De voorzitter opent de zitting op 15/09/2025 om 20:08.
Deze vergadering start met het vragenhalfuurtje.
De voorzitter geeft het woord aan de eerste vraagsteller die vragen had i.v.m. het ontwerp natuurbeheerplan Den Dotter van Natuurpunt vzw.
Daarna geeft de voorzitter het woord aan de volgende vraagsteller die vragen had rond de rioleringswerken project Eiland.
De voorzitter verontschuldigt raadslid Laurent Volckaert voor zijn afwezigheid.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 30 juni 2025.
Feiten en context
Gemeenten en OCMW’s kunnen vrijwel onbeperkt met elkaar samenwerken. In de loop van de voorbije decennia heeft dat ertoe geleid dat er tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) zijn ontstaan voor telkens weer andere groepen van besturen. Voor buitenstaanders gaat het om een ondoorzichtig kluwen. Maar ook lokale besturen zelf zijn vaak het overzicht kwijt, en bestuurders hollen van het ene naar het andere overlegforum waar ze elkaar in steeds andere samenstellingen over steeds weer andere onderwerpen zien.
Met de ‘regiovorming’ wil de Vlaamse overheid hieraan wat doen. Ze streeft naar een sanering van het intergemeentelijke landschap, met zowel de door haarzelf opgerichte verbanden (bv. eerstelijnszones of vervoerregio’s), als die waar de gemeenten of OCMW’s zelf aan de basis van liggen. Het principe is dat samenwerking tussen gemeenten of OCMW’s voortaan maximaal binnen zogenaamde referentieregio’s moeten vallen, en dat bestaande verbanden de komende jaren maximaal binnen die referentieregio’s moeten worden georganiseerd.
Op 12 maart 2021 en op 4 februari 2022 nam de Vlaamse Regering een beslissing over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd.
Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd.
Vlaanderen wordt hiermee officieel opgesplitst in 15 regio’s met Haaltert als onderdeel van de zogenaamde ‘Denderregio’. Het is de bedoeling dat de lokale besturen vanaf nu niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen. De regio’s kunnen zelf wel partnerschappen met elkaar aangaan. Ook grotere samenwerkingen kunnen in uitzonderlijke gevallen naast de regio’s plaatsvinden. De bestaande structuren krijgen tot eind 2030 om zich in regel te stellen (mits een aantal uitzonderingen waarvan sommige al vroeger moeten in regel zijn en andere (waaronder afvalintercommunales) later).
Referentieregio’s vormen geen nieuwe bestuurslaag. Het zijn overlegmodellen waar afspraken worden gemaakt vanuit een breed maatschappelijk perspectief, met als doel te komen tot gebiedscoalities rond maatschappelijke uitdagingen die sectoren en bestuurslagen overschrijden.
In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.
Motivering
Met het oog op een nauwere samenwerking kwamen de algemeen directeurs van de 14 lokale besturen van de toekomstige Denderregio voor het eerst samen in Aalst op 31 maart 2023. Er werd de tijd genomen elkaar kort te leren kennen en de socio-economische gemene deler en maatschappelijke uitdagingen te benoemen. Het opzet van dit overleg bestond eruit de eerste krijtlijnen te bepalen over de afstemming van de samenwerkingsverbanden voor regionale thema’s. Er werd een governance structuur uitgewerkt voor de Denderregio die bestaat uit volgende overlegstructuren:
De laatste rapportering gebeurde tot en met januari 2025. Momenteel ligt een rapportering voor van de acties die ondernomen werden tot en met augustus 2025:
Op 20 februari 2025 vond een DADO plaats met volgende agenda:
Op 21 mei 2025 vond een DADO plaats met volgende agenda:
Het volgende DADO werd ingepland op 3 september 2025 te Hamme. Het eerstvolgende burgemeestersoverleg staat gepland op 17 september 2025. Er werd dit jaar nog geen burgemeestersoverleg georganiseerd. De agenda’s hiervoor dienen nog bepaald te worden. De verslagen van bovengenoemde overlegmomenten zijn opgenomen als bijlage bij dit agendapunt.
Bevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering in het kader van de regiovorming – augustus 2025.
Op datum van 10 oktober 2024 werd door Z.M. de Koning aan één inwoner van de gemeente Haaltert de titel van Laureaat van de Arbeid verleend.
Het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid (KIEA), opgericht met het doel om kwaliteitsvol werk in België te promoten, kent de hoogste eretitel toe die in ons land verband houdt met werk. Deze erkenning is het resultaat van een strikte selectie uitgevoerd door organiserende comités bestaande uit professionals uit de betrokken sectoren.
Het gaat om volgende inwoner:
De gemeenteraad neemt hiervan kennis (zie brief in de bijlage). De laureaat krijgt het brevet uitgereikt op de gemeenteraadszitting van 15 september 2025.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de huldiging van de Laureaat van de Arbeid voor het jaar 2024.
Artikel 2: De gemeenteraad reikt het brevet uit aan de Laureaat van de Arbeid in de zitting van 15 september 2025.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
De gemeente werd met een aangetekende brief op 16 juli 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van SOLVA die op 1 oktober 2025 om 18.00 uur plaatsvindt via een digitale Teams-vergadering. De gemeenteraad dient de agenda van deze Bijzondere Algemene Vergadering van 1 oktober 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
De uitnodiging en documentatie zijn terug te vinden in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van 20 januari 2025 werd Koen Vijverman aangeduid als effectieve vertegenwoordiger met Sofie Coppens als plaatsvervanger voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad neemt met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet over het lokaal bestuur: artikel 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA op 1 oktober 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, met volgende agenda:
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger Koen Vijverman, met Sofie Coppens als plaatsvervanger van de gemeente, op 1 oktober 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad van heden neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1 van onderhavige beslissing.
Algemeen
Het lokaal bestuur Haaltert neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen.
Sinds eind 2004 behoren de openbare verlichtingsnetten en - aansluitingen tot de eigendom van de distributienetbeheerders.
Voor de activiteiten met betrekking tot de openbare verlichting wordt een vergoeding aan kostende prijs aangerekend aan de deelnemers.
De deelnemers van Fluvius Midden-Vlaanderen hebben in 2004 naar aanleiding van de overname (aankoop) door de distributienetbeheerder van de openbare verlichtingsnetten via gemeenteraadsbesluit de beheersoverdracht rond de activiteit openbare verlichting herbevestigd/beslist. Statutair werd ingeschreven dat deze beheersoverdracht voor de exploitatie van de openbare verlichting geldt voor de volledige duur van de aansluiting en dat de beheersoverdracht voor de nevenactiviteit openbare verlichting steeds herroepbaar is.
Stand van zaken huidige OV-park binnen de gemeente
Op 1 januari 2025 bestond het OV-park uit:
- 3,2 % natrium lagedruklampen
- 36,91 % hogedruklampen
- 2,41 % metaalhalogeenlampen
- 57,48 % LED-lampen
Steden en gemeenten staan voor grote uitdagingen op het vlak van de openbare verlichting, milieu, energiebesparing, kostenefficiëntie en Smart City. Er is de snelle technologische evolutie op het vlak van de verlichtingstoestellen en hun aansturing. Lokale besturen krijgen tal van mogelijkheden om gegevens te verzamelen waarmee ze hun beleid beter kunnen afstemmen op de behoeften en vragen van hun burgers, het lokale bestuur zelf, de overheid en ondernemingen. Daarnaast hebben de lokale besturen zich via de burgemeestersconvenanten geëngageerd tot doelstellingen op het vlak van energie-efficiëntie en CO2-besparing.
Als werkmaatschappij voor de netbeheerders in dienst van de lokale besturen wil Fluvius System Operator cv (hierna ‘Fluvius’) een actieve ondersteuning aanbieden bij de uitwerking van een beleid op maat op vlak van milieu, verlichting en Smart City-infrastructuur (de netten, steunen en erop geïnstalleerde applicaties).
De raad van bestuur van uw distributienetbeheerder heeft in zitting van 9 mei 2019 het reglement ‘Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’ goedgekeurd. Dit reglement wordt toegevoegd als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit, waarvan de tekst primeert op onderstaande samenvatting. Het reglement kan als volgt worden samengevat:
1. Scope: verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen van openbare verlichting
Er wordt voorgesteld om de op datum van de buitengewone algemene vergadering van december 2025 bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in te brengen bij de distributienetbeheerder.
Het betreft in het bijzonder verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting die zich situeren op of langs de openbare weg of op terreinen die publiek toegankelijk zijn en die toebehoren aan de [stad/gemeente] zelf, met name:
De lokale besturen kunnen ook de openbare verlichting van semi-openbare ruimten en hun netten inbrengen. Dit na risicoanalyse en het in overeenstemming brengen van de installaties aan de geldende wetgeving en regels en waarvan de inbreng op projectbasis gebeurt. Dit betreft:
Worden buiten de scope gehouden:
Worden in beginsel ook buiten scope van het reglement gehouden:
2. Inbreng: maximum 25% van de inbrengwaarde in cash en minimum 75% van de inbrengwaarde in OV-aandelen
Voor de inbreng van de bestaande verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting in de distributienetbeheerder gebeurt een waardering van deze installaties.
De inbrengwaarde wordt bepaald aan de hand van de economische nieuwwaarde van de steunen en armaturen en is gebaseerd op een gedetailleerde inventaris op datum van toetreding.
De vergoeding van de inbrengwaarde gebeurt:
Jaarlijks zal de raad van bestuur van de distributienetbeheerder aan de betrokken gemeenten en steden de opbrengsten en kosten verrekenen via het resultaat.
Op vraag van het lokale bestuur kunnen hier diensten zoals lichtplannen aan toegevoegd worden.
Na inbreng komen alle nieuwe investeringen dus ten laste van de distributienetbeheerder en in haar volle eigendom als activa.
De overgenomen installaties zullen over een periode van maximum twaalf jaar afgeschreven worden, gezien het plan om de verledding van Vlaanderen ten laatste tegen 2028 uit te voeren. De afschrijvingen van het gedeelte in cash zullen volgens dit ritme verrekend worden.
3. Dienstverlening na overdracht
3.1. Meerjarig investeringsplan/-budget
Deze investeringen voor de bestaande en voor de toekomstige verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen openbare verlichting zijn geënt op de vaststellingen en vooruitzichten zoals opgenomen in het (door de betrokken [gemeente/stad] en de distributienetbeheerder overeengekomen) meerjarig investeringsplan openbare verlichting (op basis van lichtplan of masterplan openbare verlichting) en worden geconcretiseerd binnen het door de distributienetbeheerder opgemaakte reglement. Indien gewenst, zullen er bij het investeringsmeerjarenplan ook doelen bepaald worden zoals onder meer m.b.t. het effect van de investeringen op energieverbruik en CO2-uitstoot.
Als het lokaal bestuur Haaltert wenst om versneld de masterplannen te realiseren en hiervoor bijkomende investeringsmiddelen nodig zijn, kan het lokaal bestuur Haaltert overwegen om middels een tussenkomst deze bijkomende investeringsmiddelen te voorzien en kan er samen onderzocht worden hoe dit kan gerealiseerd worden (bv. aannemerscapaciteit).
De bepaling van de prestatie-eisen en brandprogramma’s (dimmen, doven, enz.) blijft de bevoegdheid van de individuele steden/gemeenten. De steden/gemeenten bepalen dus het ritme en de locatie waar er een aanpassing/investering nodig is om aan deze eisen te voldoen.
De overeengekomen meerjarenplannen worden minstens eenmaal per jaar verfijnd en omgezet in een concreet jaaractieplan waarvoor de Raad van Bestuur van de distributienetbeheerder jaarlijks een maximaal budget (jaar X) goedkeurt voor het geheel van haar toegetreden steden/gemeenten dat besteed wordt op basis van de door de steden/gemeenten goedgekeurde lichtplannen of masterplannen.
Als het budget op het niveau van de distributienetbeheerder ontoereikend is voor de realisatie van de goedgekeurde masterplannen van de toegetreden lokale besturen gebeurt een proratering van het budget, enerzijds in functie van het aantal lichtpunten van de betrokken deelnemers, zoals opgenomen in de asset databank van de distributienetbeheerder, en anderzijds in functie van de realisatietermijn zoals opgenomen in de masterplannen.
Het eventueel saldo van het budget worden overgedragen en bij voorrang besteed binnen het budget voor het daaropvolgende jaar.
De distributienetbeheerder biedt een ruime keuze van (standaard)materialen aan via de jaarlijks vastgelegde catalogus.
De door de raad van bestuur vastgelegde en goedgekeurde beleidsregels en principes zoals preventieve en curatieve vervangingen blijven van toepassing.
3.2. Inzet van de door de Fluvius beheerder infrastructuur voor toepassingen Smart City
Fluvius wil lokale besturen ondersteunen om hun Smart City-infrastructuur (netten, installaties, steunen, …) maximaal te valoriseren. De ondersteuning bestaat uit het beheer van de overeenkomsten met operatoren (bv. telecom) die gebruik willen maken van deze infrastructuur. Fluvius zal ervoor zorgen dat de installatie van applicaties (bv. camera’s, sensoren, verkeersgeleiding, telecominstallaties, …) en aansluiting op de netten veilig en correct uitgevoerd worden.
3.3. Rapportering
Het lokale bestuur krijgt periodiek diverse rapporteringen (stand van zaken van het overeengekomen actieplan, effecten ervan op het energieverbruik en de CO2-uitstoot, investeringen en onderhoud, nieuwe trends, specifieke Fluvius-projecten m.b.t. openbare verlichting en Smart City-infrastructuur,…).
Het ingeschatte bedrag aan investeringen, onderhoud en exploitatie voor de periode 2025-2028 bedraagt 816.331,00 euro (zie toelichting als bijlage).
Een wijziging in de indeling in deelruimtes en/of toekenning van technische fiches heeft impact op de in bijlage opgenomen simulatie aantal kWh en investeringskost.
Alle aan de akte verbonden kosten zijn ten laste van Fluvius Midden-Vlaanderen.
Raadslid Bart Welleman deed namens de fractie N-VA een tussenkomst bij het agendapunt. De volledige tussenkomst is terug te vinden in het zittingsverslag.
De conclusie hiervan luidt: "Verlichtingspalen hebben een grote meerwaarde. Het lokaal bestuur gaat deze nu verkopen en laat de toekomst over aan derden.
Met deze gemeenteraadsbeslissing hypothekeren we de verhuur, het ter beschikking stellen van deze verlichtingspalen en de eventuele opbrengsten van deze digitale infrastructuur.
De meerderheid neemt het risico dat in de toekomst de verlichting zal doorverkocht worden aan derden, zoals dit ook gebeurde met onze elektriciteit. We mogen er niet aan denken dat deze technologie in handen komt van bijvoorbeeld de Chinezen! N-VA laat zich geen rad voor de ogen draaien, en zal dus niet de wortel volgen die voor de ezel gehouden wordt.
Als meerderheid keuren jullie dit punt maar goed, maar wij doen niet mee!"
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het reglement ‘Fluvius Openbare verlichting en diensten door de distributienetbeheerders aan lokale besturen’, zoals opgesteld en goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de distributienetbeheerder in zitting van 9 mei 2019.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de beheersoverdracht inzake de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen en desgevallend de semi-openbare verlichtingsinstallaties, daaraan verbonden de automatische overdracht van de eigendom van de in de toekomst nog op te richten verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen en desgevallend de semi-openbare verlichtingsinstallaties.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de uitbreiding van de huidige aansluiting van de lokaal bestuur Haaltert bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen voor de activiteit openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van ‘licht als dienstverlening’ en zo deel te nemen aan het aanbod Fluvius Openbare verlichting en de opdrachthoudende vereniging te verzoeken om de ‘aanvaarding van de uitbreiding van deze aansluiting op datum van de buitengewone algemene vergadering van december 2025’ voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering.
Artikel 4: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de inbreng die het lokaal bestuur Haaltert heeft gedaan overeenkomstig het artikel 9 van de statuten van Fluvius Midden-Vlaanderen uit te breiden wat betreft:
Artikel 5: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen (op basis van een inventariswaarde per 31 december 2024) tegen een inbrengwaarde van 190.243,00 euro in cash (zijnde 25% van de inbrengwaarde) en 570.725,00 euro in OV-aandelen (zijnde 75% van de inbrengwaarde) in te brengen bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen als volgt:
Artikel 6: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opdracht van de distributienetbeheerder om het nodige te doen om de vereiste vennootschapsrechtelijke formaliteiten te vervullen die een inbreng met zich meebrengt en om het deelnemersregister bij de statuten dienovereenkomstig aan te passen.
Artikel 7: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur aan te duiden om als gevolmachtigde van de lokaal bestuur Haaltert de authentieke akte te ondertekenen alsook de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving bij het overschrijven van de inbrengakte, en om bij verhindering van één van bovengenoemde personen elkeen toe te staan om, overeenkomstig de artikelen 281 en 283 van het decreet over het lokaal bestuur, schriftelijk op een informatiedrager naar keuze een bevoegde persoon aanduiden om in zijn/haar opdracht als gevolmachtigde de voormelde ondertekening te volbrengen.
Artikel 8: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het ontwerp van operationele overeenkomst die ter uitvoering van deze beslissing zal gesloten worden.
Artikel 9: De gemeenteraad geeft goedkeuring om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen, (in pdf-versie) uitsluitend via e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het rioolbeleid en -beheer in Vlaanderen en de saneringsverplichting van de gemeenten worden steeds intensiever en complexer.
Zo dient elke gemeente volgens de conceptnota VR 2020 2509 MED.0308/1BIS van de Vlaamse Regering:
Volgens de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen is het Vlaamse Gewest verplicht om de toestand van het gemeentelijk rioleringsnetwerk tegen ten laatste 2027 in kaart te brengen, om zo beter zicht te krijgen op de staat van de stelsels en op de ecologische, financiële en maatschappelijke risico’s die zicht stellen. En door tijdig gepaste maatregelen te nemen, kunnen gemeenten hogere kosten door bijvoorbeeld onverwachte rioolbreuken vermijden.
De toestand van het rioleringswerk in kaart brengen, laat toe om gepaste maatregelen te nemen, middelen optimaal in te zetten en de risico’s te verminderen.
De gemeente of rioolbeheerder is verantwoordelijk voor deze inspecties en staat in voor de rapportering aan de toezichthouder.
In die context werd de technische toelichting nr. 10 op 31/05/2021 goedgekeurd door de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) en toegevoegd aan de code voor goede praktijk samen met een timing en mijlpalen voor de periode 2021 – 2028.
Veel kleine steden en gemeenten in Vlaanderen zijn echter niet in staat om dit met eigen middelen en diensten te realiseren.
Hiertoe dient een keuze gemaakt te worden om dit blijvend in eigen beheer te houden, de nodige mensen aan te werven en de knowhow in huis te halen om dit zelf te doen of het rioolbeheer geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan een externe partner of de gemeentelijke riolering volledig over te dragen aan een externe rioolbeheerder.
Hieromtrent werd contact opgenomen met 2 externe rioolbeheerders die actief zijn in de regio, zijnde Fluvius en Riopact van de Watergroep. Beiden hebben een concreet voorstel uitgewerkt en zijn hun voorstel komen toelichten aan het bestuur.
De dienst Openbare Werken heeft beide voorstellen vergeleken en heeft hiervan een nota opgesteld (in bijlage). Op basis van deze operationele en financiële vergelijking wordt voorgesteld om te kiezen voor het voorstel van Riopact.
Gezien er aan de hand van een Riopact-overeenkomst al een aantal jaren een samenwerkingsovereenkomst is tussen het lokaal bestuur Haaltert en Riopact (De Watergroep en Aquafin nv) voor het dagelijks beheer en onderhoud van een deel van de riolering.
De dienst openbare werken en riolering heeft in het verleden ook steeds een goede samenwerking ondervonden bij de uitvoering van gecombineerde gemeentelijke en bovengemeentelijke investeringsprojecten in Zonnebeke. Aquafin beschikt immers over een goed gestructureerde en georganiseerde administratieve opvolging van alle dossiers en rioleringsprojecten en beschikt tevens over gespecialiseerd personeel en experts inzake de aanleg, het beheer en onderhoud van bestaande rioleringen. Momenteel loopt in samenwerking met Riopact reeds het saneringsproject Eiland en binnenkort ook het saneringsproject Boekent.
Het overdragen van de openbare riolering aan Riopact (De Watergroep) zorgt er voor dat alles gebundeld wordt bij één enkele partner.
Uit bovenstaande argumentatie en motivering blijkt dat er een logische voorkeur is om een samenwerking aan te gaan met Riopact van de Watergroep.
De toetredingsaanvraag en het voorstel van de samenwerkingsovereenkomst worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De beslissing heeft financiële gevolgen.
Exploitatie
Het uitbesteden van de riolering heeft effecten op zowel de ontvangsten- als de uitgavenbudgetten:
Investeringen
De straten die worden heraangelegd, omwille van verbeteringswerken of vervanging van riolering, zullen niet meer door het lokaal bestuur Haaltert worden gedragen. Ook de herstelling van de bovenbouw zal gebeuren door de externe partner. Dit zijn grote uitgaven die niet meer moeten opgenomen worden in het komende meerjarenplan. Het lokaal bestuur Haaltert zal nog kleinere budgetten opnemen voor verfraaiingswerken (zitmeubilair, verbeteringen tegenover bestaande toestand wegen) en onteigeningen (indien er bijvoorbeeld een breder fietspad wordt aangelegd naast een heraangelegde weg). Het vooropgesteld budget voor deze restwerken ten laste van het lokaal bestuur Haaltert is 150.000,00 euro per jaar.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de toetredingsovereenkomst bij De Watergroep (Riopact) betreffende de overdracht van de gemeentelijke rioleringsinstallatie.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om een aanvraag tot toetreding als vennoot in de rioolwaterdienst van De Watergroep (Riopact) in te dienen met ingang van 1 januari 2026.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring om het college van burgemeester en schepenen te machtigen om deze beslissing verder uit te voeren.
Bij besluit van college van burgemeester en schepenen van 2 februari 2023 heeft het lokaal bestuur Haaltert de overheidsopdracht van werken – ‘Wegenis- en rioleringswerken Hooglareweg’ gegund aan NV Aannemingsbedrijf Norré-Behaegel, dit in het kader van de raamovereenkomst 2020/853 Raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken aan diverse wegen.
De opdracht werd gesloten tegen een bedrag van 379.415,60 euro incl. btw,
Tijdens de uitvoering van de Opdracht ontstond tussen Partijen een discussie inzake de volgende vorderingen waarvoor NV Aannemingsbedrijf Norré-Behaegel middels aangetekend schrijven van diens raadsman d.d. 2 april 2025 het lokaal bestuur Haaltert in gebreke heeft gesteld:
De discussie inzake de betaling van de openstaande hoofdsommen is ondertussen zonder voorwerp gevallen, aangezien alle openstaande hoofdsommen reeds door het lokaal bestuur Haaltert werden betaald.
Partijen hebben een minnelijk akkoord bereikt teneinde het geschil inzake de voormelde openstaande vorderingen definitief te regelen door een eenmalige betaling van 20.000,00 euro aan NV Aannemingsbedrijf Norré-Behaegel.
Het lokaal bestuur Haaltert gaat akkoord met deze dading. Hierdoor worden verdere ongemakken, kosten, onzekerheden, … van een procedure vermeden.
Deze dading wordt ter goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad van 15 september 2025.
De beslissing heeft financiële gevolgen:
| Bedrag | 20.000,00 euro |
| Actie of GBB | GBB |
| Jaarbudgetrekening | 0190-00/6430000 |
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de dading tot beëindiging van het geschil betreffende de overheidsopdracht van werken – ‘Wegenis- en rioleringswerken Hooglareweg’ gegund aan NV Aannemingsbedrijf Norré-Behaegel, dit in het kader van de raamovereenkomst 2020/853 Raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken aan diverse wegen.
Aanleiding en feitelijke context
Het Vlaams Regeerakkoord pleit voor een passende omkadering van vrijwilligers in crisissituaties.
In de mededeling van 4 april 2025 betreffende het Vlaams Defensieplan pleit de Vlaamse Regering voor een versterking van de burgerlijke weerbaarheid, samen met de lokale besturen (Punt 9). Er wordt een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aangekondigd waarvan de lokale overheden de coördinatie opnemen. In die context kunnen lokale besturen lokale vrijwilligerskorpsen oprichten die onmiddellijk ingeschakeld kunnen worden in het kader van noodhulpverlening en waar vrijwilligers bijdragen aan het uitvoeren van logistieke, operationele en medische taken in het geval van bijzondere nood.
De conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’ moedigt gemeenten aan om gemeentelijke vrijwilligerskorpsen op te richten om de weerbaarheid en paraatheid bij noodsituaties te versterken. Concreet werkt de Vlaamse Regering in deze conceptnota het vrijwilligerskorpsenmodel uit met de intentie het uitbouwen van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen te faciliteren, en structureel te voorzien in ondersteuning voor dit engagement door via lokale besturen in te zetten op vorming, coördinatie, samenhorigheid en burgerzin. Het model ontlast lokale besturen maximaal in noodsituaties. De doelstelling van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden, het engagement en de motivatie van Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Gelet op hun decretale rol als ‘helper van de Vlaamse overheid’ en hun bestaande expertise hierin, wordt de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligerskorpsen opgenomen door Rode Kruis-Vlaanderen. Binnen het model van de vrijwilligerskorpsen ligt de beslissing over de oprichting van een vrijwilligerskorps bij de gemeente.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering, verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps.
Motivering
Het lokaal bestuur Haaltert erkent het belang van lokale betrokkenheid, solidariteit en burgerzin bij de uitbouw van een veerkrachtige gemeenschap. De oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps is een waardevol instrument om de gemeentelijke noodplanning te versterken. Het vrijwilligerskorps kan immers hulp en ondersteuning bieden in geval van lokale crisis- en noodsituaties. De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen, beschreven in het vrijwilligerskorpsenmodel, garandeert zowel juridische bescherming voor vrijwilligers, alsook efficiëntie en coördinatie van het korps via de digitale crisistool van het Rode Kruis.
Het lokaal bestuur Haaltert wil dus actief inzetten op de versterking van de lokale veerkracht bij lokale crisissituaties, het bevorderen van de solidariteit tussen inwoners en van de weerbaarheid van individuen. We willen vrijwilligerswerk ten dienste van de lokale gemeenschap faciliteren en we willen nieuwe vrijwilligers mobiliseren. Daarom wenst het lokaal bestuur Haaltert deel te nemen aan een georganiseerd kader voor vrijwilligers bij noodsituaties op basis van het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.
Financiële aspecten
Het lokaal bestuur Haaltert neemt akte van de ondersteuning die door de Vlaamse Regering via Rode Kruis-Vlaanderen ter beschikking wordt gesteld van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. De Vlaamse financiering dekt de kosten voor de applicatie waarin vrijwilligers zich moeten registreren en noodvragen gesteld kunnen worden en voor de aangeduide coördinator van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarnaast dekt de Vlaamse financiering de kosten voor de EHBO-opleidingen en jaarlijkse bijscholingen en simulaties van/voor de vrijwilligers en dit t.e.m. de 80e vrijwilliger. Vanaf de 81e vrijwilliger worden deze kosten door het lokaal bestuur gedragen. Alle geregistreerde vrijwilligers zijn bij inzet tijdens noodsituaties via de applicatie gedekt door de verzekering van Rode Kruis- Vlaanderen, zowel de verzekering ‘lichamelijke ongevallen’ als de verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’, waarbinnen dit model het gemeentelijk vrijwilligerskorps de volgende ondersteuning krijgt van Rode Kruis-Vlaanderen:
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan een ledenaantal van minstens 10 leden en maximaal 80 leden.
Artikel 4: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de machtiging van de burgemeester of de noodplanningscoördinator om een hulpvraag in de digitale crisistool te lanceren.
Artikel 5: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de overeenkomst tot het oprichten van een gemeentelijk vrijwilligerskorps.
Artikel 5: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het engagement om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 17 februari 2025 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te Watervoor 50, 9451 Haaltert, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 3e afdeling Kerksken, sectie A, deel van nummers 0634NP0000, 0630/02HP0000, 0630/02GP0000, 0630/02FP0000, met een oppervlakte 72ca 86dma. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert voor de realisatie van de rooilijn.
Het af te staan perceel betreft lot A op bijgevoegd opmetingsplan en heeft een gereserveerd perceelnummer 41033 A 901 F P0000.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2024155002.
Notaris Gilles Van Oudenhove, met studie te Iddergemsesteenweg 8, 9450 Haaltert, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte van notaris Gilles Van Oudenhove betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te Watervoor 50, 9451 Haaltert, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 3e afdeling Kerksken, sectie A, deel van nummers 0634NP0000, 0630/02HP0000, 0630/02GP0000, 0630/02FP0000, met een oppervlakte 72ca 86dma, zijnde lot A met gereserveerd perceelnummer 41033 A 901 F P0000.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 10 november 2022 en 4 mei 2023 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te Iddergemsesteenweg 44a, 9450 Haaltert, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, deel van nummers 1187T2P0000 en 1187V2P0000, met een oppervlakte van 33ca. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert voor de realisatie van de rooilijn.
Het af te staan perceel betreft lot 5 op bijgevoegd opmetingsplan en heeft een gereserveerd perceelnummer 41010 B 1187 F3 P0000.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder de refertes OMV_2022085391 en OMV_2023013836.
Notaris Joni Soutaer, met studie te Iddergemsesteenweg 8, 9450 Haaltert, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte van notaris Joni Soutaer betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te Iddergemsesteenweg 44a, 9450 Haaltert, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, deel van nummers 1187T2P0000 en 1187V2P0000, met een oppervlakte van 33ca, zijnde lot 5 met gereserveerd perceelnummer 41010 B 1187 F3 P0000.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het nieuwe convenant voor de dorpsraden van Heldergem, Kerksken, Haaltert en Denderhoutem.
In 2021 werd er een convenant afgesloten tussen de dorpsraden van Denderhoutem, Haaltert, Heldergem, Kerksken en het lokaal bestuur van Haaltert.
Deze convenant dient vernieuwd te worden en aangepast te worden aan de gewijzigde omstandigheden, zo is er bijvoorbeeld op dit moment tijdelijk geen participatieambtenaar. Er zijn structurele overlegmomenten tussen de dorpsraden en het lokaal bestuur ingericht en dit is tevens opgenomen in het nieuwe convenant.
Deze convenant werd eerst samen besproken met de verschillende dorpsraden, teneinde een overeenkomst te bekomen waarin alle partijen zich kunnen vinden.
De essentie van de convenant is echter ongewijzigd gebleven:
Na goedkeuring zal het convenant ondertekend worden door de betrokken partijen.
In bijlage het oude convenant en het nieuwe convenant met de wijzigingen in het groen.
Deze beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actiepunt 5
* actie 8.4: stimuleren van sociuale cohesie door in te zetten op buurtcomités, wijkinitiatieven en dorpsraden met een dorpsbudget (participatie).
De beslissing heeft financiële gevolgen (toelage)
| Raming of Bedrag |
3.000,00 euro jaarlijks |
| Actie OF Overig beleid |
Actie- 8 |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0709-00/6150000 |
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het nieuwe convenant voor de verschillende dorpsraden in de verschillende deelgemeenten van gemeente Haaltert, met name dorpsraad in Heldergem, Kerksken, Haaltert en Denderhoutem.
Nieuw subsidiekader IGS-projecten lokaal woonbeleid 2026-2031
SOLVA is sinds 2020 initiatiefnemer van 6 projecten intergemeentelijke samenwerking (IGS) lokaal woonbeleid, een opdracht die loopt tot eind december 2025.
De projecten worden ook wel clusters of projectclusters genoemd.
Voor de periode 2026-2031 heeft de Vlaamse regering een nieuw subsidiekader vastgelegd: IGS lokaal woonbeleid 5.0.
Krachtlijnen nieuwe subsidieregeling
De krachtlijnen van de nieuwe subsidieregeling worden hier weergegeven:
- Termijn
De subsidiëringsperiode loopt gelijk met de volgende beleids- en beheerscyclus, namelijk van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031.
- Basisinitiatieven
Voor elk van de 3 Vlaamse beleidsprioriteiten zijn er een aantal basisinitiatieven.
Er zijn basisinitiatieven die elke gemeente, los van deelname aan een intergemeentelijk project lokaal woonbeleid, moet uitvoeren. In de strategische meerjarenplanning geeft het lokaal bestuur dan aan hoe zij op het lokale niveau invulling geeft aan die beleidsprioriteiten.
Daarnaast zijn er basisinitiatieven die enkel moeten worden uitgevoerd door gemeenten die aan een intergemeentelijk project lokaal woonbeleid deelnemen.
Basisinitiatieven voor elke gemeente:
Beleidsprioriteit 1. Het lokaal bestuur zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden
› Een visie op sociaal wonen uitwerken en toepassen;
› Een partnerschap waarmaken met de woonmaatschappij die actief is in de gemeente;
› Een beleid voeren rond de activering van gronden en panden voor sociaal wonen;
› De opdrachten, vermeld inzake de monitoring van sociaal woonaanbod uitvoeren;
› De opdrachten, vermeld inzake de planning en programmatie van projecten uitvoeren, en het Projectportaal gebruiken;
› De toewijzingspraktijk van sociale woningen minstens één keer per jaar op het lokaal woonoverleg bespreken.
Beleidsprioriteit 2. De gemeente werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving
› De decretaal toegekende opdrachten op het vlak van de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium correct uitvoeren;
› Beschikken over voldoende gemeentelijke woningcontroleurs.
Beleidsprioriteit 3. Het lokaal bestuur informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen
› De Vlaamse tegemoetkomingen aan en ondersteuningsmaatregelen voor gezinnen en alleenstaanden op het vlak van wonen;
› Sociaal huren, sociaal kopen en sociaal lenen,
› De veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsnormen en de bewaking van de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving;
› De relevante gemeentelijke, provinciale, gewestelijke en federale energiebeleidsmaatregelen;
› Energiepremies en -leningen, inclusief leningen bij de financiële sector;
› Energetische renovatie;
› De verbouwlening.
Basisinitiatieven voor elke aan een IGS deelnemende gemeente:
Algemeen
Beleidsprioriteit 1. Het lokaal bestuur zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van de woonnoden
Beleidsprioriteit 2. Het lokaal bestuur werkt aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving
Beleidsprioriteit 3. Het lokaal bestuur informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen.
- Eigen initiatieven
IGS-projecten kunnen naast de basisinitiatieven eigen initiatieven voorstellen, die onder één of meerdere Vlaamse beleidsprioriteiten van wonen vallen.
Die eigen initiatieven zijn afgestemd op de lokale huisvestingssituatie en hoeven niet in elke deelnemende lokaal bestuur van de cluster uitgevoerd te worden.
Voor de gekozen eigen initiatieven wordt in de subsidieaanvraag een plan van aanpak opgenomen, dat bestaat uit een beschrijving van de geplande acties, een gedetailleerd overzicht van wanneer de acties zullen worden uitgevoerd en een beschrijving van de beoogde resultaten.
De cluster Haaltert/ Lede/ Erpe-Mere heeft als eigen initiatief ‘het verplicht conformiteitsattest voor woningen die te huur gesteld, verhuurd of ter beschikking gesteld worden’ in de gemeenten Lede, Erpe-Mere en Haaltert gekozen.
- Berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag van een project is gelijk aan de subsidie voor de basisinitiatieven (basissubsidie), verhoogd met de subsidie voor de eigen initiatieven (extra subsidie).
Het subsidiebedrag voor de basisinitiatieven wordt berekend op basis van de volgende indicatoren:
1° het aantal private huishoudens binnen de cluster:
2° het aandeel huurwoningen binnen de cluster:
Het subsidiebedrag voor de eigen initiatieven is forfaitair bepaald en is afhankelijk van het aantal deelnemende gemeenten binnen de cluster:
*De subsidiebedragen zullen jaarlijks op 1 januari geïndexeerd worden.
Voor de cluster Haaltert/Lede/Erpe-Mere komt de subsidie neer op 109.000 euro*.
De lokale besturen dienen een verklaring op eer te ondertekenen dat de financiering van het project minstens voor 20% wordt gedragen door de lokale besturen die er deel van uitmaken.
Voor de cluster Haaltert/Lede/Erpe-Mere bedraagt deze bijdrage 21.800 euro*.
De lokale besturen kunnen voor dit bedrag woningonderzoeken laten uitvoeren door initiatiefnemer SOLVA. Indien de kostprijs van de woningonderzoeken niet het vooropgestelde bedrag van 20% bereikt, kunnen de gemeenten extra uren dienstverlening aankopen bij initiatiefnemer SOLVA, te presteren in het volgende werkingsjaar.
Voor de lokaal bestuur Haaltert bedraagt de cofinanciering €7.055 wat overeenkomt met 41 woningonderzoeken.
Voor de lokaal bestuur Lede bedraagt de cofinanciering €7.195, wat overeenkomt met 41 woningonderzoeken.
Voor de lokaal bestuur Erpe-Mere bedraagt de cofinanciering €7.550, wat overeenkomt met 43 woningonderzoeken.
- Woningonderzoeken
De uren die de woningcontroleurs presteren, worden buiten de IGS-subsidie gehouden.
De woningonderzoeken zullen betalend worden aangeboden volgens het tarief zoals vastgesteld door de raad van bestuur van SOLVA op 25 oktober 2022. Op dit moment bedraagt de kostprijs voor een woningonderzoek 174 euro (2 uur prestatie per huisbezoek, voorbereiding en naverwerking conformiteitsattest). Het uurloontarief is onderhevig aan de evolutie van de wedden van het overheidspersoneel. De kostprijs van de woningonderzoeken zal daarom automatisch worden aangepast bij elke stijging van 2% van de overheidswedden
- Subsidieaanvraag
Voor de basisactiviteiten volstaat in de subsidieaanvraag een engagementsverklaring van de gemeenten omdat de basisinitiatieven voor elk project hetzelfde zijn.
Voor de gekozen eigen initiatieven wordt in de subsidieaanvraag een plan van aanpak opgenomen.
Uiterlijk op 30 september 2025 dienen de initiatiefnemers hun subsidieaanvraag voor de periode 2026-2031 in. Uiterlijk in december 2025 neemt de Vlaamse minister van Wonen een beslissing over de toekenning van een subsidie.
Dienstverlening IGS 5.0
Om de basisinitiatieven en eigen initiatieven mee te helpen uitvoeren, kunnen de gemeenten rekenen op personeelsinzet van SOLVA.
De adviseur woon- en energiebeleid zal het aanspreekpunt zijn voor de cluster en zal minstens halftijds werkzaam zijn voor die cluster.
- Tijdsinzet
De tijdsinzet van de SOLVA-medewerkers zal als volgt worden berekend:
Stap 1. De subsidie IGS Lokaal Woonbeleid wordt samengeteld voor de clusters uit enerzijds de referentieregio Dender (zuidelijk gedeelte) en anderzijds de referentieregio Vlaamse Ardennen.
Stap 2. 1 FTE gaat naar bovenlokale taken voor alle clusters.
Stap 3. Voor elke cluster afzonderlijk wordt de beschikbare personeelsinzet berekend naar verhouding van het eigen aandeel private huishoudens en huurwoningen in enerzijds de referentieregio Dender (zuidelijk gedeelte) en anderzijds de referentieregio Vlaamse Ardennen. Het aandeel private huishoudens en huurwoningen vormt immers de basis voor de berekening van de basissubsidie.
Cluster Haaltert/Lede/Erpe-Mere
Binnen de cluster Haaltert, Lede en Erpe-Mere bedraagt de pesoneelsinzet voor het woon- en energieloket 226 uur, wat overeenkomt met 0,14 FTE. Voor andere vormen van dienstverlening in de gemeenten en de cluster wordt 466 uur ingezet, goed voor 0,29 FTE.
Lokaal bestuur Haaltert
In de lokaal bestuur Haaltert bedraagt de personeelsinzet voor het woon- en energieloket 74 uur, wat overeenkomt met 0,05 FTE. Voor andere dienstverlening in Haaltert en de cluster wordt 150 uur voorzien, wat neerkomt op 0,09 FTE.
Hiervoor werd uitgegaan van een jaarlijkse nuttige werktijd van 1976 uren – 24 dagen verlof – 15 legale en extralegale feestdagen – 5% ziekte.
Het resterend aantal uren per FTE = 1.581 werkuren. Hiervan gaat er nog 10% naar opleiding en interne organisatie.
- Takenpakket
Het takenpakket, dat kan opgenomen worden door de medewerkers van SOLVA zal nog verder worden verfijnd in samenspraak met de lokaal bestuur Haaltert. SOLVA streeft ernaar om élke stad of lokaal bestuur op maat te ondersteunen. En dit zowel met extra capaciteit als met expertise.
Naast de algemene taken rond planning en rapportering naar Wonen in Vlaanderen in kader van het subsidiedossier, wordt 2 x per jaar een stuurgroep georganiseerd en wordt het geïntegreerd tweedelijns woon- en energieloket bemand volgens de beschikbare uren, zoals hierboven beschreven.
SOLVA zal minstens instaan voor:
- Het aanleveren van de kerncijfers voor bespreking op het lokaal woonoverleg;
- Het voorzien van een (jaarlijkse) opleiding voor loketmedewerkers rond thema wonen en energie;
- Het organiseren van een (jaarlijkse) infoavond rond het thema energie;
- Het organiseren van een (jaarlijkse) webinar voor inwoners in de regio;
- De organisatie van netwerkmomenten voor beleidsmensen, OCMW-medewerkers, omgevings- en huisvestingsambtenaren;
- De afstemming met het Energiehuis en de koepelorganisaties rond wonen (vb. Energiesnoeiers, huurdersbond, verhuurdersbond, notarissen, immokantoren);
- Het organiseren van groepsaankopen;
- Het uitsturen van een tweemaandelijkse nieuwsbrief Wonen naar lokale besturen;
- Het ontwikkelen van communicatiemateriaal (vb. brochure woningkwaliteit, artikels infoblad, website);
- De implementatie van een agendamodule voor woningonderzoeken;
- De opmaak van samenwerkingsovereenkomsten, dienstverleningsovereenkomsten en verwerkersovereenkomsten met gemeenten en partners;
SOLVA zal /kan op vraag van het lokaal bestuur instaan voor:
- Het organiseren van lokaal woonoverleg (2 x per jaar);
- Het in kaart brengen van de lokale woningmarkt, zowel de vraag- als de aanbodzijde;
- De opmaak plan van aanpak BSO;
- De opmaak van een visie sociaal wonen;
- De opmaak actieprogramma gronden en panden;
- Het organiseren van overleg met lokale partners rond woningkwaliteit;
- Het organiseren van overleg met vredegerecht en/of gerechtsdeurwaarders;
- De opmaak of update van (nieuwe) reglementen rond wonen;
- De opmaak van draaiboeken, plannen van aanpak (vb. betaalbaar wonen, woningvervuiling, voorkooprecht, renovatiestrategie, dak- en thuisloosheid);
- Het uitschrijven en/of optimaliseren van processen en procedures (vb. preventie uithuiszetting, woningkwaliteit).
SOLVA zal/ kan ondersteunen en adviseren bij o.a.
- Procedure ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring en procedure artikel 135 Nieuwe Gemeentewet;
- Verplicht conformiteitsattest;
- Leegstand en verwaarlozing.
De beslissing heeft financiële gevolgen:
| Raming |
42.330,00 euro |
| Actie OF Overig beleid |
Exploitatie kosten SOLVA |
| Jaar Budget Code (JBR) |
Nog niet gekend - in afwachting van nieuw MJP |
Artikel 1: De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan de indiening van de subsidieaanvraag voor de intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid voor de periode 2026 tot en met 2031 voor de cluster Lede/Haaltert/Erpe-Mere met SOLVA als initiatiefnemer goed. De subsidieaanvraag wordt als bijlage aan dit besluit gevoegd.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan de voorgestelde dienstverlening IGS Wonen 5.0 van SOLVA, zoals omschreven in het motiverend gedeelte en besproken op de stuurgroep van 25 juni 2025.
Artikel 3: De gemeenteraad gaat akkoord dat het lokaal bestuur zich engageert om dit project jaarlijks voor minstens 20% of 7.055 euro te cofinancieren in de vorm van aankoop woningonderzoeken bij initiatiefnemer SOLVA.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan initiatiefnemer SOLVA.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de inhoudelijke en financiële rapportering van 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact LEKP.
Rechtzetting: Recent kreeg de dienst Leefmilieu bericht van het Agentschap Binnenlands Bestuur dat de gegevens die zij aan de lokale besturen aanboden op het LEKP-portaal voor de LEKP-rapportering 2024 niet correct waren. Zo is er in hun systeem een fout gekropen waardoor de rapportage van het aantal laadpunten te hoge cijfers aangaf, zie ook de brief in bijlage. De dienst Leefmilieu zet dit nu recht, de correcte gegevens werden aan het agendapunt toegevoegd.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het gemeenteraadsbesluit van 21 september 2021 keurde het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten goed. Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022 keurde het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten goed. Het pact omvat een verbintenissenengagement inzake algemene doelstellingen en vier werven met specifieke doelstellingen rond vergroening, energie, mobiliteit en regenwater. Maatregelen die genomen zijn sinds 1 januari 2021 tellen mee. Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) lanceerde het Pactportaal. Dit digitale platform volgt de resultaten van de lokale besturen op en bundelt ze. Als stad of gemeente kan men daar de vooruitgang per doelstelling van het Lokaal Energie-en Klimaatpact (LEKP) monitoren. Ook burgers, verenigingen en ondernemingen blijven via dit Pactportaal op de hoogte van de lokale klimaatinspanningen binnen dit LEKP kader. Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment:
Het verzamelen van de data:
De data die ABB gebruikt op het Pactportaal zijn afkomstig van verschillende authentieke databronnen. Je kan de databronnen per doelstelling nagaan op het Pactportaal (https://www.lokaalklimaatpact.be). De indicatoren uit de centrale databanken krijgen in principe jaarlijks een update tegen 1 maart van het volgende jaar. Hiervoor zijn we afhankelijk van de dataleveranciers (https://www.lokaalklimaatpact.be/over-lekp/databronnen-publicatiekalender). Voor een groot aantal indicatoren wordt samengewerkt met data-leveranciers, zoals VVSG, VREG, VLARIO, VEKA, Fluvius en Autodelen.net.
Voor de monitoring van de doelstellingen van werven 1 (Laten we een boom opzetten) en 4 (Water, het nieuwe goud) wordt exclusief het groenblauwpeil (GBP) als brondatabank gebruikt. Het groenblauwpeil (https://www.groenblauwpeil.be) geeft cijfermatig inzicht in welke mate een perceel klimaatbestendig is op basis van blauwe (regenwaterbeheer) en groene (biodiversiteit, koolstofopslag, luchtkwaliteit, verkoeling) parameters. Lokale besturen moeten zelf de data invoeren voor publiek domein, en kunnen aan hun burgers, bedrijven en verenigingen vragen om zelf de data op hun privédomein in te voeren op deze online toepassing.
Het behalen van de doelstellingen:
Het uiteindelijk doel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten is het behalen van alle doelstellingen in alle steden en gemeenten tegen 2030. Zoals in de tekst van het Pact als voorbeeld is opgenomen, zal het in de ene gemeente gemakkelijker zijn om meer vergroening door te voeren en in de andere gemeente zal deelmobiliteit sneller kunnen uitbreiden. Wat telt, is handen uit de mouwen steken om op koers te geraken en daarbij iedereen mee te betrekken.
Samenwerkingen tussen de gemeentes onderling, samenwerkingen met partners zoals lokale stakeholders, intercommunales, provincies… worden sterk aangemoedigd. Elk lokaal bestuur kan de eigen troeven uitspelen om zo gezamenlijk de finish te halen. De werven werken als communicerende vaten, sommige werven zullen we samen aanpakken andere apart of op een ander moment.
Op dit moment werkt Haaltert samen met andere gemeenten uit de regio Zuid-Oost-Vlaanderen voor de uitvoering van het regionaal klimaatplan via het project ‘Klimaatgezond Zuid Oost-Vlaanderen’ van intercommunale SOLVA. Haaltert is ook aangesloten bij het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen. Lokaal zijn de dorpsraden, de MELK-raad en verenigingen als Natuurpunt Haaltert belangrijke partners in dit verhaal.
Tot slot is het belangrijk om mee te geven, dat de vooruitgang die voor een bepaalde doelstelling geboekt of niet geboekt kan worden ook te maken heeft met beleidskeuzes die zijn gemaakt in het verleden, voor 2021, bij de opmaak van het meerjarenplan 2020 - 2025.
Algemene bevoegdheidsgronden:
Toepasselijke regelgeving:
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) is een samenwerkingsovereenkomst tussen lokale besturen en de Vlaamse overheid, om klimaatdoelstellingen te realiseren via concrete en meetbare acties.
In ruil voor deze inspanningen voorziet de Vlaamse overheid een subsidie.
Deze subsidie berust op het principe van een gemeentelijke cofinanciering van 50%.
Dit betekent dat voor iedere ontvangen euro, de gemeente een extra euro moet investeren (en rapporteren).
Voor boekjaar 2023 heeft lokaal bestuur Haaltert een subsidie ontvangen van 97.291,60 euro.
Dit betekent een te rapporteren bedrag van minimum 194.583,20 euro.
De financiële rapportering van het LEKP zal vanaf 2025 niet langer via de Beleids- en Beheerscyclus (BBC) verlopen, maar via een een sjabloon in Excel, ontwikkeld door ABB.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Het lokaal bestuur Haaltert is verplicht een gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) op te richten. De GECORO telt minimum 9 en maximum 13 leden voor een gemeente met meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners. Minstens 4 maatschappelijke geledingen moeten opgeroepen worden om vertegenwoordigers voor te dragen. Minstens ¼ van de leden moeten deskundigen zijn, de overige zijn vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen.
De gemeenteraad kiest de maatschappelijke geledingen die een plaats krijgen in de GECORO om een effectief lid en plaatsvervanger aan te bieden. Op basis van de reeds afgewerkte oproepingsronde werden kandidaturen ontvangen van volgende maatschappelijke geledingen: natuur, middenstand, zelfstandigen, werknemer, socioculturele verenigingen, landbouw, senioren, mobiliteit, sociale huisvesting, sport, Bijgevolg wordt aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om volgende groepen uit de samenleving als maatschappelijke geledingen ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad om te mogen zetelen in de GECORO:
Op 26 mei 2025 werd reeds een samenstelling van de maatschappelijke geledingen voor de GECORO goedgekeurd, maar in deze beslissing werd telkens verwezen naar vertegenwoordiging door één of meer verenigingen. Hierdoor was het in principe niet voorzien dat een geleding vertegenwoordigd wordt door een persoon die geen lid is van een vereniging, ongeacht of deze persoon een aantoonbare associatie heeft met deze geleding. De bovenvermelde lijst laat de mogelijkheid open voor zowel leden van verenigingen als niet-leden om zich kandidaat te stellen.
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het schrijven van agentschap Binnenlands bestuur van 2 juli 2025 betreffende de vernietiging van het collegebesluit van 17 maart 2025 tot goedkeuring van het aanvullend politiereglement op het algemeen reglement van de politie in verband met het wegverkeer - Muisstraat 23.
Het Agentschap Binnenlands bestuur vernietigt op 2 juli 2025 collegebesluit van 17 maart 2025 tot goedkeuring van het aanvullend politiereglement op het algemeen reglement van de politie in verband met het wegverkeer - Muisstraat 23.
Het volledige schrijven en het vernietigingsbesluit, met de motivering, worden als bijlage toegevoegd aan deze kennisname.
Volledigheidshalve wordt vermeld dat de opdracht tot het plaatsen van het verkeersbord werd ingetrokken door de administratie.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
Het besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van agentschap Binnenlands bestuur betreffende de vernietiging van het collegebesluit van 17 maart 2025 tot goedkeuring van het aanvullend politiereglement op het algemeen reglement van de politie in verband met het wegverkeer - Muisstraat 23.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen tot uitvoering van bovenvermeld vernietigingsbesluit ten aanzien van de betrokken diensten.
Op de gemeenteraad van 28 september 2020 werd de overeenkomst met de Lijn goedgekeurd waarbij Haaltert als derdebetaler optreedt voor een jaarabonnement van De Lijn voor personen die gerechtigd zijn op verhoogde tegemoetkoming, leefloon en steun equivalent leefloon. Deze overeenkomst werd gesloten in het kader van de doelstelling om Haaltert veilig, bereikbaar en toegankelijk te maken. Er werd een budget van 7.000 euro voorzien om een tussenkomst in het derdebetalersysteem te voorzien. Haaltert verleent een tussenkomst van 100% voor jaarabonnementen aan personen die tot deze doelgroep behoren. Met deze overeenkomst werd er naar gestreefd om het gebruik van het openbaar vervoer betaalbaar te houden voor personen die weinig andere opties hebben en het financieel moeilijk hebben.
Omdat we een jaarlijkse stijging van de afname van abonnementen vaststellen met bijkomend stijgende uitgaven, werd een evaluatie uitgevoerd.
Uit de cijfers blijkt volgende stijging in de afname van de abonnementen:
Bijgevolg steeg het budget ook naar meer dan een verdriedubbeling van het voorziene budget:
| 2020 | 4.156,01 euro |
| 2021 | 13.730,04 euro |
| 2022 | 19.766,00 euro |
| 2023 | 23.226,01 euro |
| 2024 | 26.594,01 euro |
Een vergelijking met omliggende gemeenten die een tegemoetkoming geven aan hun inwoners werd uitgevoerd via de website van de Lijn. Hierbij wordt vastgesteld dat geen enkele omliggende gemeente een tussenkomst aan 100% verleent aan personen met verhoogde tegemoetkoming. Veel gemeenten voorzien een korting, maar dan vooral voor de doelgroep jongeren vanaf 12 jaar tot 24 jaar.
Een normaal abonnement zonder korting kost voor een jaar 416,00 euro met bijkomend éénmalige aanschaf van een MOBIB-kaart van 6,00 euro. Personen met recht op verhoogde tegemoetkoming, krijgen via de Lijn al een korting waardoor het jaarabonnement 66,00 euro kost. Voor personen gerechtigd op leefloon of steun equivalent leefloon is er ook een korting voorzien waardoor een abonnement 54,00 euro kost.
Volgens het reglement kan de overeenkomst opgezegd worden met aangetekend schrijven binnen termijn van drie maanden voor het einde van de lopende duurtijd. Het contract wordt telkens jaarlijks verlengd op 1 oktober. In principe zou een opzegging dus ten laatste op 1 juli moeten gebeuren, maar de Lijn meldde dat er uitzonderlijk in onderlinge overeenstemming ook een beëindiging kan gebeuren. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd in plaats van opgezegd, kan dit vanaf een bepaalde datum die wordt overeengekomen.
De sociale dienst stelt voor om een wijziging van de overeenkomst af te sluiten met De Lijn waarbij de tussenkomst enkel wordt toegekend voor VG-jaarabonnementen (vervoersgarantie): Buzzy Pazz (VG) 6j-24j, Omnipas (VG) 25j-64j en Omnipas 65+ (VG). Deze doelgroep bestaat uit personen die gerechtigd zijn op leefloon of steun equivalent leefloon wat een minimuminkomen is en waarvan het bedrag van de uitkering onder de bedragen van de armoedegrens liggen.
Er wordt voorgesteld om de wijziging te laten ingaan op 1 januari 2026 zodat de overeenkomst door beide partijen aangepast en ondertekend kan worden en de nodige communicatie tijdig kan voorzien worden in het Mahazine zodat inwoners op de hoogte zijn.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
De overeenkomst is een uitwerking van beleidsdoelstelling 4. AP 7 uit de meerjarenplanning die ondertussen kadert in gelijkblijvend beleid.
Er werd rekening gehouden met de armoedetoets en de mogelijkheden tot het gebruik van openbaar vervoer zodat dit toegankelijk is voor personen met een beperkt inkomen zoals leefloonbegunstigden of begunstigden steun equivalent leefloon.
De beslissing heeft financiële gevolgen gezien de uitgaven zullen dalen en het vooropgesteld budget van 7.000,00 euro toereikend zal zijn.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de wijziging van de overeenkomst derdebetalersregeling van de Lijn en gemeente Haaltert met ingang van 1 januari 2026 waarbij de begunstigden worden aangepast naar de rechthebbenden van vervoersgarantie.
Op 10 september 2025 diende raadslid Jan Schelfhout van de fractie VLAAMS BELANG volgend voorstel in als aanvullend agendapunt voor de gemeenteraad van 15 september 2025. Het aanvullend agendapunt luidt als volgt:
"Er is ons ter ore gekomen door omwonenden van het kunstgrasveld in Haaltert, dat er gecoördineerde trainingen in de Franse taal aan minderjarigen worden gegeven.
Het is evident dat in Haaltert, een gemeente in Vlaanderen, de voertaal het Nederlands is. Het gebruik van de Nederlandse taal stimuleert de integratie van anderstaligen in onze gemeenschap. Uiteraard is dit niet controleerbaar op privégroepen die het kunstgrasveld huren.
Het is de taak van de gemeente Haaltert om alles in het werk te stellen om de Nederlandse taal te stimuleren en te respecteren.
Daarom wenst de fractie volgende besluiten:
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de toevoeging van onderstaande paragrafen aan het gebruikersreglement voor het kunstgrasveld:
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de toevoeging van onderstaande paragraaf aan het gebruikersreglement voor het kunstgrasveld:
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist het voorstel van de fractie VLAAMS BELANG te verwerpen.
Tijdens de varia op deze zitting werden volgende mondelinge vragen van de raadsleden behandeld.
De voorzitter sluit de zitting op 15/09/2025 om 21:50.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad