Terug
Gepubliceerd op 30/08/2022

Notulen  OCMW-raad

ma 27/06/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, waarnemend voorzitter
Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, schepenen
Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer, Daniël Vandendriessche, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 27/06/2022 om 20:00.

De voorzitter verontschuldigd raadsleden Pieter De Spiegeleer en Daniël Vandendriessche voor hun afwezigheid.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer, Daniël Vandendriessche
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de zitting van 30 mei 2022 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 78 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 74 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 mei 2022 worden goedgekeurd.

    • Beleidsondersteuning - patrimonium

      • Onroerend patrimonium - Toewijzing verkoop bouwland Erpe-Mere (1226) - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer, Daniël Vandendriessche
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de verkoop van een perceel bouwland te Erpe-Mere (1226) aan de heer en mevrouw Alain Bourgeois - Barbara de Vos.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Aaigem). Het perceel is kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 3e afdeling Aaigem, sectie B, nr. 1226 P0000 met een oppervlakte van 5.350 m².

        Aangezien het perceel buiten de gemeentegrenzen is gelegen, heeft dit voor de gemeente Haaltert weinig belang om er zelf gebruik van te maken. De opbrengsten van dit perceel zijn niet van die aard om deze nog te behouden, zodat het perceel openbaar verkocht wordt.

        De raad voor maatschappelijk welzijn heeft bij beslissing van 27 september 2021 de principiële beslissing genomen om het perceel te verkopen.

        De verkoop zou, na toepassing van de pachtwetgeving, via een gedematerialiseerde openbare verkoop gebeuren met Biddit.

        De waarde van het perceel werd door beëdigd landmeter Michiel De Rouck geraamd op 32.100,00 euro (in bijlage). Dit betrof dan ook de minimum verkoopprijs.

        Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 werd aangesteld voor het afhandelen van de openbare verkoop en het verlijden van de authentieke akte.

        Op aanraden van de notaris werd afgezien van een openbare verkoop omdat de kosten te hoog zijn en er weinig interesse is in landbouwgrond. De notaris heeft alle aangelanden aangeschreven, alsook een aantal kandidaten die zich gemeld hadden bij het lokaal bestuur Haaltert en hen gevraagd een bod uit te brengen.

        Er werden drie biedingen gedaan, waarvan het hoogste bod van 36.915 euro kan aanvaard worden. Dit bod werd uitgebracht door de heer en mevrouw Alain Bourgeois - Barbara de Vos, wonende te 9420 Burst, Oudenaardsesteenweg 939.

        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de verkoop van een perceel bouwland gelegen te 9420 Erpe-Mere (Aaigem), kadastraal gekend als gemeente Erpe-Mere, 3e afdeling Aaigem, sectie B, nr. 1226 P0000 met een oppervlakte van 5.350 m² aan de heer en mevrouw Alain Bourgeois - Barbara de Vos, wonende te 9420 Burst, Oudenaardsesteenweg 939.

        artikel 2. goedkeuring te geven aan de verkoopprijs van 36.915,00 euro;

        artikel 3. notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, opdracht te geven voor het verlijden van de authentieke akte.

    • Financiën

      • Jaarrekening 2021 - vaststelling deel OCMW

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer, Daniël Vandendriessche
        Aanleiding

        De raad van maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de jaarrekening 2021 voor het onderdeel van het OCMW vast te stellen.

        Feiten, context en motivering

        De jaarrekening van 2021 is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        De jaarrekening 2021 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het OCMW. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsevaluatie en jaarrekeningcijfers van zowel de gemeente  als
        het OCMW. Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn in uitvoering van artikel 249 § 3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de jaarrekening 2021, waarna de gemeenteraad het deel van de jaarrekening 2021, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn, goedkeurt. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening 2021 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel van het OCMW van de jaarrekening 2021 vast.

         

        Het ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2021 zoals voorgedragen door de financieel directeur vertoont volgende cijfers:

        Beschikbaar budgettair resultaat: 5.466.659 euro
        Autofinancieringsmarge:  2.382.700 euro
        Budgettair resultaat boekjaar: - 1.923.466 euro

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid

        • Decreet over lokaal bestuur art. 78

        Bijzondere bevoegdheidsgronden

        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 260, 261, 262, 286 § 1
          3°, 287 en 330.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale
          besturen.
        • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de
          beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de
          lokale besturen.
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het onderdeel van jaarrekening 2021 van het OCMW vast.

        Artikel 2. De jaarrekening vertoont volgende cijfers:

        Beschikbaar budgettair resultaat: 5.466.659 euro
        Autofinancieringsmarge:  2.382.700 euro
        Budgettair resultaat boekjaar: - 1.923.466 euro

         

    • Organisatiebeheersing

      • Organisatiebeheersing - Rapportering 2021 - Kennisname

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer, Daniël Vandendriessche
        Aanleiding

        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van het rapport 'Organisatiebeheersing'.

        Feiten, context en motivering

        Het hebben van een 'systeem van organisatiebeheersing' is een wettelijke verplichting conform het Decreet Lokaal bestuur.

        Lokaal bestuur Haaltert (zijnde gemeente en OCMW) hebben een goedgekeurd algemeen kader Organisatiebeheersing, respectievelijk goedgekeurd in zittingen van 24 november 2014 en 17 december 2014, waarbij geopteerd werd voor de Leidraad van Audit Vlaanderen als algemeen kader of referentiepunt.

        Jaarlijks dient een rapportering voorzien te worden aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn over het voorbije jaar. Deze rapportering geldt voor het jaar 2021.

        Juridische gronden

        Algemene bevoegdheid

        • Decreet lokaal bestuur artikel 78
        Bijzondere bevoegdheid
        • Decreet Lokaal Bestuur artikel 217 en 218
        • Gemeenteraadsbeslissing van 24 november 2014
        Financiële gevolgen

        Er zijn geen financiële gevolgen aan deze rapportering verbonden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Ter kennis genomen met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. kennis te nemen van de rapportering 'organisatiebeheersing 2021'.

De voorzitter sluit de zitting op 27/06/2022 om 20:02.

Namens OCMW-raad,

Katlijn Copriau
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad