Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Het lokaal bestuur Haaltert ontving meldingen betreffende hoge snelheden en onveiligheid voor kwetsbare weggebruikers ter hoogte van de Nieuwstraat/Lebeke, parallelweg.
Op de verkeerscommissie van 9 september 2025 werd voorgesteld éénrichtingsverkeer in te voeren in dit deel van de Nieuwstraat/Lebeke.
Door de invoering van het éénrichtingsverkeer zal de parallelweg minder gebruikt worden als sluiproute en is er geen tegenliggend autoverkeer meer mogelijk. De veiligheid van fietsers en voetgangers zal verhogen.
Verkeerscommissie 9 september 2025: gunstig advies
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: In de parallelweg Nieuwstraat/Lebeke wordt het verkeer voor de weggebruikers geregeld en gesignaleerd zoals aangegeven op het plan gevoegd bij dit besluit, en zoals hierna bepaald. Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: In de parallelweg Nieuwstraat/Lebeke wordt éénrichtingsverkeer ingesteld voor het verkeer komende van Nieuwstraat, richting Lebeke.
Artikel 3: Dit wordt gesignaleerd door het plaatsen van de verkeersborden F19 en onderbord M5 ter hoogte van:
- Nieuwstraat ter hoogte van de bocht met de woning Nieuwstraat 115
Dit wordt tevens gesignaleerd door het plaatsen van de verkeersborden C1 en onderbord M3 ter hoogte van:
- Nieuwstraat 39
Bijkomend wordt ter hoogte van het kruispunt Nieuwstraat/Nieuwstraat 47D een verkeersbord F45b geplaatst dat aangeeft dat de straat doodlopend is voor gemotoriseerd verkeer.
Artikel 4: De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.