De voorzitter opent de zitting op 25/11/2024 om 20:02.
De raadsvoorzitter verontschuldigt raadslid Anita De Bruyn voor haar afwezigheid.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 21 oktober 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 21 oktober 2024 goed te keuren.
Het lokaal bestuur Haaltert is eigenaar van vier woningen die ter beschikking kunnen gesteld worden van personen die zich in een specifieke problematische woonsituatie bevinden.
Tot november 2024 werden deze vier woningen gedefinieerd als noodwoning en onderworpen aan strikte criteria gebonden aan onverwachtse rampen en overmacht. Het huidige reglement omtrent de noodwoningen dateert van 2013 en was dringend toe aan herziening naar wetgeving en inhoud. Vanuit de verschillende betrokken diensten werd daarom een nieuw reglement uitgewerkt, hetgeen zal voorgelegd worden op de raad voor maatschappelijk welzijn op de zitting d.d. 25 november 2024. Het lokaal bestuur Haaltert heeft met dit nieuwe reglement de intentie om naast de plotselinge rampsituaties ook acute situaties met betrekking tot de woonsituatie van inwoners te kunnen aanpakken.
Het reglement van 2013 alsook alle eventuele voorgaande reglementen ter zake worden ingetrokken.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de intrekking van het reglement dd. 25 februari 2013 en alle voorgaande reglementen op noodwoningen.
Algemeen
Op 20 juli 2023 besluit keurde het college van burgemeester en schepenen de overheidsopdracht goed inzake 2023/997 Raamovereenkomst buitengewone onderhoudswerken en vernieuwen gemeentewegen voor 2023, met verlengingen voor 2024, 2025 en 2026.
In het kader van deze raamovereenkomst wil het lokaal bestuur Haaltert een deel van de Lebeke vernieuwen tussen huisnummers 1 en 50. Deze heraanleg kadert in een petitie van aangelanden die de trillingen van de baan aankaartten met schade tot gevolg. De opdracht kan uitgevoerd worden zonder ingrijpende rioleringswerken. Deze opdracht is gekend als deelopdracht 6.
De geraamde waarde voor deze opdracht bedraagt 292.466,85 euro inclusief btw (btw verlegd).
Bij beslissing d.d. 22 augustus 2024 van het college van burgemeester en schepenen werd de opdracht gegund aan NV Stadsbader.
Meerwerken voor grondverbetering
Bij het afgraven van de grond heeft de aannemer (NV Stadsbader) geconstateerd dat de ondergrond niet draagkrachtig genoeg is om de voorziene werken op uit te voeren. Het gaat om kwelm (moerasgrond) die grote risico’s inhoudt. Na onderhandeling werd een mogelijke oplossing gevonden om dit te verhelpen, zijnde het plaatsen van een geotextiel (geogrid) met daarop betonpuin. Dit zal uitgevoerd worden op de plaats met de meeste kwelm, om daarna plaatproeven uit te voeren zodat kan nagegaan worden of de oplossing voldoende is. Als dit het geval is, kan dit voor de rest van de werken op dezelfde manier uitgevoerd worden.
NV Stadbader maakte hiervoor een offerte van 14.488,64 euro incl. btw (btw verlegd).
Bij beslissing d.d. 7 november 2024 van het college van burgemeester en schepenen werd deze offerte gegund.
Na het uitvoeren van deze bijkomende grondverbetering werden plaatproeven uitgevoerd, die niet tot het vereiste resultaat hebben geleid (in bijlage). De ondergrond is nog steeds onvoldoende stabiel om een bestrating op aan te leggen.
Samen met de aannemer werd onderzoek gedaan om alsnog tot een definitieve oplossing te komen. Dit blijkt de eerste oplossing te zijn die aanvankelijk als te ingrijpend en kostelijk werd bevonden, maar doordat het alternatief onvoldoende werd bevonden, wordt hierop teruggevallen. Aan de aannemer werd een offerte opgevraagd voor een bedrag van 272.103,36 euro incl. btw.
Dit wordt als deelopdracht 7 aanzien in voormelde raamovereenkomst.
Gevolgen voor budget
De raming werd onderworpen aan een nazicht door de dienst Administratieve Beleidsondersteuning en dienst openbare werken. De dienst Administratieve Beleidsondersteuning stelt voor om deze raming tegen een totaal bedrag van 272.103,36 euro inclusief btw goed te keuren.
Bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 14 november 2024 werd deelopdracht 7 gegund.
Deze uitgave gebeurt met het budget ingeschreven op 2024/GBB-CBS/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN of 2025/GBB-CBS/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
Het krediet is ontoereikend voor de uitvoering van deelopdracht 7. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dat er bijkomend krediet kan voorzien worden voor deelopdracht 7. De gemeenteraad geeft de financieel directeur de opdracht om 300.000,00 euro bijkomend budget te voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de budgetverhoging van 300.000,00 euro op 2024/GBB-CBS/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN of 2025/GBB-CBS/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
artikel 2. de financieel directeur de opdracht te geven de budgetverhoging te voorzien in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
1. Feiten en context
Het lokaal bestuur Haaltert wenst in te zetten op zachte mobiliteit, waarbij de verschillende dorpskernen met elkaar verbonden worden via fietsverbindingen. Hierbij wordt voornamelijk geopteerd om bestaande trage wegen uit te breiden en opnieuw aan te leggen zodat fietsers (en ook voetgangers) zich op een veilige manier kunnen verplaatsen.
De trage weg nr. 88, die een verbinding maakt tussen de Burchtweg en Molenveld, is uitermate geschikt om een dergelijke fietsverbinding aan te leggen. Hierdoor wordt de dorpskern van Haaltert op een vlotte en veilige manier bereikbaar, doordat zwakke weggebruikers de Achterstraat kunnen vermijden.
De fietsverbinding zorgt eveneens voor een goede verbinding met de schoolomgevingen.
Ten slotte wordt door de aanleg van de fietsverbinding de wateroverlast ter plaatse aangepakt door het aanleggen van grachten die ook het water kunnen ophouden.
Studiebureau Meso heeft in opdracht van het lokaal bestuur Haaltert de volgende documenten opgemaakt (in bijlage):
In eerste instantie is het enkel de bedoeling om thans de rooilijn vast te leggen. In een verder stadium zullen eerst onderhandelingen gevoerd worden met de aanpalende eigenaars om tot grondafstand te komen teneinde de rooilijn te realiseren. Indien deze onderhandelingen niet tot een gunstig resultaat leiden, kan nadien alsnog de onteigeningsprocedure opgestart worden.
Teneinde deze grondverwerving te kunnen verzekeren dient daarom alsnog te worden overgegaan tot onteigening.
Voor bovenvermelde werken wordt aldus met onderhavig besluit het gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld én de administratieve onteigeningsprocedure opgestart. Dit overeenkomstig het Decreet Gemeentewegen resp. het Vlaamse Onteigeningsdecreet.
2. Motivering
2.1. Wettelijk kader
Overeenkomstig artikel 16, §§2 en 3 van het Decreet Gemeentewegen moet een gemeentelijk rooilijnplan volgende elementen omvatten:
Het gemeentelijk rooilijnplan ‘Rooilijn- en onteigeningsplan van de fietsverbinding tussen Burchtweg en Molenveld (gedeeltelijke uitbreiding trage weg nr. 88)’ omvat al deze elementen.
De trage weg nr. 88 kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het Decreet Gemeentewegen. Gezien de verbreding van de trage weg is een wijziging ervan noodzakelijk. Dergelijke wijziging vergt steeds de voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad, met de vaststelling van een rooilijnplan.
Artikel 4 Decreet Gemeentewegen bepaalt dat er bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening moet gehouden worden met volgende principes:
Navolgend wordt de voorgenomen wijziging aan het gemeentelijk wegennet hieraan getoetst.
2.2. Algemeen belang
Overeenkomstig artikel 4, 1° Decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste te staan van het algemeen belang.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe trage weg nr. 88 te kunnen verbreden om er een degelijk fietspad te kunnen aanleggen.
De aanleg van fietsverbinding strekt evident tot het algemeen belang van de gemeenschap, daar men op die manier kan zorgen voor een veilig en vlot fietsverkeer tussen de dorpskernen, maar ook in het kader van de schoolomgevingen. Bovendien wordt ook de waterproblematiek in de buurt aangepakt door de aanleg van grachten die water kunnen ophouden.
2.3. Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing
Overeenkomstig artikel 4, 2° Decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Blijkens de memorie van toelichting bij het Decreet Gemeentewegen werd deze motiveringsverplichting in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
In voorliggend geval moet echter worden vastgesteld dat het de bedoeling is om trage weg nr. 88 te verbreden waardoor het gemakkelijker wordt voor de zwakke weggebruiker om deze te gebruiken.
De voorgenomen wijziging is dan ook verantwoord.
2.4. Verkeersveiligheid
Overeenkomstig artikel 4, 3° Decreet Gemeentewegen dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe een bestaande trage weg te verbreden naar een toegankelijk fietspad, waar fietsers kunnen kruisen zonder elkaar te hinderen. Hierdoor kunnen zwakke weggebruikers veilig en vlot de dorpskern van Haaltert en de scholen bereiken.
Gezien voorliggend rooilijnplan louter in een verbreding van de trage weg nr. 88 voorziet, wordt er voor alle aangelande percelen weinig tot niets gewijzigd. De ontsluiting van de aangrenzende percelen komt met andere woorden niet in het gedrang door voorliggend rooilijnplan.
2.5. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief
Overeenkomstig artikel 4, 4° Decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
In voorkomend geval paalt de betrokken wegenis evenwel niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
2.6. Actuele functie – toekomstige generaties
Overeenkomstig artikel 4, 5° Decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De trage weg nr. 88 is momenteel al een trage weg in de zin van het decreet gemeentewegen, zijnde een weg voor niet-gemotoriseerd verkeer.
Voorliggend rooilijnplan beoogt de aanleg van een bredere fietsverbinding, die er voor zorgt dat zwakke weggebruikers zich vlot en veilig kunnen verplaatsen.
De behoeften van de toekomstige generaties komen door voorliggende wijziging van de rooilijn niet in het gedrang, integendeel, in het licht van de stijgende vraag naar alternatieve en duurzame mobiliteitsalternatieven strekt voorliggende wijziging tot het aanleggen van een fietsverbinding om zo de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker gevoelig te verbeteren.
3. Openbaar onderzoek
Conform artikel 17 decreet gemeentewegen zal het college van burgemeester en schepenen belast worden met het organiseren van een openbaar onderzoek binnen een ordetermijn van 30 dagen na het voorlopig onteigeningsbesluit, dat minstens het volgende inhoudt:
1° aanplakking aan het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel;
2° een bericht op de website van de gemeente of in het gemeentelijk infoblad;
3° een bericht in het Belgisch Staatsblad;
4° een afzonderlijke mededeling die met een beveiligde zending wordt gestuurd naar de woonplaats van de eigenaars van de onroerende goederen die zich bevinden in het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan;
5° een afzonderlijke mededeling aan de aanpalende gemeenten, als de weg paalt aan de gemeentegrens en deel uitmaakt van een gemeentegrensoverschrijdende verbinding;
6° een afzonderlijke mededeling aan de deputatie en het departement;
7° een afzonderlijke mededeling aan de beheerders van aansluitende openbare wegen;
8° een afzonderlijke mededeling aan de maatschappijen van openbaar vervoer.
De aankondiging zal minstens het volgende bevatten:
1° de locatie waar de beslissing tot voorlopige vaststelling en het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan ter inzage liggen;
2° de begin- en einddatum van het openbaar onderzoek;
3° het adres waar de opmerkingen en bezwaren naartoe gestuurd moeten worden of worden afgegeven, en de te volgen formaliteiten.
Na de aankondiging wordt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan gedurende dertig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk (op het adres van het gemeentehuis te 9450 Haaltert, Hoogstraat 41) of digitaal (info@haaltert.be) aan het gemeentebestuur bezorgd.
Voorliggende beslissing kadert in actie 16: Geef prioriteit aan verkeer en een verkeersveilige omgeving in het geheel van ons veiligheidsbeleid.
artikel 1: goedkeuring te geven aan de voorlopige vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan ‘Rooilijn - en onteigeningsplan van de fietsverbinding tussen Burchtweg en Molenveld (gedeeltelijke uitbreiding trage weg nr. 88)’, opgemaakt door studiebureau Meso.
artikel 2: goedkeuring te geven om het voorlopig vastgestelde rooilijnplan en onteigeningsplan het voorwerp te laten uitmaken van een openbaar onderzoek en het ter inzage te leggen in het gemeentehuis, conform het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
artikel 3: goedkeuring te geven aan de opdracht voor het college van burgemeester en schepenen van de organisatie van het openbaar onderzoek en het voorafgaandelijk verwittigen van de eigenaars.
artikel 4: goedkeuring te geven om na het openbaar onderzoek het dossier voor definitieve vaststelling aan de gemeenteraad voor te leggen.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 14 september 2024 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Dries 1, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie C deel van nummer 0980/G/P0000. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren. Het gaat om volgende percelen:
Het dossier is gekend bij de dienst Omgeving onder OMV_2023069660.
Notaris Gilles Van Oudenhove, met studie te 9450 Haaltert, Iddergemsesteenweg 8, heeft hiertoe een ontwerpakte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Gilles Van Oudenhove betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Dries 1, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 2e afdeling Denderhoutem, sectie C deel van nummer 0980/G/P0000, zijnde lot A en B met gereserveerd perceelnummer respectievelijk C 980 L P0000 en C980 M P0000.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 11 mei 2023 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9450 Haaltert, Boekent, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 3e Afdeling Kerksken, sectie A, nummers 0684RP0000 en 0684TP0000. In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren.
De af te stane percelen betreffen lot OD1 en OD2 op bijgevoegd opmetingsplan en hebben respectievelijk een gereserveerd perceelnummer 41033 A 684 X P0000 en 41033 A 684 Y P0000.
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder OMV_2023017532.
Notaris Joost Eeman, met studie te 9000 Gent, Oudenaardsesteenweg 50, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Joost Eeman betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9450 Haaltert, Boekent, kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 3e Afdeling Kerksken, sectie A, deel van nummers 0684RP0000 en 0684TP0000, zijnde loten OD1 en OD2 met respectievelijke gereserveerd perceelnummer 41033 A 684 X P0000 en 41033 A 684 Y P0000.
De budgetwijziging werd ingediend op Religiopoint op 15 oktober 2024.
Deze budgetwijziging omvat volgende aanpassingen:
Hiervoor werd een investeringstoelage van de gemeente goedgekeurd in de collegezitting van 13 juni 2024.
De bisschop van Gent gaf in zijn hoedanigheid van erkend representatief orgaan een gunstig advies op 14 oktober 2024.
- Decreet over lokaal bestuur art. 2, §2, 2°
- Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, meer bepaald hoofdstuk II, afdeling VI.
- Decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, meer bepaald titel II, hoofstuk III, afdeling 2.
- Omzendbrief BB 2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
artikel 1. Akte te nemen van de budgetwijziging voor de kerkfabriek Sint-Amandus Denderhoutem.
artikel 2. Dit besluit zal overgemaakt worden via het loket voor lokale besturen en Religiopoint.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 mei 2024 en verstuurd naar het toezicht.
Uit het toezicht blijkt dat de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
- Decreet over lokaal bestuur art. 260 tot en met 262 en 332,§1, 3°
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
- Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
- Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Haaltert.
artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de gemeentelijke dotatie 2025 voor de hulpverleningszone Zuid-Oost.
De zoneraad heeft voor begrotingsjaar 2025 het budget van de hulpverleningzone en de bijdragen van de gemeente Haaltert als volgt vastgesteld:
Budget HVZ Zuid-Oost | Dotatie Haaltert | |
Exploitatie | 23.621.513,17 euro | 803.795,04 euro |
Investeringen | 2.330.000,00 euro | 134.710,91 euro |
De begrotingslijst en het goedgekeurde besluit voor begrotingsjaar 2025 van de zoneraad werden opgenomen in bijlage.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
De wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid, artikel 68 en 134, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, artikel 8, 6°, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 25 april 2007 tot vaststelling van de opdrachten van de hulpdiensten die kunnen verhaald worden en diegene die gratis zijn, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 4 april 2014 inzake vaststelling, berekening en betaling van de federale basisdotatie voor de hulpverleningszones, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 tot bepaling van de verdeelsleutel van de bijkomende federale dotatie aan de prezones en aan de hulpverleningszones.
- Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Het besluit van de zoneraad van 25 oktober 2024 houdende goedkeuring van de begroting 2025 van de Hulpverleningszone Zuid-Oost.
Dit besluit kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing met de beleidsdoelstellingen vereist is.
Exploitatie:
Raming of Bedrag | 803.795,04 euro |
Actie OF Overig beleid | GBB-CBS |
Jaar Budget Code (JBR) | 0410-00/6494000 |
Raming of Bedrag | 134.710,91 euro |
Actie OF Overig beleid | GBB-CBS |
Jaar Budget Code (JBR) | 0410-00/6640000 |
artikel 1. De gemeenteraad keurt de gemeentelijke dotatie voor 2025 goed ten voordele van de hulpverleningszone Zuid-Oost voor exploitatie en investeringen, dewelke is vastgesteld op:
Dotatie Haaltert | |
Exploitatie | 803.795,04 euro |
Investeringen | 134.710,91 euro |
artikel 2. Een afschrift van deze beslissing zal gestuurd worden aan de Federale dienst van de gouverneur, t.a.v. mevrouw Ina Focke, Kalandeberg 1, 9000 Gent en de voorzitter van de hulpverleningszone Zuid-Oost, mevrouw Tania De Jonge, Centrumlaan 100, 9400 Ninove.
De gemeenteraad wordt gevraagd de zevende aanpassing met beginkrediet 2025 van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen voor het deel van de gemeente en goed te keuren voor het deel OCMW.
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
- De Omzendbrief KB/BJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen van 18 september 2020 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
- Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 31 augustus 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025
- Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 25 oktober 2021 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 2 december 2021 betreffende de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 betreffende de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
- Het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2023 betreffende de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
artikel 1. De gemeenteraad stelt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 7 - beginkrediet 2025 van de gemeente Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, vast voor het deel van de gemeente.
artikel 2. De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 -7 - beginkrediet 2025 van de gemeente Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting goed voor het deel van het OCMW.
artikel 3. De gemeenteraad stelt de globale (gemeente+ OCMW) aanpassing van het meerjarenplan vast.
artikel 4. De financieel evenwichten na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 7 - beginkrediet 2025 voldoen aan de voorwaarden overeenkomstig artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Om na 2024 in aanmerking te komen voor watergerelateerde subsidies, dienen steden en gemeenten te beschikken over een goedgekeurd hemelwater- en droogteplan voor hun volledige grondgebied.
Los hiervan streeft Haaltert naar een langetermijnvisie op het hele watersysteem om de gemeente weerbaar te maken tegen de gevolgen van het veranderend klimaat (wateroverlast, droogte, hitte, erosie). Door hierop in te zetten, wordt er werk gemaakt van een meer blauwgroene, klimaatrobuuste gemeente die klaar is voor de toekomst.
De basisversie van het hemelwater- en droogteplan is vormelijk en inhoudelijk gebaseerd op de blauwdruk voor hemelwater- en droogteplannen, opgemaakt door CIW en goedgekeurd in juni 2022. Voor de opmaak van dit hemelwater- en droogteplan heeft het lokaal bestuur Haaltert beroep gedaan op Aquafin, die via RioPact een basisversie van het hemelwater- en droogteplan aanbood. Het hemelwater- en droogteplan is een samenwerkingstraject geweest waarbij met verschillende partners werd gezocht naar gedragen oplossingen.
Lokaal bestuur Haaltert heeft in zijn hemelwater- en droogteplan een algemene visie voor Haaltert opgemaakt met daaruit volgend een actieplan voor het grondgebied Haaltert.
Algemene acties:
Prioritaire acties per deelgebied:
In bijlage het volledige rapport van het hemelwater- en droogteplan alsook de presentatie van het hemelwater - en droogteplan.
- Decreet over lokaal bestuur art. 41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. goedkeuring te geven aan het hemelwater- en droogteplan van Haaltert.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de aanvaarding van de schenking van het kunstwerk gemaakt door Gillian Temmerman en geschonken door de Adviesraad Cultuur.
Op 18 september 2024 ontving het lokaal bestuur Haaltert een kunstwerk in ijzer gemaakt door Gillian Temmerman en geschonken door de Adviesraad Cultuur.
Dit kunstwerk, met als centrale thema "Kant", is een schenking van de leden van de adviesraad Cultuur. Het kwam tot stand in het kader van de expo achterKANT, een project dat de verborgen verhalen en ambachten van kant in de schijnwerpers plaatste.
Met het einde van hun legislatuur in zicht, wilden de leden van de adviesraad iets blijvends nalaten dat de rijke geschiedenis van kant in Haaltert eert. Het kunstwerk staat nu in de pastorijtuin, naast het werk van de kantkloster, en vormt een mooie symbiose van traditie en hedendaagse cultuur.
Deze schenking onder de vorm van een handgift zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor goedkeuring van de aanvaarding van de schenking.
Algemene basisbevoegdheid
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing met de beleidsdoelstellingen nodig is.
Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de aanvaarding van de schenking van het kunstwerk gemaakt door Gillian Temmerman en geschonken door de leden van de adviesraad Cultuur.
De statuten van de projectvereniging UiTPAS Dender dienen aangepast te worden om volgende redenen:
De gemeente Hamme en de stad Geraardsbergen wensen toe te treden tot de projectvereniging UiTPAS Dender vanaf 1 januari 2025. De gemeenten Laarne en Wetteren willen uittreden vanaf 31 augustus 2026.
Met de toetreding van Hamme en Geraardsbergen en het uittreden van Laarne en Wetteren kan UiTPAS-regio Dender zich verder aligneren met de referentieregio Dender.
De statuten van de projectvereniging UiTPAS Dender bepalen dat voor een toetreding of uittreding een statutenwijziging nodig is.
Voor een statutenwijziging is de voorafgaandelijke goedkeuring door alle gemeenteraden van de deelnemende en toegetreden gemeenten nodig.
Inhoudelijk worden volgende wijzigingen voorgelegd:
• Toetreding gemeente Hamme en stad Geraardsbergen vanaf 1 januari 2025;
• Uittreden gemeenten Laarne en Wetteren met ingang vanaf 31 augustus 2026;
• Verlenging duurtijd van de projectvereniging;
• Regeling inzake financiële bijdragen uittredende gemeenten.
De duurtijd van de projectvereniging wordt verlengd tot en met 31 december 2026. Dit geeft de mogelijkheid aan de projectvereniging om:
• De huidige werking te continueren voor de duurtijd van twee jaar.
• De leden van de projectvereniging (vernieuwde besturen) de tijd te geven de werking te evalueren en bij te sturen naar de nieuwe context. Op dit moment start een onderzoeksproject naar het oprichten van een cultuur/vrijetijdsregio binnen referentieregio Dender. Voor dit project werden subsidies toegekend binnen het bovenlokaal cultuurdecreet. Binnen dit project zal de rol van de projectvereniging UiTPAS Dender duidelijk worden.
De jaarlijkse financiële bijdrage zal pro rata berekend worden naargelang de duurtijd van het lidmaatschap. Voorheen bleef de jaarlijkse financiële bijdrage bij het uittreden te betalen tot het verstrijken van de lopende periode.
Volgens artikel 24 van de statuten van de projectvereniging UiTPAS Dender dient het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord te gaan met de toetreding van Hamme en Geraardsbergen tot de projectvereniging UiTPAS Dender. Dit gebeurde tijdens de zitting van 14 november 2024. De goedkeuring door de gemeenteraad gebeurt via deze statutenwijziging.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. Goedkeuring te geven aan de gewijzigde statuten van de projectvereniging UiTPAS Dender zoals toegevoegd in bijlage, met volgende belangrijke wijzigingen:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de notulen (openbare en besloten zitting) van de zitting van 25 november 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend. Gezien de zitting van vandaag de laatste zal zijn van de huidige legislatuur wordt geopteerd om de notulen en het zittingsverslag van de zitting van vandaag staande de vergadering op te maken en te ondertekenen. Ook het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) raadde deze werkwijze aan.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen (openbare en besloten zitting) en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 25 november 2024 goed te keuren.
De mondelinge vraag van raadslid Jan Schelfhout werd ter zitting beantwoord door schepen Tom Sorgeloos en de burgemeester.
De burgemeester geeft een afscheidsspeech en zorgt voor een dankwoord. Ook raadslid Willy Impens geeft een afscheidsspeech.
Vanuit het lokaal bestuur Haaltert werden alle raadsleden bedankt met een attentie. Raadslid Jan Schelfhout bedankt tot slot ook de raadsvoorzitter Paulette Looze voor haar jarenlange inzet.
De voorzitter sluit de zitting op 25/11/2024 om 21:30.
Namens Gemeenteraad,
Lien Grootvriendt
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad