De voorzitter opent de zitting op 19/12/2022 om 20:03.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 28 november 2022 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 28 november 2022 goed te keuren.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 26 oktober 2020 het reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen goedgekeurd, waarbij aan alle gezinnen van Haaltert een budget werd toegekend onder de vorm van jetons, die besteed kunnen worden op evenementen en organisaties.
De jetons hadden waarde in de periode van 1 november 2020 tot 31 december 2021. In deze periode konden ze gebruikt worden.
Doordat de jetons een succes bleken te zijn en vlot gebruikt werd, werd beslist om de jetons in 2022 ook geldig te maken. In deze zin werd het reglement een eerste keer aangepast.
Het lokaal bestuur Haaltert kiest er voor om de geldigheid van de jetons te verlengen tot 31 december 2023, en artikel 5 van het reglement wordt in die zin aangepast.
Daarnaast wordt ook de wijze van inwisselen van jetons aangepast in die zin dat de jetons enkel na afspraak met de dienst financiën kunnen worden ingewisseld. Hierbij werd artikel 8, 2e alinea aangepast.
Bijzondere bevoegdheidsgrond
- Besluit gemeenteraad van 26 oktober 2020 houdende het reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen
- Besluit gemeenteraad van 31 mei 2021 houdende de verlenging van het reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen
Voorliggende beslissing kadert in actie 19 van het meerjarenplan: Een ruim cultuur- en vrijetijdsaanbod aanbieden met cultuurparticipatie en -beleving voor iedereen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de aanpassing van het reglement vrijetijdsbudget voor gezinnen.
artikel 2. goedkeuring te geven om het reglement van 31 mei 2021 in te trekken.
Op 3 december 2022 doet er zich een totale woningbrand voor te 9450 Haaltert, Dekkersveld 11 .
In de woning is er asbest aanwezig die door de brand gevolgschade veroorzaakt aan de inwoners van Haaltert, omliggende woningen en het openbaar domein.
Een gevolg van de woningbrand is dat er instortingsgevaar is van de gevel, die dreigt neer te storten in de richting de openbare weg.
Bij burgemeestersbesluit van 3 december 2022 werd Afbraakwerken Cooreman aangesteld.
De burgemeester dient in het kader van hoogdringendheid op te treden bij de aanstelling van de firma waardoor de wetgeving op de overheidsopdrachten niet kan gevolgd worden.
De genomen maatregelen konden niet op voorhand aan de gemeenteraad worden voorgelegd maar het burgemeestersbesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 19 december 2022 .
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.
De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend maar de kosten worden ten laste van de eigenaar gelegd.
artikel 1. het burgemeestersbesluit van 3 december 2022 houdende het aanstellen van een bijkomende opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert (Heldergem), Dekkersveld 11 te bekrachtigen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft als beleidsdoelstelling het aanpakken van de publieke ruimte in de dorpskernen, waaronder het Sint-Goriksplein.
Het Sint-Goriksplein werd 13 jaar geleden heraangelegd. Door de slechte uitvoering en fouten in de studie heeft het lokaal bestuur Haaltert een rechtszaak aangespannen tegen de architect en de aannemer. In eerste aanleg heeft de gemeente Haaltert de zaak gewonnen. Het plein is ondertussen in zeer slechte staat dat er bijna wekelijks herstellingen dienen uitgevoerd te worden door de eigen technische dienst. Er zijn regelmatig valpartijen en klachten tegen de gemeente. Door losliggende treden en plaveien is het opstellen van de wekelijkse markt ook een probleem.
Er werd dus beslist om de studie en het ontwerp te starten om een veiligere dorpskern te realiseren, los van de beroepsprocedure die gestart is door de uitvoerders.
Bij beslissing van 13 augustus 2020 werd NV Sweco aangesteld als studiebureau voor de aanleg van het plein en omgeving, alsook voor de opmaak van het bestek voor de aanstelling van een aannemer, dit ingevolge opdracht 2020/824 "Aanstellen studiebureau voor heraanleg Sint-Goriksplein".
De opdracht voor de aannemer betreft de herinrichting van Bruulstraat, Sint-Goriksplein, Achterstraat en Pluimstraat waarbij de volledige bovenbouw heraangelegd wordt met ter hoogte van Sint Goriksplein en Achterstraat kleiklinkers en ter hoogte van Bruulstraat en Pluimstraat een nieuwe asfalt verharding met voetpaden in betonstraatsteen, groenaanleg en fontein. De bestaande RWA en DWA riolering wordt niet vervangen, de straatkolken worden verplaatst en vernieuwd.
Het project bevat een voorwaardelijk deel. Het voorwaardelijk deel behelst het aanpassen van de tijdelijke rijweg voorzien als vast deel in het project naar een bredere rijweg na de sloop van bestaande bebouwing. Meer details hierover zijn terug te vinden in bijgevoegd bestek.
Tevens wordt er een infomoment voor de inwoners georganiseerd.
De raming van het totale project bedraagt bedraagt 2.096.862,53 euro excl. BTW. Hierbij zijn de kosten van studiebureau en eventuele prijsherzieningen niet inbegrepen. Het gedeelte dat betrekking zal hebben op de riolering en de wegenis hieraan gerelateerd valt onder het BTW-regime BTW verlegd, maar dit gedeelte is moeilijk te bepalen.
Het bestek wordt uitgeschreven als een openbare procedure, zodat het door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd en nadien moet gepubliceerd worden.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 0310-00/2270007 (actie 12 - IP 34).
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in actie 12.07: Aanpak van publieke ruimte in dorpskernen - Sint-Goriksplein.
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen. Pas bij de eventuele gunning van de opdracht zijn de financiële gevolgen gekend.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2022/964 Aanstellen van een aannemer voor de heraanleg van het Sint-Goriksplein en omgeving.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de publicatie van voormeld bestek
artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 2.096.862,53 euro excl. BTW.
artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in 0310-00/2270007 (actie 12 - IP 34).
Vanuit de sportdienst wordt een mooi en waar mogelijk vernieuwend aanbod van sportactiviteiten georganiseerd. Vanuit de behoefte die leeft in de gemeente wordt een sportief aanbod samengesteld, met aandacht voor het bereik van verschillende doelgroepen bij de activiteiten. Er wordt samengewerkt met externe partners om dit aanbod te realiseren, bv. de regiosportdienst. Er is specifieke aandacht voor drempelverlagende maatregelen en het bereiken van mensen uit kansengroepen bij het gemeentelijke sportaanbod.
Vanuit deze behoefte werd als beleidsdoelstelling de aanleg van een sportsite met sporthal en synthetisch veld vooropgesteld. Het eindresultaat zal een vernieuwde globale sportinfrastructuur zijn met een moderne look en met extra gebruikscomfort voor de sporters.
Bij beslissing van de gemeenteraad van 28 september 2020 werd NV Belfius Bank aangesteld voor de technisch - financiële projectbegeleiding van dit project.
NV Belfius Bank heeft voor deze opdracht eerst een selectieleidraad opgemaakt voor het aanstellen van een ontwerper, die werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 22 februari 2021. Met deze leidraad werd de selectie van de ontwerper uiteengezet, en meer bepaald welke kandidaat een offerte kon indienen. Hieruit kwam NV Abetec Architecten en Ingenieurs uit als beste kandidaat, die werd aangesteld bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 8 juli 2021.
NV Abetec Architecten en Ingenieurs en NV Belfius Bank hebben samen het bestek en de plannen opgemaakt voor de aanstelling van een aannemer die zal instaan voor de bouw. Het bestek en de plannen moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De opdracht is ingedeeld in percelen:
Het betreft een openbare procedure met Europese bekendmaking. NV Belfius Bank zal instaan voor de verdere administratieve afhandeling van de aanbestedingsprocedure, inclusief publicatie.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in actie 22.04: Creëren van een nieuwe sportsite.
De beslissing heeft (in deze fase) geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2022/974 Aanstellen van een aannemer voor bouw Sportsite met sporthal te Haaltert, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing (referentie NV Belfius Bank: S1219).
artikel 2. goedkeuring te geven om deze opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met Europese bekendmaking.
artikel 3. NV Belfius Bank opdracht te geven om de verdere administratieve afhandeling van de aanbestedingsprocedure, inclusief publicatie af te werken.
artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in:
artikel 5. goedkeuring te geven aan het voorbehoud van de gemeente Haaltert om niet over te gaan tot gunning in geval er geen omgevingsvergunning verleend is voor het project of andere redenen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 12 augustus 2021 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Vossel (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, nr. 1713E P0000 met een oppervlakte van 38 m²). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder 2021065922 - 2021/95.
Notaris Joni Soutaer, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Joni Soutaer betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Vossel (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie B, nr. 1713E P0000 met een oppervlakte van 38 m²).
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 21 april 2022 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Binnenstraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie B deel van nummers 1826A2 P0000 en 1826B2 P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenveertig centiare achtenvijftig tienmilliare (44ca 58tma), en gekend na prekadastratie, sectie B, nummer 1917C P0000, met een oppervlakte van vijfenveertig centiare (45ca)). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2022009807.
Notaris Olivier De Ruyver, met studie te 1770 Liedekerke, Stationsstraat 323, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Olivier De Ruyver betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Binnenstraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1ste afdeling Haaltert, sectie B deel van nummers 1826A2 P0000 en 1826B2 P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenveertig centiare achtenvijftig tienmilliare (44ca 58tma), en gekend na prekadastratie, sectie B, nummer 1917C P0000, met een oppervlakte van vijfenveertig centiare (45ca)).
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- De Omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen van 18 september 2020 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
- Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 2 december 2021 betreffende de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
artikel 1. De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 5 - beginkrediet 2023 van de gemeente Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, vast voor het deel van de gemeente
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
artikel 2. De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 -5 - beginkrediet 2023 van de gemeente Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting goed voor het deel van het OCMW.
Met 22 stemmen voor (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt), 3 onthoudingen (Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Jan Schelfhout)
artikel 3. De gemeenteraad stelt de globale (gemeente+ ocmw) aanpassing van het meerjarenplan vast.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
artikel 4. De financieel evenwichten na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 5 - beginkrediet 2023 voldoen aan de voorwaarden overeenkomstig artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Naast de wijziging in het budget 2022 is er ook een wijziging in het meerjarenplan 2020-2025.
In code 436 is een bedrag opgenomen van 14600,47 euro. Dit bedrag werd herbelegd op een spaarrekening.
In code 4109 is een bedrag opgenomen van 4274.80 euro. Dit bedrag zal gebruikt worden voor toekomstige investeringsuitgaven.
Deze cijfers zijn ook opgenomen in een budgetwijziging van 2022.
Het erkend representatief orgaan gaf op 10 november 2022 een gunstig advies.
- Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten - artikel 13
- Decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten - artikels 43 en 48
artikel 1. Goedkeuring te geven aan de aanpassing van het meerjarenplan voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de provinciegouverneur, financieel directeur en kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
De budgetwijziging werd ingediend op Religiopoint op 16/11/2022.
Deze budgetwijziging omvat het wegwerken van een investeringsoverschot ten bedrage van 18 875,27 euro:
De bisschop van Gent verleende als erkend representatief orgaan op 10 november 2022 een gunstig advies zonder opmerkingen.
- Decreet over lokaal bestuur art. 2, §2, 2°
- Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II, afdeling IV.
- Decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II, hoofdstuk III, afdeling 2.
- Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
artikel 1. De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
artikel 2. Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.
Op 16 november 2022 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het erkend representatief orgaan gaf op 10 november 2022 een gunstig advies.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2023, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
exploitatietoelage |
investeringstoelage |
21 114,65 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2023:
Bedrag |
21 114,65 euro |
0,00 euro |
Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via Religiopoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.
Op 16 november 2022 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het erkende representatief orgaan gaf op 10 november 2022 een gunstig advies met opmerking:
indien er daadwerkelijk een wederbelegging is voor 620,00 euro dan dient eenzelfde bedrag onder de MAR 335 te worden opgenomen.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2023, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
exploitatietoelage |
investeringstoelage |
8 498,88 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2023:
Bedrag |
8 498,88 euro |
0,00 euro |
Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.
Op 16 november 2022 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken ingediend via ReligioPoint. De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het erkend representatief orgaan gaf op 14 november 2022 een gunstig advies.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2023, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
exploitatietoelage |
investeringstoelage |
16 238,87 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2023:
Bedrag |
16 238,87 euro |
0,00 euro |
Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.
Het lokaal bestuur van Haaltert en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied dewelke een impact hebben op het openbaar domein. Geregeld moet er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook dringende werken uitgevoerd worden, die verband houden met de continuïteit van de dienstverleningen en daarnaast zijn een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
Het 'Retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein' werd op de gemeenteraadszitting van donderdag 19 december 2019 hernieuwd voor de periode 2020-2021-2022.
Met dit agendapunt wordt goedkeuring gevraagd aan de verlenging van het retributiereglement voor de periode vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.
Er is geen prijswijziging op indexatie na.
De berekeningswijze kan als bijlage worden teruggevonden.
In het retributiereglement zelf wordt gewerkt met m sleuflengte versus de toelichting waar met per m² wordt gewerkt.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het retributiereglement betreffende werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein.
De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken Algemene Directie Instellingen en Bevolking meldt dat de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en - documenten die in het besluit worden opgesomd, wijzigen vanaf 1 januari 2023.
Identiteitskaart / verblijfsbewijs |
Huidige Productieprijs |
Nieuwe Productieprijs |
Huidige prijs voor de burger |
Nieuwe Prijs voor de burger |
E-Id + E-Iv |
16,70 euro |
18,30 euro |
20,00 euro |
25,00 euro |
E-Id + E-Iv spoedprocedure |
101,90 euro |
111,80 euro |
110,00 euro |
120,00 euro |
E-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering |
134,10 euro |
147,10 euro |
140,00 euro |
160,00 euro |
Kids-Id |
6,70 euro |
7,30 euro |
8,00 euro |
10,00 euro |
Kids-Id spoedprocedure |
91,90 euro |
100,80 euro |
100,00 euro |
110,00 euro |
Kids-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering |
124,40 euro |
136,20 euro |
130,00 euro |
150,00 euro |
E-Iv met biometrische kenmerken |
17,20 euro |
18,80 euro |
20,00 euro |
25,00 euro |
Deze beslissing heeft financiële gevolgen de welke verduidelijkt worden in de beslissing.
artikel 1. principiële goedkeuring te geven aan de aanpassing van de tarieven van de contante gemeentebelasting geheven op de uitreiking van elektronische identiteitskaarten of verblijfsbewijzen. Deze aanpassing gaat in vanaf 1 januari 2023.
artikel 2. volgende tarieven zullen worden aangepast voor 2023-2025:
Identiteitskaart / verblijfsbewijs |
Productieprijs |
Gemeentebelasting |
Prijs voor de burger |
E-Id + E-Iv |
18,30 euro |
6,70 euro |
25,00 euro |
E-Id + E-Iv spoedprocedure |
111,80 euro |
8,20 euro |
120,00 euro |
E-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering |
147,10 euro |
12,90 euro |
160,00 euro |
Kids-Id |
7,30 euro |
2,70 euro |
10,00 euro |
Kids-Id spoedprocedure |
100,80 euro |
9,20 euro |
110,00 euro |
Kids-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering |
136,20 euro |
13,80 euro |
150,00 euro |
E-Iv met biometrische kenmerken |
18,80 euro |
6,20 euro |
25,00 euro |
Art. 3. Voor de afgifte van de identiteitskaarten of verblijfsbewijzen aan onvermogenden, wordt geen belasting geheven. De staat van onvermogen wordt door alle bewijsstukken vastgesteld.
Art. 4. De belasting wordt geheven op het ogenblik van de aanvraag van het belastbaar stuk en is onmiddellijk betaalbaar. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon die het belastbaar stuk aanvraagt.
Art. 5. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting, overeenkomstig artikel 4 § 7 van het Vlaams decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Art. 6. De belastingplichtige kan bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen, dat handelt als administratieve overheid.
De indiening en behandeling van het bezwaar gebeurt volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Het indienen van een bezwaar is geen reden tot opschorting van betaling.
Art. 7. Dit belastingreglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het "handhavingsplan Ruimtelijke Ordening en Milieu" voor het grondgebied van de gemeente Haaltert.
Het handhaven van stedenbouwkundige overtredingen en milieuovertredingen is naast ruimtelijke planning en het vergunningenbeleid de derde noodzakelijke pijler om een degelijk omgevingsbeleid te voeren. Zonder een ‘stok achter de deur’ zou in een aantal situaties de omgevingswetgeving dode letter blijven. Het individueel belang gaat dan snel primeren op het algemeen belang.
Bovendien wordt het over het algemeen als onrechtvaardig aangevoeld indien stedenbouwkundige overtredingen en milieuovertredingen blijven aanhouden. Vele overtredingen zijn ook ronduit storend voor de omwonenden. Stedenbouwkundige overtredingen ontsieren vaak het landschap of het straatbeeld. Milieuovertredingen kunnen dan weer ongezond zijn of nefast voor bodem, luchtkwaliteit, waterkwaliteit of klimaat. Het is net daarom dat van de overheid verwacht wordt om hierover afspraken te maken en een wetgevend kader te ontwikkelen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft in haar meerjarenplan opgenomen te willen inzetten op een kwaliteitsvolle handhaving. De handhavingstaken worden opgevolgd door de omgevingsambtenaar van Haaltert. Omwille van het uitgebreide pakket aan taken met betrekking tot handhaving werd met Solva een samenwerkingsovereenkomst afgesloten om te werken met intergemeentelijke handhaver.
Het handhavingsplan moet het lokaal bestuur helpen om vooral op te treden tegen de problematieken die zich voordoen op het grondgebied van Haaltert en die zodanig ernstig zijn dat er extra aandacht moet aan besteed worden. Het handhavingsplan geeft zo een overzicht van de algemene beoordelingscriteria die bepalen of een overtreding prioritair moet beschouwd worden, de beleidsondersteunende prioriteiten in functie van het vergunningenbeleid en de thematische lokale prioriteiten. Verder wordt vooral aandacht besteed aan recente overtredingen en overtredingen met een aanzienlijke negatieve impact.
De gemeenteraad wordt gevraagd het handhavingsplan goed te keuren en te onderschrijven. Op pagina 8 en 9 worden 7 mogelijke thematische prioriteiten vermeld.
Zoals het actueel verloopt, verloopt de dossierbehandeling naar chronologie, maar de gemeenteraad zou ook bijvoorbeeld kunnen kiezen een bepaald thema in jaar x prioritair op in te zetten.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 12.4
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het Handhavingsplan Ruimtelijke Ordening en Milieu voor de gemeente Haaltert.
De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan het reglement betreffende de borgstelling bij het verplicht heraanplanten van gerooide bomen.
Het lokaal bestuur Haaltert legt na kapping een verplichte heraanplant op. In de praktijk blijkt dat deze heraanplant zelden of nooit wordt uitgevoerd. Doordat onze diensten niet toekomen aan de controle hierop, zijn we genoodzaakt een andere manier van handhaving te bekijken.
Hiervoor hebben we een reglement opgemaakt waarbij bij het afleveren van de kapvergunning een borgstelling via waarborgsom wordt ingesteld met het oog op een daadwerkelijke heraanplant.
Ook andere gemeenten (Herzele, Erpe-Mere, Merelbeke, Aalter) hebben met deze problematiek te kampen en hebben hiervoor een gelijkaardig reglement.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 12, actie 12.05
Artikel 1. De gemeenteraad gaat akkoord met het reglement betreffende de borgstelling bij het verplicht heraanplanten van gerooide bomen.
De mondelinge vraag van raadslid Laurent Volckaert werd ter zitting behandeld en beantwoord.
De mondelinge vraag over het zebrapad in de Dwarsstraat van raadslid Jan Schelfhout wordt opgenomen door schepen Bart Welleman.
De uitgebreide mondelinge vraag over de projectsubsidie(aanvraag) van raadslid Jan Schelfhout werd ter zitting in de variapunten behandeld en kende zijn verloop in de zitting.
De voorzitter sluit de zitting op 19/12/2022 om 21:50.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad