Terug
Gepubliceerd op 06/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 28/03/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, waarnemend voorzitter
Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, schepenen
Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, raadsleden

De voorzitter verontschuldigd raadsleden Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer en Peter De Smet voor hun afwezigheid.

  • Openbaar

    • Beleidsondersteuning - veiligheid

      • Burgemeestersbesluit - Burgemeestersbesluit van 11 maart 2022 houdende opheffing van burgemeestersbesluit van 23 februari 2022 betreffende de aanpassing van het burgemeestersbesluit van 28 januari 2022 houdende het opleggen bijkomende maatregelen ter bestrijding van COVID-19 (corona-virus) met betrekking tot de adviesraden, dorpsraden, gemeenteraden en OCMW-raden - Bekrachtiging

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd het burgemeestersbesluit van 11 maart 2022 houdende opheffing van burgemeestersbesluit van 23 februari 2022 betreffende de aanpassing van het burgemeestersbesluit van 28 januari 2022 houdende het opleggen bijkomende maatregelen ter bestrijding van COVID-19 (corona-virus) met betrekking tot de adviesraden, dorpsraden, gemeenteraden en OCMW-raden te bekrachtigen.
        Feiten, context en motivering

        België kampt al geruime tijd met de dreiging van het COVID-19 (corona-virus) en heeft aanleiding gegeven tot diverse burgemeestersbesluiten.

        Het laatste burgemeestersbesluit van 23 februari 2022 hield in dat de dorps - en adviesraden fysiek konden doorgaan, maar dat de zittingen van de gemeente - en OCMW raad voorlopig digitaal en/of hybride bleven.

        Op 10 maart 2022 werd het wetsvoorstel goedgekeurd om de epidemische noodsituatie noodsituatie stop te zetten.

        Het past dan ook om alle geldende lokale maatregelen op te heffen zodat de gemeenteraden en OCMW-raden op de gebruikelijke manier fysiek kunnen doorgaan.

        De burgemeester kon deze maatregelen niet voorafgaandelijk voorleggen aan de gemeenteraad omwille van het hoogdringend karakter. Dit besluit zal worden bekrachtigd op de gemeenteraad van 28 maart 2022.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Wet van 14 augustus 2021 betreffende de maatregelen van bestuurlijke politie tijdens een epidemische noodsituatie (Pandemiewet), artikelen 4, §2 en 5, §2
        • Koninklijk Besluit van 28 oktober 2021 houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie
        • Koninklijk Besluit van 19 november 2021 houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken
          FAQ COVID-19 (Nationaal Crisiscentrum, versie 20 november 2021)
        • FAQ evenementen (versie 29 oktober 2021)
        • Ministerieel schrijven betreffende het aannemen van lokale maatregelen van bestuurlijke politie met het oog op de bestrijding van de epidemische noodsituatie en de uitvoering van de procedure Local Outbreak Management (3 november 2021)
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. het burgemeestersbesluit van 11 maart houdende de opheffing van het burgemeestersbesluit van 23 februari 2022 betreffende de aanpassing van het burgemeestersbesluit van 28 januari 2022 houdende het opleggen van bijkomende maatregelen ter bestrijding van het er bestrijding van COVID-19 (corona-virus) inzake het organiseren van adviesraden, dorpsraden, gemeenteraden en OCMW-raden te bekrachtigen.

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 21 februari 2022 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 41 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van  21 februari 2022 goed te keuren.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Brandweerzone Zuid-Oost - Advies over intentieverklaring gemeente Lierde om uit de Hulpverlengingszone Zuid-Oost te treden - Principiële goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het ongunstig advies betreffende de intentieverklaring van de gemeente Lierde om uit de Hulpverlengingszone Zuid - Oost te stappen en over te gaan naar brandweerzone Vlaamse Ardennen.
        Feiten, context en motivering

        De gemeente Haaltert behoort tot de Hulpverlengingszone Zuid - Oost, samen met de gemeentes Laarne, Wichelen, Wetteren, Aalst, Erpe - Mere, Denderleeuw, Lede, Ninove, Geraardsbergen en Lierde.

        De kosten van de Hulpverlengingszone Zuid - Oost worden verdeeld over de aangesloten gemeentes volgens een verdeelsleutel. Het lokaal bestuur Haaltert staat in voor 4,87% van de gewone werkingskosten en 5,49% van de investeringskosten.

        Bij gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2022 heeft de gemeente Lierde beslist om uit de Hulpverlengingszone Zuid - Oost te stappen en toe te treden tot de Hulpverlengingszone Vlaamse Ardennen.

        Overeenkomstig artikel 14 van de Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid bepaalt de Koning de territoriale afbakening van de zones op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad. Dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur. Het comité wint het advies in van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en formuleert op basis hiervan een advies aan de Koning.

        Volgens het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) moeten de betrokken gemeenteraden, voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité, hierover beraadslagen.

        Het overstappen van de gemeente Lierde naar een andere hulpverlengingszone heeft financiële gevolgen voor het lokaal bestuur Haaltert, aangezien het aandeel van de gemeente Lierde 1,99% van de gewone werkingskosten en 1,88% van de investeringskosten) mogelijks verdeeld zal worden over de resterende gemeentes.

        Het lokaal bestuur Haaltert adviseert dan ook ongunstig.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid de artikelen 14 en 15
        • Koninklijk Besluit van 4 maart 2008 (gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 18 januari 2018)
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen
        De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1: akte te nemen van de intentieverklaring van de gemeente Lierde om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen.

        artikel 2: ongunstig advies te geven over deze intentieverklaring.

        artikel 3: de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in deze zin in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.


    • Beleidsondersteuning - patrimonium

      • Gemeentelijk rooilijnplan - Voorlopige vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan aan Eiland - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan te 9450 Haaltert, Eiland.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert is zoals alle gemeentes in Vlaanderen verantwoordelijk voor het opmaken van gemeentelijke rooilijnplannen.

        Voor de straat Eiland werden rooilijnplannen opgemaakt (in bijlage).

        De reden voor de opmaak van deze specifieke plannen is tweeledig:

        1. de bestaande wegenis maakt nu nog deel uit van private eigendom en werd tot op heden niet afgestaan aan het lokaal bestuur. Door de opmaak van een rooilijn wordt de bestaande toestand geregulariseerd.
        2. om te zorgen voor een voldoende afwatering worden er grachten voorzien, die door het vastleggen van de rooilijnen op de juiste plaats kunnen worden aangelegd.

        De rooilijnplannen voldoen aan de wettelijke voorwaarden:

        1. de actuele en toekomstige rooilijn van de gemeenteweg;
        2. de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen;
        3. de naam van de eigenaars van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn.

        De gemeenteraad dient op de zitting van 28 maart 2022 de rooilijnplannen voorlopig vast te stellen.

        Na de voorlopige vaststelling van de rooilijnplannen moet het ontwerp ervan onderworpen worden aan een openbaar onderzoek. Dit openbaar onderzoek moet door het college van burgemeester en schepenen worden aangekondigd binnen de 30 dagen na de beslissing van de gemeenteraad minstens door:

        1. aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel;
        2. een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;
        3. een bericht in het Belgisch Staatsblad;
        4. een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;
        5. een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeentegrensoverschrijdende verbinding;
        6. een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
        7. een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare wegen;
        8. een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer.

        De aankondiging vermeldt minstens:

        1. de locatie waar de beslissing tot voorlopige vaststelling en het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan ter inzage liggen;
        2. de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek;
        3. het adres waar de opmerkingen en bezwaren naartoe gestuurd moeten worden of worden afgegeven, en de te volgen formaliteiten.

        Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.

        De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan het gemeentebestuur bezorgd.

        Het college van burgemeester en schepenen moet worden gemandateerd door de gemeenteraad om het openbaar onderzoek op te starten.

        Het decreet gemeentewegen bepaalt geen duidelijke begindatum van het openbaar onderzoek. De verschillende manieren om tot aankondiging over te gaan, variëren allemaal van concrete uitvoering. Daarom is het aan te bevelen om de begindatum, die in de aankondiging zal opgenomen worden, vast te leggen op 7 dagen na de publicatie op de gemeentelijke website.

        Tijdens het openbaar onderzoek kunnen opmerkingen en bezwaren ingediend worden via openbarewerken@haaltert.be. Na het verstrijken van het openbaar onderzoek zullen alle opmerkingen en bezwaren onontvankelijk worden verklaard. De opmerkingen en bezwaren zullen door de gemeenteraad worden behandeld.

        Na de termijn van het openbaar onderzoek worden binnen de zestig dagen de rooilijnplannen definitief vastgesteld door de gemeenteraad.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 7 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk rooinlijnplan te 9450 Haaltert, Eiland;

        artikel 2. goedkeuring te geven aan het mandaat van het college van burgemeester en schepenen om de aankondiging te organiseren van het openbaar onderzoek conform artikel 17, §§ 2 en 3 decreet gemeentewegen;

        artikel 3. goedkeuring te geven om de begindatum van het openbaar onderzoek vast te leggen op zeven dagen na de publicatie van het openbaar onderzoek op de gemeentelijke website en dit zo op te nemen in de aankondiging;

        artikel 4. goedkeuring te geven aan de wijze waarop er opmerkingen en bezwaren kunnen worden ingediend per e-mail op openbarewerken@haaltert.be gedurende het openbaar onderzoek.

    • Financiën

      • Gemeentebelastingen - Wijziging van de tarieven van de gemeentebelasting op het afleveren van identiteitskaarten en verblijfsbewijzen - Goedkeuring.

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan wijziging van de tarieven van de gemeentebelasting op het afleveren van identiteitskaarten en verblijfsbewijzen.
        Feiten, context en motivering

        De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken Algemene Directie Instellingen en Bevolking meldt dat de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en - documenten die in het besluit worden opgesomd, wijzigen vanaf 1 januari 2022.

        Juridische gronden
        Algemene bevoegdheidsgrond
         
        • decreet lokaal bestuur art. 41
         
        Bijzondere bevoegdheidsgronden:
        • de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters, de identiteitskaarten, de vreemdelingenkaarten en de verblijfsdocumenten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen;
        • de artikelen 7 tot 9 van de programmawet van 20 juli 2006;
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald op de artikelen 40, 41 14° en artikelen 286 en 287
        • het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zoals gewijzigd tot op heden;
        • het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van de het tarief en de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen;
        • de omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken van 05 november 2019 betreffende de tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeente voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2020;
        • de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019
         
        Financiële gevolgen

        Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de aanpassing van de tarieven van de contante gemeentebelasting geheven op de uitreiking van elektronische identiteitskaarten  of verblijfsbewijzen. Deze aanpassing gaat in vanaf 1 januari 2022.

        artikel 2. De  volgende tarieven zullen worden aangepast:

        Identiteitskaart / verblijfsbewijs

        Productieprijs

        Gemeentebelasting

        Prijs voor de burger

        E-Id + E-Iv

        16,70 euro

        3,30 euro

        20,00 euro

        E-Id + E-Iv spoedprocedure

        101,90 euro

        8,10 euro

        110,00 euro

        E-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering

        134,10 euro

        5,9 euro

        140,00 euro

        Kids-Id

        6,70 euro

        1,30 euro

        8,00 euro

        Kids-Id spoedprocedure

        91,90 euro

        8,10 euro

        100,00 euro

        Kids-Id spoedprocedure met gecentraliseerde levering

        124,20 euro

        5,6 euro

        130,00 euro

        E-Iv met biometrische kenmerken

        17,20 euro

        2,80 euro

        20,00 euro

        Karton attest van immatriculatie

         

        2,00 euro

        0,00 euro

        2,00 euro

        Art. 3. Voor de afgifte van de identiteitskaarten of verblijfsbewijzen aan onvermogenden wordt geen belasting geheven. De staat van onvermogen wordt door alle bewijsstukken vastgesteld.

        Art. 4. De belasting wordt geheven op het ogenblik van de aanvraag van het belastbaar stuk en is onmiddellijk betaalbaar. De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon die het belastbaar stuk aanvraagt.

        Art. 5. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting, overeenkomstig artikel 4 § 7 van het Vlaams decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

        Art. 6. De belastingplichtige kan bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen, dat handelt als administratieve overheid.
        De indiening en behandeling van het bezwaar gebeurt volgens de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. Het indienen van een bezwaar is geen reden tot opschorting van betaling.

        Art. 7. Dit belastingreglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

         

         


    • Burgerzaken

      • Toekenning nieuwe naam aan een plein - Trek Maria Plein - principebeslissing

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de principebeslissing tot het toekennen van een nieuwe naam aan een plein, met name het Trek Maria Plein, goed te keuren.

         
        Feiten, context en motivering

        Het desbetreffende plein gelegen te Denderhoutem heeft nog geen officiële naam.

        In Haaltert zijn er geen straten of pleinen benoemd naar een vrouw. Op 27 april 2020 engageerde de gemeenteraad zich om in de toekomst nieuwe straatnamen of namen van pleinen te benoemen naar vrouwen uit het verleden, die een plek in ons collectief geheugen verdienen.

        Tijdens de gemeenteraad van 29 maart 2021 werd het voorstel van raadslid Sorgeloos om het plein aan de kerk in Denderhoutem te benoemen naar een vrouw, namelijk 'Trek Maria', goedgekeurd. Maria Coppens had als bijnaam Trek Maria. Zij had in de jaren 1950, 1960 en 1970 een snoepwinkeltje rechtover de kerk in Denderhoutem en men kon bij Trek Maria gaan 'trekken voor een prijs'. Trek Maria stierf in 1990 op 85-jarige leeftijd.

        Maria Coppens, alias Trek Maria, is bij vele generaties in Denderhoutem een gekende volksfiguur. Haar winkel bevond zich rechtover het nieuw te benoemen plein.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de principebeslissing houdende de toekenning van de naam Trek Maria Plein aan het plein gelegen te Denderhoutem met kadastrale gegevens 1148C en 1129B, goed te keuren.

        Na goedkeuring van deze principebeslissing door de gemeenteraad, wordt er advies gevraagd aan de Heemkundige Kring en de adviesraad Cultuur. Zij hebben 30 dagen tijd om hun advies in te dienen. Gelijktijdig wordt deze principebeslissing openbaar gemaakt via aanplakking. Opmerkingen en bezwaren kunnen schriftelijk binnen 30 dagen worden ingediend.

        De gemeenteraad neemt na het openbaar onderzoek een definitieve beslissing betreffende de toekenning van de naam Trek Maria Plein.

         
        Juridische gronden

         Algemene bevoegdheid:

        • artikel 41 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
         
        Specifieke bevoegdheid/wetgeving:
        • decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen
        • gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2020 betreffende het engagement van het lokaal bestuur om nieuwe straatnamen of pleinen naar vrouwen te benoemen
         
        Beleidstoets

         Dit kadert binnen gelijkblijvend beleid en dient niet afgetoetst te worden aan de beleidstoetsen.

         
        Financiële gevolgen

        Er zijn geen financiële gevolgen.

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1: De principebeslissing tot toekenning van de naam 'Trek Maria Plein' aan het plein gelegen te Denderhoutem met kadastrale gegevens 1148C en 1129B,  wordt goedgekeurd.

         
    • Vrije tijd - cultuur

      • Jaarverslag en jaarrekening 2021 - Erfgoed Denderland - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2021 - Erfgoed Denderland.
        Feiten, context en motivering

        Projectvereniging Erfgoed Denderland heeft een cultureel-erfgoedconvenant voor de beleidsperiode 2021-2026 en maakt steeds een jaaractieplan op, gekoppeld aan een begroting. Na afloop van het werkingsjaar dient een jaarverslag en jaarrekening te worden ingediend bij de Vlaamse Overheid.

        Dit jaarverslag en jaaractieplan 2021 dient aan alle bevoegde gemeenteraden vooraf voorgelegd te worden ter goedkeuring.

        Het doel van de projectvereniging is door overleg en samenwerking tussen de diverse culturele erfgoedactoren in de regio, van de Denderstreek een sterkere cultuurplek en erfgoedregio te maken, in het bijzonder met een gemeenschappelijke aanpak ten aanzien van cultureel erfgoed. De projectvereniging wil door middel van projecten de samenwerking tussen de gemeente inzake cultuur en erfgoed bevorderen, onder andere op het vlak van inventarisatie, publiekswerking, participatie, wetenschappelijk onderzoek, het behoud en het beheer van dat cultureel erfgoed. De projectvereniging wil de lokale erfgoedactoren ondersteunen door middel van diverse initiatieven.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden:
        • Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012; Art. 159 bepaalt: “De Vlaamse Regering kan een werkingssubsidie toekennen aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de uitvoering van een lokaal cultureel-erfgoedbeleid.”
        • Cultureel-erfgoeddecreet van 24 februari 2017; Art. 57 bepaalt: “De Vlaamse Regering kan een werkingssubsidie toekennen aan de volgende besturen die een dienstverlenende rol opnemen op regionaal niveau: 1° steden en gemeenten, verenigd in een intergemeentelijk samenwerkingsverband; 2° de Vlaamse Gemeenschapscommissie. De doelstelling van de werkingssubsidie is het opnemen van een dienstverlenende rol ter ondersteuning van cultureel erfgoed, beheerders ervan en cultureelerfgoedgemeenschappen, met betrekking tot cultureelerfgoedwerking op het grondgebied of een bredere regio.”
        • Decreet houdende de intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001; Art. 10 bepaalt: “Twee of meer gemeenten kunnen een samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid tot stand brengen om doelstellingen te verwezenlijken die behoren tot een of meer inhoudelijk samenhangende beleidsdomeinen.”
        • Cultureel-erfgoedconvenant betreffende de uitvoering van een dienstverlenende rol op regionaal niveau voor de beleidsperiode 2021-2026 die werd afgesloten met de Vlaamse Gemeenschap op 6 januari 2021 en gelet op de doelstellingen die Erfgoed Denderland moet behalen tegen het einde van de convenantperiode;*
        • Statuten van projectvereniging Erfgoed Denderland. Art. 15 bepaalt dat de Raad van Bestuur de bevoegdheid heeft tot “de vaststelling van de jaarrekeningen die samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voor goedkeuring wordt voorgelegd, overeenkomstig de statutair voorgeschreven procedure, en nadien bij de Nationale Bank van België worden neergelegd.”
        • Goedkeuring van 16 februari 2021 door de Raad van Bestuur van projectvereniging Erfgoed Denderland;
        • Positief verslag van 22 februari 2021 van de externe bedrijfsrevisor;
        • Beslissing van de raad van bestuur van de projectvereniging Erfgoed Denderland dd. 20 november 2019 dat de gemeente Haaltert toegelaten is als lid van de algemene vergadering en raad van bestuur met ingang van 1 januari 2021;

         

        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in actie 19 - aansluiting erfgoedcel Denderland,

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2021 van Erfgoed Denderland.

        artikel 2. de goedkeuring zal overgemaakt worden aan Erfgoed Denderland.


    • Secretariaat - Aanvullende agenda

      • Oorlog in Oekraïne - aanvullend agendapunt op vraag van raadslid D. Vandendriessche namens de CD&V fractie

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        De gemeenteraad van Haaltert wordt gevraagd de schending van de soevereiniteit van Oekraïne en van het internationaal, humanitair en oorlogsrecht door Rusland te veroordelen en zijn solidariteit met het Oekraïense volk te betuigen

        Feiten, context en motivering

        Vorige maand, op 24 februari, viel het Russisch leger Oekraïne binnen. Het doel is de soevereiniteit van dat land te beëindigen, de democratisch verkozen regering te vervangen en de landsgrenzen door middel van militaire macht te hertekenen.

        Het is voor het eerst sinds het einde van de tweede wereldoorlog dat een Europees land een ander Europees land aanvalt. Dit is in strijd met het internationaal recht en met talloze verdragen en staat haaks op het vreedzaam oplossen van conflicten.

        De humanitaire gevolgen van deze inval zijn ongezien en wij worden dagelijks via de media geconfronteerd met hartverscheurende beelden van deze waanzin. Hierbij worden burgerdoelen,  onschuldige burgers en kinderen niet gespaard en worden de mensenrechten en het oorlogsrecht flagrant geschonden. Rusland dreigt bovendien met de inzet van massavernietigingswapens en nucleaire bommen.

        Deze ongeziene actie door het Russische regime heeft ook gevolgen voor de rest van de wereld, onder meer door de onzekerheid over een mogelijke escalatie en de fors stijgende prijzen in de energiebevoorrading.

        Ondertussen is er een aangroeiende en aanhoudende vluchtelingenstroom van miljoenen mensen vanuit Oekraïne naar West-Europese landen op gang gekomen en wordt de nood aan humanitaire en financiële hulp voor de opvang van deze vluchtelingen met de dag groter. Ook wij als lokaal bestuur Haaltert kunnen hierbij niet achterwege blijven. We vernemen dat al een aanzienlijk aantal gezinnen bij het gemeentebestuur heeft aangegeven dat zij bereid zijn om een aantal Oekraïense vluchtelingen tijdelijk in hun gezin gastvrijheid te verlenen. Deze bewonderenswaardige daad van menslievendheid en burgerzin verdient uiteraard de volle ondersteuning van het lokaal bestuur, waardoor wij onze solidariteit met de Oekraïense bevolking tonen.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid

        • Decreet Lokaal Bestuur art. 21 en 41
        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen zijn nog niet gekend.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art 1: De gemeenteraad van Haaltert veroordeelt de schending van de soevereiniteit van Oekraïne en van het internationaal, humanitair en oorlogsrecht door Rusland en betuigt zijn solidariteit met het Oekraïense volk.

        Art 2: Het College van burgemeester en Schepenen wordt opgeroepen tot maximale ondersteuning van lokale opvanginitiatieven voor de vluchtelingen en zijn bevoegdheden maximaal te benutten om de vluchtelingen te helpen.

        Art 3: De gemeenteraad beslist om binnen zijn budgettaire mogelijkheden onmiddellijk een bedrag vrij te maken als noodhulp ter leniging van dit humanitaire drama.

      • Uitkeren van een éénmalige premie van 250€ per gezin in Haaltert als ondersteuning om de grote energiekosten te helpen dragen - goedkeuring - aanvullend agendapunt op vraag van raadslid J. Schelfhout namens de fracties Vlaams Belang – Centrumlijst voor Haaltert – Open en Liberaal

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        De fracties Vlaams Belang, Centrumlijst voor Haaltert en Open en Liberaal vragen aan de gemeenteraad om in te stemmen met een éénmalige premie van 250€ per gezin, en vragen om opdracht te geven aan het college van burgemeester en schepen om dit uit te voeren.

        Feiten, context en motivering

        We leven in een enorm grote energiecrisis,  waarbij gezinnen voorschotfacturen tot en met 500 à 600€ krijgen.  Een verhoging van maar liefst 300 à 400€ per maand.  Velen krijgen de eindjes niet meer aan elkaar geknoopt en zien zich genoodzaakt om op levensnoodzakelijke dingen te besparen.

        Energie is geen luxe product maar een alledaagse noodzakelijkheid, denken we maar aan menselijke hygiëne, wasmachines, warm water, ....

        Er zijn reeds door de federale – en Vlaamse Overheid een aantal maatregelen genomen om de mensen te helpen, maar deze zijn niet doortastend genoeg om iedereen te steunen. Ook wij, als lokale overheid, hebben een enorme verantwoordelijkheid en kunnen beleidsmatig onze inwoners helpen om deze moeilijke periode door te komen.

        Wij als lokale overheid kunnen zaken, projecten, uitstellen, wij denken bvb aan het afbreken en heropbouwen van de bibliotheek in Haaltert en deze budgetten gebruiken om onze burgers te helpen in deze zeer moeilijke periode. Uitstel voor dit project is geen afstel, dit project kan nog steeds in 2024 opgestart worden of over de volgende verkiezingen geheven worden.

        Een éénmalige premie per gezin kan hier een groot “handje” helpen.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid

        • Decreet Lokaal Bestuur art. 21 en 41
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft financiële gevolgen.

        De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Tegenstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Met 7 stemmen voor, 15 stemmen tegen
        Besluit

        Art 1: De gemeenteraad gaat niet akkoord om een éénmalige premie van 250€ per gezin in Haaltert uit te keren als ondersteuning om de grote energiekosten te helpen dragen en geeft geen opdracht aan het college van Burgemeester en schepen om de praktische uitvoering te garanderen.

De mondelinge vragen van raadsleden Roger Coppens en Jan Schelfhout werden behandeld en beantwoord.

De voorzitter sluit de zitting op 28/03/2022 om 21:17.

Namens Gemeenteraad,

Katlijn Copriau
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad