De voorzitter opent de zitting op 23/10/2023 om 20:00.
De voorzitter verontschuldigt raadsleden Nathalie Meganck en Nico Roelandt voor hun afwezigheid.
Raadslid Pieter De Spiegeleer geeft toelichting bij zijn afscheid. De voorzitter dankt hem voor zijn inbreng gedurende de afgelopen jaren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 25 september 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 25 september 2023 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intergem.
De gemeente werd per mail van 18 september 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene vergadering van Intergem die op 14 december 2023 om 18 uur plaats heeft in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst met volgende agenda:
1. Kennisneming van de vorming van een distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde.
2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
4. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
5. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 5, 6 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Gelet op het feit dat de gemeente momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Intergem.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 14 september 2023.
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 15 september 2023 en via mail op 18 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die op donderdag 14 december 2023 plaatsheeft in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)
Het dossier voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde met 2 gemeenten thans aangesloten bij Intergem [Affligem en Bever], 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle (waarvan 20 thans aangesloten bij Iverlek [Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Halle, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst] en 5 bij PBE [Galmaarden, Gooik, Herne, Pepingen en Steenokkerzeel] en IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, werd door de 4 betrokken Opdrachthoudende verenigingen op maandag 28 en op dinsdag 29 augustus jl. ter stemming voorgelegd. De respectievelijke splitsingsvoorstellen (de partiële splitsing Intergem – Sibelgas en de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas) werden – onder opschortende voorwaarden – met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Hoewel het voorstel tot partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) met eenparigheid van stemmen door de Buitengewone Algemene Vergaderingen werd goedgekeurd, zal dit voorstel – bij ongewijzigde omstandigheden – op 1 januari 2025 niet uitvoerbaar zijn, vermits de gemeenteraad van Bever geen positieve gemeenteraadsbeslissing genomen heeft om op 1 januari 2025 uit te treden uit lntergem en toe te treden tot Sibelgas (dat zich dan zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde).
Gelet op het ontbreken van de vereiste gemeenteraadsbeslissing in hoofde van de gemeente Bever (zoals voorgeschreven door het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur) zijn niet alle opschortende voorwaarden vervuld in de eind augustus goedgekeurde partiële splitsing Intergem – Sibelgas. Voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde betekent dit in concreto dat deze zal worden gerealiseerd met de 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle, IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, doch zonder de gemeenten Affligem en Bever, dit ondanks de positieve gemeenteraadsbeslissing van Affligem.
Gelet op de wens van de gemeente Affligem, zoals bevestigd in haar collegebesluit van 5 september 2023, om op 1 januari 2025 deelnemer te kunnen worden van Fluvius Halle-Vilvoorde, hebben de Raden van Bestuur van Intergem en Sibelgas een nieuw voorstel tot partiële splitsing opgesteld zodat de gemeente Affligem alsnog op 1 januari 2025 deelnemer zou kunnen worden van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties.
Door deze partiële splitsing zal de gemeente Affligem de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, respecteren.
Gelet op het Energiedecreet van 8 mei 2009.
Gelet op het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: burgemeester Veerle Baeyens
Plaatsvervanger: raadsvoorzitter Paulette Looze
- Decreet lokaal bestuur: art. 40-41
Raadslid Pieter De Spiegeleer van de fractie Vlaams Belang deelde via e-mail mee dat hij vanaf 1 november 2023 ontslag neemt als raadslid uit de Haaltertse raden wegens verhuis naar een andere gemeente. De raadsvoorzitter en algemeen directeur werden hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht.
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
- Decreet lokaal bestuur: art. 13-15
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1: kennis te nemen van de ontslagname van raadslid Pieter De Spiegeleer van de fractie Vlaams Belang uit de Haaltertse gemeenteraad met ingang van 1 november 2023.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS.
De gemeente werd op 31 augustus 2023 via mail en per post op 5 oktober 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene vergadering van TMVS die op 12 december 2023 om 14.30 u. plaats heeft in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent (en digitaal inbellen via ZOOM mogelijk) met volgende agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van de bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1 Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2 Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
Varia
- Decreet lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van de bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr.artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1 Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2 Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten
VariaHet college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Bart Welleman
Plaatsvervanger: Nico Roelandt
De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven over de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de Buitengewone algemene vergadering op 12 december 2023 van het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS.
- Decreet lokaal bestuur art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Het lokaal bestuur Haaltert mocht op 7 augustus het rapport ontvangen inzake de forensische audit die gevoerd werd naar aanleiding van een subsidiedossier van een evenement in het kader van de Ronde van Vlaanderen 2022.
In dit rapport werden drie aanbevelingen gedaan die door het lokaal bestuur moeten aangepakt worden.
De gemeenteraad duidde het managementteam aan om hiervoor de nodige stappen te ondernemen.
Het managementteam heeft een nota opgesteld als eerste stap in de uitwerking hiervan.
Het lokaal bestuur Haaltert wordt gevraagd hiervan kennis te nemen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. kennis te nemen van het stappenplan dat het managementteam heeft opgesteld als remediëring naar aanleiding van het rapport van de forensische audit.
Algemeen
De projectfiche Kleine Dries werd een eerste keer besproken op het lokaal woonoverleg van 29 november 2017, na herwerking werd het project een tweede keer besproken op 23 maart 2020.
Op 13 oktober 2020 vond een overleg plaats tussen Ninove Welzijn, de gemeente Haaltert, de ontwerper 2DVW. Op deze vergadering werden beide projecten van Ninove Welzijn (Dwarsstraat - Denderhoutem en Kleine Dries - Terjoden) toegelicht.
Voor het project Kleine Dries werd in navolging van de infovergadering en het overleg met de gemeente in maart 2021 het programma verlaagd naar 35 woonentiteiten. De inrichting van het openbaar domein is grotendeels gelijk gebleven in vergelijking met de oorspronkelijke ontwerpen.
Op 12 november 2020 besliste het gemeentebestuur van Haaltert haar principiële goedkeuring te geven tot overname van het openbaar domein in de projecten Dwarsstraat - Denderhoutem en Kleine Dries - Terjoden van Ninove Welzijn.
Op 6 juli 2023 werd een aanvraag voor een verkaveling van 13 loten ingediend door Ninove Welzijn.
Op 3 augustus 2023 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
Het bouwproject is volgens het gewestplan gelegen in woongebied met landelijk karakter en woonuitbreidingsgebied.
Er werd geen advies uitgebracht van de dienst Openbare Werken.
Decreet gemeentewegen
De reden voor de opmaak van rooilijnplan is het aanleggen van wegenis om de woningen te bereiken.
De rooilijnplannen voldoen aan de wettelijke voorwaarden:
De gemeenteraad dient het rooilijnplan voorlopig vast te stellen op de zitting van 23 oktober 2023.
Na de voorlopige vaststelling van de rooilijnplan wordt het ontwerp ervan onderworpen aan een openbaar onderzoek door het college van burgemeester en schepenen binnen de 30 dagen na de beslissing van de gemeenteraad. Dit onderzoek hield in:
De aankondiging vermeldde minstens:
Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Na het openbaar onderzoek zal het rooilijnplan voor definitieve vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
- Decreet houdende gemeentewegen dd. 3 mei 2019
Voorliggende beslissing heeft een positief effect op de armoedetoets, aangezien er specifiek woongelegenheid wordt gecreëerd voor een sociaal zwakkere bevolkingsgroep.
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een gratis overdracht betreft van wegenis. In een later fase zullen wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van de nieuwe rooilijn bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor een verkaveling van 13 loten met wegenis te Kleine Dries 22, 9450 Haaltert (kadastraal gekend afdeling 1, sectie B, nummers 1575, 1576A en 1577A), ingediend door Ninove Welzijn met het oogmerk om het patrimonium over te dragen aan het lokaal bestuur Haaltert.
artikel 2. goedkeuring te geven aan het mandaat van het college van burgemeester en schepenen om de aankondiging te organiseren van het openbaar onderzoek conform artikel 17, §§ 2 en 3 decreet gemeentewegen;
artikel 3. goedkeuring te geven om de begindatum van het openbaar onderzoek vast te leggen op zeven dagen na de publicatie van het openbaar onderzoek op de gemeentelijke website en dit zo op te nemen in de aankondiging;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de wijze waarop er opmerkingen en bezwaren kunnen worden ingediend per e-mail op openbarewerken@haaltert.be gedurende het openbaar onderzoek.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op:
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in actie 12: Naar een leefbare omgeving door het uitwerken van een totale ruimtelijke visie en groenbeleid.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 23.215 Afkoppeling Eiland, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
artikel 2. de opdracht uit te schrijven als openbare procedure en NV Aquafin te gelasten met de administratieve afhandeling van de overheidsopdracht.
artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 789.031,88 euro inclusief BTW.
artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in:
Op 20 september 2023 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem ingediend via ReligioPoint. De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
De bisschop van Gent verleende als erkend representatief orgaan op 26 juli 2023 een gunstig advies met de opmerking dat er moet gestreefd worden naar een evenwicht op investeringen.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2024, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
| exploitatietoelage |
investeringstoelage |
| 22 972,21 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2024:
| Bedrag |
22 972,21 euro |
0,00 euro |
| Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
Artikel. 2:Dit besluit zal overgemaakt worden via het loket voor lokale besturen en Religiopoint.
Op 20 september 2023 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken ingediend via ReligioPoint. De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
De bisschop van Gent verleende als erkend representatief orgaan op 20 juni 2023 een gunstig advies zonder opmerkingen.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2024, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
| exploitatietoelage |
investeringstoelage |
| 37 125,28 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2024:
| Bedrag |
37 125,28 euro |
0,00 euro |
| Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
Artikel. 2: Dit besluit zal worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via Religiopoint.
Op 20 september 2023 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert ingediend via mail. De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
De bisschop van Gent verleende als erkend representatief orgaan op 20 juni 2023 een gunstig advies zonder opmerkingen.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2024, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
| exploitatietoelage |
investeringstoelage |
| 22 168,03 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2024:
| Bedrag |
22 168,03 euro |
0,00 euro |
| Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
Artikel. 2: Dit besluit zal worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en Religiopoint.
Op 20 september 2023 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem ingediend via ReligioPoint. De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
De bisschop van Gent verleende als erkend representatief orgaan op 25 juli 2023 een gunstig advies zonder opmerkingen.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2024, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
| exploitatietoelage |
investeringstoelage |
| 26 196,28 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2024:
| Bedrag |
26 196,28 euro |
0,00 euro |
| Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
Artikel. 2: Dit besluit zal overgemaakt worden via het loket voor lokale besturen en Religiopoint.
De budgetwijziging werd ingediend op Religiopoint op 20/09/2023.
Deze budgetwijziging omvat volgende aanpassingen:
- Decreet over lokaal bestuur art. 2, §2, 2°
- Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II, afdeling VI.
- Decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II, hoofstuk III, afdeling 2.
- Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
artikel 1. Akte te nemen van de budgetwijziging voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
artikel 2. Dit besluit zal overgemaakt worden via het loket voor lokale besturen en Religiopoint.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de ontruiming van nissen in gewone volgorde op de begraafplaats te Haaltert goed te keuren.
Om te voorkomen dat niet-geconcedeerde nissen langer behouden blijven dan geconcedeerde nissen, zullen de niet-geconcedeerde nissen in het columbarium op de begraafplaats van Haaltert, waarvan de termijn van 15 jaar verstreken is, verwijderd worden.
De desbetreffende niet-geconcedeerde nissen bestaan uit bijzettingen van urnen tussen 2003 en 2009. De termijn van 15 jaar zal verstreken zijn op de einddatum van de aanplakking. De aanplakking zal gebeuren van oktober 2023 tot eind november 2024.
Voordat de urnen uit de nissen zullen verwijderd worden, zal er gedurende 1 jaar een bericht van bekendmaking aangeplakt worden aan elke betrokken nis en eveneens aan de ingang van de begraafplaats van Haaltert.
Aan de nabestaanden zal de mogelijkheid geboden worden om alsnog een concessie aan te vragen. Alle kosten zijn ten laste van de nabestaanden.
Als er een einde komt aan een niet-geconcedeerde concessie, zal de as uitgestrooid worden op de strooiweide. Aan de nabestaanden wordt de mogelijkheid geboden om hierbij aanwezig te zijn.
