De voorzitter opent de zitting op 29/01/2024 om 20:04.
De voorzitter verontschuldigde raadslid Jan Schelfhout voor zijn afwezigheid. Raadslid Marc De Schutter nam digitaal deel conform artikel 5.1 § 2 van het huishoudelijk reglement.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 18 december 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 18 december 2023 goed te keuren.
De projectfiche Kleine Dries werd een eerste keer besproken op het lokaal woonoverleg van 29 november 2017, na herwerking werd het project een tweede keer besproken op 23 maart 2020.
Op 13 oktober 2020 vond een overleg plaats tussen Ninove Welzijn, de gemeente Haaltert, de ontwerper 2DVW. Op deze vergadering werden beide projecten van Ninove Welzijn (Dwarsstraat - Denderhoutem en Kleine Dries - Terjoden) toegelicht.
Voor het project Kleine Dries werd in navolging van de infovergadering en het overleg met de gemeente in maart 2021 het programma verlaagd naar 35 woonentiteiten. De inrichting van het openbaar domein is grotendeels gelijk gebleven in vergelijking met de oorspronkelijke ontwerpen.
Op 12 november 2020 besliste het gemeentebestuur van Haaltert haar principiële goedkeuring te geven tot overname van het openbaar domein in de projecten Dwarsstraat - Denderhoutem en Kleine Dries - Terjoden van Ninove Welzijn.
Op 6 juli 2023 werd een aanvraag voor een verkaveling van 13 loten ingediend door Ninove Welzijn.
Op 3 augustus 2023 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
De rooilijn binnen het wegenisdossier werd bij gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 definitief goedgekeurd.
De omgevingsvergunning voor de verkaveling werd goedgekeurd op 4 januari 2024.
Bij elk sociaal huisvestingsproject met aanleg van wegenis e.d. wordt een samenwerkingsovereenkomst ondertekend tussen de betrokken partijen. Sinds eind 2023 wordt ook het betrokken lokaal bestuur gevraagd de overeenkomst te tekenen, ongeacht of zij betalende partij is of niet. In dit dossier zijn de betrokken partijen Dender-Zuid, het lokaal bestuur Haaltert en Wonen Vlaanderen. Het college en de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren en te ondertekenen.
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
- Decreet houdende gemeentewegen dd. 3 mei 2019
Voorliggende beslissing heeft een positief effect op de armoedetoets, aangezien er specifiek woongelegenheid wordt gecreëerd voor een sociaal zwakkere bevolkingsgroep.
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een ondertekening is van een samenwerkingsovereenkomst betreft waarbij Haaltert geen betalende partij is. In een later fase zullen wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken van de wegenis, riolering en omgeving.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de samenwerkingsovereenkomst tussen Wonen Vlaanderen, Dender-Zuid en lokaal bestuur Haaltert voor de aanleg van de wegen-, riolerings- en omgevingswerken in navolging op de omgevingsvergunning voor een verkaveling van 13 loten met wegenis te Kleine Dries 22, 9450 Haaltert (kadastraal gekend afdeling 1, sectie B, nummers 1575, 1576A en 1577A), ingediend door Ninove Welzijn.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout (Brilkouter), kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0190.
Dit perceel is feitelijk onderverdeeld in 5 delen, die op heden ingenomen / gebruikt worden door de aanpalende eigenaars ingevolge een bezetting ter bede.
Van het perceel werd een opmetingsplan gemaakt door landmeter Willy De Rouck, alsook een schattingsverslag van de verschillende delen.
Aangezien het perceel voor het lokaal bestuur Haaltert geen enkel nut heeft, werd contact opgenomen met de aanpalende eigenaars met de vraag of ze interesse hebben om het deel dat bij hun eigendom aansluit te verwerven. De respectievelijke eigenaars van de aanpalende loten 2 t.e.m. 5 hadden interesse om een deel te verwerven, waarvan sommigen dit wensten te regelen via een onmiddellijke verkoop en anderen via de huurkoop.
Deze beslissing gaat over perceel, op bijgevoegd opmetingsplan gekend als lot 2 en met prekadastratie nummer 0190b met een oppervlakte van 504 m².
De aanpalende eigenaar is mevrouw Daisy Moreels, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 10. Zij wenst het voornoemde lot 2 aan te kopen voor de geschatte waarde van 9.100,00 euro.
Er wordt gekozen voor een onderhandse verkoop omwille van de volgende redenen:
Het lokaal bestuur Haaltert heeft hiertoe een onderhandse verkoopovereenkomst opgemaakt (in bijlage).
De gemeenteraad wordt gevraagd de onderhandse verkoop goed te keuren en notaris Frédéric Bauwens te Haaltert aan te aanstellen voor de opmaak van de notariële akte.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 3, actie 5.11: Verkopen van patrimonium of herbestemming waar mogelijk in het kader van efficiënt patrimoniumbeheer.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout, kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, perceelnummer 0190, meer bepaald lot 2 met prekadastratienummer 0190b en oppervlakte van 504 m², zoals omschreven in het opmetingsplan van landmeter - expert Willy De Rouck, aan mevrouw Daisy Moreels, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 10.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de verkoopprijs van 9.100,00 euro;
artikel 3. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoopovereenkomst hiertoe opgesteld;
artikel 4. goedkeuring te geven aan het ten laste leggen van de koper van alle kosten verbonden aan deze verkoop;
artikel 5. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met kantoor te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 voor de opmaak van de authentieke akte.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout (Brilkouter), kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0190.
Dit perceel is feitelijk onderverdeeld in 5 delen, die op heden ingenomen / gebruikt worden door de aanpalende eigenaars ingevolge een bezetting ter bede.
Van het perceel werd een opmetingsplan gemaakt door landmeter Willy De Rouck, alsook een schattingsverslag van de verschillende delen.
Aangezien het perceel voor het lokaal bestuur Haaltert geen enkel nut heeft, werd contact opgenomen met de aanpalende eigenaars met de vraag of ze interesse hebben om het deel dat bij hun eigendom aansluit te verwerven. De respectievelijke eigenaars van de aanpalende loten 2 t.e.m. 5 hadden interesse om een deel te verwerven, waarvan sommigen dit wensten te regelen via een onmiddellijke verkoop en anderen via de huurkoop.
Deze beslissing gaat over perceel, op bijgevoegd opmetingsplan gekend als lot 5 en met prekadastratie nummer 0190e met een oppervlakte van 1.472 m².
De aanpalende eigenaar is de heer Kris Van Den Berghe, wonende te 9450 Haaltert, Stationsstraat 127. Hij wenst het voornoemde lot 5 aan te kopen voor de geschatte waarde van 11.800,00 euro.
Er wordt gekozen voor een onderhandse verkoop omwille van de volgende redenen:
Het lokaal bestuur Haaltert heeft hiertoe een onderhandse verkoopovereenkomst opgemaakt (in bijlage).
De gemeenteraad wordt gevraagd deze onderhandse verkoop goed te keuren en notaris Frédéric Bauwens te Haaltert aan te aanstellen voor de opmaak van de notariële akte.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 3, actie 5.11: Verkopen van patrimonium of herbestemming waar mogelijk in het kader van efficiënt patrimoniumbeheer.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoop van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout, kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, perceelnummer 0190, meer bepaald lot 5 met prekadastratienummer 0190e en oppervlakte van 1.472 m², zoals omschreven in het opmetingsplan van landmeter - expert Willy De Rouck, aan de heer Kris Van Den Berghe, wonende te 9450 Haaltert, Stationsstraat 127.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de verkoopprijs van 11.800,00 euro;
artikel 3. goedkeuring te geven aan de onderhandse verkoopovereenkomst hiertoe opgesteld;
artikel 4. goedkeuring te geven aan het ten laste leggen van de koper van alle kosten verbonden aan deze verkoop;
artikel 5. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met kantoor te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 voor de opmaak van de authentieke akte.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout (Brilkouter), kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0190.
Dit perceel is feitelijk onderverdeeld in 5 delen, die op heden ingenomen / gebruikt worden door de aanpalende eigenaars ingevolge een bezetting ter bede.
Van het perceel werd een opmetingsplan gemaakt door landmeter Willy De Rouck, alsook een schattingsverslag van de verschillende delen.
Aangezien het perceel voor het lokaal bestuur Haaltert geen enkel nut heeft, werd contact opgenomen met de aanpalende eigenaars met de vraag of ze interesse hebben om het deel dat bij hun eigendom aansluit te verwerven. De respectievelijke eigenaars van de aanpalende loten 2 t.e.m. 5 hadden interesse om een deel te verwerven, waarvan sommigen dit wensten te regelen via een onmiddellijke verkoop en anderen via de huurkoop.
Deze beslissing gaat over perceel, op bijgevoegd opmetingsplan gekend als lot 3 en met prekadastratie nummer 0190c met een oppervlakte van 504 m².
De aanpalende eigenaar is mevrouw Els De Schrijver, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 12. Zij wenst het voornoemde lot 3 aan te verwerven via een huurkoop voor de geschatte waarde van 9.100,00 euro. De huurkoop verloopt via maandelijkse betalingen van 150,00 euro per maand (jaarlijks te indexeren) gedurende een periode van 5 jaar. Aan het lokaal bestuur Haaltert wordt een verkoop-optie verleend en aan mevrouw De Schrijver een aankoopoptie die beiden kunnen gelicht worden waardoor de koop en eigendomsoverdracht kunnen gefinaliseerd worden na betaling van het saldo van de waarde van het perceel.
Er wordt gekozen voor een onderhandse huurkoop omwille van de volgende redenen:
Het lokaal bestuur Haaltert heeft hiertoe een onderhandse huurkoopovereenkomst opgemaakt (in bijlage).
De gemeenteraad wordt gevraagd deze onderhandse verkoop goed te keuren en notaris Frédéric Bauwens te Haaltert aan te aanstellen voor de opmaak van de notariële akte.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 3, actie 5.11: Verkopen van patrimonium of herbestemming waar mogelijk in het kader van efficiënt patrimoniumbeheer.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de onderhandse huurkoop van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout, kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, perceelnummer 0190, meer bepaald lot 3 met prekadastratienummer 0190c en oppervlakte van 504 m², zoals omschreven in het opmetingsplan van landmeter - expert Willy De Rouck, aan mevrouw Els De Schrijver, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 12.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de maandelijkse huurprijs van 150,00 euro, jaarlijks te indexeren;
artikel 3. goedkeuring te geven aan de duurtijd van vijf jaar van de huur;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de verkoopprijs van 9.100,00 euro;
artikel 5. goedkeuring te geven aan de onderhandse huurkoopovereenkomst hiertoe opgesteld met alle voorwaarden van de huurkoop;
artikel 6. goedkeuring te geven aan het ten laste leggen van de koper van alle kosten verbonden aan deze huurkoop;
artikel 7. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met kantoor te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 voor de opmaak van de authentieke akte na het lichten van de aankoop en/of verkoop-optie.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout (Brilkouter), kadastraal gekend als 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 0190.
Dit perceel is feitelijk onderverdeeld in 5 delen, die op heden ingenomen/gebruikt worden door de aanpalende eigenaars ingevolge een bezetting ter bede.
Van het perceel werd een opmetingsplan gemaakt door landmeter Willy De Rouck, alsook een schattingsverslag van de verschillende delen.
Aangezien het perceel voor het lokaal bestuur Haaltert geen enkel nut heeft, werd contact opgenomen met de aanpalende eigenaars met de vraag of ze interesse hebben om het deel dat bij hun eigendom aansluit te verwerven. De respectievelijke eigenaars van de aanpalende loten 2 t.e.m. 5 hadden interesse om een deel te verwerven, waarvan sommigen dit wensten te regelen via een onmiddellijke verkoop en anderen via de huurkoop.
Deze beslissing gaat over perceel, op bijgevoegd opmetingsplan gekend als lot 4 en met prekadastratie nummer 0190d met een oppervlakte van 503 m².
De aanpalende eigenaars zijn de heer en mevrouw Bart Verbeeck - Valérie Wolfs, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 14. Zij wensen het voornoemde lot 4 aan te verwerven via een huurkoop voor de geschatte waarde van 9.080,00 euro. De huurkoop verloopt via maandelijkse betalingen van 150,00 euro per maand (jaarlijks te indexeren) gedurende een periode van 5 jaar. Aan het lokaal bestuur Haaltert wordt een verkoop-optie verleend en aan de heer en mevrouw Bart Verbeeck - Valérie Wolfs een aankoopoptie die beiden kunnen gelicht worden waardoor de koop en eigendomsoverdracht kunnen gefinaliseerd worden na betaling van het saldo van de waarde van het perceel.
Er wordt gekozen voor een onderhandse huurkoop omwille van de volgende redenen:
Het lokaal bestuur Haaltert heeft hiertoe een onderhandse huurkoopovereenkomst opgemaakt (in bijlage).
De gemeenteraad wordt gevraagd de onderhandse verkoop goed te keuren en notaris Frédéric Bauwens te Haaltert aan te aanstellen voor de opmaak van de notariële akte.
Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 3, actie 5.11: Verkopen van patrimonium of herbestemming waar mogelijk in het kader van efficiënt patrimoniumbeheer.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de onderhandse huurkoop van een perceel grond, gelegen te 9450 Haaltert, Herenthout, kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, perceelnummer 0190, meer bepaald lot 4 met prekadastratienummer 0190d en oppervlakte van 503 m², zoals omschreven in het opmetingsplan van landmeter - expert Willy De Rouck, aan de heer en mevrouw Bart Verbeeck - Valérie Wolfs, wonende te 9450 Haaltert, Herenthout 14.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de maandelijkse huurprijs van 150,00 euro, jaarlijks te indexeren;
artikel 3. goedkeuring te geven aan de duurtijd van vijf jaar van de huur;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de verkoopprijs van 9.080,00 euro;
artikel 5. goedkeuring te geven aan de onderhandse huurkoopovereenkomst hiertoe opgesteld met alle voorwaarden van de huurkoop;
artikel 6. goedkeuring te geven aan het ten laste leggen van de koper van alle kosten verbonden aan deze huurkoop;
artikel 7. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met kantoor te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 voor de opmaak van de authentieke akte na het lichten van de aankoop en/of verkoop-optie.
Naar aanleiding van een klacht heeft audit Vlaanderen een forensische audit uitgevoerd betreffende een subsidiedossier van een evenement in het kader van de Ronde van Vlaanderen 2022. Het rapport hiervan werd ter kennis gebracht van de gemeenteraad op de zitting van 28 augustus 2023.
Op basis van dit rapport hebben de fractie Centrumlijst voor Haaltert en Open & Liberaal een aanvullend agendapunt ingediend voor de gemeenteraad van 28 augustus 2023, waarover unaniem het volgende werd beslist:
Artikel 1: In principe akkoord te gaan met het aanstellen van een raadsman om het bestuur bij te staan in navolging van het rapport van Audit Vlaanderen over een recente forensische audit;
Artikel 2: In principe akkoord te gaan om zich namens de gemeente Haaltert burgerlijke partij te stellen in navolging van het rapport van Audit Vlaanderen over een recente forensische audit;
Artikel 3: De gemeenteraad bepaalt dat elke fractie één vertegenwoordiger naar voor schuift om samen met de algemeen directeur de verdere voorbereidingen te treffen voor de aanstelling van de raadsman, in functie van een definitieve beslissing;
De dienst administratieve beleidsondersteuning heeft de volgende advocaten aangeschreven met de vraag om hun uurloon te bezorgen:
De wetgeving op overheidsopdrachten niet geldt voor de vertegenwoordiging in rechte of voor de voorbereiding van een procedure omdat het om een vertrouwensband gaat tussen de aanbestedende overheid en de advocaat. De bevraagde advocaten hoeven zelfs geen offertes in te dienen (bron). Niettegenstaande het voorgaande heeft het lokaal bestuur Haaltert vier advocaten aangeschreven om hun uurloon te kennen.
Bij de aanduiding van de advocaat houdt het lokaal bestuur Haaltert rekening met alle mogelijke belangen die in het dossier betrokken zijn, dit om elke vorm of schijn van belangenvermenging te vermijden en alle betrokken partijen te vrijwaren zodat hun belangen optimaal kunnen verdedigd worden. Er wordt derhalve geopteerd om een extern advocatenkantoor aan te duiden als advocaat om op te treden in deze zaak aangezien zij op geen enkele manier al opgetreden zijn tegen de gemeente Haaltert. GD&A Advocaten wordt voorgesteld in het kader van de lopende raamovereenkomst.
De dienst administratieve beleidsondersteuning stelt daarom voor om GD&A Advocaten, met kantoor te 2800 Mechelen, Antwerpsesteenweg 16-18, aan te stellen voor het behandelen van deze burgerlijke partijstelling, met als taak het volgende opties te onderzoeken:
Om deze redenen had het college van burgemeester en schepenen bij beslissing dd. 9 november 2023 GD&A Advocaten aangesteld.
De beslissing voor het nemen van een dergelijke beslissing behoort volgens Toezicht Vlaanderen echter tot de bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van artikel 297, §1 Decreet Lokaal Bestuur, zodat voornoemde beslissing wordt ingetrokken en de aanstelling van het voorgestelde advocatenkantoor wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Een duidelijke kostenraming is moeilijk op te maken doordat het moeilijk in te schatten is hoeveel tijd er nodig zal zijn in het dossier. De raming wordt hierdoor op 4.500,00 euro gezet.
Bijzondere bevoegdheid
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
| Raming | 4.500,00 euro incl. BTW |
| Actie OF Overig beleid | GBB |
| Jaar Budget Code (JBR) | 2023/GBB-CBS/0190-00/6130001 |
artikel 1. dit punt te verdagen naar de volgende zitting wegens inhoudelijke fout die zal rechtgezet worden.
Tussen het Warandepark en het restaurant te 9450 Haaltert, Sint-Goriksplein 19, momenteel het restaurant A Priori, staat een gemene muur die dient als afscheiding tussen beide percelen. De woning is kadastraal gekend gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nr. 1777 G002. De eigenaar van het restaurant is BVBA Apriori (KBO nr. 0466.650.271).
De muur bestaat uit uit vijf dalende trappen, waarvan de middelste drie in slechte staat zijn.
De uitbater van het restaurant stelde voor om de middelste drie trappen van de muur af te breken en te vervangen door een hardhouten afsluiting met een poort met twee delen van elk één meter. Van aan de poort tot het verharde pad van het Warandepark zou dan een doorgang gemaakt worden naar de poort volgens het kortst mogelijke traject in dezelfde verharding. Deze oplossing heeft de volgende voordelen:
Voor het verwijderen van een deel van de gemene muur werd de toestemming verleend bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 mei 2021.
Bij gemeenteraadsbeslissing van 31 mei 2021 werd reeds goedkeuring gegeven om een erfdienstbaarheid te vestigen. Het college van burgemeester en schepenen werd gemandateerd om de voorwaarden van de erfdienstbaarheid vast te leggen en deze te laten vastleggen in een notariële akte.
De juridische dienst heeft een overeenkomst opgesteld houdende de voorwaarden van deze erfdienstbaarheid. De uitbater van het restaurant kan hiermee instemmen.
Het dossier kan aldus worden overgemaakt aan de notaris om de akte op te maken. De eigenaar van het restaurant zal nog instaan voor de opmaak van een aangepast plan van doorgang, aangezien dit enkel betrekking kan hebben op het deel van het bestaande pad naar de poort.
Alle kosten verbonden aan deze beslissing zijn ten laste van de BVBA Apriori. Onder deze kosten wordt verstaan (niet limitatief) landmeter, afbraak deel muur, plaatsen afsluiting en poort, notariskosten, ...
Bij beslissing dd. 14 december 2023 van het college van burgemeester en schepenen werden de voorwaarden goedgekeurd, en op basis hiervan werd de onderhandse overeenkomst houdende de voorwaarden van de erfdienstbaarheid getekend door BVBA Apriori. Artikel 8 van de overeenkomst voorziet dat het dossier wordt voorgelegd ter goedkeuring, wat zal gebeuren op de zitting van 29 januari 2024.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Raadslid Van Landuyt vraagt om er op toe te zien dat het juiste plan bij de akte wordt toegevoegd. Momenteel is het enkel een voorlopig plan.
artikel 1. goedkeuring te geven aan bekrachtiging van de overeenkomst houdende de voorwaarden van de erfdienstbaarheid van recht van doorgang.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, voor de opmaak van de authentieke akte houdende de erfdienstbaarheid van doorgang.
artikel 3. goedkeuring te geven om alle kosten verbonden aan deze beslissing ten laste te leggen van de BVBA Apriori, met zetel te 9450 Haaltert, Sint-Goriksplein 19 (KBO nr. 0466.650.271).
Algemeen
Op 29 september 2023 werd een aanvraag ingediend voor de afbraak van de bestaande gebouwen en het bouwen van een nieuwe basisschool door GO8 Haaltert - De Krekel en De Brug.
Op 4 december 2023 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
Het bouwproject is volgens het gewestplan gelegen in een zone voor openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen.
Motivering
Het terrein waarop de bouwwerken zullen doorgaan is momenteel bezwaard door een rooilijn KB 21/06/1974. Omdat voor de verbeteringswerken van de Kattestraat niet alle grond nodig was heeft men uiteindelijk in het plan van grondafstand minder grond effectief onteigend. Deze onteigening kwam tot stand op 16 februari 1978 door het 2de comite tot aankoop van onroerende goederen, Ganzendries 149, 9000 Gent.
Aangezien de gemeente Haaltert niet de intentie heeft om de rooilijn zoals in het verleden goedgekeurd ook effectief te realiseren, werd een wijziging van de rooilijn toegevoegd aan de vergunningsaanvraag. Hierbij wordt de rooilijn op de perceelsgrens met het huidige openbare domein vastgelegd, met uitzondering van grens ter hoogte van de toegang en de parking van de site. Hier wordt de rooilijn deels naar achter geschoven ten opzichte van het huidig aangelegde openbare domein voor de realisatie van een busparking.
Decreet gemeentewegen
De reden voor de opmaak van een aangepast rooilijnplan is het aanpassen van de bestaande, goedgekeurde rooilijn langs de Kattestraat ter hoogte van de school in overeenstemming met de bestaande toestand en de aanleg van de nieuwe toegang en busparking.
De rooilijnplannen voldoen aan de wettelijke voorwaarden:
De gemeenteraad dient het rooilijnplan voorlopig vast te stellen op de zitting van 23 oktober 2023.
Na de voorlopige vaststelling van de rooilijnplan wordt het ontwerp ervan onderworpen aan een openbaar onderzoek door het college van burgemeester en schepenen binnen de 30 dagen na de beslissing van de gemeenteraad. Dit onderzoek hield in:
De aankondiging vermeldde minstens:
Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Na het openbaar onderzoek zal het rooilijnplan voor definitieve vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
- Decreet houdende gemeentewegen dd. 3 mei 2019
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een vastlegging van een rooilijn is die op termijn zal kunnen overgedragen worden aan de gemeente. Bij overdracht zullen uiteindelijk wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van de nieuwe rooilijn bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor de afbraak van de bestaande gebouwen en het bouwen van een nieuwe basisschool te Kattestraat 22, 9450 Haaltert (kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nummers 1094 D), ingediend door GO! Haaltert - De Krekel en De Brug.
artikel 2. goedkeuring te geven aan het mandaat van het college van burgemeester en schepenen om de aankondiging te organiseren van het openbaar onderzoek conform artikel 17, §§ 2 en 3 decreet gemeentewegen;
artikel 3. goedkeuring te geven om de begindatum van het openbaar onderzoek vast te leggen op zeven dagen na de publicatie van het openbaar onderzoek op de gemeentelijke website en dit zo op te nemen in de aankondiging;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de wijze waarop er opmerkingen en bezwaren kunnen worden ingediend per e-mail op openbarewerken@haaltert.be gedurende het openbaar onderzoek.
Op zaterdag 30 maart 2024 wordt het wielerevenement "Ronde van Vlaanderen Cyclo” georganiseerd, waarbij wielertoeristen het parcours van de Ronde van Vlaanderen kunnen rijden. Dit parcours doorkruist deels het grondgebied van de gemeente Haaltert.
Dit evenement houdt ernstige risico's in, waardoor bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde aangewezen zijn. De doortocht van dit wielerevenement brengt namelijk traditioneel veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich mee. Veel deelnemers respecteren mogelijk de wegcode niet en brengen daardoor de andere weggebruikers in gevaar.
Het is aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken worden gemaakt inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen, en communicatie. Het is opportuun om deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator. Deze afspraken zijn het best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator.
Aangezien het praktisch bijna onmogelijk is om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen, is het eveneens aangewezen om een bovenlokaal samenwerkingsverband in te richten om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren. Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking. Hiervoor werd een overeenkomst opgesteld.
De burgemeester is, inherent aan haar bevoegdheden, het best geplaatst om de gemeente hierin te vertegenwoordigen.
Zowel de oprichting van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen Cyclo" als het convenant zullen worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring op de zitting van 29 januari 2024.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie voor 2024.
artikel 2. in uitvoering van artikel 26 van het convenant, goedkeuring te geven aan de onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen cyclo" voor 2024.
artikel 3. goedkeuring te geven aan de aanstelling van de gemeente Wortegem-Petegem als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige te machtigen tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.
artikel 4. de burgemeester van de vaste leden principieel aan te duiden als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 6 april 2023 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Schoolstraat (kadastraal gekend als 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, 883C2 P0000).
Als voorwaarde werd opgelegd om een deel grond gratis af te staan om trage weg 132 te verbreden. Concreet gaat het om lot A op bijgevoegd opmetingsplan en kadastraal gekend als precad nummer sectie B, nummer 883 R3 P0000, groot volgens plan van meting negenendertig centiare (39ca).
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2023000766 .
Notaris Alicia Pans, met studie te 9320 Aalst, Brusselbaan 160, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Alicia Pans betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Schoolstraat (kadastraal gekend als sectie B, deel van nummer 883C2 P0000 en thans met precad nummer sectie B, nummer 883 R3 P0000, groot volgens plan van meting negenendertig centiare (39ca).
Tot op heden konden er voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar geen elektronische verblijfsdocumenten worden aangevraagd. Er konden enkel papieren verblijfsdocumenten worden aangevraagd.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken meldt in hun omzendbrief van 08 december 2023 dat de verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar kunnen aangevraagd worden vanaf 15 januari 2024.
De vergoedingen worden als volgt vastgesteld:
| Verblijfsdocument |
Productieprijs - |
Prijs burger - |
Productieprijs - |
Prijs burger - |
| A-kaart (beperkt verblijf) |
10,70 euro |
15,00 euro | 116,40 euro | 120,00 euro |
| B-kaart (onbeperkt verblijf) |
10,70 euro | 15,00 euro | 116,40 euro | 120,00 euro |
| K-kaart (gevestigde vreemdeling) |
10,70 euro | 15,00 euro | 116,40 euro | 120,00 euro |
| L-kaart (EU-langdurig ingezetene) |
10,70 euro | 15,00 euro | 116,40 euro | 120,00 euro |
| EU-kaart |
7,70 euro | 10,00 euro | 105,00 euro | 110,00 euro |
| EU+-kaart |
7,70 euro | 10,00 euro | 105,00 euro | 110,00 euro |
| F-kaart |
7,70 euro | 10,00 euro | 105,00 euro | 110,00 euro |
| F+-kaart |
7,70 euro | 10,00 euro |
105,00 euro |
110,00 euro |
| M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) |
7,70 euro | 10,00 euro |
105,00 euro |
110,00 euro |
Dit reglement is van kracht vanaf 1 februari 2024.
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de gemeentebelasting geheven op de uitreiking van verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar. Dit reglement gaat in vanaf 1 februari 2024.
artikel 2. Volgende tarieven zullen worden toegepast voor de periode 01/02/2024-31/12/2025:
| Verblijfsdocument |
Productieprijs - normale procedure |
Prijs burger - |
Productieprijs - |
Prijs burger - |
| A-kaart (beperkt verblijf) |
10,70 euro |
15,00 euro | 116,40 euro | 120,00 euro |
| B-kaart (onbeperkt verblijf) |
10,70 euro | 15,00 euro | 116,40 euro | 120,00 euro |
| K-kaart (gevestigde vreemdeling) |
10,70 euro | 15,00 euro | 116,40 euro | 120,00 euro |
| L-kaart (EU-langdurig ingezetene) |
10,70 euro | 15,00 euro | 116,40 euro | 120,00 euro |
| EU-kaart |
7,70 euro | 10,00 euro | 105,00 euro | 110,00 euro |
| EU+-kaart |
7,70 euro | 10,00 euro | 105,00 euro | 110,00 euro |
| F-kaart |
7,70 euro | 10,00 euro | 105,00 euro | 110,00 euro |
| F+-kaart |
7,70 euro | 10,00 euro |
105,00 euro |
110,00 euro |
| M-kaart (Brexit - duurzaam verblijf) |
7,70 euro | 10,00 euro |
105,00 euro |
110,00 euro |
Art. 3. Voor de afgifte van de verblijfsdocumenten aan onvermogenden, wordt geen belasting geheven. De staat van onvermogen wordt door alle bewijsstukken vastgesteld.
Art. 4. De belasting wordt geheven op het ogenblik van de aanvraag van het belastbaar stuk en is onmiddellijk betaalbaar. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon die het belastbaar stuk aanvraagt.
Art. 5. Als de contante inning of betaling via de bankkaart niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting, overeenkomstig artikel 4 § 7 van het Vlaams decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Art. 6. De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen, dat handelt als administratieve overheid.
De indiening en behandeling van het bezwaar gebeurt volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Het indienen van een bezwaar is geen reden tot opschorting van betaling.
Art. 7. Dit belastingreglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties. Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) brengt daar verandering in.
Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Vanaf 1 januari 2024 zal iedere aanvrager dossiers vastgoedinformatie moeten opvragen via het VIP in alle Vlaamse steden en gemeenten.
Het lokaal bestuur Haaltert is aangesloten op het vastgoedinformatie platform sinds mei 2023.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
Het lokaal bestuur Haaltert kiest er voor om de kost voor het verzamelen van de vastgoedinformatie en het ontsluiten van de vastgoeddossiers op de aanvrager te verhalen. In die zin werd een retributiereglement opgesteld, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Op de gemeenteraad van 24 april 2023 werd reeds een eerste keer goedkeuring gegeven aan de toetreding tot het Vastgoedinformatieplatform en aan het nieuwe retributiereglement. Aangezien er op dat moment vanuit Vlaanderen nog volop gewerkt werd aan een sluitende regelgeving voor gans Vlaanderen is het nu nodig om alles nog eens opnieuw goed te keuren. Op 22 december 2023 werd het VIP-decreet goedgekeurd waardoor er een aantal kleine wijzigen nodig waren aan het reeds goedgekeurde reglement.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. goedkeuring te geven aan de opheffing van alle voorgaande reglementen op vastgoedinformatie.
Artikel 2. goedkeuring te geven aan het aangepaste retributiereglement vastgoedinformatie.
Het lokaal bestuur Haaltert is zoals alle gemeentes in Vlaanderen verantwoordelijk voor het opmaken van gemeentelijke rooilijnplannen.
Bij gemeenteraadsbeslissing dd. 25 september 2023 werden de trage wegen 42 en 93, die een verbinding vormen met de Bosstraat en de Wypenstalstraat, reeds opgenomen als gemeentewegen in hun huidige toestand.
In uitvoering van de decretale verplichting wordt thans ook de rooilijn vastgelegd, zodat het lokaal bestuur Haaltert deze nadien kan aanwenden om de wegen verder aan te leggen of te onderhouden.
De reden voor de opmaak van deze specifieke plannen is tweeledig:
De rooilijnplannen voldoen aan de wettelijke voorwaarden:
De gemeenteraad heeft het rooilijnplan voorlopig vastgesteld op de zitting van 23 oktober 2023.
Na de voorlopige vaststelling van de rooilijnplan wordt het ontwerp ervan onderworpen aan een openbaar onderzoek door het college van burgemeester en schepenen binnen de 30 dagen na de beslissing van de gemeenteraad. Dit onderzoek hield in:
De aankondiging vermeldde minstens:
Na de aankondiging werd het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Het openbaar onderzoek van de voorlopige vaststelling is doorgegaan van 21/11/2023 tem 20/12/2023. Er werden geen bezwaren ingediend.
Deze beslissing is niet onderhevig aan de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de definitieve vaststelling van de nieuwe rooilijn voor de trage wegen nummers 42 en 93 (verbinding tussen de Bosstraat en de Wypenstalstraat).
artikel 2. goedkeuring te geven aan het mandaat van het college van burgemeester en schepenen om de aankondiging van de definitieve vaststelling van de rooilijn te publiceren conform artikel 22, 23 en 24 van het decreet van 3 mei 2019 betreffende de gemeentewegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan een steunmaatregel voor de marktkramers met abonnement naar aanleiding van de werken aan het Sint- Goriksplein.
Door de werken in de dorpskern van Haaltert, aan het Sint Gorksplein en het plein aan de bibliotheek, waren de marktkramers van de vrijdagmarkt genoodzaakt om te verhuizen naar de Achterstraat.
Deze verhuis heeft een weerslag gehad op zowel de marktkramers als op de klanten. Klanten konden niet of moeilijk parkeren, waardoor de opkomst en verkoop minder was dan voorheen. Alsook verschillende marktkramers hebben laten weten pas hun standplaats terug in te nemen wanneer zij op/rond de kerk kunnen staan.
Daarom wordt voorgesteld om het standgeld van het 1ste en 2de kwartaal van 2024 voor de marktkramers met abonnement kwijt te schelden.
Voorliggende beslissing kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.
De financiële impact van de beslissing wordt geraamd op 6.784,00 euro (incl.btw).
artikel 1: goedkeuring te geven aan het kwijtschelden van het standgeld voor het 1ste en 2de kwartaal van 2024 voor de marktkramers met abonnement.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de titel van ereburger van Haaltert toe te kennen aan de heer Aloïs De Backer en een herinneringsmoment te organiseren.
Gelet op de goedkeuring van het reglement voor ereburgerschap op de gemeenteraad van 22 februari 2021 waarbij een persoon uit Haaltert tot ereburger kan verkozen worden;
Gelet op het feit dat op diezelfde gemeenteraad mevrouw Paula D’hondt – Van Opdenbosch de titel van ereburger werd geschonken en dat deze eretitel om de 3 jaar kan uitgereikt worden;
Gelet op het reglement dat de kandidaat een voortrekkersrol dient te spelen of gespeeld te hebben in de Vlaamse zaak, en dat de eretitel tevens postuum kan uitgereikt worden, vraagt de Vlaams Belang fractie en onafhankelijk raadslid Laurent Volckaert om vanaf 23 februari 2024 de heer Aloïs De Backer deze eretitel postuum te schenken voor de volgende 3 jaar;
Geboren en getogen in Denderhoutem zorgde Aloïs De Backer eerst achter de schermen, en later vanop de eerste rij, voor de ontvoogding van de denderstreek, van Vlaanderen en de Vlaamse taal. Hij was ook diegene die de eerste stap zette tot de vernederlandstaling van de rijksuniversiteit Gent. Mede daardoor konden velen van de huidige aanwezige raadsleden hun universitaire studies in het Nederlands volgen.
Het feit dat we in mei dit jaar de 120ste verjaardag van het overlijden van Aloïs De Backer herdenken, zou dit ereburgerschap extra kleur en kracht bijzetten.
De Vlaams Belang fractie en raadslid Volckaert zijn er rotsvast van overtuigd een vlotte meerderheid te kunnen vinden voor het ondersteunen van deze kandidatuur, gezien het Vlaams Nationalistisch gedachtengoed van de n-va en het feit dat er zelfs daensisten tussen hun en cd&v-raadsleden zitten.
Bij deze bieden Vlaams Belang en raadslid Volckaert de kans aan de huidige meerderheid om alle Vlaams Nationalisten en Daensisten die onze gemeente en omstreken rijk is, een riem onder het hart te steken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om aldus de heer Aloïs De Backer postuum de titel van ereburger te schenken.
Tevens wordt aan de gemeenteraad gevraagd om op zaterdag 25 mei 2024, zijnde de 120ste verjaardag van zijn overlijden en trouwens op 26 mei, zijn geboortedag, een herinneringsmoment te organiseren door het lokaal bestuur op de begraafplaats van Denderhoutem en de heer Aloïs De Backer te eren.
Wij vragen ook om op dit herinneringsmoment ook eventuele nakomelingen van de heer Aloïs De Backer uit te nodigen.
Algemene basisbevoegdheid
Artikel 1: dit agendapunt te verdagen naar een volgende zitting wegens het niet respecteren van de termijn van 3 jaar conform het reglement.
De mondelinge vragen van raadsleden Laurent Volckaert en Nathalie Meganck werden ter zitting behandeld en beantwoord. Het antwoord op een vraag zal nog bezorgd worden aan raadslid Laurent Volckaert door de betrokken schepen.
De voorzitter sluit de zitting op 29/01/2024 om 21:10.
Namens Gemeenteraad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad