Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

Notulen  OCMW-raad

ma 18/12/2023 - 20:00 Raadzaal, gemeentehuis Haaltert
Aanwezig: Paulette Looze, voorzitter raad
Veerle Baeyens, burgemeester
Phaedra Van Keymolen, eerste schepen
Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, schepenen
Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, raadsleden
Pieter De Bosscher, waarnemend algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 18/12/2023 om 20:01.

Raadslid Nico Roelandt nam digitaal deel conform artikel 5.1 § 2 van het huishoudelijk reglement.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Aanleiding

        Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 27 november 2023 goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.

        Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de raadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een raadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.

        Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur. Als de raad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de raad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.

        Telkens als de raad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de raadsleden en de algemeen directeur ondertekend

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid: artikel 77-78 decreet over het lokaal bestuur
        • Andere: artikel 32, 38, 277, 278 decreet over het lokaal bestuur
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Nico Roelandt, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Nancy Van Landuyt
        Onthouders: Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Jan Schelfhout, Iris Van der Veken, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 11 onthoudingen
        Besluit

        Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 november 2023 goed te keuren.

      • Geactualiseerd en geïntegreerd archiefreglement - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Aanleiding

        Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd de ontwerptekst van het geïntegreerd archiefreglement goed te keuren.

        Feiten, context en motivering

        Goede dienstverlening is gebaseerd op regels en duidelijke afspraken. Die regels en afspraken omtrent het gemeente- en OCMW-archief van Haaltert zijn vervat in het archief- en leeszaalreglement. Het archiefreglement regelt de relatie tussen archiefvormers en de archiefdienst. Dit reglement legt de verantwoordelijkheden vast die beide partijen dragen inzake archief, archiefzorg en archiefbeheer. Dit reglement bevat ook een leeszaalreglement, waarin de rechten en de plichten van de externe gebruikers van het archief opgenomen zijn.

        Het is belangrijk dat de afspraken in het archief- en leeszaalreglement up-to-date zijn, aangepast zijn aan de huidige stand van de wetgeving, de personeelsbezetting, en de huidige inzichten betreffende archief- en informatiebeheer. Om die redenen moest het oude leeszaalreglement aangepast worden.

        Dit was de aanleiding om het reglement open te trekken en er ook de bepalingen rond archiefbeheer, informatiebeheer, archiefzorg en openbaarheid van bestuur in op te nemen. Tevens wordt door dit reglement de archiefwerking van de gemeente en het OCWM geïntegreerd.

        Op basis van dit reglement kunnen verdere interne richtlijnen en modeldocumenten opgesteld worden inzake bruikleen, toegang tot depots, archiefoverdrachten, substitutie van bestuursdocumenten, openbaarheid van bestuur etc.

        Aan de Raad voor Maatschappelijk Welzijn wordt gevraagd de ontwerptekst van het geïntegreerd archiefreglement goed te keuren. Indien akkoord, wordt voorgesteld om dit in werking te laten treden vanaf 1 januari 2024.

        Juridische gronden

        Algemene basisbevoegdheid:

        • Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017 - artikels 77-78
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018

        Bijzondere bevoegdheidsgronden:

        • Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017 - artikels 84 §5 en 173 betreffende de zorg over en het beheer van het archief
        • Artikel 32 van de Grondwet
        • De Archiefwet van 24 juni 1955 (Belgisch Staatsblad 12/08/1955), gewijzigd door de artikelen 126 tot 132 van de wet van 6 mei 2009 houdende diverse bepalingen
        • Het KB van 12 december 1957 rakende uitvoering van de Archief van 24 juni 1955
        • Het KB van 18 augustus 2010 tot uitvoering van de archiefwet van 24 juni 1955: KB over het archieftoezicht – KB over de overbrenging van archief
        • Het KB van 5 januari 2014 tot wijziging van het KB van 16 juli n1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister
        • Het MB van 12 december 2016 betreffende de technische voorschriften en normen waaraan archieflokalen van de overheden en openbare instellingen opgesomd in art. 2 §2, moeten voldoen
        • De Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) dd.27/04/2016
        Financiële gevolgen

        Deze beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De ontwerptekst van het geïntegreerd archiefreglement, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren, met ingangsdatum vanaf 01 januari 2024.

    • Beleidsondersteuning - juridische zaken

      • OC De Kompanie - Reglement maaltijden voor senioren - Goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het reglement betreffende maaltijden voor senioren in OC De Kompanie.
        Feiten, context en motivering

        Het lokaal bestuur Haaltert organiseert voor senioren de mogelijkheid om tegen gereduceerde prijzen een middagmaal te gebruiken in Ontmoetingscentrum (OC) De Kompagnie (Heldergemstraat 136, 9450 Heldergem), elke week op dinsdag-, donderdag- en vrijdagnamiddag. Een maaltijd bestaat uit soep, hoofdgerecht en een nagerecht.

        Deze maaltijden worden bereid en geleverd door een traiteur uit de regio, die na een gunningsprocedure geselecteerd is door het lokaal bestuur.

        Het is aangewezen om de praktische afspraken en de gehanteerde tarieven vast te leggen in een reglement. De tarieven zijn gebaseerd op de prijs per maaltijd die het lokaal bestuur betaalt aan de leverancier met een beperkte winstmarge die eventuele prijsstijgingen kan opvangen zonder een wijziging van het reglement noodzakelijk te maken.

        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het reglement betreffende maaltijden voor senioren in OC De Kompanie.

    • Financiën

      • Besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 - kennisname

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van het besluit van de gouverneur betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022.
        Feiten, context en motivering
        • De jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2023 en verstuurd naar het toezicht.
        • Uit het toezicht blijkt dat de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld geeft van de financiële toestand.
        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 17 tot en met 26.
        • Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, en in het bijzonder de artikelen 2 tot en met 4.
        • Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Haaltert.
        Besluit

        artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen betreffende de goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022.


      • Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (6) - beginkrediet 2024 - vaststelling

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - beginkrediet 2024 voor het onderdeel van het OCMW vast te stellen.
        Feiten, context en motivering
        • Het meerjarenplan werd goedgekeurd in de raadszitting van 19 december 2019.
        • De eerste aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd in de raadszitting van 31 augustus 2020.
        • De tweede aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd in de raadzitting van 14 december 2020.
        • De derde aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd in de raadzitting van 25 oktober 2021.
        • De vierde aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd in de raadzitting van 2 december 2021.
        • De vijfde aanpassing van het meerjarenplan werd goedgekeurd in de raadzitting van 18 december 2022.
        • Het is noodzakelijk welbepaalde kredietposten van het meerjarenplan 2020-2025 te wijzigen en toe te voegen.
        • De aanpassing van het meerjarenplan bestaat uit een aangepaste financiële nota, een toelichting en een strategische nota.
        • Het financieel evenwicht na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (6) voldoet aan artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018.
        • Het managementteam gaf een positief advies voor de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025-6 in zitting van 06 december 2023.
        • De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025-6-beginkrediet 2024 werd besproken en geadviseerd op de financiële commissie.
        • Een exemplaar van de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 - 6 - beginkrediet 2024 en de documentatie kan tevens ingekeken worden op het secretariaat.
        Juridische gronden
        Algemene basisbevoegdheid
        Bijzondere bevoegdheidsgronden
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
        • Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 betreffende de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheercyclus van de lokale besturen, zoals tot op heden gewijzigd.
        • De omzendbrief van KB/ABB 2109/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplanning 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
        • Het raadsbesluit van 19 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025.
        • Het raadsbesluit van 31 augustus 2020 betreffende de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
        • Het raadsbesluit van 17 december 2020 betreffende de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
        • Het raadsbesluit van 25 oktober 2021 betreffende de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
        • Het raadsbesluit van 2 december 2021 betreffende de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
        • Het raadsbesluit van 18 december 2022 betreffende de vijfde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 6 - beginkrediet 2024 van het OCMW Haaltert, bestaande uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting, vast te stellen voor het deel van het OCMW.

        artikel 2. Het financieel evenwicht na de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 6 - beginkrediet 2024 voldoet aan de voorwaarden overeenkomstig artikel 16 van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

    • Welzijn - maatschappelijke dienstverlening

      • Evaluatie solidarisering Nachtopvang via CAW Aalst voor inwoners van Haaltert en wijziging convenant in het kader van prijsverhoging omwille van indexering - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd kennis te nemen van de evaluatie betreffende de solidarisering en goedkeuring te geven aan de aanpassing van de convenant die werd afgesloten met het CAW Oost-Vlaanderen in het kader van de nachtopvang voor inwoners van Haaltert omwille van een prijsverhoging ten gevolge van de indexering.
        Feiten, context en motivering

        Sinds 1 maart 2021 sloot de gemeente een convenant af met het CAW Oost-Vlaanderen in het kader van de nachtopvang. Via deze convenant koopt de gemeente minimaal 1 bundel van 25 nachten aan 1.447 euro/jaar. Hierdoor kunnen dak- en thuislozen van de gemeente Haaltert terecht in de nachtopvang van Aalst. In bijlage werd de powerpoint betreffende de evaluatie toegevoegd.
        Vanaf 01 oktober 2023 wordt dit bedrag omwille van de inflatie geïndexeerd naar een kostprijs van 1.678 euro per bundel van 25 nachten (zie bijlage brief CAW 27/9/23).

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art. 77-78
        Financiële gevolgen
        De beslissing heeft financiële gevolgen: vanaf 01.10.2023 wordt de kostprijs van een bundel voor 25 nachten geïndexeerd naar 1.678 euro. Dit omwille van de inflatie.
        Jaar Budget Code (JBR)

        2023/OCMW_VB/0900-00/6499000/OCMW/VB/IP-GEEN

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. kennis te nemen van het evaluatieverslag betreffende de solidarisering en de convenant die werd afgesloten met het CAW Oost-Vlaanderen in het kader van de nachtopvang voor inwoners van Haaltert.

        artikel 2. goedkeuring te geven aan de aanpassing van de convenant die werd afgesloten met CAW Aalst op 1 maart 2021 omwille van de indexering waardoor de kostprijs per bundel van 25 nachten 1.678 euro bedraagt vanaf 1 oktober 2023.


      • Afsluiten overeenkomst in kader van het Noodkoopfonds in samenwerking met SOLVA - goedkeuring

        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Aanleiding
        De raad voor maatschappelijk welzijn wordt gevraagd goedkeuring te geven aan het draaiboek en de overeenkomst met Solva inzake het project van het Noodkoopfonds.
        Feiten, context en motivering

        Eind 2018 besliste de Vlaamse regering het zogenaamde “Noodkoopfonds” te creëren. Noodkopers zijn mensen met een laag inkomen die noodgedwongen een goedkope woning kopen op de privémarkt, omdat ze geen sociale woning of betaalbare huurwoning vinden. Vaak scoren die woningen slecht op het gebied van kwaliteit, veiligheid, gezondheid en energiezuinigheid, maar ontbreekt het de nieuwe eigenaar aan financiële middelen om die problemen aan te pakken. Met de middelen uit het Noodkoopfonds kunnen eigenaars deze woningen structureel verbeteren en energiezuinig maken. De Vlaamse overheid lanceert daartoe periodiek oproepen naar OCMW’s voor energetische renovatieprojecten van dergelijke noodkoopwoningen. OCMW’s kunnen een renteloze kredietlijn van 1.800.000 euro krijgen waarmee zij op hun beurt een renteloze lening van maximaal 50.000 euro aan noodkopers kunnen aanbieden voor de renovatie van hun woning. Ter ondersteuning van de personeels- en werkingskosten, is voor het OCMW een vergoeding van 3.000 euro per noodkoopwoning voorzien. Met deze 3.000 euro zullen volgende zaken bekostigd worden: 1.500 euro per woning aan Solva voor personeels- en werkingskosten en 350 euro per woning voor de kosten van hypothecaire inschrijving. Het resterend bedrag kan aangewend worden voor personeelskosten.

        De OCMW’s treden in dit verband op als promotor. Het OCMW is de initiatiefnemer die de concrete projecten detecteert (d.w.z. de geschikte woningen en eigenaars selecteert, benadert en begeleidt), lokale samenwerkingsverbanden opzet en eindverantwoordelijk is voor de correcte uitvoering van de weerhouden projecten. Een OCMW kan ervoor kiezen bepaalde begeleidingstaken in handen te geven van een lokale partner met relevante expertise. Een samenwerking met het lokale energiehuis is weliswaar verplicht: zij zullen instaan voor het beheer van de renteloze noodkoopleningen (en worden hiervoor ook op dossierbasis vergoed vanuit de Vlaamse overheid).

        SOLVA voorziet in gratis begeleiding bij de opmaak van de projectaanvragen en heeft vanaf 2022 een renovatiecoach die kan optreden als bouwverantwoordelijke voor de renovatie. Solva biedt bovendien ook ondersteuning aan het OCMW voor de latere uitvoering van het project. Deze ondersteuning wordt gratis voorzien, behalve voor de bouwtechnische begeleiding en ontzorging van de deelnemers vraagt Energiehuis SOLVA een bijdrage van 1.500 euro per woning voor personeels -en werkingskosten.

        Op het Vast bureau van 10 november 2022 werd beslist dat het lokaal bestuur Haaltert in samenwerking met het Energiehuis SOLVA kon intekenen op de projectoproep. Op 19 december 2022 bevestigde VEKA (Vlaams Energieagentschap) dat het project werd goedgekeurd. Solva nodigde ons daarop uit voor een ontmoetingsvergadering op 21 april 2023. Tijdens dit overleg werd het ontwerp van het draaiboek besproken en de overeenkomst. Enkele zaken werden aangepast na overleg met het beleid. In bijlage werd het draaiboek en de samenwerkingsovereenkomst toegevoegd.

        OCMW Haaltert vaardigt Bart Van Hulle, medewerker SOLVA af naar de Vlaamse Stuurgroep Noodkoopprojecten georganiseerd door VEKA.

        Juridische gronden
        • Algemene basisbevoegdheid
        • Decreet over lokaal bestuur art.77-78
        • Bijzondere bevoegdheid
          • Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010, wat betreft de toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen
        Financiële gevolgen

        De beslissing heeft geen financiële gevolgen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert, Pieter De Bosscher
        Voorstanders: Paulette Looze, Veerle Baeyens, Phaedra Van Keymolen, Bart Welleman, Bart Ottoy, Tom Sorgeloos, Lisa Houtman, Mark Beelaert, Roger Coppens, Sofie Coppens, Anita De Bruyn, Sabine De Coninck, Marc De Schutter, Peter De Smet, Willy Impens, Nathalie Meganck, Nico Roelandt, Jan Schelfhout, Johan Souffriau, Daniël Vandendriessche, Iris Van der Veken, Nancy Van Landuyt, Gina Verbestel, Koen Vijverman, Laurent Volckaert
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        artikel 1. goedkeuring te geven aan het draaiboek en de samenwerkingsovereenkomst met SOLVA in het kader van het project Noodkoopfonds.

De voorzitter sluit de zitting op 18/12/2023 om 20:09.

Namens OCMW-raad,

Pieter De Bosscher
waarnemend algemeen directeur

Paulette Looze
voorzitter raad