De voorzitter opent de zitting op 27/02/2023 om 20:02.
De voorzitter verontschuldigt raadsleden Jan Schelfhout, Sofie Coppens, Roger Coppens en Daniel Vandendriessche voor hun afwezigheid. Raadslid Nathalie Meganck sloot aan vanaf punt 2 'Wegenisdossier bij verkavelingsaanvraag met wegenis (17 loten) project Pontweg, Haaltert te 9450 Haaltert, Pontweg 42'.
Raadslid Laurent Volckaert nam digitaal deel conform artikel 5.1 § 1 van het huishoudelijk reglement.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 30 januari 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 30 januari 2023 goed te keuren.
Aanleiding
Op 26 juli 2019 werd de oorspronkelijke verkavelingsaanvraag voor 12 loten met wegenis stilzwijgend geweigerd omwille van het ontbreken van een voorafgaande beslissing van de gemeenteraad over de zaak van de wegen.
Op 16 april 2020 werd de afbraak van de oude vrijstaande hoeve Pontweg 42 goedgekeurd.
Op 15 oktober 2020 werd een verkaveling voor 3 loten goedgekeurd te Pontweg 42, 42A en 42B.
Op 13 december 2021 werd een nieuwe verkavelingsaanvraag met wegenis voor 17 loten ingediend.
Op 19 januari 2022 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
Het bouwproject is volgens het gewestplan gelegen in woongebied.
Op 1 februari 2022 werd door Telenet een gunstig advies afgeleverd mits de nood aan netuitbreiding en het overmaken van een offerte naar de aanvrager.
Op 10 februari 2022 bracht de dienst Openbare Ruimte een gunstig advies uit met volgende opmerkingen:
Op 14 februari 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door de provinciale dienst Integraal Waterbeleid.
Op 17 februari 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door Fluvius mits te voldoen aan de offerte.
Op 19 februari 2022 werd een voorwaardelijk gunstig advies afgeleverd door Hulpverleningszone Zuid-Oost.
Op 20 februari 2022 werd een gunstig advies afgeleverd door De Watergroep mits te voldoen aan een opgelegde kost.
De aanvragers van de verkaveling stellen voor de eigendom van het openbaar domein, incl. aanhorigheden en openbare nutsvoorzieningen, alsook de gronden waarop ze komen, vrij en onbelast en zonder kosten af te staan aan de gemeente op een door haar vast te stellen datum en in elk geval bij de eindoplevering van de werken.
Omwille van het voorwaardelijk gunstig brandweerattest, werd op 9 mei 2022 een deels gewijzigde dossierinhoud ingediend met gewijzigde inrichting van de wegenis.
Aangevochten beslissing
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 mei 2022 werd de aanvraag voor de aanleg van de wegenis afgekeurd.
De verzoekers hebben hierop beroep ingediend bij het Vlaamse regering, departement mobiliteit en openbare werken. Bij niet gedateerd ministerieel besluit van minister Lydia Peeters, getekend op 30 november 2022 werd het beroep gegrond verklaard en de gemeenteraadsbeslissing van 30 mei 2022 vernietigd. Als reden voor de vernietiging werd opgegeven dat de gemeenteraadsbeslissing niet motiveerde op basis van de artikelen 3 en 4 decreet gemeentewegen waarom de wegenis moest worden afgekeurd.
De raadsman van verzoekers vroeg bij brief van 19 december 2022 om de wegenis opnieuw te agenderen.
Nieuwe beslissing
Het lokaal bestuur Haaltert weigert de wegenis om de volgende redenen:
1. Wegenis is niet in overeenstemming met artikel 3 decreet gemeentewegen
Dit artikel voorziet dat de gemeente bij beslissingen over wegenis moet rekening houden met het doel van het decreet gemeentewegen, zijnde de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
De aangevraagde wegenis betekent dat er een bijkomende straat wordt gecreëerd in een zone waar er al twee straten samen komen: de Pontweg en de Ekentstraat. Beide straten zijn al aan beide zijden bebouwd. Door in deze zone nog eens bijkomend wegenis aan te leggen voor 16 woningen, wordt de structuur, samenhang en toegankelijkheid van de huidige wegenis ontregeld door bijkomend verkeer.
Het decreet verwijst ook naar zachte mobiliteit, wat in deze aanvraag niet het geval is. Er wordt een straat voorzien voor voornamelijk wagens, gelet op de verschillende parkeerplaatsen die voorzien worden. Er is geen sprake van zachte mobiliteit voor fietsers en voetgangers aangezien het een doorlopende straat betreft.
De veiligheid van weggebruikers kan evenmin gegarandeerd worden doordat de nieuwe wegenis uitkomt op de Pontweg tussen twee woningen, waardoor de zichtbaarheid sterk belemmerd wordt.
2. Wegenis is niet in overeenstemming met artikel 4 decreet gemeentewegen
Voormeld artikel stelt de vereisten vast waarmee het lokaal bestuur moet rekening mee houden bij beslissingen over gemeentewegen. De volgende vereisten kunnen niet worden nageleefd bij de aanvraag:
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
Voorliggende beslissing heeft geen impact op de beleidstoets.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. het wegenisdossier bij de de verkavelingsaanvraag met wegenis (17 loten) project Pontweg (2021153370, 2021/327), aangevraagd door European Investment and Management Company, Stefaan Fermon en Lutienne CommV te 9450 Haaltert, Pontweg 42 af te keuren.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij beslissing van 27 januari 2014 een gedragscode ingevoerd voor mandatarissen.
Gezien de gewijzigde samenleving alsook het invoeren van het decreet lokaal bestuur is het aangewezen om een actuele deontologische code in te voeren en de bestaande gedragscode op te heffen.
De nieuwe deontologische code is gebaseerd op het model van VVSG en is zowel voor de raadsleden van de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn van toepassing.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Er werd een amendement ingediend door fractie Centrumlijst om een deontologische commissie op te richten. Dit amendement werd niet goedgekeurd met 8 stemmen voor (Laurent Volckaert, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Gina Verbestel, Koen Vijverman), 13 stemmen tegen (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Nancy Van Landuyt).
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opheffing van het reglement op de gedragscode voor mandatarissen, ingevoerd bij gemeenteraadsbeslissing van 24 januari 2014, en alle voorafgaande reglementen die hierop betrekking hebben;
artikel 2. goedkeuring te geven aan het reglement houdende de deontologische code voor mandatarissen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 10 november 2022 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9451 Haaltert, Beekstraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, derde afdeling Kerkstraat, sectie B nummer 642/F en thans ten kadaster sectie B nummer 0642FP0000, met eenzelfde oppervlakte van 77 centiare, en gereserveerd perceelnummer 0642F P0000. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2022082194 .
Notaris Gilles Van Oudenhove, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Gilles Van Oudenhove betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9451 Haaltert, Beekstraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, derde afdeling Kerkstraat, sectie B nummer 642/F en thans ten kadaster sectie B nummer 0642FP0000, met een oppervlakte van 77 centiare, en gereserveerd perceelnummer 0642F P0000.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 12 november 2020 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Bronweg, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 4e afdeling Heldergem, sectie A, deel van nummer 0341DP0000, met een oppervlakte volgens nagemelde meting van achtenzestig centiare negentig decimilliare (68 ca 90 dma), gereserveerde perceelidentificatie: sectie A, nummer 341KP0000.
Op bijgevoegd plan wordt het perceel aangeduid als lot 4.
In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV2020097634.
Notaris Joni Soutaer, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Joni Soutaer betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Bronweg, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 4e afdeling Heldergem, sectie A, deel van nummer 0341DP0000, met een oppervlakte volgens nagemelde meting van achtenzestig are negentig centiare (68 ca 90 ma), gereserveerde perceelidentificatie: sectie A, nummer 341KP0000.
Op 6 februari werden het Zuidoosten van Turkije en het noorden van Syrië getroffen door een vernietigende aardbeving.
Bij de opmaak van dit agendapunt stond het dodental al op 22.000 en 70.000 gewonden.
Er zijn intussen op verschillende plaatsen in ons land al heel veel hulpgoederen ingezameld, maar grote organisaties zoals het Rode Kruis en UNICEF benadrukken dat het op dit moment beter is om financiële hulp te bieden en dus geld te storten.
Niet van toepassing.
De beslissing heeft financiële gevolgen
| Raming of Bedrag |
3.000 EUR |
| Actie OF Overig beleid |
Overig beleid |
| Jaar Budget Code (JBR) |
2023/GBB-CBS/0909-00/6493000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN |
artikel 1. goedkeuring te geven aan tot de uitbetaling van een algemene steun aan het Consortium 1212 ten gevolge van de aardbeving in Turkije en Syrië.
Overeenkomst het decreet lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur eenmaal per jaar in volle onafhankelijkheid aan de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen over de visumverplichting, thesaurietoestand en liquiditeitsprognose.
Op basis van de liquiditeitsprognose kan de evolutie van de thesaurietoestand worden opgemaakt.
De evolutie van de thesaurietoestand toont het geheel van de beschikbare liquiditeiten waarover het bestuur op een gegeven moment beschikt. Dit zowel voor perioden uit het verleden als die voor de toekomst (raming). De liquiditeiten op de betaalrekening zijn direct voorhanden daar de middelen op de spaarrekeningen slechts 32 dagen na opvraging bij de kredietinstelling ter beschikking worden gesteld.
De rapportering kadert in gelijkblijvend beleid.
artikel 1. kennis te nemen van:
Sinds 2020 maken 19 gemeenten uit onze regio gebruik van het subsidiekader voor intergemeentelijke samenwerking rond lokaal woonbeleid conform het besluit Vlaamse regering van 16/11/2018. SOLVA is de initiatiefnemer voor 6 projecten in Zuid-Oost-Vlaanderen.
Sinds de opstart van het IGS lokaal woonbeleid voert SOLVA conformiteitsonderzoeken uit in huurwoningen van de 19 gemeenten binnen haar werkingsgebied. Deze onderzoeken gebeuren momenteel gratis.
In 2021 en 2022 werden binnen het werkingsgebied respectievelijk 763 en 1104 controles uitgevoerd door het team woningcontroleurs van SOLVA. De prognose is dat dit aantal in 2023 nog verder zal stijgen.
Voor de periode 2023-2025 betreft de jaarlijkse subsidie €739 390,53 (t.o.v. 761 706,71 voor de periode van 2020-2022) en dit ondanks de vele extra acties die zullen worden uitgevoerd: van 106 aanvullende activiteiten naar 198 goedgekeurde aanvullende activiteiten. Dit komt omdat het voordeel voor de besturen die nog nooit in een IGS gezeten hebben, wegvalt voor de periode van 2023-2025.
De subsidie wordt ook niet geïndexeerd. Het BVR ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 16/11/2018 voorziet in een mogelijke stijging van de subsidies gekoppeld aan de Vlaamse investeringscoëfficiënt. Maar bij haar aantreden besloot de Vlaamse regering om deze coëfficiënt niet te verhogen in deze legislatuur. Ondertussen werd de spilindex in 2022 5 maal overschreden. in januari 2023 werd de spilindex nogmaals overschreven. SOLVA is gebonden aan dit indexeringsmechanisme en past deze wettelijke loonsverhogingen toe.
De personeelskosten voor het IGS lokaal woonbeleid overstijgen met andere woorden de subsidie, waardoor het project niet langer kostendekkend is. SOLVA dient dus een beperkte cofinanciering te vragen aan de deelnemende steden en gemeenten om de 6 projecten rond IGS lokaal woonbeleid te kunnen verderzetten zonder te moeten inboeten aan personeel en activiteiten.
SOLVA zal dit doen door de dienstverlening rond woningcontroles deels betalend te maken voor de steden en gemeenten vanaf 1 maart 2023.
De raad van bestuur van SOLVA besliste op 6 december 2022 om de kostprijs voor de woningcontroles vast te leggen op €156 voor een conformiteitsonderzoek of vooronderzoek (2u prestatie) en €78 voor een hercontrole (1u prestatie). En de automatische herziening toe te passen bij elke stijging van 2% van de overheidswedden.
Bij de facturatie past SOLVA de tarieven toe, zoals deze gelden op het ogenblik dat de daarmee overeenstemmende kosten effectief gemaakt werden. Het uurloontarief zal vanaf februari 2023 €82 bedragen. De facturatie gebeurt per kwartaal. De eerste facturatie zal ten vroegste in juli 2023 gebeuren voor de periode maart-juni 2023.
Elke gemeente zal nog steeds recht hebben op een basispakket aan gratis woningcontroles. er zullen maximum 550 woningcontroles per jaar ( het equivalent van 1 woningcontroleur) gratis worden toegekend, te verdelen over 19 gemeenten op basis van het aantal huishoudens. Voor 2023 werd aantal geëxtrapoleerd naar 10 maanden.
Als bijlage wordt hiervan een overzicht gegeven.
Voor lokaal bestuur Haaltert wordt het basispakket verhoogd met 33 gratis woningcontroles omdat de medewerker woningkwaliteit een deel van de woningcontroles op zich neemt.
Voorliggende beslissing kadert in beleidsdoelstelling 3, actieplan 3, actie 14.2: Voorzien en uitvoeren van strengere controles op de kwaliteit van (sociale) woningen (invoeren conformiteitsattest).
De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de dienstverleningsovereenkomst met SOLVA voor het uitvoeren van woningkwaliteitsonderzoeken.
De gemeenteraad van 21 september 2021 keurde het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en Vlaamse steden en gemeenten (besluit van de Vlaamse regering van 4 juni 2021) goed. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) is een inspanningsverbintenis om klimaatambities op te drijven middels 6 algemene doelstellingen en 11 specifieke doelstellingen (binnen de werven ‘vergroening’, ‘energie’, ‘mobiliteit’ en ‘droogte’). Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het gemeenteraadsbesluit van 21 september 2021 keurde het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten (BVR_20210604_subsidie_LEKP) goed. Het pact omvat een verbintenissenengagement inzake algemene doelstellingen en vier werven met specifieke doelstellingen. Maatregelen genomen zijn sinds 1 januari 2021 tellen mee.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) lanceerde het Lokale Klimaatpactportaal. Dit digitale platform volgt de resultaten van de lokale besturen op en bundelt ze. Als stad of gemeente kan men daar de vooruitgang per doelstelling van het Lokaal Energie-en Klimaatpact (LEKP) monitoren. Ook burgers, verenigingen en ondernemingen blijven via dit pactportaal op de hoogte van de lokale klimaatinspanningen binnen dit LEKP kader. Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment:
Het verzamelen van de data:
De data die ABB gebruikt op het Lokaal Klimaatpactportaal zijn afkomstig van verschillende authentieke databronnen. Je kan de databronnen per doelstelling nagaan op het pactportaal (https://www.lokaalklimaatpact.be/doelstellingen.html). Wanneer een indicator voor het laatst geactualiseerd is en in welke maand er nieuwe data worden verwacht kan je vinden in de publicatiekalender (https://www.lokaalklimaatpact.be/publicatiekalender.html). De indicatoren uit de centrale databanken krijgen in principe jaarlijks een update tegen 1 maart van het volgende jaar. Hiervoor zijn we afhankelijk van de dataleveranciers. Voor een groot aantal indicatoren wordt samengewerkt met data-leveranciers, zoals VVSG/KCVS, dOMG, VLARIO, VCB, VEKA, Fluvius en Autodelen.net.
Aandachtspunten hierbij:
Voor de monitoring van de doelstellingen van werven 1 (vergroening) en 4 (aanpakken droogteproblematiek) wordt exclusief het groenblauwpeil (GBP) als brondatabank gebruikt. Het groenblauwpeil (groenblauwpeil.be) geeft cijfermatig inzicht in welke mate een perceel klimaatbestendig is op basis van blauwe (regenwaterbeheer) en groene (biodiversiteit, koolstofopslag, luchtkwaliteit, verkoeling) parameters. Lokale besturen moeten zelf de data invoeren voor publiek domein, en kunnen aan hun burgers, bedrijven en verenigingen vragen om zelf de data op hun privédomein in te voeren op deze online toepassing.
Aandachtspunten hierbij:
Het behalen van de doelstellingen:
Het uiteindelijk doel van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten is het behalen van alle doelstellingen in alle steden en gemeenten tegen 2030. Zoals in de tekst van het Pact als voorbeeld is opgenomen, zal het in de ene gemeente gemakkelijker zijn om meer vergroening door te voeren en in de andere gemeente zal deelmobiliteit sneller kunnen uitbreiden. Wat telt, is handen uit de mouwen steken om op koers te geraken en daarbij iedereen mee te betrekken.
Samenwerkingen tussen de gemeentes onderling, samenwerkingen met partners zoals lokale stakeholders, intercommunales, provincies… worden sterk aangemoedigd. Elk lokaal bestuur kan de eigen troeven uitspelen om zo gezamenlijk de finish te halen. De werven werken als communicerende vaten, sommige werven zullen we samen aanpakken andere apart of op een ander moment.
Op dit moment werkt Haaltert samen met andere gemeenten uit de regio Zuid-Oost-Vlaanderen voor de uitvoering van het regionaal klimaatplan via het project ‘Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen’ van intercommunale SOLVA. Haaltert is ook aangesloten bij het regionaal landschap Vlaamse Ardennen. Lokaal zijn de dorpsraden, de MELK-raad en verenigingen als Natuurpunt Haaltert belangrijke partners in dit verhaal.
Tot slot is het belangrijk om mee te geven, dat de vooruitgang die voor een bepaalde doelstelling geboekt of niet geboekt kan worden ook te maken heeft met beleidskeuzes die zijn gemaakt in het verleden, voor 2021, bij de opmaak van het meerjarenplan 2020 - 2025.
Decreet lokaal bestuur artikel 41
Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2018: Goedkeuring regionaal klimaatplan ‘Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen’ na ondertekening van het Burgemeestersconvenant.
Gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021: Goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissenengagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid zodat er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.
De Vlaamse Regering voorziet een jaarlijks subsidiebedrag voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0. Voor het Vlaams budgetjaar 2021 werden 24.324.010 euro aan middelen vastgelegd. Het totaalbedrag van de subsidie werd verdeeld als trekkingsrechten over alle lokale besturen die intekenden op het pact, op basis van de inwonersaantallen (4/5) en de criteria van het gemeentefonds (1/5). Voor Haaltert komt dit overeen met een bedrag van 61.443 euro, uitbetaald in het voorjaar 2022.
De financiële ondersteuning in het Pact betreft een trekkingsrecht met 50% cofinanciering, volgens het “1 euro voor 1 euro”-principe. De financiering via trekkingsrecht veronderstelt dus dat voor elke euro subsidie die de lokale besturen ontvangen, zij zelf één euro moeten investeren.
Gelet op het totaalbedrag van de subsidies, zullen lokale besturen dus 24.324.010 euro aan eigen begrotingsmiddelen investeren in klimaatacties. Gelet op de trekkingsrechten voor Haaltert, zal het lokaal bestuur dus 61.443 euro aan eigen begrotingsmiddelen investeren in klimaatacties. De middelen voor 2021, ontvangen in het voorjaar van 2022 kunnen uiteraard ook besteed worden in 2022.
Artikel 1: kennis te nemen van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Artikel 2: het rapport in te dienen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur.
In 2023 zal in kader van het ESF-programma 2021-2027 een oproep lokale partnerschappen worden gelanceerd door Europa WSE (ESF). Deze lokale partnerschappen kunnen opstarten vanaf 1 januari 2024 met een vermoedelijke looptijd tot 31 december 2029.
Deze lokale partnerschappen komen in de plaats van huidige ESF-projecten in onze regio die ten einde lopen op 31 december 2023.
Voor ‘outreach en activering’:
Voor 'lokale partnerschappen jongeren':
Deze nieuwe oproep zal streven naar duurzame, open en dynamische lokale partnerschappen, die op een holistische wijze aan de slag gaan met niet-beroepsactieven en de meest kwetsbare groepen met een complexe problematiek. Dit in functie van een versterkte participatie in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend, door werk.
Het Capacity Building ondersteuningsteam (VVSG en VDAB) bereidt deze toekomst mee voor en zorgt voor de nodige omkadering bij de vorming van de lokale partnerschappen zodat ze optimaal van start kunnen gaan vanaf januari 2024. Na de opstart van de lokale partnerschappen zal het ondersteuningsteam de lopende partnerschappen ondersteunen bij het opzetten van een lerende dienstverlening op maat van de klant. Hierover werd door VVSG een brief verstuurd naar alle lokale besturen in Vlaanderen (brief in bijlage).
Lokale besturen en VDAB zullen een belangrijke rol spelen in het vorm geven van deze partnerschappen. Daarom vraagt het ondersteuningsteam aan alle lokale besturen om deel te nemen aan de verschillende voorbereidende stappen die noodzakelijk zijn om vanaf 2024 in aanmerking te komen voor de financiering vanuit Europa WSE.
Stap 1: afbakenen van lokale werkgebieden
In deze stap wordt het ideale werkingsgebied bepaald van de toekomstige lokale partnerschappen, m.a.w. de meest geschikte schaalgrootte waarbij lokale besturen middelen en expertise bundelen om de meest kwetsbare personen te bereiken, en de nabijheid van de dienstverlening toch gegarandeerd wordt. Europa WSE kiest ervoor om geen vooraf opgelegde percelen uit te zetten, maar de afbakening vanuit lokale besturen te laten vertrekken. Daarom contacteerde VVSG de regisseurs sociale economie en werk die reeds werken binnen bestaande intergemeentelijke samenwerkingen en waarbinnen er ook al een een samenwerking is met de VDAB. Dat is ook het geval in onze regio waar er 8 steden en gemeenten samenwerken binnen de interlokale vereniging HANDEL Samen & Sociaal rond de regierol sociale economie en werk. Er is ook een goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst tussen deze 8 lokale besturen en VDAB.
Het ondersteuningsteam vraagt bijgevolg aan alle lokale besturen binnen een bestaande samenwerking rond sociale economie en tewerkstelling om een intentieverklaring op te maken waarin elk lokaal bestuur zich engageert, om samen met de andere lokale besturen in het werkingsgebied de nodige voorbereidende stappen vorm te geven.
Stap 2: lokale noden identificeren
Vanuit de afgebakende werkingsgebieden worden de lokale noden onderzocht, bijvoorbeeld welke niet-beroepsactieven en werkzoekenden in complexe situaties onvoldoende bereikt worden. Deze denkoefening is momenteel al gaande waarbij er vanuit de 8 lokale besturen van HANDEL Samen & Sociaal beroep gedaan wordt op de kennis en ervaring van de medewerkers van de activerings- en sociale diensten en van VDAB.
Stap 3: bepalen welke andere actoren mee worden opgenomen in het lokale partnerschap
Lokale besturen en VDAB weten welke noden geïdentificeerd zijn en welke expertise bijkomend nodig is voor het lokaal werkingsgebied. Europa WSE rolt een selectieprocedure uit om externe dienstverleners toe te voegen aan het toekomstig partnerschap. Het einde van deze stap is voorzien voor juni 2023.
Stap 4: opstarten van het lokaal partnerschap in 2024
Samen met de lokale besturen, VDAB en de geselecteerde dienstverleners wordt er bekeken hoe het partnerschap vormgegeven wordt. In deze fase moet er een projectvoorstel ingediend worden bij Europa WSE. Het ondersteuningsteam zal zowel de opmaak als de indiening van het projectvoorstel faciliteren.
Concreet wordt er dus aan het Lokaal bestuur Haaltert gevraagd om de intentieverklaring te tekenen met volgende engagementen:
Er bestaat reeds een goede samenwerking tussen de lokale besturen en de interlokale vereniging HANDEL Samen & Sociaal rond projecten en acties voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Anderzijds is er al een goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst tussen de 8 lokale besturen en de VDAB. Daarom is deze bestaande samenwerking de geschikte structuur en schaalgrootte om de voorbereiding voor lokale partnerschappen vorm te geven die vanaf 2024 in aanmerking zullen komen voor lange termijn subsidieoproepen van Europa WSE (opvolger ESF).
B2/AP5-A9/8: Activeren van uitkeringsgerechtigden en leefloners (naar een reguliere job) via art. 60 en 61 door gerichte tewerkstelling via gemeentelijke diensten, lokale middenstand of sociale tewerkstelling; Aanpakken van obstakels van kinderopvang en taalproblematiek (opleiding Nederlands) aanpakken via BCSD.
Armoedetoets: er wordt gestreefd naar een hogere tewerstellingsgraad waarbij extra aandacht wordt gegeven aan kwetsbare personen met een grotere afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Op deze manier wordt ingezet om armoede aan te pakken.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het ondertekenen van de intentieverklaring Capacity building in het kader van de voorbereiding Europa WSE Oproep "Lokale partnerschappen" 2023.
Het antwoord op de mondelinge vraag van raadslid Pieter De Spiegeleer over de parking van NMBS wordt hem nog bezorgd. De mondelinge vragen van raadslid Peter De Smet werden ter zitting behandeld.
De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2023 om 20:56.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad