De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan het retributiereglement voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.
Momenteel bevinden zich de bepalingen over de retributie voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen in het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 . Doordat de retributie voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen vervat zat in het reglement samen met de retributie voor het afleveren van stedenbouwkundige- en milieuinlichtingen en er een aanpassing nodig was aan het retributiereglement voor deze inlichtingen, is er voor gekozen om een apart reglement op te maken voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.
Inhoudelijk wordt er niets gewijzigd aan het reglement aangezien enkel de retributie voor administratieve stukken (stedenbouwkundige- en milieuinlichtingen) er werd uitgehaald.
Particulieren die thuis een dier (varken, geit, schaap) willen slachten moeten een slachtbewijs aanvragen. Er is geen slachtbewijs nodig voor konijnen, gevogelte en klein wild. Grotere dieren mogen enkel in een slachthuis geslacht worden.
Er is een verplichte identificatie & registratie (Sanitel) van runderen, varkens, schapen, geiten, hertachtigen en pluimvee. Iedereen die eigenaar is van een dier (zelfgekweekt of pas aangekocht) en dit voor particulier gebruik wil laten slachten dient eenmalig een registratienummer aan te vragen. Dit registratienummer moet worden bijhouden voor latere aangiftes van slachtingen.
Veehouders die reeds bekend zijn bij Sanitel dienen zich voor het slachten niet meer te laten registreren.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan het retributiereglement voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.
Artikel 2. Het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 op te heffen.