Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/08/2023 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Pieter De Bosscher, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Kim Bliki, waarnemend algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 28/08/2023 om 20:02.

De voorzitter verontschuldigt raadsleden Nathalie Meganck en Koen Vijverman voor hun afwezigheid.

Bij de start van de gemeenteraad drong de oppositie bij monde van Vlaams Belang en Centrumlijst aan op de behandeling in openbare zitting van het besloten punt betreffende de audit. De voorzitter heeft de argumentatie weerlegd en het agendapunt werd in besloten zitting behouden.

Tijdens de behandeling van de aanvullende agendapunten legde de burgemeester een verklaring af. Ook de fracties CD&V en Vooruit legden een verklaring af.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 26 juni 2023 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.

        Bijzonderheden i.v.m. het zittingsverslag van de raad van 26 juni 2023:

        Door technische overmacht werden de zittingen wel geregistreerd, maar ze zijn in sommige geluidsfragmenten (deel 1, 5, 6, 7) moeilijker verstaanbaar. Door een technische storing aan het begin van de raad voor maatschappelijk welzijn ontbreken ook agendapunt 1 (goedkeuring notulen van de vorige vergadering) en het begin van agendapunt 2.

        Het zittingsverslag bestaat uit onderstaande delen:

        Fragment  Onderwerp  Geluidskwaliteit Duur
        Deel 1  agendapunt 2 van raad voor maatschappelijk welzijn  Moeilijker verstaanbaar  4 min 50
        Deel 2  agendapunt 2-5 van de raad voor maatschappelijk welzijn + gemeenteraad agendapunt 1-7  Goed verstaanbaar  29 min 35
        Deel 3  gemeenteraad agendapunt 7-23 + start van de variapunten  Goed verstaanbaar  30 min 55
        Deel 4

         gemeenteraad variapunten (fractie Centrumlijst)

         Goed verstaanbaar  36 min 43
        Deel 5  gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang)  Moeilijker verstaanbaar  48 sec
        Deel 6  gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang)  Moeilijker verstaanbaar  7 min 16
        Deel 7  gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang)  Moeilijker verstaanbaar  11 min 37
        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 41 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2023 goed te keuren.

      • Buitengewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zefier op 19 december 2023 om 14 uur - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de agenda voor de Buitengewone algemene vergadering van Zefier en bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers op 19 december 2023 om 14 uur.
        Feiten, context en motivering

        De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zefier.

        De gemeente werd per mail van 12 juni 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene vergadering van Zefier die op 19 december 2023 om 14 uur plaats heeft in Notariskantoor Berquin, Lloyd Georgelaan 11 te Brussel met volgende agenda:

        Agenda

        1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.

        2. Kennisname van de volgende verslagen:
        i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
        ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
        iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

        3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.

        4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

        5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.

        6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.

        7. Volmacht voor de formaliteiten.

        Naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) dient Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV.
        In dat verband heeft de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben.
        De wijzigingen aan de statuten van Zefier dienen notarieel te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente Haaltert te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering.

        Een ondertekend afschrift van het gemeenteraadsbesluit en de volmacht moeten uiterlijk op 15 december 2023 bezorgd worden aan Zefier via info@zefier.be.

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: art. 40-41
        • Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432 3°
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        Artikel 1. De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
        Artikel 2. Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 om 14 uur en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
        De agenda omvat volgende punten:
        1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
        2. Kennisname van de volgende verslagen:
        i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
        ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
        iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
        3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
        4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
        5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
        6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
        7. Volmacht voor de formaliteiten.
        Artikel 3. De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren.
        Artikel 4. De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
        Artikel 5. Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
        Artikel 6. Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan de belanghebbenden en Zefier.
      • Aanduiden vertegenwoordigers voor de Buitengewone Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zefier - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding
        De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven over de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de Buitengewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zefier.
        Feiten, context en motivering

        Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:

        Effectief: Paulette Looze

        Plaatsvervanger: Veerle Baeyens

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432, alinea 3 en art. 445
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Gestemd: Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Phaedra Van Keymolen, Nico Roelandt, Sofie Coppens, Bart Welleman, Bart Ottoy, Roger Coppens, Paulette Looze, Willy Impens, Johan Soffriau, Sabine De Coninck, Anita De Bruyn, Marc De Schutter, Mark Beelaert, Peter De Smet, Tom Sorgeloos, Pieter De Spiegeleer, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Nancy Van Landuyt, Laurent Volckaert, Veerle Baeyens
        Stemmen voor: 14
        Stemmen tegen: 9
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 14 stemmen voor, 9 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit
        artikel 1. o m raadsvoorzitter Paulette Looze voor te stellen als vertegenwoordiger (paulette.looze@haaltert.be).
        artikel 2. om burgemeester Veerle Baeyens voor te stellen als plaatsvervanger (burgemeester@haaltert.be).
        artikel 3. een afschrift van dit besluit te bezorgen aan de belanghebbenden.
      • Voorstel tot statutenwijziging Toerisme Scheldeland vzw - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding
        De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het voorstel tot statutenwijziging van Toerisme Scheldeland vzw.
        Feiten, context en motivering

        Via mail van 21 juni 2023 stuurde Toerisme Scheldeland vzw een voorstel tot statutenwijziging door, aangepast naar de nieuwe vzw-wetgeving waaraan de statuten vanaf 1/1/2024 moeten voldoen. Zij wensen enkele vereenvoudigingen door te voeren. Hierbij denken ze o.a. aan de verkiezing van 2 co-voorzitters gedurende 6 jaar.

        De volgende documenten mailden zij door als bijlage en zijn bij dit agendapunt terug te vinden in de bijlage:

        • De huidige statuten
        • Het voorstel tot nieuwe statuten
        • De aanpassingen die worden voorgesteld, nog eens apart samengevat.

        Toerisme Scheldeland vzw vraagt om dit te agenderen op de gemeenteraad en hen de beslissing te bezorgen (heidi.schaght@oost-vlaanderen.be), zodat ze de statuten op de Algemene Vergadering van Toerisme Scheldeland vzw dd. 23 november 2023 ter goedkeuring kunnen voorleggen.

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • art. 40-41 decreet over lokaal bestuur
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Intergemeentelijke samenwerking: art. 388 decreet over lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        artikel 1. goedkeuring te geven aan het voorstel tot statutenwijziging van Toerisme Scheldeland vzw.
        artikel 2. een afschrift van dit besluit te bezorgen aan de belanghebbenden.
      • Vertegenwoordiging Dendergemeenten in Lokale Actiegroep Leader (LAG) Vlaamse Ardennen tot Dender - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding

        De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de kandidatuur van de heer Guido De Padt als vertegenwoordigend lid voor de gemeenten van de Denderregio in de Lokale Actiegroep Leader (LAG) Vlaamse Ardennen tot Dender.

        Feiten, context en motivering

        De gemeenten Ninove, Haaltert, Erpe Mere en Denderleeuw (met deelgemeenten Iddergem en Welle) worden in de ontwerptekst van de Lokale Ontwikkelingsstrategie (LOS) van het nieuwe LEADER-gebied ‘Vlaamse Ardennen tot Dender’ 2023-2027 bijgeschreven in het tot voorheen gekende Leadergebied Vlaamse Ardennen. LEADER  is het Europees subsidieprogramma voor plattelandsontwikkeling. In gemeenten die deel uitmaken van het LEADER-gebied kunnen organisaties en overheden subsidies aanvragen voor plattelandsprojecten. Naast een subsidie is LEADER in de eerste plaats een methodiek voor lokaal gedragen gebiedsontwikkeling. In de ontwerptekst van het dit najaar door Europa goed te keuren LOS worden daarom de lokale noden en de ontwikkelingsdoelstellingen omschreven van de regio Vlaamse Ardennen tot Dender. Zo wordt het kader uitgezet waarbinnen  overheden en organisaties de komende 5 jaren subsidies kunnen aanvragen.
        Plaatselijke publiek-private samenwerkingsverbanden, de zogenaamde Lokale Actiegroepen (LAG), creëren, realiseren en volgen deze lokale ontwikkelingsstrategieën op. De LAG is een aangeduid beheerscomité voor het lokale Leadergebied.  De LAG zorgt dat de subsidies aangewend worden voor kwaliteitsvolle projecten. Daarnaast zorgt de LAG ook voor de nodige adviezen, communicatie en begeleiding van de projecten.

        De LAG Vlaamse Ardennen tot Dender is als volgt samengesteld (onder voorbehoud van definitieve samenstelling na goedkeuring Europa):

        Provincie - provincieraadslid Landbouw - ABS
        Provincie - provincieraadslid Landbouw - Boerenbond
        Lokale besturen V.A. – burgemeester (x2) Landbouw/platteland -Boerennatuur
        Lokale besturen Dender -burgemeester Erfgoed - EVA
        Streekontwikkeling - SOLVA Landschap - RLVA
        Toerisme -TVA Natuur - Natuurpunt
        Welzijn & wonen – te bepalen Recreatie  - PASAR
        Vorming/kennisinstelling - Avansa Tewerkstelling, rurale economie en arbeidsmarkt - ondernemer
          Tewerkstelling, rurale economie en arbeidsmarkt - ondernemer

        De taken van een vertegenwoordiger in het LAG zijn de volgende:

        De leden garanderen dat zij zich van de toegekende taken kunnen kwijten en ondertekenen hiertoe een engagementsverklaring.

        Taken op projectniveau

        • Lezen van projectideeën
        • Beoordeling en selectie van projecten
        • Opvolgen, evalueren en bijsturen van projecten
        • Advies en begeleiding van promotoren tot op een niveau dat kan verwacht worden van een LAG-lid.

        Taken op programmaniveau

        • De LAG-leden zijn samen verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Ontwikkelingsstrategie.
        • De LAG-leden zijn ambassadeurs van de LEADER-methodiek.
        • De LAG-leden nemen maximaal deel aan het vormingsprogramma.
        • De LAG-leden zijn verantwoordelijk voor de communicatie over LEADER naar de regionale bevolking, organisaties en overheden
        • De LAG-leden nemen zoveel mogelijk deel aan de eigen activiteiten (bijv. lerende netwerken) of aan activiteiten georganiseerd op Vlaams of Europees niveau.

        Taken/tijdsbesteding per jaar als LAG-lid

        • Aanwezigheid op gemiddeld 5 vergaderingen per jaar:
          • 1 voor de bespreking van de projectideeën
          • 1 voor de beoordeling en selectie
          • 2 voor inhoudelijke vergaderingen – bijv. over de thema's, verdiepende werking LAG
          • 1 over de stand van zaken projecten
          • 1 x per jaar projecten lezen, beoordelen (voorbereidend werk)
          • Aanwezigheid op 2 andere activiteiten (vorming, netwerking) per jaar
          • Facultatief: projecten begeleiden

        De heer Guido De Padt, burgemeester van Geraardsbergen, stelt zich kandidaat om de gemeenten uit de Denderstreek binnen het Leadergebied te vertegenwoordigen in de LAG. De heer De Padt, maakte in de vorige LEADER-periode ook reeds deel uit van de LAG en stelt zijn ervaring ter beschikking als vertegenwoordiger van de Dendergemeenten in het gebied.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheden:

        • Decreet Lokaal bestuur 22 december 2017, art. 41

        Bijzondere bevoegdheden:

        • Ontwerptekst Lokale Ontwikkelingsstrategie LEADER Vlaamse Ardennen tot Dender
        • Mail van 3 juli 2023, met vraag van Dienst Platteland POV omtrent formalisatie kandidatuur de heer De Padt
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. - De raad geeft goedkeuring aan de kandidatuur van de heer Guido De Padt als vertegenwoordigend lid voor de gemeenten van de Denderregio in de Lokale Actiegroep Leader (LAG) Vlaamse Ardennen tot Dender.

        Art. 2. - Dit besluit wordt overgemaakt aan de provincie Oost-Vlaanderen, dienst Landbouw en Platteland.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Dading - Beëindiging geschil aanleg Processieweg - Holbeekweg door een dading - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de dading tot beëindiging van het geschil betreffende de aanleg van weg- en rioleringsinfrastructuur in Processieweg en Holbeekweg.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 6 augustus 2020 de overheidsopdracht 2020/837 Aanleg van weg- en rioleringsinfrastructuur in Processieweg en Holbeekweg te Haaltert goedgekeurd. Deze opdracht werd gegund aan BV Pevenage en Zoon, die deze opdracht in onderaanneming aan NV De Vriese Raf heeft uitgesteed voor wat betreft de asfaltering.

        De werken van asfaltering zijn gebrekkig uitgevoerd, en dit werd gemeld aan de hoofdaannemer. Deze heeft zijn onderaannemer hiervan op de hoogte gesteld, die een poging heeft ondernomen om de herstellingen uit te voeren. Deze waren nog steeds niet afdoende waardoor het lokaal bestuur Haaltert op 27 februari 2022 een PV van ingebrekestelling heeft overgemaakt aan BV Pevenage en Zoon.

        Hierop is een gerechtelijke procedure gestart tussen de beide aannemers waarbij het lokaal bestuur Haaltert niet als partij betrokken was, niettegenstaande de vragen van beide aannemers. 

        Alle partijen zijn vervolgens in overleg gegaan en zijn tot een globaal akkoord gekomen, dat werd uitgewerkt in een dading. Ten aanzien van het lokaal bestuur Haaltert wordt het volgende afgesproken (samengevat):

        • herstel en verdere afwerking van twee zones aan te geven door studiebureau Meso;
        • kosten voor rafactie t.b.v. 663,42 euro worden in mindering gebracht op de factuur van BV Pevenage en Zoon;
        • vermindering van de factuur van BV Pevenage en Zoon met 13.668,14 euro;
        • samen wordt er 14.331,56 euro in mindering gebracht op de factuur van BV Pevenage en Zoon.
        • gedeeltelijke vrijgave van de borg ten voordele van BV Pevenage en Zoon.

        Het lokaal bestuur Haaltert gaat akkoord met deze dading. Hierdoor worden verdere ongemakken, kosten, onzekerheden, … van een procedure vermeden.

        Deze dading zal ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad van 28 augustus 2023.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet over lokaal bestuur art. 41, 17°
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de dading tot beëindiging van het geschil betreffende de aanleg van weg- en rioleringsinfrastructuur in Processieweg en Holbeekweg.

    • Beleidsondersteuning - patrimonium

      • Onroerend patrimonium - Aankoop hoekpand te 9450 Haaltert, Stationsstraat - Bruulstraat n.a.v. onteigeningsprocedure - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de aankoop van de panden gelegen op de hoek van de Stationsstraat en de Bruulstraat.

        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert wenst in het belang van de verkeersveiligheid, het sociale woningaanbod (i.e. bindend sociaal objectief) en de opwaardering van de dorpscentra over te gaan tot de herinrichting van de buurt en infrastructuur rond het Sint-Goriksplein. Deze herinrichting maakt ook deel uit van het meerjarenplan van het lokaal bestuur Haaltert.

        Anderzijds vloeit de noodzaak tot het oprichten van (voldoende) sociale woningen, waarvoor de Sociale Huisvestingsmaatschappij (SHM) Denderstreek een partner is van het lokaal bestuur Haaltert, voort uit het bindend sociaal objectief dat tegen 2025 moet gerealiseerd worden.

        Op heden wordt dit plein omgeven door een gesloten bouwblok, met centraal private tuintjes/koertjes behorend aan de bestaande panden rondom. Voorliggend project kader zodoende tevens in de opwaardering van deze omgeving, met herstel van de pleinfunctie.

        De SHM heeft op heden alle nodige panden en gronden verworven om deze doelstelling van algemeen nut te kunnen bereiken, met uitzondering van het pand gelegen op de hoek van de Stationsstraat en de Bruulstraat, met adres 9450 Haaltert, Stationsstraat 9, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816F en het pand gelegen met adres 9450 Haaltert, Bruulstraat 1A, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816G.

        Om deze panden te kunnen verwerven werd een onteigeningsprocedure opgestart. De gemeenteraad stelde het rooilijnplan ‘Wijziging Bruulstraat (deel)’ en het onteigeningsplan ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’ daartoe definitief vast in zitting van 28 november 2022.

        Op 6 maart 2023 werd de gerechtelijke onteigeningsprocedure ingeleid bij dagvaarding. Binnen deze procedure wordt de onteigening betwist, waarbij de eigenaars daarnaast ook een administratief wegenberoep instelden bij de Vlaamse Regering ten aanzien van het rooilijnplan en een beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen ten aanzien van het definitieve onteigeningsbesluit.

        Na eerdere pogingen werden binnen deze procedure opnieuw onderhandelingen aangevat met de eigenaars van deze onroerende goederen. Dit ook met tussenkomst van de SHM en de landmeters-experts van beide partijen.

        Na onderhandeling werd tot volgende uitgangspunten gekomen waarmee het college van burgemeester en schepenen zich akkoord verklaart:

        • De aankoop van de onroerende goederen zoals opgenomen in het onteigeningsplan aan de totale som van 668.828 euro tot slot van alle rekening. Hierin zitten dus alle vergoedings- of schadeposten begrepen voor het geheel van de innames en dit zowel wat de eigenaars als eventuele gebruikers betreft.
        • De eigendomsoverdracht en betaling wordt onmiddellijk bij het verlijden van de akte voorzien. In afwijking hiervan zal het gebruiksgenot nog tot 31 oktober 2023 bij de verkopers berusten, waartegen de lopende handels- en woninghuren beëindigd dienen te worden. De verkopers garanderen dat zij op 1 november 2023 de panden vrij van enig huur- of gebruiksrecht aanleveren, bij gebreke waaraan zij de door de gemeente geleden schade (tijdsverlies, opzegkosten, …) dienen te vergoeden.

        De aankoop overeenkomstig deze uitgangspunten strekt tot algemeen nut en kan de voorgenomen doelstellingen verzekeren. Voordeel bestaat er bijkomend in dat de gerechtelijke procedures en beroepen beëindigd kunnen worden, zonder verder tijdsverlies en kosten. Enerzijds staat de SHM op het punt om de sloopvergunning voor de site aan te vragen, waarin deze panden geïntegreerd dienen te worden. Een opdelen van deze vergunning en werken zou extra kosten met zich meebrengen. Anderzijds noodzaakt ook de gemeentelijke planning een spoedige sloop opdat de voorbereidende nutswerken doorgang kunnen vinden. Ook hier zou een verdere vertraging extra kosten met zich meebrengen.

        Dat de finale aankoopsom afwijkt van de schattingsprijs is in voorliggend geval te verantwoorden vanwege diverse redenen. Enerzijds werd binnen de onteigeningsprocedure een wederbeleggingsvergoeding van 13,5 % aangeboden bovenop de venale waarde en diende rekening gehouden te worden met extra schadeposten zoals gederfd huurgenot, verhuiskosten, technische expertise en gerechtskosten. Ook de landmeter-expert van de verkopers kwam tot een hogere waarde van deze panden. Anderzijds strekt de aankoop tot openbaar nut en maakt dit een realisatie mogelijk zonder meerkosten wegens tijdsverlies, wat de sloop door de SHM betreft alsook de door de gemeente ingeplande wegen- en omgevingswerken in de omgeving van het Sint-Goriksplein.

        Verder moet het uitgesteld genotsrecht het in hoofde van de verkopers mogelijk maken om de lopende huurovereenkomsten te beëindigen, waarbij ook de huurders een correcte en voldoende lange periode krijgen om een alternatieve handelsruimte of woning te zoeken. De gemeente zal hun hierin indien nodig of gewenst begeleiden. De eerst mogelijke en meest gunstige aanvangsdatum voor de sloopwerken wordt in november 2023 voorzien, zodat de panden op dat ogenblik vrij van iedere huur in gebruik kunnen worden genomen.

        Bovenstaande indachtig komt de aankoop verantwoord voor. Het college van burgemeester en schepen wordt verzocht deze aankoop en uitgangspunten principieel goed te keuren, ter voorlegging aan de gemeenteraad van 28 augustus 2023.

        Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt verzocht de ontwerpakte hiervoor voor te bereiden.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in:

        • beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 12.7: aanpak van publieke ruimte in dorpskernen; 
        • beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 14.1: realiseren van het bindend sociaal objectief tegen 2025 met een gespreide aanpak over de deelgemeenten en de toekenning aan inwoners van Haaltert
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft financiële gevolgen

        Raming of Bedrag

        740.000 EUR

        Actie OF Overig beleid

        GBB

        Jaar Budget Code (JBR)

         2023/GBB-CBS/0050-00/2210007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Jan Schelfhout, Gina Verbestel
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de aankoop van de onroerende goederen gelegen op de hoek van de Stationsstraat en Bruulstraat, met adres 9450 Haaltert, Stationsstraat 9, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816F en met adres 9450 Haaltert, Bruulstraat 1A, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, Sectie A, nummer 1816G.

        artikel 2. De ontwerpakte daartoe overeenkomstig bovenstaande uitgangspunten te laten voorbereiden ter goedkeuring door de gemeenteraad en hiertoe notaris Frédéric Bauwens te Haaltert aan te duiden.

        artikel 3. De kost wordt geraamd op 740.000 EUR.

    • Financiën

      • Aanpassing meerjarenplan Sint-Amandus Denderhoutem - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de aanpassing van het meerjarenplan voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
        Feiten, context en motivering

        Naast de wijziging in het budget 2023 is er ook een wijziging in het meerjarenplan 2020-2025.

        In code 3100 is een bedrag opgenomen van 11.438,78 euro. Dit bedrag is een investeringstoelage ontvangen van de gemeente voor aankoop van kerkstoelen.
        In code 400 is een bedrag opgenomen van 11.404,25 euro. Dit bedrag is ingeschreven op de investeringsuitgaven voor de aankoop van kerkstoelen.
        In code 4101 is een bedrag opgenomen  van 4.309,33 euro. Dit bedrag is ingeschreven op de investeringsuitgaven voor verfwerken aan de ingang van de kerk.

        Deze cijfers zijn ook opgenomen in een budgetwijziging van 2023.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 25 juli 2023 een gunstig advies.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten - artikel 13
        • Decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten - artikels 43 en 48
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. Goedkeuring te geven aan de aanpassing van het meerjarenplan voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

        artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid, financieel directeur en kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

    • Secretariaat - Aanvullende agenda

      • Principebeslissing op voorstel van Centrumlijst V Haaltert en Open & Liberaal om een advocaat aan te stellen en zich burgerlijke partij te stellen namens de gemeente in navolging van het rapport van Audit Vlaanderen over een recente forensische audit Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd principieel akkoord te gaan met het aanstellen van een raadsman om het bestuur bij te staan en zich burgerlijke partij te stellen in navolging van het rapport van Audit Vlaanderen over een recente forensische audit.

        Feiten, context en motivering

        Op 23 augustus dienden de fracties Centrumlijst van Haaltert en Open & Liberaal volgend voorstel in als extra agendapunt voor de raad van 28 augustus 2023.

        Wanneer Audit Vlaanderen mogelijke strafrechtelijke overtredingen vaststelt, wordt steeds een kopie van het rapport bezorgd aan de Centrale Dienst voor de Bestrijding van Corruptie (CDBC). Dit is de federale politiedienst die verdere stappen zet bij het parket.

        Ambtenaren zijn verplicht om zelf aangifte te doen van een misdaad of een wanbedrijf waarvan ze kennis krijgen bij de uitoefening van hun ambt. Daarnaast zijn er twee andere stappen mogelijk. De verklaring van een benadeelde persoon en de burgerlijke partijstelling.

        Iedereen (zowel het bestuur als een natuurlijk persoon) die schade heeft geleden, kan zich burgerlijke partij stellen (Burgerlijk Wetboek van 21 maart 1804, art. 1382 en 1383), eventueel via een advocaat. Als er al een onderzoeksrechter is aangesteld in het dossier, neemt die akte van de burgerlijke partijstelling. Als er nog geen onderzoeksrechter is aangesteld, kan een klacht ingediend worden bij de griffie van de bevoegde rechtbank om een onderzoeksrechter te vorderen. Daarbij moet een beperkte borgsom betaald worden voor de eerste kosten van het onderzoek. Ook hier wordt de indiener op de hoogte gehouden van de vorderingen van de procedure.

        De burgerlijke partijstelling heeft enkele voordelen ten opzichte van de verklaring van benadeelde persoon: naast het recht om schadevergoeding te eisen, kan men ook inzage vragen in het strafdossier en om bijkomende onderzoeksverrichtingen vragen die belangrijk zijn om een volledig beeld te krijgen. De gegevens die verzameld worden tijdens dit bijkomend onderzoek, kunnen nuttig zijn bij een eventuele latere tuchtprocedure.

        Audit Vlaanderen geeft zelf aan dat wanneer een bestuur te maken krijgt met een forensische audit, het aangewezen is om meteen een advocaat te betrekken. Via een burgerlijke partijstelling worden de rechten van het bestuur op dat moment het beste gevrijwaard.

        Art 56, § 3 , 9° DLB stelt
         “het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het vertegenwoordigen van de gemeente in gerechtelijke en buitengerechtelijke gevallen en beslissingen over het in rechte optreden namens de gemeente, behalve in geval van toepassing van artikel 297, § 1, tweede lid;”

        Artikel 297, § 1 DLB stelt dan weer
        “§ 1. Het college van burgemeester en schepenen vertegenwoordigt de gemeente in gerechtelijke en buitengerechtelijke gevallen en beslist om op te treden in rechte namens de gemeente.

        De gemeenteraad kan beslissen om de bevoegdheden, vermeld in het eerste lid, in de plaats van het college uit te oefenen. Als een lid van het college zich bevindt in een situatie als vermeld in artikel 27, § 1, eerste lid, 1°, oefent de gemeenteraad de bevoegdheden, vermeld in het eerste lid, uit.”

        Het is duidelijk dat een lid/leden van het college van burgemeester en schepenen zich in het kader van deze forensische audit en de hieraan gekoppelde beslissing om in rechte op te treden en een advocaat aan te stellen, zich in een situatie bevinden, zoals art 27, § 1, eerste lid, 1 opneemt.

        De bevoegdheid komt dus de gemeenteraad toe.

        De wet op de overheidsopdrachten geldt niet voor de vertegenwoordiging in rechte of voor de voorbereiding van een procedure omdat het om een vertrouwensband gaat tussen de aanbestedende overheid en de advocaat. (zie Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 28, §1, 4° a) en b en §2 en zie Koninklijk besluit van 18 april 2017 tot plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, artikel 125)

        Het bestuur moet wel meerdere advocaten raadplegen (volgens rechtsleer en rechtspraak minstens drie). Afwijken van de regel kan enkel als daarvoor een geldige reden bestaat. De advocaten hoeven geen offertes in te dienen. De aanbestedende overheid zorgt voor het bewijs van de raadpleging.

        In deze principebeslissing wordt vastgelegd dat - om de gesprekken aan te gaan met de mogelijke (3) raadsmannen - de gemeenteraad beslist dat elke fractie 1 persoon kan afvaardigen om samen met de algemeen directeur overleg aan te gaan en de voorbereidingen te treffen i.f.v. een beslissing ten gronde, die uiteindelijk wordt genomen door de gemeenteraad.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid:

        • Decreet Lokaal Bestuur 41

        Bijzondere bevoegdheden:

        • Decreet Lokaal Bestuur, Artikel 56, § 3 , 9°
        • Decreet Lokaal Bestuur, Artikel 297 § 1, artikel 27 § 1
        • Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 28, §1, 4° a) en b en §2 en zie Koninklijk besluit van 18 april 2017 tot plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, artikel 125
        Beleidstoets

        Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft momenteel geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: In principe akkoord te gaan met het aanstellen van een raadsman om het bestuur bij te staan in navolging van het rapport van Audit Vlaanderen over een recente forensische audit;

        Artikel 2: In principe akkoord te gaan om zich namens de gemeente Haaltert burgerlijke partij te stellen in navolging van het rapport van Audit Vlaanderen over een recente forensische audit;

        Artikel 3: De gemeenteraad bepaalt dat elke fractie één vertegenwoordiger naar voor schuift om samen met de algemeen directeur de verdere voorbereidingen te treffen voor de aanstelling van de raadsman, in functie van een definitieve beslissing;

        Artikel 4: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de algemeen directeur en de financieel directeur.

      • Principebeslissing op voorstel van Centrumlijst van Haaltert en Open & Liberaal inzake het dringend bijeenroepen van de deontologische commissie van de gemeente Haaltert - signaleren van vermoeden van schending - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de formele melding van een overtreding van de deontologische code.

        Feiten, context en motivering

        Op 23 augustus 2023 dienden de fracties Centrumlijst van Haaltert en Open & Liberaal volgend agendapunt in als aanvullende agenda voor de gemeenteraad van 28 augustus 2023.

        De momenteel van kracht zijnde deontologische code van de gemeente Haaltert bepaalt in art. 41 dat wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij dit aankaarten bij de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen).
        Al dan niet na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen), wanneer het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de algemeen directeur of haar aangestelde.

        Meldingen moeten uiterlijk 15 dagen na kennisname van de mogelijke inbreuk op het reglement op de deontologische commissie schriftelijk worden meegedeeld aan de algemeen directeur of diens aangestelde in de vorm van een ondertekend en gedagtekend verzoekschrift en bevatten op straffe van onontvankelijkheid de volgende informatie:
        - de identiteit en de woonplaats van de klager;
        - het voorwerp van de klacht, de stukken waarin de controleerbare feiten maximaal worden aangetoond, eventueel de aanduiding van de overtreden artikelen en een uiteenzetting waaruit de schending van die artikelen bestaat;
        - de identiteit van de lokale mandataris waarover de klacht handelt.

        Na ontvangst van de melding, wordt deze door de algemeen directeur of haar aangestelde aan de voorzitter van de gemeenteraad/de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn bezorgd, die samen met de algemeen directeur of diens aangestelde een vooronderzoek doet onder mandaat van de deontologische commissie.

        Het rapport van Audit Vlaanderen maakt indienende mandatarissen van deze principebeslissing duidelijk dat er verschillende inmengingen gebeurden strijdig met de deontologische code. Hierbij wordt formeel melding gemaakt, zoals in het reglement opgenomen.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid:

        • Decreet Lokaal Bestuur artikel 41, 27

        Bijzondere bevoegdheid:

        • Deontologische code Haaltert
        Beleidstoets

        Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad maakt formeel melding van een overtreding van de deontologische code aan de algemeen directeur.
         
        Artikel 2: Aan de algemeen directeur wordt gevraagd de voorbereidingen te treffen om de deontologische commissie samen te roepen, waarbij wordt gewezen op art 27 DLB.

        Artikel 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de algemeen directeur.

      • Overheveling bevoegdheid Financiën van burgemeester naar eerste schepen - op vraag van de fractie Vlaams Belang

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau, Kim Bliki
        Aanleiding

        De raad wordt gevraagd de bevoegdheid Financiën van de burgemeester over te hevelen naar de eerste schepen.

        Feiten, context en motivering

        Op 23 augustus 2023 diende de fractie Vlaams Belang volgend agendapunt in als aanvullende agenda voor de gemeenteraad van 28 augustus 2023.

        Als gevolg van de huidige malaise waarbij onze gemeente - in het algemeen en aangaande financieel beheer in het bijzonder - in een slecht daglicht komt te staan én waarbij het vertrouwen op alle niveaus zoek is, dient de Vlaams Belangfractie het voorstel in om de bevoegdheid Financiën integraal over te hevelen naar de eerste schepen. En dit minstens tot het ogenblik dat er van ambtswege en/of rechtswege een definitieve uitspraak is inzake de positie van de huidige burgemeester, in haar algemene hoedanigheid als burgemeester van Haaltert.

        De Vlaams Belangfractie vraagt aan de gemeenteraad dan ook dit punt via stemming goed te keuren.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid

        • Decreet Lokaal Bestuur artikel 40-41
        Beleidstoets

        De beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen vereist is.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Jan Schelfhout, Gina Verbestel
        Tegenstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Met 9 stemmen voor, 14 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1: De raad geeft goedkeuring om de bevoegdheid Financiën van de burgemeester over te hevelen naar de eerste schepen.

De mondelinge vragen van raadsleden Jan Schelfhout, Sofie Coppens en Peter De Smet worden ter zitting behandeld en beantwoord.

De voorzitter sluit de zitting op 28/08/2023 om 21:19.

Namens Gemeenteraad,

Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad