De voorzitter opent de zitting op 22/05/2023 om 20:00.
De voorzitter verontschuldigt raadsleden Peter De Smet en Nico Roelandt voor hun afwezigheid.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 24 april 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 24 april 2023 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 6 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van TMVS dv die op 20 juni 2023 om 17.30 uur plaats heeft in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent met volgende agenda:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
- Decreet over lokaal bestuur: art. 56
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Bart Welleman
Plaatsvervanger: Nico Roelandt
- Decreet over lokaal bestuur art. 56, § 1
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 3 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van SOLVA die op 14 juni 2023 om 19u00 plaats heeft in Cultuurhuis De Kluize, Sportstraat 3 - 9860 Oosterzele met volgende agenda:
1. Samenstelling van het bureau
2. Jaarverslag 2022
3. Jaarrekening per 31 december 2022
4. Verslag van de Commissaris
5. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2022
6. Statutenwijziging SOLVA
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Phaedra Van Keymolen
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok.
De gemeente werd per mail van 24 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene en gewone Algemene vergadering van Poolstok die op 26 mei 2023 plaats heeft in Lamot Mechelen, Van Beethovenstraat 8, 2800 Mechelen.
De Buitengewone Algemene vergadering heeft volgende agenda:
• Samenstelling van het bureau van de vergadering
• Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
• Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
• Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
• Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
• Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd.
• Volmacht voor de coördinatie van statuten.
• Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
• Volmacht voor de formaliteiten.
De gewone Algemene vergadering heeft volgende agenda:
• Samenstelling van het bureau van de vergadering
• Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2022
• Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2022
• Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2022
• Bestemming van het resultaat
• Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2022
• Ontslagen en benoemingen: Verkiezing B-bestuurders
• Goedkeuring van de bezoldigingen: Indexering van de bestuurdersvergoedingen
• Desgevallend: varia
- Decreet over lokaal bestuur: art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Veerle Baeyens
Plaatsvervanger: Johan Souffriau
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
artikel 1. om burgemeester Veerle Baeyens (burgemeester@haaltert.be) voor te stellen als vertegenwoordiger.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep.
De gemeente werd per mail van 5 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep die op vrijdag 9 juni 2023 om 10.30 uur plaats heeft in feestzaal Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden met volgende agenda:
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Sabine De Coninck
Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband EthiasCo bv.
De gemeente werd per brief van 14 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van EthiasCo die op 8 juni 2023 plaats heeft via een digitaal platform en een stemming op afstand met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur
6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité
7. Mandaat van commissaris
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat
3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat
4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht
5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur
6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité
7. Mandaat van commissarisHet college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Veerle Baeyens
Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Op 31 januari 2017 tekende het gemeentebestuur van Haaltert een akkoord met de intentie van de bouwheer Dewaco om het aan te leggen openbaar domein en park voor de woningen kosteloos aan de gemeente over te dragen.
Op 15 februari 2023 werd de omgevingsaanvraag ingediend door de sociale huisvestingsmaatschappij.
Op 10 maart 2023 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
Het bouwproject is volgens het gewestplan gelegen in woongebied met landelijk karakter.
Op 8 mei bracht de dienst Openbare Ruimte een gunstig advies uit.
Het onderhoud wordt gedurende 2 jaar in eigen beheer gehouden, zodat het aangewezen is om de wegenis te laten overdragen aan de gemeente 2 jaar na de uitvoering voor wat betreft de zone ‘Publiek domein’ zoals aangegeven op het bijgevoegde rooilijnplan, op voorwaarde dat alle geplande aanleg- en onderhoudswerken uitgevoerd zijn.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
Voorliggende beslissing heeft een positief effect op de armoedetoets, aangezien er specifiek woongelegenheid wordt gecreëerd voor een sociaal zwakkere bevolkingsgroep.
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een gratis overdracht betreft van wegenis. In een later fase zullen wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het wegenisdossier bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor sociaal woonproject met de nieuwbouw van 15 sociale wooneenheden, de aanleg van de publieke ruimte, alsmede de sloop van bestaande gebouwen te Heldergemstraat 171, 9450 Heldergem (kadastraal gekend sectie A, nummers 425A, 426F en 429G), ingediend door Catherine Vincent voor Dewaco, Steenweg 439, 9470 Denderleeuw.
artikel 2. De wegenis gelegen binnen de zone grondafstand op het bijgevoegde rooilijnplan dient volledig uitgerust te zijn en 2 jaar na de definitieve oplevering gratis afgestaan te worden aan de gemeente.
Aanleiding
Op dit moment kunnen burgers, verenigingen, ondernemingen,... binnen de lokale besturen Haaltert, Arendonk en Herenthout enkel telefonisch of per e-mail contact opnemen met het lokaal bestuur om een afspraak te maken bij een bepaalde dienst. Een groot nadeel hierbij is dat burgers enkel tijdens de kantooruren de mogelijkheid hebben om een afspraak vast te leggen. Een online afsprakenmodule zou voor dit proces een grote meerwaarde kunnen bieden.
Het komt de efficiëntie en effectiviteit van het afsprakenproces ten goede doordat de burger op deze manier op elke plaats en met elk toestel op ieder moment van de dag in de mogelijkheid is om in enkele klikken een afspraak te maken. De duurtijd om een afspraak vast te leggen zal in de toekomst dus veel korter zijn. De burger zal ook voor elk product onmiddellijk kunnen zien welke momenten nog beschikbaar zijn om een afspraak te maken en zo het voor hem best passende moment kunnen boeken. Hij zal ook zelf zijn afspraak nog kunnen wijzigen.Bovendien zal het aantal manuele tussenkomsten van de medewerkers aanzienlijk verlagen doordat er veel minder telefoons en mails zullen verwerkt worden en zal de beschikbare tijd van collega’s optimaal benut worden door een duidelijke bijhorende planningstool.
Naast het implementeren van een afsprakenmodule en het bijhorende klantengeleidingssysteem willen de lokale besturen in een latere fase van dit traject ook inzetten op digitale afspraken via Teams, Zoom,... Op die manier bieden we burgers de kans om vanop afstand een afspraak te laten doorgaan. Dit betekent een grote tijdswinst voor de burger aangezien deze zich niet meer zal moeten verplaatsen naar het gemeentehuis.
Naast de specifieke criteria voor de focus ‘innovatieve dienstverlening’ zijn er nog enkele algemene criteria waar hierna graag dieper op ingegaan wordt. Bij het kiezen van de gepaste tool zal gebruiksvriendelijkheid voorop staan. De lokale besturen willen namelijk niet enkel inzetten op een gebruiksvriendelijke online afsprakenmodule, maar willen daarnaast ook gebruik maken van een klantgeleidingssysteem ter plaatse. Hierbij is een klantenzuil voorzien in de inkomhal van het gemeentehuis en sociaal huis als centraal aanspreekpunt voor de burger. Aan de hand van een beperkt aantal vragen zal de burger al snel te weten komen hoe hij verder kan geholpen worden. Iedere burger zal door het gebruiksgemak van de zuil in staat zijn om ermee te werken. Hierdoor wordt een heel groot deel van de bevolking bereikt wat een grote meerwaarde is binnen dit project.
Een rechtstreeks gevolg van het in gebruik nemen van deze online afsprakenmodule is dat de onthaalmedewerkers minder telefoons zullen moeten opnemen en mails verwerken om afspraken vast te leggen. Deze tijdswinst resulteert rechtstreeks in een beter fysiek onthaal van burgers.
Ieder digitaliseringstraject kent een aantal succesfactoren. Dat geldt ook voor de implementatie van een afsprakenmodule en klantengeleidingssysteem. Daarom is het belangrijk om een degelijk projectplan op te maken waarbij alle verschillende fases en hun eindresultaat worden omschreven. Enkel zo zal de haalbaarheid van het voorstel in kaart kunnen worden gebracht. Het spreekt voor zich dat dit projectplan nog kan wijzigen voor de effectieve aanvang van het project.
Om de afsprakenmodule zo efficiënt mogelijk in te zetten is een koppeling met "Mijn Burgerprofiel" bij de keuze van de software een element dat beoordeeld zal worden. Ook een link tussen de afsprakenmodule en de gebruikte Office365 pakketten zijn een meerwaarde. In eerste instantie wordt gedacht aan de koppeling met Outlook agenda’s en het digitaal laten doorgaan van een afspraak via Teams.
De totale opdracht werd, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 261.208,75 euro inclusief BTW. Het betrof een volledige raming voor de drie besturen samen. Het aandeel van het lokaal bestuur Haaltert werd geraamd als volgt:
1. Noodzakelijke posten
2. Opties (nog te kiezen door het lokaal bestuur aan de hand van het beschikbare budget en de ingediende prijzen)
Dit zijn bedragen zonder BTW.
Deze uitgave voor het lokaal bestuur Haaltert gebeurt met het budget ingeschreven op:
Investering: 2023/ACTIE-5/0119-01/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-43/U/0
Licenties: 2023/GBB-CBS/0119-01/6141011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/0
Niet gunning eerste opdracht
De opdracht werd reeds uitgestuurd als een openbare procedure met Europese bekendmaking, maar bij beslissing van 20 april 2023 van het college van burgemeester en schepenen (na eerder akkoord hiervoor van de Arendonk en Herenthout) werd beslist om niet tot gunning over te gaan. Een voorafgaandelijke demo blijkt noodzakelijk te zijn om tot een correcte gunning over te gaan en dit via een expliciete opname in het bestek. Er dient ook in te komen dat de klantenzuilen het mogelijk moeten maken om een afspraak te maken.
Het bestek werd in deze zin dan ook aangepast en maakt deel uit van de overheidsopdracht 2023/994 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule (2).
De raming werd aangepast naar 244.510,75 euro incl. BTW.
De opdracht wordt opnieuw als openbare procedure uitgeschreven met enkel een Belgische publicatie. De publicatie zal gebeuren op 23 mei 2023 en de offertes moeten ingediend worden uiterlijk op 29 juni 2023 om 10.00u. Laattijdige offertes worden geweerd.
De lokale besturen van Herenthout en Arendonk hebben op respectievelijk 24 april 2023 en 8 mei 2023 het bestek reeds goedgekeurd.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in actie 5: Pas een kritisch financieel beheer toe, digitaliseer en optimaliseer waar mogelijk of nodig is.
Deze beslissing op zich heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/994 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule (2), dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
artikel 2. goedkeuring te geven om voormeld bestek uit te schrijven als een openbare procedure.
artikel 3. goedkeuring te geven aan de publicatiedatum van 23 mei 2023 en het tijdstip voor indienen van 29 juni 2023 om 10.00u.
artikel 4. deze opdracht te ramen tegen 244.510,75 euro inclusief BTW.
artikel 5. de uitgave van deze opdracht te voorzien in:
Investering: 2023/ACTIE-5/0119-01/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-43/U/0
Licenties: 2023/GBB-CBS/0119-01/6141011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/0
Het lokaal bestuur Haaltert wenst een raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken en vernieuwen van gemeentewegen uit te schrijven.
Dit raamcontract zal in eerste instantie gebruikt worden voor asfalteringswerken. Daarnaast voorziet het bestek ook in de mogelijkheid om kleine wegenis met studie, zodanig dat de dienst Ontwikkeling Openbare Ruimte kort op de bal kan spelen, wanneer dit nodig zou blijken.
Het uiteindelijke doel van deze raamovereenkomst is om zo weinig mogelijk onvoorziene posten te hebben en een duidelijk prijskader, zodat er niet meer over prijs dient gediscussieerd te worden.
Deze opdracht bestaat uit een basisopdracht en drie mogelijke stilzwijgende verlengingen.
De totale opdracht wordt, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 1.469.743,40 euro inclusief BTW. Dit heeft betrekking op de basisopdracht en de drie mogelijke verlengingen. Jaarlijks kan er 367.185,40 euro incl. BTW worden afgenomen.
Voor zowel de basisopdracht als de mogelijke verlengingen is een maximaal afnamebedrag voorzien, dit in overeenstemming met de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie, van 447.700,00 euro incl. BTW per jaar. De reden van dit maximaal bestelbedrag is om o.a. prijsverhogingen te ondervangen.
Voor zowel de basisopdracht als de mogelijke verlengingen is een maximaal afnamebedrag voorzien van 447.700,00 euro incl. BTW per jaar.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op:
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/997 "Raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken en vernieuwen gemeentewegen voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026", dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
artikel 2. goedkeuring te geven om voormelde opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met nationale publicatie op 23 mei 2023.
artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 1.469.743,40 euro inclusief BTW.
artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in:
Het lokaal bestuur Haaltert heeft geregeld kleine tot middelgrote herstellingen van rijwegen en voetpaden. Daarnaast moeten er nieuwe verhardingen (hoofdzakelijk voetpaden en parkeerstroken) worden aangelegd en kleine aanpassingen aan de rioolinfrastructuur gebeuren.
Voor dergelijke werken is het niet aangewezen om telkens een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven maar een raamovereenkomst af te sluiten zodat er deelopdrachten kunnen gegund worden wanneer de noodzaak voor de werken er is. Dit zorgt voor een snelle en efficiënte manier om dergelijke werken aan te pakken.
De totale opdracht wordt, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 1.462.504,59 euro inclusief BTW. Dit heeft betrekking op de basisopdracht en de drie mogelijke verlengingen. Jaarlijks kan er 380.794,73 euro incl. BTW worden afgenomen.
Voor zowel de basisopdracht als de mogelijke verlengingen is een maximaal afnamebedrag voorzien, dit in overeenstemming met de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie, van 450.700,00 euro incl. BTW per jaar. De reden van dit maximaal bestelbedrag is om o.a. prijsverhogingen te ondervangen.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op:
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/997 "Raamovereenkomst kleine wegenis voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026", dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
artikel 2. goedkeuring te geven om voormelde opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met nationale publicatie op 23 mei 2023.
artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 1.462.504,59 euro inclusief BTW.
artikel 4. de uitgave van deze opdracht principieel te voorzien in:
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 9 maart 2023 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende het regulariseren van een nieuwe toestand van een bestaande, vergunde eengezinswoning en slopen van bijgebouwen te 9450 Haaltert, Ekentstraat 40 (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, eerste afdeling, sectie A, nummer 1474/D/2, met een oppervlakte van vijf are eenendertig centiare (5a 31ca)).
In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om afstand te doen van de meerwaarde ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert. Het perceel is namelijk getroffen door een rooilijn. Door de recente heraanleg van de Ekentstraat zal de rooilijn binnen de vijf jaar vanaf de vergunning niet uitgevoerd worden, maar de uit te voeren werken kunnen wel een meerwaarde betekenen voor de aanvrager. Indien het lokaal bestuur alsnog de rooilijn zou realiseren, dan kan ze niet instaan om deze meerwaarde te vergoeden aan de eigenaar. Vandaar dat er een afstand van meerwaarde wordt vastgelegd.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder 2022169886, 2022/287.
Notaris Carmen De Vuyst, met studie te 9620 Zottegem, Steenweg op Aalst 125, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Carmen De Vuyst betreffende de afstand van meerwaarde ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Ekentstraat 40 (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, eerste afdeling, sectie A, nummer 1474/D/2, met een oppervlakte van vijf are eenendertig centiare (5a 31ca)).
De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2023 om 20:49.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad