De voorzitter opent de zitting op 26/06/2023 om 20:36.
De voorzitter verontschuldigt raadslid Daniël Vandendriessche voor zijn afwezigheid.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 22 mei 2023 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 22 mei 2023 goed te keuren.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Toerisme Oost-Vlaanderen vzw.
De gemeente werd per mail van 10 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van Toerisme Oost-Vlaanderen vzw die op donderdag 29 juni 2023 om 20u00 plaats heeft in Vierhoekhoeve, Brielstraat 71, 9860 Gijzenzele (Oosterzele) met volgende agenda:
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (07/12/2022)
3. Activiteitenverslag 2022
4. Jaarrekening 2022
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing planning en budget 2023: toelichting en vraag goedkeuring
6. Wijziging vertegenwoordigers en aanstelling bestuurders
7. Varia en rondvraag
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
1. Verwelkoming
2. Agenda vergadering en verslag vorige vergadering (07/12/2022)
3. Activiteitenverslag 2022
4. Jaarrekening 2022
a. toelichting
b. verslag commissaris en toezichthouder
c. vraag goedkeuring
d. vraag kwijting bestuurders, commissaris en toezichthouder
5. Aanpassing planning en budget 2023: toelichting en vraag goedkeuring
6. Wijziging vertegenwoordigers en aanstelling bestuurders
7. Varia en rondvraag
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Bart Ottoy
Plaatsvervanger: Daniël Vandendriessche
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 24 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV in vereffening die op woensdag 28 juni 2023 om 14u plaats heeft in Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel met volgende agenda:
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2022
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2022
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de voortgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2022
5. Vraagstelling
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Het college van burgemeester en schepenen stelt haar voorstel ter zitting voor.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 10 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Intergem.
De gemeente werd per mail van 26 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Intergem die op 28 augustus 2023 plaats heeft in Hotel Serwir, Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas met volgende agenda:
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de
nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen
genomen in de agendapunten 1 en 2 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken, met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
De gemeenten Affligem en Bever wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen. Daarom stellen de raden van bestuur van Intergem en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde). Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeenten en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
3. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de
nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen
genomen in de agendapunten 1 en 2 bij authentieke akte te doen vaststellen.
Het college van burgemeester en schepenen stelt haar voorstel ter zitting voor.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
13 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 10 onthoudingen.
Met het e-mailbericht d.d. 31 mei 2023 van SHM Denderstreek, in samenspraak met Ninove Welzijn, Dewaco Werkerswelzijn en SVK Zuid-Oost-Vlaanderen opgemaakt, wordt gevraagd om een effectief en een plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de buitengewone algemene vergadering op 30 juni 2023. Die vergadering vindt plaats in het kader van de oprichting van de Woonmaatschappijen binnen de regio Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen Oost.
Volgens de notaris kunnen publiekrechtelijke actoren enkel vertegenwoordigd worden door natuurlijke personen daartoe gemachtigd door het gevoegd orgaan.
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: Daniël Vandendriessche
Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SHM Denderstreek.
Met het e-mailbericht d.d. 31 mei 2023 en 15 juni 2023 bezorgde SHM Denderstreek de uitnodiging en de agenda en bijhorende stukken voor de buitengewone algemene vergadering op 30 juni 2023 om 14 u. in notariskantoor “De Vuyst & Berlengé” te 9620 Zottegem, Steenweg op Aalst 125 met volgende agenda:
DEEL I: AGENDA NINOVE-WELZIJN
DEEL II: AGENDA DEWACO-WERKERSWELZIJN
DEEL III: AGENDA SHM DENDERSTREEK
***
Schorsing van de algemene vergadering om de aandeelhouders van de Eerste Overgenomen Vennootschap en de Tweede Overgenomen Vennootschap in hun hoedanigheid van aandeelhouder in de Overnemende Vennootschap te laten deelnemen aan de beraadslaging vanaf agendapunt 13 tot en met het laatste agendapunt
***
DEEL IV: AGENDA WOONMAATSCHAPPIJ DENDER-ZUID
B Omvorming in een besloten vennootschap
13. Aanname van de rechtsvorm van een besloten vennootschap in toepassing van artikel 41, §4 van de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen, waarbij het volstorte gedeelte van het kapitaal en de wettelijke reserve worden omgevormd in een onbeschikbare eigen vermogensrekening en waarvan het niet-gestorte gedeelte van het kapitaal op de eigenvermogensrekening “niet-opgevraagde inbrengen” wordt geplaatst.
C. Naamswijziging
14. Wijziging van de naam van de vennootschap in “Woonmaatschappij Dender-Zuid”, en bijgevolg overeenkomstige vervanging van artikel 1 van de statuten.
D. Wijziging van het doel en voorwerp
15. Kennisname van het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp wordt gegeven, in toepassing van artikel 5:101 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
16. Wijziging van het doel en voorwerp, en bijgevolg overeenkomstige vervanging van artikel 3 van de statuten, als volgt:
“De vennootschap heeft als hoofdzakelijk doel in het algemeen belang bij te dragen aan het recht op menswaardig wonen en de uitvoering van het Vlaamse woonbeleid.
De woonmaatschappijen zijn de bevoorrechte uitvoerders van de missie van het Vlaams woonbeleid inzake de realisatie van een sociaal woonaanbod.
De vennootschap heeft de volgende activiteiten als voorwerp:
1° het verbeteren van de woonvoorwaarden van de woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden, vooral de meest behoeftige onder hen, door te zorgen voor een voldoende aanbod van sociale huurwoningen of sociale koopwoningen, eventueel met inbegrip van gemeenschappelijke voorzieningen, met aandacht voor hun integratie in de lokale woonstructuur; alsook door het bemiddelen voor de Vlaamse woonlening;
2° het bijdragen tot de herwaardering van het woningbestand, door ongeschikte woningen of ongeschikte gebouwen te renoveren, te verbeteren en aan te passen of ze zo nodig te slopen en te vervangen;
3° het verwerven van gronden en panden voor de realisatie van sociale woonprojecten en het ter beschikking stellen van sociale kavels;
4° het huren of in erfpacht nemen van woningen of kamers op de private huurmarkt om kwaliteitsvolle woningen of kamers te verhuren aan woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden tegen een redelijke huurprijs en met aandacht voor het bieden van woonzekerheid;
5° het begeleiden van sociale huurders om hen vertrouwd te maken met hun rechten en plichten als huurder;
6° het verruimen van het sociaal woonaanbod door de kandidaat-verhuurders en de verhuurders te begeleiden en te ondersteunen om de woningkwaliteit te verzekeren conform de daartoe vastgestelde normen;
7° het samenwerken en overleggen met lokale besturen en woon- en welzijnsactoren, en, indien wenselijk, het nemen van initiatieven om samenwerkingsverbanden op te zetten.
Een gedeelte van de sociale huurwoningen moet aangepast zijn aan de behoeften van grote gezinnen, bejaarden en personen met een handicap.
De vennootschap draagt in voldoende mate bij aan het bereiken van het bindend sociaal objectief van de gemeenten die behoren tot haar werkingsgebied, tenzij ze aantoont dat er externe factoren zijn die verantwoorden waarom het objectief niet wordt bereikt. De vennootschap kan een woonaanbod verwerven, verwezenlijken en vervreemden en niet-residentiële ruimten verwerven, realiseren, verhuren en verkopen onder de voorwaarden vastgesteld in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en eventueel nader geregeld door de Vlaamse Regering.
Na voorafgaande goedkeuring door de Vlaamse Regering of krachtens een besluit van de Vlaamse Regering, kan de vennootschap rechtstreeks of onrechtstreeks belangen nemen in rechtspersonen waarvan de activiteiten in overeenstemming zijn met haar doel en voorwerp.”
E. Aanname nieuwe tekst van statuten
17. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met de voorstellen tot besluit in voormelde agendapunten B en C (in zoverre deze aangenomen worden), met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en de Omzendbrief van 24 april 2020 OMG/W 2020/3 betreffende de impact van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen. De volledige ontwerptekst van de statuten werd als bijlage bij het oproepingsbericht bijgevoegd.
***
Schorsing van de algemene vergadering van de Overnemende Vennootschap om de overdracht om niet van de bedrijfstak “Denderregio-Zuid” van de vereniging zonder winstoogmerk “Sociaal Verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen”, met zetel te Lindestraat 51, 9550 Herzele en ingeschreven in het rechtspersonenregister onder het nummer 0468.145.061 (“SVK ZOVL”) en de overdracht om niet van de bedrijfstak “Vlaamse Ardennen-Oost” van SVK ZOVL aan de Overnemende Vennootschap authentiek vast te stellen
***
Heropening van de Vergadering
F. Kennisname goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak “Denderregio-Zuid” van SVK ZOVL aan de Vennootschap
18. Kennisname van de goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak “Denderregio-Zuid” van SVK ZOVL aan de Vennootschap door het bestuursorgaan van de Vennootschap.
G. Kennisname goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak “Vlaamse Ardennen-Oost” van SVK ZOVL aan de Vennootschap
19. Kennisname van de goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak “Vlaamse Ardennen- Oost” van SVK ZOVL aan de Vennootschap door het bestuursorgaan van de Vennootschap.
H. Wijziging van de nominale waarde van de aandelen van de Vennootschap naar 0,01 EUR per aandeel
20. Beslissing tot splitsing van de aandelen van de Vennootschap, zodanig dat de nominale waarde van de aandelen 0,01 EUR per aandeel bedraagt en bijgevolg wijziging van artikel 6 van de statuten.
21. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- Het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- Het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- Het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- Vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- Vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- Winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- Boekhoudkundige uitwerking.
24. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, verhoging van het onbeschikbaar eigen vermogen van de Verkrijgende Vennootschap met een bedrag van 1.784,72 EUR, met uitgifte van 178.472 nieuwe aandelen van dezelfde aard en die dezelfde rechten en voordelen bieden als de bestaande aande¬len. – Verdere aanrekening van de waarde van het Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van de Verkrijgende Vennootschap.
25. Vaststelling van de verwezenlijking van de verhoging van de onbeschikbare eigen vermogensrekening.
26. Wijziging van artikel 6 van de statuten.
J. Ontslag /Benoeming bestuurders – Vaststelling samenstelling bestuursorgaan
27. Ontslag en en voorlopige kwijting aan bestuurders.
28. Benoeming van bestuurders – vaststelling van de samenstelling van het bestuursorgaan.
K. Machten
29. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
30. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
31. Volmacht voor de formaliteiten.
32. Volmacht voor eventuele verbeterende of bijkomende authentieke akten.
L. Varia
33. Varia.
- Decreet over lokaal bestuur: art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
DEEL I: AGENDA NINOVE-WELZIJN
DEEL II: AGENDA DEWACO-WERKERSWELZIJN
DEEL III: AGENDA SHM DENDERSTREEK
***
Schorsing van de algemene vergadering om de aandeelhouders van de Eerste Overgenomen Vennootschap en de Tweede Overgenomen Vennootschap in hun hoedanigheid van aandeelhouder in de Overnemende Vennootschap te laten deelnemen aan de beraadslaging vanaf agendapunt 13 tot en met het laatste agendapunt
***
DEEL IV: AGENDA WOONMAATSCHAPPIJ DENDER-ZUID
B Omvorming in een besloten vennootschap
13. Aanname van de rechtsvorm van een besloten vennootschap in toepassing van artikel 41, §4 van de Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen, waarbij het volstorte gedeelte van het kapitaal en de wettelijke reserve worden omgevormd in een onbeschikbare eigen vermogensrekening en waarvan het niet-gestorte gedeelte van het kapitaal op de eigenvermogensrekening “niet-opgevraagde inbrengen” wordt geplaatst.
C. Naamswijziging
14. Wijziging van de naam van de vennootschap in “Woonmaatschappij Dender-Zuid”, en bijgevolg overeenkomstige vervanging van artikel 1 van de statuten.
D. Wijziging van het doel en voorwerp
15. Kennisname van het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp wordt gegeven, in toepassing van artikel 5:101 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
16. Wijziging van het doel en voorwerp, en bijgevolg overeenkomstige vervanging van artikel 3 van de statuten, als volgt:
“De vennootschap heeft als hoofdzakelijk doel in het algemeen belang bij te dragen aan het recht op menswaardig wonen en de uitvoering van het Vlaamse woonbeleid.
De woonmaatschappijen zijn de bevoorrechte uitvoerders van de missie van het Vlaams woonbeleid inzake de realisatie van een sociaal woonaanbod.
De vennootschap heeft de volgende activiteiten als voorwerp:
1° het verbeteren van de woonvoorwaarden van de woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden, vooral de meest behoeftige onder hen, door te zorgen voor een voldoende aanbod van sociale huurwoningen of sociale koopwoningen, eventueel met inbegrip van gemeenschappelijke voorzieningen, met aandacht voor hun integratie in de lokale woonstructuur; alsook door het bemiddelen voor de Vlaamse woonlening;
2° het bijdragen tot de herwaardering van het woningbestand, door ongeschikte woningen of ongeschikte gebouwen te renoveren, te verbeteren en aan te passen of ze zo nodig te slopen en te vervangen;
3° het verwerven van gronden en panden voor de realisatie van sociale woonprojecten en het ter beschikking stellen van sociale kavels;
4° het huren of in erfpacht nemen van woningen of kamers op de private huurmarkt om kwaliteitsvolle woningen of kamers te verhuren aan woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden tegen een redelijke huurprijs en met aandacht voor het bieden van woonzekerheid;
5° het begeleiden van sociale huurders om hen vertrouwd te maken met hun rechten en plichten als huurder;
6° het verruimen van het sociaal woonaanbod door de kandidaat-verhuurders en de verhuurders te begeleiden en te ondersteunen om de woningkwaliteit te verzekeren conform de daartoe vastgestelde normen;
7° het samenwerken en overleggen met lokale besturen en woon- en welzijnsactoren, en, indien wenselijk, het nemen van initiatieven om samenwerkingsverbanden op te zetten.
Een gedeelte van de sociale huurwoningen moet aangepast zijn aan de behoeften van grote gezinnen, bejaarden en personen met een handicap.
De vennootschap dient voldoende actief te zijn in de gemeenten die behoren tot haar werkingsgebied. De vennootschap draagt in voldoende mate bij aan het bereiken van het bindend sociaal objectief van de gemeenten die behoren tot haar werkingsgebied, tenzij ze aantoont dat er externe factoren zijn die verantwoorden waarom het objectief niet wordt bereikt. De vennootschap kan een woonaanbod verwerven, verwezenlijken en vervreemden en niet-residentiële ruimten verwerven, realiseren, verhuren en verkopen onder de voorwaarden vastgesteld in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en eventueel nader geregeld door de Vlaamse Regering.
Na voorafgaande goedkeuring door de Vlaamse Regering of krachtens een besluit van de Vlaamse Regering, kan de vennootschap rechtstreeks of onrechtstreeks belangen nemen in rechtspersonen waarvan de activiteiten in overeenstemming zijn met haar doel en voorwerp.”
E. Aanname nieuwe tekst van statuten
17. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met de voorstellen tot besluit in voormelde agendapunten B en C (in zoverre deze aangenomen worden), met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en de Omzendbrief van 24 april 2020 OMG/W 2020/3 betreffende de impact van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen. De volledige ontwerptekst van de statuten werd als bijlage bij het oproepingsbericht bijgevoegd.
***
Schorsing van de algemene vergadering van de Overnemende Vennootschap om de overdracht om niet van de bedrijfstak “Denderregio-Zuid” van de vereniging zonder winstoogmerk “Sociaal Verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen”, met zetel te Lindestraat 51, 9550 Herzele en ingeschreven in het rechtspersonenregister onder het nummer 0468.145.061 (“SVK ZOVL”) en de overdracht om niet van de bedrijfstak “Vlaamse Ardennen-Oost” van SVK ZOVL aan de Overnemende Vennootschap authentiek vast te stellen
***
Heropening van de Vergadering
F. Kennisname goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak “Denderregio-Zuid” van SVK ZOVL aan de Vennootschap
18. Kennisname van de goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak “Denderregio-Zuid” van SVK ZOVL aan de Vennootschap door het bestuursorgaan van de Vennootschap.
G. Kennisname goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak “Vlaamse Ardennen-Oost” van SVK ZOVL aan de Vennootschap
19. Kennisname van de goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak “Vlaamse Ardennen- Oost” van SVK ZOVL aan de Vennootschap door het bestuursorgaan van de Vennootschap.
21. Kennisname door de aandeelhouders van de hiernavolgende documenten (waarvan zij kosteloos een afschrift kunnen verkrijgen):
- Het splitsingsvoorstel opgesteld door de bestuursorganen van de bij de splitsing betrokken vennootschappen in toepassing van artikel 12:59 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- Het verslag opgesteld door het bestuursorgaan van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:61 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- Het verslag over het splitsingsvoorstel opgesteld door de commissaris van de Vennootschap in toepassing van artikel 12:62 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
- Vaststelling van en omschrijving van de overgang van de overgedragen bestanddelen;
- Vaststelling van de ruilverhouding en van de wijze van uitreiking van de nieuwe aandelen;
- Winstdeelname van de nieuwe aandelen;
- Boekhoudkundige uitwerking.
24. Als gevolg van de partiële splitsing door overneming, verhoging van het onbeschikbaar eigen vermogen van de Verkrijgende Vennootschap met een bedrag van 1.784,72 EUR, met uitgifte van 178.472 nieuwe aandelen van dezelfde aard en die dezelfde rechten en voordelen bieden als de bestaande aande¬len. – Verdere aanrekening van de waarde van het Afgesplitste Vermogen op andere balansposten van de Verkrijgende Vennootschap.
25. Vaststelling van de verwezenlijking van de verhoging van de onbeschikbare eigen vermogensrekening.
26. Wijziging van artikel 6 van de statuten.
J. Ontslag /Benoeming bestuurders – Vaststelling samenstelling bestuursorgaan
27. Ontslag en voorlopige kwijting aan bestuurders.
28. Benoeming van bestuurders – vaststelling van de samenstelling van het bestuursorgaan.
K. Machten
43. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
44. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
45. Volmacht voor de formaliteiten.
46. Volmacht voor eventuele verbeterende of bijkomende authentieke akten.
L. Varia
47. Varia.
artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering op 30 juni 2023 op te dragen om namens de gemeente alle akten en bescheiden die op de algemene vergadering van 30 juni 2023 worden voorgelegd te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van heden bepaalde standpunt m.b.t. de agendapunten van voormelde vergadering en daarbij rekening te houden met de beslissing, en de motieven ervan, van de Vlaams minister van Wonen over de erkenningsaanvragen tot woonmaatschappij binnen de regio Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen Oost.
De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de rapportering in het kader van de regiovorming – juni 2023.
Aanleiding
Gemeenten en OCMW’s kunnen vrijwel onbeperkt met elkaar samenwerken. In de loop van de voorbije decennia heeft dat ertoe geleid dat er tal van samenwerkingsverbanden (OCMW-verenigingen, intercommunales, …) zijn ontstaan voor telkens weer andere groepen van besturen. Voor buitenstaanders gaat het om een ondoorzichtig kluwen. Maar ook lokale besturen zelf zijn vaak het overzicht kwijt, en bestuurders hollen van het ene naar het andere overlegforum waar ze elkaar in steeds andere samenstellingen over steeds weer andere onderwerpen zien.
Met de ‘regiovorming’ wil de Vlaamse overheid hieraan wat doen. Ze streeft naar een sanering van het intergemeentelijke landschap, met zowel de door haarzelf opgerichte verbanden (bv. eerstelijnszones of vervoerregio’s), als die waar de gemeenten of OCMW’s zelf aan de basis van liggen. Het principe is dat samenwerking tussen gemeenten of OCMW’s voortaan maximaal binnen zogenaamde referentieregio’s moeten vallen, en dat bestaande verbanden de komende jaren maximaal binnen die referentieregio’s moeten worden georganiseerd.
Op 12 maart 2021 en op 4 februari 2022 nam de Vlaamse Regering een beslissing over de afbakening van de referentieregio’s en het verdere verloop van het traject regiovorming. Er werden 15 referentieregio’s gedefinieerd.
Op 3 februari 2023 werd het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet over de regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, (verder ‘het Regiodecreet’ genoemd) gepubliceerd.
Vlaanderen wordt hiermee officieel opgesplitst in 15 regio’s met Haaltert als onderdeel van de zogenaamde ‘Denderregio’. Het is de bedoeling dat de lokale besturen vanaf nu niet langer zelf samenwerkingen opzetten over de grenzen van de regio’s heen. De regio’s kunnen zelf wel partnerschappen met elkaar aangaan. Ook grotere samenwerkingen kunnen in uitzonderlijke gevallen naast de regio’s plaatsvinden. De bestaande structuren krijgen tot eind 2030 om zich in regel te stellen (mits een aantal uitzonderingen waarvan sommige al vroeger moeten in regel zijn en andere (waaronder afvalintercommunales) later.
Referentieregio’s vormen geen nieuwe bestuurslaag. Het zijn overlegmodellen waar afspraken worden gemaakt vanuit een breed maatschappelijk perspectief, met als doel te komen tot gebiedscoalities rond maatschappelijke uitdagingen die sectoren en bestuurslagen overschrijden.
Verplichte rapportering
In het decreet werd een verplichting opgenomen om maandelijks te rapporteren over de regiowerking aan het college van burgemeester en schepenen en minstens twee keer per jaar aan de gemeenteraad.
Argumentatie
Met het oog op een nauwere samenwerking kwamen de algemeen directeurs van de 14 lokale besturen van de toekomstige Denderregio voor het eerst samen in Aalst. Er werd de tijd genomen elkaar kort te leren kennen en de socio-economische gemene deler en maatschappelijke uitdagingen te benoemen. Het opzet van dit overleg bestond eruit de eerste krijtlijnen te bepalen over de afstemming van de samenwerkingsverbanden voor regionale thema’s. Aansluitend werd een voorstel gedaan om dit overleg in de toekomst structureel te organiseren, alsook een burgemeestersoverleg voor de 14 besturen op te starten.
Tijdens dit overleg van de algemeen directeurs werden volgende punten besproken:
De bijlagen bij deze nota worden meegegeven als rapportering in het kader van de regiovorming.
Bevoegdheid
Juridische grond
Artikel 1: kennis te nemen van de rapportering in het kader van de regiovorming – juni 2023.
Naar aanleiding van de omgevingsvergunningaanvraag (OMV_2022059052, 2023/31) ingediend door NV Resolve Development voor het bouwen van twee bedrijfsverzamelgebouwen op een terrein van 15176m² te Atomveldstaat 4, wordt er gevraagd om Atomveldstraat op te nemen als gemeenteweg.
De Atomveldstraat is momenteel nog geen gemeenteweg, niettegenstaande de aanwezige verharding, straatverlichting en verkeersborden.
Het Decreet op Gemeentewegen voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat in eigendom over te dragen aan de gemeente wanneer de gemeente al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat, wat hier het geval is door de aanwezige verharding en verlichting.
Voornoemd Decreet op Gemeentewegen voorziet geen vergoeding voor de eigenaars, noch een opmeting door een erkend landmeter. Voor deze straat werd echter wel een opmetingsplan opgemaakt. Op dit plan staat de rooilijn aangeduid in rood, wat een bevestiging is van de huidige toestand. Het gedeelte in paars aangeduid, betreft de ondergrondse erfdienstbaarheid voor de riolering, die op privaat domein loopt.
Tevens wordt een luchtfoto gevoegd waaruit blijkt dat de Atomveldstraat in zijn huidige toestand al meer dan 30 jaar aanwezig is.
Het is aangewezen om de Atomveldstraat op te nemen als gemeenteweg in zijn huidige staat en afmetingen toe te voegen aan het openbaar domein als gemeenteweg, zodat het lokaal bestuur verder kan instaan voor het onderhoud van de straat.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opname van Atomveldstraat in zijn huidige staat en afmetingen aan het openbaar domein als gemeenteweg.
artikel 2. Het onderhoud van de riolering op het privéterrein aansluitend op de gemeenteweg dient opgenomen te worden door de eigenaars van de aanliggende percelen. De aanwezige IBA dient te voldoen aan de wettelijke vereisten. Er zal hiervoor 5-jaarlijks een keuringsattest bezorgd worden aan de gemeente. Alsook dient een controle van deze riolering en IBA door de gemeente altijd mogelijk te zijn.
De totale opdracht wordt, na marktonderzoek, geraamd op een bedrag van 463.188,00 euro inclusief BTW (basisopdracht en drie mogelijke verlengingen).
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 0119-01/6131006 (GBB).
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/1000 Raamovereenkomst IT-support voor 2023, verlengbaar in 2024, 2025 en 2026, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
artikel 2. de opdracht uit te schrijven als een openbare procedure met Europese publicatie op 27 juni 2023.
artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 463.188,00 euro inclusief BTW.
artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in 0119-01/6131006 (GBB).
De opdracht wordt uitgeschreven als een openbare procedure.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 2023/ACTIE-16/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-54.
De goedkeuring van de lastvoorwaarden door de gemeenteraad van het lokaal bestuur dient te gebeuren op de zitting van 26 juni 2023.
Stad Ninove zal op haar beurt eveneens de lastvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen op de zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2023, zodat de uiteindelijke goedkeuring van de lastvoorwaarden afhankelijk zal zijn van de beide respectievelijke gemeenteraadsbeslissingen.
In die zin kan de goedkeuring van de lastvoorwaarden door het lokaal bestuur Haaltert enkel gebeuren onder opschortende voorwaarde van goedkeuring van de lastvoorwaarden door Stad Ninove, aangezien het lokaal bestuur Haaltert optreedt als leidinggevend bestuur.
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in actie 16: Geef prioriteit aan verkeer en een verkeersveilige omgeving in het geheel van ons veiligheidsbeleid.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de lastvoorwaarden zoals bepaald in bestek 2023/1002 Aanleg van fietspaden langs de Ninoofsesteenweg en Denderhoutembaan, dat integraal deel uitmaakt van deze beslissing.
artikel 2. goedkeuring te geven om de opdracht uit te schrijven als openbare procedure.
artikel 3. deze opdracht te ramen tegen 2.167.247,43 euro inclusief BTW, waarvan het aandeel van Haaltert 1.525.030,87 euro incl. BTW (BTW verlegd) bedraagt (waarvan 929.001,63 euro subsidieerbaar).
artikel 4. de uitgave van deze opdracht te voorzien in 2023/ACTIE-16/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-54.
artikel 5. goedkeuring te geven aan de opschortende voorwaarde dat de goedkeuring van voormelde beslissing afhangt van de goedkeuring van de lastvoorwaarden door de gemeenteraad van de stad Ninove, voorzien op 26 juni 2023.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft Huize Kobeke te 9450 Heldergem, Heldergemstraat 205 als schenking ontvangen. Deze woning zal worden omgebouwd tot een moderne kinderopvang om tegemoet te komen aan de sterke vraag naar kinderopvang.
Bij beslissing dd. 11 maart 2022 werd Ar. André De Cock aangesteld om de plannen en het bestek op te maken.
Het bestek werd bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn dd. 30 januari 2023 goedgekeurd en nadien gepubliceerd. De offertes moesten ten laatste op 6 maart 2023 ingediend zijn.
Uit het voorlopig PV van nazicht van de architect blijkt dat het totale project 682.490,07 euro incl. BTW zou kosten.
Voor het project is 520.000,00 euro budget voorzien, zodat een budgetverhoging nodig is. Het voorstel is om het budget te verhogen naar 705.000,00 euro.
Als de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn akkoord gaan met de budgetverhoging, dan kan de financieel directeur een visum onder voorwaarden afleveren voor de gunning van de opdracht.
De verhoging zal opgenomen worden op jaarbudgetrekening 0945-00/2210007 (actie 6 - IP-8).
Voorliggende beslissing kadert in actie 6: Gezinsvriendelijke gemeente waar het kind centraal staat.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen. Deze zullen er pas zijn bij de gunning van de opdracht na visum (onder voorwaarden) van de financieel directeur.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de financieel directeur om het budget van de verbouwing huize Kobeke naar Kinderopvang op te trekken van 520.000,00 euro naar 705.000,00 euro;
artikel 2. goedkeuring te geven om deze budgetverhoging door te voeren op jaarbudgetrekening 0945-00/2210007 (actie 6 - IP-8).
artikel 3. deze goedkeuring door te voeren bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Na evaluatie van het huidige reglement, dient het reglement te worden gewijzigd.
- De projectindieners dienen meer zelf verantwoordelijkheid op te nemen voor de uitvoering en opvolging van hun project. Het project zal door minstens drie inwoners ingediend worden zodat het project meer gedragen wordt.
- Veel van de voorstellen voldeden niet aan de voorwaarden en waren bijgevolg niet ontvankelijk. De ingediende projecten zullen eerst gecontroleerd worden op ontvankelijkheid. Enkel de ontvankelijke voorstellen zullen op het participatieplatform ideeHaaltert gezet worden. In volgende fase kan op deze projectvoorstellen gestemd worden door alle inwoners van Haaltert. De ingediende projecten zullen gecontroleerd worden op ontvankelijkheid door 3 personen uit drie verschillende diensten, nl. participatie, ruimte en cultuur.
- De ontvankelijke projectvoorstellen die 100 stemmen krijgen (door de inwoners van Haaltert) in 90 dagen worden ter goedkeuring op het college van burgemeester en schepenen gebracht. Zij beslissen aan de hand van een aantal criteria welke projecten een subsidie zullen ontvangen.
- Gezien het budget van 10 000 euro, kan ook 1 project gekozen worden die de 10 000 euro ontvangt. In het huidige reglement wordt er maximum 5000 euro toegekend aan een project. Op deze manier is er de mogelijkheid dat er een groter project kan uitgewerkt worden.
De juridische dienst heeft deze aanpassing bekeken en goedgekeurd.
Het reglement bevindt zich in bijlage, alsook de huidige versie.
Deze beslissing kadert in beleidsdoelstelling 2, actiepunt 5
* Actie 8.4: Stimuleren van sociale cohesie door in te zetten op buurtcomités, wijkinitiatieven en dorpsraden met een dorpsbudget (participatie)
De beslissing heeft financiële gevolgen
| Raming of Bedrag |
10.000 euro jaarlijks |
| Actie OF Overig beleid |
ACTIE 8 |
| Jaar Budget Code (JBR) |
0190-00/6150000 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan het opheffen van het reglement voor burgerbudget dd. 25 oktober 2021.
artikel 2. goedkeuring te geven aan het aangepast reglement voor burgerbudget.
De jaarrekening van 2022 is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids-en beheercyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De jaarrekening 2022 bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het OCMW. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsevaluatie en jaarrekeningcijfers van zowel de gemeente als het OCMW.
Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn in uitvoering van artikel 249 § 3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de jaarrekening 2022 waarna de gemeenteraad het deel van de jaarrekening 2022, vastgesteld door de raad van maatschappelijk welzijn, goedkeurt. Door die goedkeuring wordt de jaarrekening 2021 in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel van het OCMW van de jaarrekening 2022 vast.
Het ontwerp van de jaarrekening over het boekjaar 2022 zoals voorgedragen door de financieel directeur vertoont volgende cijfers:
Beschikbaar budgettair resultaat: 14.287.107 euro
Autofinancieringsmarge: 1.907.782 euro
Budgettair resultaat boekjaar: 8.820.447 euro
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad stelt de jaarrekening voor het deel van de gemeente vast.
Artikel 2. De gemeenteraad keurt het deel van de OCMW goed.
Artikel 3. De gemeenteraad stelt de globale (gemeente + OCMW) jaarrekening 2022 vast.
Artikel 4. kennis te nemen van de jaarrekening 2022:
Beschikbaar budgettair resultaat: 14.287.107 euro
Autofinancieringsmarge: 1.907.782 euro
Budgettair resultaat boekjaar: 8.820.447 euro
Artikel 5. Overeenkomstig artikel 250 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 wordt binnen de 30 dagen een afschrift van deze beslissing in digitale vorm bezorgd aan de Vlaamse Regering.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid hoofdstuk III, afdeling IV en V betreffende de jaarrekening.
- De omzendbrief BB 2013/01 boekhouding besturen van de eredienst.
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken.
artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal Kerkbestuur van Haaltert en de kerkfabriek Sint-Martinus Kerksken via ReligioPoint.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid hoofdstuk III, afdeling IV en V betreffende de jaarrekening.
- De omzendbrief BB 2013/01 boekhouding besturen van de eredienst.
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem.
artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal Kerkbestuur van Haaltert en de kerkfabriek Sint-Amandus Heldergem via ReligioPoint.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid hoofdstuk III, afdeling IV en V betreffende de jaarrekening.
- De omzendbrief BB 2013/01 boekhouding besturen van de eredienst.
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert.
artikel 2. Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal Kerkbestuur van Haaltert en de kerkfabriek Sint-Gorik Haaltert via ReligioPoint.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten, inzonderheid artikel 55.
- Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, inzonderheid hoofdstuk III, afdeling IV en V betreffende de jaarrekening.
- De omzendbrief BB 2013/01 boekhouding besturen van de eredienst.
Dit besluit kadert in het decretaal vastgelegde administratief toezicht op de eredienstbesturen waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Gunstig advies te verlenen aan de jaarrekening over het dienstjaar 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
artikel 2. afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen via het loket voor lokale besturen, de bisschop van Gent, het Centraal Kerkbestuur van Haaltert en de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem via ReligioPoint.
Op 22 maart 2023 keurde de provincieraad de voorlopige vaststelling van het ontwerp beleidsplan "Maak ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050" goed (voorontwerp).
Het openbaar onderzoek van dit plan loopt van 21 april tot en met 19 juli 2023.
Lokaal bestuur Haaltert maakte samen met Solva een adviesnota op betreft het provinciaal beleidsplan ruimte Oost-Vlaanderen.
De adviesnota is toegevoegd in bijlage.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
- Decreet houden vaststelling en realisatie van de [gewestelijke (ing. decr. 3 mei 2019, art. 54, I: 1 september 2019)] rooilijnen van 8 mei 2009
- Decreet Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 8 mei 2009
- Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014
- Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen inzake ruimtelijke ordening, milieu en omgeving van 8 december 2017
- Decreet tot bekrachtiging van de coördinatie van de waterregelgeving in het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid en tot opheffing van de gecoördineerde regelgeving van 30 november 2018
- Koninklijk besluit van 30 mei 1978 houdende vaststelling van het gewestplan Aalst-Ninove-Geraardsbergen-Zottegem
- Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater van 5 juli 2013
- Besluit van de Vlaamse Regering tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten ter uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 13 februari 2015
- Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015
- Gemeentelijk rioolreglement van 27 mei 2013
- Gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake parkeren en stallen van auto's en fietsen en realisatie van bergruimten bij woningen van 19 maart 2015
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. goedkeuring te geven aan de adviesnota in kader van het ontwerp provinciaal beleidsplan Oost-Vlaanderen.
De interlokale vereniging BibArt is een samenwerkingsverband van de bibliotheken Denderleeuw (heeft BibArt verlaten sinds 1 januari 2023), Erpe-Mere, Haaltert, Lede en Ninove. Conform de statuten van BibArt moeten het jaarverslag en de jaarrekeningen van BibArt ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
De jaarrekening 2022 werd goedgekeurd door het beheerscomité van BibArt op.
Het jaarverslag 2022 werd goedgekeurd door het beheerscomité van BibArt op.
BibArt legt het jaarverslag en jaarrekening van 2022 ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.
Statuten van de interlokale vereniging BibArt, artikel 18
artikel 1. goedkeuring te geven aan het jaarverslag en de jaarrekening 2022 van de interlokale vereniging BibArt.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het rapport 'Organisatiebeheersing 2022'.
Het hebben van een 'systeem van organisatiebeheersing' is een wettelijke verplichting conform het Decreet Lokaal bestuur.
Lokaal bestuur Haaltert (zijnde gemeente en OCMW) hebben een goedgekeurd algemeen kader Organisatiebeheersing, respectievelijk goedgekeurd in zittingen van 24 november 2014 en 17 december 2014, waarbij geopteerd werd voor de Leidraad van Audit Vlaanderen als algemeen kader of referentiepunt.
Jaarlijks dient een rapportering voorzien te worden aan de gemeente- en OCMW- raad over het voorbije jaar. Deze rapportering geldt voor het jaar 2022.
Algemene bevoegdheid
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen vereist is.
Er zijn geen financiële gevolgen aan deze rapportering verbonden.
Artikel 1. kennis te nemen van de rapportering 'organisatiebeheersing 2022'.
De mondelinge vragen en bemerkingen van raadsleden Peter De Smet, Jan Schelfhout en Pieter De Spiegeleer werden ter zitting behandeld en beantwoord.
Door technische overmacht rond 22 uur is het zittingsverslag van de gemeenteraad niet beschikbaar zoals gebruikelijk. De raden werden wel geregistreerd, maar zijn in sommige geluidsfragmenten (deel 1, 5, 6, 7) moeilijker verstaanbaar. Door een technische storing aan het begin van de raad voor maatschappelijk welzijn ontbreken ook agendapunt 1 (goedkeuring notulen van de vorige vergadering) en het begin van agendapunt 2.
Het zittingsverslag bestaat uit onderstaande delen:
| Fragment |
Onderwerp |
Geluidskwaliteit |
Duur |
| Deel 1 |
agendapunt 2 van raad voor maatschappelijk welzijn |
Moeilijker verstaanbaar |
4 min 50 |
| Deel 2 |
agendapunt 2-5 van de raad voor maatschappelijk welzijn + gemeenteraad agendapunt 1-7 |
Goed verstaanbaar |
29 min 35 |
| Deel 3 |
gemeenteraad agendapunt 7-23 + start van de variapunten |
Goed verstaanbaar |
30 min 55 |
| Deel 4 |
gemeenteraad variapunten (fractie Centrumlijst) |
Goed verstaanbaar |
36 min 43 |
| Deel 5 |
gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang) |
Moeilijker verstaanbaar |
48 sec |
| Deel 6 |
gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang) |
Moeilijker verstaanbaar |
7 min 16 |
| Deel 7 |
gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang) |
Moeilijker verstaanbaar |
11 min 37 |
De voorzitter sluit de zitting op 26/06/2023 om 22:30.
Namens Gemeenteraad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad