De voorzitter opent de zitting op 25/11/2024 om 20:08.
De raadsvoorzitter verontschuldigt raadslid Anita De Bruyn voor haar afwezigheid.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 21 oktober 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 oktober 2024 goed te keuren.
Tussen Fluvius en de Vlaamse OCMW’s worden er periodiek gegevens uitgewisseld via het OCMW Portaal.
Omwille van de verplichting om een protocol op te maken voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Vlaamse instanties op grond van het AVG-decreet, heeft Fluvius een protocoldocument opgemaakt (in bijlage).
De uitwisseling van de gegevens tussen Fluvius en het OCMW gebeurt met name voor onderstaande doeleinden:
Dit protocol zal voorgelegd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn d.d. 25 november 2024.
- Decreet over lokaal bestuur art. 77
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 mei 2024 en verstuurd naar het toezicht.
Uit het toezicht blijkt dat de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
- Decreet over lokaal bestuur art. 260 tot en met 262 en 332,§1, 3°
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
- Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
- Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Haaltert.
artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de zevende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (7) - beginkrediet 2025 - voor het onderdeel van het OCMW vast te stellen.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- De omzendbrief van KB/ABB 2109/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- Het raadsbesluit van 19 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het raadsbesluit van 31 augustus 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het raadsbesluit van 17 december 2020 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het raadsbesluit van 25 oktober 2021 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het raadsbesluit van 2 december 2021 betreffende de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het raadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het raadsbesluit van 18 december 2023 betreffende de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 -7- beginkrediet 2025 van het OCMW Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, vast.
artikel 2. Het financieel evenwicht na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 -7- beginkrediet 2025 voldoet aan de voorwaarden overeenkomstig artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van vier woningen die ter beschikking kunnen gesteld worden van personen die zich in een specifieke problematische woonsituatie bevinden.
Tot november 2024 werden deze vier woningen gedefinieerd als noodwoning en onderworpen aan strikte criteria gebonden aan onverwachtse rampen en overmacht. Het huidige reglement omtrent de noodwoningen dateert van 2013 en was dringend toe aan herziening naar wetgeving en inhoud. Vanuit de verschillende betrokken diensten werd daarom een nieuw reglement uitgewerkt.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft met dit nieuwe reglement de intentie om naast de plotselinge rampsituaties ook acute situaties met betrekking tot de woonsituatie van inwoners te kunnen aanpakken. In dit reglement wordt de term noodwoning gebruikt voor beide situaties.
De terbeschikkingstelling van een noodwoning gebeurt steeds na het afsluiten van een precaire bezettingsovereenkomst. Een model van deze overeenkomst wordt als bijlage gevoegd aan het reglement.
- Decreet over lokaal bestuur art. 77-78
Artikel 1. goedkeuring te geven aan het reglement betreffende noodwoningen dat in werking treedt vanaf 1 december 2024.
Aan de raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de notulen van de zitting van 25 november 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend. Gezien de zitting van vandaag de laatste zal zijn van de huidige legislatuur wordt geopteerd om de notulen en het zittingsverslag van de zitting van vandaag staande de vergadering op te maken en te ondertekenen. Ook het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) raadde deze werkwijze aan.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 november 2024 goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 25/11/2024 om 21:32.
Namens OCMW-raad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad