Het betreft een hybride zitting waarbij een deel van de raadsleden digitaal aanwezig en een deel fysiek aanwezig was.
België kampt al geruime tijd met de dreiging van het COVID-19 (corona-virus).
De gemeente Haaltert kampt op heden met een incidentie van 1496.10 sinds meer dan zeven dagen. Dit cijfer is merkelijk hoger dan de omliggende gemeentes. De gemeente werd reeds in "early alert" geplaatst en op heden in "alert" geplaatst.
Haaltert is een heel actieve gemeente waarbij het verenigingsleven en ondernemingen heel veel activiteiten organiseren. Ook de horeca is hierbij actief betrokken.
Op aangeven van de medische sector kan gesteld worden dat 5% van alle inwoners van de gemeente besmet is en dat het overgrote gedeelte van besmette personen hiervan niet op de hoogte is waardoor ze de infectiedruk verhogen.
Contact-tracing is momenteel onvoldoende om besmettingen te vermijden aangezien slechts 25% van de gevallen onderzocht worden.
Bijkomende lokale maatregelen dringen zich op, waarbij vooral nutteloze contacten en vrije verplaatsingen indoor moeten vermeden worden.
Het covid safe ticket (CST) is belangrijk maar geen garantie op besmettingsgevaar.
Het blijft belangrijk om binnenruimtes voldoende te ventileren, dit conform de federale voorschriften met bijzondere aandacht voor CO2-meting.
De burgemeester heeft advies ingewonnen bij de RAG. Vanwege de FOD Volksgezondheid en Binnenlandse Zaken werd de toestemming bekomen om bijkomende lokale maatregelen op te leggen.
Op basis van dit alles heeft de burgemeester een besluit genomen op 23 november 2021. Op aangeven van de provincie Oost-Vlaanderen wordt artikel 8 aangepast in die zin dat de eindduur van de maatregelen best gelijkloopt met de duur van de pandemie conform het KB van 28 oktober 2021. Dit resulteerde in een burgemeestersbesluit van 24 november 2021.
Bij besluit van 1 december 2021 werden de lokale maatregelen aangepast om duidelijkheid te brengen over de sporthal met als doel het aantal aanwezige volwassenen te beperken enerzijds en om overeenstemming te hebben met de federale maatregelen anderzijds. Bij dit besluit werden de besluiten van 23 en 24 november 2021 opgeheven, zodat enkel het besluit van 1 december 2021 dient te worden bekrachtigd.
De burgemeester kon deze maatregelen niet voorafgaandelijk voorleggen aan de gemeenteraad omwille van het hoogdringend karakter en heeft op 23 november 2021 een besluit getroffen met aanvullende lokale maatregelen. Dit besluit zal worden bekrachtigd op de gemeenteraad van 16 december 2021.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. het besluit van de burgemeester van 1 december 2021 in het kader van het opleggen van bijkomende maatregelen ter bestrijding van het er bestrijding van COVID-19 (corona-virus) te bekrachtigen.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 29 november 2021 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 29 november 2021 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen legt aan het begin van ieder jaar de data voor de gemeenteraden vast.
Voor het jaar 2022 worden volgende data voorgesteld:
maandag 31 januari, maandag 21 februari, maandag 28 maart, maandag 25 april, maandag 30 mei, maandag 27 juni, maandag 29 augustus, maandag 26 september, maandag 24 oktober, maandag 28 november, maandag 19 december 2022.
Deze data dienen door de gemeenteraad ter kennis worden genomen.
artikel 1. kennis te nemen van de voorgestelde data van de gemeenteraden voor 2022
Het lokaal bestuur Haaltert werkt aan een rioleringsproject ter hoogte van Molenmeersen. Om de verbinding te maken met de riolering gelegen aan de Achterstraat, dient er een ondergrondse inname te gebeuren op het perceel van de heer De Pauw Patrick en mevrouw Verleysen Maria, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling, sectie A, nr. 1609F.
Naast de ondergrondse inname dient er eveneens een erfdienstbaarheid te worden gevestigd op dit perceel zodat het lokaal bestuur Haaltert of haar gemachtigden toegang krijgen tot het perceel voor het uitvoeren van werken voor de aanleg van de riolering, alsook van het latere onderhoud ervan.
De voorwaarden van deze inname en erfdienstbaarheid werden uitgewerkt in een onderhandse overeenkomst van 15 april 2021, dat voor akkoord werd getekend door beide partijen.
De juiste afbakening van de ondergrondse inname en erfdienstbaarheid werd uitgevoerd door studiebureau Meso en wordt als bijlage gevoegd aan de overeenkomst.
Deze overeenkomst dient nog te worden bekrachtigd in een authentieke akte. Deze zal verleden worden door notaris Frédéric Bauwens.
De kostprijs van deze inname bedraagt 876,18 euro, te betalen aan de eigenaars. De kosten van de notariële akte zijn nog niet gekend en zijn ten laste van het lokaal bestuur Haaltert.
De erfdienstbaarheid zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 16 december 2021.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 12.17: Inventariseren en renoveren van het rioleringsstelsel en verder werken aan het gescheiden rioleringsstelsel.
De beslissing heeft financiële gevolgen:
| Raming of Bedrag |
876,18 euro |
| Actie OF Overig beleid |
Actie 12 |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0310-00/2270007 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan het vestigen van een erfdienstbaarheid en ondergrondse inname op een perceel gelegen te Molenmeersen, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling, sectie A, nr. 1609F.
artikel 2. goedkeuring te geven aan het aanstellen van notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 voor het verlijden van de authentieke akte.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- De omzendbrief van KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Artikel 1: goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
artikel 1. De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, vast te stellen.
Artikel 2: met 15 stemmen voor (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Steven De Schrijver), 10 stemmen tegen (Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman)
artikel 2. De vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het OCMW Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, goed te keuren.
artikel 3. Door de goedkeuring zoals vermeld in artikel 2 van dit besluit, wordt geacht dat de geconsolideerde aanpassing van het meerjarenplan vastgesteld is conform de bepalingen uit het decreet lokaal bestuur.
artikel 4. Het financieel evenwicht na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan de voorwaarden overeenkomstig artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
artikel 5. De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt aan de toezichthoudende overheid toegestuurd overeenkomstig artikel 250 van het decreet over het lokaal bestuur.
artikel 6. Dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
De mondelinge vragen van raadsleden P. De Spiegeleer en N. Meganck worden behandeld en beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 16/12/2021 om 21:32.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad