De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 20:07.
De voorzitter verontschuldigt raadsleden Roger Coppens en Nico Roelandt voor hun afwezigheid.
De mondelinge vragen van raadsleden Pieter De Spiegeleer, Jan Schelfhout en Peter De Smet werden ter zitting beantwoord en behandeld.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 27 maart 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 maart 2023 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten vennoot bij cvba Zefier.
De gemeente werd per mail van 14 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van Zefier die op 8 juni 2023 om 14u plaats heeft in AuditoRium4 – CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting); en
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
- Decreet over lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Laurent Volckaert
Plaatsvervanger: Paulette Looze
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
artikel 1. om Laurent Volckaert voor te stellen als vertegenwoordiger
artikel 2. om Paulette Looze aan te stellen als plaatsvervanger.
artikel 3. afschrift van dit besluit over te maken aan de belanghebbenden en aan cvba Zefier.De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILVA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 15 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van ILVA die op 20 juni 2023 om 19 uur plaats heeft in Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem met volgende agenda:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (art. 432 - decreet lokaal bestuur)
2. Samenstelling van het bureau
3. Benoemen van de bestuurders van de mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene Vergadering.
4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2022
5. Jaarrekening per 31 december 2022
6. Verslag van de Commissaris
7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2022
Het verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2022 en de jaarrekening per 31 december 2022 worden na goedkeuring op de Raad van Bestuur dd. 16 mei 2023 toegestuurd.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Mark Beelaert
Plaatsvervanger: Laurent Volckaert
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
artikel 1. om Mark Beelaert voor te stellen als vertegenwoordiger.
artikel 2. om Laurent Volckaert aan te stellen als plaatsvervanger.
artikel 3. afschrift van dit besluit over te maken aan de belanghebbenden en aan ILVA.De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intergem.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 31 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van Intergem die op donderdag 22 juni 2023 om 18 uur plaats heeft in de Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem met volgende agenda:
1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2022.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt
Effectief: Laurent Volckaert
Plaatsvervanger: Paulette Looze
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
artikel 1. om Laurent Volckaert voor te stellen als vertegenwoordiger.
artikel 2. om Paulette Looze aan te stellen als plaatsvervanger.
artikel 3. afschrift van dit besluit over te maken aan de belanghebbenden en aan Intergem.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGS Westlede.
De gemeente werd per mail van 3 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van IGS Westlede die op 30 mei 2023 plaats heeft in Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi met volgende agenda:
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Marc De Schutter
Plaatsvervanger: Veerle Baeyens
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
artikel 1. om Marc De Schutter voor te stellen als vertegenwoordiger.
artikel 2. om Veerle Baeyens aan te stellen als plaatsvervanger.
artikel 3. afschrift van dit besluit over te maken aan de belanghebbenden en aan IGS Westlede.
Het lokaal bestuur Haaltert wenst samen met het lokaal bestuur Erpe-Mere en CVBA TMVW (Farys) een gezamenlijk project op te starten voor het uitvoeren van wegenis- en rioleringswerken in de Schoolstraat en Oostdorpstraat (grondgebied van de gemeente Erpe-Mere) en de Edestraat (grondgebied van de gemeente Haaltert):
Er is een noodzaak om de werken gelijktijdig uit te voeren en de versnippering van de werken zou nodeloos extra publieke middelen vergen en nadelig zijn voor de optimalisering van het werkproces, vandaar de noodzaak voor een samenwerking.
Bijkomend voordeel voor het uitvoeren van deze werken is dat Elia (netwerkbeheerder) van plan is om een hoogspanningsleiding te plaatsen onder de straten wanneer deze in aanleg zijn, om te vermijden dat deze nadien nogmaals zou moeten worden opgebroken. Elia zal hierdoor ook tussenkomen in de kostprijs van het project.
Om deze samenwerking te formaliseren, hebben partijen een overeenkomst opgesteld die door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële impact van de studiekost wordt geraamd op 90.000€ (excl. BTW).
Deze kost zal gespreid worden over de verschillende jaren. Het grootste gedeelte zal in 2024, 2025 en 2026 zijn.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de samenwerkingsovereenkomst met CVBA TMVW (Farys) en lokaal bestuur Haaltert betreffende het project van wegenis - en rioleringswerken in de Schoolstraat en Oostdorpstraat (Erpe-Mere) en de Edestraat (Haaltert).
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij beslissing van 27 februari 2023 een deontologische code voor mandatarissen ingevoerd, aangevuld met een addendum bij beslissing van de gemeenteraad van 27 maart 2023 voor wat betreft de oprichting van een deontologische commissie.
Conform artikel 35 van de deontologische code wordt de deontologische commissie als volgt samengesteld:
"Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie."
Op de gemeenteraad van 27 maart 2023 werd gevraagd dat elke fractie de kandidaturen voor de deontologische commissie zou doorgeven ten laatste op 4 april 2023. Per fractie kon er een naam doorgegeven worden voor een effectief lid en een plaatsvervangend lid.
Volgende kandidaten werden doorgegeven door de verschillende fracties:
Voorzitter deontologische commissie: Paulette Looze (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)
Effectief: Sabine De Coninck
Plaatsvervanger 1: Nico Roelandt
Plaatsvervanger 2: Bart Welleman
Effectief: Daniël Vandendriessche
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
Effectief: Lisa Houtman
Plaatsvervanger: Johan Souffriau
Voor de fracties Open&Liberaal, Centrumlijst en Vlaams Belang werden geen kandidaturen voor effectief lid en plaatsvervanger doorgegeven.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Artikel 1. de deontologische commissie wordt als volgt samengesteld:
Voorzitter deontologische commissie: Paulette Looze (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)
Effectief: Sabine De Coninck
Plaatsvervanger 1: Nico Roelandt
Plaatsvervanger 2: Bart Welleman
Effectief: Daniël Vandendriessche
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
Effectief: Lisa Houtman
Plaatsvervanger: Johan Souffriau
Artikel 2. kennisname van de afwezigheid van vertegenwoordigers van de fracties Vlaams Belang, Open&Liberaal en Centrumlijst voor de deontologische commissie.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen aan het personeelsorganogram.
De gemeenteraad keurde in zitting van 29 maart 2021 de laatste versie van het personeelsorganogram goed.
Het college van burgemeester en schepenen vindt het noodzakelijk om te werken aan de uitbouw van een modern personeelsbeleid. Hiervoor dienen de nodige aanpassingen aan het personeelsorganogram te gebeuren.
Het voorstel van het aangepast personeelsorganogram (schematisch) en een opsomming van de erin opgenomen wijzigingen werden toegevoegd als bijlage. In deze bijlage (word- document) zijn de veranderingen (veelal administratief) opgesomd. De aanpassingen zijn ook budgetneutraal.
De aanpassingen aan het organogram gebeurden ter uitvoering van het goedgekeurde meerjarenplan.
Uit het verslag van het overlegcomité van 22 maart 2023 blijkt dat de vakorganisaties ACV Openbare Diensten en ACOD-lrb aanwezig waren en de voorgestelde wijzigingen ongunstig adviseerden voor wat betreft het afbouwen van de statutaire tewerkstelling en dat vakorganisatie VSOA-lrb niet aanwezig was, geen standpunt innam en geen opmerkingen formuleerde (zie tevens ook de bijlage).
Het bestuur wenst de afbouw van de statutaire tewerkstelling te behouden, met uitzondering voor een aantal functies waarbij er argumenten zijn om dit niet te doen, zoals de decretale graden, de clustermanagers en de omgevingsambtenaar daar hun adviezen en takenpakketten in nog meer rechtstreekse verhouding staan met het bestuur waarbij onafhankelijkheid zwaar doorweegt. De evolutie naar een verdere contractuele aanstelling was reeds gestart binnen ons bestuur. De overige personeelsleden van een zelfde dienst voeren veelal dezelfde of soortgelijke taken uit. Het is dan ook logisch dat er geen onderscheid mag zijn voor wat betreft het statuut van het personeel en de arbeidsverhouding met de werkgever. De keuze voor één soort dienstverband kan deze verschillen in grote mate wegwerken. Vlaamse regelgeving volgt ook dezelfde trend.
De organogramsaanpassing is budgetneutraal.
Artikel 1 - het gemeenteraadsbesluit van 31 maart 2021 houdende goedkeuring aanpassingen aan het personeelsorganogram op te heffen.
Artikel 2 - het gewijzigde personeelsorganogram, zoals deze in bijlage toegevoegd is, goed te keuren.
De vzw Eerstelijnszone regio Aalst ging officieel van start vanaf 1 juli 2020. Voor de werking van de eerstelijnszone werd een zorgraad opgericht. Deze zorgraad fungeert als de Raad van Bestuur van de Eerstelijnszone Regio Aalst. Hierin zijn de verschillende clusters welzijn (woonzorgcentra, thuiszorg, CAW, Kind&Gezin, …), gezondheidzorg (huisartsen, vpk, kine, tandarts,…), lokale besturen (gemeenten & ocmw’s, Huis van het kind) en persoon met zorg- en ondersteuningsnood (patiëntenvereniging, mantelzorgvereniging vrijwilligers, panelleden ZorgLab) vertegenwoordigd zijn. De zorgraad is als beleidsorgaan verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleidsplan van de vzw.
Daarnaast zetelt de clustermanager ook in de dagelijkse vergadering ELZ regio Aalst.
Zoals de statuten voorschrijven, dienen minstens om de 3 jaar de clusters hun afgevaardigden in de Algemene Vergadering te bevestigen of te herbenoemen (art. 16 §3).
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Eerstelijnszorg is van belang om de zorg aan onze inwoners beter te organiseren.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
artikel 1. het lidmaatschap van de clustermanager Welzijn aan de AV ELZ Regio Aalst te bevestigen.
Het lokaal bestuur Haaltert plant een herinrichting van de parking aan het station van Ede, waar tevens een Mobipunt zal geplaatst worden.
Ter hoogte van de Huytstraat wil de huidige eigenaar, BV Waterhuis, met zetel te 8020 Oostkamp, Kortrijksestraat 439 (KBO nr. 0876.572.865) een handelshuis met parking bouwen, dit na het slopen van de bestaande bebouwing. Hiervoor werd een omgevingsvergunning aangevraagd, gekend onder de referte OMV_2022137362. De vergunning zelf werd nog niet afgeleverd.
Na onderhandelingen met de eigenaar is laatstgenoemde akkoord om een deel van het het perceel kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert voor de realisatie van een voetpad en bushalte.
Het onroerend goed is kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A nr. 0085F). Het af te staan gedeelte van het perceel is 15,67 m² groot en is aangeduid op bijgevoegd opmetingsplan in groene kleur. Er wordt aan de landmeter nog gevraagd om een prekadastratie aan te vragen.
Voor deze grondafstand werd een overeenkomst opgesteld (in bijlage). De overeenkomst bevat, naast de gebruikelijke voorwaarden van overdracht van onroerend goed, een ontbindende voorwaarde waarbij de afstand van het gedeelte van voornoemd perceel niet zal doorgaan wanneer de omgevingsvergunning definitief niet zou worden afgeleverd. Tevens is er een opschortende voorwaarde die stelt dat de authentieke akte pas kan verleden worden nadat de bestaande frituur gesloopt is of wordt. Het lokaal bestuur Haaltert kan desgevallend al werken uitvoeren op het af te staan perceel vanaf de ondertekening van de overeenkomst op het deel dat niet aan de frituur grenst. De reden voor deze voorwaarden is dat de eigenaar eerst zekerheid wenst te hebben over de omgevingsvergunning alvorens ten definitieve titel afstand te doen van het gedeelte van het perceel. Aan de frituur kan nog niet gewerkt worden aangezien deze gesloopt kan worden en daardoor het voetpad beschadigd kan geraken.
Partijen kwamen overeen om de afstand voor te leggen ter goedkeuring op de eerst mogelijke zitting van de gemeenteraad, zijnde 24 april 2023. De authentieke akte kan pas verleden worden binnen de vier maanden na de goedkeuring door de gemeenteraad en het cumulatief vervuld zijn van de voorwaarden.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangeduid voor het verlijden van de authentieke akte.
Het lokaal bestuur Haaltert neemt de notariskosten ten laste.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft financiële gevolgen, die momenteel niet gekend zijn (notariskosten bij de authentieke akte).
artikel 1. goedkeuring te geven aan de overeenkomst betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Huytstraat 2 (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A nr. 0085F), zoals aangeduid op bijgevoegd opmetingsplan.
artikel 2. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 aan te duiden voor het verlijden van de authentieke akte.
artikel 3. de notariskosten ten laste te leggen van het lokaal bestuur Haaltert.
De regelgeving BBC2020 bevat geen bepalingen over interne kredietaanpassingen. Dat wil niet zeggen dat die niet langer mogelijk zijn. De lokale besturen kunnen nu zelf bepalen wat een interne kredietaanpassing is en daarbij het onderscheid maken met een verschuiving van de ramingen. De enige beperking is het limitatieve karakter van de kredieten. Wanneer de aanpassingen leiden tot een wijziging van de limitatieve kredieten is een aanpassing van het meerjarenplan noodzakelijk. Het is aan het lokaal bestuur om bijkomende kredietbewakingsregels vast te stellen. De interne bepalingen dienen opgenomen te worden in het systeem van organisatiebeheersing. In bijlage bevindt zich een voorstel van interne bepalingen opgemaakt door de financieel directeur.
• Artikel 217 decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur: de organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
2° wetgeving en procedures naleeft;
3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
5° de activa beschermt en fraude voorkomt.
• Artikel 218 van het decreet lokaal bestuur: het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd.
• Artikel 266 decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur: De Financieel Directeur kan voorwaarden koppelen aan het visum.
• Artikel 269 decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur: De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
• De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus bepaalt dat elk bestuur de kredietbewaking zelf moet organiseren en op maat van de eigen organisatie regels uitwerken die nodig zijn om ramingen en kredieten goed te kunnen opvolgen en beheren, meer in het bijzonder een afsprakenkader voor de mogelijkheden om ramingen te kunnen verschuiven.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het kader van kredietverschuivingen en dit als dusdanig op te nemen in het systeem van organisatiebeheersing.
Inleiding
Voor de goede werking werden bijkomend interne regels vastgelegd voor kredietaanpassingen binnen de wettelijk opgelegde limieten. (zie hoger vermeld punt van onderhavige zitting).
Er worden 2 soorten van interne kredietherzieningen voorzien:
Een aanpassing van de raming is mogelijk voor exploitatie zonder beleidsimpact, voor bedragen < =50.000 EUR. De financieel directeur is bevoegd om deze verschuivingen te verrichten en brengt deze wijzigingen jaarlijks ter kennis op het CBS/VB.
Een interne kredietverschuiving is mogelijk voor exploitatie en investeringen voor bedragen die het totale bedrag bepaald in artikel 90, §1 KB 18 april 2017 betreffende de gunning op basis van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, niet overschrijdt (< =140.000 EUR). Het college en vast bureau is het bevoegde orgaan voor de goedkeuring hiervan. De gemeenteraad/OCMW-raad wordt hiervan in kennis gebracht.
Een interne kredietverschuiving voor exploitatie en investeringen voor bedragen die het totale bedrag bepaald in artikel 90, §1 KB 18 april 2017 betreffende de gunning op basis van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, overschrijdt (>140.000 EUR). De gemeenteraad/OCMW-raad is het bevoegde orgaan voor de goedkeuring hiervan.
Motivering
De werken in de Ninovestraat dienen gegund te worden. Voor de gunning is een bedrag van 1.370.765,10 euro incl. BTW nodig. Er was een bedrag 1.083.781,20 euro in het budget voorzien. Vandaar dat het budget moet verhoogd worden middels deze verschuiving.Deze verhoging wordt gerechtvaardigd door de hogere kostprijs van materialen, verhoogde lonen, ed.
- Gemeenteraadsbeslissing van 24 april 2023
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
| Jaarbudgetrekening te verhogen |
2023/Actie 12/0200-00/224007 |
| Oorspronkelijke budget |
1.083.781,8 EUR |
| Wijziging oorspronkelijke budget |
+ 325.000 EUR |
| Jaarbudgetrekening te verlagen |
2023/Actie 16/0200-00/224007 |
| Oorspronkelijke budget |
448.043,99 EUR |
| Wijziging oorspronkelijk budget |
- 325.000 EUR |
| Akkoord clustermanager(s) en financieel directeur |
OK |
artikel 1. goedkeuring te verlenen aan de kredietverschuiving van fietspaden naar Ninovestraat voor 325.000 EUR.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijziging van het huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden en het gebruik van een buitenlocatie voor huwelijksplechtigheden, goed te keuren.
Door het bijkomen van een extra trouwlocatie worden er een aantal wijzigingen aangebracht aan het huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden en het gebruik van een buitenlocatie voor huwelijksplechtigheden.
Vorig jaar werd naast de gebruikelijke locatie voor het voltrekken van de burgerlijke huwelijken, de trouwzaal in het administratief centrum, een buitenlocatie in het Warandepark opgenomen in het huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden. Op deze buitenlocatie in het Warandepark kan er gehuwd worden in de maanden mei tot en met september.
Het bleek organisatorisch niet evident te zijn om in de maanden mei tot en met september bij slecht weer lastminute de huwelijkslocatie te wijzigen van de buitenlocatie in het Warandepark naar de trouwzaal in het administratief centrum. Daarom willen we in de buurt van het Warandepark een tweede binnenlocatie voorzien om te huwen, namelijk de oude trouwzaal in het Warandegebouw. Tijdens de maanden mei tot en met september op vrijdag vanaf 13 uur en op zaterdag tussen 10u en 16u, zullen de huwelijkskoppels kunnen huwen in het Warandepark, de oude trouwzaal in het Warandegebouw en de trouwzaal van het administratief centrum. Van maandag tot en met vrijdagvoormiddag, kan er enkel gehuwd worden in de trouwzaal van het administratief centrum.
Algemene bevoegdheid
Specifieke reglementering:
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid.
Het retributiereglement van 25 november 2013 op het huwelijksceremonieel blijft gelden, voor huwelijken voltrokken op vrijdag en zaterdag wordt een retributie van 125 euro aangerekend. Op andere dagen worden de huwelijken kosteloos voltrokken.
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan het nieuwe huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden en het gebruik van een buitenlocatie voor huwelijksplechtigheden. Het huishoudelijk reglement van 28 juni 2021 voor de huwelijksplechtigheden en het gebruik van een buitenlocatie voor huwelijksplechtigheden zal opgeheven worden.
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties. Het Vastgoedinformatieplatform (VIP) brengt daar verandering in.
Dit generiek gegevensdelingsplatform maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Op 3 oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars in de eerste aangesloten gemeenten. Tot 2024 zullen steeds meer steden en gemeenten aanvragen behandelen via het nieuwe systeem. Op 1 januari 2024 zullen diverse aanvragers dossiers vastgoedinformatie moeten opvragen in alle Vlaamse steden en gemeenten.
Het lokaal bestuur Haaltert moet aansluiten op het vastgoedinformatie platform in Wave 4 (18/4/2023 – 18/05/2023).
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. Het lokaal bestuur Haaltert kiest er voor om de kost voor het verzamelen van de vastgoedinformatie en het ontsluiten van de vastgoeddossiers op de aanvrager te verhalen. In die zin werd een retributiereglement opgesteld, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. goedkeuring te geven aan de aansluiting van het lokaal bestuur Haaltert op het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 2. goedkeuring te geven aan het retributiereglement vastgoedinformatie.
Momenteel bevinden zich de bepalingen over de retributie voor het afleveren van stedenbouw/milieukundige gegevens en inlichtingen betreffende onroerende goederen in het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025.
Er was een herwerking nodig van het reglement van december 2019 door het feit dat het lokaal bestuur Haaltert vanaf 1 mei 2023 aansluit op het Vastgoedinformatieplatform van Vlaanderen. Omwille van het feit dat er een herwerking nodig was, is er gekozen om een apart reglement op te maken voor het afleveren van notarisinlichtingen.
Vanaf 1 mei 2023 zal er een verschil zijn tussen een burger en een notaris/makelaar die notarisinlichtingen aanvraagt: een burger zal nog via mail moeten aanvragen, de notarissen en de makelaars zullen moeten aanvragen via het Vastgoedinformatieplatform. Doordat er twee verschillende procedures zijn, was het nodig om ook twee reglementen op te maken wat de retributie betreft.
Het retributiereglement notarisinlichtingen zal lopen tot eind december 2023 aangezien het vanaf 1 januari 2024 ook voor burgers zal mogelijk zijn om hun aanvraag in te dienen via het Vastgoedinformatieplatform.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan het retributiereglement notarisinlichtingen.
Artikel 2. Het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 op te heffen.
De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan het retributiereglement voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.
Momenteel bevinden zich de bepalingen over de retributie voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen in het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 . Doordat de retributie voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen vervat zat in het reglement samen met de retributie voor het afleveren van stedenbouwkundige- en milieuinlichtingen en er een aanpassing nodig was aan het retributiereglement voor deze inlichtingen, is er voor gekozen om een apart reglement op te maken voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.
Inhoudelijk wordt er niets gewijzigd aan het reglement aangezien enkel de retributie voor administratieve stukken (stedenbouwkundige- en milieuinlichtingen) er werd uitgehaald.
Particulieren die thuis een dier (varken, geit, schaap) willen slachten moeten een slachtbewijs aanvragen. Er is geen slachtbewijs nodig voor konijnen, gevogelte en klein wild. Grotere dieren mogen enkel in een slachthuis geslacht worden.
Er is een verplichte identificatie & registratie (Sanitel) van runderen, varkens, schapen, geiten, hertachtigen en pluimvee. Iedereen die eigenaar is van een dier (zelfgekweekt of pas aangekocht) en dit voor particulier gebruik wil laten slachten dient eenmalig een registratienummer aan te vragen. Dit registratienummer moet worden bijhouden voor latere aangiftes van slachtingen.
Veehouders die reeds bekend zijn bij Sanitel dienen zich voor het slachten niet meer te laten registreren.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan het retributiereglement voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.
Artikel 2. Het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 op te heffen.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de definitieve vaststelling van de rooilijn ten gevolge van de aanvraag tot de gedeeltelijke verplaatsing van trage weg 67.
Aanvraag
De bewoners van het huis gelegen Landlede 38, 9451 Kerksken vragen de gedeeltelijke verplaatsing aan van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken. Zij zijn eigenaar van het perceel sectie A nr. 334d en hebben een vijftal jaren geleden ook het achterliggend perceel sectie A 216c aangekocht. Met deze aankoop zouden de aanvragers beide stukken grond, die nu gescheiden worden door voetweg 67 kunnen laten aansluiten aan elkaar. Hierdoor zou het makkelijker worden om de percelen te onderhouden en een waardevol stuk natuur uit te bouwen, bestaande uit bloemende planten, heesters en boomgaard.
Zij vragen de gedeeltelijke verplaatsing ook aan omdat momenteel het huidig tracé van genoemde voetweg op een niet officiële wijze in 1997 door de aangelanden werd verplaatst. Met andere woorden, het tracé van de huidige ligging stemt niet overeen met de ligging van de voetweg volgens de Atlas der Buurtwegen. Wanneer de verplaatsing van de voetweg wel zou gebeuren zou de ligging van de voetweg en de atlas weer overeenkomen. Bovendien ligt het huidige tracé van de voetweg ook door het perceel A 328 d waar gewassen worden geteeld en de voetweg zelf nagenoeg onherkenbaar is. Bij verplaatsing zou het nieuwe tracé niet meer in een perceel bestemd voor akkerbouw liggen.
Beoordeling
Het dossier tot het gedeeltelijk verplaatsen van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken werd opgemaakt door landmeter-expert De Saedeleer Guido, bureel houdend te 9400 Ninove, Onderwijslaan 9 (beëdigd door de rechtbank van Eerste Aanleg zetelende in Burgerlijke zaken te Dendermonde dd. 23/09/2016).
1) Kadastrale omschrijving:
Het goed is ten kadaster gekend onder Haaltert, 3de Afdeling-Kerksken, sectie a delen van nrs. 216C, 334d en 328 d.
2) Economische ligging:
Het is een vrij landelijke ligging en van enige economische of handelsligging is er geen sprake.
3) Stedenbouwkundige ligging:
Volgens het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegam liggen de delen van de percelen sectie A nrs. 216c, 334d en 328 d in landschappelijk waardevol agrarisch gebied
4) Onroerend erfgoed:
Volgens het plan van cultuur en erfgoed, te raadplegen op Geopunt Vlaanderen, zijn de delen van de percelen gelegen in het beschermd cultuurhistorisch landschap de Vallei van de Molenbeek (fase 2)
5) Voorkooprecht:
Volgens Geopunt Vlaanderen is er geen voorkooprecht voorzien op de delen van de percelen.
6) Watertoets:
Volgens het plan van overstromingsgevoelige gebieden 2017 (watertoets), vermeld op Geopunt Vlaanderen , zijn de kwestige delen van percelen niet gelegen in een overstromingsgebied.
7) beschrijving van het af te schaffen deel van de voetweg:
Volgens de Atlas der Buurtwegen is de voetweg gelegen over de delen van percelen 216c, 334d en 328d. Dit deel van de voetweg wordt op de dag van vandaag niet meer gebruikt door wandelaars zoals het deel van de voetweg terug te vinden is in de Atlas der Buurtwegen. De huidige ligging van de voetweg is dus verschillend van de ligging volgens de Atlas der Buurtwegen (zie plan in bijlage). Zowel de huidige ligging van de voetweg als de ligging in de Atlas der Buurtwegen doorsnijdt de eigendom van de aanvrager.
8) Beschrijving van de nieuwe voetweg:
de oorspronkelijke voetweg loopt volgens de Atlas der Buurtwegen dwars over het perceel, sectie A nr. 216c en loopt zo verder over de percelen 334 d en 328 d. Om de percelen makkelijker te kunnen onderhouden wenst men de voetweg gedeeltelijk te verleggen langsheen de linker perceelsgrens van het perceel 216c. Dit perceel is eigendom van de aanvragers en door de gedeeltelijke verplaatsing wordt de eigendom niet meer doorgesneden, maar langs de grens gelegd. Hierdoor worden de percelen 334d en 328d eveneens ontlast van de voetweg nr. 67 en bij gevolg worden ook deze eigendommen niet meer doorsneden door de genoemde voetweg.
9) Motivatie voor de gedeeltelijke verplaatsing van de voetweg:
De aanvragers hebben enkele jaren geleden het achterliggende perceel A 216c aangekocht. Op vraag van de buren werd in 1997 de voetweg (op niet officiële wijze- geen dossiers voorhanden) verlegd langsheen de perceelsgrens. De aanvragers zouden beide percelen willen laten aansluiten op mekaar, zodat men het achterliggende perceel beter kan onderhouden. Men wenst het perceel namelijk te beplanten en een boomgaard te voorzien. De bedoeling is om de voetweg te herleggen langsheen de linker perceelsgrens van het perceel A 216c. De beleving van de voetweg veranderd amper tot niets en sluit aan op de buurtweg nr. 23 zoals voorheen ook het geval was.
Toets decreet gemeentewegen
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Artikel 2 van het decreet Gemeentewegen omschrijft het volgende;
- 6° gemeenteweg: een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond;
- 10° trage weg: een gemeenteweg die hoofdzakelijk bestemd is voor niet-gemotoriseerd verkeer;
Artikel 5 van het decreet Gemeentewegen bepaalt onder;
- 5° gemeentelijk rooilijnplan: grafisch verordenend plan waarbij de huidige en toekomstige grenzen van een of meer gemeentewegen worden bepaald. Het gemeentelijk rooilijnplan geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de gemeenteweg opgenomen zijn of opgenomen zullen worden;
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Gezien artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet er rekening dient gehouden te worden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. Overwegende dat de wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt kan worden gemotiveerd;
1) Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang. Heel concreet kunnen wij in dit geval stellen dat het algemeen belang zeker niet geschaad wordt, integendeel want de gedeeltelijke verplaatsing is voor alle betrokken partijen een winwin situatie vermits:
2) Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering die gemotiveerd dient te worden. Blijkens de memorie van toelichting bij het nieuwe decreet werd deze motiveringsplicht in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Het verleggen van het tracé van deze buurtweg gaat niet in tegen de hierboven vermelde doelstellingen van het decreet, omdat alle betrokken partijen voordeel halen uit de verplaatsing (zie punt 1 algemeen belang).
3) Verkeersveiligheid en ontsluiting aangrenzende percelen
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen. Alle betrokken percelen kunnen ontsluiten via buurtweg 23, zoals ze ook al voorheen deden. De verkeersveiligheid blijft bij verplaatsing ongewijzigd.
4) Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief. In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan één van de buurgemeenten aan, noch kan door de vestiging van voorliggend tracé enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
5) Actuele functie – toekomstige functies
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden. Voorliggend gemeentelijk rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak om trage wegen te herwaarderen of te beschermen door een feitelijk traject op te nemen bij de openbare wegenis. De toekomstige generaties komen bij het vestigen van de nieuwe trage weg niet in het gedrang.
Algemene bevoegdheidsgrond
Bijzondere bevoegdheidsgronden
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.
De aanvragers zullen de welvoeglijkheidsvergoeding ten bedragen van 250 euro aan het gemeentebestuur van Haaltert betalen na de definitieve vaststelling van de rooilijn bij het gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 67 te Kerksken.
Artikel 1: goedkeuring te geven aan de voorgestelde gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken.
Artikel 2: voorliggend ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan met de gedeeltelijke verplaatsing van voetweg 67 in de deelgemeente Kerksken definitief vast te stellen.
Het geïntegreerde planningsproces bestaat uit 5 fasen, waarbij het resultaat telkens geconsolideerd zal worden in een van de volgende documenten :
Dit kadert binnen het meerjarenplan: BD 3 - AP 6 - A 12.9: RUP Sint-Goriksplein en Warande.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. het ontwerp RUP Warande, samen met het verslag van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, definitief vast te stellen
Chalet Vondelhof, Vondelen 14 te Denderhoutem is klaar voor verhuur.
Om dit gebouw te kunnen verhuren moet het opgenomen worden in het reglement gebruik gemeentelijke infrastructuur en materialen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 mei 2021.
In het reglement is de chalet toegevoegd alsook zijn er nog een aantal zaken ter verduidelijking toegevoegd. De aanpassingen zijn telkens aangeduid met gele markeringen.
Voormelde beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen vereist is.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. het aangepast reglement gebruik gemeentelijke infrastructuur en materialen goed te keuren.
artikel 2. het bestaand reglement van 31 mei 2021 op te heffen.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen.
De statutaire vergadering van de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen vond plaats op 20 maart 2023 in Denderleeuw.
Het jaarverslag en de jaarrekening dient aan de gemeenteraden van de participerende gemeenten/steden ter goedkeuring worden voorgelegd.
Agendapunten vergadering:
Voorliggende beslissing kadert binnen gelijkblijvend beleid.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen
Artikel 2. de beslissing over te maken aan de ILV Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 21:23.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad