Het college wordt gevraagd het aanvullend politiereglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer in de Houtmarkt, goed te keuren.
Op 30 juni 2022 werd een participatiemoment gehouden voor de bewoners van de Houtmarkt. Naar aanleiding hiervan werd een verkeersonderzoek uitgevoerd.
Beide geven weer dat een groot aandeel van het gemotoriseerd verkeer bestaat uit bestel-en vrachtwagens. Vooral de vrachtwagens zorgen voor een onveilige verkeerssituatie. Het betreft doorgaand verkeer en amper plaatselijke bediening.
Een eerste stap in het veiliger maken van deze straat is het invoeren van rijverbod voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton. Hierdoor is Mussenzele voor zwaar vervoer enkel bereikbaar rechtstreeks via de gewestweg N460.
Algemene basisbevoegdheid:
Specifieke bevoegdheidsgronden:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Beleidsdoelstelling nr. 4: Veilig bereikbaar toegankelijk
Actie 16: Geef prioriteit aan verkeer en een verkeersveilige omgeving in het geheel van ons veiligheidsbeleid.
Artikel 1: In de Houtmarkt wordt een rijverbod ingesteld voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton, dit uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Artikel 2: Dit wordt gesignaleerd door het plaatsen van de verkeersborden C21 (3,5t) met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' in de Houtmarkt ter hoogte van:
- kruispunt met Diepeweg
- kruispunt met Mussenzele
Artikel 3: De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.