Terug
Gepubliceerd op 07/10/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 29/09/2025 - 12:30

Aanvullend politiereglement op het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer - Lebeke/Nieuwstraat - Goedkeuring

Aanwezig: Phaedra Van Keymolen, burgemeester
Peter De Smet, Steven De Schrijver, Bart Ottoy, Nathalie Meganck, Tom Verbeke, schepenen
Lien Grootvriendt, algemeen directeur
Juridische gronden

Algemene basisbevoegdheid:

  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56.

Toepasselijke regelgeving:

  • Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, inzake de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
  • Het ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
  • Het decreet van 16 mei 2008 inzake de aanvullende reglementen op het wegverkeer, en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer, en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het algemeen politiereglement van 27 februari 1995, en alle latere wijzigingen, op het wegverkeer gemeentewegen en gewestwegen, van het lokaal bestuur Haaltert.
  • Het gemeenteraadsbesluit van 25 januari 2016, houdende het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer - bevoegdheidsdelegatie aan het college van burgemeester en schepenen.
Feiten, context en motivering

Het lokaal bestuur Haaltert ontving meldingen betreffende hoge snelheden en onveiligheid voor kwetsbare weggebruikers ter hoogte van de Nieuwstraat/Lebeke, parallelweg.

Op de verkeerscommissie van 9 september 2025 werd voorgesteld éénrichtingsverkeer in te voeren in dit deel van de Nieuwstraat/Lebeke.

Door de invoering van het éénrichtingsverkeer zal de parallelweg minder gebruikt worden als sluiproute en is er geen tegenliggend autoverkeer meer mogelijk. De veiligheid van fietsers en voetgangers zal verhogen.

Adviezen

Verkeerscommissie 9 september 2025: gunstig advies

Financiële gevolgen

De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

Besluit

Artikel 1: In de parallelweg Nieuwstraat/Lebeke wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals aangegeven op het plan gevoegd bij dit besluit, en zoals hierna bepaald. Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 2: In de parallelweg Nieuwstraat/Lebeke wordt éénrichtingsverkeer ingesteld voor het verkeer komende van Nieuwstraat, richting Lebeke.

Artikel 3: Dit wordt gesignaleerd door het plaatsen van de verkeersborden F19 en onderbord M5 ter hoogte van:

- Nieuwstraat ter hoogte van de bocht met de woning Nieuwstraat 115

Dit wordt tevens gesignaleerd door het plaatsen van de verkeersborden C1 en onderbord M3 ter hoogte van:

- Nieuwstraat 39

Bijkomend wordt ter hoogte van het kruispunt Nieuwstraat/Nieuwstraat 47D een verkeersbord F45b geplaatst dat aangeeft dat de straat doodlopend is voor gemotoriseerd verkeer.

Artikel 4: De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.