De voorzitter opent de zitting op 26/02/2024 om 20:00.
De voorzitter verontschuldigt raadslid Anita De Bruyn voor haar afwezigheid.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 29 januari 2024 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 29 januari 2024 goed te keuren.
Op datum van 30 augustus 2023 werd door Z.M. de Koning aan negen inwoners van onze gemeente de titel van Laureaat van de Arbeid verleend.
De Laureaten zijn gemotiveerde burgers die beschikken over een grote vakbekwaamheid en zich sociaal engageren. Zij werden door een Organiserend Comité geselecteerd dat bestaat uit representatieve organisaties van de sector en dat het geheel van de procedure heeft georganiseerd in samenwerking met het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid (KIEA).
De betrokken inwoners werden uitgenodigd voor de huldiging op de gemeenteraadszitting van vandaag en hun brevet in ontvangst te nemen.
- Decreet over lokaal bestuur art. 40-41
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. Kennis te nemen van de Huldiging Laureaten van de Arbeid voor het jaar 2023.
artikel 2. De brevetten uit te reiken aan de Laureaten van de Arbeid voor het jaar 2023.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de voordracht van de heer Paul Roelandt als ereburger van de gemeente Haaltert.
De heer Paul Roelandt is geboren en getogen in Denderhoutem op 31 oktober 1953.
Hij kreeg muziek met de paplepel mee en bouwde een mooie carrière uit als zanger waarmee hij nationale erkenning verkreeg. “Neem eens een kind bij de hand” was zijn bekendste nationale liedje. Het was ook één van de favoriete nummers van Koningin Fabiola. Zij vertelde dit bij Lutgart Simons op Radio 2.
Hij volgde een opleiding tot juwelier, vond de vrouw van zijn leven tijdens een optreden in Zwitserland en vestigde zich in Denderhoutem in de Molenstraat.
Met zijn hit “ Mijn dorpje” veroverde hij niet alleen een plekje in de muziekgeschiedenisboeken maar ook in het collectieve geheugen. "Mijn dorpje" werd immers een hit in 1978 en wordt nog op diverse festiviteiten meegezongen door de inwoners van gans Haaltert omdat zij zich kunnen identificeren met dit liedje. Paul haalt ook vaak aan ‘ ik ben blij dat het iets los maakt bij de mensen’.
Als juwelier in Denderhoutem werd hij een gevestigde waarde waarbij zijn steun en enthousiasme bij talloze verenigingen in de ganse gemeente gekend is. Als gedreven middenstander verwierf hij naam en faam.
Hij is altijd vol lof over zijn dorp en de gemeente Haaltert en draagt dit ook permanent uit.
Tijdens Driekoningen 2009 werd hij aangesteld als turfboer. Hij is er nog steeds elke keer opnieuw aanwezig. Ook op vele andere evenementen is Paul als middenstander en inwoner een graag geziene gast.
De heer Paul Roelandt voldoet dus met diverse talenten en eigenschappen aan de voorwaarden van het ereburgerschap.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Op vraag van de fractie Vlaams Belang werd volgend amendement ingediend en gestemd:
De gemeente Haaltert zal in het weekend van 25 en 26 mei 2024 een huldiging organiseren voor de heer Aloïs De Backer in samenwerking met verenigingen.
Goedgekeurd met 23 stemmen voor (Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert), 1 onthouding (Lisa Houtman).
artikel 1. goedkeuring te geven aan de voordracht van de heer Paul Roelandt als ereburger van de gemeente Haaltert.
artikel 2. goedkeuring te geven aan een huldiging georganiseerd door het lokaal bestuur Haaltert in het weekend van 25 en 26 mei 2024 voor de heer Aloïs De Backer in samenwerking met verenigingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de titel van ereburger van Haaltert postuum toe te kennen aan de heer Aloïs De Backer en een herinneringsmoment te organiseren.
Op vraag van Vlaams Belang Haaltert en onafhankelijk raadslid Laurent Volckaert werd een aanvullend agendapunt ingediend voor de zitting van de gemeenteraad van 29 januari 2024. Wegens het niet respecteren van de termijn van drie jaar om de titel van ereburger toe te kennen werd dit agendapunt verdaagd naar deze zitting van de gemeenteraad.
Gelet op de goedkeuring van het reglement voor ereburgerschap op de gemeenteraad van 22 februari 2021 waarbij een persoon uit Haaltert tot ereburger kan verkozen worden;
Gelet op het feit dat op diezelfde gemeenteraad mevrouw Paula D’hondt – Van Opdenbosch de titel van ereburger werd geschonken en dat deze eretitel om de 3 jaar kan uitgereikt worden;
Gelet op het reglement dat de kandidaat een voortrekkersrol dient te spelen of gespeeld te hebben in de Vlaamse zaak, en dat de eretitel tevens postuum kan uitgereikt worden, vraagt de Vlaams Belang fractie en onafhankelijk raadslid Laurent Volckaert om de heer Aloïs De Backer deze eretitel postuum te schenken voor de volgende 3 jaar;
Geboren en getogen in Denderhoutem zorgde Aloïs De Backer eerst achter de schermen, en later vanop de eerste rij, voor de ontvoogding van de denderstreek, van Vlaanderen en de Vlaamse taal. Hij was ook diegene die de eerste stap zette tot de vernederlandstaling van de rijksuniversiteit Gent. Mede daardoor konden velen van de huidige aanwezige raadsleden hun universitaire studies in het Nederlands volgen.
Het feit dat we in mei dit jaar de 120ste verjaardag van het overlijden van Aloïs De Backer herdenken, zou dit ereburgerschap extra kleur en kracht bijzetten.
De Vlaams Belang fractie en raadslid Volckaert zijn er rotsvast van overtuigd een vlotte meerderheid te kunnen vinden voor het ondersteunen van deze kandidatuur, gezien het Vlaams Nationalistisch gedachtengoed van de n-va en het feit dat er zelfs daensisten tussen hun en cd&v-raadsleden zitten.
Bij deze bieden Vlaams Belang en raadslid Volckaert de kans aan de huidige meerderheid om alle Vlaams Nationalisten en Daensisten die onze gemeente en omstreken rijk is, een riem onder het hart te steken.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om aldus de heer Aloïs De Backer postuum de titel van ereburger te schenken.
Tevens wordt aan de gemeenteraad gevraagd om op zaterdag 25 mei 2024, zijnde de 120ste verjaardag van zijn overlijden en op 26 mei, zijn geboortedag, een herinneringsmoment te organiseren door het lokaal bestuur op de begraafplaats van Denderhoutem en de heer Aloïs De Backer te eren.
Wij vragen ook om op dit herinneringsmoment ook eventuele nakomelingen van de heer Aloïs De Backer uit te nodigen.
Algemene basisbevoegdheid
Artikel 1: dit agendapunt af te voeren wegens niet meer van toepassing zijn op basis van de eerdere beslissing betreffende het ereburgerschap in dezelfde zitting.
Naar aanleiding van een klacht heeft audit Vlaanderen een forensische audit uitgevoerd betreffende een subsidiedossier van een evenement in het kader van de Ronde van Vlaanderen 2022. Het rapport hiervan werd ter kennis gebracht van de gemeenteraad op de zitting van 28 augustus 2023.
Op basis van dit rapport hebben de fractie Centrumlijst voor Haaltert en Open & Liberaal een aanvullend agendapunt ingediend voor de gemeenteraad van 28 augustus 2023, waarover unaniem het volgende werd beslist:
Artikel 1: In principe akkoord te gaan met het aanstellen van een raadsman om het bestuur bij te staan in navolging van het rapport van Audit Vlaanderen over een recente forensische audit;
Artikel 2: In principe akkoord te gaan om zich namens de gemeente Haaltert burgerlijke partij te stellen in navolging van het rapport van Audit Vlaanderen over een recente forensische audit;
Artikel 3: De gemeenteraad bepaalt dat elke fractie één vertegenwoordiger naar voor schuift om samen met de algemeen directeur de verdere voorbereidingen te treffen voor de aanstelling van de raadsman, in functie van een definitieve beslissing;
De dienst administratieve beleidsondersteuning heeft de volgende advocaten aangeschreven met de vraag om hun uurloon te bezorgen:
De wetgeving op overheidsopdrachten geldt niet voor de vertegenwoordiging in rechte of voor de voorbereiding van een procedure omdat het om een vertrouwensband gaat tussen de aanbestedende overheid en de advocaat. De bevraagde advocaten hoeven zelfs geen offertes in te dienen (bron). Niettegenstaande het voorgaande heeft het lokaal bestuur Haaltert vier advocaten aangeschreven om hun uurloon te kennen.
Bij de aanduiding van de advocaat houdt het lokaal bestuur Haaltert rekening met alle mogelijke belangen die in het dossier betrokken zijn, dit om elke vorm of schijn van belangenvermenging te vermijden en alle betrokken partijen te vrijwaren zodat hun belangen optimaal kunnen verdedigd worden. Er wordt derhalve geopteerd om een extern advocatenkantoor aan te duiden als advocaat om op te treden in deze zaak aangezien zij op geen enkele manier al opgetreden zijn tegen de gemeente Haaltert. GD&A Advocaten werd voorgesteld wegens hun expertise in dergelijke dossiers.
De dienst administratieve beleidsondersteuning stelde daarom voor om GD&A Advocaten, met kantoor te 2800 Mechelen, Antwerpsesteenweg 16-18, aan te stellen voor het behandelen van deze burgerlijke partijstelling, met als taak het volgende opties te onderzoeken:
Om deze redenen had het college van burgemeester en schepenen bij beslissing dd. 9 november 2023 GD&A Advocaten aangesteld.
De beslissing voor het nemen van een dergelijke beslissing behoort volgens Toezicht Vlaanderen echter tot de bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van artikel 297, §1 Decreet Lokaal Bestuur, zodat voornoemde beslissing werd ingetrokken en de aanstelling van een advocatenkantoor wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Er werd een overheidsopdracht uitgestuurd om tot een nieuwe raamovereenkomst te komen met een advocatenkantoor (opdracht met referte 2024/1024). De prijsvraag wordt gericht aan 12 kantoren met een uitgebreide expertise die aanleunt bij de juridische zaken waarmee het lokaal bestuur Haaltert regelmatig mee geconfronteerd wordt. Op heden is er nog geen gunning gebeurd en de prijsvraag loopt nog.
Het voorstel is dan ook om het advocatenkantoor aan te stellen voor voormelde opdracht aan wie de overheidsopdracht gegund zal worden.
Een duidelijke kostenraming is moeilijk op te maken doordat het moeilijk in te schatten is hoeveel tijd er nodig zal zijn in het dossier. De raming wordt hierdoor op 4.500,00 euro gezet.
Bijzondere bevoegdheid
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
| Raming | 4.500,00 euro incl. BTW |
| Actie OF Overig beleid | GBB |
| Jaar Budget Code (JBR) | 2023/GBB-CBS/0190-00/6130001 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan de aanstelling van het advocatenkantoor dat zal worden aangeduid in het kader van de overheidsopdracht "2024/1024 Raamovereenkomst juridische dienstverlening voor 2024-2028" voor het bijstaan van het lokaal bestuur Haaltert voor een burgerlijke partijstelling naar aanleiding van de forensische audit.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de aangestelde raadsman om voorafgaandelijk een advies op te maken over de mogelijke stappen in het dossier en dit voor te leggen aan de gemeenteraad.
NV Aquafin sloot met schrijven van 12/11/2018 het aannemingscontract (overheidsopdracht) “22.227 Aansluiting Keiberg - Haaltert” met de THV Wegenwerken De Moor NV – Vindevogel NV door middel van een openbare procedure. Het lokaal bestuur Haaltert was hierbij ook aanbestedende overheid. De opdracht werd toegekend aan de THV Wegenwerken De Moor NV – Vindevogel NV, die de haar toevertrouwde werken heeft aangevat op 07/01/2019.
Tijdens de uitvoering van de opdrachten, was er een wereldwijde COVID19-pandemie uitgebroken en dienden de diverse bevoegde overheden vanaf 18 maart 2020 talrijke overheidsmaatregelen te treffen in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie.
De impact van de wereldwijde COVID-19-pandemie en de diverse overheidsmaatregelen om de pandemie in te dijken, konden voor sommige overheidsopdrachten beschouwd worden als een uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheid zowel in hoofde van de opdrachtgevers alsook in hoofde van de opdrachtnemers.
Daar de aanbesteding van deze opdracht dateert van vóór 18/03/2020, kon de opdrachtnemer onmogelijk rekening hebben gehouden met de COVID-19 pandemie maatregelen en de impact hiervan. Hetzelfde geldt evenzeer voor de opdrachtgevers voor wat de opmaak van de opdrachtdocumenten betreft. De opdrachtnemer heeft tijdens de uitvoering een melding gedaan dat de opdrachtnemer een nadeel ondervindt ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
De opdrachtnemer meent op basis van de reglementering betreffende de overheidsopdrachten, aanspraak te kunnen maken op een (schade)vergoeding voor de impact van COVID-19 en talrijke overheidsmaatregelen vanaf 18 maart 2020 in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie.
De opdrachtgevers betwisten dat een opdrachtnemer recht zou kunnen hebben op een (schade)vergoeding voor de gevolgen van de COVID-19-pandemie en de hiervoor vermelde overheidsmaatregelen op grond van de reglementering betreffende de overheidsopdrachten gelet op onder meer de uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheden die noch de opdrachtnemer, noch de opdrachtgevers konden voorzien en die meer bepaald voortkomen uit de talrijke overheidsmaatregelen. In ondergeschikte orde menen de opdrachtgevers dat er daarenboven geen duidelijke regels voor handen zijn die een evaluatie, begroting of beoordeling voor deze uitzonderlijke onvoorzienbare omstandigheden mogelijk maken.
De bevoegde overheden hebben tot op heden geen wetgeving uitgevaardigd die de gevolgen van deze pandemie voor overheidsopdrachten globaal regelt.
Er bleef dus tussen de partijen een ernstige betwisting bestaan over de door de opdrachtnemer gevraagde (schade)vergoeding voor de impact van COVID-19 en talrijke overheidsmaatregelen vanaf 18 maart 2020 in het kader van de bestrijding van de COVID-19 pandemie met betrekking tot de uitgevoerde werken in dit project.
Na onderhandelingen hebben de partijen besloten om een algehele minnelijke regeling van het geschil te treffen en dit omwille van louter commerciële redenen en proceseconomische redenen. Op heden wensen de partijen de onderhavige dading in de zin van het artikel 2044 e.v. oud Burgerlijk Wetboek te sluiten teneinde, overeenkomstig de bepalingen van deze dading en tenzij hieronder uitdrukkelijk anders bepaald, op definitieve, onherroepelijke en onvoorwaardelijke wijze en tot slot van alle rekeningen, het geschil dat tussen hen is gerezen te beslechten en definitief te beëindigen op een wijze alsof er nooit een geschil is geweest.
Samengevat komt het voor het lokaal bestuur Haaltert er op neer dat aan de THV Wegenwerken De Moor NV – Vindevogel NV een eenmalige bijkomende vergoeding wordt betaald van 9.763,73 euro als schadevergoeding ingevolge de nadelige effecten van de COVI-19-pandemie.
Het lokaal bestuur Haaltert gaat akkoord met deze dading. Hierdoor worden verdere ongemakken, kosten, onzekerheden, … van een procedure vermeden.
Deze dading zal ter goedkeuring worden voorgelegd op de gemeenteraad van 26 februari 2024.
Voorliggende beslissing kadert in actie 12: Naar een leefbare omgeving door het uitwerken van een totale ruimtelijke visie en groenbeleid.
De beslissing heeft financiële gevolgen:
| Bedrag | 9.763,73 euro |
| Actie of GBB | Actie 12 |
| Jaarbudgetrekening | 2023/ACTIE-12/0310-00/2270007/GEMEENTE/CBS/IP-32 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan de dading tot beëindiging van het geschil betreffende het Aquafin project 22.227 Keiberg.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van de intentieverklaringen van Moerbeke-Lokeren en Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht om als nieuwe fusiegemeenten respectievelijk deel uit te maken van de hulpverleningszone Oost en de hulpverleningszone Waasland en van de intentieverklaringen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen om respectievelijk toe te treden tot de hulpverleningszones Centrum, Vlaamse Ardennen, Centrum en Oost.
De gemeenteraad wordt gevraagd akte te nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede.
De gemeenteraad wordt gevraagd de voorstellen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen ongunstig te adviseren en de voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht gunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het standpunt betreffende de indeling van hulpverleningszones en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen.
Overwegende dat overeenkomstig artikel 14 van de wet, de Koning de territoriale afbakening van de zones bepaalt, op voorstel van het provinciaal raadgevend comité van de zones, na overleg in de Ministerraad;
Overwegende dat dit provinciaal raadgevend comité van de zones is samengesteld uit alle burgemeesters van de provincie en wordt voorgezeten door de gouverneur;
Dat dit comité het advies inwint van de autoriteiten van de verschillende gemeenten van de provincie en op basis hiervan een advies aan de Koning formuleert;
Gelet op het arrest van de Raad van State van 23 september 2011 (n°215.302) waaruit blijkt dat voorafgaand aan het provinciaal raadgevend comité de betrokken gemeenteraden hierover dienen te beraadslagen;
Gelet op het schrijven van de gouverneur d.d. 17 november 2023 waarbij aan de burgemeesters gevraagd wordt om een gemotiveerde gemeenteraadsbeslissing over te maken indien de intentie bestaat om te veranderen van hulpverleningszone;
Gelet op de goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Lokeren en Moerbeke op respectievelijk 18 september 2023 en 19 september 2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Oost;
Gelet op de goedkeuring van de definitieve fusiebeslissing door de gemeenteraden van Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 14 november 2023, 6 november 2023 en 26 oktober 2023;
Gelet op de gemeenteraadsbesluiten van de gemeenten Beveren, Kruibeke en Zwijndrecht op respectievelijk 12 december 2023, 18 december 2023 en 21 december 2023 met de vraag om de nieuwe fusiegemeente te laten behoren tot de hulpverleningszone Waasland;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wichelen d.d. 20 december 2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Oost;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Laarne d.d. 21 december 2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Wetteren d.d. 19 december 2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Centrum;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van de gemeente Lierde d.d. 27 november 2023 met de vraag om toe te treden tot de hulpverleningszone Vlaamse Ardennen;
Gelet op het schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede uit de hulpverleningszone Zuid-Oost aangaande de evolutie binnen deze zone, dat bekrachtigd werd door de verschillende gemeenteraden op respectievelijk 18,21, 19 en 21 december 2023;
Gelet op het gebrek aan duidelijke informatie omtrent de bestuurlijke, financiële en operationele gevolgen voor de hulpverleningszone Zuid-Oost;
Algemene basisbevoegdheid:
Bijzondere bevoegdheidsgronden:
Artikel 1. Akte te nemen van de intentieverklaringen van Moerbeke-Lokeren en Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht om als nieuwe fusiegemeenten respectievelijk deel uit te maken van de hulpverleningszone Oost en de hulpverleningszone Waasland en van de intentieverklaringen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen om respectievelijk toe te treden tot de hulpverleningszones Centrum, Vlaamse Ardennen, Centrum en Oost.
Artikel 2. Akte te nemen van het, door de gemeenteraden bekrachtigd, schrijven aan de gouverneur van de burgemeesters van Haaltert, Denderleeuw, Erpe-Mere en Lede.
Artikel 3. De voorstellen van Laarne, Lierde, Wetteren en Wichelen ongunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.
Artikel 4. De voorstellen van Moerbeke-Lokeren, Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht gunstig te adviseren en de burgemeester te mandateren om hierover te stemmen in het Provinciaal Raadgevend Comité van Oost-Vlaanderen.
De gemeenteraad wordt gevraagd op voorstel van Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal in principe akkoord te gaan met het aanstellen van een raadsman om het bestuur bij te staan in navolging van het recentst gestarte onderzoek door het Parket van Oost-Vlaanderen inzake de (mogelijke) belangenvermenging van mevr. Baeyens bij het afleveren van bouwvergunningen voor de projecten Hooglareweg - Edestraat - Huytstraat. De gemeenteraad wordt gevraagd in principe akkoord te gaan om zich namens de gemeente Haaltert burgerlijke partij te stellen in navolging van het recentst gestarte onderzoek door het Parket van Oost-Vlaanderen inzake de (mogelijke) belangenvermenging van mevr. Baeyens bij het afleveren van bouwvergunningen voor de projecten Hooglareweg - Edestraat - Huytstraat. De gemeenteraad wordt gevraagd te bepalen dat de reeds aangestelde raadsman in navolging van de Forensische Audit m.b.t. subsidiefraude ook belast wordt met deze opdracht.
Op woensdag 21 februari 2024 werd een aanvullend agendapunt schriftelijk ingediend bij de algemeen directeur en raadsvoorzitter door Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal. Specifiek rond het recentste onderzoek opgestart door het Parket van Oost-Vlaanderen inzake de (mogelijke) belangenvermenging van mevr. Baeyens bij het afleveren van bouwvergunningen voor de projecten Hooglareweg - Edestraat - Huytstraat, wensen Centrumlijst v Haaltert en Open & Liberaal samen volgend punt te agenderen op de gemeenteraad van 26 februari 2024:
Op basis van een klacht bij de politiediensten werd onlangs een onderzoek geopend door het parket van Oost-Vlaanderen naar mogelijke schijn van belangenvermenging en machtsmisbruik door mevr. Veerle Baeyens bij het toekennen van bouwvergunningen voor de bouwprojecten aan de Hooglareweg – Edestraat – Huytstraat.
Een duidelijk zakelijk verband tussen de bouwheer en mevr. Veerle Baeyens zou kunnen worden aangetoond en tijdens deze collegebeslissingen heeft zij zich niet onthouden in de behandeling van de desbetreffende bouwaanvragen.
Iedereen (zowel het bestuur als een natuurlijk persoon) die schade heeft geleden, kan zich burgerlijke partij stellen (Burgerlijk Wetboek van 21 maart 1804, art. 1382 en 1383), eventueel via een advocaat. Als er al een onderzoeksrechter is aangesteld in het dossier, neemt die akte van de burgerlijke partijstelling. Als er nog geen onderzoeksrechter is aangesteld, kan een klacht ingediend worden bij de griffie van de bevoegde rechtbank om een onderzoeksrechter te vorderen. Daarbij moet een beperkte borgsom betaald worden voor de eerste kosten van het onderzoek. Ook hier wordt de indiener op de hoogte gehouden van de vorderingen van de procedure.
De burgerlijke partijstelling heeft enkele voordelen ten opzichte van de verklaring van benadeelde persoon: naast het recht om schadevergoeding te eisen, kan men ook inzage vragen in het strafdossier en om bijkomende onderzoek verrichtingen vragen die belangrijk zijn om een volledig beeld te krijgen. De gegevens die verzameld worden tijdens dit bijkomend onderzoek, kunnen nuttig zijn bij een eventuele latere tuchtprocedure.
Deze bevoegdheid komt de gemeenteraad toe.
Algemene basisbevoegdheid:
De financiële gevolgen zijn nog niet gekend.
Op vraag van fractie CD&V dient raadslid Daniel Vandendriessche volgend amendement in:
De gemeenteraad mandateert de Algemeen Directeur om bij het parket in naam van de gemeente melding te doen als benadeelde partij in het opgestarte onderzoek inzake mogelijke belangenvermenging van de burgemeester bij het afleveren van bouwvergunningen voor de projecten Hooglareweg - Ede - Huytstraat.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad, mevrouw Looze, wordt verzocht dit amendement ter goedkeuring voor te leggen. Het amendement wordt goedgekeurd met 15 stemmen voor (Phaedra Van Keymolen, Bart Ottoy, Lisa Houtman, Roger Coppens, Sofie Coppens, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert), 8 stemmen tegen (Paulette Looze, Bart Welleman, Tom Sorgeloos, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Souffriau).
Hierdoor zijn artikel 1, 2 en 3 van het oorspronkelijke agendapunt zonder voorwerp.
Artikel 1. De gemeenteraad mandateert de Algemeen Directeur om bij het parket in naam van de gemeente melding te doen als benadeelde partij in het opgestarte onderzoek inzake mogelijke belangenvermenging van de burgemeester bij het afleveren van bouwvergunningen voor de projecten Hooglareweg - Edestraat - Huytstraat.
Artikel 2. Door goedkeuring van het amendement ingediend door de fractie CD&V, zijn de artikels zoals oorspronkelijk ingediend betreffende het aanstellen van een raadsman en zich burgerlijke partij te stellen in navolging van het recentst gestarte onderzoek door het Parket van Oost-Vlaanderen inzake de (mogelijke) belangenvermenging van mevr. Baeyens bij het afleveren van bouwvergunningen voor de projecten Hooglareweg - Edestraat - Huytstraat zonder voorwerp geworden.
De mondelinge vragen van raadsleden Jan Schelfhout en Nathalie Meganck worden ter zitting behandeld en beantwoord. Schepen Phaedra Van Keymolen bezorgt nog een antwoord op een vraag aan het betrokken raadslid.
De voorzitter sluit de zitting op 26/02/2024 om 21:30.
Namens Gemeenteraad,
Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad