De voorzitter opent de zitting op 25/03/2024 om 20:00.
De raadsvoorzitter verontschuldigt raadslid Sofie Coppens en burgemeester Veerle Baeyens voor hun afwezigheid.
Deze zitting werd even geschorst door de voorzitter voor een interpellatie van de voorzitter en algemeen directeur.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 26 februari 2024 en de besloten zitting van 7 maart 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 26 februari 2024 goed te keuren.
Artikel 2. de notulen van de besloten zitting van de gemeenteraad van 7 maart 2024 goed te keuren.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de eedaflegging van mevrouw Lien Grootvriendt als statutair algemeen directeur (decretaal) met ingang van 1 april 2024.
In de besloten gemeenteraadszitting van 29 januari 2024 werd mevrouw Lien Grootvriendt aangesteld als statutair algemeen directeur (decretaal) op proef. Conform de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 2017 dient zij tijdens een openbare zitting van de gemeenteraad de eed nog af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Algemene basisbevoegdheid:
Artikel 1. De gemeenteraad gaat over tot de procedure van eedaflegging in openbare zitting voor mevrouw Lien Grootvriendt als algemeen directeur met ingang van 1 april 2024, waarbij de volgende eed wordt afgelegd in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen."
Artikel 2. De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging waardoor mevrouw Lien Grootvriendt is aangesteld als statutair algemeen directeur (decretaal) met ingang van 1 april 2024.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband vzw Sociaal Verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen.
De gemeente werd via mail van 29 februari 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van vzw Sociaal Verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen die op 5 maart 2024 om 18 uur plaats heeft in Lindestraat 51, 9550 Herzele met volgende agenda:
1. Kennisname van het bijzonder verslag van het bestuursorgaan in toepassing van artikel 2:110 2, eerste lid juncto artikel 2:135 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
2. Kennisname van het controleverslag van de bedrijfsrevisor in toepassing van artikel 2:110, §2, laatste lid van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
3. Kwijting aan de bestuurders;
4. Besluit tot vrijwillige ontbinding met onmiddellijke sluiting van de vereffening; en
5. Aanstelling van een bijzondere lasthebber voor de vervulling van de formaliteiten in uitvoering van de genomen beslissing tot ontbinding met onmiddellijke sluiting van de vereffening.
Als vertegenwoordiger wordt schepen Lisa Houtman voorgesteld om de gemeente te vertegenwoordigen.
De raad wordt gevraagd de agenda, de inhoud ervan en de aanduiding van de vertegenwoordiger te bekrachtigen, gelet op het feit dat de documentatie pas op 29 februari 2024 het lokaal bestuur Haaltert bereikte.
- Gemeenteraad: art. 41, 4° decreet over lokaal bestuur
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 3. De belanghebbenden zullen een afschrift van dit besluit ontvangen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij gemeenteraadsbeslissing dd. januari 2024 de onderhandse verkoop goedgekeurd van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout (Brilkouter), kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0190 (lot 2).
Door een administratieve beslissing is deze verkoop voorgelegd aan de gemeenteraad, terwijl het OCMW Haaltert de eigenaar is van het perceel, waardoor het tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn behoort om de verkoop goed te keuren.
Vandaar dat de beslissing dd. 29 januari 2024 moet worden ingetrokken en het dossier zal ter goedkeuring en bekrachtiging worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn op de zitting dd. 25 maart 2024.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 3, actie 5.11: Verkopen van patrimonium of herbestemming waar mogelijk in het kader van efficiënt patrimoniumbeheer.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de intrekking van de gemeenteraadsbeslissing dd. 29 januari 2024 houdende de onderhandse verkoop van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout, kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, perceelnummer 0190, meer bepaald lot 2 met prekadastratienummer 0190b en oppervlakte van 504 m², zoals omschreven in het opmetingsplan van landmeter - expert Willy De Rouck, aan mevrouw Daisy Moreels, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 10.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij gemeenteraadsbeslissing dd. januari 2024 de onderhandse verkoop goedgekeurd van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout (Brilkouter), kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0190 (lot 5).
Door een administratieve beslissing is deze verkoop voorgelegd aan de gemeenteraad, terwijl het OCMW Haaltert de eigenaar is van het perceel, waardoor het tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn behoort om de verkoop goed te keuren.
Vandaar dat de beslissing dd. 29 januari 2024 moet worden ingetrokken en het dossier zal ter goedkeuring en bekrachtiging worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn op de zitting dd. 25 maart 2024.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 3, actie 5.11: Verkopen van patrimonium of herbestemming waar mogelijk in het kader van efficiënt patrimoniumbeheer.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de intrekking van de gemeenteraadsbeslissing dd. 29 januari 2024 houdende de onderhandse verkoop van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout, kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, perceelnummer 0190, meer bepaald lot 5 met prekadastratienummer 0190e en oppervlakte van 504 m², zoals omschreven in het opmetingsplan van landmeter - expert Willy De Rouck, aan de heer Kris Van Den Berghe, wonende te 9450 Haaltert, Stationsstraat 127.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij gemeenteraadsbeslissing dd. januari 2024 de huurkoop goedgekeurd van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout (Brilkouter), kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0190 (lot 3).
Door een administratieve beslissing is deze huurkoop voorgelegd aan de gemeenteraad, terwijl het OCMW Haaltert de eigenaar is van het perceel, waardoor het tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn behoort om de huurkoop goed te keuren.
Vandaar dat de beslissing dd. 29 januari 2024 moet worden ingetrokken en het dossier zal ter goedkeuring en bekrachtiging worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn op de zitting dd. 25 maart 2024.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 3, actie 5.11: Verkopen van patrimonium of herbestemming waar mogelijk in het kader van efficiënt patrimoniumbeheer.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de intrekking van de gemeenteraadsbeslissing dd. 29 januari 2024 houdende de huurkoop van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout, kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, perceelnummer 0190, meer bepaald lot 3 met prekadastratienummer 0190c en oppervlakte van 504 m², zoals omschreven in het opmetingsplan van landmeter - expert Willy De Rouck, aan mevrouw Els De Schrijver, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 12.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij gemeenteraadsbeslissing dd. januari 2024 de huurkoop goedgekeurd van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout (Brilkouter), kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0190 (lot 4).
Door een administratieve beslissing is deze huurkoop voorgelegd aan de gemeenteraad, terwijl het OCMW Haaltert de eigenaar is van het perceel, waardoor het tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn behoort om de huurkoop goed te keuren.
Vandaar dat de beslissing dd. 29 januari 2024 moet worden ingetrokken en het dossier zal ter goedkeuring en bekrachtiging worden voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn op de zitting dd. 25 maart 2024.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 3, actie 5.11: Verkopen van patrimonium of herbestemming waar mogelijk in het kader van efficiënt patrimoniumbeheer.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de intrekking van de gemeenteraadsbeslissing dd. 29 januari 2024 houdende de huurkoop van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout, kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, perceelnummer 0190, meer bepaald lot 4 met prekadastratienummer 0190d en oppervlakte van 504 m², zoals omschreven in het opmetingsplan van landmeter - expert Willy De Rouck, aan de heer en mevrouw Bart Verbeeck - Valérie Wolfs, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 14.
Bij gemeenteraadsbesluit van 7 december 2024 werd de tijdelijke politieverordening inzake veiligheid Ronde van Vlaanderen goedgekeurd.
Overeenkomstig deze verordening moet elke éénmalige of bijkomende commerciële activiteit die plaats heeft naar aanleiding van de Ronde van Vlaanderen, ofwel moet worden vergund door de burgemeester, ofwel moet worden gemeld aan de burgemeester.
Over elk evenement moet advies uitgebracht worden aan de burgemeester door de gemeentelijke veiligheidscel. Hierbij moeten de volgende normen en richtlijnen als leidraad dienen voor de risico-analyse:
Bij burgemeestersbesluit van 22 februari 2024 werd de concrete uitvoering van voormeld gemeenteraadsbesluit vastgelegd. Dit besluit wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter bekrachtiging.
- Nieuwe gemeentewet artn. 133 - 135
Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid
Wet op de ambulante handel van 25 juni 1993
KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1. en art. 5.3.12.2
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: het burgemeestersbesluit dd. 23 februari 2024 te bekrachtigen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 werd de tijdelijke politieverordening inzake veiligheid bij de organisatie van de wielerwedstrijd Ronde van Vlaanderen goedgekeurd.
De Veiligheidscel van 21 februari 2024 verleende advies bij de evenementen die op het grondgebied worden georganiseerd ter gelegenheid van de doortocht van de Ronde van Vlaanderen op zondag 31 maart 2024. Sommige evenementen voorzien de aanwezigheid van een "pompierwagen".
Pompierwagens zijn praalwagens van carnavalsgroepen, die in sommige omstandigheden voor overlast kunnen zorgen. Vandaar dat er tijdens de dag van de Ronde van Vlaanderen op 31 april 2024 enkel pompierwagens toegelaten worden op het grondgebied Haaltert die bij een evenement horen dat op de Veiligheidscel werd behandeld.
Hiervoor wordt een lijst gemaakt met nummerplaten van pompierwagens die toegelaten worden.
Pompierwagens die niet op deze lijst voorkomen, zullen geweerd worden van het grondgebied Haaltert, desgevallend gedwongen via politionele tussenkomst.
Dit burgemeestersbesluit dd. 13 maart 2024, dat deze voorwaarden bevat, zal worden voorgelegd op de gemeenteraad van 25 maart 2024 ter bekrachtiging.
- Koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. het burgemeestersbesluit dd. 13 maart 2024 houdende in het kader van de doortocht van de Ronde van Vlaanderen op zondag 31 maart 2024 en de op de Veiligheidscel van 21 februari 2024 goedgekeurde evenementen bijkomende veiligheidsmaatregelen om toegang te verlenen tot het grondgebied voor pompierwagens te bekrachtigen.
Aan de raad wordt gevraagd de wijzigingen aan het arbeidsreglement voor het personeel goed te keuren.
De gemeenteraad keurde in september 2023 de laatste versie van het arbeidsreglement voor het personeel formeel goed. Het betrof toen enkel de toevoeging van het fietsleaseplan. De integrale revisie van het arbeidsreglement werd naar een latere datum geschoven.
Op 09 november 2023 gaf het college reeds principieel akkoord voor de ontwerptekst die op 28 november integraal besproken werd tijdens het Hoog Overleg Comité.
Op 21 december 2023 gaf het college ook principieel akkoord voor de ontwerptekst, inclusief bijlage 3 - reglement telewerk.
Deze laatste versie werd tijdens het Hoog Overleg Comité van 16 januari 2024 besproken. Er werd enkel voorgesteld om artikel 6 van het reglement telewerk aan te passen en duidelijk te stellen dat er 3 dagen fysieke aanwezigheid per week vereist is, ook voor deeltijdse betrekkingen.
De aangepaste ontwerptekst werd doorgestuurd aan de syndicale partners. Het college ging in zitting van 14 maart 2024 principieel akkoord met de aangepaste ontwerptekst. Deze wordt ook als bijlage bij deze beslissing toegevoegd.
De notulen van het hoog overlegcomité van 16 januari 2024 werden goedgekeurd en worden eveneens als bijlage toegevoegd.
Ter verduidelijking werd een begeleidende nota opgemaakt met een overzicht van de belangrijkste wijzigingen, deze werd ook al bijlage toegevoegd.
Voorliggende beslissing kadert binnen beleidsdoelstelling 1 "Toekomstgericht, modern en verbonden", met als actie 'Realiseer een positief, stimuleren HR-beleid in alle fasen van de HR-cyclus'.
Concreet: Aanpassen van het arbeidsreglement om te evolueren naar een modern HR-beleid waarin werkbaar en wendbaar werk vervat zit.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1 - de aanpassingen aan het arbeidsreglement, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren en in voege te laten gaan op 1 april 2024.
Artikel 2 - afschrift van dit besluit, samen met het gewijzigde arbeidsreglement binnen 8 dagen toe te zenden aan Toezicht op de Sociale Wetten, Dokter André Sierensstraat 16 bus 4 te 9300 Aalst.
De voetwegen 87, 88 en 89 te Haaltert zijn momenteel nog geen gemeentewegen, niettegenstaande de aanwezige verharding.
Het Decreet op Gemeentewegen voorziet in de mogelijkheid voorziet om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de voetwegen in eigendom over te dragen aan de gemeente wanneer de gemeente al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de weg, wat hier het geval is door de aanwezige verharding.
Voornoemd Decreet voorziet geen vergoeding voor de eigenaars.
De voetwegen zijn opgemeten door een erkend landmeter en het plan zal gevoegd worden bij de beslissing van de gemeenteraad.
Het is aangewezen om de voetwegen 87, 88 en 89 te Haaltert op te nemen als gemeenteweg in de huidige staat en afmetingen en conform het opmetingsplan, toe te voegen aan het openbaar domein als gemeenteweg, zodat het lokaal bestuur verder kan instaan voor het onderhoud.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opname van voetwegen 87, 88 en 89 te Haaltert in de huidige staat en afmetingen en conform het opmetingsplan van erkend landmeter-expert Karel Prové in het openbaar domein als gemeenteweg.
Het rioolbeheer heeft een belangrijk maatschappelijk belang.
Er is een sterke band van rioolbeheer met het gemeentelijk openbaar domein en de gemeentelijke openbare werken. Bovendien vergt rioolbeheer aanzienlijke financiële middelen.
AquaFlanders VZW is de koepel is van de Vlaamse rioolbeheerders en waterbedrijven en beschikt over een specifiek directiecomité riolering.
AquaFlanders VZW heeft onder meer tot doel het voorbereiden van gemeenschappelijke standpunten namens haar leden ten aanzien van initiatieven door de Vlaamse en nationale en internationale overheden en ten aanzien van externe of overkoepelende organisaties, op gewestelijk, nationaal en internationaal vlak.
Het lokaal bestuur Haaltert beheert zelf haar riolen. In die hoedanigheid wil ze de standpunten van deze organisatie voor sectorspecifieke belangenbehartiging mee bepalen en ondersteunen.
Het is aangewezen om toe te treden als lid van Aquaflanders VZW. Op die manier worden keuringen centraal geregistreerd op een online platform.
In het kader van de GDPR-wetgeving en de verwerking van persoonsgegevens is advies gevraagd aan de DPO (Data Protection Officer) van de gemeente. Het positief advies is gevoegd in bijlage.
De gegevens mogen alleen gebruikt worden voor doeleinden zoals in het protocol vastgelegd.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft financiële gevolgen.
Bedrag | 250 euro excl btw |
Actie of overig beleid | GBB |
Jaarbudgetcode | 0310-00/6150000 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan de toetreding van het lokaal bestuur Haaltert tot de vereniging Aquaflanders vzw.
artikel 2. een jaarlijks forfaitaire bijdrage van 250 euro excl. btw te betalen aan Aquaflanders VZW;
artikel 3. goedkeuring te geven aan het protocol voor gegegvensverwerking.
Telenet werkt via Fiberklaar aan een netwerk van supersnel internet via glasvezelkabels. Hiervoor moeten ze gebruik maken van het openbaar domein, enerzijds voor het plaatsen van ondergrondse kabels maar anderzijds ook voor het plaatsen van bovengrondse cabines (PoP). Dergelijke cabines zijn technische ruimtes van waaruit technici kunnen werken aan het netwerk.
In samenspraak met de dienst openbare werken werden de volgende locaties voor drie PoP-cabines:
Er werd een overeenkomst van recht van opstal uitgewerkt, waarbij BV Fiberklaar per cabine een vergoeding betaalt van 15.000,00 euro voor een opstalrecht gedurende 99 jaar.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangeduid voor het opmaken van de notariële akte.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de overeenkomst van recht van opstal voor de PoP-cabines met Fiberklaar aan de Burchtweg, Deeskensveld en Kruisveldstraat.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 voor het opmaken van de notariële akte.
Lokaal bestuur Haaltert wenst een investeringsproject in te dienen bij LEADER Oost-Vlaanderen voor het creëren van een groenblauwe oase in Haaltert. Het indienen van de subsidieaanvraag werd goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen van 29 februari 2024.
Binnen het project zal het lokaal bestuur Haaltert de promotor zijn en het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen (RLVA) de copromotor.
Er wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst dat hiervoor werd opgemaakt. De beslissing van de gemeenteraad zal in het subsidiedossier opgenomen worden.
Het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst zit in bijlage.
Deze beslissing kadert in het meerjarenplan onder ACTIE-16.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het voorstel van de samenwerkingsovereenkomst in kader van de LEADER project 'Groenblauwe oase in Haaltert'.
artikel 2. het college van burgemeester en schepenen principieel te belasten met het afsluiten van deze overeenkomst.
Bij beslissing van 21 oktober 2021 werd D+A door lokaal bestuur Haaltert aangesteld voor de opmaak van het RUP Dreef. Het RUP doorliep reeds de volledige procesfase van startnota.
Het geïntegreerde planningsproces bestaat uit 5 fasen, waarbij het resultaat telkens geconsolideerd zal worden in een van de volgende documenten :
Dit kadert binnen het meerjarenplan: BD 3 - AP 6 - A 12: Opmaken Diverse RUP's
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. het ontwerp RUP Dreef voorlopig vast te stellen en de toelating te geven om het openbaar onderzoek eerstdaags op te starten.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het voorstel ingediend door Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal inzake de aanpassing van de weginfrastructuur ter hoogte van de Bruulstraat 15 te 9450 Haaltert.
Op 20 maart 2024 dienden Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal onderstaand, bijkomend agendapunt in bij de algemeen directeur en raadsvoorzitter:
Bij de heraanleg van de Bruulstraat die kadert in de heropwaardering van de doprskern van Haaltert, werd een verhoogde verkeersremmer voorzien lopende van (gedeelte) Bruulstraat 15 tem (gedeelte) Bruulstraat 11 aan diezelfde zijde van de straat.
Deze verkeersremmer zorgt voor een wegversmalling en dwingt om het verkeer komende van Ede voorrang te verlenen aan het verkeer komende van de Stationsstraat.
Daarnaast heeft deze verkeersremmer ook een tweede nut, namelijk het bieden van plaats aan een terras dat kan worden aangewend door de aangrenzende horecazaak ter hoogte van Bruulstraat 13. Het feit dat deze plaats echter ook de gevels en toegangen van de huisnummers 11 en 15 inneemt wordt door belanghebbende echter als storend ervaren. Daarom wordt er aangedrongen op een fysieke afscheiding op de perceelgrens van Bruulstraat 13 met Bruulstraat 15.
Daarnaast zorgt de verhoogde verkeersremmer ook voor problemen bij de toegang tot de inrit van de bewoners van huisnummer 15 én bemoeilijkt deze verkeersremmer ook de service van het mindervalidenvervoer dat daar geregeld plaatsvindt.
Bij het oprijden van de bovenvermelde oprit bijvoorbeeld, dient de bewoner komende van de Stationsstraat links af te draaien. Hiervoor moet de oprit toegankelijk zijn, wat door toedoen van de verkeersremmer voor het verkeer komende van Ede vaak niet het geval zal zijn.
Hierdoor zal dus het verkeer in beide richtingen geblokkeerd raken en zal dit tot onveilige verkeerssituaties leiden.
Bij ophaling of thuisbezorging door het mindervalidenvervoer kan/mag men niet meer stilstaan ter hoogte van deze verkeersremmer om mindervaliden op te halen of terug te brengen zonder opnieuw het verkeer volledig te blokkeren in beide rijrichtingen. Daarnaast kan de mindervalide niet meer zelfstandig met diens rolstoel op het voetpad geraken omwille van de verhoging.
Hierover nam de betrokken bewoner reeds sinds 2022 contact op met de gemeentediensten en uitte zij reeds de bovenvermelde bezorgdheden.
Gezien het terras op de verkeersremmer zich voor de aanpalende woningen van de aldaar gevestigde horecazaak zal bevinden en dit als storend zal worden ervaren;
Gezien de verkeersremmer dusdanig verhoogd werd waardoor omwonende rolstoelgebruikers zullen worden beknot in hun mobiliteit;
Gezien de verkeersremmer in de huidige situatie zal zorgen voor verkeersblokkades bij het in- & uitrijden ter hoogte van Bruulstraat 15 te 9450 Haaltert.
Hiervoor vragen de gezamenlijke fracties Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal aan de gemeenteraad om goedkeuring te geven en opdracht te geven om de nodige aanpassingen en ingrepen te laten uitvoeren ter hoogte van Bruulstraat 11 tem 15, om bovenstaande vermelde hinder te voorkomen.
Algemene basisbevoegdheid:
De beslissing heeft financiële gevolgen maar deze zijn op heden niet gekend.
Artikel 1. dit agendapunt te verwerpen.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het voorstel ingediend door Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal om het lopende proefproject ter hoogte van Kerkskendorp vervroegd te beëindigen en de voorgaande verkeerssituatie opnieuw te willen invoeren.
Op 20 maart 2024 dienden Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal onderstaand, bijkomend agendapunt in bij de algemeen directeur en raadsvoorzitter:
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het voorstel ingediend door Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal om het lopende proefproject ter hoogte van Kerkskendorp vervroegd te beëindigen en de voorgaande verkeerssituatie opnieuw te willen invoeren.
Intussen loopt het betreffende proefproject 9 maanden en kunnen we volgende negatieve gevolgen vaststellen:
Gezien bovenstaande argumenten het doel van het proefproject negatief overtreffen, vragen onze fracties Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal aan de gemeenteraad om het betreffende proefproject vroegtijdig te willen afbreken en de voorgaande verkeerssituatie opnieuw in te voeren.
Algemene basisbevoegdheid:
Artikel 1. dit agendapunt te verwerpen, aangezien het zonder voorwerp is.
De mondelinge vragen van raadsleden Jan Schelfhout en Peter De Smet werden ter zitting behandeld en beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2024 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad