Terug
Gepubliceerd op 02/06/2025

Notulen  OCMW-raad

ma 28/04/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Daniël Vandendriessche, voorzitter raad
Phaedra Van Keymolen, burgemeester
Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, schepenen
Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, raadsleden
Lien Grootvriendt, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 28/04/2025 om 22:03.

Raadslid Sofie Coppens neemt hybride deel aan de zitting van heden conform artikel 2.2 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van Haaltert.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering - Goedkeuring

        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Feiten, context en motivering

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de zitting van 31 maart 2025 goed te keuren. De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid:
          •  Decreet lokaal bestuur: artikel 77-78
        • Toepasselijke regelgeving: 
          • Decreet lokaal bestuur: artikel 32, 38, 74, 277, 278
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2025.

    • Financiën

      • Vaststelling en voorwaarden waaronder de financieel directeur het voorafgaand visum toepast - visumplicht - goedkeuring

        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Feiten, context en motivering

        Conform artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur kan de raad voor maatschappelijk welzijn binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurde tijdens de zitting van 26 november 2018 "Vaststelling en voorwaarden waaronder de financieel directeur het voorafgaand visum toepast - visumplicht" goed.

        De dienst Financiën stelt voor om deze beslissing naar aanleiding van de nieuwe legislatuur te actualiseren. Dit kader schept duidelijkheid voor de medewerkers over welke uitgaven een visum nodig hebben en welke niet. 

        Juridische gronden

        Basisbevoegdheid: artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur

        Toepasselijke regelgeving: artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur

        Publieke stemming
        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De OCMW-raad geeft goedkeuring om het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2018 houdende 'de vaststelling en voorwaarden waaronder de financieel directeur het voorafgaand visum toepast - visumplicht' op te heffen.

        Artikel 2: De OCMW-raad geeft goedkeuring om de visumplicht vast te stellen als volgt, conform artikel 266 van het decreet Lokaal Bestuur:

        1° De voorgenomen financiële verbintenissen met betrekking tot werken, leveringen en diensten van maximaal 5.000 euro (exclusief btw) zijn vrijgesteld van de visumverplichting;

        2° Aanstellingen van contractuele personeelsleden van meer dan 1 jaar hebben steeds een visum nodig;

        3° Aanstellingen van statutaire personeelsleden hebben steeds een visum nodig.

        Artikel 3: De OCMW-raad keurt goed dat de financieel directeur beschikt over een termijn van maximaal 14 kalenderdagen voor het verlenen van het voorafgaandelijk visum. De termijn vangt aan op het moment waarop het laatste ontbrekende stuk van het betreffende dossier aan de financieel directeur wordt overgemaakt.

        Artikel 4: De OCMW-raad keurt goed dat de financieel directeur een visumnummer toekent en dit toevoegt aan het besluit voor de gunning door het vast bureau.

        Artikel 5: De aan deze vaststelling verbonden bevoegdheden zijn van toepassing met ingang van 1 mei 2025.

      • Vaststelling van de opdrachten voor werken, levering en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur - Goedkeuring

        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Feiten, context en motivering

        Uit artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur kan de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het vast bureau, behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Uit artikel 78 9° van het decreet over het lokaal bestuur blijkt dat het vaststellen van wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan een bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn is.

        De raad voor maatschappelijk welzijn keurde tijdens de zitting van 26 november 2018 "de vaststelling van de opdrachten voor werken, levering en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur" goed.

        De dienst Financiën stelt voor om deze beslissing naar aanleiding van de nieuwe legislatuur te actualiseren.

        Juridische gronden

        Bevoegdheid: artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur

        Amendement

        De raadsvoorzitter vraagt de goedkeuring naar analogie met het gelijkaardig agendapunt op de gemeenteraad. Aan dit agendapunt wordt dus ook volgende aanvulling bij het agendapunt gevraagd:"De verplichte rapportage vanuit Vlaanderen zal jaarlijks gedeeld worden met de gemeenteraadsleden. We zoeken tegen 31 december 2025 een oplossing om bijkomende rapportering technisch mogelijk te maken."

        Dit amendement werd unaniem goedgekeurd.

        Amendement
        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De OCMW-raad gaat akkoord om de gemeenteraadsbeslissing van 26 november 2018 over de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' op te heffen.

        Artikel 2: De OCMW-raad keurt de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' als volgt goed:

        De volgende opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten voor dagelijks bestuur conform artikel 78 9° en 10° van het decreet Lokaal Bestuur:

        1° Het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden van de overheidsopdrachten voor verrichtingen van het exploitatie- en investeringsbudget, waarvoor de op het budget ingeschreven kredieten beperkt zijn tot het drempelbedrag van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals vermeld in de wetgeving op de overheidsopdrachten;

        2° het vaststellen van de wijze van gunnen voor opdrachten van werken, leveringen en diensten en het bepalen van de voorwaarden ervan, in gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te voorziene omstandigheden. De besluiten van vast bureau die met toepassing van deze bepaling worden genomen, worden meegedeeld aan de raad voor maatschappelijk welzijn, die er op zijn eerstvolgende zitting kennis van neemt;

        3° het stellen van alle daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, zonder enige beperking dan ook, met inbegrip van het afsluiten van verhuurovereenkomsten, concessies, pachten en jachtrechten van maximum 9 jaar;

        4° de verkoop (onderhands, openbaar, per opbod of welke andere methode ook) van afgeschreven, gevonden, in beslag genomen, in bewaring genomen goederen;

        5° de verkoop (onderhands, openbaar, per opbod of welke andere methode ook) van roerende goederen met een geringe waarde, bepaald op maximum 5.000,00 euro (exclusief btw) per stuk/eenheid

        Het vast bureau is conform artikel 84, § 3, 4° van het decreet Lokaal Bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden van de overheidsopdrachten, als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur zoals hierboven aangehaald in Artikel 1.

        Artikel 3: De gemeenteraad verklaart de aan deze vaststelling verbonden bevoegdheden van toepassing met ingang van 1 mei 2025.

        Artikel 4: De verplichte rapportage vanuit Vlaanderen zal jaarlijks gedeeld worden met de gemeenteraadsleden. Er wordt tegen 31 december 2025 een oplossing gezocht om bijkomende rapportering technisch mogelijk te maken.

    • Personeel

      • Delegaties aan het vast bureau - Goedkeuring

        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Feiten, context en motivering

        Artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vaststellen.
        Uit artikel 78 van het decreet over het lokaal bestuur blijkt dat de bevoegdheid van de raad met betrekking tot het organogram geen exclusieve bevoegdheid meer is en dit kan gedelegeerd worden aan het vast bureau.
        De personeelsformatie wordt in het decreet over het lokaal bestuur niet meer opgelegd als een verplicht instrument. Een personeelsplan of een andere lokale werkwijze om aan personeelsbudgettering te doen, kan een alternatief zijn.

        De hierboven vermelde beslissing vereist soms een snelle afhandeling om de continuïteit van het bestuur te garanderen. Het vast bureau is ook meer betrokken bij de dagelijkse werking om deze praktische beslissing te nemen.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 78
        Toepasselijke regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 161
        Publieke stemming
        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Jan Schelfhout, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Steven Perreman, Jens Van der Kelen
        Tegenstanders: Lisa Houtman, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Tamara De Schutter
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 6 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om volgende bevoegdheid te delegeren aan het vast bureau: de vaststelling van het organogram en de personeelsformatie of een ander instrument ter vervanging van de personeelsformatie.

        Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord dat het vast bureau hierover jaarlijks rapporteert aan de raad.

      • Vaststelling begrip dagelijks personeelsbeheer - Goedkeuring

        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Feiten, context en motivering

        Artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur instaat voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
        De algemeen directeur staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer.

        Uit artikel 85 van het decreet over het lokaal bestuur blijkt dat het vaststellen van wat onder het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' moet worden verstaan een bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn is.

        De ocmw-raad keurde tijdens de zitting van 26 november 2014 de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' goed.
        De personeelsdienst stelt voor om deze beslissing naar aanleiding van de nieuwe legislatuur te actualiseren.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over het lokaal bestuur in het bijzonder artikel 78
        Toepasselijke regelgeving
        • Decreet over het lokaal bestuur in het bijzonder artikels 57, 85, 125 en 170
         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen, Lien Grootvriendt
        Voorstanders: Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de raadsbeslissing van 26 november 2014 over de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' op te heffen.

        Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en wat een bevoegdheid is van de algemeen directeur, onder de voorwaarden en binnen de modaliteiten bepaald door de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van lokaal bestuur Haaltert, als volgt:

        1. Individueel personeelsbeheer met betrekking tot verloven en afwezigheden:
          • Beslissing over de individuele verloven en afwezigheden binnen de bepalingen van de rechtspositieregeling
          • Beslissing over dienstvrijstellingen
          • Beslissing over het aantal vakantiedagen, binnen de bepalingen van de rechtspositieregeling
          • Toelating tot overdracht van vakantiedagen naar het volgende kalenderjaar
          • Organisatie van de ziektecontrole, uitgeoefend door het geneeskundig controleorgaan dat is aangeduid door het bestuur
          • Beslissing over de niet-erkenning van een afwezigheid als ziekteverlof
          • Beslissing over het deeltijds opnieuw opnemen van de functie door het statutaire personeelslid, na een afwezigheid wegens ziekte of ongeval van gemeen recht, evenals de progressieve werkhervatting van contractuelen
          • Vaststellen van een ongewettigde afwezigheid

        2. Individueel personeelsbeheer met betrekking tot het salaris, de toelagen en de vergoedingen:
          • De vaststelling van het individuele jaarsalaris van het personeelslid met inbegrip van de overname van anciënniteiten en de beslissing over het aantal jaren relevante beroepservaring in de privésector, in het onderwijs of als zelfstandige, weliswaar binnen de grenzen inzake meerekenbaarheid van anciënniteiten die de gemeenteraad in de rechtspositieregeling en de aanstellende overheid bij de openverklaring gesteld hebben
          • Beslissing over het doorschuiven in de functionele loopbaan
          • Vaststelling van de toelage voor het waarnemen van een hogere functie en van de salarisschaal verbonden aan de hogere functie
          • Goedkeuring van aanvragen van personeelsleden voor toelagen en vergoedingen
          • Goedkeuring van effectief gemaakte, bewezen en noodzakelijke kosten bij de uitoefening van de functie

        3. Individueel personeelsbeheer met betrekking tot vorming:
          • Organisatie van en beslissing over de vormingsplicht en het vormingsrecht, de goedkeuring van de wijze van verplaatsing, de goedkeuring van gemaakte kosten en de toekenning van dienstvrijstelling

        4. Individueel personeelsbeheer met betrekking tot prestaties, overuren en dergelijke:
          • Goedkeuring van prestaties buiten het uurrooster
          • Goedkeuring tot presteren van overuren
          • Opdracht tot permanentieplicht
          • Het opleggen aan het personeelslid van tijdelijk andere arbeid
          • Het verlenen van een afwijking op het reglement ‘tijdsregistratie’
          • Het verlenen van een afwijking op het reglement ‘occasioneel telewerk’
          • Goedkeuring van het uurrooster van personeelsleden

        5. Individueel personeelsbeheer met betrekking tot de opvolging, feedback en evaluatie (met uitzondering van de decretale graden):
          • Instaan voor de uitvoering van de opvolging- en feedbackcyclus
          • Interne organisatie van de evaluatie
          • Het nemen van passende maatregelen met het oog op het verbeteren van de wijze waarop het personeelslid functioneert
          • Aanwijzen van de evaluatoren
          • Individuele opvolging van de evaluatie
          • Beslissen over het gevolg van de evaluatie (met uitzondering van het ontslag wegens beroepsongeschiktheid)
          • Formuleren van een gemotiveerd voorstel tot ontslag wegens beroepsongeschiktheid op basis van het evaluatieverslag van de tussentijdse evaluatie
          • Doorgeven aan de beroepsinstantie van een beroep tegen de evaluatie met een ongunstig evaluatieresultaat, ingediend door het personeelslid
          • Beslissen over de bevestiging of de aanpassing van de evaluatie en van het evaluatieresultaat na gemotiveerd advies van de beroepsinstantie

        6. Collectief personeelsbeheer
          • Het toestaan van een uitzondering op de algemene regeling inzake dienstverzekering
          • Het opstellen van interne richtlijnen
          • Het opstellen van aanvraagformulieren voor allerlei aanvragen (zoals vorming, toelagen …)
          • Interne communicatie over personeelsaangelegenheden

        7. Deontologie
          • Controle op de naleving van de deontologische code voor personeelsleden

        8. Andere
          • Instaan voor het onthaal van nieuwe personeelsleden, afspraken voor integratie in de organisatie en inwerking in de functie
          • Opvolgen van het uitzwaaibeleid en het organiseren van exitgesprekken
          • Opvolgen van het aanwezigheidsbeleid
          • Vaststelling van de functiebeschrijving, met uitzondering van de functiebeschrijving van algemeen directeur en financieel directeur
          • Beheer van de individuele personeelsdossiers
          • Toewijzing van opdrachthouderschap
          • Beoordeling proeftijd van op proef benoemd personeelslid
          • Formuleren van een voorstel voor waarneming van een hogere functie
          • Toestemming dienstreizen en beslissing over het meest verantwoorde vervoermiddel
          • Controle op de naleving van het arbeidsreglement en van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel

        Artikel 3: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord dat de algemeen directeur per kwartaal aan het vast bureau zal rapporteren over de uitoefening van de bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer.

De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2025 om 22:09.

Namens OCMW-raad,

Lien Grootvriendt
algemeen directeur

Daniël Vandendriessche
voorzitter raad