De niet-geconcedeerde nissen, die zullen verwijderd worden, zijn terug te vinden in onderstaande tabel:
| Begraafplaats | Ligging | Geboortedatum | Overlijdensdatum | Grafrust |
| Haaltert | Col-A1-02 | 21/10/1911 | 8/11/2003 | 2018 |
| Haaltert | Col-A1-03 | 5/03/1961 | 27/07/2003 | 2018 |
| Haaltert | Col-A1-15 | 27/09/1931 | 20/01/2004 | 2019 |
| Haaltert | Col-A2-01 | 17/01/1910 | 19/09/2007 | 2022 |
| Haaltert | Col-A2-02 | 16/09/1912 | 9/06/2007 | 2022 |
| Haaltert | Col-A2-04 | 27/10/1928 | 3/09/2006 | 2021 |
| Haaltert | Col-A2-09 | 20/07/1922 | 10/08/2005 | 2020 |
| Haaltert | Col-A2-10 | 7/10/1921 | 11/07/2005 | 2020 |
| Haaltert | Col-A2-12 | 8/06/1919 | 5/05/2004 | 2019 |
| Haaltert | Col-A2-13 | 21/12/1933 | 31/03/2004 | 2019 |
| Haaltert | Col-A2-14 | 28/04/1929 | 4/02/2003 | 2018 |
| Haaltert | Col-A2-15 | 12/04/1929 | 5/11/2003 | 2017 |
| Haaltert | Col-A2-16 | 23/11/1919 | 27/10/2003 | 2018 |
| Haaltert | Col-B1-01 | 10/03/1954 | 16/05/2008 | 2023 |
| Haaltert | Col-B1-02 | 3/06/1945 | 3/01/2008 | 2023 |
| Haaltert | Col-B1-03 | 19/02/1942 | 24/07/2008 | 2024 |
| Haaltert | Col-B1-05 | 13/07/1909 | 27/06/2009 | 2024 |
| Haaltert | Col-B1-06 | 24/01/1924 | 16/07/2009 | 2024 |
Algemene bevoegdheid:
Specifieke bevoegdheid:
Voorliggende beslissing en reglement kadert binnen gelijkblijvend beleid waardoor een beoordeling van de beleidstoetsen niet dient te gebeuren.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1: Er wordt overgegaan tot ontruiming van de niet-geconcedeerde nissen op de begraafplaats van Haaltert, waarvan de termijn van 15 jaar zal verstreken zijn op de einddatum van de aanplakking.
Artikel 2: Aan de nabestaanden wordt de mogelijkheid geboden om alsnog een concessie aan te vragen. Alle kosten zijn ten laste van de nabestaanden.
Artikel 3: Het bericht van bekendmaking van de voorgenomen ontruiming zal gedurende 1 jaar aangeplakt worden aan elke betrokken nis en eveneens aan de ingang van de begraafplaats van Haaltert. De aanplakking zal gebeuren van oktober 2023 tot eind november 2024.
Artikel 4: De niet-geconcedeerde nissen, die zullen verwijderd worden, zijn terug te vinden in onderstaande tabel:
| Begraafplaats | Ligging | Geboortedatum | Overlijdensdatum | Grafrust |
| Haaltert | Col-A1-02 | 21/10/1911 | 8/11/2003 | 2018 |
| Haaltert | Col-A1-03 | 5/03/1961 | 27/07/2003 | 2018 |
| Haaltert | Col-A1-15 | 27/09/1931 | 20/01/2004 | 2019 |
| Haaltert | Col-A2-01 | 17/01/1910 | 19/09/2007 | 2022 |
| Haaltert | Col-A2-02 | 16/09/1912 | 9/06/2007 | 2022 |
| Haaltert | Col-A2-04 | 27/10/1928 | 3/09/2006 | 2021 |
| Haaltert | Col-A2-09 | 20/07/1922 | 10/08/2005 | 2020 |
| Haaltert | Col-A2-10 | 7/10/1921 | 11/07/2005 | 2020 |
| Haaltert | Col-A2-12 | 8/06/1919 | 5/05/2004 | 2019 |
| Haaltert | Col-A2-13 | 21/12/1933 | 31/03/2004 | 2019 |
| Haaltert | Col-A2-14 | 28/04/1929 | 4/02/2003 | 2018 |
| Haaltert | Col-A2-15 | 12/04/1929 | 5/11/2003 | 2017 |
| Haaltert | Col-A2-16 | 23/11/1919 | 27/10/2003 | 2018 |
| Haaltert | Col-B1-01 | 10/03/1954 | 16/05/2008 | 2023 |
| Haaltert | Col-B1-02 | 3/06/1945 | 3/01/2008 | 2023 |
| Haaltert | Col-B1-03 | 19/02/1942 | 24/07/2008 | 2024 |
| Haaltert | Col-B1-05 | 13/07/1909 | 27/06/2009 | 2024 |
| Haaltert | Col-B1-06 | 24/01/1924 | 16/07/2009 | 2024 |
Op het bestuursorgaan d.d. 06/07/2023 en d.d. 07/09/2023 vraagt de woonmaatschappij Dender-Zuid om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Dender-Zuid.
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Door het college van burgemeester en schepenen wordt mevr. Lisa Houtman voorgedragen om het lokaal bestuur Haaltert te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Mevr. Evelien Van Heghe wordt voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 10 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan de aanduiding van Mevr. Lisa Houtman als effectieve vertegenwoordiger om het lokaal bestuur Haaltert te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Dender Zuid.
Artikel 2. Goedkeuring te geven aan de aanduiding van Mevr. Evelien Van Heghe als plaatsvervangend vertegenwoordiger om het lokaal bestuur Haaltert te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied Dender Zuid.
De opdracht wordt uitgeschreven als een openbare procedure.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 2023/ACTIE-19/0709-00/2210007.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in actie 19: Een ruim cultuur - en vrijetijdsaanbod aanbieden met cultuurparticipatie en - beleving voor iedereen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/1020 Verbouwing bibliotheek tot Vrijetijdshuis, die integraal deel uitmaken van deze beslissing.
artikel 2. goedkeuring te geven om de opdracht uit te schrijven als openbare procedure.
artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 1.127.390,71 euro inclusief BTW.
artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in 2023/ACTIE-19/0709-00/2210007.
Het lokaal bestuur Haaltert is zoals alle gemeentes in Vlaanderen verantwoordelijk voor het opmaken van gemeentelijke rooilijnplannen.
Bij gemeenteraadsbeslissing dd. 25 september 2023 werden de trage wegen 42 en 93, die een verbinding vormen met de Bosstraat en de Wypenstalstraat, reeds opgenomen als gemeentewegen in hun huidige toestand.
In uitvoering van de decretale verplichting wordt thans ook de rooilijn vastgelegd, zodat het lokaal bestuur Haaltert deze nadien kan aanwenden om de wegen verder aan te leggen of te onderhouden.
De reden voor de opmaak van deze specifieke plannen is tweeledig:
De rooilijnplannen voldoen aan de wettelijke voorwaarden:
De gemeenteraad dient het rooilijnplan voorlopig vast te stellen op de zitting van 23 oktober 2023.
Na de voorlopige vaststelling van de rooilijnplan wordt het ontwerp ervan onderworpen aan een openbaar onderzoek door het college van burgemeester en schepenen binnen de 30 dagen na de beslissing van de gemeenteraad. Dit onderzoek hield in:
De aankondiging vermeldde minstens:
Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Na het openbaar onderzoek zal het rooilijnplan voor definitieve vaststelling worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Deze beslissing is niet onderhevig aan de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van de nieuwe rooilijn voor de trage wegen nummers 42 en 93 (verbinding tussen de Bosstraat en de Wypenstalstraat).
artikel 2. goedkeuring te geven aan het mandaat van het college van burgemeester en schepenen om de aankondiging te organiseren van het openbaar onderzoek conform artikel 17, §§ 2 en 3 decreet gemeentewegen;
artikel 3. goedkeuring te geven om de begindatum van het openbaar onderzoek vast te leggen op zeven dagen na de publicatie van het openbaar onderzoek op de gemeentelijke website en dit zo op te nemen in de aankondiging;
artikel 4. goedkeuring te geven aan de wijze waarop er opmerkingen en bezwaren kunnen worden ingediend per e-mail op openbarewerken@haaltert.be gedurende het openbaar onderzoek.
De mondelinge vragen van raadslid Jan Schelfhout werden ter zitting beantwoord en behandeld.
De voorzitter sluit de zitting op 23/10/2023 om 21:09.
Namens Gemeenteraad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad