Het betreft een hybride zitting waarbij een deel van de raadsleden digitaal aanwezig en een deel fysiek aanwezig was.
De voorzitter verontschuldigd raadslid J. De Spiegeleer voor zijn afwezigheid.
Aan het begin van de vergadering vraagt raadslid J. Schelfhout om volgende tussenkomst te notuleren:
"Beste voorzitter, beste collega's
De Vlaams Belangfractie maakt zich zorgen!
Waar voor het zomerreces de gemeenteraad steeds gevuld was met beleidspunten, stellen wij vast dat sinds de herneming in augustus 2021 de gemeenteraad een armoedig toneelstuk is geworden.
Het aantal beleidspunten die de gemeenteraad halen sinds augustus 2021 en januari 2022 kan je op twee handen tellen.
Blijkbaar is deze meerderheid de mening toegedaan dat het niet meer nodig is om beleid te voeren op de gemeenteraad. Het beleid wordt gevoerd op het college van burgemeester en schepenen waar natuurlijk geen pottenkijkers zijn en waar oppositie gevoerd kan worden.
En lukt het niet via het college van burgemeester en schepenen, dan doen we het wel via één of ander burgemeestersbesluit.
Waar voormalig oppositieraadslid Phaedra van Keymolen gedurende drie legislaturen de mond vol had van het grootste democratisch orgaan, namelijk de gemeenteraad, en dat daar het beleid diende gevoerd te worden, stellen wij vast dat zij een van de voortrekkers is om de gemeenteraad buiten spel te zetten.
De goede volger van de gemeenteraad weet dat deze meerderheid de uitgaven heeft opgetrokken tot de maximale toelating en dat dat natuurlijk het debat uit de weg gaat.
Herinner u de uitspraak van collega van Keymolen en ik citeer "wat we zelf bepalen doen we beter". Wij vinden dat een schande voor deze democratie en ik zou daar vandaag nog een punt willen van maken.
Zoals we kunnen lezen bij lokale satirische politiekvolgers, wordt de gemeenteraad gereduceerd tot een theaterstuk, bij wijze van spreken “de Muppet show”.
Het Vlaams Belang Haaltert wil deze praktijk toch even aan de kaak stellen en wil hier toch een vorm van protest etaleren.
In het belang van een goed beleid, in het belang van een de Haaltenaar vragen wij toch aan deze meerderheid om tot inkeer te komen en de gemeenteraad niet constant buiten spel te zetten.
Iedereen van deze meerderheid heeft de mond vol van democratie en het is net die democratie die hier sterk aangetast wordt
Wij wensen deze mededeling ook genotuleerd te zien.
Dank u."
Op zondag 3 april 2022 wordt de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor dames elite” en “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" georganiseerd en een deel van het parcours loopt over het grondgebied van de gemeente Haaltert.
De doortocht van deze wielerwedstrijd brengt traditioneel een enorme volkstoeloop met zich mee, vooral bij de start, aankomst, en langs hellingen en kasseistroken.
De laatste jaren werden tal van commerciële activiteiten langsheen de reisweg van de wielerwedstrijd georganiseerd. Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden.
Dit zal voor de gemeente Haaltert van toepassing zijn, gelet op de oproep die er werd uitgestuurd naar alle inwoners.
Een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie is aangewezen.
Het is wenselijk dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, afvalbeleid, enz … teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken.
Er dringen zich een aantal bijkomende maatregelen op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen:
De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die zij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de gemeente. Artikel 2, §1, van de Wet van 24 juni 2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties laat aan de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van haar reglementen of verordeningen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de politieverordening betreffende de veiligheid bij de organisatie van de wielerwedstrijd Ronde van Vlaanderen.
Op zaterdag 2 april 2022 wordt het wielerevenement "Ronde van Vlaanderen Cyclo” georganiseerd, waarbij wielertoeristen het parcours van de Ronde van Vlaanderen kunnen rijden. Dit parcours doorkruist deels het grondgebied van de gemeente Haaltert.
Dit evenement houdt ernstige risico's in, waardoor bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde aangewezen zijn. De doortocht van dit wielerevenement brengt namelijk traditioneel veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich mee. Veel deelnemers respecteren mogelijk de wegcode niet en brengen daardoor de andere weggebruikers in gevaar.
Het is aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken worden gemaakt inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen, en communicatie. Het is opportuun om deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator. Deze afspraken zijn het best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator.
Aangezien het praktisch bijna onmogelijk is om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen, is het eveneens aangewezen om een bovenlokaal samenwerkingsverband in te richten om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren. Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking. Hiervoor werd een overeenkomst opgesteld.
De burgemeester is, inherent aan haar bevoegdheden, het best geplaatst om de gemeente hierin te vertegenwoordigen.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie.
artikel 2. in uitvoering van artikel 26 van het convenant, goedkeuring te geven aan de onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen cyclo".
artikel 3. goedkeuring te geven aan de aanstelling van de gemeente Wortegem-Petegem als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige te machtigen tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.
artikel 4. de burgemeester van de vaste leden aan te duiden als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.
artikel 5. een afschrift van deze beslissing ter kennis te brengen aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.
Op 20 december 2021 deed er zich een totale woningbrand voor te 9450 Haaltert, Hollestraat 50. De brand flakkerde geregeld op.
In de woning was er asbest aanwezig die door de brand gevolgschade veroorzaakte aan de inwoners van Haaltert, omliggende woningen en het openbaar domein.
Het detecteren van asbest en het verwijderen ervan dient volgens specifieke regels te worden uitgevoerd. In de eerste plaats diende een asbestdeskundige te worden aangesteld die bepaalt hoe het asbest moet verwijderd worden. Vervolgens diende een gespecialiseerde firma te worden aangesteld om het asbest te ruimen.
De burgemeester diende in het kader van hoogdringendheid op te treden bij de aanstelling van beide firma's waardoor de wetgeving op de overheidsopdrachten niet kon gevolgd worden.
De genomen maatregelen konden niet op voorhand aan de gemeenteraad worden voorgelegd maar het burgemeestersbesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 31 januari 2022.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.
artikel 1. het burgemeestersbesluit van 20 december 2021 betreffende het aanstellen van een expert en opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert, Hollestraat 50 te bekrachtigen.
Op 20 december 2021 deed er zich een totale woningbrand voor te 9450 Haaltert, Hollestraat 50. De brand flakkerde geregeld op.
In de woning was er asbest aanwezig die door de brand gevolgschade veroorzaakte aan de inwoners van Haaltert, omliggende woningen en het openbaar domein.
Het detecteren van asbest en het verwijderen ervan dient volgens specifieke regels te worden uitgevoerd. In de eerste plaats diende een asbestdeskundige te worden aangesteld die bepaalt hoe het asbest moet verwijderd worden. Vervolgens diende een gespecialiseerde firma te worden aangesteld om het asbest te ruimen.
De burgemeester diende in het kader van hoogdringendheid op te treden bij de aanstelling van beide firma's waardoor de wetgeving op de overheidsopdrachten niet kon gevolgd worden. Bij burgemeestersbesluit van 20 december 2021 werden Ecca NV en Libreca NV aangesteld respectievelijk als deskundige en verwijderaar.
Ecca NV stelde in adviezen dat de dakgoten van de omliggende woningen minimaal moeten gereinigd worden.
Libreca NV stelde echter dat zij dit werk niet op zich kunnen nemen omdat ze niet beschikken over een hoogwerker, zodat er een bijkomende firma moest worden aangesteld, zijnde BVBA Tiptop Cleaning.
De genomen maatregelen konden niet op voorhand aan de gemeenteraad worden voorgelegd maar het burgemeestersbesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 31 januari 2022.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.
artikel 1. het burgemeestersbesluit van 22 december 2021 betreffende het aanstellen van een bijkomende opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert, Hollestraat 50 te bekrachtigen.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 16 december 2021 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de raad keurt de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 16 december 2021 goed.
Mevrouw Nancy Van Landuyt, wonende Achterstraat 6, 9450 Haaltert - in de gemeenteraadszitting van 3 januari 2019 beëdigd en aangesteld als gemeenteraadslid - heeft aan de voorzitter van de gemeenteraad op 27 februari 2021 via e-mail te kennen gegeven dat zij zich, wegens ziekte, voor de duur van haar ziekte, en na verzaking van de eerste opvolger op de lijst nr. 3 - CD&V, wilde laten vervangen door de tweede opvolger op de lijst nr. 3 - CD&V.
Van deze verhindering en aansluitend de verlengingen werd akte genomen tijdens de gemeenteraden van 29 maart 2021, 31 mei 2021 en 27 september 2021.
artikel 1. akte te nemen van de beëindiging van periode van verhindering wegens ziekte van raadslid Nancy Van Landuyt
Bij gemeenteraadsbeslissing van 3 januari 2019 werd de rangorde van de raadsleden vastgesteld.
Door de aktename in zitting van heden van de beëindiging van de verhindering wegens ziekte van raadslid Nancy Van Landuyt voor de duur van haar ziekte, dient de rangorde van de raadsleden opnieuw te worden vastgesteld door de raden.
- Decreet over het Lokaal bestuur art. 56
- Gemeenteraadsbeslissing van 3 januari 2019
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
artikel 1. de rangorde van de raadsleden tot en met 31 december 2024 opnieuw vast te stellen als volgt:
| Ontwerp 1. Volg nummer |
NAAM EN VOORNAMEN VAN DE RAADSLEDEN |
Anciënniteit als gemeenteraadslid (mag onderbroken opgebouwd zijn) |
Aantal bekomen stemmen bij de recente gemeenteraads-verkiezing |
Opmerkingen |
| 1 |
Willy Impens |
41jaar, 11 maanden; |
647 |
|
| 2 |
Roger Coppens |
24 jaar, 0 maanden, |
782 |
|
| 3 |
Gina Verbestel |
24 jaar, 0 maanden, |
525 |
|
| 4 |
Peter De Smet |
23 jaar, 11 maanden, |
1119 |
|
| 5 |
Nathalie Meganck |
23 jaar, 11 maanden, |
1029 |
|
| 6 |
Phaedra Van Keymolen |
22 jaar, 16 maanden, |
966 |
|
| 7 |
Bart Ottoy |
17 jaar, 11 maanden, |
551 |
|
| 8 |
Marc De Schutter
|
17 jaar, 11 maanden, |
686 |
|
| 9 |
Veerle Baeyens |
11 jaar, 11 maanden, |
1821 |
|
| 10 |
Sofie Coppens |
11jaar, 11 maanden, |
757 |
|
| 11 |
Laurent Volckaert |
11 jaar, 11 maanden, |
700 |
|
| 12 |
Koen Vijverman |
11 jaar, 11 maanden, |
665 |
|
| 13 |
Lisa Houtman |
11 jaar, 11 maanden, |
536 |
|
| 14 |
Paulette Looze |
11 jaar, 11 maanden, |
468 |
|
| 15 |
Daniël Vandendriessche |
11 jaar, 11 maanden, |
388 |
|
| 16 |
Nancy Van Landuyt |
6 jaar, 3 maanden |
411 |
|
| 17 |
Bart Welleman |
5 jaar, 11 maanden, |
700 |
|
| 18 |
Tom Sorgeloos |
5 jaar, 11 maanden, |
657 |
|
| 19 |
Mark Beelaert |
5 jaar, 11 maanden, |
614 |
|
| 20 |
Pieter De Spiegeleer |
5 jaar, 11 maanden, |
500 |
|
| 21 |
Nico Roelandt |
5 jaar, 11 maanden, |
487 |
|
| 22 |
Sabine De Coninck |
5 jaar, 11 maanden, |
450 |
|
| 23 |
Anita De Bruyn |
5 jaar, 11 maanden, |
253 |
|
| 24 |
Jan Schelfhout |
5 jaar, 11 maanden, |
227 |
|
| 25 |
Johan Souffriau |
5 jaar, 11 maanden, |
139 |
1ste opvolger lijst nr. 1 sp.a |
Op 15 december 2021 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het erkend representatief orgaan gaf op 09 november 2021 een gunstig advies.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2022, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
| exploitatietoelage |
investeringstoelage |
| 19 086,69 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2022:
| Bedrag |
19 086,69 euro |
0,00 euro |
| Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
Artikel. 2: De besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via Religiopoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.
Op 15 december 2021 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het erkende representatief orgaan gaf op 09 november 2021 een gunstig advies
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2022, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
| exploitatietoelage |
investeringstoelage |
| 8 064,42 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2021:
| Bedrag |
8 064,42 euro |
0,00 euro |
| Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.
Op 15 december 2021 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het erkend representatief orgaan gaf op 09 november 2021 een gunstig advies.
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2022, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
| exploitatietoelage |
investeringstoelage |
| 24 528,33 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2022:
| Bedrag |
24 528,33 euro |
0,00 euro |
| Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.
Op 15 december 2021 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.
Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.
Het erkend representatief orgaan gaf op 09 november 2021 een gunstig advies
Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.
Het ingediende budget voor het dienstjaar 2022, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:
| exploitatietoelage |
investeringstoelage |
| 12 626,80 euro |
0,00 euro |
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2022:
| Bedrag |
12 626,80 euro |
0,00 euro |
| Overig beleid |
GBB-CBS |
GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0790-01/6494000 |
0790-01/6640000 |
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.
De raad wordt gevraagd om het aanvullend agendapunt op vraag van raadslid J. Schelfhout namens de Vlaams Belang fractie "Voorstel Aankoop AED toestellen" goed te keuren
Jaarlijks overlijden 10 000 mensen in Belgie aan een hartstilstand. Een Automatische Externe Defibrilator (AED) kan levensreddend zijn.
Het is ook de verantwoordelijkheid van de overheid, in casu de gemeente om hieraan te verhelpen.
De aankoop en gebruik van AED toestellen zorgt er voor dat we sterfgevallen terugdringen.
Momenteel zijn er 10 toestellen beschikbaar in de gemeente, waarvan 4 toestellen op openbare maar ook 6 toestellen op privé plaatsen.
Het is de mening van de Vlaams Belang fractie dat dit onvoldoende is en dat dit beter kan.
Wij vragen de gemeenteraad om zich akkoord te verklaren met de aankoop van 10 nieuwe toestellen die allen op plaatsen geplaatst worden waar massabijeenkomsten mogelijk zijn.
Deze plaatsen zijn onder andere, de sportsites (den Deysel, de jonge wolven, FC Kerksken-Haaltert), maar ook aan de ingang van de kerken van alle deelgemeenten, aan het oude gemeentehuis van Haaltert (markt), aan de ingang van het gemeentehuis.
AED toestellen zijn al te verkrijgen voor 1.950 euro, welke een investering is van 19.500 euro
Tevens vragen wij ook aan de gemeenteraad om zich akkoord te verklaren om zodra covid het toelaat opleidingen te geven waarop onze haaltenaren zich kunnen inschrijven.
Algemene basisbevoegdheid
De financiële gevolgen zijn nog niet gekend.
Raadslid Tom Sorgeloos diende volgend amendement in namens de meerderheidfracties:
Aankoop en plaatsing van drie AED-toestellen.
Als fracties van de meerderheid N-VA, CD&V en Vooruit keurden we op 16 december 2021 een aanpassing van het meerjarenplan goed met een gedetailleerde uitwerking van beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties.
In beleidsdoelstelling 2: sociaal, zorgzaam en betrokken vinden we actieplan 5 terug met volgende omschrijving: Zet in op betrokkenheid van iedereen, zorg in al zijn facetten en creëer een gezonde leefomgeving. Binnen dit actieplan werd actie 10 uitgewerkt en dit is voor ons lokaal bestuur concreet: Profileren als hartveilige gemeente door in te zetten op AED-project, het vergroten van hulpverleningsvaardigheden en opleiding van burgers én het registeren van de AED-toestellen zodat ze vlot gevonden worden. U merkt dat dit reeds een goedgekeurde en bestaande MJP-actie is.
Op 10 januari antwoordde de burgemeester u dat er locaties verder onderzocht worden naar aanleiding van een voorstel op idee.haaltert. Dit werd ook gedaan en vanuit de meerderheid wensen we dus volgend amendement op dit agendapunt in te dienen met name concreet een aanpassing aan vraag 1, artikel 1 van de gevraagde beslissing.
Als amendement verzoeken we ter stemming voor te leggen de wijziging in artikel 1
Wij vragen de gemeenteraad om zich akkoord te verklaren met de aankoop van 3 bijkomende AED-toestellen op volgende locaties:
- Kapel op Dries, Dries 51, 9450 Denderhoutem.
- Kapel op Kruising Brantegemstraat - Keiberg, Keiberg 73, 9450 Haaltert.
- Station Ede, Huytstraat 6, 9450 Haaltert
Artikel 2 of uw tweede vraag is zonder voorwerp zoals net door de burgemeester toegelicht.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad, Mevrouw Looze, wordt dus verzocht dit amendement ter goedkeuring voor te leggen.
artikel 1. De raad gaat akkoord met de aankoop van 3 bijkomende AED-toestellen op volgende locaties:
- Kapel op Dries, Dries 51, 9450 Denderhoutem
- Kapel op kruising Brantegemstraat, Keiberg, Keiberg 73, 9450 Haaltert
- Station Ede, Huytstraat 6, 9450 Haaltert
artikel 2. Dit artikel betreffende de opleiding voor alle Haaltenaren is zonder voorwerp.
De mondelinge vragen van raadslid J. Schelfhout worden behandeld en beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 31/01/2022 om 21:13.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad