Terug
Gepubliceerd op 20/01/2023

Agenda  Gemeenteraad

ma 30/01/2023 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 19 december 2022 goed te keuren.

      • Aanduiden vertegenwoordigers voor het beheerscomité van de Interlokale vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen

        Aanduiding van nieuwe vertegenwoordigers voor het beheerscomité van de interlokale vereniging regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen.

        De gemeenteraad wordt gevraagd 2 afgevaardigden aan te duiden voor het beheerscomité van de interlokale vereniging Zuid-Oost-Vlaanderen.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Dading - Beëindiging gerechtelijke procedure Bruulpark door een dading - Goedkeuring

        Het lokaal bestuur Haaltert is betrokken in een gerechtelijke procedure tegen BVBA RUB. Deze procedure heeft betrekking op de bouw van residentie Bruulpark, waarbij de aannemer enerzijds de rooilijn niet had gerespecteerd en anderzijds delen van het openbaar domein had beschadigd en ingenomen.

        Door de dading worden verdere ongemakken, kosten, onzekerheden, … van de procedure vermeden.

        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de dading tot beëindiging van de gerechtelijke procedure betreffende het Bruulpark.

    • Personeel

      • Samenwerkingsovereenkomst - Ter beschikking stellen expert archief - en informatiebeheer via SOLVA - Goedkeuring

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft een expert archief - en informatiebeheer nodig om te kunnen voldoen aan de wettelijke verplichtingen in het kader van het decreet lokaal bestuur. In het kader van intergemeentelijke samenwerking, en de visie om hier meer op in te zetten om expertise te kunnen delen, en op die manier ook marktconforme profielen aan te trekken, is het voorstel om via SOLVA een expert archiefbeheer- en beleid te delen met enkele andere gemeente (Denderleeuw en Erpe- Mere). Aan de gemeenteraad wordt bijgevolg gevraagd een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met SOLVA in die zin.

    • Beleidsondersteuning - aankopen

      • 2022/954 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule- Lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

        Op dit moment kunnen burgers, verenigingen, ondernemingen,... binnen de lokale besturen Haaltert, Arendonk en Herenthout enkel telefonisch of per e-mail contact opnemen met het lokaal bestuur om een afspraak te maken bij een bepaalde dienst. Een groot nadeel hierbij is dat burgers enkel tijdens de kantooruren de mogelijkheid hebben om een afspraak vast te leggen. Een online afsprakenmodule zou voor dit proces een grote meerwaarde kunnen bieden.

        De gemeenteraad wordt gevraagd een bestek goed te keuren voor een klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule.

    • Financiën

      • Kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert: budget 2023 - aktename

        Op 20 november 2022 werd het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert ingediend.
        Het erkend representatief orgaan gaf op 06 december 2022 een gunstig advies.
        De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.

      • Budgetwijziging 2022/1 kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert - aktename

        Op 20 november 2022 werd de budgetwijziging 2022/1 via mail aan de gemeente bezorgd.
        Het erkend representatief orgaan gaf op 06 december 2022 een gunstig advies.
        De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging 2022/1 voor de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.

      • Administratief toezicht op de jaarrekening 2021 - Kennisname

        Uit het besluit van de gouverneur blijkt dat de jaarrekening 2021 een juist en volledig en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.

        Aan de raad wordt gevraagd kennis te nemen van het schrijven van de gouverneur (het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën).

    • Omgeving - planning en vergunningen

      • Rooilijn - Voorlopige vaststelling van het rooilijnplan voor de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken - Goedkeuring

        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van de rooilijn inzake het gedeeltelijk verplaatsen van trage weg 67. Nadien kent deze procedure in een volgende fase een openbaar onderzoek.

    • Welzijn - beleidszaken

      • Onderwijs - Huishoudelijk reglement voor de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden - Goedkeuring

        Alle basisscholen binnen de gemeente Haaltert maken gebruik van een digitaal aanmeldingssysteem om leerlingen te kunnen inschrijven voor schooljaar 2023-2024.

        Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht, waardoor de beslissingen van de ombudsdienst bindend zijn voor de scholen die eraan verbonden zijn.

        De gemeenteraad wordt gevraagd om het huishoudelijk reglement betreffende de ombudsdienst inschrijvingen digitaal aanmelden goed te keuren.

Namens Gemeenteraad,

Katlijn Copriau
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad