiopoint.
De gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
De jaarrekening van de kerkfabriek werd ingediend op 12 juni 2025 door het Centraal Kerkbestuur.
De jaarrekening van 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken, geeft volgend resultaat:
Exploitatie
| Ontvangsten | 5.412,43 euro |
| Uitgaven | 18.077,68 euro |
| Exploitatie voor overboekingen | -12.665,25 euro |
| Overboekingen | 0,00 euro |
| Exploitatie eigen fin boekjaar | -12.665,25 euro |
| Overschot/tekort exploitatie N-1 | 11.787,08 euro |
| Exploitatie voor toelage | -878,17 euro |
| Exploitatietoelage | 37.125,28 euro |
| Overschot/ tekort exploitatie | 36.247,11 euro |
Investeringen
| Ontvangsten | 0,00 euro |
| Uitgaven | 0,00 euro |
| Investeringen voor overboekingen | 0,00 euro |
| Overboekingen | 0,00 euro |
| Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 euro |
| Overschot/tekort investeringen N-1 | 0,00 euro |
| Overschot/tekort investeringen | 0,00 euro |
Het door de gouverneur goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2023 werd correct overgenomen. De toelichting bij de jaarrekening 2024 bevat alle verplichte documenten.
Er bestaat geen bezwaar tegen het gunstig adviseren van deze jaarrekening.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal kerkbestuur en de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem via Religiopoint.
De gemeenteraad wordt gevraagd gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
De jaarrekening van de kerkfabriek werd ingediend op 12 juni 2025 door het Centraal Kerkbestuur.
De jaarrekening van 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem, geeft volgend resultaat:
Exploitatie
| Ontvangsten | 1.014,38 euro |
| Uitgaven | 15.918,57 euro |
| Exploitatie voor overboekingen | -14.904,19 euro |
| Overboekingen | 0,00 euro |
| Exploitatie eigen fin boekjaar | -14.904,19 euro |
| Overschot/tekort exploitatie N-1 | 31.037,67 euro |
| Exploitatie voor toelage | 16.133,48 euro |
| Exploitatietoelage | 22.972,22 euro |
| Overschot/ tekort exploitatie | 39.105,70 euro |
Investeringen
| Ontvangsten | 0,00 euro |
| Uitgaven | 0,00 euro |
| Investeringen voor overboekingen | 0,00 euro |
| Overboekingen | 0,00 euro |
| Investeringen eigen fin. boekjaar | 0,00 euro |
| Overschot/tekort investeringen N-1 | 0,00 euro |
| Overschot/tekort investeringen | 0,00 euro |
Het door de gouverneur goedgekeurde saldo van de jaarrekening 2023 werd correct overgenomen. De toelichting bij de jaarrekening 2024 bevat alle verplichte documenten.
Er bestaat geen bezwaar tegen het gunstig adviseren van deze jaarrekening.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent gunstig advies aan de jaarrekening over het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal kerkbestuur en de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem via Religiopoint.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het vernieuwde retributiereglement audiovisuele ondersteuning De Spot.
Het vernieuwde retributiereglement verschilt van het vorige retributiereglement op vlak van onderstaande zaken (zie bijlage: retributiereglement met opmerkingen, aanpassingen staan in het geel):
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring om het retributiereglement audiovisuele ondersteuning van 26 oktober 2020 op te heffen met ingang van 1 september 2025.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het vernieuwde retributiereglement audiovisuele ondersteuning De Spot zoals opgenomen in de bijlage.
In uitvoering van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het lokaal beleid kinderopvang d.d. 24 mei 2013 legt de gemeenteraad de concrete samenstelling en de bepalingen omtrent de interne werking van het lokaal overleg kinderopvang als gemeentelijke adviesraad vast. Dit werd opgenomen in de statuten van het LOK. In de bijlage zijn de goed te keuren statuten terug te vinden.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de statuten van het Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) zoals opgenomen in de bijlage.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van rapport organisatiebeheersing 2024. Deze rapportering geldt voor het jaar 2024, met een blik vooruit op het jaar 2025.
Lokaal bestuur Haaltert heeft een goedgekeurd kader organisatiebeheersing dat dateert uit het jaar 2014. Dit rapport is gebaseerd op het kader uit 2014 en reflecteert de werking ervan. Het rapport is gebaseerd op de Leidraad van Audit Vlaanderen en hanteert 10 thema's, die elk besproken worden. Jaarlijks dient een rapportering voorzien te worden aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. Het rapport wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter kennisname.
Algemene basisbevoegdheid
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2024 zoals opgenomen in de bijlage.
Het lokaal bestuur Haaltert beschikt over een laatst goedgekeurde kader voor organisatiebeheersing uit 2014 en draagt nog de naam interne controle.
Een nieuw kader zorgt ervoor dat de interne werking aanleunt bij de huidige visie van organisatiebeheersing in plaats van het vroegere interne controle, en dat het cyclisch stappenplan overeenkomt met de werkelijkheid. Het nieuw kader voor organisatiebeheersing is gebaseerd op de stappen die werden genomen om de zelfevaluatie uit te voeren en om het beheersplan op te stellen, zodat het kader de werkelijkheid weerspiegelt. De basis voor het nieuwe kader is de Leidraad van Audit Vlaanderen, wat organisatiebeheersing opdeelt in 10 thema's om de interne werking te verbeteren.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het nieuw kader organisatiebeheersing.
De gemeenteraad keurde in zitting van 29 december 2008 het reglement klachtenbehandeling goed, met ingang van 1 januari 2009. Het huidige klachtenreglement dateert dus van 2009 en is aan een update toe. Het klachtenreglement weerspiegelt niet langer de realiteit waarin klachten op verschillende diensten door verschillende medewerkers worden bijgehouden. Een nieuw reglement zorgt voor duidelijke, hedendaagse afspraken en richtlijnen. Daarnaast zullen de klachten van burgers en Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB)gecentraliseerd worden en bijgehouden in een klachtenregister, wat het opvolgen en rapporteren van klachten beter faciliteert.
Voor de verdere professionalisering en goede dienstverlening is er beslist om een klachtencoördinator aan te stellen. Dit om ervoor te zorgen dat klachten op een eenduidige en correcte manier opgevolgd worden, en de vooropgestelde processen en termijnen gerespecteerd worden. De jurist van lokaal bestuur Haaltert zal de rol van klachtencoördinator op zich nemen, met als vervanger de medewerker Secretariaat.
De rapportage van klachten zal integraal deel uitmaken van het rapport organisatiebeheersing.
Als bijlage werd het huidige, "oude" reglement toegevoegd met wijzigingen/toelichting in het blauw, het gele is ook terug te vinden in de nieuwe versie van het klachtenreglement (ook opgenomen als bijlage).
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft met ingang van 1 juli 2025 goedkeuring aan de opheffing van het klachtenreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraadszitting d.d. 29 december 2008.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het nieuw klachtenreglement zoals opgenomen in de bijlage.
Binnen het kader van het programma Gemeente zonder Gemeentehuis (GzG), ondersteunt de Vlaamse overheid lokale besturen via een subsidieprogramma om innovatieve en digitale oplossingen uit te werken voor een efficiëntere en klantgerichte dienstverlening.
In juni 2024 werd in dit verband een GzG-partnerschap opgestart, met als doelstelling een nieuwe, innovatieve dienstverlening te implementeren.
Een belangrijk element hiervan is het opzetten van het concept ‘Loket aan huis’. Dit houdt in dat voor inwoners die zich tijdelijk of permanent niet naar het gemeentehuis kunnen verplaatsen, een gemeenteambtenaar aan huis of in de zorgvoorziening komt om essentiële dienstverlening zoals de aanvraag en/of aflevering van een elektronische identiteitskaart (eID) ter plaatse te verzorgen.
Momenteel wordt hierover op de website van de gemeente Haaltert nog geen informatie ter beschikking gesteld. Het is belangrijk dat de gemeente dit initiatief actief implementeert en hierover de nodige communicatie voert naar de bevolking toe.
Algemene basisbevoegdheid :
Toepasselijke regelgeving :
Deze beslissing heeft financiële gevolgen, namelijk de verplaatsingen die het personeel dient te maken om zich naar de woning van betrokkenen te geven.
De fracties cd&v en Samen^Haaltert wensen bij dit agendapunt een amendement in te dienen om het aanvullende agendapunt aan te passen als volgt:
“De gemeenteraad beslist om binnen de actie ‘Zorgen voor een kwalitatief en bereikbaar onthaal’ van het meerjarenplan te onderzoeken wat de benodigde interne procedures, technische voorzieningen en personele inzet voor een dienstverlening ‘Loket aan huis’ zouden zijn en dit onderzoek tot uitvoering te brengen in het volgende meerjarenplan.”
De voorzitter legt het amendement ter stemming voor aan de gemeenteraad. De publieke stemming over het amendement levert volgend resultaat op: goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Het amendement is aangenomen. Door de goedkeuring van het amendement is het besluitend gedeelte van het oorspronkelijke agendapunt zonder voorwerp en is er geen bijkomende stemming over het agendapunt nodig.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om binnen de actie ‘Zorgen voor een kwalitatief en bereikbaar onthaal’ van het meerjarenplan te onderzoeken wat de benodigde interne procedures, technische voorzieningen en personele inzet voor een dienstverlening ‘Loket aan huis’ zouden zijn en dit onderzoek tot uitvoering te brengen in het volgende meerjarenplan.
Artikel 2: Door goedkeuring van het amendement ingediend door de fracties cd&v en Samen^Haaltert zijn de artikels 1-4 van het besluitend gedeelte zoals oorspronkelijk ingediend zonder voorwerp geworden.
Tijdens de varia op deze zitting werden volgende mondelinge vragen van de raadsleden behandeld.
De voorzitter sluit de zitting op 30/06/2025 om 22:05.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad