Het OCMW Haaltert is momenteel organisator van 10 verschillende kinderopvanginitiatieven; een 11e vergunning is in aanvraag. Om de belangrijkste werkings- en beleidsprincipes duidelijk te maken, worden deze neergeschreven in een huishoudelijk reglement. Het verduidelijkt de visie, de werkwijze en licht de wederzijdse rechten en plichten toe. Dit reglement is ook voor alle opgevangen gezinnen op dezelfde manier van toepassing.
Het huishoudelijk reglement dient uiteraard ook volledig in overeenstemming te zijn met de geldende regelgeving inzake kinderopvang. In 2024 werden een aantal wijzigingen in deze regelgeving doorgevoerd, met name de invoering van de principes van BVV (beleidsvoerend vermogen, per 1 januari 2024) en de wijziging van de voorrangsregels in de gezins- en groepsopvang met subsidies inkomenstarief (per 1 april 2024). Ook in functie van de opstart van Huize Kobeke is het van belang dat de we de ouders meteen de juiste documenten kunnen bezorgen.
Het nieuwe huishoudelijk reglement is geënt op het model dat door Opgroeien ter beschikking wordt gesteld. Inhoudelijk blijven de grote werkingsprincipes rond beleid, prijs en afspraken wel overeind. De wijzigingen zitten o.a. in:
- punt 4: Inschrijving en toewijzing: hier nemen we een optie op de toekomst en worden ouders al toegeleid naar het algemene aanmeldsysteem kinderopvang, om van daaruit de aanvragen verder te filteren en te verwerken. In dit punt worden ook de nieuwe voorrangsregels verduidelijkt.
- punt 7: De verschillende mogelijkheden met betrekking tot klachten worden duidelijk en helder weergegeven. Er wordt een extra kanaal toegevoegd voor klachten met betrekking tot de privacy van de persoonsgegevens.
- punt 8: In het luik privacy wordt o.a. de verwerking van de persoonsgegevens uitgebreid toegelicht
De bepalingen die worden opgelegd vanuit BVV, zitten her en der verweven in verschillende onderdelen:
-In puntje 3.4 wordt duidelijk weergegeven welke documenten relevant zijn, waartoe ze dienen en via welke kanalen gecommuniceerd kan worden.
-Puntje 3.5 concretiseert de tevredenheidsmetingen waarin ouders feedback kunnen geven over de opvang.
- Puntje 3.6 verwijst naar de procedures die we als organisator ontwikkelen en waar ze voor ouders consulteerbaar zijn.
- Punt 4: Aanmeldingen dienen voortaan te gebeuren via het algemene aanmeldsysteem kinderopvang. Dit is eerste stap naar meer gestandaardiseerde toewijzingsprocedure.
- Punt 6: bij een aantal elementen (ziekte, koorts, veilig slapen,..) wordt verwezen naar de website van Kind en Gezin, waar ouders meer achtergrondinformatie kunnen vinden over deze materie en daarmee beter geïnformeerd worden.
Het huishoudelijk reglement kinderopvang werd opgenomen in bijlage.
Algemene bevoegdheid
Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby's en peuters
Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby's en peuters
De aanpassing van het huishoudelijk reglement heeft geen financiële implicaties.
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de opheffing van het huishoudelijk reglement kinderopvang zoals goedgekeurd in een vorige legislatuur met ingang van 1 april 2025.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn geeft goedkeuring aan de vaststelling van het nieuw huishoudelijk reglement kinderopvang zoals opgenomen in bijlage met ingang vanaf 1 april 2025.