Terug
Gepubliceerd op 31/01/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/01/2024 - 20:00

Onderwijs - Wijziging samenstelling ombudsdienst in het 'reglement – Ombudsdienst inschrijvingen onderwijs' - goedkeuring

Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, raadsleden
Pieter De Bosscher, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Jan Schelfhout, raadslid
Aanleiding

De gemeenteraad wordt gevraagd de gewijzigde samenstelling van de ombudsdienst in het 'reglement – Ombudsdienst inschrijvingen onderwijs', zoals vermeld in bijlage 1, goed te keuren.

Feiten, context en motivering

Sinds schooljaar 2022-2023 richtte lokaal bestuur Haaltert een aanmeldingsprocedure in voor de inschrijvingen van het onderwijs op grondgebied Haaltert. Ook dit jaar zal er gebruik gemaakt worden van een digitaal aanmeldingssysteem om leerlingen te kunnen inschrijven voor schooljaar 2024-2025.

Op basis van het decreet basisonderwijs is de oprichting van een ombudsdienst verplicht. Deze werd opgericht door de schoolbesturen, in samenwerking met lokaal bestuur Haaltert, en trad in werking vanaf 28 februari 2023. Voor de werking van de ombudsdienst werd een huishoudelijk reglement opgesteld.

De samenstelling voor 2023 werd bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2023 vastgelegd in bijlage 1. Elk jaar wordt de samenstelling van de ombudsdienst opnieuw bekeken. Voor 2024 betekent dit het volgende:

  • De vertegenwoordigers van de schoolbesturen veranderen niet, met uitzondering van de directeur van De Bloesem.
  • De vertegenwoordigers van de erkende ouderverenigingen werden opnieuw gekozen.
  • De vertegenwoordigers van het lokaal bestuur veranderen niet.

De nieuwe samenstelling, zoals vervat in bijlage 1, wordt ter goedkeuring voorgelegd op de gemeenteraad van 29 januari 2024. Het reglement op zich wordt niet gewijzigd.

Juridische gronden

Algemene bevoegdheid:

  • artikel 41, §1 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Bijzondere bevoegdheid

Financiële gevolgen

Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Beleidstoets

Voorliggende beslissing en reglement kaderen binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.

Publieke stemming
Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: goedkeuring te geven aan de gewijzigde samenstelling van de ombudsdienst in het 'reglement – Ombudsdienst inschrijvingen onderwijs', zoals vermeld in bijlage 1.