Terug
Gepubliceerd op 25/05/2023

Notulen  OCMW-raad

ma 24/04/2023 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur
Verontschuldigd: Roger Coppens, Nico Roelandt, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 24/04/2023 om 21:24.

De voorzitter verontschuldigt raadsleden Roger Coppens en Nico Roelandt voor hun afwezigheid.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Roger Coppens, Nico Roelandt
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de zitting van 27 maart 2023 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 78 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 74 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Tegenstanders: Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 10 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2023 worden goedgekeurd.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • Deontologie - Samenstelling deontologische commissie - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Roger Coppens, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de samenstelling van de deontologische commissie.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft bij beslissing van 27 februari 2023 een deontologische code voor mandatarissen ingevoerd, aangevuld met een addendum bij beslissing van de gemeenteraad van 27 maart 2023 voor wat betreft de oprichting van een deontologische commissie.

        Conform artikel 35 van de deontologische code wordt de deontologische commissie als volgt samengesteld:

        "Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad / de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie."

        Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 maart 2023 werd gevraagd dat elke fractie de kandidaturen voor de deontologische commissie zou doorgeven ten laatste op 4 april 2023. Per fractie kon er een naam doorgegeven worden voor een effectief lid en een plaatsvervangend lid.

        Volgende kandidaten werden doorgegeven door de verschillende fracties:

        Voorzitter deontologische commissie: Paulette Looze (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)

        • Fractie N-VA

        Effectief: Sabine De Coninck
        Plaatsvervanger 1: Nico Roelandt
        Plaatsvervanger 2: Bart Welleman

        • Fractie CD&V

        Effectief: Daniël Vandendriessche
        Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt

        • Fractie Vooruit

        Effectief: Lisa Houtman
        Plaatsvervanger: Johan Souffriau

        Voor de fracties Open&Liberaal, Centrumlijst en Vlaams Belang werden geen kandidaturen voor effectief lid en plaatsvervanger doorgegeven.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 77
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • decreet over lokaal bestuur art. 39
        • beslissing van de gemeenteraad houdende de deontologische code voor mandatarissen dd. 27 februari 2023
        • beslissing van de gemeenteraad houdende de deontologische commissie dd. 27 maart 2023
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Tegenstanders: Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 10 stemmen tegen
        Besluit

        Artikel 1. de deontologische commissie wordt als volgt samengesteld:

        Voorzitter deontologische commissie: Paulette Looze (voorzitter gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn)

        • Fractie N-VA

        Effectief: Sabine De Coninck
        Plaatsvervanger 1: Nico Roelandt
        Plaatsvervanger 2: Bart Welleman

        • Fractie CD&V

        Effectief: Daniël Vandendriessche
        Plaatsvervanger: Nancy Van Landuyt

        • Fractie Vooruit

        Effectief: Lisa Houtman
        Plaatsvervanger: Johan Souffriau

        Artikel 2. kennisname van afwezigheid van vertegenwoordigers van de fracties Vlaams Belang, Open&Liberaal en Centrumlijst voor de deontologische commissie.

    • Financiën

      • Organisatiebeheersing - Kader rond kredietherzieningen - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Roger Coppens, Nico Roelandt
        Aanleiding
        De OCMW-raad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het kader van kredietherzieningen.
        Feiten, context en motivering

        De regelgeving BBC2020 bevat geen bepalingen over interne kredietaanpassingen. Dat wil niet zeggen dat die niet langer mogelijk zijn. De lokale besturen kunnen nu zelf bepalen wat een interne kredietaanpassing is en daarbij het onderscheid maken met een verschuiving van de ramingen. De enige beperking is het limitatieve karakter van de kredieten. Wanneer de aanpassingen leiden tot een wijziging van de limitatieve kredieten is een aanpassing van het meerjarenplan noodzakelijk. Het is aan het lokaal bestuur om bijkomende kredietbewakingsregels vast te stellen. De interne bepalingen dienen opgenomen te worden in het systeem van organisatiebeheersing. De financieel directeur maakte een voorstel van bepalingen op.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 77-78
        Bijzondere bevoegdheidsgronden

        • Artikel 217 decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur: de organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

        1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
        2° wetgeving en procedures naleeft;
        3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        5° de activa beschermt en  fraude voorkomt.

        • Artikel 218 van het decreet lokaal bestuur: het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd.

        • Artikel 266 decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur: De Financieel Directeur kan voorwaarden koppelen aan het visum.

        • Artikel 269 decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur: De gemeenteraad kan zonder de nodige kredieten over de uitgaven beslissen die door dwingende en onvoorziene omstandigheden vereist zijn, op voorwaarde dat hij daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt. In de gevallen, vermeld in het eerste en het tweede lid, worden de financiële gevolgen opgenomen in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

        • De omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus bepaalt dat elk bestuur de kredietbewaking zelf moet organiseren en op maat van de eigen organisatie regels uitwerken die nodig zijn om ramingen en kredieten goed te kunnen opvolgen en beheren, meer in het bijzonder een afsprakenkader voor de mogelijkheden om ramingen te kunnen verschuiven.

        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 10 onthoudingen
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het kader van kredietverschuivingen en deze op te nemen in het systeem van organisatiebeheersing.

    • Personeel

      • Personeelsorganogram - Aanpassing - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Verontschuldigd: Roger Coppens, Nico Roelandt
        Aanleiding

        Aan de OCMW-raad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen aan het personeelsorganogram.

        Feiten, context en motivering

        De OCMW-raad keurde in zitting van 29 maart 2021 de laatste versie van het personeelsorganogram goed.

        Het vast bureau vindt het noodzakelijk om te werken aan de uitbouw van een modern personeelsbeleid. Hiervoor dienen de nodige aanpassingen aan het personeelsorganogram te gebeuren.

        Het voorstel van het aangepast personeelsorganogram (schematisch) en een opsomming van de erin opgenomen wijzigingen werden toegevoegd als bijlage. In deze bijlage (word- document) zijn de veranderingen (veelal administratief) opgesomd. De aanpassingen zijn ook budgetneutraal.
        De aanpassingen aan het organogram gebeurden ter uitvoering van het goedgekeurde meerjarenplan.

        Uit het verslag van het overlegcomité van 22 maart 2023 blijkt dat de vakorganisaties ACV Openbare Diensten en ACOD-lrb aanwezig waren en de voorgestelde wijzigingen ongunstig adviseerden voor wat betreft het afbouwen van de statutaire tewerkstelling en dat vakorganisatie VSOA-lrb niet aanwezig was, geen standpunt innam en geen opmerkingen formuleerde (zie tevens ook de bijlage).

        Het bestuur wenst de afbouw van de statutaire tewerkstelling te behouden, met uitzondering voor een aantal functies waarbij er argumenten zijn om dit niet te doen, zoals de decretale graden, de clustermanagers en de omgevingsambtenaar daar hun adviezen en takenpakketten in nog meer rechtstreekse verhouding staan met het bestuur waarbij onafhankelijkheid zwaar doorweegt. De evolutie naar een verdere contractuele aanstelling was reeds gestart binnen ons bestuur. De overige personeelsleden van een zelfde dienst voeren veelal dezelfde of soortgelijke taken uit. Het is dan ook logisch dat er geen onderscheid mag zijn voor wat betreft het statuut van het personeel en de arbeidsverhouding met de werkgever. De keuze voor één soort dienstverband kan deze verschillen in grote mate wegwerken. Vlaamse regelgeving volgt ook dezelfde trend.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        • artikel 77 van het decreet over het lokaal bestuur
        Bijzondere bevoegdheid:
        • artikel 161 van het decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De organogramsaanpassingen zijn budgetneutraal.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Nancy Van Landuyt, Katlijn Copriau
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Gina Verbestel, Koen Vijverman
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 10 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1 - het besluit van de OCMW-raad van 31 maart 2021 houdende goedkeuring aanpassingen aan het personeelsorganogram op te heffen.

        Artikel 2 - het gewijzigde personeelsorganogram, zoals deze in bijlage toegevoegd is, goed te keuren.

De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2023 om 21:29.

Namens OCMW-raad,

Katlijn Copriau
algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad