Terug
Gepubliceerd op 20/03/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 30/01/2023 om 20:00.

Op vraag van raadslid Peter De Smet werd er een minuut stilte gehouden voor Lisette De Ryck, weduwe van oud-burgemeester Willy Michiels, en haar mantelzorger, die recent omkwamen tijdens een woningbrand.

Raadslid Laurent Volckaert nam digitaal deel conform artikel 5.1 § 1 van het huishoudelijk reglement.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 19 december 2022 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 41 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 11 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van  19 december 2022 goed te keuren.

      • Aanduiden vertegenwoordigers voor het beheerscomité van de Interlokale vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven over de aanduiding van nieuwe vertegenwoordigers voor het beheerscomité van de interlokale vereniging regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen.

        Feiten, context en motivering

        In de statuten, inzonderheid hoofdstuk 4, artikel 7 staat vermeld dat de vertegenwoordiger de schepen bevoegd voor sport moet zijn en dat er bijkomend een plaatsvervangend afgevaardigde kan aangesteld worden. De plaatsvervanger moet een lid zijn van de gemeenteraad.

        Bij het begin van de huidige legislatuur zijn volgende personen als vertegenwoordigers aangeduid:

        • effectief afgevaardigde: Laurent Volckaert (schepen van sport)
        • plaatsvervanger: Tom Sorgeloos (raadslid)

        Ingevolge de schepenwissel is het nodig nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden.

        Het college van burgemeester en schepenen doet volgend voorstel:

        • effectief afgevaardigde: Tom Sorgeloos (schepen van sport)
        • plaatsvervanger: Nico Roelandt (raadslid)
        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid:

        • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40

        Bijzondere bevoegdheidsgronden:

        • Gewijzigde statuten van de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 oktober 2017
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Gestemd: Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Roger Coppens, Peter De Smet, Bart Welleman, Sofie Coppens, Paulette Looze, Koen Vijverman, Daniël Vandendriessche, Lisa Houtman, Sabine De Coninck, Jan Schelfhout, Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Johan Soffriau, Bart Ottoy, Marc De Schutter, Willy Impens, Gina Verbestel, Phaedra Van Keymolen, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Veerle Baeyens, Tom Sorgeloos, Nancy Van Landuyt
        Stemmen voor: 22
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 3
        Resultaat:

        Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 3 stemmen onthouden.

        Besluit

        Artikel 1 - Tom Sorgeloos (tom.sorgeloos@haaltert.be), schepen van sport, aan te duiden als effectief afgevaardigde voor het beheerscomité van de interlokale vereniging regiosportdienst Zuid- Oost- Vlaanderen.

        Artikel 2 - Nico Roelandt (nico.roelandt@haaltert.be), raadslid, aan te duiden als plaatsvervanger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging regiosportdienst Zuid- Oost- Vlaanderen.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Dading - Beëindiging gerechtelijke procedure Bruulpark door een dading - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de dading tot beëindiging van de gerechtelijke procedure betreffende het Bruulpark.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert is betrokken in een gerechtelijke procedure tegen BVBA RUB. Deze procedure heeft betrekking op de bouw van residentie Bruulpark, waarbij de aannemer enerzijds de rooilijn niet had gerespecteerd en anderzijds delen van het openbaar domein had beschadigd en ingenomen.

        Het lokaal bestuur Haaltert is hierop een procedure gestart tegen BVBA RUB die behandeld wordt door de Rechtbank van Eerste Aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde. Deze stelde bij tussenvonnis van 25 september 2020 een deskundige aan.

        Samen met deze procedure was er tevens een procedure lopende tussen de verschillende mede-eigenaars en BVBA RUB. Op vraag van de mede-eigenaars zijn partijen rond tafel gaan zitten om tot een akkoord te komen om beide procedures te beëindigen.

        In deze zin werd een dading opgesteld, waarbij BVBA RUB aan het lokaal bestuur Haaltert de som van 7.886,18 euro betaalt tot slot van alle rekeningen en waarbij een einde wordt gesteld aan de lopende procedure. De technische dienst zal zelf de nodige herstellingen en aanpassingen uitvoeren. 

        Door de dading worden verdere ongemakken, kosten, onzekerheden, … van de procedure vermeden.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet over lokaal bestuur art. 41, 17°
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft financiële gevolgen, maar deze worden ten laste van NV Ethias genomen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 11 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de dading tot beëindiging van de gerechtelijke procedure betreffende het Bruulpark tegen BVBA RUB, hangende voor de Rechtbank van Eerste Aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde.

    • Personeel

      • Samenwerkingsovereenkomst - Ter beschikking stellen expert archief - en informatiebeheer via SOLVA - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met SOLVA betreffende de expert archief - en informatiebeheer principieel goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft de wettelijke verplichting om haar bestuursdocumenten in een goede, geordende en toegankelijke staat te beheren en te bewaren. Tot op heden voldoen we niet aan deze wettelijke verplichting conform het decreet lokaal bestuur.

        Om aan deze verplichting te voldoen moet het lokaal bestuur Haaltert beschikken over een expert archief - en informatiebeheer.

        Dergelijke profielen zijn niet eenvoudig als dusdanig beschikbaar op de arbeidsmarkt. Aangezien verschillende andere gemeenten hiermee te kampen hebben en deze problematiek delen, zal het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA instaan voor het aanwerven van een dergelijke expert. Op deze manier kunnen we met drie gemeenten één expert delen.

        De expert zou zijn/haar diensten kunnen aanbieden aan drie lokale besturen.

        Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld, gekoppeld aan een nota opgesteld door SOLVA. Kern van deze samenwerking is dat SOLVA actief op zoek gaat naar een expert, die dan zal werken voor de verschillende lokale besturen die de overeenkomst hebben ondertekend. De prestaties en kosten van de expert zouden dan evenredig verdeeld worden onder de lokale besturen.

        De samenwerkingsovereenkomst dient te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid:

        • Decreet Lokaal Bestuur artikel 41

        Bijzondere bevoegdheidsgronden

        • Archiefwet van 24 juni 1955
        • Decreet Lokaal Bestuur artikel 41, 5°
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018, artikel 79 e.v.
        Beleidstoets

        Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid, waardoor geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen vereist is.

        Financiële gevolgen

        Aangezien we met drie deelnemende gemeenten zijn (Erpe-Mere/ Denderleeuw/ Haaltert) wordt deze kost gedeeld door drie (beschikbare inzet is per gemeente evenredig):

        Deze bedraagt jaarlijks per gemeente 33.473,99 euro. (eenmalig is deze kost 36.807,33 met inbegrip van de recruteringskost) voor een raming expert met een anciënniteit van max. 10 jaar. (zie de tabel in bijlage voor een totaal overzicht).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. de samenwerkingsovereenkomst, inclusief bijlagen, met SOLVA betreffende de expert archief - en informatiebeheer goed te keuren.

    • Beleidsondersteuning - aankopen

      • 2022/954 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule- Lastvoorwaarden - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden inzake opdracht 2022/954 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule.
        Feiten, context en motivering

        Aanleiding 

        Op dit moment kunnen burgers, verenigingen, ondernemingen,... binnen de lokale besturen Haaltert, Arendonk en Herenthout enkel telefonisch of per e-mail contact opnemen met het lokaal bestuur om een afspraak te maken bij een bepaalde dienst. Een groot nadeel hierbij is dat burgers enkel tijdens de kantooruren de mogelijkheid hebben om een afspraak vast te leggen. Een online afsprakenmodule zou voor dit proces een grote meerwaarde kunnen bieden.

        Het komt de efficiëntie en effectiviteit van het afsprakenproces ten goede doordat de burger op deze manier op elke plaats en met elk toestel op ieder moment van de dag in de mogelijkheid is om in enkele klikken een afspraak te maken. De duurtijd om een afspraak vast te leggen zal in de toekomst dus veel korter zijn. De burger zal ook voor elk product onmiddellijk kunnen zien welke momenten nog beschikbaar zijn om een afspraak te maken en zo het voor hem best passende moment kunnen boeken. Hij zal ook zelf zijn afspraak nog kunnen wijzigen. Bovendien zal het aantal manuele tussenkomsten van de medewerkers aanzienlijk verlagen doordat er veel minder telefoons en mails zullen verwerkt worden en zal de beschikbare tijd van collega’s optimaal benut worden door een duidelijke bijhorende planningstool.

        Naast het implementeren van een afsprakenmodule en het bijhorende klantengeleidingssysteem willen de lokale besturen in een latere fase van dit traject ook inzetten op digitale afspraken via Teams, Zoom,... Op die manier bieden we burgers de kans om vanop afstand een afspraak te laten doorgaan. Dit betekent een grote tijdswinst voor de burger aangezien deze zich niet meer zal moeten verplaatsen naar het gemeentehuis.

        Naast de specifieke criteria voor de focus ‘innovatieve dienstverlening’ zijn er nog enkele algemene criteria waar hierna graag dieper op ingegaan wordt. Bij het kiezen van de gepaste tool zal gebruiksvriendelijkheid voorop staan. De lokale besturen willen namelijk niet enkel inzetten op een gebruiksvriendelijke online afsprakenmodule, maar willen daarnaast ook gebruik maken van een klantgeleidingssysteem ter plaatse. Hierbij is een klantenzuil voorzien in de inkomhal van het gemeentehuis en sociaal huis als centraal aanspreekpunt voor de burger. Aan de hand van een beperkt aantal vragen zal de burger al snel te weten komen hoe hij verder kan geholpen worden. Iedere burger zal door het gebruiksgemak van de zuil in staat zijn om ermee te werken. Hierdoor wordt een heel groot deel van de bevolking bereikt wat een grote meerwaarde is binnen dit project.

        Een rechtstreeks gevolg van het in gebruik nemen van deze online afsprakenmodule is dat de onthaalmedewerkers veel minder telefoons zullen moeten opnemen en mails verwerken om afspraken vast te leggen. Deze tijdswinst resulteert rechtstreeks in een beter fysiek onthaal van burgers.
        Ieder digitaliseringstraject kent een aantal succesfactoren. Dat geldt ook voor de implementatie van een afsprakenmodule en klantengeleidingssysteem. Daarom is het belangrijk om een degelijk projectplan op te maken waarbij alle verschillende fases en hun eindresultaat worden omschreven. Enkel zo zal de haalbaarheid van het voorstel in kaart kunnen worden gebracht. Het spreekt voor zich dat dit projectplan nog kan wijzigen voor de effectieve aanvang van het project.

        Om de afsprakenmodule zo efficiënt mogelijk in te zetten is een koppeling met "Mijn Burgerprofiel" bij de keuze van de software een element dat beoordeeld zal worden. Ook een link tussen de afsprakenmodule en de gebruikte Office365 pakketten zijn een meerwaarde. In eerste instantie wordt gedacht aan de koppeling met Outlook agenda’s en het digitaal laten doorgaan van een afspraak via Teams.

        Procedure
        De lokale besturen van Haaltert, Arendonk en Herenthout hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, die op 24 oktober 2022 werd goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
        Ingevolge deze opdracht werd lokaal bestuur Haaltert aangeduid om een bestek op te maken voor de verschillende besturen. Op basis van onderling overleg werd het bestek 2022/954 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule opgemaakt.
        De lokale besturen van Haaltert, Arendonk en Herenthout hebben dit bestek reeds laten goedkeuren door hun respectievelijke raden.
        Het betreft een openbare procedure, die zal gepubliceerd worden op 31 januari 2023. De limietdatum voor indiening van de offertes is 3 maart 2023 om 10.00u. Elke offerte die het bestuur na dit tijdstip bereikt, wordt als onregelmatig beschouwd.

        De totale opdracht wordt, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 261.208,75 euro inclusief BTW. Het betreft een volledige raming voor de drie besturen samen. Het aandeel van het lokaal bestuur Haaltert wordt geraamd als volgt:

        1. Noodzakelijke posten

        • installatie: 15.000 euro
        • licenties gedurende 4 jaar: 40.000 euro

        2. Opties (nog te kiezen door het lokaal bestuur aan de hand van het beschikbare budget en de ingediende prijzen)

        • opleiding: 2.000 euro
        • klantenzuil (2 stuks): 11.600 euro
        • ticketprinter (2 stuks): 1.600 euro
        • monitors (2 stuks): 1.350 euro

        Dit zijn bedragen zonder BTW.

        Deze uitgave voor het lokaal bestuur Haaltert gebeurt met het budget ingeschreven op:

        • Investering: 2023/ACTIE-5/0119-01/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-43/U/0

        • Licenties: 2023/GBB-CBS/0119-01/6141011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/0

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in actie 5: Pas een kritisch financieel beheer toe, digitaliseer en optimaliseer waar mogelijk of nodig is.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Jan Schelfhout
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2022/954 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.

        artikel 2. goedkeuring te geven om voormeld bestek uit te schrijven als een openbare procedure.

        artikel 3. goedkeuring te geven aan de publicatiedatum van 31 januari 2023 en het tijdstip voor indienen van 3 maart 2023 om 10.00u. 

        artikel 4. deze opdracht te ramen tegen 261.208,75 euro inclusief BTW.

        artikel 5. de uitgave van deze opdracht te voorzien in:

        • Investering: 2023/ACTIE-5/0119-01/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-43/U/0

        • Licenties: 2023/GBB-CBS/0119-01/6141011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/0

    • Financiën

      • Kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert: budget 2023 - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        Op 20 november 2022 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert ingediend via mail. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.

        Feiten, context en motivering

        Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.

        Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 06 december 2022 een gunstig advies.

        Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.

        Het ingediende budget voor het dienstjaar 2023, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:

        exploitatietoelage

        investeringstoelage

        17 968,62 euro

        0,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II hoofdstuk III afdeling 1 betreffende het meerjarenplan en afdeling 2 betreffende het budget.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II afdeling I betreffende het meerjarenplan en afdeling V betreffende het budget. .
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur Haaltert en de gemeente Haaltert betreffende de meerjarenplannen 2020-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 mei 2019
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2023:

        Bedrag

        17 968,62 euro

        0,00 euro

        Overig beleid

        GBB-CBS

        GBB-CBS

        Jaar Budget Code (JBR)

        0790-01/6494000

         0790-01/6640000

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.

        Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Budgetwijziging 2022/1 kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022/1 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
        Feiten, context en motivering

        Op 20 november 2022 werd de budgetwijziging via mail aan de gemeente bezorgd.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 06 december 2022 een gunstig advies.

        Deze budgetwijziging omvat het volgende:

        • Overdracht van het investeringsbudget van 2021 naar 2022, betreffende de vervanging van de centrale verwarming:
          De budgetten werden voorzien in 2020 en 2021. Wegens omstandigheden konden de werken pas midden 2022 worden beëindigd.
          Hierdoor dienen er nog 2 saldofacturen worden betaald in 2022 van Micconsult (1 352,18 euro) en Utel (24 478,22 euro).
        • Overschot op investeringen.
          De kerkfabriek was eigenaar van een appartement te Aalst. Er werd overwogen om dit appartement te renoveren. In overleg met de gemeente werd akkoord bekomen om 50% van de huurinkomsten over te boeken naar de investeringen om deze werken te financieren.
          Omwille van de hoge renovatiekosten werd beslist om dit appartement te verkopen.
          Ondertussen was het overschot opgelopen tot 7 000,00 euro. Deze budgetwijziging houdt in:
          -voor jaar N-1 de verwijdering van de voorziene overboeking van exploitatie naar investering.
          -voor jaar N-2 rechtzetting uit het verleden.
        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II, afdeling VI.
        • Decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II, hoofdstuk III, afdeling2.
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
         
        Besluit

        artikel 1. De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2022/1 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.

        artikel 2. Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Administratief toezicht op de jaarrekening 2021 - Kennisname

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën.

        Feiten, context en motivering

        Uit het besluit van de gouverneur blijkt dat de jaarrekening 2021 een juist en volledig en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.

        Juridische gronden
        • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 tot en met 262.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
        • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen
          2 tot en met 4.
        • Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Haaltert.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2022 tot vaststelling van de jaarrekening 2021 van de gemeente.
        Financiële gevolgen

        Dit besluit heeft geen financiële gevolgen

        Besluit

        Artikel 1. de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen.

    • Omgeving - planning en vergunningen

      • Rooilijn - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van de rooilijn inzake het gedeeltelijk verplaatsen van trage weg 67.

        Feiten, context en motivering

        Aanvraag

        De bewoners van het huis gelegen Landlede 38, 9451 Kerksken vragen de gedeeltelijke verplaatsing aan van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken. Zij zijn eigenaar van het perceel sectie A nr. 334d en hebben een vijftal jaren geleden ook het achterliggend perceel sectie A 216c aangekocht.  Met deze aankoop zouden de aanvragers beide stukken grond, die nu gescheiden worden door voetweg 67 kunnen laten aansluiten aan elkaar.  Hierdoor zou het makkelijker worden om de percelen te onderhouden en een waardevol stuk natuur uit te bouwen, bestaande uit bloemende planten, heesters en boomgaard. 

        Zij vragen de gedeeltelijke verplaatsing ook aan omdat momenteel het huidig tracé van genoemde voetweg op een niet officiële wijze in 1997 door de aangelanden werd verplaatst.  Met andere woorden, het tracé van de huidige ligging stemt niet overeen met de ligging van de voetweg volgens de Atlas der Buurtwegen. Wanneer de verplaatsing van de voetweg wel zou gebeuren zou de ligging van de voetweg en de atlas weer overeenkomen. Bovendien ligt het huidige tracé van de voetweg ook door het perceel A 328 d waar gewassen worden geteeld en de voetweg zelf nagenoeg onherkenbaar is.  Bij verplaatsing zou het nieuwe tracé niet meer in een perceel bestemd voor akkerbouw liggen.

        Beoordeling

        Het dossier tot het gedeeltelijk verplaatsen van voetweg  67 in de deelgemeente Kerksken werd opgemaakt door landmeter-expert De Saedeleer Guido, bureel houdend te 9400 Ninove, Onderwijslaan 9 (beëdigd door de rechtbank van Eerste Aanleg zetelende in Burgerlijke zaken te Dendermonde dd. 23/09/2016).

        1) Kadastrale omschrijving:

        Het goed is ten kadaster gekend onder Haaltert, 3de Afdeling-Kerksken, sectie a  delen van nrs. 216C, 334d en 328 d.

        2) Economische ligging:

        Het is een vrij landelijke ligging en van enige economische of handelsligging is er geen sprake.

        3) Stedenbouwkundige ligging:

        Volgens het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegam liggen de delen van de percelen sectie A nrs. 216c, 334d en 328 d in landschappelijk waardevol agrarisch gebied

        4) Onroerend erfgoed:

        Volgens het plan van cultuur en erfgoed, te raadplegen op Geopunt Vlaanderen, zijn de delen van de percelen gelegen in het beschermd cultuurhistorisch landschap de Vallei van de Molenbeek (fase 2)

        5) Voorkooprecht:

        Volgens Geopunt Vlaanderen is er geen voorkooprecht voorzien op de delen van de percelen.

        6) Watertoets:

        Volgens het plan van overstromingsgevoelige gebieden 2017 (watertoets), vermeld op Geopunt Vlaanderen , zijn de kwestige delen van percelen niet gelegen in een overstromingsgebied.

        7) beschrijving van het af te schaffen deel van de voetweg:

        Volgens de Atlas der Buurtwegen is de voetweg gelegen over de delen van percelen 216c, 334d en 328d.  Dit deel van de voetweg wordt op de dag van vandaag niet meer gebruikt door wandelaars zoals het deel van de voetweg terug te vinden is in de Atlas der Buurtwegen.  De huidige ligging van de voetweg is dus verschillend van de ligging volgens de Atlas der Buurtwegen (zie plan in bijlage). Zowel de huidige ligging van de voetweg als de ligging in de Atlas der Buurtwegen doorsnijdt de eigendom van de aanvrager.

        8) Beschrijving van de nieuwe voetweg:

        de oorspronkelijke voetweg loopt volgens de Atlas der Buurtwegen dwars over het perceel, sectie A nr. 216c en loopt zo verder over de percelen 334 d en 328 d.  Om de percelen makkelijker te kunnen onderhouden wenst men de voetweg gedeeltelijk te verleggen langsheen de linker perceelsgrens van het perceel 216c. Dit perceel is eigendom van de aanvragers en door de gedeeltelijke verplaatsing wordt de eigendom niet meer doorgesneden, maar langs de grens gelegd.  Hierdoor worden de percelen 334d en 328d eveneens ontlast van de voetweg nr. 67 en bij gevolg worden ook deze eigendommen niet meer doorsneden door de genoemde voetweg.

        9) Motivatie voor de gedeeltelijke verplaatsing van de voetweg:

        De aanvragers hebben enkele jaren geleden het achterliggende perceel A 216c aangekocht.  Op vraag van de buren werd in 1997 de voetweg (op niet officiële wijze- geen dossiers voorhanden) verlegd langsheen de perceelsgrens.  De aanvragers zouden beide percelen willen laten aansluiten op mekaar, zodat men het achterliggende perceel beter kan onderhouden.  Men wenst het perceel namelijk te beplanten en een boomgaard te voorzien. De bedoeling is om de voetweg te herleggen langsheen de linker perceelsgrens van het perceel A 216c.  De beleving van de voetweg veranderd amper tot niets en sluit aan op de buurtweg nr. 23 zoals voorheen ook het geval was.

        Toets decreet gemeentewegen

        Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;

        Artikel 2 van het decreet Gemeentewegen omschrijft het volgende;

        - 6° gemeenteweg: een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond;

        - 10° trage weg: een gemeenteweg die hoofdzakelijk bestemd is voor niet-gemotoriseerd verkeer;

        Artikel 5 van het decreet Gemeentewegen bepaalt onder;

        - 5° gemeentelijk rooilijnplan: grafisch verordenend plan waarbij de huidige en toekomstige grenzen van een of meer gemeentewegen worden bepaald. Het gemeentelijk rooilijnplan geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de gemeenteweg opgenomen zijn of opgenomen zullen worden;

        Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.

        Gezien artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet er rekening dient gehouden te worden met volgende principes:

        1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

        2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

        3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

        4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

        5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. Overwegende dat de wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt kan worden gemotiveerd;

        1) Algemeen belang

        Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang. Heel concreet kunnen wij in dit geval stellen dat het algemeen belang zeker niet geschaad wordt, integendeel want de gedeeltelijke verplaatsing is voor alle betrokken partijen een winwin situatie vermits:

        • Het nieuwe tracé loopt niet meer door een akker, met als gevolg dat de bedding van de voetweg niet steeds wordt bewerkt.  Hierdoor zal het nieuwe tracé  van de voetweg steviger en duurzamer zijn, wat het gebruiksgemak verhoogt;
        • Het nieuwe tracé zal om bovenvermelde redenen gemakkelijker te onderhouden zijn door de gemeente;
        • Het nieuwe tracé vertoont geen bochten of hoeken van 90 °, zoals het oude tracé, wat het gebruiksgemak doet toenemen voor iedere gebruiker.
        • Het nieuwe tracé verbindt net als het oude tracé buurtweg 68 met buurtweg 23.  Er is geen noemenswaardig verschil.

        2) Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing

        Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering die gemotiveerd dient te worden. Blijkens de memorie van toelichting bij het nieuwe decreet werd deze motiveringsplicht in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.

        Het verleggen van het tracé van deze buurtweg gaat  niet in tegen de  hierboven vermelde doelstellingen van het decreet, omdat alle betrokken partijen voordeel halen uit de verplaatsing (zie punt 1 algemeen belang).

        3) Verkeersveiligheid en ontsluiting aangrenzende percelen

        Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.  Alle betrokken percelen kunnen ontsluiten via buurtweg 23, zoals ze ook al voorheen deden. De verkeersveiligheid blijft bij verplaatsing ongewijzigd.

        4) Gemeentegrensoverschrijdend perspectief

        Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief. In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan één van de buurgemeenten aan, noch kan door de vestiging van voorliggend tracé enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.

        5) Actuele functie – toekomstige functies

        Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden. Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak om trage wegen te herwaarderen of te beschermen door een feitelijk traject op te nemen bij de openbare wegenis. De toekomstige generaties komen bij het vestigen van de nieuwe trage weg niet in het gedrang.

         

        Juridische gronden

        Algemene bevoegdheidsgrond

        • Decreet lokaal bestuur van  22 december 2017 artikel 56

        Bijzondere bevoegdheidsgronden

        • Decreet van 3 mei 2019 betreffende de gemeentewegen
        Beleidstoets

        Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.

        Financiële gevolgen

        De aanvragers zullen de welvoeglijkheidsvergoeding ten bedragen van 250 euro aan het gemeentebestuur van Haaltert betalen na de definitieve vaststelling van de rooilijn bij het gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 67 te Kerksken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: goedkeuring te geven aan de voorgestelde gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken.

        Artikel 2: voorliggend ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan met de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken voorlopig vast te stellen

        Artikel 3: het college van burgemeester en schepen te gelasten met de organisatie van het voorgeschreven openbaar onderzoek.

    • Welzijn - beleidszaken

      • Onderwijs - Huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement betreffende de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        Alle basisscholen binnen de gemeente Haaltert maken gebruik van een digitaal aanmeldingssysteem om leerlingen te kunnen inschrijven voor schooljaar 2023-2024. De inschrijvingen worden voorafgegaan door een aanmeldingsprocedure. De schoolbesturen, bestaande uit Go! Scholengroep 19 Dender, Katholiek Onderwijs Denderhoutem en Vrij onderwijs regio Aalst, richten in samenwerking met het lokaal bestuur een ombudsdienst op.

        Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht, waardoor de beslissingen van de ombudsdienst bindend zijn voor de scholen die eraan verbonden zijn.

        De ombudsdienst inschrijvingen staat in voor de eerstelijnsbehandeling van:

        • Klachten en vaststellingen over technische fouten of zuiver materiële vergissingen voor of na de definitieve toewijzingen.
        • Vragen over een erkenning van de uitzonderlijke situatie van een in te schrijven leerling.
        • De evaluatie van de behandelde klachten en vaststellingen met het oog op eventuele bijsturing van de aanmeldingsprocedure.

        Voor de werking van de ombudsdienst wordt een huishoudelijk reglement opgesteld (in bijlage) dat ter goedkeuring wordt voorgelegd op de gemeenteraad van 30 januari 2023.

        Juridische gronden

        Algemene bevoegdheid:

        • artikel 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Bijzondere bevoegdheid

        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing en reglement kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.

        Financiële gevolgen

        Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: goedkeuring te geven aan het huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden.

De mondelinge vragen van raadslid Pieter De Spiegeleer werden ter zitting beantwoord of zullen schriftelijk beantwoord worden.

De mondelinge vragen van raadslid Jan Schelfhout werden ter zitting beantwoord of zullen schriftelijk beantwoord worden.

De voorzitter sluit de zitting op 30/01/2023 om 20:38.

Namens Gemeenteraad,

Katlijn Copriau
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad