Terug
Gepubliceerd op 22/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 31/01/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, waarnemend voorzitter
Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, schepenen
Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer, raadslid

Het betreft een hybride zitting waarbij een deel van de raadsleden digitaal aanwezig en een deel fysiek aanwezig was.

De voorzitter verontschuldigd raadslid J. De Spiegeleer voor zijn afwezigheid.

Aan het begin van de vergadering vraagt raadslid J. Schelfhout om volgende tussenkomst te notuleren:
"Beste voorzitter, beste collega's
De Vlaams Belangfractie maakt zich zorgen!
Waar voor het zomerreces de gemeenteraad steeds gevuld was met beleidspunten, stellen wij vast dat sinds de herneming in augustus 2021 de gemeenteraad een armoedig toneelstuk is geworden.
Het aantal beleidspunten die de gemeenteraad halen sinds augustus 2021 en januari 2022 kan je op twee handen tellen.
Blijkbaar is deze meerderheid de mening toegedaan dat het niet meer nodig is om beleid te voeren op de gemeenteraad. Het beleid wordt gevoerd op het college van burgemeester en schepenen waar natuurlijk geen pottenkijkers zijn en waar oppositie gevoerd kan worden.
En lukt het niet via het college van burgemeester en schepenen, dan doen we het wel via één of ander burgemeestersbesluit.
Waar voormalig oppositieraadslid Phaedra van Keymolen gedurende drie legislaturen de mond vol had van het grootste democratisch orgaan, namelijk de gemeenteraad, en dat daar het beleid diende gevoerd te worden, stellen wij vast dat zij een van de voortrekkers is om de gemeenteraad buiten spel te zetten.
De goede volger van de gemeenteraad weet dat deze meerderheid de uitgaven heeft opgetrokken tot de maximale toelating en dat dat natuurlijk het debat uit de weg gaat.
Herinner u de uitspraak van collega van Keymolen en ik citeer "wat we zelf bepalen doen we beter". Wij vinden dat een schande voor deze democratie en ik zou daar vandaag nog een punt willen van maken.
Zoals we kunnen lezen bij lokale satirische politiekvolgers, wordt de gemeenteraad gereduceerd tot een theaterstuk, bij wijze van spreken “de Muppet show”.
Het Vlaams Belang Haaltert wil deze praktijk toch even aan de kaak stellen en wil hier toch een vorm van protest etaleren.
In het belang van een goed beleid, in het belang van een de Haaltenaar vragen wij toch aan deze meerderheid om tot inkeer te komen en de gemeenteraad niet constant buiten spel te zetten.
Iedereen van deze meerderheid heeft de mond vol van democratie en het is net die democratie die hier sterk aangetast wordt
Wij wensen deze mededeling ook genotuleerd te zien.
Dank u."

  • Openbaar

    • Beleidsondersteuning - veiligheid

      • Wielerwedstrijd - Politieverordening betreffende veiligheid rond organisatie Ronde van Vlaanderen - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de politieverordening betreffende de veiligheid bij de organisatie van de wielerwedstrijd Ronde van Vlaanderen.
        Feiten, context en motivering

        Op zondag 3 april 2022 wordt de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor dames elite” en “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" georganiseerd en een deel van het parcours loopt over het grondgebied van de gemeente Haaltert.

        De doortocht van deze wielerwedstrijd brengt traditioneel een enorme volkstoeloop met zich mee, vooral bij de start, aankomst, en langs hellingen en kasseistroken.

        De laatste jaren werden tal van commerciële activiteiten langsheen de reisweg van de wielerwedstrijd georganiseerd. Dergelijke activiteiten worden voornamelijk georganiseerd op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden.

        Dit zal voor de gemeente Haaltert van toepassing zijn, gelet op de oproep die er werd uitgestuurd naar alle inwoners.

        Een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie is aangewezen.

        Het is wenselijk dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, afvalbeleid, enz … teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken.

        Er dringen zich een aantal bijkomende maatregelen op om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen:

        • voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg;
        • voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg en de bestuurlijke overheid;
        • voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.

        De gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die zij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de gemeente. Artikel 2, §1, van de Wet van 24 juni 2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties laat aan de gemeenteraad de keuzevrijheid politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van haar reglementen of verordeningen.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2;
        • Wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen (GAS) artikel 21 en 22
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze Wet
        • Omzendbrief 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij deze regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
        • Omzendbrief OOP 30ter waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen;
        • Wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het Wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk Wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de Wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie;
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        • Wet betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gecoördineerd door het KB van 16 maart 1968;
        • KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
        • KB van 10 augustus 1998 art. 7 § 2, 1° houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening;
        • KB van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen;
        • K.B. van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag.
        • Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid;
        • Gelet op de Ministeriële Omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen;
        • Ministeriële Omzendbrief NPU-4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines;
        • Ministeriële Omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving;
        • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1. en art. 5.3.12.2;
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Anita De Bruyn, Jan Schelfhout
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan de politieverordening betreffende de veiligheid bij de organisatie van de wielerwedstrijd Ronde van Vlaanderen.

      • Wielerwedstrijd - Oprichting van interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen Cyclo" en convenant - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de oprichting van een interlokale verenging "Ronde van Vlaanderen Cyclo" en het convenant tussen de interlokale vereniging en de organisator van de cyclo.
        Feiten, context en motivering

        Op zaterdag 2 april 2022 wordt het wielerevenement "Ronde van Vlaanderen Cyclo” georganiseerd, waarbij wielertoeristen het parcours van de Ronde van Vlaanderen kunnen rijden. Dit parcours doorkruist deels het grondgebied van de gemeente Haaltert.

        Dit evenement houdt ernstige risico's in, waardoor bovenlokale afspraken in het kader van de openbare orde aangewezen zijn. De doortocht van dit wielerevenement brengt namelijk traditioneel veel hinder voor de plaatselijke bevolking met zich mee. Veel deelnemers respecteren mogelijk de wegcode niet en brengen daardoor de andere weggebruikers in gevaar.

        Het is aangewezen dat er met de organisator duidelijke afspraken worden gemaakt inzake veiligheid, milieuvriendelijke maatregelen, en communicatie. Het is opportuun om deze afspraken vast te leggen in een convenant tussen het gemeentebestuur en de organisator. Deze afspraken zijn het best afdwingbaar door een waarborg te eisen van de organisator.

        Aangezien het praktisch bijna onmogelijk is om deze waarborg ten aanzien van elke gemeente individueel te regelen, is het eveneens aangewezen om een bovenlokaal samenwerkingsverband in te richten om eenvormigheid in afspraken te bereiken en om de waarborg te kunnen beheren. Een interlokale vereniging is de meest eenvoudige vorm van intergemeentelijke samenwerking. Hiervoor werd een overeenkomst opgesteld.

        De burgemeester is, inherent aan haar bevoegdheden, het best geplaatst om de gemeente hierin te vertegenwoordigen.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, artikelen 1, 2 en 3
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze Wet;
        • Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018
        • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 392 tot 395
        • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
        • Koninklijk Besluit van 10 augustus 1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening, inzonderheid artikel 7 § 2, 1°
        • Ministeriële Omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving
         
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het convenant zoals vastgesteld in bijlage, waarin afspraken met de organisator van de "Ronde van Vlaanderen Cyclo” worden gemaakt rond veiligheid, milieu en communicatie.

        artikel 2. in uitvoering van artikel 26 van het convenant, goedkeuring te geven aan de onderlinge overeenkomst tot oprichting van de interlokale vereniging "Ronde van Vlaanderen cyclo".

        artikel 3. goedkeuring te geven aan de aanstelling van de gemeente Wortegem-Petegem als beherende gemeente en diens bijzonder rekenplichtige te machtigen tot het betalen en innen van de afgesproken bedragen, bepaald in het convenant.

        artikel 4. de burgemeester van de vaste leden aan te duiden als lid van het beheerscomité van de interlokale vereniging.

        artikel 5. een afschrift van deze beslissing ter kennis te brengen aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, Kalandeberg 1 te 9000 Gent.

    • Secretariaat

      • Burgemeestersbesluit - Aanstellen deskundige en opruimdienst inzake asbest - Bekrachtiging

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd het burgemeestersbesluit van 20 december 2021 betreffende het aanstellen van een expert en opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert, Hollestraat 50 te bekrachtigen.
        Feiten, context en motivering

        Op 20 december 2021 deed er zich een totale woningbrand voor te 9450 Haaltert, Hollestraat 50. De brand flakkerde geregeld op.

        In de woning was er asbest aanwezig die door de brand gevolgschade veroorzaakte aan de inwoners van Haaltert, omliggende woningen en het openbaar domein.

        Het detecteren van asbest en het verwijderen ervan dient volgens specifieke regels te worden uitgevoerd. In de eerste plaats diende een asbestdeskundige te worden aangesteld die bepaalt hoe het asbest moet verwijderd worden. Vervolgens diende een gespecialiseerde firma te worden aangesteld om het asbest te ruimen.

        De burgemeester diende in het kader van hoogdringendheid op te treden bij de aanstelling van beide firma's waardoor de wetgeving op de overheidsopdrachten niet kon gevolgd worden.

        De genomen maatregelen konden niet op voorhand aan de gemeenteraad worden voorgelegd maar het burgemeestersbesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 31 januari 2022.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. het burgemeestersbesluit van 20 december 2021 betreffende het aanstellen van een expert en opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert, Hollestraat 50 te bekrachtigen.

      • Burgemeestersbesluit - Aanstellen bijkomende opruimdienst inzake asbest - Bekrachtiging

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De gemeenteraad wordt gevraagd bekrachtiging te geven aan het burgemeestersbesluit van 22 december 2021 betreffende het aanstellen van een bijkomende opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert, Hollestraat 50.
        Feiten, context en motivering

        Op 20 december 2021 deed er zich een totale woningbrand voor te 9450 Haaltert, Hollestraat 50. De brand flakkerde geregeld op.

        In de woning was er asbest aanwezig die door de brand gevolgschade veroorzaakte aan de inwoners van Haaltert, omliggende woningen en het openbaar domein.

        Het detecteren van asbest en het verwijderen ervan dient volgens specifieke regels te worden uitgevoerd. In de eerste plaats diende een asbestdeskundige te worden aangesteld die bepaalt hoe het asbest moet verwijderd worden. Vervolgens diende een gespecialiseerde firma te worden aangesteld om het asbest te ruimen.

        De burgemeester diende in het kader van hoogdringendheid op te treden bij de aanstelling van beide firma's waardoor de wetgeving op de overheidsopdrachten niet kon gevolgd worden. Bij burgemeestersbesluit van 20 december 2021 werden Ecca NV en Libreca NV aangesteld respectievelijk als deskundige en verwijderaar.

        Ecca NV stelde in adviezen dat de dakgoten van de omliggende woningen minimaal moeten gereinigd worden.

        Libreca NV stelde echter dat zij dit werk niet op zich kunnen nemen omdat ze niet beschikken over een hoogwerker, zodat er een bijkomende firma moest worden aangesteld, zijnde BVBA Tiptop Cleaning.

        De genomen maatregelen konden niet op voorhand aan de gemeenteraad worden voorgelegd maar het burgemeestersbesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 31 januari 2022.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        Beleidstoets

        Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële impact van de beslissing is nog niet gekend.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. het burgemeestersbesluit van 22 december 2021 betreffende het aanstellen van een bijkomende opruimdienst inzake asbest te 9450 Haaltert, Hollestraat 50 te bekrachtigen.

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 16 december 2021 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 41 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de raad keurt de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van  16 december 2021 goed.

      • Beëindiging van de periode van verhindering wegens ziekte van raadslid Nancy Van Landuyt - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        De raad wordt gevraagd akte te nemen van de beëindiging van de periode van verhindering wegens ziekte van raadslid Nancy Van Landuyt.
        Feiten, context en motivering

        Mevrouw Nancy Van Landuyt, wonende Achterstraat 6, 9450 Haaltert - in de gemeenteraadszitting van 3 januari 2019 beëdigd en aangesteld als gemeenteraadslid - heeft aan de voorzitter van de gemeenteraad op 27 februari 2021 via e-mail te kennen gegeven dat zij zich, wegens ziekte, voor de duur van haar ziekte, en na verzaking van de eerste opvolger op de lijst nr. 3 - CD&V, wilde laten vervangen door de tweede opvolger op de lijst nr. 3 - CD&V.

        Van deze verhindering en aansluitend de verlengingen werd akte genomen tijdens de gemeenteraden van 29 maart 2021, 31 mei 2021 en 27 september 2021.

        Juridische gronden
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
        • Decreet lokaal bestuur art. 56
        • Gemeenteraadsbeslissing van 29 maart 2021
        Beleidstoets


        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Besluit

        artikel 1. akte te nemen van de beëindiging van periode van verhindering wegens ziekte van raadslid Nancy Van Landuyt


      • Vaststelling van de rangorde van de raadsleden - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding
        Aan de raad wordt gevraagd om de rangorde van de raadsleden opnieuw principieel vast te stellen.
        Feiten, context en motivering

        Bij gemeenteraadsbeslissing van 3 januari 2019 werd de rangorde van de raadsleden vastgesteld.

        Door de aktename in zitting van heden van de beëindiging van de verhindering wegens ziekte van raadslid Nancy Van Landuyt voor de duur van haar ziekte, dient de rangorde van de raadsleden opnieuw te worden vastgesteld door de raden.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet over het Lokaal bestuur art. 56
        • Gemeenteraadsbeslissing van 3 januari 2019
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. de rangorde van de raadsleden tot en met 31 december 2024 opnieuw vast te stellen als volgt:

        Ontwerp 1.  Volg nummer

        NAAM EN VOORNAMEN VAN DE RAADSLEDEN

        Anciënniteit als gemeenteraadslid (mag onderbroken opgebouwd zijn)
        uitgedrukt in jaren

        Aantal bekomen stemmen bij de recente gemeenteraads-verkiezing

        Opmerkingen

        1

        Willy Impens

        41jaar, 11 maanden;
        21 dagen

        647

         

        2

        Roger Coppens

        24 jaar, 0 maanden,
        24 dagen

        782

         

        3

        Gina Verbestel

        24 jaar, 0 maanden,
        17 dagen

        525

         

        4

        Peter De Smet

        23 jaar, 11 maanden,
        23 dagen

        1119

         

        5

        Nathalie Meganck

        23 jaar, 11 maanden,
        2 dagen

        1029

         

        6

        Phaedra Van Keymolen

        22 jaar, 16 maanden,
        21 dagen

        966

         

        7

        Bart Ottoy

        17 jaar, 11 maanden,
        29 dag

        551

         

        8

        Marc De Schutter

         

        17 jaar, 11 maanden,
        23 dagen

        686

         

        9

        Veerle Baeyens

        11 jaar, 11 maanden,
        29 dagen

        1821

         

        10

        Sofie Coppens

        11jaar, 11 maanden,
        29 dagen

        757

         

        11

        Laurent Volckaert

        11 jaar, 11 maanden,
        29 dagen

        700

         

        12

        Koen Vijverman

        11 jaar, 11 maanden,
        29 dagen

        665

         

        13

        Lisa Houtman

        11 jaar, 11 maanden,
        29 dagen

        536

         

        14

        Paulette Looze

        11 jaar, 11 maanden,
        29 dagen

        468

         

        15

        Daniël Vandendriessche

        11 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        388

         

        16

        Nancy Van Landuyt

        6 jaar, 3 maanden
        2 dagen

        411

         

        17

        Bart Welleman

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        700

         

        18

        Tom Sorgeloos

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        657

         

        19

        Mark Beelaert

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        614

         

        20

        Pieter De Spiegeleer

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        500

         

        21

        Nico Roelandt

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        487

         

        22

        Sabine De Coninck

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        450

         

        23

        Anita De Bruyn

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        253

         

        24

        Jan Schelfhout

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        227

         

        25

        Johan Souffriau

        5 jaar, 11 maanden,
        28 dagen

        139

        1ste opvolger lijst nr. 1 sp.a

    • Financiën

      • Kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem: budget 2022 - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        Op 15 december 2021 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

        Feiten, context en motivering

        Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.

        Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 09 november 2021 een gunstig advies.

        Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.

        Het ingediende budget voor het dienstjaar 2022, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:

        exploitatietoelage

        investeringstoelage

        19 086,69 euro

        0,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II hoofdstuk III afdeling 1 betreffende het meerjarenplan en afdeling 2 betreffende het budget.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II afdeling I betreffende het meerjarenplan en afdeling V betreffende het budget. .
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur Haaltert en de gemeente Haaltert betreffende de meerjarenplannen 2020-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 mei 2019
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2022:

        Bedrag

        19 086,69 euro

        0,00 euro

        Overig beleid

        GBB-CBS

        GBB-CBS

        Jaar Budget Code (JBR)

         0790-01/6494000

         0790-01/6640000

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.

        Artikel. 2: De besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via Religiopoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem: budget 2022 - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        Op 15 december 2021 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.

        Feiten, context en motivering

        Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.

        Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.

        Het erkende representatief orgaan gaf op 09 november 2021 een gunstig advies

        Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.

        Het ingediende budget voor het dienstjaar 2022, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:

        exploitatietoelage

        investeringstoelage

        8 064,42 euro

        0,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II hoofdstuk III afdeling 1 betreffende het meerjarenplan en afdeling 2 betreffende het budget.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II afdeling I betreffende het meerjarenplan en afdeling V betreffende het budget. .
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur Haaltert en de gemeente Haaltert betreffende de meerjarenplannen 2020-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 mei 2019
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2021:

        Bedrag

        8 064,42 euro

        0,00 euro

        Overig beleid

        GBB-CBS

        GBB-CBS

        Jaar Budget Code (JBR)

         0790-01/6494000

         0790-01/6640000

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.

        Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert: budget 2022 - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        Op 15 december 2021 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.

        Feiten, context en motivering

        Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.

        Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 09 november 2021 een gunstig advies.

        Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.

        Het ingediende budget voor het dienstjaar 2022, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:

        exploitatietoelage

        investeringstoelage

        24 528,33 euro

        0,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II hoofdstuk III afdeling 1 betreffende het meerjarenplan en afdeling 2 betreffende het budget.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II afdeling I betreffende het meerjarenplan en afdeling V betreffende het budget. .
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur Haaltert en de gemeente Haaltert betreffende de meerjarenplannen 2020-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 mei 2019
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2022:

        Bedrag

        24 528,33 euro

        0,00 euro

        Overig beleid

        GBB-CBS

        GBB-CBS

        Jaar Budget Code (JBR)

         0790-01/6494000

         0790-01/6640000

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.

        Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

      • Kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken: budget 2022 - aktename

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        Op 15 december 2021 werd het budget van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken ingediend via ReligioPoint. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.

        Feiten, context en motivering

        Het budget is volledig en bevat een financiële nota en een beleidsnota.

        Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid.

        Het erkend representatief orgaan gaf op 09 november 2021 een gunstig advies

        Het budget past in het ingediende meerjarenplan 2020-2025.

        Het ingediende budget voor het dienstjaar 2022, voorziet volgende gemeentelijke bijdrage in euro:

        exploitatietoelage

        investeringstoelage

        12 626,80 euro

        0,00 euro

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II hoofdstuk III afdeling 1 betreffende het meerjarenplan en afdeling 2 betreffende het budget.
        • Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II afdeling I betreffende het meerjarenplan en afdeling V betreffende het budget. .
        • Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst
        • Afsprakennota tussen het centraal kerkbestuur Haaltert en de gemeente Haaltert betreffende de meerjarenplannen 2020-2025, werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 mei 2019
        Beleidstoets

        Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.

        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen voor het dienstjaar 2022:

        Bedrag

        12 626,80 euro

        0,00 euro

        Overig beleid

        GBB-CBS

        GBB-CBS

        Jaar Budget Code (JBR)

         0790-01/6494000

         0790-01/6640000

        Besluit

        Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.

        Artikel. 2: Dit besluit zal elektronisch worden overgemaakt via het loket voor lokale besturen en via ReligioPoint aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek en de bisschop van Gent.

    • Secretariaat - Aanvullende agenda

      • Voorstel aankoop AED toestellen - aanvullend agendapunt op vraag van raadslid J. Schelfhout namens de Vlaams Belang fractie

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Pieter De Spiegeleer
        Aanleiding

        De raad wordt gevraagd om het aanvullend agendapunt op vraag van raadslid J. Schelfhout namens de Vlaams Belang fractie "Voorstel Aankoop AED toestellen" goed te keuren

        Feiten, context en motivering

        Jaarlijks overlijden 10 000 mensen in Belgie aan een hartstilstand. Een Automatische Externe Defibrilator (AED) kan levensreddend zijn.

        Het is ook de verantwoordelijkheid van de overheid, in casu de gemeente om hieraan te verhelpen.

        De aankoop en gebruik van AED toestellen zorgt er voor dat we sterfgevallen terugdringen.

        Momenteel zijn er 10 toestellen beschikbaar in de gemeente, waarvan 4 toestellen op openbare maar ook 6 toestellen op privé plaatsen.

        Het is  de mening van de Vlaams Belang fractie dat dit onvoldoende is en dat dit beter kan.

        Wij  vragen de gemeenteraad om zich akkoord te verklaren met de aankoop van 10 nieuwe toestellen die allen op plaatsen geplaatst worden waar massabijeenkomsten mogelijk zijn.

        Deze plaatsen zijn onder andere, de sportsites (den Deysel, de jonge wolven, FC Kerksken-Haaltert), maar ook aan de ingang van de kerken van alle deelgemeenten, aan het oude gemeentehuis van Haaltert (markt), aan de ingang van het gemeentehuis.

        AED toestellen zijn al te verkrijgen voor 1.950 euro, welke een investering is van 19.500 euro

        Tevens vragen wij ook aan de gemeenteraad om zich akkoord te verklaren om zodra covid het toelaat opleidingen te geven waarop onze haaltenaren  zich kunnen inschrijven.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid

        • Decreet Lokaal Bestuur art. 21 en 41
        Financiële gevolgen

        De financiële gevolgen zijn nog niet gekend.

        Amendement

        Raadslid Tom Sorgeloos diende volgend amendement in namens de meerderheidfracties:

        Aankoop en plaatsing van drie AED-toestellen.

        Als fracties van de meerderheid N-VA, CD&V en Vooruit keurden we op 16 december 2021 een aanpassing van het meerjarenplan goed met een gedetailleerde uitwerking van beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties.
        In beleidsdoelstelling 2: sociaal, zorgzaam en betrokken vinden we actieplan 5 terug met volgende omschrijving: Zet in op betrokkenheid van iedereen, zorg in al zijn facetten en creëer een gezonde leefomgeving. Binnen dit actieplan werd actie 10 uitgewerkt en dit is voor ons lokaal bestuur concreet: Profileren als hartveilige gemeente door in te zetten op AED-project, het vergroten van hulpverleningsvaardigheden en opleiding van burgers én het registeren van de AED-toestellen zodat ze vlot gevonden worden. U merkt dat dit reeds een goedgekeurde en bestaande MJP-actie is.
        Op 10 januari antwoordde de burgemeester u dat er locaties verder onderzocht worden naar aanleiding van een voorstel op idee.haaltert. Dit werd ook gedaan en vanuit de meerderheid wensen we dus volgend amendement op dit agendapunt in te dienen met name concreet een aanpassing aan vraag 1, artikel 1 van de gevraagde beslissing.

        Als amendement verzoeken we ter stemming voor te leggen de wijziging in artikel 1

        Wij vragen de gemeenteraad om zich akkoord te verklaren met de aankoop van 3 bijkomende AED-toestellen op volgende locaties:
        - Kapel op Dries, Dries 51, 9450 Denderhoutem.
        - Kapel op Kruising Brantegemstraat - Keiberg, Keiberg 73, 9450 Haaltert.
        - Station Ede, Huytstraat 6, 9450 Haaltert

        Artikel 2 of uw tweede vraag is zonder voorwerp zoals net door de burgemeester toegelicht.
        Aan de voorzitter van de gemeenteraad, Mevrouw Looze, wordt dus verzocht dit amendement ter goedkeuring voor te leggen.

        amendement over de aankoop van 3 bijkomende AED toestellen op volgende locaties: kapel Dries, kapel kruising Brantegemstraat- Keiberg en station Ede
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Laurent Volckaert, Bart Ottoy, Bart Welleman, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Tom Sorgeloos, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. De raad gaat akkoord met de aankoop van 3 bijkomende AED-toestellen op volgende locaties:
        - Kapel op Dries, Dries 51, 9450 Denderhoutem
        - Kapel op kruising Brantegemstraat, Keiberg, Keiberg 73, 9450 Haaltert
        - Station Ede, Huytstraat 6, 9450 Haaltert

        artikel 2. Dit artikel betreffende de opleiding voor alle Haaltenaren is zonder voorwerp.

De mondelinge vragen van raadslid J. Schelfhout worden behandeld en beantwoord.

De voorzitter sluit de zitting op 31/01/2022 om 21:13.

Namens Gemeenteraad,

Katlijn Copriau
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad