De voorzitter verontschuldigd raadsleden Lisa Houtman en Pieter De Spiegeleer voor hun afwezigheid.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 28 maart 2022 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 28 maart 2022 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Zefier cvba.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 17 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering (jaarvergadering) van Zefier cvba die op donderdag 9 juni 2022 om 14u00 plaats heeft in Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te Leuven met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2021;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2021;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 56
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: de heer Laurent Volckaert
Plaatsvervanger: mevrouw Paulette Looze
- Decreet over lokaal bestuur art. 40 en 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband INTERGEM.De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering (tevens jaarvergadering) van INTERGEM die op 23 juni 2022 plaats heeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas met volgende agenda:
1. Kennisneming verslagen van Intergem van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2021.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Intergem afgesloten op 31 december 2021 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten
en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Intergem met betrekking tot het boekjaar 2021.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Benoeming van een commissaris.
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Op heden worden we geconfronteerd met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden.
De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40 en 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: schepen Laurent Volckaert
Plaatsvervanger: raadslid Paulette Looze
- Decreet over lokaal bestuur art. 40 en 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor.
Op 30 maart 2021 sloot de Vlaamse Regering samen met de sociale partners het zesde Vlaamse Intersectorale Akkoord af voor de social/non-profitsector voor de periode 2021-2025, het VIA6-akkoord.
Dit akkoord heeft als doelstelling te zorgen voor meer koopkracht, meer handen in de zorg en meer veerkracht voor de Vlaamse zorgsector.
Het VIA6-akkoord werd afgesloten op 30 maart 2021 tussen de sociale partners van de private en publieke social/non-profitsectoren en de Vlaamse Regering voor de periode 2021-2025.
Alle voorzieningen die onder het toepassingsgebied van dit VIA6-akkoord vallen, moeten het globaal uitvoeren.
De afspraken in het VIA6-akkoord omtrent de uitrol van een nieuwe functieclassificatie (IFIC) in de publieke ouderenzorg en de voorafnames op het uitrollen van IFIC in de publieke kinderopvang en thuiszorg moesten nog verder worden uitgewerkt tussen de sociale partners in verschillende protocollen.
Deze protocollen werden op 24 november 2021 samen met de Vlaamse Regering afgesloten in het comité C1 voor de provinciale en lokale besturen, onderafdeling Vlaams Gewest en Vlaamse Gemeenschap.
De uitwerking van de afspraken uit die protocollen vergt een wijziging van de rechtspositiebesluiten van 2007 en 2010.
Uit de omzendbrief van de Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen van 22 december 2021 blijkt dat, gelet op het feit dat bepaalde afspraken uit deze protocollen reeds uitwerking moeten verkrijgen vanaf 1 januari 2022, de lokale besturen die afspraken moeten uitvoeren op basis van de protocollen die op 24 november 2021 werden afgesloten tussen sociale partners en de Vlaamse Regering.
Meer specifiek gaat het voor ons bestuur om het toekennen van nieuwe barema's voor kinderbegeleiders in de kinderopvang.
De kinderbegeleiders die op 31 december 2021 tewerkgesteld zijn in onze erkende buitenschoolse kinderopvang zullen er, in afwachting van de uitrol van een nieuwe functieclassificatie in de kinderopvang, voor kunnen kiezen om vanaf 1 januari 2022 over te stappen naar een nieuwe door de Vlaamse Regering vastgestelde salarisschaal die als bijlage wordt toegevoegd.
Die nieuwe salarisschaal wordt in dat geval met terugwerkende kracht toegekend vanaf 1 juli 2021.
De nieuwe salarisschaal zal automatisch worden toegekend aan kinderbegeleiders die vanaf 1 januari 2022 in dienst treden.
Uit het verslag van het vakbondsoverleg van 6 april 2022 blijkt dat de vakorganisaties ACV Openbare Diensten en ACOD-lrb aanwezig waren en de voorgestelde wijzigingen gunstig adviseerden en dat vakorganisatie VSOA-lrb niet aanwezig was, geen standpunt innam en geen opmerkingen formuleerde. Het protocol werd toegevoegd als bijlage.
De financiële gevolgen zijn een verhoging van het loon van de kinderbegeleiders op onze dienst buitenschoolse kinderopvang die momenteel tewerkgesteld worden aan loonschaal E1-E3 of loonschaal D1-D3. De raming is als bijlage opgenomen.
| Overig beleid | Gelijkblijvend beleid |
| Jaar Budget Code (JBR) | GBB-CBS/0945-01/6202000/BESTUUR/CBS/IP-GEEN/KP-GEEN |
| Raming | 23 000,00 euro per jaar aan huidige index (184,76%) |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van:
Artikel 2: De kinderbegeleiders die op 31 december 2021 tewerkgesteld zijn in onze erkende buitenschoolse kinderopvang zullen er, in afwachting van de uitrol van een nieuwe functieclassificatie in de kinderopvang, voor kunnen kiezen om vanaf 1 januari 2022 over te stappen naar een nieuwe door de Vlaamse Regering vastgestelde salarisschaal die als bijlage wordt toegevoegd.
Die nieuwe salarisschaal wordt in dat geval met terugwerkende kracht toegekend vanaf 1 juli 2021.
Artikel 3: De nieuwe salarisschaal zal automatisch worden toegekend aan kinderbegeleiders die vanaf 1 januari 2022 in dienst treden.
Artikel 4: Van onderhavige beslissing wordt een beknopte omschrijving opgenomen in de lijst die in het kader van het bestuurlijk toezicht en in het kader van de bekendmakingsverplichting via de webtoepassing van de gemeente wordt bekendgemaakt door de burgemeester.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de toetreding tot OFP Prolocus voor de tweede pensioenpijler voor de contractuele personeelsleden.
Het lokaal bestuur Haaltert wil de pensioenkloof tussen het statutair personeel en contractueel personeel verkleinen. Hiervoor werd vanaf 1 januari 2010 een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel ingevoerd. Sedert 1 januari 2010 was het bestuur hiervoor aangesloten bij de groepsverzekering die, na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben met hun brief van 23 juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.
Om te voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het lokaal bestuur Haaltert de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).
Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Door de toetreding bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (IBP) is het lokaal bestuur Haaltert meer betrokken bij het beheer van de pensioenfinanciering. In tegenstelling tot een groepsverzekering kan het lokaal bestuur Haaltert een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigen en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid hebben om, indien nodig, punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf na. Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.
Het lokaal bestuur Haaltert kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een "in house" opdracht voldaan zijn. Het bestuur kan immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefenen op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten. Ten tweede behelzen meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS. En ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen. Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen en voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage. Het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen: defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen. De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage, een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon, te betalen zonder vastgesteld rendement en de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement. Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen. Wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement, momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (aangeslotenen in dienst van het bestuur) en 0% voor passieve aangeslotenen (aangeslotenen die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan) behaald worden.
Het lokaal bestuur Haaltert voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5% om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen. Concreet gaat het bij een pensioengevend jaarloon van 4 000 000 euro een pensioentoezegging van 2,5% (= 100 000 euro) om een prefinanciering van 5 000 euro.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep is er interne mobiliteit voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid en speelt er een onderlinge solidariteit.
De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS worden voor 2022 forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.
De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement, het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte worden als bijlage toegevoegd.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.
Verder werd de intentie geuit om met het OCMW van Haaltert een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.
De op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.
De voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en bijgevoegde documenten zal in het bijzonder onderhandelingscomité van 6 april 2022 besproken worden.
Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om Veerle Baeyens, burgemeester, aan te duiden en als vervanger Laurent Volckaert, schepen van financiën.
Na de gemeenteraadsbeslissing tot toetreding moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en de algemene vergadering van OFP PROLOCUS moet de kandidatuur goedkeuren.
Algemene bevoegdheid
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.
De financiële gevolgen zijn conform het budget.
Artikel 1: Kennis te nemen van en in te stemmen met de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement, het bijzonder pensioenreglement en de toetredingsakte.
Artikel 2: Met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Artikel 3: In te stemmen met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt 2,5% van het pensioengevend loon.
Artikel 5: Het gemeentebestuur van Haaltert vormt samen met OCMW Haaltert een zogenaamde MIPS-groep.
Artikel 6: Veerle Baeyens, burgemeester, af te vaardigen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Laurent Volckaert, schepen van financiën, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn.
Artikel 7: De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Het lokaal bestuur wenst in te zetten op het plaatsen van AED-toestellen op het grondgebied van Haaltert. Zo werden recent nog drie bijkomende toestellen aankocht.
Op 1 augustus 2021 heeft de wielerclub WZC Hoeftrappers gebruik gemaakt van het AED toestel van de gemeente Erpe-Mere omdat deze het dichtst bij het clublokaal was. Door deze actie werd het leven van de man gered.
De firma Half Blue CV (Cardioservice), met zetel te 1780 Wemmel, Steenweg op Brussel 213, die ook leverancier is van de AED-toestellen van het lokaal bestuur Haaltert, wenst naar aanleiding hiervan een schenking te doen van een nieuw toestel en de firma laat de keuze van de plaats over aan de wielerclub. WZC De Hoeftrappers willen het nieuwe toestel aan hun clublokaal hangen, zijnde Café Strokens, gelegen te 9450 Haaltert, Edestraat 193. De uitbater van het café, de heer Yvan De Meerleer, is hiermee akkoord en is bereid om de elektriciteit voor het toestel te voorzien.
Het initiatief van Cardioservice past perfect in de beleidsdoelstelling van het lokaal bestuur Haaltert, maar door de locatie dichtbij Erpe-Mere krijgt het een gemeente-overschrijdend karakter waar inwoners van beide gemeenten bij gebaat kunnen zijn.
Enkel het toestel zelf wordt geschonken. De installatie, de opbergkast en het onderhoud zullen ten laste genomen worden door het lokaal bestuur Haaltert. Deze kost bedraagt 465,34 euro (onderhoudscontract voor 5 jaar inbegrepen).
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actieplan 5, actie 10.2: Profileren als hartveilige gemeente door in te zetten op AED-project, het vergroten van hulpverleningsvaardigheden en opleiding van burgers en het registeren van de AED-toestellen zodat ze vlot gevonden worden.
De beslissing heeft financiële gevolgen
| Raming of Bedrag |
465,34 euro incl. BTW |
| Actie |
Actie 10 |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0190-00/2300000 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan de aanvaarding van een schenking van een AED-toestel door Cardioservice.
artikel 2. goedkeuring te geven aan het ten laste nemen van de kosten van installatie, opbergkast en onderhoud voor een bedrag van 463,34 euro door het lokaal bestuur Haaltert.
Op 26 juli 2019 werd de oorspronkelijke verkavelingsaanvraag voor 12 loten met wegenis stilzwijgend geweigerd omwille van het ontbreken van een voorafgaande beslissing van de gemeenteraad over de zaak van de wegen.
Op 16 april 2020 werd de afbraak van de oude vrijstaande hoeve Pontweg 42 goedgekeurd.
Op 15 oktober 2020 werd een verkaveling voor 3 loten goedgekeurd te Pontweg 42, 42A en 42B.
Op 13 december 2021 werd een nieuwe verkavelingsaanvraag met wegenis voor 17 loten ingediend.
Op 19 januari 2022 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
Het bouwproject is volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
Op 1 februari 2022 werd door Telenet een gunstig advies afgeleverd mits de nood aan netuitbreiding en het overmaken van een offerte naar de aanvrager.
Op 10 februari 2022 bracht de dienst Openbare Ruimte een gunstig advies uit met volgende opmerkingen:
Op 14 februari 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door de provinciale dienst Integraal Waterbeleid.
Op 17 februari 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door Fluvius mits te voldoen aan de offerte.
Op 19 februari 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door Hulpverleningszone Zuid-Oost.
Op 20 februari 2022 werd een gunstig advies afgeleverd door De Watergroep mits te voldoen aan een opgelegde kost.
De aanvragers van de verkaveling stellen voor de eigendom van het openbaar domein, incl. aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen, vrij en onbelast en zonder kosten af te staan aan de gemeente op een door haar vast te stellen datum en in elk geval bij de eindoplevering van de werken.
Omwille van de ligging in de zone voor consolidatie volgens de bouwmeesterscan van Haaltert wordt geadviseerd het wegenisdossier niet te ondersteunen.
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
Voorliggende beslissing heeft geen impact op de beleidstoets.
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een gratis overdracht betreft van wegenis. In een later fase zullen wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken.
artikel 1. het punt te verdagen.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
Op vrijdag 4 februari 2022 legde de Vlaamse Regering de werkingsgebieden voor de woonmaatschappijen in Vlaanderen definitief vast. De lokale besturen konden hiervoor tot 31 oktober 2021 een voorstel indienen.
Op 14 februari 2022 ontving het lokaal bestuur Haaltert het officiële schrijven van minister Diependaele.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Kennis te nemen van het besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van het werkingsgebied Dender-Zuid voor de nieuwe woonmaatschappij.
Het lokaal bestuur Haaltert is betrokken in een gerechtelijke procedure tegen de heer en mevrouw Wim Meese - Sandy Hunninck. Deze procedure heeft betrekking op een advies dat verstrekt werd door het lokaal bestuur Haaltert inzake een onroerend goed gelegen te 9450 Haaltert, Kerkbosweg 27, kadastraal gekend (geweest) als 4de afdeling, sectie A, nummers 491K, 491N en 491P. Dit advies bestond er in dat er inschrijving en bewoning zou mogelijk zijn op dit adres, wat nadien het geval niet bleek te zijn.
Hierop hebben partijen Meese - Hunninck een burgerlijke procedure gestart tegen het lokaal bestuur Haaltert, waarbij laatstgenoemde een fout werd verweten.
NV Ethias is in deze zaak de verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid van het lokaal bestuur.
Ondanks betwisting door het lokaal bestuur Haaltert was de Rechtbank van Eerste Aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde bij vonnis van 10 januari 2020 van oordeel dat er een fout in hoofde van het lokaal bestuur Haaltert is, meer bepaald dat de gemeente Haaltert niet had kunnen toezeggen dat het goed vatbaar was voor inschrijving en bewoning. Voor de exacte begroting van de hiermee in oorzakelijk verband staande schade, werd er door de rechtbank een gerechtsdeskundige aangesteld met (o.a.) de opdracht de Verblijfsgelegenheid te beschrijven en de waarde ervan te bepalen, rekening houdend met de stedenbouwkundige situatie.
Door het lokaal bestuur Haaltert werd er hoger beroep ingesteld tegen dit vonnis van 10 januari 2020 voor het Hof van Beroep Gent, alwaar de zaak aanhangig is.
Partijen wensen een voortzetting van deze procedure en daarmee gepaard gaande ongemakken, kosten, onzekerheden, … echter te vermijden, en hebben dan ook de bedoeling om een dading af te sluiten. De kern van deze dading is dat er een som van 72.000,00 euro wordt betaald aan partijen Meese - Hunninck tot slot van alle rekeningen. NV Ethias zal deze betaling ten laste nemen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft financiële gevolgen, maar deze worden ten laste van NV Ethias genomen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de dading tot beëindiging van de gerechtelijke procedure betreffende het foutief advies inzake Kerkbosweg 27.
De mondelinge vragen van raadsleden Peter De Smet en Roger Coppens werden behandeld en beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 25/04/2022 om 20:54.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad