Terug
Gepubliceerd op 02/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 20:03.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 28 november 2022 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 41 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Tegenstanders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 11 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van  28 november 2022 goed te keuren.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Vrijetijdsbudget - Aangepast reglement vrijetijdsbudget gezinnen door middel van jetons - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het aangepast reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen en dit met betrekking tot de verlenging tot 31 december 2023.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 26 oktober 2020 het reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen goedgekeurd, waarbij aan alle gezinnen van Haaltert een budget werd toegekend onder de vorm van jetons, die besteed kunnen worden op evenementen en organisaties.

        De jetons hadden waarde in de periode van 1 november 2020 tot 31 december 2021. In deze periode konden ze gebruikt worden.

        Doordat de jetons een succes bleken te zijn en vlot gebruikt werd, werd beslist om de jetons in 2022 ook geldig te maken. In deze zin werd het reglement een eerste keer aangepast.

        Het lokaal bestuur Haaltert kiest er voor om de geldigheid van de jetons te verlengen tot 31 december 2023, en artikel 5 van het reglement wordt in die zin aangepast.

        Daarnaast wordt ook de wijze van inwisselen van jetons aangepast in die zin dat de jetons enkel na afspraak met de dienst financiën kunnen worden ingewisseld. Hierbij werd artikel 8, 2e alinea aangepast.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid

        Bijzondere bevoegdheidsgrond

        • Besluit gemeenteraad van 26 oktober 2020 houdende het reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen
        • Besluit gemeenteraad van 31 mei 2021 houdende de verlenging van het reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in actie 19 van het meerjarenplan: Een ruim cultuur- en vrijetijdsaanbod aanbieden met cultuurparticipatie en -beleving voor iedereen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de aanpassing van het reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen.

        artikel 2. goedkeuring te geven om het reglement van 31 mei 2021 in te trekken.

    • Beleidsondersteuning - veiligheid

      • Burgemeestersbesluit - Besluit van 3 december 2022 houdende het aanstellen bijkomende opruimdienst inzake asbest - Bekrachtiging

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd om het burgemeestersbesluit van 3 december 2022 houdende het aanstellen van een bijkomende opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert (Heldergem), Dekkersveld 11 te bekrachtigen.
        Feiten, context en motivering

        Op 3 december 2022 doet er zich een totale woningbrand voor te 9450 Haaltert, Dekkersveld 11 .

        In de woning is er asbest aanwezig die door de brand gevolgschade veroorzaakt aan de inwoners van Haaltert, omliggende woningen en het openbaar domein.

        Een gevolg van de woningbrand is dat er instortingsgevaar is van de gevel, die dreigt neer te storten in de richting de openbare weg. 

        Bij burgemeestersbesluit van 3 december 2022 werd Afbraakwerken Cooreman aangesteld.

        De burgemeester dient in het kader van hoogdringendheid op te treden bij de aanstelling van de firma waardoor de wetgeving op de overheidsopdrachten niet kan gevolgd worden.

        De genomen maatregelen konden niet op voorhand aan de gemeenteraad worden voorgelegd maar het burgemeestersbesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 19 december 2022 .

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        Beleidstoets

        Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.

        Financiële gevolgen

        De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend maar de kosten worden ten laste van de eigenaar gelegd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. het burgemeestersbesluit van 3 december 2022 houdende het aanstellen van een bijkomende opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert (Heldergem), Dekkersveld 11 te bekrachtigen.

    • Beleidsondersteuning - aankopen

      • 2022/964 Aanstellen van een aannemer voor de heraanleg van het Sint-Goriksplein en omgeving - Lastvoorwaarden -Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden inzake opdracht 2022/964 Aanstellen van een aannemer voor de heraanleg van het Sint-Goriksplein en omgeving.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft als beleidsdoelstelling het aanpakken van de publieke ruimte in de dorpskernen, waaronder het Sint-Goriksplein.

        Het Sint-Goriksplein werd 13 jaar geleden heraangelegd. Door de slechte uitvoering en fouten in de studie heeft het lokaal bestuur Haaltert een rechtszaak aangespannen tegen de architect en de aannemer. In eerste aanleg heeft de gemeente Haaltert de zaak gewonnen. Het plein is ondertussen in zeer slechte staat dat er bijna wekelijks herstellingen dienen uitgevoerd te worden door de eigen technische dienst. Er zijn regelmatig valpartijen en klachten tegen de gemeente. Door losliggende treden en plaveien is het opstellen van de wekelijkse markt ook een probleem.

        Er werd dus beslist om de studie en het ontwerp te starten om een veiligere dorpskern te realiseren, los van de beroepsprocedure die gestart is door de uitvoerders.

        Bij beslissing van 13 augustus 2020 werd NV Sweco aangesteld als studiebureau voor de aanleg van het plein en omgeving, alsook voor de opmaak van het bestek voor de aanstelling van een aannemer, dit ingevolge opdracht 2020/824 "Aanstellen studiebureau voor heraanleg Sint-Goriksplein".

        De opdracht voor de aannemer betreft de herinrichting van Bruulstraat, Sint-Goriksplein, Achterstraat en Pluimstraat waarbij de volledige bovenbouw heraangelegd wordt met ter hoogte van Sint Goriksplein en Achterstraat kleiklinkers en ter hoogte van Bruulstraat en Pluimstraat een nieuwe asfalt verharding met voetpaden in betonstraatsteen, groenaanleg en fontein. De bestaande RWA en DWA riolering wordt niet vervangen, de straatkolken worden verplaatst en vernieuwd.

        Het project bevat een voorwaardelijk deel. Het voorwaardelijk deel behelst het aanpassen van de tijdelijke rijweg voorzien als vast deel in het project naar een bredere rijweg na de sloop van bestaande bebouwing. Meer details hierover zijn terug te vinden in bijgevoegd bestek.

        Tevens wordt er een infomoment voor de inwoners georganiseerd.

        De raming van het totale project bedraagt bedraagt 2.096.862,53 euro excl. BTW. Hierbij zijn de kosten van studiebureau en eventuele prijsherzieningen niet inbegrepen. Het gedeelte dat betrekking zal hebben op de riolering en de wegenis hieraan gerelateerd valt onder het BTW-regime BTW verlegd, maar dit gedeelte is moeilijk te bepalen.

        Het bestek wordt uitgeschreven als een openbare procedure, zodat het door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd en nadien moet gepubliceerd worden.

        De limietdatum voor indiening van de offertes is 20 maart 2023 om 10.00 uur. Elke offerte die het bestuur na dit tijdstip bereikt, wordt als onregelmatig beschouwd.

        Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 0310-00/2270007 (actie 12 - IP 34).

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in actie 12.07: Aanpak van publieke ruimte in dorpskernen - Sint-Goriksplein.


        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen. Pas bij de eventuele gunning van de opdracht zijn de financiële gevolgen gekend.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 11 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2022/964 Aanstellen van een aannemer voor de heraanleg van het Sint-Goriksplein en omgeving.

        artikel 2. goedkeuring te geven aan de publicatie van voormeld bestek

        artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 2.096.862,53 euro excl. BTW.

        artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in 0310-00/2270007 (actie 12 - IP 34).


      • 2022/974 Aanstellen van een aannemer voor bouw Sportsite met sporthal te Haaltert - Lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden inzake opdracht 2022/974 Aanstellen van een aannemer voor bouw Sportsite met sporthal te Haaltert.
        Feiten, context en motivering

        Vanuit de sportdienst wordt een mooi en waar mogelijk vernieuwend aanbod van sportactiviteiten georganiseerd. Vanuit de behoefte die leeft in de gemeente wordt een sportief aanbod samengesteld, met aandacht voor het bereik van verschillende doelgroepen bij de activiteiten. Er wordt samengewerkt met externe partners om dit aanbod te realiseren, bv. de regiosportdienst. Er is specifieke aandacht voor drempelverlagende maatregelen en het bereiken van mensen uit kansengroepen bij het gemeentelijke sportaanbod.

        Vanuit deze behoefte werd als beleidsdoelstelling de aanleg van een sportsite met sporthal en synthetisch veld vooropgesteld. Het eindresultaat zal een vernieuwde globale sportinfrastructuur zijn met een moderne look en met extra gebruikscomfort voor de sporters.

        Bij beslissing van de gemeenteraad van 28 september 2020 werd NV Belfius Bank aangesteld voor de technisch - financiële projectbegeleiding van dit project.

        NV Belfius Bank heeft voor deze opdracht eerst een selectieleidraad opgemaakt voor het aanstellen van een ontwerper, die werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2021. Met deze leidraad werd de selectie van de ontwerper uiteengezet, en meer bepaald welke kandidaat een offerte kon indienen. Hieruit kwam NV Abetec Architecten en Ingenieurs uit als beste kandidaat, die werd aangesteld bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 8 juli 2021.

        NV Abetec Architecten en Ingenieurs en NV Belfius Bank hebben samen het bestek en de plannen opgemaakt voor de aanstelling van een aannemer die zal instaan voor de bouw. Het bestek en de plannen moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

        De opdracht is ingedeeld in percelen:

        • Perceel 1: Afbraakwerken bestaande infrastructuur (reeds toegewezen)
        • Perceel 2: Ruwbouw, afwerking en technieken sporthal
        • Perceel 3: Synthetisch veld
        • Perceel 4: Infrastructuur (buitenaanleg)

        Het betreft een openbare procedure met Europese bekendmaking. NV Belfius Bank zal instaan voor de verdere administratieve afhandeling van de aanbestedingsprocedure, inclusief publicatie.

        Deze uitgave zal gebeuren met het budget ingeschreven op:
        • Voor perceel 2 en 4: 0742-00/2210007 (actie 22 - IP 39)
        • Voor perceel 3: 0742-00/2200900 (actie 22 - IP 47)
        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in actie 22.04: Creëren van een nieuwe sportsite.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft (in deze fase) geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2022/974 Aanstellen van een aannemer voor bouw Sportsite met sporthal te Haaltert, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing (referentie NV Belfius Bank: S1219).

        artikel 2. goedkeuring te geven om deze opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met Europese bekendmaking.

        artikel 3. NV Belfius Bank opdracht te geven om de verdere administratieve afhandeling van de aanbestedingsprocedure, inclusief publicatie af te werken.

        artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in:

        • Voor perceel 2 en 4: 0742-00/2210007 (actie 22 - IP 39)
        • Voor perceel 3: 0742-00/2200900 (actie 22 - IP 47)

        artikel 5. goedkeuring te geven aan het voorbehoud van de gemeente Haaltert om niet over te gaan tot gunning in geval er geen omgevingsvergunning verleend is voor het project of andere redenen.

    • Beleidsondersteuning - patrimonium

      • Onroerend patrimonium - Akte van kosteloze grondafstand te 9450 Haaltert, Vossel - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de notariële akte betreffende de kosteloze grondafstand te 9450 Haaltert, Vossel.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 12 augustus 2021 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Vossel (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, nr. 1713E P0000 met een oppervlakte van 38 m²). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.

        Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder 2021065922 - 2021/95.

        Notaris Joni Soutaer, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Joni Soutaer betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Vossel (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, nr. 1713E P0000 met een oppervlakte van 38 m²).

      • Onroerend patrimonium - Akte van kosteloze grondafstand te 9450 Haaltert, Binnenstraat - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de notariële akte betreffende de kosteloze grondafstand te 9450 Haaltert, Binnenstraat.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 21 april 2022 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Binnenstraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie B deel van nummers 1826A2 P0000 en 1826B2 P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenveertig centiare achtenvijftig tienmilliare (44ca 58tma), en gekend na prekadastratie, sectie B, nummer 1917C P0000, met een oppervlakte van vijfenveertig centiare (45ca)). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.

        Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2022009807.

        Notaris Olivier De Ruyver, met studie te 1770 Liedekerke, Stationsstraat 323, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Olivier De Ruyver betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Binnenstraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie B deel van nummers 1826A2 P0000 en 1826B2 P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenveertig centiare achtenvijftig tienmilliare (44ca 58tma), en gekend na prekadastratie, sectie B, nummer 1917C P0000, met een oppervlakte van vijfenveertig centiare (45ca)).

    • Financiën

      • Aanpassing meerjarenplan 2020-2025(5) - beginkrediet 2023 - vaststelling deel gemeente en goedkeuring deel OCMW

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - beginkrediet 2023 vast te stellen voor het deel van de gemeente, goed te keuren voor het deel OCMW en de globale meerjarenplanaanpassing (gemeente+ocmw) vast te stellen.
        Feiten, context en motivering
        • Het meerjarenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 19 december 2019.
        • De eerste aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 31 augustus 2020.
        • De tweede aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 17 december 2020.
        • De derde aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 25 oktober 2021.
        • De vierde aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd op de gemeenteraadszitting van 2 december 2021.
        • Het is noodzakelijk welbepaalde kredietposten van het meerjarenplan 2020-2025 te wijzigen en toe te voegen.
        • De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en een strategische nota.
        • Het financieel evenwicht na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
        • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 5 - beginkrediet 2023 werd besproken op de financiële commissie.
        • Een exemplaar van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - 5 - beginkrediet 2023 en de documentatie kan tevens ingekeken worden op het secretariaat.
        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
        • Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
        • De Omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen van 18 september 2020 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
        • Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
        • Het gemeenteraadsbesluit van 2 december 2021 betreffende de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
        Artikel 1
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Artikel 2
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Jan Schelfhout
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Artikel 3
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 5 - beginkrediet 2023 van de gemeente Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, vast voor het deel van de gemeente 

        Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        artikel 2. De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 -5 - beginkrediet 2023 van de gemeente Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting goed voor het deel van het OCMW.

        Met 22 stemmen voor (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt), 3 onthoudingen (Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Jan Schelfhout)

        artikel 3. De gemeenteraad stelt de globale (gemeente+ ocmw) aanpassing van het meerjarenplan vast.

        Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        artikel 4. De financieel evenwichten na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 5 - beginkrediet 2023 voldoen aan de voorwaarden overeenkomstig artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

      • Aanpassing meerjarenplan Sint-Amandus Denderhoutem- goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de aanpassing van het meerjarenplan voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
        Feiten, context en motivering

        Naast de wijziging in het budget 2022 is er ook een wijziging in het meerjarenplan 2020-2025.

        In code 436 is een bedrag opgenomen van 14600,47 euro. Dit bedrag werd herbelegd op een spaarrekening.
        In code 4109 is een bedrag opgenomen van 4274.80 euro. Dit bedrag zal gebruikt worden voor toekomstige investeringsuitgaven.

        Deze cijfers zijn ook opgenomen in een budgetwijziging van 2022.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 10 november 2022 een gunstig advies.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten - artikel 13
        • Decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten - artikels 43 en 48
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 11 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. Goedkeuring te geven aan de aanpassing van het meerjarenplan voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

        artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de provinciegouverneur, financieel directeur en kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

      • Budgetwijziging kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem- aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de budgetwijziging voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
        Feiten, context en motivering

        De budgetwijziging werd ingediend op Religiopoint op 16/11/2022.

        Deze budgetwijziging omvat het wegwerken van een investeringsoverschot ten bedrage van 18 875,27 euro:

        • Het bedrag van 14 600,47 euro werd herbelegd op een spaarrekening.
        • Het bedrag van 4 274,80 euro zal gebruikt worden voor toekomstige investeringsuitgaven

        De bisschop van Gent verleende als erkend representatief orgaan op 10 november 2022 een gunstig advies zonder opmerkingen.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II, afdeling IV.
        • Decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II, hoofdstuk III, afdeling 2.
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
         
        Besluit

        artikel 1. De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

        artikel 2. Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem: budget 2023 - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        Op 16 november 2022 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

        Feiten, context en motivering

        Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.

        Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 10 november 2022 een gunstig advies.

        Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.

        Het ingediende budget voor het dienstjaar 2023, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:

        exploitatietoelage

        investeringstoelage

        21 114,65 euro

        0,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II hoofdstuk III afdeling 1 betreffende het meerjarenplan en afdeling 2 betreffende het budget.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II afdeling I betreffende het meerjarenplan en afdeling V betreffende het budget. .
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur Haaltert en de gemeente Haaltert betreffende de meerjarenplannen 2020-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 mei 2019
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2023:

        Bedrag

        21 114,65 euro

        0,00 euro

        Overig beleid

        GBB-CBS

        GBB-CBS

        Jaar Budget Code (JBR)

         0790-01/6494000

         0790-01/6640000

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

        Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via Religiopoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem: budget 2023 - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        Op 16 november 2022 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.

        Feiten, context en motivering

        Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.

        Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.

        Het erkende representatief orgaan gaf op 10 november 2022 een gunstig advies met opmerking:
        indien er daadwerkelijk een wederbelegging is voor 620,00 euro dan dient eenzelfde bedrag onder de MAR 335 te worden opgenomen.

        Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.

        Het ingediende budget voor het dienstjaar 2023, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:

        exploitatietoelage

        investeringstoelage

        8 498,88 euro

        0,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II hoofdstuk III afdeling 1 betreffende het meerjarenplan en afdeling 2 betreffende het budget.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II afdeling I betreffende het meerjarenplan en afdeling V betreffende het budget. .
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur Haaltert en de gemeente Haaltert betreffende de meerjarenplannen 2020-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 mei 2019
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2023:

        Bedrag

        8 498,88 euro

        0,00 euro

        Overig beleid

        GBB-CBS

        GBB-CBS

        Jaar Budget Code (JBR)

         0790-01/6494000

         0790-01/6640000

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.

        Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken: budget 2023 - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        Op 16 november 2022 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken ingediend via ReligioPoint. De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.

        Feiten, context en motivering

        Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.

        Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 14 november 2022 een gunstig advies.

        Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.

        Het ingediende budget voor het dienstjaar 2023, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:

        exploitatietoelage

        investeringstoelage

        16 238,87 euro

        0,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II hoofdstuk III afdeling 1 betreffende het meerjarenplan en afdeling 2 betreffende het budget.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II afdeling I betreffende het meerjarenplan en afdeling V betreffende het budget. .
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur Haaltert en de gemeente Haaltert betreffende de meerjarenplannen 2020-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 mei 2019
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2023:

        Bedrag

        16 238,87 euro

        0,00 euro

        Overig beleid

        GBB-CBS

        GBB-CBS

        Jaar Budget Code (JBR)

         0790-01/6494000

         0790-01/6640000

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.

        Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Werken nutsvoorzieningen - Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein 2023-2025 - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur van Haaltert en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied dewelke een impact hebben op het openbaar domein. Geregeld moet er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook dringende werken uitgevoerd worden, die verband houden met de continuïteit van de dienstverleningen en daarnaast zijn een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.

        Het 'Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein' werd op de gemeenteraadszitting van donderdag 19 december 2019 hernieuwd voor de periode 2020-2021-2022.

        Met dit agendapunt wordt goedkeuring gevraagd aan de verlenging van het retributiereglement voor de periode vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.

        Er is geen prijswijziging op indexatie na.
        De berekeningswijze kan als bijlage worden teruggevonden.

        In het retributiereglement zelf wordt gewerkt met m sleuflengte versus de toelichting waar met per m² wordt gewerkt.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het retributiereglement betreffende werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.

      • Gemeentebelastingen - Wijziging van de tarieven van de gemeentebelasting op het afleveren van identiteitskaarten en verblijfsbewijzen 2023-2025 - Goedkeuring.

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan wijziging van de tarieven van de gemeentebelasting op het afleveren van identiteitskaarten en verblijfsbewijzen voor 2023-2025.
        Feiten, context en motivering

        De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken Algemene Directie Instellingen en Bevolking meldt dat de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en - documenten die in het besluit worden opgesomd, wijzigen vanaf 1 januari 2023.

         

        Identiteitskaart / verblijfsbewijs

        Huidige Productieprijs

        Nieuwe Productieprijs

        Huidige prijs voor de burger

        Nieuwe Prijs voor de burger

        E-Id + E-Iv

        16,70  euro

        18,30 euro

        20,00 euro

        25,00 euro

        E-Id + E-Iv spoedprocedure

        101,90 euro

        111,80 euro

        110,00 euro

        120,00 euro

        E-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering

        134,10 euro

        147,10 euro

        140,00 euro

        160,00 euro

        Kids-Id

        6,70 euro

        7,30 euro

        8,00 euro

        10,00  euro

        Kids-Id spoedprocedure

        91,90 euro

        100,80 euro

        100,00 euro

        110,00 euro

        Kids-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering

        124,40 euro

        136,20 euro

        130,00 euro

        150,00 euro

        E-Iv met biometrische kenmerken

        17,20 euro

        18,80 euro

        20,00 euro

        25,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene bevoegdheidsgrond
         
        • Decreet lokaal bestuur art. 56
         
        Bijzondere bevoegdheidsgronden:
        • De wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;
        • de artikelen 7 tot 9 van de programmawet van 20 juli 2006;
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald op de artikelen 40, 41 14° en artikelen 286 en 287
        • het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd tot op heden;
        • het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van de het tarief en de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen;
        • de omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken van 05 november 2019 betreffende de tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2020;
        • de beslissing van de gemeenteraad van 28 maart 2022.
         
        Financiële gevolgen

        Deze beslissing heeft financiële gevolgen de welke verduidelijkt worden in de beslissing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Tegenstanders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 11 stemmen tegen
        Besluit

        artikel 1. principiële goedkeuring te geven aan de aanpassing van de tarieven van de contante gemeentebelasting geheven op de uitreiking van elektronische identiteitskaarten  of verblijfsbewijzen. Deze aanpassing gaat in vanaf 1 januari 2023.

        artikel 2. volgende tarieven zullen worden aangepast voor 2023-2025:

        Identiteitskaart / verblijfsbewijs

        Productieprijs

        Gemeentebelasting

        Prijs voor de burger

        E-Id + E-Iv

        18,30 euro

        6,70 euro

        25,00 euro

        E-Id + E-Iv spoedprocedure

        111,80 euro

        8,20 euro

        120,00 euro

        E-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering

        147,10 euro

        12,90 euro

        160,00 euro

        Kids-Id

        7,30 euro

        2,70 euro

        10,00  euro

        Kids-Id spoedprocedure

        100,80 euro

        9,20 euro

        110,00 euro

        Kids-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering

        136,20 euro

        13,80 euro

        150,00 euro

        E-Iv met biometrische kenmerken

        18,80 euro

        6,20 euro

        25,00 euro

        Art. 3. Voor de afgifte van de identiteitskaarten of verblijfsbewijzen aan onvermogenden, wordt geen belasting geheven. De staat van onvermogen wordt door alle bewijsstukken vastgesteld.

        Art. 4. De belasting wordt geheven op het ogenblik van de aanvraag van het belastbaar stuk en is onmiddellijk betaalbaar. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon die het belastbaar stuk aanvraagt.

        Art. 5. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting, overeenkomstig artikel 4 § 7 van het Vlaams decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

        Art. 6. De belastingplichtige kan bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen, dat handelt als administratieve overheid.
        De indiening en behandeling van het bezwaar gebeurt volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Het indienen van een bezwaar is geen reden tot opschorting van betaling.

        Art. 7. Dit belastingreglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

         

         


    • Omgeving - huisvesting

      • Handhaving - Handhavingsplan ruimtelijke ordening en milieu - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het "handhavingsplan Ruimtelijke Ordening en Milieu" voor het grondgebied van de gemeente Haaltert.

        Feiten, context en motivering

        Het handhaven van stedenbouwkundige overtredingen en milieuovertredingen is naast ruimtelijke planning en het vergunningenbeleid de derde noodzakelijke pijler om een degelijk omgevingsbeleid te voeren. Zonder een ‘stok achter de deur’ zou in een aantal situaties de omgevingswetgeving dode letter blijven. Het individueel belang gaat dan snel primeren op het algemeen belang.

        Bovendien wordt het over het algemeen als onrechtvaardig aangevoeld indien stedenbouwkundige overtredingen en milieuovertredingen blijven aanhouden. Vele overtredingen zijn ook ronduit storend voor de omwonenden. Stedenbouwkundige overtredingen ontsieren vaak het landschap of het straatbeeld. Milieuovertredingen kunnen dan weer ongezond zijn of nefast voor bodem, luchtkwaliteit, waterkwaliteit of klimaat. Het is net daarom dat van de overheid verwacht wordt om hierover afspraken te maken en een wetgevend kader te ontwikkelen.

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft in haar meerjarenplan opgenomen te willen inzetten op een kwaliteitsvolle handhaving. De handhavingstaken worden opgevolgd door de omgevingsambtenaar van Haaltert. Omwille van het uitgebreide pakket aan taken met betrekking tot handhaving werd met Solva een samenwerkingsovereenkomst afgesloten om te werken met intergemeentelijke handhaver.

        Het handhavingsplan moet het lokaal bestuur helpen om vooral op te treden tegen de problematieken die zich voordoen op het grondgebied van Haaltert en die zodanig ernstig zijn dat er extra aandacht moet aan besteed worden. Het handhavingsplan geeft zo een overzicht van de algemene beoordelingscriteria die bepalen of een overtreding prioritair moet beschouwd worden, de beleidsondersteunende prioriteiten in functie van het vergunningenbeleid en de thematische lokale prioriteiten. Verder wordt vooral aandacht besteed aan recente overtredingen en overtredingen met een aanzienlijke negatieve impact.

        De gemeenteraad wordt gevraagd het handhavingsplan goed te keuren en te onderschrijven. Op pagina 8 en 9 worden 7 mogelijke thematische prioriteiten vermeld.

        Zoals het actueel verloopt, verloopt de dossierbehandeling naar chronologie, maar de gemeenteraad zou ook bijvoorbeeld kunnen kiezen een bepaald thema in jaar x prioritair op in te zetten.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van  8 mei 2009
        • Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
        • Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
        • Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
        • Decreet tot bekrachtiging van de coördinatie van de waterregelgeving in het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid en tot opheffing van de gecoördineerde regelgeving van 30 november 2018
        • Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
        • Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten ter uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 13 februari 2015
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
        • Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
        • Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen en realisatie van bergruimten bij woningen van 19 maart 2015
        • GAS-wet van 24 juni 2013
        • GAS-reglement van 28 september 2020
        • Wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet art. 6
        • Besluit handhaving omgevingsvergunning (definitief vastgesteld door de Vlaamse Regering op 9 februari 2018)
        • Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
        • Milieuhandhavingbesluit: Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 12.4

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het Handhavingsplan Ruimtelijke Ordening en Milieu voor de gemeente Haaltert.

    • Omgeving - milieu

      • Omgeving - Reglement betreffende de borgstelling bij het verplicht heraanplanten van gerooide bomen- goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan het reglement betreffende de borgstelling bij het verplicht heraanplanten van gerooide bomen.

        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert legt na kapping een verplichte heraanplant op. In de praktijk blijkt dat deze heraanplant zelden of nooit wordt uitgevoerd. Doordat onze diensten niet toekomen aan de controle hierop, zijn we genoodzaakt een andere manier van handhaving te bekijken.

        Hiervoor hebben we een reglement opgemaakt waarbij bij het afleveren van de kapvergunning een borgstelling via waarborgsom wordt ingesteld met het oog op een daadwerkelijke heraanplant.

        Ook andere gemeenten (Herzele, Erpe-Mere, Merelbeke, Aalter) hebben met deze problematiek te kampen en hebben hiervoor een gelijkaardig reglement.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 12, actie 12.05

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement betreffende de borgstelling bij het verplicht heraanplanten van gerooide bomen.


De mondelinge vraag van raadslid Laurent Volckaert werd ter zitting behandeld en beantwoord.

De mondelinge vraag over het zebrapad in de Dwarsstraat van raadslid Jan Schelfhout wordt opgenomen door schepen Bart Welleman.

De uitgebreide mondelinge vraag over de projectsubsidie(aanvraag) van raadslid Jan Schelfhout werd ter zitting in de variapunten behandeld en kende zijn verloop in de zitting.

De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 21:50.

Namens Gemeenteraad,

Katlijn Copriau
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad