De voorzitter opent de zitting op 20/01/2025 om 20:01.
Op de dag van de installatievergadering op 5 december 2024 was een verkozene onverwachts afwezig, waardoor hij nog niet geïnstalleerd is als gemeenteraadslid.
Op de installatievergadering van 5 december 2024 werden de geloofsbrieven van de verkozenen goedgekeurd door de gemeenteraad. Na deze goedkeuring legden de verkozenen de eed af in handen van de uittredend voorzitter van de gemeenteraad. De gemeenteraad nam hiervan kennis en dit betekende de installatie van de gemeenteraadsleden.
Eén verkozene werd echter nog niet geïnstalleerd. Verkozene Jens Van der Kelen liet zich namelijk op 5 december verontschuldigen op de zitting van de installatievergadering wegens onverwachte omstandigheden. De heer Van der Kelen werd opgeroepen om de eed af te leggen op de volgende gemeenteraadszitting, namelijk de zitting van vandaag. De geloofsbrieven van verkozene Jens Van der Kelen werden in zitting van 5 december 2024 al goedgekeurd. Gezien de tijdsduur tussen de installatievergadering en de huidige zitting van de gemeenteraad bezorgde de heer Jens Van der Kelen een recentere versie van zijn geloofsbrieven.
De gemeenteraad onderzoekt de geloofsbrieven van de verkozene Jens Van der Kelen. De gemeenteraad gaat na of de verkozene nog voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en hij zich niet bevindt in een situatie van onverenigbaarheid. De geloofsbrieven bestaan uit:
Hij legt in zitting van vandaag de eed af in handen van de voorzitter van de raad. Nadat kennis is genomen van zijn eedaflegging, is hij geïnstalleerd als gemeenteraadslid.
Algemene basisbevoegdheid:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 6, 10, 11
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 8, 11, 58, 169.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Naar aanleiding van de installatie van een raadslid in de gemeenteraad dient de rangorde van de raadsleden opnieuw bepaald te worden. De rangorde in de gemeenteraad geldt ook als rangorde in de raad voor maatschappelijk welzijn. De rangorde van de gemeenteraadsleden is een vaststaand gegeven waarvan de gemeenteraad kennis dient te nemen.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld aan de hand van de anciënniteit van de raadsleden. De anciënniteit omvat de hele tijdsduur waarin een gemeenteraadslid deel heeft uitgemaakt van de gemeenteraad. Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald een hogere rang in.
Verkozene Jens Van der Kelen was afwezig op de dag van de installatievergadering en legde in zitting van vandaag zijn eed af. Daarom dient de rangorde opnieuw vastgesteld worden. Het overzicht van anciënniteit per persoon is opgenomen als bijlage bij dit agendapunt.
Algemene basisbevoegdheid:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), artikel 6
Toepasselijke regelgeving:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), artikel 6
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Gemeenteraadslid | Rang |
---|---|
Roger Coppens | Eerste lid |
Peter De Smet | Tweede lid |
Nathalie Meganck | Derde lid |
Phaedra Van Keymolen | Vierde lid |
Bart Ottoy | Vijfde lid |
Sofie Coppens | Zesde lid |
Laurent Volckaert | Zevende lid |
Koen Vijverman | Achtste lid |
Lisa Houtman | Negende lid |
Daniël Vandendriessche | Tiende lid |
Jan Schelfhout | Elfde lid |
Bart Welleman | Twaalfde lid |
Mark Beelaert | Dertiende lid |
Tom Sorgeloos | Veertiende lid |
Sabine De Coninck | Vijftiende lid |
Iris Van der Veken | Zestiende lid |
Steven De Schrijver | Zeventiende lid |
Tom Verbeke | Achttiende lid |
Lesley Heyman | Negentiende lid |
Klaas De Pauw | Twintigste lid |
Kristien Van Cromphaut | Eenentwintigste lid |
Gregory De Mol | Tweeëntwintigste lid |
Tamara De Schutter | Drieëntwintigste lid |
Steven Perreman | Vierentwintigste lid |
Jens Van der Kelen | Vijfentwintigste lid |
Naar aanleiding van de installatie van verkozene Jens Van der Kelen in de gemeenteraad Haaltert dienen de fracties opnieuw te worden vastgesteld.
De gemeenteraad neemt kennis van de fracties in de gemeenteraad.
Een of meer gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, vormen een fractie. In afwijking van dit algemene principe kunnen de kandidaat-gemeenteraadsleden die op dezelfde lijst verkozen zijn, twee fracties in de gemeenteraad vormen, mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan (art. 36, §2, DLB en art. 71, vijfde lid LPKD). De verkozenen op één lijst kunnen echter in geen geval meer dan twee fracties vormen in de gemeenteraad.
De fractiegrootte blijft gedurende de volledige bestuursperiode behouden. Daarop bestaat slechts één uitzondering. Het aantal zetels van een fractie kan wijzigen als een raadslid behorende tot een kartellijst gedurende de bestuursperiode wordt opgevolgd door een raadslid dat tot de andere fractie van de kartellijst behoort.
Er is geen enkele lijst die in de akte van voordracht van kandidaten, als vermeld in artikel 71 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet, heeft aangegeven te splitsen in twee fracties. De gemeenteraadsleden die verkozen zijn op eenzelfde lijst, vormen één fractie.
De fractiegrootte wordt vastgesteld op basis van het aantal effectieve raadsleden dat voor die fractie de eed heeft afgelegd. Gezien de verontschuldiging van verkozene Jens Van der Kelen op de installatievergadering van 5 december 2024 en het feit dat hij de eed in zitting van vandaag heeft afgelegd, dient de fractiegrootte opnieuw vastgesteld worden.
Algemene basisbevoegdheid:
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), artikel 36
Toepasselijke regelgeving:
Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011, artikel 71, vijfde lid
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), artikel 36
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Artikel 1. De gemeenteraad stelt de grootte van de fracties als volgt vast:
Fractie |
Aantal zetels |
---|---|
cd&v |
8 |
N-VA |
5 |
Samen^Haaltert |
5 |
VLAAMS BELANG |
5 |
(H)Eerlijk |
1 |
Vooruit |
1 |
Artikel 2. De gemeenteraad stelt de samenstelling van de fracties als volgt vast:
Mandataris | Fractie |
---|---|
Phaedra Van Keymolen | cd&v |
Steven De Schrijver | cd&v |
Bart Ottoy | cd&v |
Tom Verbeke | cd&v |
Lesley Heyman | cd&v |
Klaas De Pauw | cd&v |
Daniël Vandendriessche | cd&v |
Kristien Van Cromphaut | cd&v |
Bart Welleman | N-VA |
Mark Beelaert | N-VA |
Tom Sorgeloos | N-VA |
Sabine De Coninck | N-VA |
Tamara De Schutter | N-VA |
Peter De Smet | Samen^Haaltert |
Nathalie Meganck | Samen^Haaltert |
Roger Coppens | Samen^Haaltert |
Sofie Coppens | Samen^Haaltert |
Koen Vijverman | Samen^Haaltert |
Jan Schelfhout | VLAAMS BELANG |
Laurent Volckaert | VLAAMS BELANG |
Iris Van der Veken | VLAAMS BELANG |
Steven Perreman | VLAAMS BELANG |
Jens Van der Kelen | VLAAMS BELANG |
Gregory De Mol | (H)Eerlijk |
Lisa Houtman | Vooruit |
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de verslagen van de installatievergadering van 5 december 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. De gemeenteraad keurt de notulen en het zittingsverslag van de installatievergadering van de gemeenteraad van 5 december 2024 goed.
Voor 2025 worden volgende zittingsdatums voorgesteld, rekening houdend met vakantie en feestdagen:
Februari: maandag 24 februari 2025
Maart: maandag 31 maart 2025
April: maandag 28 april 2025
Mei: maandag 26 mei 2025
Juni: maandag 30 juni 2025
Juli: geen zitting
Augustus: geen zitting
September: maandag 15 september 2025
Oktober: maandag 20 oktober 2025 (voor herfstvakantie)
November: maandag 24 november 2025
December: maandag 15 december 2025 (voor kerstvakantie)
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de zittingsdatums van de gemeenteraden voor 2025.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat de vertegenwoordigers voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden opnieuw bepaald moeten worden voor de hele legislatuur 2024-2030. Na de gehele vernieuwing van de gemeenteraden wordt binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op het jaar van de verkiezingen een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan.
De gemeente is voor één of meer activiteiten aangesloten bij het Intergemeentelijk samenwerkingsverband voor milieu Land van Aalst (ILvA). Lokaal bestuur Haaltert dient voor ILvA het volgende te bepalen:
1) Voordracht vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering (AV)
De vertegenwoordigers in de algemene vergadering dienen overeenkomstig artikel 432 van het Decreet over lokaal bestuur voor de steden en gemeenten gemeenteraadslid te zijn en die mogen geen lid zijn van de Raad van Bestuur.
Hiervoor dient één effectieve vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aangeduid te worden.
2) Voordracht bestuurder in de Raad van bestuur
ILvA wordt bestuurd door een Raad van Bestuur van 15 leden. Deze leden worden benoemd (en ontslagen) door de Algemene Vergadering, bij geheime stemming. Elke stad of gemeente heeft recht op één vertegenwoordiger. Hiervoor dient dus één kandidaat-bestuurder bepaald te worden voor de volledige legislatuur, rekening houdende met de eis dat maximum tweederden van de leden van hetzelfde geslacht mogen zijn.
Naast de 15 bestuurders wordt de Raad van Bestuur ook aangevuld met één bestuurder met raadgevende stem; dit is een gemeenteraadslid verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozenen deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen. Elke deelnemende gemeente kan één vertegenwoordiger met raadgevende stem vanuit de oppositie voordragen. Alle voorgedragen kandidaten worden in dalende orde gerangschikt uitgaande van het relatief hoogste aantal stemmen dat de lijst, waarop zij tot gemeenteraadslid verkozen zijn, bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen behaald heeft. De aldus hoogst gerangschikte zal aan de vergadering van de Raad van Bestuur deelnemen met raadgevende stem.
Hierbij dient ook rekening gehouden te worden met artikel 434 §4 van het DLB: niemand mag gelijktijdig mandaten uitoefenen in de uitvoerende organen van meer dan drie dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen. Een bestuurder bij ILvA mag zich overeenkomstig artikel 436 DLB ook niet in een situatie van onverenigbaarheid bevinden.
Als bijlage werd de code van goed bestuur van ILvA en het informatief schrijven van ILvA toegevoegd.
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Op vrijdag 17 januari 2025 liet ILvA via mail weten dat de voorgedragen kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur voor Haaltert een vrouw zou moeten zijn om aan de gendervereisten te voldoen zoals bepaald in artikel 434 van het Decreet over lokaal bestuur, namelijk maximum twee derden van de leden mogen van hetzelfde geslacht zijn. Om hieraan te voldoen vraagt ILvA aan lokaal bestuur Haaltert om een raadslid van het vrouwelijk geslacht voor te dragen.
Daarom wenst het college van burgemeester en schepenen een amendement in te dienen bij het agendapunt waarbij de gemeenteraad gevraagd wordt om de voordracht van kandidaten te veranderen in het voorstel, meer bepaald de plaatsvervanger en de kandidaat-bestuurder, wat zou overeenkomen met artikel 2 en 3. Als plaatsvervanger voor de algemene vergadering werd Lesley Heyman voorgedragen, wat overeenkomt met artikel 2. Als kandidaat-bestuur voor de Raad van Bestuur werd Klaas De Pauw voorgesteld, wat overeenkomt met artikel 3. Dit betekent concreet dat Lesley Heyman wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder en Klaas De Pauw als plaatsvervangend lid van de algemene vergadering. Kristien Van Cromphaut wordt voorgedragen als effectieve vertegenwoordiger voor de algemene vergadering.
Indien de gemeenteraad dit amendement met deze wissel goedkeurt, kan daarna overgegaan worden tot geheime stemming over de voorgedragen kandidaten.
Publieke stemming: Het amendement werd goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
De geheime lijststemming geeft volgend resultaat: Tamara De Schutter 6 stemmen voor, Jan Schelfhout 5 stemmen voor, 14 stemmen onthouden.
Artikel 1: De gemeenteraad duidt raadslid Kristien Van Cromphaut aan als vertegenwoordiger van de gemeente Haaltert in de Algemene Vergadering van ILvA, en dit voor de gehele duur van de huidige legislatuur.
Goedgekeurd bij geheime stemming met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 2: De gemeenteraad duidt raadslid Klaas De Pauw aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Haaltert in de Algemene Vergadering van ILvA, en dit voor de gehele duur van de huidige legislatuur.
Goedgekeurd bij geheime stemming met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 3: De gemeenteraad draagt raadslid Lesley Heyman voor als kandidaat-bestuurder van ILvA voor de gemeente Haaltert, en dit voor de gehele duur van de huidige legislatuur.
Goedgekeurd bij geheime stemming met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
De geheime lijststemming geeft volgend resultaat: Tamara De Schutter 6 stemmen voor, Jan Schelfhout 5 stemmen voor, 14 stemmen onthouden.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA.
De gemeente werd met een aangetekende brief op 21 november 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone algemene vergadering van ILvA die op 21 januari 2025 plaats heeft in de Maatschappelijke zetel, Industriezone Zuid III, Industrielaan 18, 9320 Erembodegem. De gemeenteraad dient de agenda van deze Buitengewone algemene vergadering van 21 januari 2025 goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Samenstellen van het bureau.
2. Aanpassen kapitaalsaandeel van de deelnemende steden en gemeenten.
3. Benoemen van de bestuurders op voordracht van de vennoten.
De uitnodiging en documentatie zijn terug te vinden in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van heden werd Kristien Van Cromphaut aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en Klaas De Pauw als plaatsvervanger voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de bovenvermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de gemeenteraad neemt met betrekking tot de agendapunten.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke Regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone algemene vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ILvA op 21 januari 2025 met volgende agenda:
1. Samenstellen van het bureau.
2. Aanpassen kapitaalsaandeel van de deelnemende steden en gemeenten.
3. Benoemen van de bestuurders op voordracht van de vennoten.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger, raadslid Kristien Van Cromphaut, of plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente, raadslid Klaas De Pauw, op te dragen om haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad van heden neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat de vertegenwoordigers voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden opnieuw bepaald moeten worden voor de hele legislatuur 2024-2030. Na de gehele vernieuwing van de gemeenteraden wordt binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op het jaar van de verkiezingen een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan.
De gemeente is voor één of meer activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA. Lokaal bestuur Haaltert dient voor SOLVA het volgende te bepalen:
De vertegenwoordigers in de algemene vergadering dienen overeenkomstig artikel 432 van het Decreet over lokaal bestuur voor de steden en gemeenten gemeenteraadslid te zijn en die mogen geen lid zijn van de Raad van Bestuur.
Hiervoor dient één effectieve vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aangeduid te worden.
2. Voordracht bestuurders in de Raad van Bestuur
SOLVA wordt bestuurd door een Raad van Bestuur van maximum 15 leden, met een minimale verdeling van mandaten tussen gemeenten met A1- en A2-aandelen. Deze leden worden benoemd door de Algemene Vergadering, bij geheime stemming.
SOLVA heeft 21 gemeentelijke en 22 niet-gemeentelijke aandeelhouders, die elk vertegenwoordigd zijn in de Algemene Vergadering. Het DLB beperkt het aantal leden (met beslissende stem) van de Raad van Bestuur van een dienstverlenende vereniging tot maximaal 15. Aangezien SOLVA meer dan 15 aandeelhouders heeft, werd er de voorbije legislatuur in de Raad van Bestuur van SOLVA gewerkt met een systeem van getrapte vertegenwoordiging. Dit werd in de praktijk gerealiseerd door een groep van vaste bestuurders voor de volledige 6 jaar en een systeem van rotatie waarbij de overige bestuurders in 2 groepen werden opgesplitst (bestuurders met beslissende stem en deskundigen) die na een periode van 3 jaar wisselden. Deze 3 groepen van lokale besturen werden samengesteld op basis van bevolkingsaantallen, regionale spreiding en type aandeelhouderschap. Op die manier kan ieder lokaal bestuur gedurende de legislatuur als bestuurder zetelen in de Raad van Bestuur. Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat de deelgenoten van een dienstverlenende vereniging diensten kunnen afnemen van die vereniging zonder daarbij de wet op de overheidsopdrachten te moeten toepassen, op voorwaarde dat zij op die vereniging toezicht uitoefenen (de zogenaamde “inhouse-exceptie”). Daarom is het van belang dat elke aandeelhouder van SOLVA (in het geval van lokale besturen) minstens een individuele bestuurder aanduidt als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur via de gemeenteraad. Dit alles wordt geregeld door de aanstelling van bestuurders met meervoudige vertegenwoordiging. Stemgerechtigde leden van de Raad van Bestuur kunnen immers meerdere aandeelhouders vertegenwoordigen.
Voordracht kandidaat-bestuurder van de Raad van Bestuur
Voor de samenstelling en voordracht van de leden van de Raad van Bestuur stelt SOLVA het volgende voor:
- de steden Aalst, Geraardsbergen, Ninove, Oudenaarde, Ronse en Zottegem hebben gedurende 6 jaar een bestuurder met beslissende stem in de Raad van Bestuur.
- de overige 15 gemeenten worden opgesplitst in 2 groepen (van 7 en 8 gemeenten) met afwisselend een bestuurder met beslissende stem voor 3 jaar en een deskundige voor 3 jaar in de Raad van Bestuur:
Deze gemeenten dragen voor:
o Een bestuurder uit eigen gemeente voor de periode 2025 tot en met 2027;
o Een deskundige uit eigen gemeente voor de jaren 2028 tot en met 2030;
o Een bestuurder met beslissende stem uit een ander lokaal bestuur die hen conform het inhouse-beginsel zal vertegenwoordigen voor de periode 2028 tot 2030 in de Raad van Bestuur. Zij kunnen deze bestuurder kiezen uit een bestuurder van één van de zes steden of uit de lijst van bestuurders die zetelen met beslissende stem in de tweede periode van drie jaar.
Deze gemeenten dragen voor:
o Een deskundige uit eigen gemeente voor de periode 2025 tot en met 2027;
o Een bestuurder uit eigen gemeente voor de jaren 2028 tot en met 2030;
o Een bestuurder met beslissende stem uit een ander lokaal bestuur die hen conform het inhouse-beginsel zal vertegenwoordigen voor de periode 2025 tot en met 2027 in de Raad van Bestuur. Zij kunnen deze bestuurder kiezen uit een bestuurder van één van de zes steden of uit de lijst van bestuurders die zetelen met beslissende stem in de eerste periode van drie jaar.
De gemeenten dragen bij voorkeur dezelfde persoon voor om in de 2 driejarige periodes bestuurder en deskundige te zijn.
Wat de genderverhoudingen betreft, zal de wettelijke genderverhouding via een loting geregeld worden waarbij gemeenten worden aangeduid die een bestuurder met beslissende stem van een ander geslacht dienen af te vaardigen om het wettelijk bepaalde maximum van twee derden niet te overschrijden. In dit geval zal het maximum van twee derde leden van hetzelfde geslacht gerespecteerd moeten worden zowel in de groep van 6 vaste bestuurders, als in de twee roterende groepen van bestuurders en deskundigen.
Na contact met lokaal bestuur Denderleeuw stelt de dienst Secretariaat voor om het mandaat te delen met lokaal bestuur Denderleeuw.
Voordracht kandidaat-bestuurder met raadgevende stem in de Raad van Bestuur
Naast de maximum 15 bestuurders wordt de Raad van Bestuur ook aangevuld met ten hoogste vijf bestuurders met raadgevende stem; dit is een gemeenteraadslid verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozenen deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen. Iedere in SOLVA deelnemende gemeente heeft het recht om een gemeenteraadslid uit de oppositie voor te dragen als bestuurder met raadgevende stem voor de volledige legislatuur. De gemeente kan deze voordracht voorleggen aan de Algemene Vergadering die overgaat tot de samenstelling van de Raad van Bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt ten hoogste vijf bedraagt, neemt de Algemene Vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de Raad van Bestuur bij.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt meer dan vijf bedraagt, neemt de Algemene Vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem in afdalende volgorde waarbij in eerste instantie de leden aan bod komen die met eenparigheid van stemmen door hun gemeenteraad aangeduid werden. In ondergeschikte orde gelden als daaropvolgende criteria:
1. De onderbroken dienstanciënniteit in de betrokken gemeenteraad waarbij voorrang gegeven wordt aan de aangeduide leden met de hoogste anciënniteit;
2. De leeftijd waarbij voorrang gegeven wordt aan in eerste instantie de oudste aangeduide leden in jaren die de leeftijd van zestig jaar niet bereikt hebben, in tweede instantie aan de jongste aangeduide leden die de leeftijd van zestig jaar hebben bereikt.
De eerste vijf volgens deze rangorde aangeduide leden met raadgevende stem wonen vanaf dat ogenblik de zittingen van de Raad van Bestuur bij.
Hierbij dient ook rekening gehouden te worden met artikel 434 §4 van het DLB: niemand mag gelijktijdig mandaten uitoefenen in de uitvoerende organen van meer dan drie dienstverlenende of opdrachthoudende verenigingen. Een bestuurder bij SOLVA mag zich overeenkomstig artikel 436 DLB ook niet in een situatie van onverenigbaarheid bevinden.
Rekening houdend met al het bovenstaande heeft het college van burgemeester en schepenen voor SOLVA volgend voorstel uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen:
Voor de Algemene vergadering:
Voor de Raad van Bestuur:
De gemeenteraad wordt gevraagd hierover te stemmen bij geheime stemming. SOLVA wordt in kennis gesteld van dit besluit.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: Laurent Volckaert 6 stemmen voor, Mark Beelaert 5 stemmen voor, 13 stemmen onthouden.
Artikel 1: De gemeenteraad duidt raadslid Koen Vijverman aan als vertegenwoordiger voor de gemeente Haaltert in de Algemene Vergadering van SOLVA, en dit voor de gehele duur van de huidige legislatuur.
De geheime stemming geeft volgende resultaat: goedgekeurd met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 2: De gemeenteraad duidt raadslid Sofie Coppens aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Haaltert in de Algemene Vergadering van SOLVA, en dit voor de gehele duur van de huidige legislatuur.
De geheime stemming geeft volgende resultaat: goedgekeurd met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 3: De gemeenteraad draagt schepen Nathalie Meganck voor als deskundige in de Raad van Bestuur van SOLVA voor de eerste periode van 3 jaar van de huidige legislatuur.
De geheime stemming geeft volgende resultaat: goedgekeurd met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 4: De gemeenteraad draagt schepen Nathalie Meganck voor als bestuurder in de Raad van Bestuur van SOLVA voor de tweede periode van 3 jaar van de huidige legislatuur.
De geheime stemming geeft volgende resultaat: goedgekeurd met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 5: De gemeenteraad draagt de afgevaardigde van lokaal bestuur Denderleeuw voor, die lokaal bestuur Haaltert conform het inhouse-beginsel als bestuurder in de Raad van Bestuur van SOLVA zal vertegenwoordigen voor de eerste periode van 3 jaar van de huidige legislatuur.
De geheime stemming geeft volgende resultaat: goedgekeurd met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 6: De gemeenteraad draagt raadslid Laurent Volckaert voor als bestuurder met raadgevende stem in de Raad van Bestuur van SOLVA.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: Laurent Volckaert 6 stemmen voor, Mark Beelaert 5 stemmen voor, 13 stemmen onthouden.
De gemeente is voor een of meerdere activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA.
De gemeente werd via mail opgeroepen om deel te nemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van SOLVA die op 26 februari 2025 plaats heeft in feestzaal de Linde, Gaverland 55, 9620 Erwetegem - Zottegem. De gemeenteraad dient de agenda van deze Bijzonder Algemene Vergadering van 26 februari 2025 om 19 uur goed te keuren met volgende agendapunten en het mandaat van zijn vertegenwoordigers te bepalen:
1. Samenstellen van het bureau.
2. Aanpassen kapitaalsaandeel van de deelnemende steden en gemeenten.
3. Benoemen van de bestuurders op voordracht van de deelnemers.
De uitnodiging en documentatie (agendapunt 2) zijn terug te vinden in de bijlage.
Op de gemeenteraadszitting van heden werd Koen Vijverman aangeduid als effectieve vertegenwoordiger en Sofie Coppens als plaatsvervanger voor de algemene vergadering voor de volledige legislatuur. De vertegenwoordiger dient in de vermelde vergadering te stemmen in overeenstemming met de besluiten die de raad voor maatschappelijk welzijn neemt met betrekking tot de agendapunten.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van het intergemeentelijk samenwerkingsverband SOLVA op 26 februari 2025 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen, met volgende agenda:
1. Samenstellen van het bureau.
2. Aanpassen kapitaalsaandeel van de deelnemende steden en gemeenten.
3. Benoemen van de bestuurders op voordracht van de deelnemers.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de vertegenwoordiger raadslid Koen Vijverman, of in diens afwezigeheid plaatsvervangende vertegenwoordiger van de gemeente raadslid Sofie Coppens, op te dragen om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen die de gemeenteraad van heden neemt met betrekking tot de agendapunten in artikel 1.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat er opnieuw vertegenwoordigers dienen aangeduid te worden die zullen zetelen in het Beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) van SOLVA voor de hele legislatuur 2024-2030.
Lokaal bestuur Haaltert dient voor GIDPBW van SOLVA het volgende te bepalen: vertegenwoordigers in het Beheerscomité. Hiervoor dient één effectieve vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aangeduid te worden. De uitnodiging en het huishoudelijk reglement werden bijgevoegd als bijlage.
Het college van burgemeester en schepenen heeft voor het beheerscomité GIDPBW van SOLVA volgend voorstel uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen:
De gemeenteraad dient via geheime stemming de aanduiding van de vertegenwoordigers te bepalen voor het beheerscomité van de Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) van SOLVA voor de volledige, huidige legislatuur.
De belanghebbenden zullen een afschrift van dit besluit ontvangen.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
24 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 werden op 5 december 2024 de nieuwe gemeenteraadsleden geïnstalleerd voor lokaal bestuur Haaltert. Dit betekent dat de vertegenwoordigers voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden opnieuw bepaald moeten worden voor de hele legislatuur 2024-2030.
De gemeente is voor één of meer activiteiten aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Erfgoedcel Denderland. Lokaal bestuur Haaltert dient voor Erfgoedcel Denderland het volgende te bepalen:
Hiervoor dient één stemgerechtigd lid en één plaatsvervanger aangeduid te worden. Het stemgerechtigd lid dient verkozen te zijn op een lijst van de meerderheid.
2. Voordracht raadgevend lid in de Raad van Bestuur
Hiervoor dient één afgevaardigde en één plaatsvervanger aangeduid te worden als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigde en plaatsvervanger moet een raadslid zijn, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Deze vertegenwoordigers mogen Vlaams, federaal of Europees evenwel geen regeringslid of parlementslid zijn. Dit zijn onverenigbaarheden tussen de mandaten.
Het college van burgemeester en schepenen heeft voor Erfgoedcel Denderland volgend voorstel uitgewerkt om aan de gemeenteraad voor te leggen:
Voor de Raad van Bestuur:
De gemeenteraad dient hierover een beslissing te nemen via geheime stemming. Een afschrift van deze beslissing zal aan de belanghebbenden bezorgd worden.
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
25 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
25 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: Jens Van der Kelen 5 stemmen voor, 20 stemmen onthouden.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: Jan Schelfhout 5 stemmen voor, 1 stem tegen, 19 stemmen onthouden.
Artikel 1: De gemeenteraad draagt schepen Bart Ottoy voor als stemgerechtigd lid, als verkozene uit de meerderheidspartijen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
25 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Artikel 2: De gemeenteraad draagt schepen Peter De Smet voor als plaatsvervangend stemgerechtigd lid, als verkozene uit de meerderheidspartijen.
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
25 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
Artikel 3: De gemeenteraad draagt raadslid Jens Van der Kelen voor als raadgevend lid, als verkozene uit de oppositiepartijen.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: Jens Van der Kelen 5 stemmen voor, 20 stemmen onthouden.
De geheime stemming geeft volgend resultaat: Jan Schelfhout 5 stemmen voor, 1 stem tegen, 19 stemmen onthouden.
Algemeen
Op 23 januari 2020 werd door het college een vergunning afgeleverd voor het slopen en heropbouwen van een woning.
Op 19 juli 2024 werd een aanvraag ingediend voor het aanleggen van betonverharding/wegenis + deel ontharden bestaande semi-verharding, waarin onderstaande aanvraag tot vastlegging van de rooilijn ter hoogte van de woningen nr. 79 en 81 vervat zit.
Op 20 augustus 2024 werd de vergunningsaanvraag volledig en ontvankelijk verklaard.
De aanvraag voor de verharding is volgens het gewestplan gelegen in agrarisch gebied.
Op 27 augustus 2024 werd door de gemeentelijke dienst Openbare Ruimte een gunstig advies verleend.
Motivering
De reden voor de opmaak van een rooilijnplan is het aansluiten van de vergunde woning aan een voldoende uitgeruste en verharde weg. In de vergunde woning is een inpandige garage voorzien, maar de buurtweg ernaartoe is vanaf het hoekpand nr. 79 enkel deels verhard met aangereden grond en steenpuin. De eigenaar van de woning wenst een volwaardige verharding tot aan de garage, maar dit kan enkel door de bestaande buurtweg te verharden. Om deze verharding mogelijk te maken is een doortrekking van de openbare weg via een rooilijn nodig tot aan de bocht voor de voorgevel van de woning. De aanvrager vraagt enerzijds een rooilijn vast te leggen en anderzijds de aanleg van de verharding van de wegenis binnen deze rooilijn om bij te voegen bij het openbaar domein.
Decreet gemeentewegen
De betrokken woning is een zonevreemde woning. Enkel de strikt noodzakelijke toegangen tot de woning mogen verhard worden. De toegang tot de woning dient echter te gebeuren op het tracé van de bestaande buurtweg nr. 15. Het tracé van de verharding zal bijgevolg een openbaar karakter krijgen/hebben. Vanuit die optiek wordt een rooilijn vastgelegd vanaf de bestaande verharde en uitgeruste Hoomweg ter hoogte van nr. 79 tot aan de aansluiting van de woning. Binnen de rooilijn zal door de eigenaar van de woning een volwaardige verharding aangelegd worden, om deze vervolgens over te dragen aan de gemeente om bij te voegen bij de bestaande openbare weg, zodat de Hoomweg verlengd wordt van woning nr. 79 tot aan woning nr. 81. Er wordt een rooilijn voorzien van 3 m, overeenkomstig met de breedte van voetweg nr. 15 ter hoogte van de voorgevels, mits bijkomende verharding in de bochten om draaibewegingen van landbouwvoertuigen op de verharding mogelijk te maken.
De rooilijnplannen voldoen aan de wettelijke voorwaarden:
De gemeenteraad stelde het rooilijnplan voorlopig vast op de zitting van 21 oktober 2024.
Na de voorlopige vaststelling van de rooilijnplan werd het ontwerp onderworpen aan een openbaar onderzoek door het college van burgemeester en schepenen van 9 november tot en met 8 december 2024. Dit onderzoek hield in:
De aankondiging vermeldde:
Na het openbaar onderzoek, waar geen bezwaren werden ingediend, wordt nu het rooilijnplan voor definitieve vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad op de zitting van 20 januari 2025
Algemene basisbevoegdheid
Toepasselijke regelgeving
De beslissing heeft in deze fase geen financiële gevolgen, aangezien het een vastlegging van een rooilijn is die op termijn zal kunnen overgedragen worden aan de gemeente. Bij overdracht zullen uiteindelijk wel middelen vereist zijn voor onderhoud en herstellingswerken.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de definitieve vaststelling van de nieuwe rooilijn bij de omgevingsvergunningsaanvraag (2024099577, 2024/178) van heer en mevrouw Borloo-Vanderbeken voor het aanleggen van betonverharding/wegenis + deel ontharden bestaande semi-verharding te 9450 Haaltert, Hoomweg 79-81.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het ontwerp van de wegenis en het ontworpen openbaar domein.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het burgemeestersbesluit d.d. 6 januari 2025 houdende de toestemming tot het slopen van een loods te 9450 Haaltert, 's Gravenkerselaar 56 te bekrachtigen.
Via de dienst veiligheid kwam de melding binnen dat de loods te 9450 Haaltert, 's Gravenkerselaar 56 een gevaar betekent voor de directe omgeving. De gevel staat gescheurd en door de storm is al een deel van de dakbedekking weggevlogen. Aangezien de loods direct paalt aan een naburige woning is het risico reëel dat de loods instort met grote schade voor de aanpalende woning tot gevolg. Bijgevoegde foto's tonen het gevaar aan.
Na overleg tussen de dienst Veiligheid en de eigenaars werd voorgesteld door de eigenaars om de loods te laten afbreken door een erkende aannemer.
Voor de afbraak diende principieel een omgevingsvergunning te worden afgeleverd.
Omwille van de hoogdringendheid en het acuut gevaar voor schade aan de aanpalende woning besliste de burgemeester bij besluit d.d. 6 januari 2025 om toestemming te verlenen tot het slopen van de loods.
De loods is kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nr. 922M.
De burgemeester nam deze beslissing in het kader van hoogdringendheid, waardoor ze niet in de mogelijkheid was om zich tot de gemeenteraad te wenden.
Dit besluit dient te worden bekrachtigd door de gemeenteraad.
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen nodig is.
Artikel 1: Het burgemeestersbesluit van 6 januari 2025 houdende het het slopen van de loods te 9450 Haaltert, 's Gravenkerselaar 56 te bekrachtigen.
Voor personen die zijn ingeschreven in de bevolkingsregisters, het vreemdelingen - of wachtregister van de gemeente is het volgende gratis (de zogenaamde 'gewone volgorde', deze graven of nissen worden na 15 jaar ontruimd):
- de begraving van het stoffelijk overschot in een niet-geconcedeerd graf
- de begraving van het stoffelijk overschot in een niet-geconcedeerde urnenkelder
- de bijzetting van de asurn in een niet-geconcedeerde nis in het columbarium
- de uitstrooiing van de as op de asweide
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om tegen betaling van een retributie een concessie (= begraving of bijzetting voor een termijn van 50 jaar) aan te gaan voor een graf, urnenkelder of nis in het columbarium.
De gemeenteraad verleent op de gemeentelijke begraafplaatsen grafconcessies, concessies voor begravingen op het urnenveld of concessies voor columbaria.
De gemeenteraad kan die bevoegdheid delegeren aan het college van burgemeester en schepenen. Die delegatie van bevoegdheid geldt ook voor het hernieuwen en het beëindigen van concessies.
Bij verwaarlozing van een concessie of op vraag van de nabestaanden kan een concessie beëindigd worden. Een concessie kan eveneens hernieuwd worden voor een termijn van 25 jaar.
Tijdens de zitting van 28 januari 2019 delegeerde de gemeenteraad voor de legislatuur 2019-2025 de bevoegdheid voor het toekennen, hernieuwen en beëindigen van grafconcessies, concessies voor columbaria en concessies voor begravingen op het urnenveld op de gemeentelijke begraafplaatsen aan het college van burgemeester en schepenen. Een hernieuwing van deze delegatie voor de huidige legislatuur is wenselijk voor een snelle afhandeling van de toekenning of het beëindigen van de concessies, zowel voor wat de afhandeling van de betaling betreft en als voor het handhaven van de openbare veiligheid.
Aan de gemeenteraad wordt de goedkeuring gevraagd voor de delegatie van de bevoegdheid van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen voor het toekennen, hernieuwen en beëindigen van grafconcessies, concessies voor columbaria en concessies voor begravingen op het urnenveld op de gemeentelijke begraafplaatsen.
Algemene bevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Er zijn geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad keurt voor de huidige legislatuur de delegatie door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen voor het toekennen, hernieuwen en beëindigen van grafconcessies, concessies voor columbaria en concessies voor begravingen op het urnenveld op de gemeentelijke begraafplaatsen, goed.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het samentuinreglement en de gebruikersovereenkomst voor de volkstuinen te Middelkouter, Haaltert.
Een jaar geleden werden de volkstuintjes te Middelkouter in gebruik genomen. Het eerste jaar werd geëvalueerd in overleg met de tuinierders. Zij gaven aan dat er nood is aan duidelijke afspraken tussen het lokaal bestuur en de tuinierders. Momenteel zijn er geen bindende afspraken tussen het lokaal bestuur en de tuinierders. Daarom werd voor het project volkstuintjes in de Middelkouter door de dienst Leefmilieu, in samenwerking met VELT vzw en de volkstuinierders, een reglement opgesteld. Dit reglement bundelt belangrijke afspraken en regels die gelden in de volkstuin en die strikt nageleefd moeten worden door alle tuinierders. Op deze manier wil het lokaal bestuur verzekeren dat
Dienst Leefmilieu stelt voor de voorgelegde gebruikersovereenkomst jaarlijks te laten ondertekenen door de tuinierders en door het lokaal bestuur waarin beide partijen akkoord gaan met de inhoud van het opgestelde reglement.
Volgende zaken worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad:
Beide documenten zijn te vinden in de bijlage.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het samentuinreglement en de gebruikersovereenkomst voor de volkstuinen te Middelkouter, Haaltert.
Algemene basisbevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
Voorliggende beslissing kadert in actie 16: Geef prioriteit aan verkeer en een verkeersveilige omgeving in het geheel van ons veiligheidsbeleid.
Deze beslissing heeft financiële gevolgen:
Bedrag | 25.057,78 euro incl. btw |
Actie of GBB | Actie 16 |
Budgetcode | 0200-00/2240007 |
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de lastvoorwaarden van het bestek, opgemaakt door het lokaal bestuur Erpe-Mere en bij lokaal bestuur Haaltert gekend onder 2024/1049 Aanstellen aannemer voor aanleg fietspad Jeruzalemstraat (samenwerking met Erpe-Mere).
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de voorwaarde dat voormeld bestek enkel rechtsgevolgen kan ressorteren ten aanzien van het lokaal bestuur Haaltert voor wat betreft werken die worden uitgevoerd op grondgebied Haaltert.
Artikel 3: De gemeenteraad raamt het aandeel van de kosten in de werken wat betreft lokaal bestuur Haaltert op een bedrag van 25.057,78 euro inclusief btw.
Artikel 4: De gemeenteraad schrijft deze uitgave in op budgetcode Actie-16/0200-00/2240007/IP-23.
Op 15 januari 2025 diende raadslid Jan Schelfhout namens de fractie VLAAMS BELANG Haaltert volgend voorstel in als aanvullend agendapunt voor de raad van 20 januari 2025. Het voorstel is toegevoegd als bijlage aan dit agendapunt:
"Elke 10 dagen komt iemand om bij een woningbrand in Vlaanderen. Rook- en CO2-melders kunnen helpen een brand tijdig op te merken. Sommige lokale besturen bieden rookmelders te koop aan in samenwerking met de lokale hulpverleningszone. Op deze manier is de koper zeker dat de rookmelders kwalitatief in orde zijn. Daarnaast kan een lokaal bestuur ook inzetten via een infocampagne en via sociale media. Zo’n campagne kan allerlei nuttige tips bekendmaken bij de bevolking, eventueel in samenwerking met de hulpverleningszone. Het is een maatregel die niets hoeft te kosten, maar mensenlevens kan redden.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om goedkeuring te geven aan bovenstaande maatregelen en de diensten opdracht te geven om in samenwerking met de lokale hulpverleningszone een infocampagne op te starten en offertes aan te vragen bij leveranciers van rookmelders om in een groepsaankoop een betere prijs te krijgen voor de bevolking en een kwalitatieve rookmelder aan te bieden."
Bevoegdheid:
Toepasselijke regelgeving:
De financiële gevolgen zijn nog niet gekend.
Amendement 1:
Raadslid Jan Schelfhout dient een amendement in om aan artikel 2 van het oorspronkelijk ingediende agendapunt aan te passen zodat een correcte werkwijze kan bekomen worden, namelijk:
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de diensten opdracht te geven om de organisatie van een groepsaankoop kwalitatieve rookmelders te onderzoeken.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Amendement 2:
Raadslid Lisa Houtman dient een amendement in om volgende artikels toe te voegen aan het besluit:
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring om een info- en sensibiliseringscampagne op te starten voor het onderhoud van verwarmingsketels en jaarlijks te herhalen ten laatste voor de start van de verwarmingsperiode die ingaat op 1 november.
Artikel 4. De maatregelen van SOLVA over het gratis onderhoud van verwarmingsketels worden eveneens meegenomen in de campagne en de gezinnen die genieten van de minimale levering van aardgas of van een verwarmingstoelage via het sociaal verwarmingsfonds voor huisbrandolie of propaangas worden rechtstreeks aangeschreven per brief of duurzame drager.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring om een infocampagne rond brandpreventie op te starten in samenwerking met de lokale hulpverleningszone.
Artikel 2: De gemeenteraad geeft goedkeuring om de diensten opdracht te geven om de organisatie van een groepsaankoop kwalitatieve rookmelders te onderzoeken.
Artikel 3: De gemeenteraad geeft goedkeuring om een info- en sensibiliseringscampagne op te starten voor het onderhoud van verwarmingsketels en jaarlijks te herhalen ten laatste voor de start van de verwarmingsperiode die ingaat op 1 november.
Artikel 4. De maatregelen van SOLVA over het gratis onderhoud van verwarmingsketels worden eveneens meegenomen in de campagne en de gezinnen die genieten van de minimale levering van aardgas of van een verwarmingstoelage via het sociaal verwarmingsfonds voor huisbrandolie of propaangas worden rechtstreeks aangeschreven per brief of duurzame drager.
VARIA
Tijdens de varia werden volgende mondelinge vragen van raadsleden behandeld:
De voorzitter sluit de zitting op 20/01/2025 om 22:25.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Daniël Vandendriessche
voorzitter raad