De gemeenteraad wordt gevraagd de gewijzigde samenstelling van de ombudsdienst in het 'reglement – Ombudsdienst inschrijvingen onderwijs', zoals vermeld in bijlage 1, goed te keuren.
Sinds schooljaar 2022-2023 richtte lokaal bestuur Haaltert een aanmeldingsprocedure in voor de inschrijvingen van het onderwijs op grondgebied Haaltert. Ook dit jaar zal er gebruik gemaakt worden van een digitaal aanmeldingssysteem om leerlingen te kunnen inschrijven voor schooljaar 2024-2025.
Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht. Deze werd opgericht door de schoolbesturen, in samenwerking met lokaal bestuur Haaltert, en trad in werking vanaf 28 februari 2023. Voor de werking van de ombudsdienst werd een huishoudelijk reglement opgesteld.
De samenstelling voor 2023 werd bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2023 vastgelegd in bijlage 1. Elk jaar wordt de samenstelling van de ombudsdienst opnieuw bekeken. Voor 2024 betekent dit het volgende:
De nieuwe samenstelling, zoals vervat in bijlage 1, wordt ter goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad van 29 januari 2024. Het reglement op zich wordt niet gewijzigd.
Algemene bevoegdheid:
Bijzondere bevoegdheid
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Voorliggende beslissing en reglement kaderen binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.
Artikel 1: goedkeuring te geven aan de gewijzigde samenstelling van de ombudsdienst in het 'reglement – Ombudsdienst inschrijvingen onderwijs', zoals vermeld in bijlage 1.