De voorzitter opent de zitting op 24/06/2024 om 20:01.
De raadsvoorzitter verontschuldigt raadslid Iris Van der Veken voor haar afwezigheid.
Schepen Bart Welleman vroeg aan het begin van de zitting het woord om te reageren op een recent bericht over hem in de krant. Hierop vond een debat plaats tussen schepen Bart Welleman en raadslid Jan Schelfhout.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 27 mei 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 mei 2024 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Gemeentelijke Holding NV - in vereffening.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 21 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV die op 26 juni 2024 om 14 uur plaats heeft in Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80, 1030 Brussel, met volgende agenda:
De uitnodiging en alle documenten zijn opgenomen als bijlage bij dit agendapunt.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 21 mei 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening die op 26 juni 2024 om 14 uur plaats heeft.
De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt voor deze Algemene vergadering:
Effectief: Veerle Baeyens
Plaatsvervanger: Paulette Looze
De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad in deze zitting neemt met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
14 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
21 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
14 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
21 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Woonmaatschappij Dender-Zuid.
De gemeente werd per mail van 24 april 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene vergadering van Woonmaatschappij Dender-Zuid die op 13 juni 2024 plaats heeft om 18 uur te Hof ter Meyghem, Hofstraat 143, 9200 Oudegem (Dendermonde). In zitting van 29 mei 2024 keurde de gemeenteraad de agenda en aanduiding van de vertegenwoordiger voor deze Buitengewone algemene vergadering goed. Die bijhorende documentatie is opgenomen in de bijlage. De gemeente werd via mail opgeroepen om ook een beslissing te nemen inzake de vrijwillige uittreding uit Vlaamse Ardennen. De bijhorende volmacht is ook opgenomen als bijlage.
Motivering
Voorafgaand aan de beraadslaging over de agenda, heeft de voorzitter het volgende uiteengezet over de partiële splitsing vanuit Woonmaatschappij Dender-Zuid, een besloten vennootschap, met zetel te 9300 Aalst, Heilig Hartlaan 54 en ingeschreven in het rechtspersonenregister van Gent, afdeling Dendermonde onder nummer 0400.268.025 (“Dender-Zuid”) naar Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, een besloten vennootschap, met zetel te 9700 Oudenaarde, Sint-Jozefsplein 18 en ingeschreven in het rechtspersonenregister van Gent, afdeling Oudenaarde onder nummer 0466.370.951 (“Vlaamse Ardennen”).
De Vlaamse Regering besloot op 23 juni 2023 tot de samenvoeging van de werkingsgebieden Vlaamse Ardennen-Oost en Vlaamse Ardennen-West tot het nieuw werkingsgebied “Vlaamse Ardennen”. Vlaamse Ardennen werd erkend als woonmaatschappij voor dit nieuwe werkingsgebied.
Conform artikel 4.100 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 dient Vlaamse Ardennen uiterlijk binnen vijf jaar na haar erkenning als woonmaatschappij alle rechten van de onroerende goederen die geschikt zijn voor de sociale huisvesting en die binnen haar werkingsgebied ligt van andere woonmaatschappijen te verwerven.
Op 13 juni 2024 wordt op de respectievelijke buitengewone algemene vergadering van Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen besloten tot de overdracht van het woonpatrimonium en alle daaraan gelieerde overeenkomsten, activa en passiva met betrekking tot het voormalige werkingsgebied Vlaamse Ardennen-Oost vanuit Dender-Zuid aan Vlaamse Ardennen middels een partiële splitsing door overneming, in de zin van artikel 12:8, 1° juncto artikelen 12:59 t.e.m. 12:72 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, tegen de uitreiking van nieuwe aandelen van Vlaamse Ardennen aan de aandeelhouders van Dender-Zuid (de “Partiële Splitsing”).
Naar aanleiding van de Partiële Splitsing heeft de gemeente aandelen verworven in Vlaamse Ardennen.
Het is evenwel de bedoeling om het aandeelhouderschap van Vlaamse Ardennen zoveel als mogelijk te beperken tot aandeelhouders die effectief een link hebben met het werkingsgebied “Vlaamse Ardennen”. Daarom wordt aan de aandeelhouders van Dender-Zuid de mogelijkheid gegeven om onmiddellijk na de Partiële Splitsing en uiterlijk voor 30 juni 2024 vrijwillig uit te treden met het volledige aandelenpakket dat ze na de Partiële Splitsing in Vlaamse Ardennen aanhouden. Eens de vrijwillige uittreding uitwerking heeft, zal het overeenstemmende scheidingsaandeel betaald worden door Vlaamse Ardennen aan de uittredende aandeelhouders.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 2. goedkeuring te geven om vrijwillig uit te treden met het volledige aandelenpakket dat de gemeente na de partiële splitsing in Vlaamse Ardennen aanhoudt en om een bijzondere volmacht te verlenen aan raadslid Daniël Vandendriessche om de modelbrief “Vrijwillige uittreding als aandeelhouder uit Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen BV” namens de gemeenteraad aan te vullen en te ondertekenen, substantieel in de vorm zoals aangehecht als bijlage.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid hoofdstuk III, afdeling IV en V betreffende de jaarrekening.
- De omzendbrief BB 2013/01 boekhouding besturen van de eredienst.
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal Kerkbestuur van Haaltert en de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem via ReligioPoint.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid hoofdstuk III, afdeling IV en V betreffende de jaarrekening.
- De omzendbrief BB 2013/01 boekhouding besturen van de eredienst.
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal Kerkbestuur van Haaltert en de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert via ReligioPoint.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid hoofdstuk III, afdeling IV en V betreffende de jaarrekening.
- De omzendbrief BB 2013/01 boekhouding besturen van de eredienst.
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
artikel 2. afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal Kerkbestuur van Haaltert en de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem via ReligioPoint.
De gemeenteraad wordt gevraagd het reglement betreffende het gebruik van het kunstgrasveld op de site Dreef goed te keuren.
In opdracht van lokaal bestuur Haaltert is een kunstgrasveld gerealiseerd op de Site Dreef.
De streefdatum voor het openstellen is vastgelegd op 1 september 2024.
Het kunstgrasveld zal ter beschikking gesteld worden van verenigingen, scholen en particulieren.
De gemeentelijke sportdienst is verantwoordelijk voor het beheer en de verhuur van het terrein.
Om een efficiënt en gepast gebruik van het veld te garanderen is het noodzakelijk om een gebruikersreglement op te stellen.
In het reglement zijn naast een aantal algemene bepalingen, ook de verhuurtarieven, openingsuren, huur- en betalingsmodaliteiten opgenomen.
Het advies van de Sportraad werd opgenomen als bijlage.
Algemene basisbevoegdheid:
Voorliggende beslissing kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - Goedkeuring te geven aan het reglement betreffende het gebruik van het kunstgrasveld op de Site Dreef.
De gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement betreffende de ombudsdienst inschrijvingen onderwijs goed te keuren.
Alle basisscholen binnen de gemeente Haaltert maken gebruik van het digitaal aanmeldingssysteem van de Vlaamse overheid om leerlingen te kunnen inschrijven. De inschrijvingen worden voorafgegaan door een aanmeldingsprocedure. Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht, waardoor de beslissingen van de ombudsdienst bindend zijn voor de scholen die eraan verbonden zijn. De basisscholen richtten op 28 februari 2023 in samenwerking met het lokaal bestuur een ombudsdienst op.
De ombudsdienst inschrijvingen staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:
Voor de werking van de ombudsdienst wordt een huishoudelijk reglement opgesteld. Aangezien er vanuit de Vlaamse overheid enkele wijzigingen zijn aangebracht rond de werking en oprichting van de ombudsdienst, werd het huishoudelijk reglement herbekeken en aangepast. Dit huishoudelijk reglement wordt voorgelegd op de gemeenteraad van 24 juni 2024.
Algemene bevoegdheid:
Bijzondere bevoegdheid
Voorliggende beslissing en reglement kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: goedkeuring te geven aan het huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen onderwijs.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het rapport 'Organisatiebeheersing 2023'.
Het hebben van een 'systeem van organisatiebeheersing' is een wettelijke verplichting conform het Decreet Lokaal bestuur.
Lokaal bestuur Haaltert (zijnde gemeente en OCMW) hebben een goedgekeurd algemeen kader Organisatiebeheersing, respectievelijk goedgekeurd in zittingen van 24 november 2014 en 17 december 2014, waarbij geopteerd werd voor de Leidraad van Audit Vlaanderen als algemeen kader of referentiepunt.
Jaarlijks dient een rapportering voorzien te worden aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn over het voorbije jaar. Deze rapportering geldt voor het jaar 2023. De rapportering wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.
Algemene bevoegdheid
Bijzondere bevoegdheid
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing met de beleidsdoelstellingen nodig is.
Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan deze rapportering.
Artikel 1. kennis te nemen van de rapportering 'Organisatiebeheersing 2023'.
De mondelinge vragen van raadslid Laurent Volckaert werden ter zitting behandeld en beantwoord door de betrokken schepenen.
De voorzitter sluit de zitting op 24/06/2024 om 21:18.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad