De voorzitter opent de zitting op 26/09/2022 om 20:01.
De voorzitter verontschuldigt raadslid Sofie Coppens voor haar afwezigheid.
Vanaf de eedaflegging en installatie van Tom Sorgeloos in de huidige gemeenteraad, fungeert hij voor de behandeling van de daaropvolgende punten in de zitting als vierde schepen. Laurent Volckaert fungeert vanaf de goedkeuring van de individuele constructieve motie van wantrouwen als raadslid.
De verschillende fracties van de meerderheid dienden een individuele constructieve motie van wantrouwen tegen de heer Laurent Volckaert, schepen, in op 15 september 2022 en dit bij de algemeen directeur.
Het decreet lokaal bestuur voorziet in artikel 46, §1 dat de gemeenteraad een individuele constructieve motie van wantrouwen kan aannemen tegen een of meer schepenen, met uitzondering van de schepen, vermeld in artikel 42, § 1, derde lid.
Het voormelde decreet voorziet in artikel 46 §2 de volgende voorwaarden voor de ontvankelijkheid van de individuele constructieve motie van wantrouwen:
Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 46 §3 dat er pas gestemd kan worden over de motie nadat de voorzitter van de gemeenteraad onderzocht heeft of de individuele constructieve motie van wantrouwen voldoet aan de voorwaarden, vermeld in paragraaf 1 en 2.
De algemeen directeur bezorgde de hoger vermelde motie van wantrouwen aan de voorzitter van de gemeenteraad op 15 september 2022 zodat deze de ontvankelijkheid kon onderzoeken.
De voorzitter onderzocht de ontvankelijkheid van de motie en stelde geen onregelmatigheden vast.
Niet van toepassing.
artikel 1. kennis te nemen van de ontvankelijkheid van de individuele constructieve motie van wantrouwen tegen de heer Laurent Volckaert, schepen bij het lokaal bestuur Haaltert, zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad.
De verschillende fracties van de meerderheid, zijnde N-VA, Vooruit en CD&V, dienden een individuele constructieve motie van wantrouwen tegen de heer Laurent Volckaert, schepen, in op 15 september 2022 bij de algemeen directeur.
Tevens werd op deze datum de akte van voordracht voor een nieuwe kandidaat-schepen ingediend, zijnde de heer Tom Sorgeloos. De akte van voordracht voor Tom Sorgeloos als schepen was vergezeld van de volgende stukken:
Het decreet lokaal bestuur bepaalt in artikel 46 §3 dat er pas gestemd kan worden over de motie nadat de voorzitter van de gemeenteraad onderzocht heeft of de constructieve motie van wantrouwen voldoet aan de voorwaarden, vermeld in paragraaf 1 en 2. Inmiddels werd de ontvankelijkheid van de motie door de voorzitter onderzocht en bewezen verklaard. Dit werd bevestigd door de gemeenteraad bij beslissing van 26 september 2022.
De motivering die opgenomen werd in de motie is de volgende:
Er is een vertrouwensbreuk ontstaan tussen schepen Volckaert en de overige leden van het college van burgemeester en schepenen enerzijds, en tussen schepen Volckaert en de eigen fractie anderzijds. Deze vertrouwensbreuk maakt dat een vervanging als schepen noodzakelijk is om de goede werking van het college te kunnen verderzetten.
De gemeenteraad kan bijgevolg overgaan tot stemming over de individuele constructieve motie van wantrouwen tegen de heer Laurent Volckaert, schepen.
Niet van toepassing.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de individuele constructieve motie van wantrouwen tegen de heer Laurent Volckaert, schepen bij het lokaal bestuur Haaltert.
artikel 2. kennis te nemen van het ontslag van rechtswege van de heer Laurent Volckaert in zijn functie als schepen.
De verschillende fracties van de meerderheid dienden een individuele constructieve motie van wantrouwen tegen de heer Laurent Volckaert, schepen, in op 15 september 2022 en dit bij de algemeen directeur.
Bij beslissingen van de gemeenteraad van 26 september 2022 werd deze motie ontvankelijk verklaard en goedgekeurd.
Conform artikelen 46 en 49 van het decreet lokaal bestuur werd een voordrachtsakte voor een nieuwe kandidaat-schepen ingediend op 15 september 2022 door de meerderheidsfracties N-VA, Vooruit en CD&V bij de algemeen directeur. De gezamenlijke voordrachtsakte vermeldt als schepen de volgende kandidaat: de heer Tom Sorgeloos.
Voormelde akte vermeldt onder meer dat de nieuw verkozen schepen niet de rang zal innemen van diegene die hij vervangt.
De voorzitter van de gemeenteraad dient na te gaan of de voordrachtsakte voldoet aan de ontvankelijkheidsvereisten. Na onderzoek kon de voorzitter geen onregelmatigheden vaststellen. Hiermee verklaart zij dan ook dat aan de voorwaarden gesteld in artikel 42 en 43 van het decreet lokaal bestuur en aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden werd voldaan.
Niet van toepassing.
artikel 1. kennis te nemen van de ontvankelijkheid van de voordrachtsakte van de heer Tom Sorgeloos als kandidaat - schepen bij het lokaal bestuur Haaltert, zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad.
De verschillende fracties van de meerderheid dienden een individuele constructieve motie van wantrouwen tegen de heer Laurent Volckaert, schepen, in op 15 september 2022 en dit bij de algemeen directeur.
Bij beslissingen van de gemeenteraad van 26 september 2022 werd deze motie ontvankelijk verklaard en goedgekeurd. Op dezelfde zitting werd eveneens de ontvankelijkheid van de voordrachtsakte van de nieuwe kandidaat - schepen, zijnde de heer Tom Sorgeloos, goedgekeurd.
Conform artikel 49 van het decreet lokaal bestuur dient een voordrachtsakte ingediend te worden met een dubbele meerderheid. De akte vermeldt onder meer ook dat de nieuw verkozen schepen niet de rang zal innemen van diegene die hij vervangt, de rangorde van de schepenen wordt daardoor als volgt:
- mevrouw Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
- de heer Bart Welleman, tweede schepen
- de heer Bart Ottoy, derde schepen
- de heer Tom Sorgeloos, vierde schepen
De voorzitter stelt vast dat aan de voorwaarden gesteld in artikel 42 en 43 van het decreet lokaal bestuur en aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden werd voldaan.
Niet van toepassing.
artikel 1. kennis te nemen van de geloofsbrieven van de heer Tom Sorgeloos als kandidaat - schepen bij het lokaal bestuur Haaltert, zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad.
artikel 2. goedkeuring te geven aan de verkiezing en installatie van de heer Tom Sorgeloos als schepen bij het lokaal bestuur Haaltert.
artikel 3. kennis te nemen van de eedaflegging van de heer Tom Sorgeloos in handen van de burgemeester en de ondertekening van de akte van eedaflegging door de heer Tom Sorgeloos.
artikel 4. de rangorde van de schepen als volgt vast te stellen:
- mevrouw Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
- de heer Bart Welleman, tweede schepen
- de heer Bart Ottoy, derde schepen
- de heer Tom Sorgeloos, vierde schepen
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 29 augustus 2022 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 29 augustus 2022 goed te keuren.
De vzw Eerstelijnszone regio Aalst ging officieel van start vanaf 1 juli 2020. Voor de werking van de eerstelijnszone werd een zorgraad opgericht. Deze zorgraad fungeert als de Raad van Bestuur van de Eerstelijnszone Regio Aalst. Hierin zijn de verschillende clusters welzijn (woonzorgcentra, thuiszorg, CAW, Kind&Gezin, …), gezondheidzorg (huisartsen, vpk, kine, tandarts,…), lokale besturen (gemeenten & ocmw’s, Huis van het kind) en persoon met zorg- en ondersteuningsnood (patiëntenvereniging, mantelzorgvereniging vrijwilligers, panelleden ZorgLab) vertegenwoordigd zijn. De zorgraad is als beleidsorgaan verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleidsplan van de vzw.
Bij zitting van de gemeenteraad van 17 februari 2020 werd Ann De Bouvere, bestuurssecretaris Welzijnszaken afgevaardigd namens de gemeente Haaltert om te zetelen in de zorgraad.
De voorbije maanden werd de werking van de eerstelijnszone opgestart. Van de leden van de zorgraad wordt een engagement gevraagd in het betrekken van andere actoren bij de werking van de eerstelijnszone en het opzetten van acties ter uitvoering van het beleidsplan van de Eerstelijnszone. Gezien Ann De Bouvere het lokaal bestuur in kennis stelde loopbaanonderbreking te nemen vanaf 1 februari 2021 dient zij vervangen te worden in de zorgraad van de eerstelijnszone regio Aalst vzw. Nele De Clercq, maatschappelijk werker, is nauw betrokken bij de verschillende thema’s uit de cluster welzijn van de eerstelijnszone en kan deze rol in de zorgraad overnemen.
Bij zitting van de gemeenteraad van 22 februari 2021 werd Nele De Clercq aangeduid als afgevaardigde namens de gemeente Haaltert. Mevr. De Clercq is reeds lange tijd afwezig wegens ziekte. We stellen hierbij voor om de clustermanager Welzijn, zijnde mevrouw Anouk Stragier, aan te duiden als afgevaardigde van het dagelijks bestuur van de Zorgraad van de vzw Eerstelijnszone regio Aalst.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
Eerstelijnszorg is van belang om de zorg aan onze inwoners beter te organiseren.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen
De geheime stemming geeft volgende uitslag:
23 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 0 onthoudingen.
artikel 1. kennis te nemen van het ontslag in de zorgraad van de Eerstelijnszone Regio Aalst vzw van mevrouw Nele De Clercq, maatschappelijk werker.
artikel 2: akkoord te gaan met de afvaardiging van de clustermanager welzijn, zijnde mevrouw Anouk Stragier, in het dagelijks bestuur van de Eerstelijnszone Regio Aalst vzw.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 9 december 2021 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9451 Kerksken, Hofstraat (kadastraal gekend als sectie B, deel van nummer 0520PP0000, met een gereserveerd nummer 0520RP0000, met een oppervlakte van twee are zevenendertig centiare vijfenveertig tienmilliare (2 a 37ca 45dma) en met toekomstige kadastrale aanduiding 41033 B 0520R P0000.). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de verbreding van de weg ter hoogte van de Hofstraat in functie van de zichtbaarheid en veiligheid ter hoogte van de hoek Hofstraat/Kerkwegel,
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder O/2021/144.
Notaris Frédéric Bauwens, met studie te 9450 Haaltert, Stationsstraat 131, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Frédéric Bauwens betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9451 Kerksken, Hofstraat (kadastraal gekend als sectie B, deel van nummer 0520PP0000, met een gereserveerd nummer 0520RP0000, met een oppervlakte van twee are zevenendertig centiare vijfenveertig tienmilliare (2 a 37ca 45dma) en met toekomstige kadastrale aanduiding 41033 B 0520R P0000.
Het lokaal bestuur Haaltert heeft op 10 oktober 2017 een omgevingsvergunning afgeleverd betreffende de verkaveling van het onroerend goed te 9451 Kerksken, Pennestraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 3e afdeling Kerksken, sectie A, deel van nummer 73F P0000, met gereserveerd perceelsidentificatienummer 73T P0000). In de omgevingsvergunning werd als last opgenomen om een deel van het onroerend goed kosteloos af te staan aan het lokaal bestuur Haaltert om de rooilijn te realiseren
Het dossier is gekend bij de dienst omgeving onder 41024/9998/V/VK203/1.
Notaris Joost Eeman, met studie te 9000 Gent, Oudenaardsesteenweg 50, heeft hiertoe een ontwerp akte opgemaakt die moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de ontwerpakte van notaris Joost Eeman betreffende de kosteloze grondafstand ten voordele van het lokaal bestuur Haaltert van een deel grond te 9451 Kerksken, Pennestraat (kadastraal gekend als gemeente Haaltert, 3e afdeling Kerksken, sectie A, deel van nummer 73F P0000, met gereserveerd perceelsidentificatienummer 73T P0000).
Het decreet lokaal bestuur (artikel 263) bepaalt dat er voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapport over het eerste semester van het lopend boekjaar dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
De controlefunctie van de Raad ligt nu meer op de opvolging van de uitvoering van de planning en de realisatie van de beleidsdoelstellingen en onderliggende acties en minder op de kredietbewaking. Daarom legt Vlaanderen de verplichting op om tussentijds te rapporteren over de uitvoering van het meerjarenplan.
artikel 1. Kennis te nemen van het opvolgingsrapport voor het eerste semester van 2022.
Om de erkenningsaanvraag voor de nieuwe woonmaatschappij in het werkingsgebied Denderregio-Zuid te vervolledigen is, tegen uiterlijk 30 september 2022, een advies van de lokale besturen noodzakelijk (art. 4.98 §1 3°, punt k van het BVCW van 2021). Het ontworpen artikel 2 van deze beslissing kan dienstig zijn voor het verplichte advies van de gemeenteraad bij de erkenningsaanvraag als woonmaatschappij.
In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen.
Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moeten de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappijen aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zullen kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen). Voor zover als nodig (bv. indien erkenning niet tijdig verkregen wordt) vragen de sociale huisvestingsmaatschappijen een verlenging van de huidige erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023.
In de brief dd. 24 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Dewaco-Werkerswelzijn wordt gevraagd om tegen uiterlijk 28/09/2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied Denderregio-Zuid, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
In de brief dd. 25 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Ninove-Welzijn wordt gevraagd om tegen uiterlijk 28/09/2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied Denderregio-Zuid, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
In de brief dd. 29 augustus 2022, die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Denderstreek wordt gevraagd om tegen uiterlijk 28/09/2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied Denderregio-Zuid, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1 De gemeenteraad neemt kennis van de aanvragen tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen Dewaco-Werkerswelzijn, Ninove-Welzijn en Denderstreek tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2. De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.
Artikel 3. De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat de bij voormelde aanvragen gevoegde stappenplannen naar de woonmaatschappij voldoen aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 4. Deze beslissing wordt aan de aanvragers bezorgd.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
Nieuwe uitdaging onder werf 3:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft lokaal bestuur Haaltert aan actie te ondernemen om de doelstellingen, zoals hierboven vermeld in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3 aan te scherpen.
Gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2018: Goedkeuring klimaatplan in het kader van het Burgemeestersconvenant en het project Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen.
Gemeenteraadsbesluit van 27 september 2021: Goedkeuring van het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990.
Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’. Dat zijn extra maatregelen bovenop het reeds bestaande VEKP 2021 – 2030 voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot tegen 2030 (ten opzichte van 2005) voor de niet-ETS sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie (in plaats van 35% zoals voorzien in het oorspronkelijke VEKP).
Deze beslissing kadert in Beleidsdoelstelling 3, actieplan 6, actie 13: Een duidelijke focus op ecologie, klimaat en duurzaamheid
LEKP 2.0 ondertekenaars ontvangen een eenmalige additionele budgettaire impuls van 22,5 miljoen euro om de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur. Deze middelen worden verdeeld als volgt: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024.
Trekkingsrechten via LEKP 2.0 voor Haaltert bedragen minimaal 22,256 euro voor 2022 als vermeld in artikel 2 van het besluit van de Vlaamse Regering, op basis van een voorlopige berekening (artikel 2 BVR).
LEKP 1.0, ter verduidelijking
De in april 2022 ontvangen subsidie is het bedrag voor de ondertekening van het LEKP 1.0 in 2021. Dit bedrag kan worden uitgeven tot eind 2022, met de code ABB-LEKP-2021. Dat dit bedrag met een code 2021 moet gemerkt worden, komt omdat dit op de Vlaamse begroting op 2021 vastgelegd wordt.
Jaarlijks krijgen de LEKP 1.0 ondertekenaars een ‘in principe’ gelijkaardig bedrag toegekend. De code ABB-LEKP-2022 dient om het subsidiebedrag voor LEKP1.0 en/ of LEKP2.0 te rapporteren die in april 2023 zal worden ontvangen (zie verder ‘bekendmaking en uitbetaling LEKP 1.0 en 2.0’).
LEKP 2.0 vervangt LEKP 1.0 niet. De versie 2.0 is een aanvulling die al dan niet kan ondertekend worden in aanvulling op de 1.0. De bedragen voor versie 2.0 staan los van versie 1.0 en komen bovenop de bedragen voor versie 1.0.
Bekendmaking en uitbetaling LEKP 1.0 en LEKP 2.0
De Vlaamse minister, bevoegd voor het binnenlands bestuur en het stedenbeleid, stelt per gemeente die het ondertekende Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en/of Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 conform artikel 3 tijdig heeft bezorgd, het subsidiebedrag vast en maakt dat uiterlijk op 16 januari 2023 bekend. Het Agentschap Binnenlands Bestuur betaalt uiterlijk op 30 april 2023 het subsidiebedrag uit.
Cofinanciering:
Als gemeente ben je verplicht om zelf een financiële inbreng te doen. Er wordt gewerkt met een 50% cofinanciering. Deze eigen middelen mogen ook gaan om personeelskosten. De totale uitgaven voor klimaatacties dienen minstens het dubbele van de verkregen subsidies te bedragen. De lokale uitgaven vinden plaats tot en met 31 december 2023.
Financiële opvolging:
Om een opvolging van de gerealiseerde klimaatacties mogelijk te maken, wordt voorzien in een jaarlijks opvolgmoment. De gemeente bezorgt uiterlijk op 1 maart 2024 via het Loket voor Lokale Besturen van het Agentschap Binnenlands Bestuur een rapportering met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en/of het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 nadat deze aan de gemeenteraad zijn voorgelegd.
De gemeente rapporteert over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd door ze in de jaarrekeningen van 2022 en 2023 te koppelen aan de code ABB-LEKP-2022.
Artikel 1. De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Artikel 2. De gemeente bezorgt uiterlijk op 5 december 2022 via het Loket voor Lokale Besturen van het Agentschap Binnenlands Bestuur de gemeenteraadsbeslissing tot ondertekening van LEKP 2.0.
De voorzitter sluit de zitting op 26/09/2022 om 20:33.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad