De voorzitter opent de zitting op 28/04/2025 om 20:02.
De voorzitter vermeldt de hybride deelname van raadslid Sofie Coppens aan de zitting van heden conform artikel 2.2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Haaltert.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de zitting van 31 maart 2025 goed te keuren. De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de gemeenteraad van 31 maart 2025.
Lokaal bestuur Haaltert diende naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen acht vertegenwoordigers voor de politieraad van de politiezone Denderleeuw-Haaltert te verkiezen. Op de installatievergadering van Haaltert op 5 december werden de effectieve vertegenwoordigers en hun plaatsvervangers voor de politieraad verkozen. Het verkiezingsdossier voor Haaltert werd op 9 december 2025 aangetekend verstuurd. Op basis van artikel 18ter WGP doet de deputatie als administratief rechtscollege uitspraak over de geldigheid van deze verkiezing binnen de 30 dagen na ontvangst van het dossier en herstelt zij, in voorkomend geval, de bij het vaststellen van de verkiezingsuitslag begane vergissingen.
De gouverneur liet per brief van 15 januari 2025 weten dat de deputatie in zitting van 9 januari 2025 de verkiezing van de politieraadsleden voor de politiezone PZ Denderleeuw-Haaltert geldig heeft verklaard. De brief van de gouverneur en het besluit van de deputatie zijn ter info toegevoegd als bijlage.
Toepasselijke regelgeving
Artikel 18ter van de wet van 7 december 1998 tot Organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus (WGP)
Provinciedecreet artikel 57, 70
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de deputatie van 9 januari 2025 aangaande de goedkeuring van de verkiezing van de politieraadsleden van de politiezone Denderleeuw-Haaltert.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Creat Services dv.
De gemeente werd met een aangetekende brief op 26 maart 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Creat Services dv die op 17 juni 2025 plaats heeft in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De gemeenteraad dient de agenda met statutenwijziging van deze Algemene Vergadering van 17 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
De uitnodiging en documentatie zijn terug te vinden in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van 24 februari 2025 werd raadslid Daniël Vandendriessche aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en raadslid Kristien Van Cromphaut als plaatsvervanger voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad neemt met betrekking tot de agendapunten.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda met statutenwijziging van de Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Creat Services dv op 17 juni 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, met volgende agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger raadslid Daniël Vandendriessche met plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Kristien Van Cromphaut, op te dragen om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad van heden neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius Midden-Vlaanderen.
De gemeente werd met een aangetekende brief op 4 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Midden-Vlaanderen die op 12 juni 2025 plaats heeft in De Mooie Molen, Nedermolenstraat 3, 9310 Aalst. De gemeenteraad dient de agenda van deze Algemene vergadering van 12 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Midden-Vlaanderen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Midden-Vlaanderen afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Midden-Vlaanderen met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025- 2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Statutaire mededelingen.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 20 maart 2025. De uitnodiging en documentatiestukken zijn terug te vinden in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van 24 februari 2025 werd raadslid Klaas De Pauw aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en raadslid Lesley Heyman als plaatsvervanger voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad in zitting van vandaag neemt met betrekking tot de agendapunten.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de Algemene vergadering tevens jaarvergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius Midden-Vlaanderen op 12 juni 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, met volgende agenda:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Midden-Vlaanderen van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Midden-Vlaanderen afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Midden-Vlaanderen met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Midden-Vlaanderen tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025- 2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger die zal deelnemen aan bovenvermelde Algemene Vergadering tevens jaarvergadering, raadslid Klaas De Pauw met plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente raadslid Lesley Heyman, op 12 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad van heden neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeente is vennoot bij cv Zefier.
De gemeente werd via e-mail op 4 april 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van cv Zefier die op 12 juni 2025 om 14 uur plaats heeft in AuditoRium4 – Communicatiecampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent. De gemeenteraad dient de agenda van deze algemene vergadering van 12 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’;
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
6. Statutaire benoemingen.
De uitnodiging en documentatie zijn ter beschikking in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van 24 februari 2025 werd raadslid Klaas De Pauw aangeduid als effectieve vertegenwoordiger met raadslid Lesley Heyman als plaatsvervanger voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad neemt met betrekking tot de agendapunten.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband cv Zefier op 12 juni 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’;
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor; en
6. Statutaire benoemingen.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger raadslid Klaas De Pauw met raadslid Lesley Heyman als plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente, op 12 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1 van onderhavige beslissing.
In zitting van 31 maart 2025 keurde de gemeenteraad het huishoudelijke reglement gemeenteraad voor deze legislatuur goed. Het huishoudelijk reglement stelt in artikel 10.2 het volgende:
"Elke fractie kiest een fractieleider uit haar leden en deelt op de eerstvolgende raadsvergadering na goedkeuring van dit huishoudelijk reglement mee wie de fractieleider is. Een fractie kan op elk moment een nieuwe fractieleider kiezen.
De fractieleider vertegenwoordigt de fractie in de vergaderingen van de gemeenteraad en het bureau van de raad. Hij/zij fungeert als aanspreekpunt voor de algemeen directeur en het college van burgemeester en schepenen.
De fractieleider coördineert de standpunten en activiteiten van de fractie en zorgt voor een effectieve communicatie binnen de fractie.
Wanneer de fractieleider afwezig is, wordt deze functie waargenomen door een ander lid van de fractie."
De namen van de volgende personen werden doorgegeven als fractievoorzitter:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de aanduiding van de fractievoorzitters als volgt:
Het lokaal bestuur Haaltert is beheerder van de rioleringen op het grondgebied. Hiervoor is er een samenwerking met De Watergroep onder de vorm van Riopact, die het lokaal bestuur bijstaat in efficiënt afval- en regenwaterbeheer (gemeenteraadsbeslissing d.d. 24 oktober 2022).
Riopact zal instaan voor alle nieuwe rioolaansluitingen.
Voor de nieuwe rioolaansluitingen is het aangewezen om het billijkheidsprincipe toe te passen en een forfaitair tarief te hanteren voor een standaard huisaansluiting en voor een niet-standaard huisaansluiting een offerte op maat op te maken. Zo weet de aanvrager bij zijn aanvraag wat deze aansluiting zal kosten. Een standaard rioolaansluiting voldoet aan de volgende voorwaarden:
De standaard rioolaansluiting zal met ingang van 1 januari 2025 een bedrag van 2.861,58 euro excl. btw kosten aan de aanvrager. Dit bedrag zal elk semester geïndexeerd worden (op 1 juli en 1 januari).
Voor de niet-standaard rioolaansluitingen zal Riopact een raming op maat bezorgen.
De volledige afhandeling van de rioolaansluiting (aanvraag van de aansluiting via de website, aansluiting zelf en betaling) worden via Riopact geregeld zonder tussenkomst van het lokaal bestuur Haaltert.
Ook voor het aansluiten van een private riolering op een wachtaansluiting zal een forfait aangerekend worden van 607,09 euro excl. btw (elk semester te indexeren gelijklopend met het tarief van van de standaard rioolaansluiting).
Bijgevoegde nota van Riopact beschrijft kort de procedure.
Besluit van de Vlaamse Regering d.d. 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting [de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweedecircuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk,] en het algemeen waterverkoopreglement
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het retributiereglement van De Watergroep (Riopact) voor de nieuwe rioolaansluitingen.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de procedure voor de rioolaansluitingen conform bijgevoegde nota en zoals omschreven op de website van Riopact (www.riopact.be).
Artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vaststellen.
Uit artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur blijkt dat de bevoegdheid van de raad met betrekking tot het organogram geen exclusieve bevoegdheid meer is en dit kan gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen.
De personeelsformatie wordt in het decreet over het lokaal bestuur niet meer opgelegd als een verplicht instrument. Een personeelsplan of een andere lokale werkwijze om aan personeelsbudgettering te doen, kan een alternatief zijn.
Volgens artikel 166 van het decreet over het lokaal bestuur regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.
De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur of financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.
De hierboven vermelde beslissingen vereisen soms een snelle afhandeling om de continuïteit van het bestuur te garanderen. Het college van burgemeester en schepenen is ook meer betrokken bij de dagelijkse werking om deze praktische beslissingen te nemen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om volgende bevoegdheden te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen:
Artikel 2: De gemeenteraad gaat akkoord dat het college van burgemeester en schepenen hierover jaarlijks rapporteert aan de raad.
Artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de algemeen directeur instaat voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van de diensten van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer.
Uit artikel 57 van het decreet over het lokaal bestuur blijkt dat het vaststellen van wat onder het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' moet worden verstaan een bevoegdheid van de gemeenteraad is.
De gemeenteraad keurde tijdens de zitting van 26 oktober 2009 de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' goed.
De personeelsdienst stelt voor om deze beslissing naar aanleiding van de nieuwe legislatuur te actualiseren.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord om de gemeenteraadsbeslissing van 26 oktober 2009 over de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' op te heffen.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de vaststelling van het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' en wat een bevoegdheid is van de algemeen directeur, onder de voorwaarden en binnen de modaliteiten bepaald door de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement van lokaal bestuur Haaltert, als volgt:
Artikel 3: De gemeenteraad gaat akkoord dat de algemeen directeur per kwartaal aan het college zal rapporteren over de uitoefening van de bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer.
Het lokaal bestuur Haaltert staat in voor het onderhoud van haar wegennet. Soms dringen kleine herstellingen zich op zonder dat er een vervanging van het wegdek nodig is.
Om snel te kunnen handelen bij een melding van een probleem wordt gekozen voor een raamovereenkomst om kleine herstellingen aan asfaltwegen uit te voeren op afroep. Het lokaal bestuur Haaltert bundelt telkens een aantal herstellingen op haar grondgebied en geeft opdracht aan de opdrachtnemer om deze uit te voeren.
De opdracht wordt uitgeschreven als een openbare procedure met referte 2025/1133 Raamovereenkomst voor asfaltherstellingen 2025-2029.
Het betreft een opdracht met een basisopdracht in 2025 en 3 eventuele verlengingen tot 2029.
De opdracht wordt opgedeeld in 2 percelen:
Perceel 1: Raamovereenkomst voor herstellingen met asfaltbeton
Perceel 2: Raamovereenkomst voor herstellingen met gietasfalt
De totale opdracht wordt, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 222.499,64 euro inclusief btw.
Het maximaal bestelbedrag voor deze opdracht bedraagt 278.124,55 euro inclusief btw, rekening houdend met een mogelijke prijsstijging van 25% in deze markt naar het einde van de overeenkomst.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 2024/GBB-CBS/0200-00/6103002/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2025/1133 Raamovereenkomst voor asfaltherstellingen 2025-2029, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om deze opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met publicatie op het BOSA e-procurementplatform.
Artikel 3: De gemeenteraad raamt deze opdracht op 222.499,64 euro inclusief btw en bepaalt het maximum bestelbedrag op 278.124,55 euro inclusief btw.
Artikel 4: De gemeenteraad schrijft de uitgave van deze opdracht in op 2024/GBB-CBS/0200-00/6103002/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 6 juni 2024 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Knipperhoek, kadastraal gekend als sectie C, volgens titel deel van nummer 342/E en volgens recent kadastraal uittreksel deel van nummer 0342EP0001, met een oppervlakte van vijfentwintig centiare (13a 20ca). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert voor de aanleg van een voetpad.
Het af te staan perceel betreft lot 3 op bijgevoegd opmetingsplan.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder 2024023331 - 2024/41.
Notaris Gilles Van Oudenhove, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, had hiertoe een ontwerp akte opgemaakt, die bij gemeenteraadsbeslissing d.d. 21 oktober 2024 werd goedgekeurd.
De ontwerp akte en de plannen werden nadien gewijzigd omdat er teveel grondafstand opgenomen was die niet voorzien was in de verkavelingsvergunning. De notaris heeft hiervoor een aangepaste akte en plannen overgemaakt, die opnieuw aan de gemeenteraad moeten worden voorgelegd ter goedkeuring.
- Decreet d.d. 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning art. 75-77
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de aangepaste ontwerpakte van notaris Gilles Van Oudenhove betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Knipperhoek, kadastraal gekend als sectie C, volgens titel deel van nummer 342/E en volgens recent kadastraal uittreksel deel van nummer 0342EP0001, met een oppervlakte van vijfentwintig centiare (48ca), zijnde lot 3.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 28 september 2023 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te Bareelstraat, 9450 Haaltert, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, nummer 1613/B. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de aanleg van een trottoir.
Het af te staan perceel betreft lot 6 op bijgevoegd opmetingsplan en heeft een gereserveerd perceelnummer 41010 B 1613 C P0000.
Het dossier is gekend bij de dienst Omgeving onder 2023074987.
Notaris Gilles Van Oudenhove, met studie te Iddergemsesteenweg 8, 9450 Haaltert, heeft hiertoe een ontwerpakte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
- Decreet d.d. 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning art. 75-77
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte van notaris Gilles Van Oudenhove betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te Bareelstraat, 9450 Haaltert, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, deel van nummer 1613/B, met een oppervlakte van 48ca, zijnde lot 6 met gereserveerd perceelnummer 41010 B 1613 C P0000.
1. Feiten en context
Het lokaal bestuur Haaltert heeft een verzoekschrift ontvangen van een aangelande eigenaar van trage weg nr. 66.
Bij dit verzoekschrift wordt gevraagd om een deel van trage weg nr. 66 op te heffen op basis van een 30-jarig niet gebruik van de trage weg. Bij het verzoekschrift wordt de motivering van de aanvraag gevoegd, samen met de bewijsstukken van het niet gebruik en een grafisch plan, opgemaakt door landmeter Willy De Rouck.
Voor de gedeeltelijke afschaffing van de trage weg nr. 66 moet het grafisch plan eerst voorlopig worden vastgesteld overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen.
2. Motivering
2.1. Wettelijk kader
Overeenkomstig artikel 20, §2 van het Decreet Gemeentewegen moet een grafisch plan voor opheffing van een gemeenteweg minstens de volgende elementen omvatten:
Het bijgevoegde grafisch plan omvat al deze elementen.
De trage weg nr. 66 kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen.
Artikel 4 Decreet Gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:
Navolgend wordt de voorgenomen wijziging aan het gemeentelijk wegennet hieraan getoetst.
2.2. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Aan de hand van het verzoekschrift en de bijlagen is duidelijk vast te stellen dat trage weg nr. 66 in onbruik is geraakt. De ligging is niet meer zichtbaar en aan de hand van de oude luchtfoto's is eveneens vast te stellen dat dit al gedurende minstens 30 jaar zo is.
Een trage weg die al zo lang in onbruik is, dient het algemeen belang niet meer waardoor een opheffing verantwoord is.
2.3. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat trage weg nr. 66 al minstens 30 jaar in onbruik is. Deze mogelijkheid voor opheffing is trouwens uitdrukkelijk voorzien in artikel 14, §2 Decreet Gemeentewegen. Het niet gebruik wordt aangetoond door de bijgevoegde stukken en vormt de nodige motivering voor de opheffing.
2.4. Verkeersveiligheid
Overeenkomstig artikel 4, 3° Decreet Gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Aangezien de trage weg al minstens 30 jaar niet gebruikt wordt, kan er geen sprake zijn van een probleem met verkeersveiligheid. De aanpalende percelen liggen aan de Fonteinstraat, die een rustige straat betreft in een woonwijk. Weggegebruikers kunnen zich veilig verplaatsen langs de Fonteinstraat.
2.5. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° Decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
2.6. Actuele functie – toekomstige generaties
Overeenkomstig artikel 4, 5° Decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De trage weg nr. 66 is op heden al minstens 30 jaar in onbruik. Weggebruikers binnen zachte mobiliteit kunnen perfect gebruik maken van de parallel lopende Fonteinstraat zonder gebruik te moeten maken van een trage weg die voor de huidige generatie de facto niet gekend is.
3. Openbaar onderzoek
Conform artikel 21 Decreet Gemeentewegen zal het college van burgemeester en schepenen belast worden met het organiseren van een openbaar onderzoek binnen een ordetermijn van 30 dagen na het voorlopig onteigeningsbesluit, dat minstens het volgende inhoudt:
1° aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het op te heffen wegdeel;
2° een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;
3° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
4° een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de aanpalende bewoners van het op te heffen wegdeel;
5° een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de op te heffen weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeentegrensoverschrijdende verbinding;
6° een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
7° een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare wegen;
8° een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer.
De aankondiging zal minstens het volgende bevatten:
1° de locatie waar de beslissing tot voorlopige vaststelling en het grafisch plan ter inzage liggen;
2° de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek, zijnde van 12 mei 2025 tot 11 juni 2025;
3° het adres waar de opmerkingen en bezwaren naartoe gestuurd moeten worden of worden afgegeven, en de te volgen formaliteiten.
Na de aankondiging wordt het ontwerp van grafisch plan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk (op het adres van het gemeentehuis te 9450 Haaltert, Hoogstraat 41) of digitaal (info@haaltert.be) aan het gemeentebestuur bezorgd.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de voorlopige vaststelling van het grafisch plan voor de gedeeltelijke afschaffing van trage weg nr. 66, opgemaakt door landmeter Willy De Rouck.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om het voorlopig vastgestelde grafisch plan het voorwerp te laten uitmaken van een openbaar onderzoek en het ter inzage te leggen in het gemeentehuis, conform het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de opdracht voor het college van burgemeester en schepenen van de organisatie van het openbaar onderzoek en het voorafgaandelijk verwittigen van de eigenaars.
Artikel 4: De gemeenteraad geeft goedkeuring om na het openbaar onderzoek het dossier voor definitieve vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.
Conform artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur kan de gemeenteraad binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting.
De gemeenteraad keurde tijdens de zitting van 26 november 2018 "Vaststelling en voorwaarden waaronder de financieel directeur het voorafgaand visum toepast - visumplicht" goed.
De dienst Financiën stelt voor om deze beslissing naar aanleiding van de nieuwe legislatuur te actualiseren. Dit kader schept duidelijkheid voor de medewerkers over welke uitgaven een visum nodig hebben en welke niet. Meer concreet: welke uitgaven via een bestelbon kunnen verlopen en voor welke uitgaven er een agendapunt voor het college of vast bureau nodig is.
Bevoegdheid: artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur
Toepasselijke regelgeving: artikel 266 van het decreet over het lokaal bestuur
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring om het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2018 houdende 'de vaststelling en voorwaarden waaronder de financieel directeur het voorafgaand visum toepast - visumplicht' op te heffen.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de visumplicht vast te stellen als volgt, conform artikel 266 van het decreet lokaal bestuur:
1° De voorgenomen financiële verbintenissen met betrekking tot werken, leveringen en diensten van maximaal 5.000 euro (exclusief btw) zijn vrijgesteld van de visumverplichting;
2° Aanstellingen van contractuele personeelsleden van meer dan 1 jaar hebben steeds een visum nodig
3° Aanstellingen van statutaire personeelsleden hebben steeds een visum nodig
Artikel 3: De gemeenteraad keurt goed dat de financieel directeur beschikt over een termijn van maximaal 14 kalenderdagen voor het verlenen van het voorafgaandelijk visum. De termijn vangt aan op het moment waarop het laatste ontbrekende stuk van het betreffende dossier aan de financieel directeur wordt overgemaakt.
Artikel 4: De gemeenteraad keurt goed dat de financieel directeur een visumnummer toekent en dit toevoegt aan het besluit voor de gunning door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 5: De aan deze vaststelling verbonden bevoegdheden zijn van toepassing met ingang van 1 mei 2025.
Uit artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur kan de gemeenteraad bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen, behalve bij de uitdrukkelijke toewijzing van een bevoegdheid als vermeld in artikel 2, § 2, tweede lid aan de gemeenteraad.
Uit artikel 41 8° van het decreet over het lokaal bestuur blijkt dat het vaststellen van wat onder het begrip 'dagelijks bestuur' moet worden verstaan een bevoegdheid van de gemeenteraad is.
De gemeenteraad keurde tijdens de zitting van 26 november 2018 "de vaststelling van de opdrachten voor werken, levering en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur" goed.
Dienst Financiën stelt voor om deze beslissing naar aanleiding van de nieuwe legislatuur te actualiseren.
Bevoegdheid: artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
De fractie (H)Eerlijk vraagt de gemeenteraad om volgend amendement toe te voegen aan het agendapunt: "Het schepencollege zal iedere 6 maanden rapporteren en communiceren aan de gemeenteraad over uitgaven van dagelijks bestuur met een minimumwaarde van 85.000 euro en hoger, en dit om de transparantie in beleidsbeslissingen te vergroten."
Hierop dient schepen Steven de Schrijver van de fractie cd&v een subamendement in, dat na overleg als volgt luidt: "De verplichte rapportage vanuit Vlaanderen zal jaarlijks gedeeld worden met de gemeenteraadsleden. We zoeken tegen 31 december 2025 een oplossing om het technisch mogelijk te maken rond bijkomende rapportering."
De gemeenteraad dient eerst te stemmen over het subamendement, daarna over het amendement conform het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Publieke stemming over het subamendement: het subamendement wordt unaniem goedgekeurd door de gemeenteraad.
Hierdoor wordt het amendement zonder voorwerp en is er geen stemming meer nodig.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de gemeenteraadsbeslissing van 26 november 2018 over de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' op te heffen.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt de vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' als volgt goed:
De volgende opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten voor dagelijks bestuur conform artikel 41, 2de alinea, en 8° en 10° van het decreet Lokaal Bestuur:
1° Het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden van de overheidsopdrachten voor verrichtingen van het exploitatie- en investeringsbudget, waarvoor de op het budget ingeschreven kredieten beperkt zijn tot het drempelbedrag van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, zoals vermeld in de wetgeving op de overheidsopdrachten;
2° het vaststellen van de wijze van gunnen voor opdrachten van werken, leveringen en diensten en het bepalen van de voorwaarden ervan, in gevallen van dringende spoed die voortvloeien uit niet te voorziene omstandigheden. De besluiten van college van burgemeester en schepenen die met toepassing van deze bepaling worden genomen, worden meegedeeld aan de gemeenteraad, die er op zijn eerstvolgende zitting kennis van neemt;
3° het stellen van alle daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, zonder enige beperking dan ook, met inbegrip van het afsluiten van verhuurovereenkomsten, concessies, pachten en jachtrechten van maximum 9 jaar;
4° de verkoop (onderhands, openbaar, per opbod of welke andere methode ook) van afgeschreven, gevonden, in beslag genomen, in bewaring genomen goederen;
5° de verkoop (onderhands, openbaar, per opbod of welke andere methode ook) van roerende goederen met een geringe waarde, bepaald op maximum 5.000,00 euro (exclusief btw) per stuk/eenheid.
Het college van burgemeester en schepenen is conform artikel 56, § 3, 4° van het decreet Lokaal Bestuur bevoegd voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de lastvoorwaarden van de overheidsopdrachten, als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur zoals hierboven aangehaald in artikel 1.
Artikel 3: De gemeenteraad verklaart de aan deze vaststelling verbonden bevoegdheden van toepassing met ingang van 1 mei 2025.
Artikel 4: De verplichte rapportage vanuit Vlaanderen zal jaarlijks gedeeld worden met de gemeenteraadsleden. Er zal tegen 31 december 2025 een oplossing gezocht worden om bijkomende rapportering technisch mogelijk te maken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassing van het politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging goed te keuren.
Artikel 4 van het huidige politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 28 januari 2019 voorziet dat de begraving of bijzetting van een stoffelijk overschot of asverstrooiingen kunnen plaatsvinden tussen 9 en 16 uur. Om logistieke redenen wordt voorgesteld om dit op zaterdag te wijzigen naar 9 tot 14 uur. Op zon- en feestdagen vinden geen begravingen, bijzettingen of asverstrooiingen plaats en dit wordt nu ook uitdrukkelijk vermeld in het gewijzigde artikel 4.
Gelijktijdig wordt er van deze wijziging ook gebruik gemaakt om in de artikelen 30 en 31 de verwijzingen naar het Reglement Gemeentelijk Administratieve Sancties te actualiseren en de GAS-vaststellers toe te voegen als vaststellers van inbreuken.
Bijlagen:
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
Dit kadert binnen gelijkblijvend beleid.
Er zijn geen financiële gevolgen.
Op vraag van de fractie VLAAMS BELANG werd volgend amendement ingediend en gestemd: "Er wordt de gemeenteraad gevraagd om artikels 30 en 31, verwijzend naar het reglement gemeentelijke administratieve sancties te actualiseren en GAS-vaststellers toe te voegen als vaststeller van inbreuken, te annuleren."
De publieke stemming over het amendement levert volgend resultaat op:
5 stemmen voor (Laurent Volckaert, Jan Schelfhout, Iris Van der Veken, Steven Perreman, Jens Van der Kelen),
20 stemmen tegen (Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Bart Welleman, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Sabine De Coninck, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter).
Het amendement wordt weggestemd en dus niet aangenomen door de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het gewijzigde politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging in de bijlage goed.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de inhoudelijke en financiële rapportering van 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact LEKP.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het gemeenteraadsbesluit van 21 september 2021 keurde het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten goed. Het gemeenteraadsbesluit van 26 september 2022 keurde het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten goed. Het pact omvat een verbintenissenengagement inzake algemene doelstellingen en vier werven met specifieke doelstellingen rond vergroening, energie, mobiliteit en regenwater. Maatregelen die genomen zijn sinds 1 januari 2021 tellen mee. Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) lanceerde het Pactportaal. Dit digitale platform volgt de resultaten van de lokale besturen op en bundelt ze. Als stad of gemeente kan men daar de vooruitgang per doelstelling van het Lokaal Energie-en Klimaatpact (LEKP) monitoren. Ook burgers, verenigingen en ondernemingen blijven via dit Pactportaal op de hoogte van de lokale klimaatinspanningen binnen dit LEKP kader. Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment:
Het verzamelen van de data:
De data die ABB gebruikt op het Pactportaal zijn afkomstig van verschillende authentieke databronnen. Je kan de databronnen per doelstelling nagaan op het Pactportaal (https://www.lokaalklimaatpact.be). De indicatoren uit de centrale databanken krijgen in principe jaarlijks een update tegen 1 maart van het volgende jaar. Hiervoor zijn we afhankelijk van de dataleveranciers (https://www.lokaalklimaatpact.be/over-lekp/databronnen-publicatiekalender). Voor een groot aantal indicatoren wordt samengewerkt met data-leveranciers, zoals VVSG, VREG, VLARIO, VEKA, Fluvius en Autodelen.net.
Voor de monitoring van de doelstellingen van werven 1 (Laten we een boom opzetten) en 4 (Water, het nieuwe goud) wordt exclusief het groenblauwpeil (GBP) als brondatabank gebruikt. Het groenblauwpeil (https://www.groenblauwpeil.be) geeft cijfermatig inzicht in welke mate een perceel klimaatbestendig is op basis van blauwe (regenwaterbeheer) en groene (biodiversiteit, koolstofopslag, luchtkwaliteit, verkoeling) parameters. Lokale besturen moeten zelf de data invoeren voor publiek domein, en kunnen aan hun burgers, bedrijven en verenigingen vragen om zelf de data op hun privédomein in te voeren op deze online toepassing.
Het behalen van de doelstellingen:
Het uiteindelijk doel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten is het behalen van alle doelstellingen in alle steden en gemeenten tegen 2030. Zoals in de tekst van het Pact als voorbeeld is opgenomen, zal het in de ene gemeente gemakkelijker zijn om meer vergroening door te voeren en in de andere gemeente zal deelmobiliteit sneller kunnen uitbreiden. Wat telt, is de handen uit de mouwen steken om op koers te geraken en daarbij iedereen mee te betrekken.
Samenwerkingen tussen de gemeentes onderling, samenwerkingen met partners zoals lokale stakeholders, intercommunales, provincies… worden sterk aangemoedigd. Elk lokaal bestuur kan de eigen troeven uitspelen om zo gezamenlijk de finish te halen. De werven werken als communicerende vaten, sommige werven zullen we samen aanpakken, andere apart of op een ander moment.
Op dit moment werkt lokaal bestuur Haaltert samen met andere gemeenten uit de regio Zuid-Oost-Vlaanderen voor de uitvoering van het regionaal klimaatplan via het project ‘Klimaatgezond Zuid Oost-Vlaanderen’ van intercommunale SOLVA. Haaltert is ook aangesloten bij het Regionaal Landschap Vlaamse Ardennen. Lokaal zijn de dorpsraden, de MELK-raad en verenigingen als Natuurpunt Haaltert belangrijke partners in dit verhaal.
Tot slot is het belangrijk om mee te geven dat de vooruitgang die voor een bepaalde doelstelling geboekt of niet geboekt kan worden ook te maken heeft met beleidskeuzes die zijn gemaakt in het verleden, voor 2021, bij de opmaak van het meerjarenplan 2020 - 2025.
Algemene bevoegdheidsgronden:
Toepasselijke regelgeving:
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) is een samenwerkingsovereenkomst tussen lokale besturen en de Vlaamse overheid, om klimaatdoelstellingen te realiseren via concrete en meetbare acties.
In ruil voor deze inspanningen voorziet de Vlaamse overheid een subsidie.
Deze subsidie berust op het principe van een gemeentelijke cofinanciering van 50 %.
Dit betekent dat voor iedere ontvangen euro, de gemeente een extra euro moet investeren (en rapporteren).
Voor boekjaar 2023 heeft lokaal bestuur Haaltert een subsidie ontvangen van 97.291,60 euro.
Dit betekent een te rapporteren bedrag van minimum 194.583,20 euro.
De financiële rapportering van het LEKP zal vanaf 2025 niet langer via de Beleids- en Beheerscyclus (BBC) verlopen, maar via een een sjabloon in Excel, ontwikkeld door ABB.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Artikel 2: Het rapport zal na de gemeenteraadszitting ingediend worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de jaarrekening 2024, het jaarverslag 2024 en de gewijzigde statuten van de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen goed te keuren.
Jaarlijks legt de Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen zijn jaarrekening en jaarverslag ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
In de algemene vergadering van 3 februari 2025 te Aalst, werd naast de goedkeuring van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024, ook een voorstel tot wijziging van de statuten goedgekeurd.
Haaltert maakt samen met de gemeenten Aalst, Denderleeuw, Erpe-Mere, Geraardsbergen, Herzele, Lede, Ninove, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem deel uit van de interlokale vereniging, waarbij Aalst optreedt als beherende gemeente die de vereniging vertegenwoordigt.
Artikel 14 van de statuten stipuleert dat de goedkeuring van de jaarrekening van de Interlokale Vereniging jaarlijks ter goedkeuring voorgelegd moet worden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De jaarrekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ze goedkeurt.
Artikel 16 van de statuten stipuleert dat samen met de jaarrekening, ook het jaarverslag ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
De statutaire vergadering van de Interlokale Vereniging vond plaats te Aalst op 3 februari 2025. Het jaarverslag 2024, de jaarrekening 2024 en het jaarprogramma 2025 werden volgens artikel 8, goedgekeurd in deze vergadering.
Ook werd beslist om een voorstel tot aanpassing van de statuten voor te leggen aan de gemeenteraden.
Het voorstel tot wijziging van de statuten voorziet in de mogelijkheid tot uittreden ingevolge het regiodecreet. Daarnaast wordt de gemeentelijke bijdrage geïndexeerd van 0,05 euro naar 0,07 euro per inwoner en wordt de limiet om verrichtingen te doen opgetrokken van 3.000,00 euro naar 5.000,00 euro. In 2025 bedraagt de bijdrage voor Haaltert 970,00 euro en in 2026 zou de bijdrage, rekening houdend met de indexatie, ongeveer 1.360,00 euro zijn.
Positief advies dienst Sport voor verdere aansluiting bij Interlokale Vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen :
Interlokale samenwerking rond sport wordt gestimuleerd vanuit Sport Vlaanderen. De regiosportdienst organiseert een aantal activiteiten waaronder regiosportdag, sportdag voor senioren en mensen met een beperking. Daarnaast werd een regionaal masterplan sportinfrastructuur geschreven om ook op beleidsmatig niveau nauwer te gaan samenwerken. De samenwerking wordt ervaren als een meerwaarde, zowel op beleidsvlak als op sportpromotioneel vlak.
Bijlagen:
De beslissing heeft financiële gevolgen. De gemeentelijke bijdrage wordt geïndexeerd van 0,05 euro/inwoner naar 0,07 euro/inwoner. Dit bedraagt een meerprijs van 390,00 euro inclusief btw. De totale gemeentelijke bijdrage wordt geraamd op:
Raming |
1.360,00 euro incl. btw |
Overig beleid |
GBB |
Jaar Budget Code (JBR) |
0190-00/6141002 |
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de jaarrekening 2024 en het bijhorende jaarverslag 2024 van de Interlokale vereniging Regiosportdienst Zuid-Oost-Vlaanderen in bijlage.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de gewijzigde statuten in bijlage.
VARIA
Tijdens de varia op deze zitting werden volgende mondelinge vragen van de raadsleden behandeld.
De voorzitter sluit de zitting op 28/04/2025 om 22:15.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad