De voorzitter opent de zitting op 27/11/2023 om 21:37.
Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de zitting van 23 oktober 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 oktober 2023 worden goedgekeurd.
Het vast bureau legt elk jaar de data voor de raden vast.
Voor het jaar 2024 worden volgende data voorgesteld:
Januari: maandag 29 januari 2024
Februari: maandag 26 februari 2024
Maart: maandag 25 maart 2024
April: maandag 29 april 2024
Mei: maandag 27 mei 2024
Juni: maandag 24 juni 2024
Juli: geen zitting
Augustus: maandag 26 augustus 2024
September: maandag 30 september 2024
Oktober: maandag 21 oktober 2024 (voor herfstvakantie)
November: maandag 25 november 2024
December: maandag 16 december 2024 (voor kerstvakantie)
De raad neemt kennis van de data van de raadszittingen voor 2024.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 77-78
artikel 1. kennis te nemen van de voorgestelde data van de raden voor 2024.
De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de agenda voor de gewone algemene vergadering van SOLVA en bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers op 20 december 2023.
Het OCMW is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
Het OCMW werd per aangetekend schrijven van 8 november 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van SOLVA die op 20 december 2023 om 19 u. plaats heeft in FZ Intermezzo, Kasteeldreef 55, 9340 Lede met volgende agenda:
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Samenstelling bureau
3. Goedkeuren actieplan en investerings- en werkingsbudget 2024
De documentatie werd opgenomen in de bijlage.
- Decreet lokaal bestuur: art. 77-78
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
1. Goedkeuring schriftelijke en digitale vergaderwijze wegens uitzonderlijke omstandigheden (indien noodzakelijk)
2. Samenstelling bureau
3. Goedkeuren actieplan en investerings- en werkingsbudget 2024Het vast bureau heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Phaedra Van Keymolen
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
- Decreet lokaal bestuur: art. 77-78
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
25 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Aan de raad wordt gevraagd de rechtspositieregeling voor OCMW-cliënteel tewerkgesteld in kader van art. 60§7 van de OCMW-wet goed te keuren.
Wanneer OCMW Haaltert een werknemer aanstelt met toepassing van artikel 60§7 van de organieke OCMW-wet van 8 juli 1976, dan is die tewerkstelling in tijd beperkt. De periode van tewerkstelling mag niet langer zijn dan wat strikt noodzakelijk is voor de betrokkene om gerechtigd te worden op volledige sociale uitkeringen.
Personen die door middel van artikel 60§7 van de OCMW-wet worden ingeschakeld, hetzij binnen het lokaal bestuur Haaltert, hetzij bij één van de partners, moeten in de juridische betekenis van het woord beschouwd worden als personeelsleden van het OCMW. OCMW Haaltert blijft de juridische werkgever ook als het personeelslid ter beschikking gesteld wordt van een derde partij. Deze OCMW-cliënten zijn personeelslid in de zin dat er tussen hen en het OCMW een arbeidsovereenkomst werd afgesloten conform de Arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978. Deze categorie van personeelsleden wordt echter niet opgenomen in de personeelsformatie van het OCMW. Met betrekking tot de toepassing van de rechtspositieregeling moeten zij ook niet beschouwd worden als OCMW-personeel.
De rechtspositieregeling van lokaal bestuur Haaltert is bijgevolg van toepassing op alle personeelsleden van gemeente en OCMW Haaltert, met uitzondering van personen die door middel van artikel 60§7, van de OCMW-wet worden tewerkgesteld. Het is echter wel belangrijk dat duidelijk is wat hun statuut is. Vandaar dat de regels die op hen van toepassing zijn worden opgenomen in een aparte rechtspositieregeling, specifiek voor hen. In deze aparte rechtspositieregeling wordt vertaald wat voor hen in de praktijk al jaren wordt toegepast.
Op 13 september 2023 werd een ontwerptekst voor deze aparte rechtspositieregeling tijdens een Bijzonder Onderhandelingscomité besproken met de vakbonden. Uit het protocol van het onderhandelingscomité van 17 oktober 2023 blijkt dat de vakorganisaties ACV Openbare Diensten en ACOD-lrb akkoord gingen met de voorgestelde ontwerptekst en dat het VSOA-lrb geen standpunt innam en geen opmerkingen formuleerde over het ontwerp van protocol.
Indien de raad deze rechtspositieregeling goedkeurt, wordt voorgesteld om deze in werking te laten treden vanaf 1 januari 2024.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De rechtspositieregeling voor het OCMW-cliënteel tewerkgesteld in het kader van art. 60§7 van de OCMW-wet, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Artikel 2. De inwerkingtreding van deze nieuwe rechtspositieregeling vast te leggen op 1 januari 2024.
De mondelinge vragen van raadslid J. Schelfhout werden ter zitting behandeld en beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 27/11/2023 om 21:40.
Namens OCMW-raad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad