Het college wordt gevraagd het tijdelijk politiereglement betreffende de organisatie van een elite dames wielerwedstrijd op open omloop op 18 juni 2022 goed te keuren.
Op zaterdag 18 juni 2022 wordt een elite dames wielerwedstrijd op open omloop georganiseerd. De eigenlijke wedstrijd start om 14u41 en eindigt om 18u10. Het parcours van de wedstrijd loopt deels over het grondgebied Haaltert, namelijk volgende straten: Ninovestraat - Diepeweg - Stationsstraat - Bruulstraat - Edestraat. De wedstrijd bestaat uit 6 ronden
Op het parcours wordt een parkeerverbod voorzien.
Algemene basisbevoegdheid:
• Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 286.
Bijzondere bevoegdheidsgronden :
o MB van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
o Het Ministerieel besluit van 4 juni 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
o de Frequently Asked Questions Covid-19 van 7 mei 2021
o De algemene (generieke) regels en de regels (protocollen en gidsen) per sector
Specifieke bevoegdheidsgronden:
• Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden.
• Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
• Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
• Het koninklijk besluit van 21 augustus 1967 en wijzigingen, het besluit van de Vlaamse executieve van 15 februari 1984 en 13 maart 1985 en het decreet van de Vlaamse executieve van 5 maart 1985 tot reglementering van de wielerwedstrijden.
• Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, inzake de minimum afmetingen en de bijzonders plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
• Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
• De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
• Het decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
• Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
• Het algemeen politiereglement van 27 februari 1995 en alle latere wijzigingen op het wegverkeer, gemeentewegen en gewestwegen van het lokaal bestuur Haaltert.
• Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2016 houdende het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer - bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen.
Politie heeft advies gegeven aan de organisatie
De organisator van de wielerwedstrijd brengt de bewoners en de handelszaken schriftelijk op de hoogte van de verkeersafwikkeling.
De Lijn
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toelating tot het organiseren van een wielerwedstrijd op zaterdag 18 juni 2022 van 14u tot 19u30. De wedstrijd bestaat uit 6 ronden. Een deel van het parcours loopt over het grondgebied van Haaltert. Volgende straten bevinden zich op het parcours: Ninovestraat - Diepeweg - Stationsstraat - Bruulstraat - Edestraat.
Artikel 2: Volgende signalisatie moet worden geplaatst:
Balen stro + gele vlag: ter hoogte van de asverschuivingen of verkeersgeleiders dienen er voldoende balen stro met gele vlag te worden geplaatst.
Artikel 3: Als er op zaterdag 18 juni 2022 lijnbussen dienen te passeren dan dient De Lijn op de hoogte gebracht te worden van de open omloop.
Artikel 4: De organisator van de wielerwedstrijd moet, minstens 8 dagen op voorhand, de handelaars en de bewoners van de straten op het parcours en palend aan het parcours per brief in kennis stellen van dit evenement en de bijhorende verkeersafwikkeling.
Artikel 5: De signaalgevers dienen uiterlijk 45 minuten voor de aanvang van de wedstrijd stipt zichtbaar aanwezig te zijn op hun kruispunt en opgesteld te worden op elke aansluiting op het parcours. Hierbij dient het parcours afgesloten te worden aan de toegangswegen via voldoende nadars.
Artikel 6: De nodige signalisatie zal geleverd worden door de technische dienst van de gemeente. De nadarafsluitingen worden door de organisatoren geplaatst en direct na het beëindigen van de wielerwedstrijd verwijderd.
Er dient rekening gehouden te worden met het aanvullend reglement op het koninklijk besluit van 21 augustus 1967 inzake het organiseren van wielerwedstrijden of van veldritten die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg worden gehouden en met het aanvullend reglement op het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de veldritten.
Artikel 7: De inrichters van de wielerwedstrijd zijn verantwoordelijk voor het tijdig en op de juiste plaats aanbrengen van de nodige signalisatie en het verwijderen ervan. De signalisatie dient onmiddellijk na het einde van de wielerwedstrijd te worden verwijderd of weggedraaid van de openbare weg. Bij het verwijderen dient de signalisatie zo te worden weggezet dat de voorzijde van het verkeersbord met de aanduiding niet meer zichtbaar is voor het verkeer en de weggebruikers niet hindert.
Indien aan de voorwaarden uit het reglement niet voldaan is, kan op het moment zelf, alsnog beslist worden de wedstrijd niet te laten doorgaan om veiligheidsredenen.
Artikel 8: De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.
Artikel 9: De bekendmaking van dit reglement zal geschieden overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 10: Afschrift van dit besluit wordt via mail toegestuurd naar de Dienst 100, de brandweerzone Zuid-Oost, politie Denderleeuw-Haaltert en De Lijn.
Artikel 11: het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, het COVID Event Protocol en de aanvullende lokale maatregelen ter bestrijding van het COVID-19 virus zijn van toepassing op dit evenement. Deze documenten zijn te vinden op www.haaltert.be/evenement.
Volgende richtlijnen en voorwaarden dienen in acht genomen te worden:
• Indienen van een CERM-scan met groen label, ten laatste 1 maand voor de start van het event
• Indien het formulier onvolledig of onjuist is voor de start van het event, kan dit door het lokaal bestuur alsnog geannuleerd worden
• De eventorganisator is verantwoordelijk voor de correctheid van de ingevulde gegevens in de Event tool.
• De eventorganisator is verantwoordelijk om het maximaal aantal toegelaten bezoekers, berekend volgens CIRM scan per gemeentelijk gebouw, niet te overschrijden.
Volgende aanvullende lokale maatregelen dienen gerespecteerd te worden:
• Coronadraaiboek specifiek voor het evenement, zat als bijlage bij de ingediende aanvraag
• Het evenement kan geannuleerd worden vanuit de gemeente gelet op de federale of gemeentelijke maatregelen.
Artikel 12: deze beslissing in te trekken indien niet voldaan wordt aan de maatregelen van artikel 11.
Artikel 13 : een afschrift van dit besluit over te maken aan de aanvrager en aan de politiezone Denderleeuw-Haaltert.
Artikel 14 : voormelde principiële goedkeuring wordt gegeven onder voorbehoud van de toepasselijke maatregelen ter bestrijding van het corona-virus op het moment van het organiseren van het evenement en zonder enige aansprakelijkheid van het lokaal bestuur indien evenement niet kan doorgaan.