Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

Notulen  OCMW-raad

ma 26/02/2024 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, raadsleden
Pieter De Bosscher, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Anita De Bruyn, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 26/02/2024 om 21:18.

De voorzitter verontschuldigt raadslid Anita De Bruyn voor haar afwezigheid.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 29 januari 2024 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 77-78 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Iris Van der Veken, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 10 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 januari 2024 goed te keuren.

    • Welzijn - maatschappelijke dienstverlening

      • Capacity Building - partnerschapsovereenkomst Lokale partnerschappen voor duurzame arbeidsmarktdeelname van mensen met complexe problemen - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de partnerschapsovereenkomst Lokale partnerschappen voor duurzame arbeidsmarktdeelname van mensen met complexe problemen.
        Feiten, context en motivering

        Europa WSE (Werk en Sociale Economie) wil met de 'Lokale partnerschappen voor duurzame arbeidsmarktdeelname van mensen met complexe problemen' samenwerkingen tot stand brengen tussen VDAB, lokale overheden en andere relevante dienstverleners. Het doel is om op een duurzame en dynamische manier te reageren op de uiteenlopende behoeften en vragen van mensen met complexe problemen, om hen te helpen bij het vinden van werk. Dit was een gesloten oproep naar lokale overheden die in de rol van promotor een project kunnen indienen voor een lokaal partnerschap per vastgelegde regio.

        Het Capacity Building ondersteuningsteam (VVSG en VDAB) begeleidde de verschillende partners doorheen het proces om uiteindelijk tot een projectvoorstel te komen dat ingediend kan worden bij Europa WSE.

        Dit proces bestaat uit 4 stappen waarbij de eerste drie stappen afgerond zijn:

        • Afbakenen van lokale werkingsgebieden: Haaltert zal samenwerken met Aalst, Herzele, Lede, Erpe-Mere en Sint-Lievens-Houtem
        • Lokale noden identificeren: samen met de lokale besturen, de VDAB en sociale organisaties werden de lokale noden geïdentificeerd en gebundeld in een Addendum (zie bijlage)
        • Partnerschapsvorming: via een schriftelijke en mondelinge selectieprocedure werden er 6 externe dienstverleners geselecteerd om een lokaal partnerschap voor sociale inclusie te vormen. Het gaat over Emino, vzw aPart, Fiola, Knipperkot, Ligo en CAW.
        • Opstarten van het lokaal partnerschap in 2024: om te kunnen opstarten op 1 januari 2024 diende er een projectvoorstel ingediend te worden bij Europa WSE ten laatste op 31 oktober 2023 via de PLATOS webapplicatie. Hiervoor dienden er 19 vragen beantwoord te worden en diende er een gedetailleerde begroting opgesteld te worden (beide documenten in bijlage). Na de indiening van het projectvoorstel zaten de verschillende partners samen om een partnerschapsovereenkomst voor te bereiden.
        • Opstart 1 januari 2024 met als eerste opdracht doorstroom cliënten en verder opmaken van de partnerschapsovereenkomst.
        • januari - februari: tekenen van de partnerschapsovereenkomst na goedkeuring door vast bureau en OCMW-raad (zie bijlage)

        Financiële impact:

        De totale werkingsfinanciering voor ons lokaal partnerschap bedraagt € 4.503.936,17.

        Dit betekent een jaarlijkse werkingsfinanciering van € 750.656,03 in 2024 en 2025 en € 680.195,72 voor 2026 tot en met 2029 aangezien de lokale besturen Herzele en Sint-Lievens-Houtem vanaf 2026 tot een andere referentieregio (Vlaamse Ardennen) zullen behoren en zodoende geen deel meer kunnen uitmaken van ons partnerschap.

        Daarnaast is er een cofinanciering voor ondersteuning van het partnerschap van € 52687,76 vanuit Haaltert verspreid over 6 jaar.

        Financiering en budgettering voor 2024

        Voor 2024 is er dus een totale financiering van € 806.338,62 voor werkings- en ondersteuningskosten.

        De financiering vanuit ESF bedraagt € 300.262,42.

        De financiering vanuit Vlaanderen bedraagt € 225.196,81.

        De financiering voor de ondersteuning komt vanuit andere publieke cofinancieringsbronnen en bedraagt € 55.682,59.

        De lokale financiering vanuit de 6 lokale besturen bedraagt € 112.598,40.

        Voor OCMW Haaltert betekent dit een jaarlijkse cofinanciering van € 7903,64 of 52687,76€ voor 6 jaar

        De lokale financiering vanuit VDAB bedraagt € 112.598,40.

        De financiering vanuit VDAB bestaat uit 2 delen: € 42.538,06 wordt gefinancierd door inzet van eigen personeel en de financiële inbreng bedraagt € 70.060,35.

        Begroting voor 2024

        Voor 2024 is er een gedetailleerde begroting (zie PLATOS sjabloon Begroting_Kosten_Financiering). Deze vormt ook de basis voor de begroting van de daaropvolgende jaren.

        De ondersteuning vanuit VVSG bestaat uit de inzet van een 0,35 VTE coach en 0,06 VTE voor algemene ondersteuning, waaronder juridische ondersteuning, kennisopbouw- en deling, coördinatie, etc.

        Gelet op een streefdoel van 90 tot 100 deelnemers per jaar en een caseload van gemiddeld 18 tot 20 lopende dossier per traject, zullen we ongeveer 5 VTE aan interne trajectbegeleiders en instructeurs inzetten binnen het lokaal partnerschap. 

        Deze 5 VTE zijn verdeeld onder:

        • 0,8 VTE voor CAW
        • 0,8 VTE voor Emino
        • 0,8 VTE voor Fiola
        • 1 VTE voor Knipperkot
        • 1,6 VTE voor vzw aPart 

        Vanuit Ligo wordt er een interne geletterdheidscoach of G-coach - goed voor 0,5 VTE - ingezet.

        VDAB voorziet een interne personeelsinzet van 0,55 VTE voor inzet van een bemiddelaar intensieve dienstverlening en een teamleider.

        OCMW Aalst is het enige lokaal bestuur dat ook eigen personeel zal inzetten binnen het partnerschap, meer bepaald 0,3 VTE om de rol van penhouder/promotor op te nemen, 0,3 VTE voor trajectbepalingen en 0,15 VTE voor algemene projectopvolging.

        Tot slot voorziet vzw aPart een coördinator voor het partnerschap. Deze staat nu slechts begroot op 0,08 VTE maar zal aangevuld worden met middelen uit de forfait tot een 0,5 VTE. 

        Inzet van forfait en budgettaire flexibiliteit

        Op basis van de ingevoerde interne personeelskosten is er een beschikbaar forfait van € 214.473,15.

        Dit forfait zal gehanteerd worden voor volgende zaken:

        • Inzet van externe expertise die momenteel nog niet voorzien is binnen het partnerschap (bv drughulpverlening) of die nodig zal blijken gedurende het verloop van de projectperiode
        • Inzet van extra intern personeel van de partners
        • Overheadkost van de interne partners (ondersteunende diensten, ICT, vervoerkosten, administratie, …)
        • Andere kosten verbonden aan de werking zoals het huren van atelierruimte, aankoop van materiaal, deelnamekosten van de begeleide personen, etc.

        Dit bedrag laat het partnerschap m.a.w. toe om flexibel in te springen zowel binnen het partnerschap als door het aantrekken van extra externe expertise.  

        Motivering:

        Om de kansen van de kwetsbare werkzoekenden te vergroten en de drempels binnen complexe problematieken weg te werken is het belangrijk om deze waardevolle samenwerking op te kunnen zetten en dankzij deze oproep kan de doelgroep en het werkingsgebied ook uitgebreid worden. De projectperiode is meteen voor 6 jaar waardoor er op een structurele manier op lange termijn gewerkt kan worden.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 78
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft financiële gevolgen:

        Raming of Bedrag €7903.64/jaar
        Actie OF Overig beleid  Actie9.08
        Jaar Budget Code (JBR)  0190-00-6130002
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de partnerschapsovereenkomst 'Lokale partnerschappen voor duurzame arbeidsmarktdeelname van mensen met complexe problemen'.

De voorzitter sluit de zitting op 26/02/2024 om 21:35.

Namens OCMW-raad,

Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad