De voorzitter opent de zitting op 29/08/2022 om 20:01.
De voorzitter verontschuldigd raadsleden Nathalie Meganck en Sofie Coppens voor hun afwezigheid.
Het Vondelhof wordt momenteel aangelegd. Ook de aanwezige chalet wordt aangepast.
Bij het verwijderen van de vloer om de sanitaire leidingen binnen te brengen, is de technische dienst op asbest gestoten wanneer ze de put groeven. Het gaat om asbest golfplaten die verbrijzeld zijn.
Dit asbest dient zo snel mogelijk verwijderd te worden. De opening van het Vondelhof is voorzien op 3 september 2022 en er kan niet gewacht worden tot de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 18 augustus 2022 om hierin een beslissing te nemen.
De dienst milieu heeft NV Libreco, met zetel te 9320 Erembodegem, Industrielaan 28 bus 11, gecontacteerd om het asbest te verwijderen. Deze heeft een offerte overgemaakt van 1.868,20 euro BTW verlegd. Deze offerte kan aanvaard worden.
Er moet rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat deze opruimkost hoger kan uitvallen wanneer ter plaatse vastgesteld wordt dat het asbest groter is in omvang dan momenteel kan worden vastgesteld.
Voor de openbare veiligheid diende het asbest zo snel en volledig mogelijk verwijderd worden.
De burgemeester heeft bij besluit van 11 augustus 2022 voormelde firma aangesteld om het asbest op te ruimen. Ze kon deze beslissing niet niet eerst voorleggen aan de gemeenteraad omwille van het hoogdringend karakter van deze opdracht. De beslissing wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 29 augustus 2022.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. het burgemeestersbesluit van 11 augustus 2022 in het kader van het verwijderen van asbest aan de chalet in het Vondelhof te bekrachtigen.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 27 juni 2022 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 27 juni 2022 goed te keuren.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om kennis te nemen van de vervanging van politieraadslid Nancy Van Landuyt door Daniël Vandendriessche.
Op 03 januari 2019 verkoos de gemeenteraad van Haaltert Nancy Van Landuyt als effectief lid van de politieraad, met volgende kandidaat als opvolger:
1. Daniël Vandendriessche
Via bericht aan de voorzitter van de politieraad heeft Nancy Van Landuyt haar ontslag als politieraadslid ingediend.
Daniël Vandendriessche is van rechtswege de opvolger van Nancy Van Landuyt als politieraadslid.
Daniël Vandendriessche heeft de eed afgelegd als politieraadslid op de zitting van de politieraad van 21 juni 2022.
Artikels 40-41 van het decreet lokaal bestuur.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst.
Gemeenteraadsbeslissing van 3 januari 2019 tot "Verkiezing van de leden en opvolgers van de politieraad toekomend aan de gemeente Haaltert".
Artikel 1. kennis te nemen van het ontslag van Nancy Van Landuyt als politieraadslid en de eedaflegging van Daniël Vandendriessche als politieraadslid.
Op 31 januari 2017 tekende het lokaal bestuur van Haaltert een akkoord met de intentie van de bouwheer Dewaco om het aan te leggen openbaar domein en park voor de woningen kosteloos aan de gemeente over te dragen.
Op 12 september 2019 werd de oorspronkelijk ingediende omgevingsvergunningsaanvraag door de deputatie in beroep geweigerd.
Op 1 oktober 2020 werd de tweede vergunningsaanvraag door de deputatie in beroep geweigerd.
Naar aanleiding van de 2 weigeringen bij de deputatie, werd een gewijzigd ontwerp uitgewerkt met een gesloten volume aan de Heldergemstraat en 2 eengezinswoningen in tweede bouworde. In december werden op een infovergadering met de buurtbewoners 3 alternatieve ontwerpen besproken en werd het huidig voorstel als meest aanvaardbare gekozen. Het ontwerp wordt op heden verder uitgewerkt om eerstdaags in te dienen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven voor de voorlopige afbakening van het gedeelte dat aan het lokaal bestuur kosteloos wordt afgestaan, zodat een nieuwe intentieverklaring (zie bijlage) kan ondertekend worden. Deze intentieverklaring zal worden overgemaakt aan VMSW voor goedkeuring alvorens de nieuwe aanvraag kan ingediend worden.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een intentieverklaring over de afbakening gaat. In een latere fase zullen wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken van het af te staan openbaar domein.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de afbakening voor het herwerkte project te Heldergem van de sociale huisvestingsmaatschappij Dewaco voor het bouwen van een sociaal woonproject van 15 sociale wooneenheden te 9450 Heldergem, Heldergemstraat 177.
artikel 2. de intentieverklaring omtrent de afbakening van het toekomstig privaat en publiek domein aangeduid op het bijgevoegde inplantingsplan te laten ondertekenen door de burgemeester en algemeen directeur
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 21 oktober 2021 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Burgemeester Emile De Sadeleerstraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie B, deel van nummer 0607Y3 P0000, met een oppervlakte volgens nagemelde meting van tweeëndertig centiare tien decimilliare (32ca 10dma), prekadastastratie B 607 M4 P0000). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2021122643, gemeentelijk dossiernummer O/2021/211).
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Frédéric Bauwens betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Burgemeester Emile De Sadeleerstraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie B, deel van nummer 0607Y3 P0000, met een oppervlakte volgens nagemelde meting van tweeëndertig centiare tien decimilliare (32ca 10dma), prekadastastratie B 607 M4 P0000).
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 2 september 2021 en 14 april 2022 (wijziging) een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Pontweg (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie A, deel van nr. 1353A P0000 (partitienummer 1353D P0000)). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2021037994 en OMV_2021185691 (wijziging).
Notaris Bernard Van der Auwermeulen, met studie te 9930 Lievegem, Zomerlaan 31/0001, heeft hiertoe een ontwerpakte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Bernard Van der Auwermeulen betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Pontweg (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie A, deel van nr. 1353A P0000 (partitienummer 1353D P0000)).
De consoorten Strypens zijn eigenaar van enkele percelen bos te 9450 Haaltert, Hoekstraat en kadastraal gekend als volgt:
Gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B:
De zakelijke rechten per perceel zijn de volgende:
Percelen 375E, 375F en 375/03
Perceel 376B, 376C en 376/02
De consoorten Strypens willen hun zakelijke rechten overdragen aan het lokaal bestuur Haaltert door middel van een schenking, waarbij Haaltert enkel de kosten van de notariële akte dient te dragen. Het lokaal bestuur Haaltert bekomt dan het volle eigendomsrecht over voormelde percelen.
Het lokaal bestuur Haaltert aanvaardt deze schenking.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor de opmaak van de authentieke akte, waarvan de kosten zullen gedragen worden door het lokaal bestuur Haaltert.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de aanvaarding van de schenking door consoorten Strypens van zes percelen bos te 9450 Haaltert, Hoekstraat en kadastraal gekend als volgt:
Gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B:
artikel 2. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 voor de opmaak van de authentieke akte, waarvan de kosten zullen gedragen worden door het lokaal bestuur Haaltert.
Het lokaal bestuur plant een nieuwe sportsite te 9450 Haaltert, Dreef.
Een deel van de site bevat ook een gedeelte bos, waarin een pad en allerlei activiteiten kunnen georganiseerd worden.
De eigenaars van een perceel bos, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie B, nummer 0177 P0000 met een oppervlakte van 4.550 m², zijn bereid om dit perceel te verkopen aan het lokaal bestuur Haaltert. Het gaat om de volgende personen:
Het perceel werd geschat door landmeter - expert Michiel De Rouck voor 20.475,00 euro ofwel 4,5 euro/m².
Het aanbod van de eigenaars bedraagt 5 euro/m², zijnde 22.750,00 euro. Hun argumentatie is dat een gelijkaardig perceel in 2021 voor deze prijs per vierkante meter werd verkocht.
Het lokaal bestuur Haaltert aanvaardt dit aanbod. Het perceel is heel waardevol om aan te sluiten bij de nieuwe sportsite, zorgt voor voldoende groen bij de site en er kunnen verschillende (sport)activiteiten worden in georganiseerd. De meerprijs ten opzichte van de schatting is om deze reden te verantwoorden.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor de opmaak van de authentieke akte, waarvan de kosten zullen gedragen worden door het lokaal bestuur Haaltert.
Voorliggende beslissing kadert in actie 22: Stimuleer sport en beweging via een kwaliteitsvol aanbod binnen een visie rond infrastructuur.
Raming | 22.750,00 euro (aankoop) + 2.300,00 euro (aktekosten) |
Actie of GBB | Actie 22 |
Jaarbudgetrekening | 0742-00/2200000/GEMEENTE/CBS/IP-38 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan de aankoop van perceel bos te 9450 Haaltert, Dreef en kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie B, nummer 0177 P0000 met een oppervlakte van 4.550 m², van mevrouw De Keyster Elianne, Stockman Ann en Stockman Filip.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de aankoopprijs van 22.750,00 euro;
artikel 3. goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 voor de opmaak van de authentieke akte, waarvan de kosten zullen gedragen worden door het lokaal bestuur Haaltert.
1. Feiten en context
Het lokaal bestuur Haaltert wenst in het belang van de verkeersveiligheid, het sociale woningaanbod (i.e. bindend sociaal objectief) en de opwaardering van de dorpscentra over te gaan tot de herinrichting van de buurt en infrastructuur rond het Sint-Goriksplein. Deze herinrichting maakt ook deel uit van het meerjarenplan van het lokaal bestuur Haaltert.
Enerzijds dient het kruispunt aan de Stationsstraat - Bruulstraat te worden aangepast, in het bijzonder in functie van een verhoogde verkeersveiligheid en - doorstroming. Voor het verkeer, komende uit de Bruulstraat, is het momenteel niet evident om richting Stationsstraat of Hoogstraat af te slaan. Door te voorzien in een verbreding van de Bruulstraat met een voorsorteerstrook, zowel om links als rechts af te slaan, wordt niet enkel de verkeersveiligheid (zichtbaarheid) verhoogd maar zal het verkeer ook beter kunnen doorstromen zodat lange wachtrijen vermeden worden. Verder wordt het kruispunt voorzien van een nieuw fietspad aan de oneven zijde om de fietsveiligheid te optimaliseren.
Verder is de Bruulstraat tevens een fietsas die een rol vervult binnen het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk, zijnde een netwerk van gemeentegrensoverschrijdende fietsinfrastructuur dat woonkernen en attractiepolen verbindt. Alzo vormt de Bruulstraat niet enkel een (belangrijke) ontsluiting naar de Stationsstraat, maar wordt deze eveneens veel gebruikt als functionele fietsroute (bv. woon-werkverkeer per fiets) evenals recreatieve fietsroute.
Op heden ontbreekt evenwel een fietspad aan de wegenis. Hetgeen ertoe leidt dat de bestaande inrichting een gevaarlijke situatie creëert -en blijft creëren- voor de zwakke weggebruiker.
De heraanleg van de Bruulstraat met aanleg van een voorsorteerstrook én een verbreding van het wegprofiel teneinde de noodzakelijke ruimte te creëren voor aanleg van een fietspad, vereist een verbreding van de Bruulstraat er hoogte van het kruispunt met de Stationsstraat. Om deze wijziging te kunnen realiseren dient een gemeentelijk rooilijnplan te worden vastgesteld.
Deze verbreding van de Bruulstraat noodzaakt een gedeeltelijke inname van de onroerende goederen, gelegen op de hoek van de Stationsstraat en Bruulstraat, met adres 9450 Haaltert, Stationsstraat 9, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816F en met adres 9450 Haaltert, Bruulstraat 1A, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, Sectie A, nummer 1816G.
Anderzijds vloeit de noodzaak tot het oprichten van (voldoende) sociale woningen, waarvoor de Sociale Huisvestingsmaatschappij (SHM) Denderstreek een partner is van het lokaal bestuur Haaltert, voort uit het bindend sociaal objectief dat tegen 2025 moet gerealiseerd worden. De SHM heeft al verschillende panden op de hoek van de Stationsstraat en de Bruulstraat, palend aan het Sint-Goriksplein, verworven met de bedoeling om deze af te breken en sociale woningen te realiseren, ter verwezenlijking van het sociaal bindend objectief van het lokaal bestuur Haaltert.
De SHM heeft op heden alle nodige panden en gronden verworven om deze doelstelling van algemeen nut te kunnen bereiken, met uitzondering van het pand gelegen op de hoek van de Stationsstraat en de Bruulstraat, met adres 9450 Haaltert, Stationsstraat 9, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816F en het pand gelegen met adres 9450 Haaltert, Bruulstraat 1A, thans kadastraal gekend als Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1816G.
Dit pand wordt doorkruist door de nieuwe rooilijn die voorzien wordt om de voorsorteerstrook en het fietspad te kunnen realiseren. De realisatie van het sociale woningaanbod noodzaakt derhalve een inname van het overige gedeelte van het voormelde onroerend goed gelegen op de hoek van de Stationsstraat en Bruulstraat, met adres 9450 Haaltert, Stationsstraat 9 en Bruulstraat 1A.
Om deze plannen te kunnen verwezenlijken werd voorgenomen om de resterende percelen, die niet in eigendom zijn van de gemeente, te verwerven.
Ondanks verscheidene pogingen konden de desbetreffende bebouwde percelen niet minnelijk verworven worden.
Op 17 augustus 2022 werd door een landmeter-expert een rooilijnplan en een onteigeningsplan opgesteld. Op 25 maart 2022 werd een schattingsverslag bekomen voor deze percelen.
Gezien de onderhandelingen niet tot een verwerving van dit perceel hebben geleid, werd op 12 augustus 2021 door het college van burgemeester en schepenen besloten om een onteigeningsprocedure op te starten. Dit gezien de verwerving hiervan onontbeerlijk is voor de realisatie van het project ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’
Teneinde deze grondverwerving te kunnen verzekeren dient daarom alsnog te worden overgegaan tot onteigening.
Voor bovenvermelde werken wordt aldus met onderhavig besluit het gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld én de administratieve onteigeningsprocedure opgestart. Dit overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen resp. het Vlaamse Onteigeningsdecreet.
2. Motivering
I. Gemeentelijk rooilijnplan wijziging Bruulstraat (deel)
Overeenkomstig artikel 16, §§2 en 3 van het Decreet Gemeentewegen moet een gemeentelijk rooilijnplan volgende elementen omvatten:
Het gemeentelijk rooilijnplan ‘Wijziging Bruulstraat (deel)’ omvat al deze elementen.
De Bruulstraat kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen. Gezien de inrichting van een afslagstrook en fietspad de verbreding van een deel van de Bruulstraat noodzaakt, is een wijziging ervan noodzakelijk. Dergelijke wijziging vergt steeds de voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad, met de vaststelling van een rooilijnplan.
Artikel 4 Decreet Gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:
Navolgend wordt de voorgenomen wijziging aan het gemeentelijk wegennet hieraan getoetst.
1. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe (i) de Bruulstraat te kunnen verbreden om te kunnen voorzien in een voorsorteerstrook zodat bestuurders zowel links als rechts kunnen afslaan en (ii) een fietspad, te kunnen aanleggen langsheen dit gedeelte van de Bruulstraat.
De aanleg van (i) een voorsorteerstrook en (ii) een fietspad langsheen de Bruulstraat, strekt evident tot het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier de verkeersdoorstroming bevordert en een veilige ontsluiting kan creëren voor het (zwakke) wegverkeer langs een weg met een belangrijke ontsluitingsfase, die bovendien is opgenomen in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Dit terwijl de weg momenteel niet voorziet in voorsorteerstroken noch in een fietspad.
De Bruulstraat is een openbare weg, waarvan het gebruik is bestemd voor allen. Een van de hoofddoelstellingen van de ontworpen rooilijn en onteigening bestaat aldus in de aanleg van een voorsorteerstrook en fietspad, waardoor de verkeersdoorstroom wordt bevorderd én de verkeersveiligheid -langs een belangrijke ontsluitingsweg en fietsas- aanzienlijk wordt verhoogd, zijnde dus bij uitstek een wijziging die ten dienste staat van het algemeen belang.
Waarbij volledigheidshalve ook wordt verwezen naar hetgeen navolgend uiteengezet wordt betreffende het algemeen nut van de onteigening.
2. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat zowel de Stationsstraat als de Bruulstraat bezwaarlijk als trage wegen kunnen worden beschouwd. De wegenis wordt niet verplaatst, noch opgeheven. Voorliggend rooilijnplan strekt ertoe een voorsorteerstrook en fietspad te kunnen aanleggen langsheen de Bruulstraat, hetgeen een loutere uitbreiding en verbetering van de wegenis betreft.
Zodat de voorgenomen wijziging verantwoord is.
3. Verkeersveiligheid
Overeenkomstig artikel 4, 3° Decreet Gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe (i) de Bruulstraat te kunnen verbreden om te kunnen voorzien in een voorsorteerstrook zodat bestuurders zowel links als rechts kunnen afslaan en (ii) een fietspad, te kunnen aanleggen langsheen de Bruulstraat. Zulke infrastructurele ingrepen strekken evident tot het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier de verkeersdoorstroming bevordert en een veilige ontsluiting kan creëren voor het (zwakke) wegverkeer langs een weg met een belangrijke ontsluitingsfase, die bovendien is opgenomen in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Dit terwijl de weg momenteel niet voorziet in voorsorteerstroken noch in een fietspad.
Het doel van de ontworpen rooilijn bestaat aldus in de aanleg van een voorsorteerstrook en vrijliggend fietspad, waardoor de verkeersveiligheid zal verbeterd worden.
Gezien voorliggend rooilijnplan louter in een wijziging van de Bruulstraat voorziet, blijven alle aangelande percelen zich bevinden langs een voldoende uitgeruste gemeenteweg. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt met andere woorden niet in het gedrang door voorliggend rooilijnplan.
4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° Decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
Dit gezien het tracé van de rijweg door voorliggend rooilijnplan niet gewijzigd wordt.
5. Actuele functie – toekomstige generaties
Overeenkomstig artikel 4, 5° Decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Voorliggend rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan enerzijds de actuele noden van een vlot en veilig kruispunt met sanderzijds de noodzaak aan een veilige fietsinfrastructuur.
Meermaals werd reeds benadrukt dat de Bruulstraat een belangrijke ontsluitingsfunctie vervult, evenals is opgenomen als fietsas in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Het algemeen belang en de verkeersveiligheid vereisen voor zo’n weg een conflictvrij wegprofiel, waarbij de interactie tussen gemotoriseerd en niet-gemotoriseerd waar mogelijk voldoende veilig moet verlopen.
De behoeften van de toekomstige generaties komen door voorliggende wijziging van de rooilijn niet in het gedrang, integendeel, in het licht van de stijgende vraag naar alternatieve en duurzame mobiliteitsalternatieven strekt voorliggende wijziging tot het aanleggen van een fietspad en voorsorteerstrook om alzo de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker gevoelig te verbeteren.
II. Het onteigeningsplan ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’
1. Omschrijving te onteigenen perceel
Overeenkomstig artikel 10, §1, 1° van het Vlaamse Onteigeningsdecreet, moet het voorlopig onteigeningsbesluit een omschrijving geven van de te onteigenen onroerende goederen of de te onteigenen zakelijke rechten.
De te onteigenen percelen zijn gelegen op de hoek van de Stationsstraat en Bruulstraat.
De exact opgemeten oppervlakte van beiden percelen samen bedraagt 3a 80ca 86tma.
De percelen zijn gelegen binnen de dorpskern van Haaltert. Bijkomen liggen de percelen langs de Gewestweg N460 Aalst-Geraardsbergen. Overeenkomstig het Gewestplan zijn de percelen gelegen in woongebied.
Op de percelen bevindt zich een hoekwoning met een handelszaak op het gelijkvloers. Voor een gedetailleerde omschrijving hiervan wordt naar het schattingsverslag verwezen.
Op het bijgevoegde onteigeningsplan van Willy De Rouck worden de percelen aangeduid als inname.
2. Onteigenende instantie
Overeenkomstig artikel 10, §1, 2° van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dient het voorlopige onteigeningsbesluit de onteigenende instantie te vermelden.
In casu zal de gemeente Haaltert als onteigenende instantie optreden. Zij beschikt daartoe over de vereiste onteigeningsbevoegdheid conform art. 6, 1° Vlaams Onteigeningsdecreet, waarin expliciet is bepaald dat de gemeenten bevoegd zijn tot onteigening over te gaan, zonder daartoe een onteigeningsmachtiging van een hogere overheid te moeten bekomen.
3. Rechtsgrond voor onteigening
Op grond van artikel 3, §2 van het Vlaamse Onteigeningsdecreet en overeenkomstig artikel 16 van de Grondwet is onteigening slechts mogelijk indien daartoe een uitdrukkelijke wettelijke of decretale rechtsgrond is voorzien. Overeenkomstig artikel 10, §1, 3° van het Vlaamse Onteigeningsdecreet dient deze rechtsgrond opgenomen te zijn in het voorlopige onteigeningsbesluit.
Voorliggende onteigening is gebaseerd op artikel 27 van het Decreet Gemeentewegen enerzijds, voor wat de realisatie van het rooilijnplan betreft. Dit artikel bepaalt dat elke verwerving van onroerende goederen vereist voor de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg middels onteigening kan plaatsvinden.
Anderzijds vindt de onteigening grondslag in artikel 7 van het Vlaamse Onteigeningsdecreet, dat voorziet dat gemeenten kunnen overgaan tot onteigening in de gevallen waarin ze oordelen dat de onteigening noodzakelijk is voor de uitwerking van de infrastructuur of het beleid inzake de gemeentelijke aangelegenheden. De realisatie van voldoende sociale woningen met opwaardering van haar dorpscentra zoals voorop gesteld in het meerjarenplan, vormt een gemeentelijke aangelegenheid en onderdeel van het gemeentelijk beleid.
4. Onteigeningsdoel van algemeen nut
Artikel 16 van de Grondwet bepaalt dat niemand van zijn eigendom kan worden ontzet dan ten algemene nutte, in de gevallen en op de wijze bij wet bepaald en tegen billijke en voorafgaande schadeloosstelling.
Dit wordt tevens door artikel 3 van het Vlaams Onteigeningsdecreet bevestigd. Artikel 10, §1, 4° stelt dat de omschrijving van het onteigeningsdoel van algemeen nut dient te worden opgenomen in het voorlopig onteigeningsbesluit.
Uit de memorie van toelichting van bovenvermeld decreet kan inzake de verplichting tot het omschrijven van het doel van algemeen nut worden afgeleid dat een vermoeden van openbaar nut bestaat, wanneer het te onteigenen goed een bestemming van openbaar gebruik zal krijgen. Dit betekent dat het goed (on)rechtstreeks gebruikt zal worden door een onbepaald en variabel aantal mensen en dit op niet-exclusieve wijze.
Enerzijds wordt in voorliggend geval voorzien in een verkeersveiliger kruispunt aan de Stationsstraat en Bruulstraat. Wegenwerken strekken tot het nut van eenieder en dus tot het algemeen belang.
Ook door de Vlaamse overheid wordt onder meer de optimalisering van de openbare wegen als een handeling van algemeen belang beschouwd binnen de stedenbouwkundige context:
“Als handelingen van algemeen belang, zoals bedoeld in artikel 4.1.1, 5°, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, worden de handelingen beschouwd die betrekking hebben op:
1° de openbare wegen, met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur, zoals tunnels, viaducten, bruggen, duikers, langsgrachten, tolinfrastructuur en parkings;
2° de openbare spoorwegen voor het personen- en goederenvervoer, met inbegrip van tram en metro en met inbegrip van de bijbehorende infrastructuur, zoals stations, dienstgebouwen en andere;”
Anderzijds dient de onteigening de bouw van sociale woningen mogelijk te maken. Hiermee wordt voorzien in de verbetering van de woonomstandigheden van behoeftigen, evenals de herwaardering van het beschikbare woonbestand en de creatie van nieuwe wooneenheden. De onteigening komt derhalve tegemoet aan het recht op een kwalitatieve en betaalbare woning voor eenieder, hetgeen een doel van algemeen nut uitmaakt.
Eén en ander betreft een actief streefdoel op grond van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Grond- en pandendecreet.
De sociale huisvestingsmaatschappij ‘Denderstreek’ zal daarbij, benevens de grondverwerving, navolgend ook instaan voor het beheer en de organisatie van het nieuwe sociaal woonaanbod.
Hoofddoelstelling is aldus tweeledig en bestaat dus enerzijds in de aanleg van een nieuw kruispunt, hetgeen de mobiliteit en verkeersveiligheid ten goede komt, en anderzijds het voorzien in voldoende sociale woningen binnen de grenzen van het lokaal bestuur. Dit vormt het onteigeningsdoel van algemeen nut.
5. De onteigeningsnoodzaak
Krachtens artikel 10, §1, 5° van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dient de omschrijving en de motivering van de onteigeningsnoodzaak in het voorlopig onteigeningsbesluit te worden opgenomen. Daarenboven stelt artikel 3, §3 van hetzelfde decreet dat de noodzaak betrekking heeft op 3 specifieke elementen, i.e. (i) het doel van de onteigening, (ii) de onteigening als middel en (iii) het voorwerp van de onteigening.
i. De noodzakelijkheid van het doel
Het doel van de onteigening bestaat erin (i) een nieuw kruispunt aan te leggen dat moet zorgen voor een verkeersveiligere situatie ter hoogte van de kruising van de Stationsstraat en de Bruulstraat en (ii) nieuwe sociale woningen op te richten om tegemoet te komen aan het bindend sociaal objectief.
Het project ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’ strekt er enerzijds toe de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroom te verbeteren op het kruispunt van de Stationsstraat en Bruulstraat. Momenteel is dit kruispunt niet voorzien van een fietspad waardoor gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer gemengd dienen aan te schuiven. Ook de doorstroming is niet afdoende. Dit leidt vaak tot lange wachtrijen en verkeersopstroppingen.
Om de veiligheid van weggebruikers beter te kunnen waarborgen is het daarom noodzakelijk om het kruispunt te voorzien van voorsorteerstroken, zowel om links als rechts af te slaan. Op deze manier zal de doorstroming verbeteren en kan dit op een verkeersveilige manier gebeuren. Ook wordt ruimte voor het fietsverkeer voorzien
De noodzakelijke heraanleg is (zoals verder zal blijken) enkel mogelijk mits de inname van de aanpalende grond op het kruispunt van de Bruulstraat en de Stationsstraat.
Door het verhogen van de verkeersveiligheid mag redelijkerwijze worden verwacht dat het aantal potentiële ongevallen op de kwestieuze weg (drastisch) zal dalen, zodat de verhoging van de verkeersveiligheid tegemoetkomt aan een behoefte die bijdraagt tot een verbetering van de samenleving en de leefomstandigheden van de gemeenschap.
Het project ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’ strekt er anderzijds toe het aanbod aan sociale woningen nabij het Sint-Goriksplein uit te breiden.
Deze doelstelling is noodzakelijk in het licht van het bindend sociaal objectief dat tegen 2025 verwezenlijkt dient te worden door het lokaal bestuur, evenals de continue nood aan bijkomende sociale woningen.
Het bestaande aanbod kan heden niet volstaan om de prangende vraag naar deze categorie van sociale woningen in te lossen, zodat een dringende nood bestaat voor het uitbreiden van de huidige sociaal woonaanbod van de gemeente Haaltert. Immers heeft het lokaal bestuur Haaltert op heden haar bindend sociaal objectief nog niet gerealiseerd, zoals bleek uit de resultaten van de ‘Voortgangstoets 2020’ van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal wonen. Wil zij dit voor de deadline van 2025 halen, dienen er aldus bijkomende inspanningen te worden geleverd.
Het doel van de onteigening is derhalve noodzakelijk.
ii. De noodzakelijkheid van de onteigening
De verkeersituatie op de hoek van de Stationsstraat en de Bruulstraat is momenteel verkeersonveilig en zorgt voor verkeersophopingen. Bovendien wil de SHM Denderstreek door de oprichting van nieuwe sociale woningen aan het Sint-Goriksplein tegemoet komen aan het heersende tekort aan sociale woningen binnen het lokaal bestuur.
De percelen nr. 1816F en 1816G kunnen hieraan verhelpen. De eigenaars van de percelen werd reeds gecontacteerd in een poging om dit perceel aan te kopen tegen schattingsprijs. Desondanks konden de percelen niet aangekocht worden.
Gelet op de pogingen om het perceel middels minnelijke verwerving te verkrijgen en er geen alternatieve manieren voorhanden liggen om de percelen alsnog te kunnen verweven, wordt de onteigening noodzakelijk geacht voor het bekomen van de goederen.
iii. De noodzakelijkheid van de betrokken goederen
De te onteigen percelen zijn van essentieel belang voor het bereiken van de vooropgestelde doelstellingen van algemeen nut. Feit is dat deze grondstrook rechtstreeks paalt aan het kruispunt van de Bruulstraat en de Stationsstraat.
Uittreksel GRB – bron: www.geopunt.be
Evenmin is er enig alternatief (dan de onteigening) voorhanden om aan de gesignaleerde veiligheids- en verkeersproblematiek te kunnen tegemoetkomen. Ook alternatieven werden onderzocht, waarbij het huidige inrichtingsprincipe met onteigening echter steeds als meest geschikte (en enige reële) oplossing naar voren kwam in functie van de gesignaleerde verkeers- en veiligheidsproblematiek.
Zodat de aanleg voorsorteerstroken als enige (reële) mogelijkheid resteert.
Bijkomend maakt de noodzakelijke wijziging van de rooilijn dat het hoekpand hierdoor getroffen wordt, met een afbraak en nieuwe invulling tot gevolg. Daarbij is de SHM Denderstreek reeds eigenaar van de aanpalende percelen tot een het Sint-Goriksplein, alsook de aanpalende percelen aan de Stationsstraat. Om een totaalproject te kunnen realiseren dient ook het resterende gedeelte van deze percelen verworven te worden. Indien deze goederen niet in eigendom verworven kunnen worden, kan het beoogde project met realisatie van 28 nieuwe sociale woningen niet uitgevoerd worden.
Immers kan de bouw van deze woningen slechts gerealiseerd worden als alle bestaande woningen, die één logisch en samenhangend geheel vormen, gesloopt worden, hetgeen het eigendomsrecht over al deze woningen noodzaakt.
Bij gebreke aan een minnelijke eigendomsoverdracht, is de onteigening van deze goederen dan ook noodzakelijk.
Het voorwerp van de onteigening zijn aldus de enige percelen die nuttig kunnen worden aangewend om het gecombineerde onteigeningsdoel te realiseren.
6. De minnelijke onderhandelingstermijn
Overeenkomstig art. 10, §1, 6° Vlaamse Onteigeningsdecreet, dient het voorlopig onteigeningsbesluit een minnelijke onderhandelingstermijn te bevatten. Dit betreft de geraamde termijn van maximaal één jaar waarbinnen de onderhandelingsplicht van toepassing is.
Concreet wordt voor voorliggend onteigeningsinitiatief de minnelijke onderhandelingstermijn vastgesteld op 2 maanden. Dit om reden dat het slechts één inname in eigendom van één eigenaar betreft. Ook eerder werden reeds pogingen ondernomen om het perceel te verwerven, zodat een langere onderhandelingstermijn niet noodzakelijk wordt bevonden.
De eigenaars zullen in kennis gesteld worden van deze onderhandelingstermijn, waarna deze een aanvang neemt.
Voorliggende beslissing kadert in:
artikel 1: goedkeuring te geven aan de vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan ‘Wijziging Bruulstraat (deel)’, opgemaakt door landmeter-expert Willy De Rouck.
artikel 2: goedkeuring te geven aan het voorlopig onteigeningsbesluit met bijlagen en de vaststelling van het onteigeningsplan ‘Hoek Stationsstraat-Bruulstraat’, zoals opgemaakt door landmeter-expert Willy De Rouck, samen met de projectnota.
artikel 3: goedkeuring te geven om het voorlopig vastgestelde rooilijnplan en onteigeningsplan, tezamen met de voorlopig goedgekeurde projectnota, het voorwerp te laten uitmaken van een openbaar onderzoek en het ter inzage te leggen in het gemeentehuis, conform het decreet van 24 februari 2017 betreffende onteigening voor het algemeen nut en het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
artikel 4: goedkeuring te geven aan de opdracht voor het college van burgemeester en schepenen van de organisatie van het openbaar onderzoek en het voorafgaandelijk verwittigen van de eigenaars.
artikel 5: goedkeuring te geven om na het openbaar onderzoek het dossier voor definitieve vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.
artikel 6: goedkeuring te geven om het college van burgemeester en schepenen te gelasten om op basis van het schattingsverslag een minnelijk aanbod te doen aan de eigenaars, en desgevallend onteigeningsonderhandelingen te voeren met de eigenaars, met het oog op de minnelijke verwerving van de vereiste inname.
artikel 7: goedkeuring te geven aan de onderhandelingstermijn van 2 maanden, die ter kennis wordt gebracht aan de eigenaars.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- De Omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen van 18 september 2020 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
- Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 2 december 2021 betreffende de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
artikel 1. dit punt te verdagen.
SOLVA is initiatiefnemer van onderstaande 6 intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025, waarvoor in 2019 een subsidieaanvraag werd ingediend bij het agentschap Wonen-Vlaanderen:
Cluster 1: Denderleeuw | Haaltert | Ninove
Cluster 2: Erpe-Mere | Lede | Sint-Lievens-Houtem
Cluster 3: Oosterzele | Zottegem | Zwalm
Cluster 4: Geraardsbergen | Herzele | Lierde
Cluster 5: Kluisbergen | Maarkedal | Ronse
Cluster 6: Horebeke | Kruisem | Oudenaarde | Wortegem-Petegem
De deelnemende steden/gemeenten aan een IGS-project lokaal woonbeleid moeten een aantal verplichte activiteiten uitvoeren en kunnen desgewenst ook een aantal aanvullende activiteiten uitvoeren. Deze aanvullende activiteiten worden door de gemeente zelf gekozen en kunnen verschillend zijn binnen eenzelfde cluster.
De subsidie voor de aanvullende activiteiten wordt berekend als een percentage van de subsidie van de verplichte activiteiten: 5% voor een aanvullende activiteit uit de lijst van het agentschap Wonen-Vlaanderen, 3% voor een eigen voorstel van aanvullende activiteiten.
Voor de gemeente Haaltert werden volgende aanvullende activiteiten ingediend en goedgekeurd voor de periode 2020-2025:
- 2_2: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij het conformiteitsattest verplicht wordt gesteld in bepaalde situaties.
- 2_3: Een verordening vaststellen en toepassen waarbij de geldigheidsduur van het conformiteitsattest beperkt wordt, en woningen met dergelijke conformiteitsattesten opvolgen.
- 2_6: Verwaarloosde gebouwen en woningen opsporen, registreren en aanpakken.
- 2_7: Een afsprakenkader met de minister en het sociaal verhuurkantoor dat actief is in de stad/gemeente aanvragen en, als het afsprakenkader wordt gesloten, conformiteitsonderzoeken uitvoeren met het oog op de inhuurneming van woningen en kamers door het sociaal verhuurkantoor.
- 3_1: Een uniek loket installeren voor alle lokale woonactoren die werkzaam zijn in de gemeente.
- 3_2: Sociaal en/of technisch begeleiden op maat van kwetsbare inwoners.
Voor de periode 2023-2025 kan een herziening gevraagd worden voor de aanvullende activiteiten in het activiteitenpakket.
Deze herzieningsaanvraag moet uiterlijk op 30 juni 2022 ingediend worden bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. De initiatiefnemer heeft de tijd tot en met 30 september 2022 om een kopie van de besluiten van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten, waaruit het akkoord met de herzieningsaanvraag blijkt, over te maken.
De aanvraag moet een beschrijving van de aanvullende activiteiten voor de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2025 bevatten, die bestaat uit:
SOLVA stelt als initiatiefnemer voor om volgende herziening van de aanvullende activiteiten op te nemen in de subsidieaanvraag voor de gemeente Haaltert voor de periode 2023-2025 (het gaat hier enkel over de bijkomende activiteiten, naast de reeds ingediende activiteiten voor de periode 2020-2022):
- 1_1: Een ruimtelijk beleid voeren op basis van een visie om het beschikbare aanbod aan panden op het grondgebied te activeren voor wonen
- 2_1: Op eigen initiatief conformiteitsonderzoeken uitvoeren en gratis conformiteitsattesten afgeven.
- 2_8: De lokale partners via structurele samenwerking betrekken bij het lokale woningkwaliteitsbeleid
- 2_10: De onbewoonbaarheid en de datum van vaststelling aanbrengen op de gevel van private huurwoningen.
- EV 2_1: Eigen activiteit: ‘Van zolder tot kelder, overal een rookmelder’: samen met energiesnoeibedrijven woningen van eigenaar-bewoners controleren op de aanwezigheid van rookmelders. Als er geen zijn, of ze zijn defect of van slechte kwaliteit, dan wordt er per bouwlaag een gratis rookmelder geplaatst. Initiatiefnemer: SOLVA.
- EV 2_2: Eigen activiteit: Eigenaar-verhuurders ontzorgen bij woningkwaliteitsproblemen in kader van procedure CA. Dit gebeurt aan de hand van de fiches woningkwaliteit en de (nieuwe) fiches rond renovatie. Eigenaar-verhuurders worden ook toegeleid naar SVK of renovatietrajecten/renovatiecoach SOLVA. Initiatiefnemer: SOLVA.
- EV 2_3: Eigen activiteit: Organisatie van groepsaankoop stookoliesanering. Deelnemers worden toegeleid naar renovatietrajecten/renovatiecoach SOLVA. Initiatiefnemer: SOLVA.
- 3_3: Samenwerken met het vredegerecht en de deurwaarder in het kader van de procedure gerechtelijke uithuiszetting.
- EV 3_1 Eigen activiteit: kwetsbare doelgroep ondersteunen bij de zoektocht naar een kwalitatieve woning op de private woningmarkt via opmaak wekelijks huurbestand, incl. vermelding CA/O.O. Initiatiefnemer: SOLVA.
Uiterlijk in de maand december 2022 neemt de minister een beslissing over de herziening. Het agentschap brengt de initiatiefnemer op de hoogte van de beslissing van de minister.
Wanneer de minister beslist om de aanvraag tot herziening geheel of gedeeltelijk goed te keuren, wordt de subsidie van het project herberekend conform artikel 2.19 Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Als de minister beslist om de aanvraag tot herziening af te keuren, blijft het oorspronkelijke subsidiebedrag behouden.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de herziening van de aanvullende activiteiten in het activiteitenpakket van het intergemeentelijk project lokaal woonbeleid ‘SOLVA cluster Denderleeuw/Haaltert/Ninove’ goed.
Artikel 2. Een kopie van het besluit van de gemeenteraad wordt voor 30 september 2022 overgemaakt aan initiatiefnemer SOLVA.
De interlokale vereniging BibArt is een samenwerkingsverband van de bibliotheken Denderleeuw, Erpe-Mere, Haaltert, Lede en Ninove. Conform de statuten van BibArt moeten het jaarverslag en de jaarrekeningen van BibArt ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De jaarrekening 2020 werd goedgekeurd door het beheerscomité van BibArt op 25 maart 2021.
Het jaarverslag 2020 werd goedgekeurd door het beheerscomité van BibArt op 8 december 2021.
De jaarrekening 2021 en het jaarverslag 2021 werden digitaal goedgekeurd door de schepenen van het beheerscomité van BibArt.
BibArt legt het jaarverslag en jaarrekening van 2021 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. De bevoegde schepenen van elke gemeente keurden deze documenten eerder via mail goed.
Daarnaast worden ook het jaarverslag en de jaarrekening van 2020 ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. Door het wegvallen van de coördinator waren deze documenten pas eind 2021 afgewerkt.
Statuten van de interlokale vereniging BibArt, artikel 18
artikel 1. goedkeuring te geven aan de jaarverslagen en jaarrekeningen 2020 en 2021 van de interlokale vereniging BibArt.
Deze actie kadert binnen de veiligheid van personen op het grondgebied.
artikel 1. Goedkeuring te geven aan de samenwerkingsovereenkomst 'Hartveilige gemeente' - verlenging met het Rode Kruis Vlaanderen 2023-2024.
De mondelinge vraag van raadslid Pieter De Spiegeleer werd behandeld en beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 29/08/2022 om 21:03.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad