Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

Notulen  OCMW-raad

ma 29/01/2024 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, raadsleden
Pieter De Bosscher, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Schelfhout, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 29/01/2024 om 20:55.

De voorzitter verontschuldigde raadslid Jan Schelfhout voor zijn afwezigheid.
Raadslid Marc De Schutter nam digitaal deel conform artikel 5.1 § 2 van het huishoudelijk reglement.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Aanleiding

        Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 18 december 2023 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend.

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 77-78 van het decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32, 277-278 van het decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Iris Van der Veken, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 10 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van  18 december 2023 goed te keuren.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Landpachten - Vaststelling pachtprijscoëfficiënten - Kennisname

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de vaststelling van de pachtprijscoëfficiënten 2023 - 2025.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert beschikt over meerdere landbouwgronden en weides, die verpacht worden of in gebruik zijn gegeven.

        Voor de berekening van de prijs wordt als basis het kadastraal inkomen van het perceel genomen, vermenigvuldigd met de pachtprijscoëfficiënt. Deze wordt telkens voor drie jaar vastgelegd door de Pachtprijzencommissie.

        De coëfficiënten gelden voor de pachten die vervallen in de loop van een termijn van drie jaar. Deze termijn begint op de datum van de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

        De pachtprijscoëfficiënt wordt bepaald per provincie en per type grond. Het grondgebied Haaltert valt onder zandleemstreek.

        Voor de pachten van 2023 tot 2025 bedraagt de pachtprijscoëfficiënt 5,69.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 77
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Pachtwet van 4 november 1969 
        • Pachtdecreet van 13 oktober 2023
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Besluit

        artikel 1. kennis te nemen van de pachtprijscoëfficiënt 2023 - 2025, zoals bekend gemaakt door de pachtprijzencommissies in het Belgisch Staatsblad van 13 december 2022. 

        artikel 2. de coëfficiënt van 5,69 vanaf het jaar 2024 toe te passen worden voor de berekening van de jaarlijkse prijs van de gronden verpacht en in gebruik gegeven door het OCMW Haaltert.

    • Beleidsondersteuning - patrimonium

      • Onroerend patrimonium - Verkoop bouwland Erpe-Mere (1125B) - Intrekking beslissing raad voor maatschappelijk welzijn dd. 25 september 2023 en aanduiding nieuwe koper - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de intrekking van de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 25 september 2023 en de verkoop van een perceel bouwland te Erpe-Mere (1125B) aan een andere koper.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Mere). Het perceel is kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 1125B P0000 met een oppervlakte van 1.610 m².

        Aangezien het perceel buiten de gemeentegrenzen is gelegen, heeft dit voor de gemeente Haaltert weinig belang om er zelf gebruik van te maken. De opbrengsten van dit perceel zijn niet van die aard om deze nog te behouden, zodat het perceel openbaar verkocht wordt.

        De opbrengst zal aangewend worden voor de projecten van het meerjarenplan.

        Het lokaal bestuur Haaltert nam bij gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021 al de beslissing om het perceel te verkopen, na toepassing van de pachtwetgeving, via een gedematerialiseerde openbare verkoop gebeuren met Biddit.

        Voor landbouwgronden is er echter amper interesse via Biddit, zodat de notaris voorstelde om onderhands te verkopen. Uiteindelijk meldde de Kerkfabriek Sint-Gorik, met zetel te 9450 Haaltert, Bruulstraat 8 (KBO nr. 0211.465.641) zich als kandidaat om om het perceel onderhands aan te kopen.

        Bij beslissing dd. 25 september 2023 werd de onderhandse verkoop aan de Kerkfabrief Sint-Gorik goedgekeurd. De notaris heeft vervolgens de huidige pachters van het perceel, de heer en mevrouw Geeroms Guido - De Rouck Monique, aangeschreven of ze wilden gebruik maken van hun voorkooprecht, wat ze uiteindelijk willen uitoefenen.

        Om deze redenen moet de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 september 2023 ingetrokken worden en een nieuwe beslissing genomen worden voor een onderhandse verkoop aan de heer en mevrouw Geeroms Guido - De Rouck Monique.

        De waarde van het perceel werd door beëdigd landmeter Michiel De Rouck geraamd op 4.830,00 euro (in bijlage). Dit betreft dan ook de minimum verkoopprijs.

        Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte. 

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        Financiële gevolgen
        De beslissing genereert inkomsten.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 september 2023 betreffende de openbare verkoop van een perceel bouwland gelegen 9420 Erpe-Mere (Mere), kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 1125B P0000 met een oppervlakte van 1.610 m², in te trekken.

        artikel 2. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Mere), kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 2e afdeling Mere, sectie C, nr. 1125B P0000 met een oppervlakte van 1.610 m².

        artikel 3. goedkeuring te geven aan de minimum verkoopprijs van 4.830,00 euro;

        artikel 4. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van voormeld onroerend goed aan de heer en mevrouw Geeroms Guido - De Rouck Monique, wonende te 9420 Erpe-Mere, Sprinkel 10 conform bijgevoegd ontwerp van akte.

        artikel 5. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan te stellen voor het afhandelen van de onderhandse verkoop en het verlijden van de authentieke akte.

    • Welzijn - maatschappelijke dienstverlening

      • Herbi-werking - Heropstart en aanpassing reglement - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Jan Schelfhout
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het vernieuwde reglement rond de werkwijze van de HERBI-bus.
        Feiten, context en motivering

        Vanaf januari 2024 zou het OCMW Haaltert terug opstarten met de dienstverlening via de Herbi-bus.

        Basisdoel van het project is mensen met mobiliteitsproblemen zittend vervoeren. De “Herbi-bus” is er voor alle personen met mobiliteitsproblemen. Het project richt zich naar inwoners uit Haaltert die vanwege hun leeftijd, ziekte of sociale situatie geen gebruik kunnen maken van ander (bijvoorbeeld openbaar) vervoer.  Indien mensen niet in aanmerking komen voor de minder mobiele centrale dan kunnen ze gebruik maken van de Herbi-bus.

        Werking:

        De herbi-bus zal geen willekeurige ritten uitvoeren. Elke vervoersopdracht wordt minstens twee dagen op voorhand aangevraagd.

        De reservatie kan gebeuren via telefoon of via mail.

        Het vervoer wordt voorzien van maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 16.00 uur, behalve op vrijdagnamiddag.

        De ritten worden zoveel als mogelijk op elkaar volgend ingepland.

        Het vernieuwde reglement bevat de volgende krachtlijnen:

        • De dienstverlening blijft de naam HERBI behouden.
        • Aangezien de bijdrage van de gebruiker niet hoger ligt dan het vastgelegde bedrag van 0,88 euro/km en er geen bijzondere doelgroepen worden bepaald, dient er geen taxivergunning aangevraagd te worden.
        • Alle voorgaande reglementen worden door dit nieuwe reglement opgeheven.
        • Er volgt een evaluatie van het reglement na 6 maanden.

        Het reglement is terug te vinden in de bijlage.

        Juridische gronden

        Algemene bevoegdheid

        • Decreet over lokaal bestuur art. 77-78
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het intrekken van alle voorgaande reglementen omtrent de HERBI-werking.

        artikel 2. goedkeuring te geven aan het vernieuwde reglement omtrent de HERBI-werking.


De voorzitter sluit de zitting op 29/01/2024 om 20:59.

Namens OCMW-raad,

Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad