Terug
Gepubliceerd op 28/06/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 22/05/2023 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 22/05/2023 om 20:00.

De voorzitter verontschuldigt raadsleden Peter De Smet en Nico Roelandt voor hun afwezigheid.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 24 april 2023 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 41 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 10 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 24 april 2023 goed te keuren.

      • Gewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv op 20 juni 2023 om 17.30 uur - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de agenda voor de gewone algemene vergadering van TMVS dv en bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers op 20 juni 2023 om 17.30 uur.
        Feiten, context en motivering

        De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 6 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van TMVS dv die op 20 juni 2023 om 17.30 uur plaats heeft in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent met volgende agenda:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
            b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen

        Varia

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur: art. 56
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432 3°
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        artikel 1. goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv van 20 juni 2023 om 17.30 uur met volgende agenda:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
        4. Verslag van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
            b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2022
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Actualisering presentievergoeding
        8. Statutaire benoemingen

        Varia
      • Aanduiden vertegenwoordigers voor de gewone Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven over de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de gewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband TMVS dv
        Feiten, context en motivering

        Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:

        Effectief: Bart Welleman

        Plaatsvervanger: Nico Roelandt

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 56, § 1
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432, alinea 3 en art. 445
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Gestemd: Johan Soffriau, Marc De Schutter, Anita De Bruyn, Laurent Volckaert, Nancy Van Landuyt, Bart Ottoy, Roger Coppens, Veerle Baeyens, Jan Schelfhout, Lisa Houtman, Paulette Looze, Koen Vijverman, Daniël Vandendriessche, Sabine De Coninck, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Sofie Coppens, Gina Verbestel, Nathalie Meganck, Willy Impens, Pieter De Spiegeleer, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De geheime stemming geeft volgende uitslag:

        23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Besluit
        artikel 1. om schepen Bart Welleman voor te stellen als vertegenwoordiger (bart.welleman@haaltert.be).
        artikel 2. om raadslid Nico Roelandt voor te stellen als plaatsvervanger (nico.roelandt@haaltert.be).
        artikel 3. een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan TMVS dv en de belanghebbenden.
      • Gewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA op 14 juni 2023 om 19u00 - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de agenda voor de gewone algemene vergadering van SOLVA en bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers op 14 juni 2023 om 19u00.
        Feiten, context en motivering

        De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.

        De gemeente werd per aangetekend schrijven van 3 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van SOLVA die op 14 juni 2023 om 19u00 plaats heeft in Cultuurhuis De Kluize, Sportstraat 3 - 9860 Oosterzele met volgende agenda:

        1. Samenstelling van het bureau
        2. Jaarverslag 2022

        3. Jaarrekening per 31 december 2022
        4. Verslag van de Commissaris
        5. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2022
        6. Statutenwijziging SOLVA

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432 3°
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        artikel 1. goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA van 14 juni 2023 om 19u0 met volgende agenda:
         
        1. Samenstelling van het bureau
        2. Jaarverslag 2022

        3. Jaarrekening per 31 december 2022
        4. Verslag van de Commissaris
        5. Kwijting aan de Raad van Bestuur en de Commissaris over het boekjaar 2022
        6. Statutenwijziging SOLVA
      • Aanduiden vertegenwoordigers voor de gewone Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven over de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de gewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
        Feiten, context en motivering

        Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:

        Effectief: Phaedra Van Keymolen

        Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432, alinea 3 en art. 445
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Gestemd: Paulette Looze, Bart Welleman, Jan Schelfhout, Daniël Vandendriessche, Koen Vijverman, Lisa Houtman, Sabine De Coninck, Tom Sorgeloos, Pieter De Spiegeleer, Veerle Baeyens, Mark Beelaert, Phaedra Van Keymolen, Anita De Bruyn, Nathalie Meganck, Bart Ottoy, Laurent Volckaert, Johan Soffriau, Marc De Schutter, Nancy Van Landuyt, Willy Impens, Roger Coppens, Gina Verbestel, Sofie Coppens
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De geheime stemming geeft volgende uitslag:

        23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Besluit
        artikel 1. om schepen Phaedra Van Keymolen (phaedra.vankeymolen@haaltert.be) aan te duiden als vertegenwoordiger.
        artikel 2. om raadslid Nancy Van Landuyt (nancy.vanlanduyt@haaltert.be) aan te duiden als plaatsvervanger.
        artikel 3. een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan SOLVA en de belanghebbenden.
      • Buitengewone Algemene en Algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok cvba op 26 mei 2023 - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de agenda voor de Buitengewone Algemene en gewone Algemene vergadering van Poolstok cvba en bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers op 26 mei 2023.
        Feiten, context en motivering

        De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok.

        De gemeente werd per mail van 24 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene en gewone Algemene vergadering van Poolstok die op 26 mei 2023 plaats heeft in Lamot Mechelen, Van Beethovenstraat 8, 2800 Mechelen.

        De Buitengewone Algemene vergadering heeft volgende agenda:

        •    Samenstelling van het bureau van de vergadering
        •    Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
        •    Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
        •    Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
        •    Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
        •    Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd.
        •    Volmacht voor de coördinatie van statuten.
        •    Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
        •    Volmacht voor de formaliteiten.

        De gewone Algemene vergadering heeft volgende agenda:

        •    Samenstelling van het bureau van de vergadering
        •    Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2022
        •    Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2022
        •    Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2022
        •    Bestemming van het resultaat
        •    Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2022
        •    Ontslagen en benoemingen: Verkiezing B-bestuurders
        •    Goedkeuring van de bezoldigingen: Indexering van de bestuurdersvergoedingen
        •    Desgevallend: varia

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur: art. 41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432 3°
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        artikel 1. goedkeuring te geven aan de agenda van de Buitengewone Algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok van 26 mei 2023 met volgende agenda:
        • Samenstelling van het bureau van de vergadering
        • Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
        • Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
        • Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
        • Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
        • Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd.
        • Volmacht voor de coördinatie van statuten.
        • Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
        • Volmacht voor de formaliteiten.
        artikel 2. goedkeuring te geven aan de agenda van de Algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok van 26 mei 2023 met volgende agenda:
        • Samenstelling van het bureau van de vergadering
        • Uiteenzetting van het verslag van de Raad van Bestuur en van de commissaris m.b.t. het boekjaar 2022
        • Mogelijkheid tot het stellen van vragen aan de leden van de Raad van Bestuur en aan de commissaris m.b.t. het boekjaar 2022
        • Goedkeuring van de jaarrekening voor het boekjaar 2022
        • Bestemming van het resultaat
        • Kwijting aan de bestuurders en de commissaris voor het boekjaar 2022
        • Ontslagen en benoemingen: Verkiezing B-bestuurders
        • Goedkeuring van de bezoldigingen: Indexering van de bestuurdersvergoedingen
        • Desgevallend: varia
      • Aanduiden vertegenwoordigers voor de Buitengewone Algemene vergadering en de gewone Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok cvba - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven over de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de Buitengewone Algemene vergadering en de gewone Algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Poolstok cvba.
        Feiten, context en motivering

        Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:

        Effectief: Veerle Baeyens

        Plaatsvervanger: Johan Souffriau

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432, alinea 3 en art. 445
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Gestemd: Willy Impens, Nathalie Meganck, Paulette Looze, Johan Soffriau, Bart Ottoy, Sabine De Coninck, Sofie Coppens, Marc De Schutter, Gina Verbestel, Bart Welleman, Veerle Baeyens, Roger Coppens, Pieter De Spiegeleer, Mark Beelaert, Anita De Bruyn, Tom Sorgeloos, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Daniël Vandendriessche, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Phaedra Van Keymolen, Nancy Van Landuyt
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De geheime stemming geeft volgende uitslag:

        23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Besluit

        artikel 1. om burgemeester Veerle Baeyens (burgemeester@haaltert.be) voor te stellen als vertegenwoordiger.

        artikel 2. om raadslid Johan Souffriau (johan.souffriau@haaltert.be) aan te stellen als plaatsvervanger.
         
        artikel 3. afschrift van dit besluit over te maken aan de belanghebbenden en aan Poolstok cvba.
      • Gewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep op vrijdag 9 juni 2023 om 10.30 uur - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de agenda voor de gewone algemene vergadering van cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep en bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers op vrijdag 9 juni 2023 om 10.30 uur.
        Feiten, context en motivering

        De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep.

        De gemeente werd per mail van 5 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep die op vrijdag 9 juni 2023 om 10.30 uur plaats heeft in feestzaal Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden met volgende agenda:

        1. Jaarverslag 2022 van de raad van bestuur
        2. Verslag van de commissaris over de jaarrekening 2022
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022
        4. Kwijting aan de bestuurders
        5. Kwijting aan de commissaris
        6. Aanstelling van een commissaris voor de boekjaren 2023, 2024 en 2025.
        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432 3°
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        artikel 1. goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep van vrijdag 9 juni 2023 om 10.30 uur met volgende agenda:
        1. Jaarverslag 2022 van de raad van bestuur
        2. Verslag van de commissaris over de jaarrekening 2022
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022
        4. Kwijting aan de bestuurders
        5. Kwijting aan de commissaris
        6. Aanstelling van een commissaris voor de boekjaren 2023, 2024 en 2025.
      • Aanduiden vertegenwoordigers voor de gewone Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven over de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de gewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep.
        Feiten, context en motivering

        Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:

        Effectief: Sabine De Coninck

        Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432, alinea 3 en art. 445
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Gestemd: Willy Impens, Nathalie Meganck, Paulette Looze, Johan Soffriau, Sabine De Coninck, Sofie Coppens, Marc De Schutter, Gina Verbestel, Bart Welleman, Bart Ottoy, Veerle Baeyens, Roger Coppens, Pieter De Spiegeleer, Mark Beelaert, Tom Sorgeloos, Laurent Volckaert, Koen Vijverman, Daniël Vandendriessche, Lisa Houtman, Anita De Bruyn, Jan Schelfhout, Phaedra Van Keymolen, Nancy Van Landuyt
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De geheime stemming geeft volgende uitslag:

        23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Besluit
        artikel 1. om raadslid Sabine De Coninck (sabine.deconinck@haaltert.be) aan te duiden als vertegenwoordiger
        artikel 2. om schepen Tom Sorgeloos (tom.sorgeloos@haaltert.be) aan te duiden als plaatsvervanger.
        artikel 3. afschrift van dit besluit over te maken aan de belanghebbenden en aan cv Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening/De Watergroep.
      • Gewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband EthiasCo op 8 juni 2023 - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de agenda voor de gewone algemene vergadering van EthiasCo en bepalen van het stemgedrag van de vertegenwoordigers op 8 juni 2023.
        Feiten, context en motivering

        De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband EthiasCo bv.

        De gemeente werd per brief van 14 april 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van EthiasCo die op 8 juni 2023 plaats heeft via een digitaal platform en een stemming op afstand met volgende agenda:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022

        2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat

        3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat

        4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht

        5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur

        6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité

        7. Mandaat van commissaris

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432 3°
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        artikel 1. goedkeuring te geven aan de agenda van de algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband EthiasCo van 8 juni 2023 met volgende agenda:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022

        2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat

        3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat

        4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht

        5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur

        6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité

        7. Mandaat van commissaris
      • Aanduiden vertegenwoordigers voor de gewone Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband EthiasCo - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De raad wordt gevraagd goedkeuring te geven over de aanduiding van de vertegenwoordigers voor de gewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband EthiasCo.
        Feiten, context en motivering

        Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:

        Effectief: Veerle Baeyens

        Plaatsvervanger: Tom Sorgeloos

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
          • Decreet lokaal bestuur: art. 432, alinea 3 en art. 445
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Gestemd: Veerle Baeyens, Roger Coppens, Pieter De Spiegeleer, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Jan Schelfhout, Mark Beelaert, Marc De Schutter, Paulette Looze, Johan Soffriau, Bart Ottoy, Gina Verbestel, Bart Welleman, Sofie Coppens, Willy Impens, Phaedra Van Keymolen, Nancy Van Landuyt, Sabine De Coninck, Koen Vijverman, Daniël Vandendriessche, Laurent Volckaert, Anita De Bruyn, Nathalie Meganck
        Stemmen voor: 23
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De geheime stemming geeft volgende uitslag:

        23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.

        Besluit
        artikel 1. om burgemeester Veerle Baeyens (burgemeester@haaltert.be) voor te stellen als vertegenwoordiger.
        artikel 2. om schepen Tom Sorgeloos (tom.sorgeloos@haaltert.be) voor te stellen als als plaatsvervanger.
        artikel 3. afschrift van dit besluit over te maken aan de belanghebbenden en aan EthiasCo.
    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Onroerend patrimonium - Wegenisdossier bij aanvraag omgevingsvergunning project Dewaco Heldergem te 9450 Heldergem, Heldergemstraat 177 - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het wegenisdossier in kader van de omgevingsvergunningsaanvraag (2022164577, 2023/47) van de sociale huisvestingsmaatschappij Dewaco voor het sociaal woonproject met de nieuwbouw van 15 sociale wooneenheden, de aanleg van de publieke ruimte, alsmede de sloop van bestaande gebouwen te 9450 Heldergem, Heldergemstraat 177.
        Feiten, context en motivering

        Op 31 januari 2017 tekende het gemeentebestuur van Haaltert een akkoord met de intentie van de bouwheer Dewaco om het aan te leggen openbaar domein en park voor de woningen kosteloos aan de gemeente over te dragen.

        Op 15 februari 2023 werd de omgevingsaanvraag ingediend door de sociale huisvestingsmaatschappij.

        Op 10 maart 2023 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.

        Het bouwproject is volgens het gewestplan gelegen in woongebied met landelijk karakter.

        Op 8 mei bracht de dienst Openbare Ruimte een gunstig advies uit.

        Het onderhoud wordt gedurende 2 jaar in eigen beheer gehouden, zodat het aangewezen is om de wegenis te laten overdragen aan de gemeente 2 jaar na de uitvoering voor wat betreft de zone ‘Publiek domein’ zoals aangegeven op het bijgevoegde rooilijnplan, op voorwaarde dat alle geplande aanleg- en onderhoudswerken uitgevoerd zijn.


        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
        • Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
        • Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
        • Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
        • Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van  8 mei 2009
        • Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
        • Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing heeft een positief effect op de armoedetoets, aangezien er specifiek woongelegenheid wordt gecreëerd voor een sociaal zwakkere bevolkingsgroep.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een gratis overdracht betreft van wegenis. In een later fase zullen wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Tegenstanders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 10 stemmen tegen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het wegenisdossier bij de omgevingsvergunningsaanvraag voor sociaal woonproject met de nieuwbouw van 15 sociale wooneenheden, de aanleg van de publieke ruimte, alsmede de sloop van bestaande gebouwen te Heldergemstraat 171, 9450 Heldergem (kadastraal gekend sectie A, nummers 425A, 426F en 429G), ingediend door Catherine Vincent voor Dewaco, Steenweg 439, 9470 Denderleeuw.

        artikel 2. De wegenis gelegen binnen de zone grondafstand op het bijgevoegde rooilijnplan dient volledig uitgerust te zijn en 2 jaar na de definitieve oplevering gratis afgestaan te worden aan de gemeente.

    • Beleidsondersteuning - aankopen

      • 2023/994 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule (2) - Lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden inzake opdracht 2023/994 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule (2).
        Feiten, context en motivering

        Aanleiding

        Op dit moment kunnen burgers, verenigingen, ondernemingen,... binnen de lokale besturen Haaltert, Arendonk en Herenthout enkel telefonisch of per e-mail contact opnemen met het lokaal bestuur om een afspraak te maken bij een bepaalde dienst. Een groot nadeel hierbij is dat burgers enkel tijdens de kantooruren de mogelijkheid hebben om een afspraak vast te leggen. Een online afsprakenmodule zou voor dit proces een grote meerwaarde kunnen bieden.

        Het komt de efficiëntie en effectiviteit van het afsprakenproces ten goede doordat de burger op deze manier op elke plaats en met elk toestel op ieder moment van de dag in de mogelijkheid is om in enkele klikken een afspraak te maken. De duurtijd om een afspraak vast te leggen zal in de toekomst dus veel korter zijn. De burger zal ook voor elk product onmiddellijk kunnen zien welke momenten nog beschikbaar zijn om een afspraak te maken en zo het voor hem best passende moment kunnen boeken. Hij zal ook zelf zijn afspraak nog kunnen wijzigen.Bovendien zal het aantal manuele tussenkomsten van de medewerkers aanzienlijk verlagen doordat er veel minder telefoons en mails zullen verwerkt worden en zal de beschikbare tijd van collega’s optimaal benut worden door een duidelijke bijhorende planningstool.

        Naast het implementeren van een afsprakenmodule en het bijhorende klantengeleidingssysteem willen de lokale besturen in een latere fase van dit traject ook inzetten op digitale afspraken via Teams, Zoom,... Op die manier bieden we burgers de kans om vanop afstand een afspraak te laten doorgaan. Dit betekent een grote tijdswinst voor de burger aangezien deze zich niet meer zal moeten verplaatsen naar het gemeentehuis.

        Naast de specifieke criteria voor de focus ‘innovatieve dienstverlening’ zijn er nog enkele algemene criteria waar hierna graag dieper op ingegaan wordt. Bij het kiezen van de gepaste tool zal gebruiksvriendelijkheid voorop staan. De lokale besturen willen namelijk niet enkel inzetten op een gebruiksvriendelijke online afsprakenmodule, maar willen daarnaast ook gebruik maken van een klantgeleidingssysteem ter plaatse. Hierbij is een klantenzuil voorzien in de inkomhal van het gemeentehuis en sociaal huis als centraal aanspreekpunt voor de burger. Aan de hand van een beperkt aantal vragen zal de burger al snel te weten komen hoe hij verder kan geholpen worden. Iedere burger zal door het gebruiksgemak van de zuil in staat zijn om ermee te werken. Hierdoor wordt een heel groot deel van de bevolking bereikt wat een grote meerwaarde is binnen dit project.

        Een rechtstreeks gevolg van het in gebruik nemen van deze online afsprakenmodule is dat de onthaalmedewerkers minder telefoons zullen moeten opnemen en mails verwerken om afspraken vast te leggen. Deze tijdswinst resulteert rechtstreeks in een beter fysiek onthaal van burgers.
        Ieder digitaliseringstraject kent een aantal succesfactoren. Dat geldt ook voor de implementatie van een afsprakenmodule en klantengeleidingssysteem. Daarom is het belangrijk om een degelijk projectplan op te maken waarbij alle verschillende fases en hun eindresultaat worden omschreven. Enkel zo zal de haalbaarheid van het voorstel in kaart kunnen worden gebracht. Het spreekt voor zich dat dit projectplan nog kan wijzigen voor de effectieve aanvang van het project.

        Om de afsprakenmodule zo efficiënt mogelijk in te zetten is een koppeling met "Mijn Burgerprofiel" bij de keuze van de software een element dat beoordeeld zal worden. Ook een link tussen de afsprakenmodule en de gebruikte Office365 pakketten zijn een meerwaarde. In eerste instantie wordt gedacht aan de koppeling met Outlook agenda’s en het digitaal laten doorgaan van een afspraak via Teams.

        Procedure
         
        De lokale besturen van Haaltert, Arendonk en Herenthout hebben een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, die op 24 oktober 2022 werd goedgekeurd door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
        Ingevolge deze opdracht werd lokaal bestuur Haaltert aangeduid om een bestek op te maken voor de verschillende besturen. Op basis van onderling overleg werd het bestek 2022/954 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule opgemaakt.
        De lokale besturen van Haaltert, Arendonk en Herenthout hebben dit bestek reeds laten goedkeuren door hun respectievelijke raden.
        Het betrof een openbare procedure, die gepubliceerd werd op 31 januari 2023. De limietdatum voor indiening van de offertes was 3 maart 2023 om 10.00u.

        De totale opdracht werd, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 261.208,75 euro inclusief BTW. Het betrof een volledige raming voor de drie besturen samen. Het aandeel van het lokaal bestuur Haaltert werd geraamd als volgt:

        1. Noodzakelijke posten

        • installatie: 15.000 euro
        • licenties gedurende 4 jaar: 40.000 euro

        2. Opties (nog te kiezen door het lokaal bestuur aan de hand van het beschikbare budget en de ingediende prijzen)

        • opleiding: 2.000 euro
        • klantenzuil (2 stuks): 11.600 euro
        • ticketprinter (2 stuks): 1.600 euro
        • monitors (2 stuks): 1.350 euro

        Dit zijn bedragen zonder BTW.

        Deze uitgave voor het lokaal bestuur Haaltert gebeurt met het budget ingeschreven op:

        • Investering: 2023/ACTIE-5/0119-01/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-43/U/0

        • Licenties: 2023/GBB-CBS/0119-01/6141011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/0

        Niet gunning eerste opdracht

        De opdracht werd reeds uitgestuurd als een openbare procedure met Europese bekendmaking, maar bij beslissing van 20 april 2023 van het college van burgemeester en schepenen (na eerder akkoord hiervoor van de Arendonk en Herenthout) werd beslist om niet tot gunning over te gaan. Een voorafgaandelijke demo blijkt noodzakelijk te zijn om tot een correcte gunning over te gaan en dit via een expliciete opname in het bestek. Er dient ook in te komen dat de klantenzuilen het mogelijk moeten maken om een afspraak te maken.

        Het bestek werd in deze zin dan ook aangepast en maakt deel uit van de overheidsopdracht 2023/994 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule (2).

        De raming werd aangepast naar 244.510,75 euro incl. BTW.

        De opdracht wordt opnieuw als openbare procedure uitgeschreven met enkel een Belgische publicatie. De publicatie zal gebeuren op 23 mei 2023 en de offertes moeten ingediend worden uiterlijk op 29 juni 2023 om 10.00u. Laattijdige offertes worden geweerd.

        De lokale besturen van Herenthout en Arendonk hebben op respectievelijk 24 april 2023 en 8 mei 2023 het bestek reeds goedgekeurd.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in actie 5: Pas een kritisch financieel beheer toe, digitaliseer en optimaliseer waar mogelijk of nodig is.

        Financiële gevolgen

        Deze beslissing op zich heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Jan Schelfhout
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/994 Levering en implementatie van klantbegeleidingssysteem met online afsprakenmodule (2), dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.

        artikel 2. goedkeuring te geven om voormeld bestek uit te schrijven als een openbare procedure.

        artikel 3. goedkeuring te geven aan de publicatiedatum van 23 mei 2023 en het tijdstip voor indienen van 29 juni 2023 om 10.00u.

        artikel 4. deze opdracht te ramen tegen 244.510,75 euro inclusief BTW.

        artikel 5. de uitgave van deze opdracht te voorzien in:

        • Investering: 2023/ACTIE-5/0119-01/2410000/GEMEENTE/CBS/IP-43/U/0

        • Licenties: 2023/GBB-CBS/0119-01/6141011/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/0

      • 2023/997 "Raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken en vernieuwen gemeentewegen voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026"- Lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden en uit te nodigen firma's inzake opdracht 2023/997 "Raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken en vernieuwen gemeentewegen voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026".
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert wenst een raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken en vernieuwen van gemeentewegen uit te schrijven.

        Dit raamcontract zal in eerste instantie gebruikt worden voor asfalteringswerken. Daarnaast voorziet het bestek ook in de mogelijkheid om kleine wegenis met studie, zodanig dat de dienst Ontwikkeling Openbare Ruimte kort op de bal kan spelen, wanneer dit nodig zou blijken.

        Het uiteindelijke doel van deze raamovereenkomst is om zo weinig mogelijk onvoorziene posten te hebben en een duidelijk prijskader, zodat er niet meer over prijs dient gediscussieerd te worden.

        Deze opdracht bestaat uit een basisopdracht en drie mogelijke stilzwijgende verlengingen.

        De opdracht wordt uitgeschreven als een openbare procedure met Belgische bekendmaking op 23 mei 2023.
         
        De limietdatum voor indiening van de offertes is 23 juni 2023 om 10.00 uur. Elke offerte die het bestuur na dit tijdstip bereikt, wordt als onregelmatig beschouwd.

        De totale opdracht wordt, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 1.469.743,40 euro inclusief BTW. Dit heeft betrekking op de basisopdracht en de drie mogelijke verlengingen. Jaarlijks kan er 367.185,40 euro incl. BTW worden afgenomen.

        Voor zowel de basisopdracht als de mogelijke verlengingen is een maximaal afnamebedrag voorzien, dit in overeenstemming met de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie, van 447.700,00 euro incl. BTW per jaar. De reden van dit maximaal bestelbedrag is om o.a. prijsverhogingen te ondervangen.

        Voor zowel de basisopdracht als de mogelijke verlengingen is een maximaal afnamebedrag voorzien van 447.700,00 euro incl. BTW per jaar.

        Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op:

        • 0200-00/2240007 voor uitgaven van wegenis
        • 0310-00/2270007 voor uitgaven van riolering
        De raamovereenkomst brengt geen financiële gevolgen voort. Enkel in geval van deelopdracht en afnames op de overeenkomst worden financiële gevolgen gecreëerd, die dan middels een afzonderlijke beslissing van het college van burgemeester en schepenen zal goedgekeurd worden. Afwijkingen op de voormelde jaarbudgetrekening zijn mogelijk, afhankelijk van de aard van de deelopdracht of afname.
        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Jan Schelfhout
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/997 "Raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken en vernieuwen gemeentewegen voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026", dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.

        artikel 2. goedkeuring te geven om voormelde opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met nationale publicatie op 23 mei 2023.

        artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 1.469.743,40 euro inclusief BTW.

        artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in:

        • 0200-00/2240007 voor uitgaven van wegenis
        • 0310-00/2270007 voor uitgaven van riolering.
      • 2023/993 "Raamovereenkomst kleine wegenis voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026" - Lastvoorwaarden - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden inzake opdracht 2023/993 Raamovereenkomst kleine wegenis voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft geregeld kleine tot middelgrote herstellingen van rijwegen en voetpaden. Daarnaast moeten er nieuwe verhardingen (hoofdzakelijk voetpaden en parkeerstroken) worden aangelegd en kleine aanpassingen aan de rioolinfrastructuur gebeuren.

        Voor dergelijke werken is het niet aangewezen om telkens een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven maar een raamovereenkomst af te sluiten zodat er deelopdrachten kunnen gegund worden wanneer de noodzaak voor de werken er is. Dit zorgt voor een snelle en efficiënte manier om dergelijke werken aan te pakken.

        Deze opdracht bestaat uit een basisopdracht en drie mogelijke stilzwijgende verlengingen.
         
        De opdracht wordt uitgeschreven als een openbare procedure met Belgische bekendmaking op 23 mei 2023.
         
        De limietdatum voor indiening van de offertes is 23 juni 2023 om 10.00 uur. Elke offerte die het bestuur na dit tijdstip bereikt, wordt als onregelmatig beschouwd.

        De totale opdracht wordt, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 1.462.504,59 euro inclusief BTW. Dit heeft betrekking op de basisopdracht en de drie mogelijke verlengingen. Jaarlijks kan er 380.794,73 euro incl. BTW worden afgenomen.

        Voor zowel de basisopdracht als de mogelijke verlengingen is een maximaal afnamebedrag voorzien, dit in overeenstemming met de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie, van 450.700,00 euro incl. BTW per jaar. De reden van dit maximaal bestelbedrag is om o.a. prijsverhogingen te ondervangen.

        Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op:

        • 0200-00/2240007 voor uitgaven van wegenis
        • 0310-00/2240007 voor uitgaven van riolering
        De raamovereenkomst brengt geen financiële gevolgen voort. Enkel in geval van deelopdracht en afnames op de overeenkomst worden financiële gevolgen gecreëerd, die dan middels een afzonderlijke beslissing van het college van burgemeester en schepenen zal goedgekeurd worden. Afwijkingen op de voormelde jaarbudgetrekening zijn mogelijk, afhankelijk van de aard van de deelopdracht of afname.
        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Willy Impens, Nathalie Meganck, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Anita De Bruyn, Pieter De Spiegeleer, Jan Schelfhout
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/997 "Raamovereenkomst kleine wegenis voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026", dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.

        artikel 2. goedkeuring te geven om voormelde opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met nationale publicatie op 23 mei 2023.

        artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 1.462.504,59 euro inclusief BTW.

        artikel 4. de uitgave van deze opdracht principieel te voorzien in:

        • 0200-00/2240007 voor uitgaven van wegenis
        • 0310-00/2240007 voor uitgaven van riolering.
    • Beleidsondersteuning - patrimonium

      • Onroerend patrimonium - Akte van afstand van meerwaarde te 9450 Haaltert, Ekentstraat 40 - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Peter De Smet, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de notariële akte betreffende de afstand van meerwaarde te 9450 Haaltert, Ekentstraat 40.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 9 maart 2023 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende het regulariseren van een nieuwe toestand van een bestaande, vergunde eengezinswoning en slopen van bijgebouwen te 9450 Haaltert, Ekentstraat 40 (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, eerste afdeling, sectie A, nummer 1474/D/2, met een oppervlakte van vijf are eenendertig centiare (5a 31ca)).

        In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om afstand te doen van de meerwaarde ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert. Het perceel is namelijk getroffen door een rooilijn. Door de recente heraanleg van de Ekentstraat zal de rooilijn binnen de vijf jaar vanaf de vergunning niet uitgevoerd worden, maar de uit te voeren werken kunnen wel een meerwaarde betekenen voor de aanvrager. Indien het lokaal bestuur alsnog de rooilijn zou realiseren, dan kan ze niet instaan om deze meerwaarde te vergoeden aan de eigenaar. Vandaar dat er een afstand van meerwaarde wordt vastgelegd.

        Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder 2022169886, 2022/287.

        Notaris Carmen De Vuyst, met studie te 9620 Zottegem, Steenweg op Aalst 125, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Carmen De Vuyst betreffende de afstand van meerwaarde ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Ekentstraat 40 (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, eerste afdeling, sectie A, nummer 1474/D/2, met een oppervlakte van vijf are eenendertig centiare (5a 31ca)).

De voorzitter sluit de zitting op 22/05/2023 om 20:49.

Namens Gemeenteraad,

Katlijn Copriau
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad