De voorzitter opent de zitting op 26/05/2025 om 20:05.
De voorzitter vermeldt de hybride deelname van raadslid Bart Welleman aan de zitting van heden conform artikel 2.2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Haaltert.
Door de agendering van de jaarrekening werd eerst de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn behandeld voor de zitting van de gemeenteraad.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 28 april 2025 goed te keuren. De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 28 april 2025.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGS Westlede.
De gemeente werd met een e-mail op 10 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IGS Westlede die op 24 juni 2025 om 19 uur plaats heeft te Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi. De gemeenteraad dient de agenda van deze algemene vergadering van 24 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 19 november 2024 en de Bijzondere Algemene Vergadering van 18 maart 2025;
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2024;
3. Goedkeuring remuneratieverslag 2024;
4. Goedkeuring werkingsverslag 2024;
5. Verslag commissaris-revisor;
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor het boekjaar 2024;
7. Goedkeuring evaluatieverslag beleidsperiode 2019-2024;
8. Varia:
1. Goedkeuring code van goed bestuur;
2. Goedkeuring presentiegelden raad van bestuur voor de beleidsperiode 2025-2030;
3. Benoeming commissaris-revisor voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2025-2027;
De uitnodiging en documentatiestukken zijn terug te vinden in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van 24 februari 2025 werd raadslid Koen Vijverman aangeduid als effectieve vertegenwoordiger met raadslid Kristien Van Cromphaut als plaatsvervanger voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad neemt met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet over het lokaal bestuur 2017: artikel 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IGS Westlede op 24 juni 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, zoals volgt:
1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 19 november 2024 en de Bijzondere Algemene Vergadering van 18 maart 2025;
2. Goedkeuring jaarrekening en jaarverslag 2024;
3. Goedkeuring remuneratieverslag 2024;
4. Goedkeuring werkingsverslag 2024;
5. Verslag commissaris-revisor;
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor voor het boekjaar 2024;
7. Goedkeuring evaluatieverslag beleidsperiode 2019-2024;
8. Varia:
1. Goedkeuring code van goed bestuur;
2. Goedkeuring presentiegelden raad van bestuur voor de beleidsperiode 2025-2030;
3. Benoeming commissaris-revisor voor de periode met betrekking tot het boekjaar 2025-2027;
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger raadslid Koen Vijverman, met raadslid Kristien Van Cromphaut als plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente, op 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad van heden neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1 van onderhavige beslissing.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat de vertegenwoordigers opnieuw bepaald moeten worden voor de nieuwe legislatuur 2024-2030.
De gemeente Haaltert is lid van Medov vzw. Medov vzw heeft als doel: het verzamelen en bespreken van de medische problematiek in de provincie Oost Vlaanderen. Daarnaast willen ze bijdragen tot de verbetering van de medische hulpverlening en het bijzonder bij rampen, onder andere door het organiseren en opleiden en het mede organiseren van het medisch luik bij rampoefeningen.
Lokaal bestuur Haaltert dient voor Medov vzw het volgende te bepalen:
- één effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Medov vzw,
- één plaatsvervanger voor de algemene vergadering.
Voor de aanstellingen kan zowel een gemeenteraadslid als een niet-raadslid voorgedragen worden. De statuten en infofiche zijn ter info als bijlage toegevoegd.
Rekening houdend met het bovenstaande heeft het college van burgemeester en schepenen volgend voorstel voor Medov vzw uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen. De gemeenteraad dient hierover te beslissen bij geheime stemming.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgend resultaat:
23 stemmen voor, 1 onthouding.
De geheime stemming geeft volgend resultaat:
24 stemmen voor.
De geheime stemming geeft volgend resultaat:
23 stemmen voor, 1 onthouding.
De geheime stemming geeft volgend resultaat:
24 stemmen voor.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA.
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van ILvA die op 24 juni 2025 plaats heeft in de maatschappelijke zetel, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem. De gemeenteraad dient de agenda van deze Algemene vergadering van 24 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (decreet lokaal bestuur artikel 432).
2. Samenstelling van het bureau.
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene vergadering.
4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2024.
5. Jaarrekening per 31 december 2024.
6. Verslag van de Commissaris.
7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2024.
8. Goedkeuren ondernemingsplan 2025-2030.
De uitnodigingsbrief en documentatie zijn terug te vinden in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van 20 januari 2025 werd raadslid Kristien Van Cromphaut aangeduid als effectieve vertegenwoordiger, met raadslid Klaas De Pauw als plaatsvervanger, voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad in zitting van vandaag neemt met betrekking tot de agendapunten.
Algemene basisbevoegdheid:
Decreet over het lokaal bestuur: artikel 41
Toepasselijke regelgeving:
Decreet over het lokaal bestuur: artikel 432, 445
Statuten van ILvA
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de Algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA op 24 juni 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, met volgende agenda:
1. Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordigers (decreet lokaal bestuur artikel 432).
2. Samenstelling van het bureau.
3. Benoemen van bestuurders van mandaten opengevallen sinds de jongste gewone Algemene vergadering.
4. Verslag van de Raad van Bestuur over het jaar 2024.
5. Jaarrekening per 31 december 2024.
6. Verslag van de Commissaris.
7. Verlenen kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2024.
8. Goedkeuren ondernemingsplan 2025-2030.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger raadslid Kristien Van Cromphaut, met raadslid Klaas De Pauw als plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente, op 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen om haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
De gemeente werd met een aangetekende brief op 9 mei 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene vergadering van SOLVA die op 23 juni 2025 om 19 uur plaats heeft in de kantoren van SOLVA, Gentsesteenweg 1b, 9520 Vlierzele. De gemeenteraad dient de agenda van deze Algemene vergadering van 23 juni 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Samenstelling van het bureau
2. Jaarverslag 2024
3. Jaarrekening per 31 december 2024
4. Verslag van de Commissaris
5. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2024
6. Benoemen van bestuurders voor mandaten die zijn opengevallen sinds de laatste algemene vergadering
7. Code goed bestuur
De uitnodiging en documentatie zijn terug te vinden in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van 20 januari 2025 werd raadslid Koen Vijverman aangeduid als effectieve vertegenwoordiger met raadslid Sofie Coppens als plaatsvervanger voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad in de zitting van heden neemt met betrekking tot de agendapunten.
- Decreet over het lokaal bestuur: artikel 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de Algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA op 23 juni 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, met volgende agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Jaarverslag 2024
3. Jaarrekening per 31 december 2024
4. Verslag van de Commissaris
5. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2024
6. Benoemen van bestuurders voor mandaten die zijn opengevallen sinds de laatste algemene vergadering
7. Code goed bestuur
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger raadslid Koen Vijverman, met raadslid Sofie Coppens als plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente, op 23 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) op te dragen om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad in zitting van heden neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1 van onderhavige beslissing.
Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraad op 5 december 2024 keurde de gemeenteraad het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed in zitting van 31 maart 2025. In dit reglement werd de commissie 'Grote projecten' opgericht die tot doel heeft om de grote projecten van lokaal bestuur Haaltert op te volgen. Deze commissie dient samengesteld te worden. De gemeenteraad wordt dus eerst gevraagd om het aantal leden in de gemeenteraadscommissie te bepalen.
Regelgeving
Het decreet lokaal bestuur (DLB) artikel 37 bepaalt dat de gemeenteraad commissies kan oprichten die samengesteld zijn uit gemeenteraadsleden. Daarnaast bepaalt het DLB dat de mandaten in iedere commissie evenredig verdeeld worden over de fracties waaruit de gemeenteraad is samengesteld. De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden, alsook de wijze waarop de evenredigheid wordt berekend. Die berekeningswijze geldt voor alle commissies die de gemeenteraad opricht. De evenredigheid vereist in ieder geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen, altijd hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Haaltert, goedgekeurd in raadszitting van 31 maart 2025, stelt in artikel 12 o.a. het volgende: De gemeenteraad bepaalt per gemeenteraadscommissie het aantal leden. De mandaten in iedere commissie worden door de gemeenteraad evenredig verdeeld volgens eenzelfde berekeningswijze die de gemeenteraad vastlegt voor alle commissies. De berekeningswijze is volgens het systeem van de evenredige verdeling. De evenredigheid vereist in ieder geval dat de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de fracties waarvan leden deel uitmaken van het college van burgemeester en schepenen steeds hoger is dan de som van het aantal mandaten dat toekomt aan de andere fracties. Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt. (art. 37 § 3 DLB)
Berekening aantal leden
In het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad Haaltert werd bepaald dat er een commissie 'Grote projecten' wordt opgericht. Deze commissie zal instaan voor de opvolging van grote projecten van lokaal bestuur Haaltert. Voor deze commissie dient het aantal leden bepaald te worden door de gemeenteraad volgens de evenredige verdeling. De mandaten in deze commissie worden verdeeld door het aantal zetels van de commissie te delen door het aantal leden van de gemeenteraad, vermenigvuldigd met het aantal zetels waarover elke lijst binnen de raad beschikt. Het aantal eenheden van het resultaat van die bewerking geeft het aantal rechtstreeks verworven zetels aan.
De niet-rechtstreeks verworven zetels worden toegewezen in afnemende volgorde van de decimalen van het resultaat van de bewerking. Bij gelijkheid van decimalen van twee of meer lijsten, wordt de zetel toegewezen aan de lijst met het hoogste stemcijfer, bepaald overeenkomstig artikel 165 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011. Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt.
Op basis van de evenredige verdeling wordt gevraagd om de gemeenteraadscommissie 'Grote projecten' samen te stellen uit 5 stemgerechtigde gemeenteraadsleden, aangevuld met eventueel 2 leden met raadgevende stem (indien gewenst door de betrokken fracties). Dit aantal zorgt voor een evenredige verdeling van het aantal mandaten onder de fracties en hierdoor bestaat de commissie uit een werkbare grootte. Daarnaast wordt het aantal mandaten ook bevestigd door de berekenwijze methode D'Hondt. Het college van burgemeester stelt voor om 5 mandaten als volgt te verdelen over de fracties overeenkomstig volgende berekeningswijze:
Fractie | Aantal raadsleden | Berekening | Aantal leden commissie |
Cd&v | 8 | 5/25x8 = 1,60 | 2 |
Samen^Haaltert | 5 | 5/25x5 = 1 | 1 |
Totaal meerderheidsfracties | 13 | 3 | |
N-VA | 5 | 5/25x5 = 1 | 1 |
VLAAMS BELANG | 5 | 5/25x5 = 1 | 1 |
(H)Eerlijk | 1 | 5/25x1 = 0,20 | 0 |
Vooruit | 1 | 5/25x1 = 0,20 | 0 |
Totaal minderheidsfracties | 12 | 2 |
Fracties (H)Eerlijk en Vooruit zijn ten gevolge van de toepassing van de evenredige berekening niet vertegenwoordigd in de commissie, maar beide fracties kunnen een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt. Op basis van het decreet lokaal bestuur en het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad ontvangen zij hetzelfde presentiegeld als de andere leden van deze commissie.
Werkwijze
Elke fractie wijst de mandaten toe, die haar overeenkomstig de voormelde berekeningswijze toekomen, met een voordrachtsakte, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Als de voorzitter van de gemeenteraad voordrachten ontvangt voor meer kandidaten dan er mandaten te begeven zijn voor een fractie, worden de mandaten toegewezen in de volgorde waarin de kandidaten vermeld staan op de akte van voordracht. Om ontvankelijk te zijn moet de akte van voordracht voor elk van de kandidaat-commissieleden ten minste ondertekend zijn door een meerderheid van de leden van de fractie waarvan het kandidaat-commissielid deel uitmaakt. Als de fractie van het kandidaat-commissielid maar uit twee verkozenen bestaat, volstaat de handtekening van een van hen. Niemand kan meer dan één akte ondertekenen per beschikbaar mandaat voor de fractie.
Na goedkeuring van de gemeenteraad zal de oproep tot voordracht op 27 mei 2025 verstuurd worden naar de fractievoorzitters . De voordracht van de kandidaat-leden wordt gedaan op basis van het model van voordrachtsakte in de bijlage. De fracties dienen de ingevulde voordrachtsakte ten laatste 11 juni 2025 te bezorgen aan de voorzitter van de raad, schriftelijk of via e-mail.
Als ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging een fractie niet vertegenwoordigd is in een commissie, kan de fractie een raadslid aanwijzen dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt. Deze fracties brengen de raadsvoorzitter via e-mail op de hoogte als ze iemand wensen aan te duiden als lid met raadgevende stem in de commissie 'Grote projecten', en dit ook ten laatste op 11 juni 2025.
Ten slotte zal de gemeenteraad ook een voorzitter moeten aanduiden voor deze gemeenteraadscommissie. De aanduiding van de voorzitter van de commissie 'Grote projecten' gebeurt onder de stemgerechtigde leden van de commissie en zal tijdens dezelfde gemeenteraadszitting gebeuren als de aanduiding van de leden, namelijk tijdens de gemeenteraadszitting van 30 juni 2025. De burgemeester of schepenen kunnen geen voorzitter zijn van een gemeenteraadscommissie.
Basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Deze beslissing heeft financiële gevolgen. Alle leden van de commissie 'Grote projecten' zullen conform artikel 13.2 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad Haaltert presentiegeld ontvangen bij deelname aan de vergadering, namelijk 50% van het maximum vastgestelde bedrag. Dit maximumbedrag bedraagt maximaal 124,98 euro, maar wordt geïndexeerd overeenkomstig artikel 9 en 18 van het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris.
Raming | voor 1 lid per zitting | 62,49 euro + indexering (huidige index 212,23%) = 132,62 euro |
per zitting met 7 aanwezige leden | ca. 928,34 euro (al geïndexeerd aan huidige index 212,23%) | |
Jaarbudgetcode | 2025/GBB-CBS/100-00/6200001 |
De fractie VLAAMS BELANG wenst bij dit agendapunt een amendement in te dienen. Raadslid Jan Schelfhout vraagt de gemeenteraad om het agendapunt aan te passen als volgt:
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de commissie ‘Grote projecten’ samen te stellen uit 9 stemgerechtigde leden, welke mandaten evenredig verdeeld worden over de fracties: cd&v 3 leden, Samen^Haaltert 2 leden, VLAAMS BELANG 2 leden en N-VA 2 leden. De fracties Vooruit en (H)Eerlijk, die ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging niet vertegenwoordigd zijn in deze commissie, kunnen opgevist worden door de 2 andere fracties uit de oppositie. Zodoende kunnen VLAAMS BELANG en N-VA een mandaat aan deze fracties overdragen, zodat ook deze fracties recht van stemmen hebben.
De raadsvoorzitter legt het amendement ter stemming voor aan de gemeenteraadsleden.
De publieke stemming over het amendement "9 leden in plaats van 5 leden in de commissie Grote projecten" levert volgend resultaat op:
Met 5 stemmen voor (Laurent Volckaert, Jan Schelfhout, Iris Van der Veken, Steven Perreman, Jens Van der Kelen), 18 stemmen tegen (Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Bart Welleman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Tamara De Schutter), 1 onthouding (Gregory De Mol).
Het amendement wordt weggestemd en dus niet aangenomen door de gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de commissie 'Grote projecten' samen te stellen uit 5 stemgerechtigde leden, welke mandaten evenredig verdeeld worden over de fracties: cd&v 2 leden, Samen^Haaltert 1 lid, VLAAMS BELANG 1 lid en N-VA 1 lid. De fracties Vooruit en (H)Eerlijk, die ten gevolge van de toepassing van de evenredige vertegenwoordiging niet vertegenwoordigd zijn in deze commissie, kunnen een raadslid aanduiden dat als lid met raadgevende stem in de commissie zetelt.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de werkwijze als volgt: de voordracht van de kandidaat-leden wordt gedaan op basis van het model van voordrachtsakte in de bijlage. De fracties dienen de ingevulde voordrachtsakte ten laatste op 11 juni 2025 te bezorgen aan de voorzitter van de raad. Leden met raadgevende stem kunnen aangeduid worden door deze aanduiding ten laatste op 11 juni 2025 door te geven via e-mail aan de raadsvoorzitter.
Artikel 3: Aan de leden van de gemeenteraadscommissie 'Grote projecten' wordt presentiegeld toegekend conform artikel 12.9 en 13.2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van lokaal bestuur Haaltert.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 20 januari 2025 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de bouw van een woning op het onroerend goed te Knipperhoek, 9450 Haaltert, kadastraal gekend als sectie C, nummer 0568WP0000. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert voor het aanleggen van een trottoir.
Het af te staan perceel betreft lot 1 op bijgevoegd opmetingsplan.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2024134477.
Notarissen Gilles Van Oudenhove - Joni Soutaer, met studie te Iddergemsesteenweg 8, 9450 Haaltert, hebben hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
- Decreet d.d. 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning art. 75-77
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de ontwerpakte van notarissen Gilles Van Oudenhove - Joni Soutaer betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te Knipperhoek, 9450 Haaltert, kadastraal gekend als sectie C, nummer 0568WP0000, met een oppervlakte van 29,47 m², zijnde lot 1.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van het stationsgebouw Haaltert, gelegen te Stationsstraat 164, 9450 Haaltert. Het onroerend goed is kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 226W. Het gebouw valt grotendeels samen met de perceelsgrenzen.
Het station is vastgesteld bouwkundig erfgoed en een beschermd monument (link naar Erfgoed).
Sinds 19 april 2024 is het lokaal bestuur Haaltert in kennis gesteld van een handhaving op vraag van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Er wordt gevraagd om een aantal minimale herstellingen uit te voeren, waaronder de stabiliteit, het dak en de dakgoten.
Op basis hiervan heeft het lokaal bestuur Haaltert ondertussen het nodige gedaan om een ingenieursbureau aan te stellen om de stabiliteit van het gebouw na te gaan. Ook werd het gebouw in een stelling geplaatst met het oog op het herstellen van dak en dakgoten.
Het gebouw is echter in zeer slechte staat en naar alle waarschijnlijkheid gaan de kosten te hoog oplopen om het gebouw opnieuw volledig in orde te zetten om er bruikbaar gebouw van te maken.
Daarom wordt voorgesteld om het gebouw te verkopen. Hiervoor wordt gekozen voor een gedematerialiseerde openbare verkoop gebeuren via Biddit. Op deze manier wordt voldoende openbaarheid en publiciteit gegeven aan de verkoop en kunnen meerdere potentiële kopers worden aangesproken.
De waarde van het onroerend werd door beëdigd landmeter Guido De Saedeleer geraamd op 50.000,00 euro (in bijlage). Dit betreft dan ook de minimum verkoopprijs.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131 wordt aangesteld voor het afhandelen van de gedematerialiseerde openbare verkoop via Biddit en nadien het verlijden van de authentieke akte.
De beslissing genereert inkomsten:
Bedrag |
50.000,00 euro |
Actie of GBB |
GBB |
Jaarbudgetrekening |
0050-00/2210000/IP-GEEN |
Raadslid Lisa Houtman van de fractie Vooruit wenst een amendement in te dienen bij dit agendapunt. Zij wenst bij de verkoop de specifieke voorwaarde op te laten nemen dat het gebouw bestemd moet worden voor publieke en/of sociale dienstverlening.”
De publieke stemming over het amendement levert volgend resultaat op:
Met 1 stem voor (Lisa Houtman), 23 stemmen tegen (Daniël Vandendriessche, Phaedra Van Keymolen, Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, Roger Coppens, Sofie Coppens, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Jan Schelfhout, Bart Welleman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Iris Van der Veken, Lesley Heyman, Klaas De Pauw, Kristien Van Cromphaut, Gregory De Mol, Tamara De Schutter, Steven Perreman, Jens Van der Kelen).
Het amendement wordt weggestemd en dus niet aangenomen door de
gemeenteraad.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de verkoop van het stationsgebouw Haaltert, gelegen te Stationsstraat 164, 9450 Haaltert en kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, nr. 226W.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de minimum verkoopprijs van 50.000,00 euro.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring om het stationsgebouw te verkopen volgens een gedematerialiseerde openbare verkoop via Biddit.
Artikel 4. De gemeenteraad geeft goedkeuring om notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan te stellen voor het afhandelen van de openbare verkoop en het verlijden van de authentieke akte.
Artikel 5: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de inkomsten van de verkoop in te schrijven op 0050-00/2210000/IP-GEEN.
De gemeenteraad wordt gevraagd de jaarrekening vast te stellen voor het deel van de gemeente, goed te keuren voor het deel van de OCMW en de globale (gemeente + OCMW) jaarrekening 2024 vast te stellen.
De jaarrekening van 2024 is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De jaarrekening 2024 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het OCMW. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsevaluatie en jaarrekeningcijfers van zowel de gemeente als het OCMW.
Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn in uitvoering van artikel 249 § 3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de jaarrekening 2024 waarna de gemeenteraad het deel van de jaarrekening 2024, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn, goedkeurt. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening 2024 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel van het OCMW van de jaarrekening 2024 vast.
Het ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2024 zoals voorgedragen door de waarnemend financieel directeur vertoont volgende cijfers:
Beschikbaar budgettair resultaat: 9.365.286 euro
Autofinancieringsmarge: 2.190.578 euro.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 voor het deel van de gemeente vast.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de jaarrekening 2024 gedeelte OCMW.
Artikel 3: De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 van lokaal bestuur Haaltert vast.
Artikel 4: De gemeenteraad neemt kennis van de financiële evenwichten van de jaarrekening 2024:
Beschikbaar budgettair resultaat: 9.365.286 euro
Autofinancieringsmarge: 2.190.578 euro.
Artikel 5: Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt binnen de 30 dagen een afschrift van deze beslissing in digitale vorm bezorgd aan de Vlaamse Regering.
Het lokaal bestuur is verplicht een gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) op te richten. De GECORO telt minimum 9 en maximum 13 leden voor een gemeente met meer dan 10.000 en niet meer dan 30.000 inwoners. Minstens 4 maatschappelijke geledingen moeten opgeroepen worden om vertegenwoordigers voor te dragen. Minstens ¼ van de leden moeten deskundigen zijn, de overigen zijn vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen.
De gemeenteraad kiest de maatschappelijke geledingen die een plaats krijgen in de GECORO om een effectief lid en plaatsvervanger aan te bieden. Op basis van de reeds afgewerkte oproepingsronde werden kandidaturen ontvangen van volgende maatschappelijke geledingen: natuur, middenstand, zelfstandigen, werknemer, socioculturele verenigingen, landbouw, senioren, mobiliteit, sociale huisvesting, sport. Bijgevolg wordt aan de gemeenteraad gevraagd om volgende maatschappelijke geledingen goed te keuren om te mogen zetelen in de GECORO:
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer milieu – en natuurverenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer mobiliteitsverenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer socioculturele verenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werkgevers, zelfstandigen, vrije beroepen of lokale economie, werknemers,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van landbouwers,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer sportverenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer jeugdverenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer seniorenverenigingen.
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen rond sociale huisvesting.
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer milieu- en natuurverenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer mobiliteitsverenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer socioculturele verenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werkgevers, zelfstandigen, vrije beroepen of lokale economie, werknemers,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van landbouwers,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer sportverenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer jeugdverenigingen,
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer seniorenverenigingen.
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen rond sociale huisvesting.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het gewijzigde gebruikersreglement voor het beachvolleybalterrein goed te keuren.
Het huidige reglement dateert van 2021 en werd door de gemeenteraad, in zitting van 31 mei, goedgekeurd.
In functie van een correct gebruik van het terrein én om aan de potentiële gebruikers de zekerheid te kunnen bieden dat ze over het terrein kunnen beschikken, is het wenselijk het huidige reglement aan te passen.
Voorstellen tot wijziging:
Het gewijzigde gebruikersreglement is, tijdens een overleg, toegelicht aan enkele bestuursleden van VC Dakwerken De Vos en werd positief bevonden.
De raad van bestuur van de adviesraad sport heeft het reglement gunstig geadviseerd, in vergadering van 16 april 2025.
Bijlagen:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt het gewijzigde gebruikersreglement beachvolleyterrein, zoals opgenomen in bijlage, goed en heft hiermee alle eerdere versie op.
De Vlaamse regering heeft de ambitie om meer mensen aan de slag te krijgen en zet een werkzaamheidsgraad van 80% voorop. Om hieraan bij te dragen, keurde de Vlaamse regering de oproep van het lokaal activeringspact goed.
Deze oproep heeft tot doel om lokale besturen die extra inspanningen leveren om (equivalent) leefloongerechtigden te activeren, financieel een ondersteuning en stimulans te bieden. De oproep beoogt een hogere uitstroom naar werk van (equivalent) leefloongerechtigden op Vlaams niveau.
Via deze oproep ‘lokaal activeringspact’ stelt de Vlaamse regering tijdelijk voor de kalenderjaren 2023 en 2024 extra middelen ter beschikking om de activering van (equivalent) leefloongerechtigden te stimuleren. OCMW Haaltert tekende in op deze oproep en ontving op 22 december 2023 de beslissing met goedkeuring van de Vlaamse regering (brief in bijlage).
OCMW Haaltert engageerde zich om te streven naar de activering van het vooropgestelde Vlaams gemiddelde aantal van 19 personen en daarbij een extra activering van 16 (equivalent) leefloongerechtigden waarmee een maximum subsidiebedrag van 16.000 euro kan bekomen worden.
OCMW Haaltert slaagde erin om meer dan 35 personen te activeren. In de laatste fase van dit project dient een inhoudelijk en financieel eindverslag opgemaakt te worden dat wordt goedgekeurd door de gemeenteraad zodat OCMW Haaltert de middelen kan bekomen.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
Er werd rekening gehouden met de armoedetoets: er wordt ingezet op het extra activeren van (equivalent) leefloongerechtigden waardoor zij hun financiële situatie en persoonlijke situatie kunnen optimaliseren.
De beslissing heeft financiële gevolgen: het lokaal bestuur Haaltert kan een totale subsidie van 16.000 euro verkrijgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het inhoudelijk eindverslag en het financieel eindverslag in het kader van het project 'Lokaal Activeringspact'.
Artikel 2: Dit rapport zal ondertekend ingediend worden bij het Departement WSE via het online platform.
Op 21 mei 2025 diende raadslid Mark Beelaert van de fractie N-VA volgend voorstel in als aanvullend agendapunt voor de gemeenteraad van maandag 26 mei 2025.
Op de gemeenteraad van 31 maart 2025 keurde een meerderheid van de raadsleden het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed. We, de fractie N-VA, hadden hier tal van bezwaren i.v.m. de toegekende extra presentiegelden en financiële tussenkomsten in persoonlijke aankopen van raadsleden.
Artikel 13 van het huishoudelijk reglement regelt deze presentiegelden en hulpmiddelen.
Het kabinet van Minister De Praetere liet aan onze buurgemeente Erpe-Mere via een schrijven weten dat het Agentschap Binnenlands Bestuur, dat toezicht houdt op de lokale besturen, niet toelaat dat er presentiegelden uitbetaald worden voor de raadsleden aanwezig op het ‘Bureau van de Raad’.
Dit omdat er geen wettelijk kader voor is. Het Decreet Lokaal Bestuur somt immers in artikel 17, §1, de vergaderingen op waarvoor er presentiegeld kan verleend worden.
Artikel 15, eerste lid van het Besluit van de Vlaamse Regering, houdende het statuut van de lokale mandataris, stelt dat er voor nog 6 andere vergaderingen dan de gemeenteraad, presentiegeld kan verleend worden. Het Bureau van de Raad valt hier echter niet onder. Het Bureau van de Raad heeft immers een louter informeel karakter en een adviserende functie.
Hierop werd op de gemeenteraad van Erpe-Mere, eind april, het huishoudelijk reglement gewijzigd en het presentiegeld voor het bijwonen van het Bureau van de Raad geschrapt.
Als N-VA-fractie vragen we dan ook onmiddellijk een schrapping van artikel 13.2 binnen het huishoudelijk reglement van de gemeente Haaltert waarin het toekennen van presentiegeld voor de aanwezigheid van de raadsleden op het Bureau van de Raad werd vastgelegd.
Als tweede vragen we, in kader van openbaarheid van bestuur, dat het verslag van de vergaderingen raadpleegbaar is voor alle raadsleden. Net zoals in onze buurgemeente.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Deze beslissing heeft financiële gevolgen, namelijk een besparing van maximum 93.600 euro op de gemeentelijke uitgaven tijdens deze legislatuur.
Raadslid Lisa Houtman van de fractie Vooruit wenst een amendement in te dienen bij dit agendapunt dat stelt dat artikel 13.1 en artikel 13.2 van het huishoudelijk reglement gemeenteraad in die mate aangepast worden zodat enkel het presentiegeld voor het Bureau van de Raad geschrapt wordt.
Het amendement luidt dus: “De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het schrappen van artikel 13.1 laatste puntje en artikel 13.2 eerste puntje in het huishoudelijk reglement gemeenteraad, zodat het presentiegeld voor het Bureau van de Raad geschrapt wordt.”
De voorzitter legt het amendement ter stemming voor aan de gemeenteraad. De publieke stemming over het amendement levert volgend resultaat op:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Het amendement is aangenomen. Door de goedkeuring van het amendement is het besluitend gedeelte van het oorspronkelijke agendapunt zonder voorwerp en is er geen bijkomende stemming over het agendapunt nodig.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het schrappen van artikel 13.1 laatste puntje en artikel 13.2 eerste puntje in het huishoudelijk reglement gemeenteraad, zodat het presentiegeld voor het Bureau van de Raad geschrapt wordt.
Artikel 2: Door goedkeuring van het amendement ingediend door de fractie Vooruit zijn de artikels 1 en 2 van het besluitend gedeelte zoals oorspronkelijk ingediend zonder voorwerp geworden.
Op 21 mei 2025 diende raadslid Mark Beelaert van de fractie N-VA volgend voorstel in als aanvullend agendapunt voor de gemeenteraad van maandag 26 mei 2025.
Uit onderzoek van Stichting tegen Kanker bij tieners tussen 12 en 18 jaar blijkt dat veel jongeren zich niet beschermen tegen de zon. 74% van de bevraagden heeft aangegeven dat ze vorig jaar minstens 1 keer een lichte zonnebrand hebben opgelopen. 35% zegt minstens 1 keer goed verbrand te zijn geweest en 9% had een zware verbranding met symptomen van een zonnesteek. Uit een ander onderzoek blijkt dat heel wat tieners zich tijdens buitenactiviteiten zelden of nooit beschermen tegen de zon. 1 op 3 jongeren vindt een kleurtje krijgen belangrijk en 1 op 6 verbrandt liever dan zonder zongebruinde huid terug te keren uit vakantie.
1 op de 5 Belgen krijgt voor zijn 75ste een vorm van huidkanker. Met meer dan 50000 nieuwe gevallen is huidkanker de meest voorkomende en snelst stijgende vorm van kanker in ons land. Goed beschermen tegen de zon is belangrijk, want ook agressieve huidkankers, zoals melanoom, worden vaak veroorzaakt door zonnebrand.
Wie op jonge leeftijd voor zijn 12 jaar verbrandt, loopt later 50% meer risico op huidkanker. Als we er vandaag voor zorgen dat jongeren hun huid goed beschermen, dan vermijden we zo duizenden huidkankers later.
Als actiepunt binnen “Gezonde Gemeente” willen we daarom voorstellen dat de gemeente automatische zonnecrèmepalen plaatst met de nodige preventietips aan speelpleintjes en op de speelplaatsen van de Haaltertse basisscholen en deze indien nodig gratis bijvult. Aan de scholen wordt gevraagd om jaarlijks in het voorjaar de kinderen te informeren van het belang van deze preventieve maatregelen.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Deze beslissing heeft financiële gevolgen, namelijk de aankoop van de zonnebrandpalen en het regelmatig aanvullen ervan.
Bevraging aan de schepen van de gemeente Lint leverde volgende raming op voor 8 aangekochte zonnebrandpalen: 2900 euro.
Nadien de navullingen aan 39 euro/liter zonnebrandcrème. (Zie bijlage)
Dit kan ook goedkoper per stuk met een muurmodel zonder de staander en lekbak aan 145 euro per stuk.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist dit agendapunt te verwerpen.
VARIA
Tijdens de varia op deze zitting werden volgende mondelinge vragen van de raadsleden behandeld.
1) Vraag over LEIF-punt in Haaltert: Kan Haaltert het initiatief nemen om een LEIF-punt op te starten in onze regio, met een voorkeur voor een antennepunt in Haaltert? Schepen Tom Verbeke antwoordt ter zitting.
2) Vraag rond stand van zaken van cashpunt in Haaltert/Denderhoutem: schepen Steven De Schrijver antwoordt ter zitting.
3) Vraag om cashpunt in Heldergem op te richten: schepen Steven De Schrijver en Nathalie Meganck antwoorden ter zitting.
4) Vraag naar de stand van zaken van het atomium: schepen Bart Ottoy antwoordt ter zitting.
De voorzitter sluit de zitting op 26/05/2025 om 22:00.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad