De voorzitter opent de zitting op 31/03/2025 om 21:04.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2025.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er een nieuwe vertegenwoordiger dient bepaald te worden in de algemene vergadering van Volkskrediet De Toren NV. Volkskrediet De Toren is een kredietvennootschap voor Sociaal Woonkrediet, erkend door het Vlaamse Gewest. Het biedt al meer dan 65 jaar sociale kredieten aan voor het aankopen, bouwen, verbouwen en behouden van de woning.
Het OCMW Haaltert is aandeelhouder en dient een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van Volkskrediet De Toren NV.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het vast bureau volgend voorstel uitgewerkt om aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor te leggen. De raad voor maatschappelijk welzijn dient hierover te beslissen bij geheime stemming.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er een nieuwe vertegenwoordiger dient bepaald te worden in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Het OCMW Haaltert dient een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van OFP Prolocus. Deelnemers aan de algemene vergadering hoeven geen lid te zijn van de raad.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het vast bureau volgend voorstel uitgewerkt om aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor te leggen. De raad voor maatschappelijk welzijn dient hierover te beslissen bij geheime stemming.
Plaatsvervanger voor de algemene vergadering van OFP Prolocus: burgemeester Phaedra Van Keymolen
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 23 stemmen voor en 2 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 24 stemmen voor en 1 onthouding.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 23 stemmen voor en 2 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 24 stemmen voor en 1 onthouding.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe raadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er een nieuwe vertegenwoordiger dient bepaald te worden in de algemene vergadering van EthiasCo.
Het OCMW Haaltert is aandeelhouder van EthiasCo en dient een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de algemene vergadering van EthiasCo. De vertegenwoordiger mag een mandataris of een personeelslid van het OCMW zijn.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het vast bureau volgend voorstel uitgewerkt om aan de raad voor maatschappelijk welzijn voor te leggen. De raad voor maatschappelijk welzijn dient hierover te beslissen bij geheime stemming:
Plaatsvervanger voor de algemene vergadering van EthiasCo: schepen Peter De Smet.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: 25 stemmen voor.
Bij besluit van 27 mei 2019 keurde de gemeenteraad het toenmalige huishoudelijk reglement over de werking van de raad voor maatschappelijk welzijn goed. In zitting van 25 oktober 2021 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn een wijziging aan dit huishoudelijke reglement goed. Op 5 december 2024 werden de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd. Dit betekende de start van de nieuwe legislatuur.
Artikel 38 van het Decreet over lokaal bestuur bepaalt dat er een huishoudelijk reglement moet vastgesteld worden bij de aanvang van de zittingsperiode, waarin minstens volgende bepalingen worden opgenomen, rekening houdende met artikels 74 en 76:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° ...
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid;
11° de keuze om digitaal of hybride te vergaderen en de wijze waarop;
12° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt;
13° de uitzonderlijke omstandigheden waaronder de gemeenteraad hybride kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van hybride vergaderen opneemt.
De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment nog wijzigen.
Het nieuwe huishoudelijke reglement werd gebaseerd op het modelreglement van VVSG. Het voorstel werd uitgewerkt door de algemeen directeur en de dienst Secretariaat. Hierbij werd rekening gehouden met de adviezen van de dienst Personeel, ICT, de raadsvoorzitter en de burgemeester. Het ontwerpreglement werd ook besproken door de raadsvoorzitter en de fractievoorzitters aanwezig op het overleg van 20 februari 2025.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het huishoudelijke reglement over de werking van de raad voor maatschappelijk welzijn zoals opgenomen in de bijlage.
Het vaststellen van het nieuwe huishoudelijke reglement raad voor maatschappelijk welzijn betekent de opheffing van de voorgaande versie uit de vorige legislatuur, die in zitting van 27 mei 2019 werd goedgekeurd en in zitting van 25 oktober 2021 werd gewijzigd door de raad voor maatschappelijk welzijn.
De beslissing heeft financiële gevolgen, maar die zijn nu nog niet gekend (presentiegeld, materiaal, enz.).
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de opheffing van het huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn zoals goedgekeurd in de vorige legislatuur met ingang van 1 april 2025.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de vaststelling van het huishoudelijk reglement raad voor maatschappelijk welzijn zoals opgenomen in de bijlage en dit met ingang vanaf 1 april 2025.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij beslissing van 27 februari 2023 een deontologische code voor mandatarissen ingevoerd, aangevuld met een addendum bij beslissing van de gemeenteraad van 27 maart 2023 voor wat betreft de oprichting van een deontologische commissie.
Conform artikel 35 van de deontologische code wordt de deontologische commissie als volgt samengesteld:
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie. Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht, die digitaal gericht wordt aan de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Aan de fracties werd gevraagd om het effectief lid en eventueel de plaatsvervanger(s) door te geven.
Volgende kandidaten werden doorgegeven door de verschillende fracties:
Voorzitter deontologische commissie
Daniël Vandendriessche (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)
Fractie cd&v
Effectief: Klaas De Pauw
Plaatsvervanger: Tom Verbeke
Fractie Samen^Haaltert
Effectief: Koen Vijverman
Plaatsvervanger: Sofie Coppens
Fractie Vlaams Belang
Effectief: Jan Schelfhout
Plaatsvervanger: 1. Jens Van der Kelen en 2. Laurent Volckaert
Fractie N-VA
Effectief: Bart Welleman
Plaatsvervanger: Mark Beelaert
Fractie Vooruit
Effectief: Lisa Houtman
Plaatsvervanger: /
Fractie (H)Eerlijk
Effectief: Gregory De Mol
Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de opheffing van de samenstelling van de deontologische commissie zoals goedgekeurd in de vorige legislatuur met ingang van 1 april 2025.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de samenstelling van de deontologische commissie voor de legislatuur 2025-2030, met ingang van 1 april 2025, als volgt:
Voorzitter deontologische commissie
Daniël Vandendriessche (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)
Fractie cd&v
Effectief: Klaas De Pauw
Plaatsvervanger: Tom Verbeke
Fractie Samen^Haaltert
Effectief: Koen Vijverman
Plaatsvervanger: Sofie Coppens
Fractie Vlaams Belang
Effectief: Jan Schelfhout
Plaatsvervanger: 1. Jens Van der Kelen en 2. Laurent Volckaert
Fractie N-VA
Effectief: Bart Welleman
Plaatsvervanger: Mark Beelaert
Fractie Vooruit
Effectief: Lisa Houtman
Plaatsvervanger: /
Fractie (H)Eerlijk
Effectief: Gregory De Mol
Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos
Artikel 3: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de opdracht voor de algemeen directeur om een voorstel tot vernieuwing van de deontologische code uit te werken voor de raad.
Het lokaal bestuur Haaltert plant in samenwerking met NV Aquafin, met zetel te Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar, het project Eiland, waarbij zowel de riolering en als de wegenis opnieuw worden aangelegd.
Voor de uitvoering van deze werken heeft NV Aquafin een delen van percelen grond nodig die eigendom is van OCMW Haaltert. De percelen zijn kadastraal gekend als volgt:
Op de percelen zullen grachten of riolering voorzien worden. Om dit te kunnen realiseren, heeft NV Aquafin volle eigendom en erfdienstbaarheden nodig die als volgt verdeeld worden:
Voor de volle eigendom wordt een bedrag van 4.257,90 euro betaald en voor de erfdienstbaarheid een bedrag van 153,60 euro of samen 4.411,50 euro.
Van de overdracht en de erfdienstbaarheid werd een onderhandse overeenkomst opgemaakt die ter goedkeuring van de gemeenteraad zal worden voorgelegd.
De notariële akte zal worden verleden door notaris Olivier De Ruyver, met studie te Stationsstraat 323, 1770 Liedekerke.
De beslissing heeft financiële gevolgen (ontvangsten):
Bedrag | 4.411,50 euro |
Actie of GBB | GBB |
Jaarbudgetrekening | Actie-12/0310-00/7000014 |
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de onderhandse overeenkomst met NV Aquafin, met zetel te Dijkstraat 8, 2630 Aartselaar betreffende de volgende percelen, kadastraal gekend als:
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring om overeenkomstig voornoemde onderhandse overeenkomst het volgende toe te kennen aan NV Aquafin:
Artikel 3: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de totale prijs van 4.411,50 euro voor de overdracht in volle eigendom en het vestigen van de erfdienstbaarheid, te betalen aan het lokaal bestuur Haaltert.
Artikel 4: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de aanstelling van notaris Olivier De Ruyver, met studie te Stationsstraat 323, 1770 Liedekerke voor het opmaken van de notariële akte, alles kosten ten laste van NV Aquafin.
Het OCMW Haaltert is momenteel organisator van 10 verschillende kinderopvanginitiatieven; een 11e vergunning is in aanvraag. Om de belangrijkste werkings- en beleidsprincipes duidelijk te maken, worden deze neergeschreven in een huishoudelijk reglement. Het verduidelijkt de visie, de werkwijze en licht de wederzijdse rechten en plichten toe. Dit reglement is ook voor alle opgevangen gezinnen op dezelfde manier van toepassing.
Het huishoudelijk reglement dient uiteraard ook volledig in overeenstemming te zijn met de geldende regelgeving inzake kinderopvang. In 2024 werden een aantal wijzigingen in deze regelgeving doorgevoerd, met name de invoering van de principes van BVV (beleidsvoerend vermogen, per 1 januari 2024) en de wijziging van de voorrangsregels in de gezins- en groepsopvang met subsidies inkomenstarief (per 1 april 2024). Ook in functie van de opstart van Huize Kobeke is het van belang dat de we de ouders meteen de juiste documenten kunnen bezorgen.
Het nieuwe huishoudelijk reglement is geënt op het model dat door Opgroeien ter beschikking wordt gesteld. Inhoudelijk blijven de grote werkingsprincipes rond beleid, prijs en afspraken wel overeind. De wijzigingen zitten o.a. in:
- punt 4: Inschrijving en toewijzing: hier nemen we een optie op de toekomst en worden ouders al toegeleid naar het algemene aanmeldsysteem kinderopvang, om van daaruit de aanvragen verder te filteren en te verwerken. In dit punt worden ook de nieuwe voorrangsregels verduidelijkt.
- punt 7: De verschillende mogelijkheden met betrekking tot klachten worden duidelijk en helder weergegeven. Er wordt een extra kanaal toegevoegd voor klachten met betrekking tot de privacy van de persoonsgegevens.
- punt 8: In het luik privacy wordt o.a. de verwerking van de persoonsgegevens uitgebreid toegelicht
De bepalingen die worden opgelegd vanuit BVV, zitten her en der verweven in verschillende onderdelen:
-In puntje 3.4 wordt duidelijk weergegeven welke documenten relevant zijn, waartoe ze dienen en via welke kanalen gecommuniceerd kan worden.
-Puntje 3.5 concretiseert de tevredenheidsmetingen waarin ouders feedback kunnen geven over de opvang.
- Puntje 3.6 verwijst naar de procedures die we als organisator ontwikkelen en waar ze voor ouders consulteerbaar zijn.
- Punt 4: Aanmeldingen dienen voortaan te gebeuren via het algemene aanmeldsysteem kinderopvang. Dit is eerste stap naar meer gestandaardiseerde toewijzingsprocedure.
- Punt 6: bij een aantal elementen (ziekte, koorts, veilig slapen,..) wordt verwezen naar de website van Kind en Gezin, waar ouders meer achtergrondinformatie kunnen vinden over deze materie en daarmee beter geïnformeerd worden.
Het huishoudelijk reglement kinderopvang werd opgenomen in bijlage.
Algemene bevoegdheid
Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters
De aanpassing van het huishoudelijk reglement heeft geen financiële implicaties.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de opheffing van het huishoudelijk reglement kinderopvang zoals goedgekeurd in een vorige legislatuur met ingang van 1 april 2025.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de vaststelling van het nieuw huishoudelijk reglement kinderopvang zoals opgenomen in bijlage met ingang vanaf 1 april 2025.
De voorzitter sluit de zitting op 31/03/2025 om 21:13.
Namens OCMW-raad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad