Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

Notulen  OCMW-raad

ma 28/08/2023 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Laurent Volckaert, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, raadsleden
Pieter De Bosscher, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, raadsleden
Katlijn Copriau, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 28/08/2023 om 21:20.

De voorzitter verontschuldigt raadsleden Nathalie Meganck en Koen Vijverman voor hun afwezigheid.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de notulen en het zittingsverslag van de zitting van 26 juni 2023 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een lid van de raad voor maatschappelijk welzijn daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur. Als de raad voor maatschappelijk welzijn bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad voor maatschappelijk welzijn beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de raad voor maatschappelijk welzijn het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur ondertekend.

        Bijzonderheden i.v.m. het zittingsverslag van de raad van 26 juni 2023:

        Door technische overmacht werden de zittingen wel geregistreerd, maar ze zijn in sommige geluidsfragmenten (deel 1, 5, 6, 7) moeilijker verstaanbaar. Door een technische storing aan het begin van de raad voor maatschappelijk welzijn ontbreken ook agendapunt 1 (goedkeuring notulen van de vorige vergadering) en het begin van agendapunt 2.

        Het zittingsverslag bestaat uit onderstaande delen:

        Fragment  Onderwerp  Geluidskwaliteit Duur
        Deel 1  agendapunt 2 van raad voor maatschappelijk welzijn  Moeilijker verstaanbaar  4 min 50
        Deel 2  agendapunt 2-5 van de raad voor maatschappelijk welzijn + gemeenteraad agendapunt 1-7  Goed verstaanbaar  29 min 35
        Deel 3  gemeenteraad agendapunt 7-23 + start van de variapunten  Goed verstaanbaar  30 min 55
        Deel 4

         gemeenteraad variapunten (fractie Centrumlijst)

         Goed verstaanbaar  36 min 43
        Deel 5  gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang)  Moeilijker verstaanbaar  48 sec
        Deel 6  gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang)  Moeilijker verstaanbaar  7 min 16
        Deel 7  gemeenteraad vervolg variapunten (fractie Vlaams Belang)  Moeilijker verstaanbaar  11 min 37
        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 78 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 74 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Laurent Volckaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Jan Schelfhout, Gina Verbestel
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 9 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 worden goedgekeurd.

    • Beleidsondersteuning - patrimonium

      • Onroerend patrimonium - Intrekking besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 22 mei 2023 - Ruil van gronden te 9450 Haaltert, Windmolenstraat - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Verontschuldigd: Nathalie Meganck, Koen Vijverman, Katlijn Copriau
        Aanleiding
        De  raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de intrekking van het besluit van 22 mei 2023 betreffende de ruil van gronden ter hoogte van 9450 Haaltert, Windmolenstraat en het opnieuw goedkeuren ervan.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert plant een heraanleg van de N460. Deze werken zullen ook gepaard gaan met rioleringswerken, en voor de afvoer van regenwater moet er een bufferbekken in de buurt worden aangelegd om de waterdruk tussen beide valleien te verdelen. Indien er geen bijkomend bufferbekken zou komen, dan komt alle overstort van regenwater terecht ter hoogte van Eiland. Om de wateroverlast te beperken, is het aangewezen om een bijkomend bufferbekken te voorzien.

        Na onderzoek is het lokaal bestuur Haaltert in onderhandeling gegaan met de eigenaar (mevrouw Eline Van Impe, wonende te 9450 Haaltert, Windmolenstraat 24) van de volgende percelen ter hoogte van de Windmolenstraat:

        • grond, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1578 B met een oppervlakte van 1.529 m²
        • hooiland, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1605 B met een oppervlakte van 3.870 m²

        De eigenaar wenst niet over te gaan tot verkoop van deze percelen, maar is wel bereid om deze te ruilen tegen grond voor een vergelijkbare oppervlakte.

        Het lokaal bestuur Haaltert heeft het volgende perceel ter beschikking dat vrij van pacht is:

        • bouwland, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, nummer 57 met een oppervlakte van 5.550 m²

        Alle percelen werden geschat door landmeter - expert Michiel De Rouck:

        • perceel 1578 B: 5.351,50 euro
        • perceel 1605 B: 13.545,00 euro
        • perceel 57: 24.975,00 euro

        De percelen1578 B en 1605 B, eigendom van Mevrouw Van Impe, zijn samen 18.896,50 euro waard. Ten opzichte van het perceel, eigendom van het lokaal bestuur Haaltert, is er een verschil in waarde van 6.079,00 euro in het voordeel van de eigenaar van de twee percelen in geval van ruil.

        Beide partijen gaan akkoord met dit verschil. Het lokaal bestuur Haaltert aanvaardt dit waardeverschil omdat de percelen absoluut noodzakelijk voor de aanleg van het bufferbekken. In geval van onteigening zou een hogere prijs moeten betaald worden omwille van bijkomende posten zoals wederbeleggingsvergoeding, verlies aan inkomsten, ...

        Door de ruil worden de kosten voor het lokaal bestuur gedrukt door een perceel grond af te staan dat op heden weinig nut heeft voor het bestuur.

        Partijen zijn akkoord om de ruil te laten doorgaan en om de notariskosten bij helften te verdelen.

        Bij besluit van 22 mei 2023 had de raad voor maatschappelijk welzijn reeds goedkeuring gegeven, maar dit besluit bevat een materiële vergissing in die zin dat de gronden geen eigendom zijn van mevrouw Eline Van Impe persoonlijk maar van de BV Eline Van Impe, met zetel te 9450 Haaltert, Windmolenstraat 24 (KBO nr. 0819.354.743). Om deze fout recht te zetten, wordt dit besluit ingetrokken en wordt een nieuw besluit genomen.

        Het lokaal bestuur Haaltert stelt notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan om de authentieke akte te verlijden.

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 77
        • Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten

        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft financiële gevolgen:
         
        Raming 1.500,00 euro (helft notariskosten)
        Actie OF Overig beleid Actie 12
        Jaar Budget Code (JBR) 2023/OCMW_VB/0190-00/6130001/OCMW/VB/IP-GEEN
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Laurent Volckaert, Roger Coppens, Mark Beelaert, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Pieter De Spiegeleer, Willy Impens, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Soffriau, Daniël Vandendriessche, Gina Verbestel, Nancy Van Landuyt
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        artikel 1. goedkeuring te geven aan de intrekking van het besluit van de  raad voor maatschappelijk welzijn dd. 22 mei 2023 betreffende de ruil van gronden ter hoogte van 9450 Haaltert, Windmolenstraat.
         
        artikel 2. goedkeuring te geven aan de ruil van het volgende perceel, eigendom van het OCMW Haaltert, af te staan aan mevrouw Eline Van Impe, wonende te 9450 Haaltert, Windmolenstraat 24:
        • bouwland, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie B, nummer 57 met een oppervlakte van 5.550 m²

        artikel 3. principiële goedkeuring te geven aan het ontvangen van de volgende percelen, eigendom van BV Eline Van Impe, met zetel te 9450 Haaltert, Windmolenstraat 24 (KBO nr. 0819.354.743), als tegenprestatie voor het in ruil geven van het perceel vermeld onder artikel 1:

        • grond, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1578 B met een oppervlakte van 1.529 m²
        • hooiland, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 1e afdeling Haaltert, sectie A, nummer 1605 B met een oppervlakte van 3.870 m²

        artikel 4. principiële goedkeuring te geven aan de aanstelling van notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, aan om de authentieke akte te verlijden.

        artikel 5. principiële goedkeuring te geven aan het verschil in waarde ten bedrage van 6.079,00 euro tussen de te ruilen percelen in het voordeel van BV Eline Van Impe, met zetel te 9450 Haaltert, Windmolenstraat 24 (KBO nr. 0819.354.743);

        artikel 6. principiële goedkeuring te geven aan de verdeling van de notariskosten over de beide partijen.

De voorzitter sluit de zitting op 28/08/2023 om 21:23.

Namens OCMW-raad,

Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad