Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/04/2023 - 20:00

Leefmilieu - Retributiereglement voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen - Goedkeuring

Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Verontschuldigd: Roger Coppens, Nico Roelandt, raadsleden
Aanleiding

De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan het retributiereglement voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.

Feiten, context en motivering

Momenteel bevinden zich de bepalingen over de retributie voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen in het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 . Doordat de retributie voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen vervat zat in het reglement samen met de retributie voor het afleveren van stedenbouwkundige- en milieuinlichtingen en er een aanpassing nodig was aan het retributiereglement voor deze inlichtingen, is er voor gekozen om een apart reglement op te maken voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.

Inhoudelijk wordt er niets gewijzigd aan het reglement aangezien enkel de retributie voor administratieve stukken (stedenbouwkundige- en milieuinlichtingen) er werd uitgehaald.

Particulieren die thuis een dier (varken, geit, schaap) willen slachten moeten een slachtbewijs aanvragen. Er is geen slachtbewijs nodig voor konijnen, gevogelte en klein wild. Grotere dieren mogen enkel in een slachthuis geslacht worden.

Er is een verplichte identificatie & registratie (Sanitel) van runderen, varkens, schapen, geiten, hertachtigen en pluimvee. Iedereen die eigenaar is van een dier (zelfgekweekt of pas aangekocht) en dit voor particulier gebruik wil laten slachten dient eenmalig een registratienummer aan te vragen. Dit registratienummer moet worden bijhouden voor latere aangiftes van slachtingen.

Veehouders die reeds bekend zijn bij Sanitel dienen zich voor het slachten niet meer te laten registreren.

Juridische gronden
Algemene basisbevoegdheid
Bijzondere bevoegdheidsgronden
  • de wet van 5 september 1952 betreffende de vleeskeuring en de vleeshandel
  • het koninklijk besluit van 9 maart 1953 betreffende de handel in slachtvlees en houdende reglementering van de keuring der hier te lande geslachte dieren
Financiële gevolgen

De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Beleidstoets

Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

Publieke stemming
Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. Goedkeuring te geven aan het retributiereglement voor het afleveren van een registratienummer en slachtbewijzen.

Artikel 2. Het retributiereglement van 19 december 2019 op afgifte van administratieve stukken voor de periode 2020/2025 op te heffen.