Het betreft een hybride zitting waarbij een deel van de raadsleden digitaal aanwezig en een deel fysiek aanwezig was.
De voorzitter verontschuldigt raadsleden Nathalie Meganck, Koen Vijverman en Pieter De Spiegeleer voor hun afwezigheid.
België kampt al geruime tijd met de dreiging van het COVID-19 (corona-virus).
De gemeente Haaltert kampt op heden met een incidentie van 1496.10 sinds meer dan zeven dagen. Dit cijfer is merkelijk hoger dan de omliggende gemeentes. De gemeente werd reeds in "early alert" geplaatst en op heden in "alert" geplaatst.
Haaltert is een heel actieve gemeente waarbij het verenigingsleven en ondernemingen heel veel activiteiten organiseren. Ook de horeca is hierbij actief betrokken.
Op aangeven van de medische sector kan gesteld worden dat 5% van alle inwoners van de gemeente besmet is en dat het overgrote gedeelte van besmette personen hiervan niet op de hoogte is waardoor ze de infectiedruk verhogen.
Contact-tracing is momenteel onvoldoende om besmettingen te vermijden aangezien slechts 25% van de gevallen onderzocht worden.
Bijkomende lokale maatregelen dringen zich op, waarbij vooral nutteloze contacten en vrije verplaatsingen indoor moeten vermeden worden.
Het covid safe ticket (CST) is belangrijk maar geen garantie op besmettingsgevaar.
Het blijft belangrijk om binnenruimtes voldoende te ventileren, dit conform de federale voorschriften met bijzondere aandacht voor CO2-meting.
Het laatste burgemeestersbesluit van 1 december 2021 met aanvullende maatregelen heeft van rechtswege een einde genomen op 28 januari 2022. Deze datum valt ook samen met het invoeren van aangepaste federale maatregelen.
Evenwel was het in de huidige omstandigheden nog steeds aangewezen om de vergaderingen van de adviesraden, dorpsraden, gemeenteraden en OCMW-raden digitaal te laten doorgaan. In die zin werd beslist door de burgemeester bij besluit van 28 januari 2022 dat deze vergaderingen digitaal doorgaan.
De burgemeester kon deze maatregelen niet voorafgaandelijk voorleggen aan de gemeenteraad omwille van het hoogdringend karakter.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
artikel 1. het burgemeestersbesluit van 28 januari 2022 houdende het opleggen van bijkomende maatregelen ter bestrijding van COVID-19 (corona-virus) inzake het organiseren van adviesraden, dorpsraden, gemeenteraden en OCMW-raden te bekrachtigen.
Aan de raad wordt gevraagd de verslagen van de openbare zitting van 31 januari 2022 goed te keuren.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld overeenkomstig artikel 277 en 278.
Behalve in spoedeisende gevallen worden de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ten minste acht dagen voor de dag van de vergadering ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden. Het huishoudelijk reglement bepaalt de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag ter beschikking worden gesteld. Als een gemeenteraadslid daarom verzoekt, worden de notulen en het zittingsverslag elektronisch ter beschikking gesteld.
Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur. Als de gemeenteraad bij spoedeisendheid is samengeroepen, kan de gemeenteraad beslissen om opmerkingen toe te laten op de eerstvolgende vergadering.
Telkens als de gemeenteraad het wenselijk acht, worden de notulen staande de vergadering opgemaakt en door de meerderheid van de gemeenteraadsleden en de algemeen directeur ondertekend
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1. de notulen en het zittingsverslag van de openbare zitting van de gemeenteraad van 31 januari 2022 goed te keuren.
Eén bestuurder van de RvB (categorie i Gemeentebesturen, grondgebied Oost-Vlaanderen) zal op de volgende AV zijn ontslag aanbieden. Als gevolg daarvan komt er in de RvB een plaats vrij voor een vertegenwoordiger uit diezelfde categorie
Het college van burgemeester en schepenen heeft volgend voorstel uitgewerkt:
Effectief: schepen Bart Ottoy
- Decreet over lokaal bestuur art. 56, § 1
Met 19 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden .
Het Stationsplein is momenteel nog geen gemeenteweg, niettegenstaande de aanwezige verharding, straatverlichting en verkeersborden.
Het Decreet op Gemeentewegen voorziet in de mogelijkheid om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat in eigendom over te dragen aan de gemeente wanneer de gemeente al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat, wat hier het geval is door de aanwezige verharding en verlichting.
Voornoemd Decreet op Gemeentewegen voorziet geen vergoeding voor de eigenaars, noch een opmeting door een erkend landmeter. Niettegenstaande heeft het lokaal bestuur Haaltert een opmetingsplan aangevraagd bij Willy De Rouck (in bijlage).
Het is aangewezen om het Stationsplein op te nemen als gemeenteweg in zijn huidige staat en afmetingen, alsmede volgens het opmetingsplan van Willy De Rouck, toe te voegen aan het openbaar domein als gemeenteweg, zodat het lokaal bestuur verder kan instaan voor het onderhoud van de straat. Dit is tevens van belang aangezien het lokaal bestuur het stationsgebouw heeft aangekocht bij gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2021.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opname van het stationsplein in zijn huidige staat en afmetingen, alsmede volgens het opmetingsplan van Willy De Rouck, aan het openbaar domein als gemeenteweg.
De trage weg nr. 26, zoals gekend in de Atlas der Buurtwegen en die in het verlengde ligt van de Holbeekweg (Heldergem) en loopt tot de Pennestraat, is momenteel nog geen gemeenteweg, niettegenstaande de trage weg er sinds mensenheugenis aanwezig is.
Het Decreet op Gemeentewegen voorziet in de mogelijkheid voorziet om vanaf 1 september 2019 door een gemeenteraadsbeslissing de straat in eigendom over te dragen aan de gemeente wanneer de gemeente al meer dan 30 jaar bezitsdaden stelt over de straat, wat hier het geval is.
Voornoemd Decreet op Gemeentewegen voorziet geen vergoeding voor de eigenaars, noch een opmeting door een erkend landmeter. Niettegenstaande heeft het lokaal bestuur Haaltert een opmetingsplan aangevraagd bij Willy De Rouck (in bijlage).
Het is aangewezen om de trage weg op te nemen als gemeenteweg in zijn huidige staat en afmetingen, alsmede volgens het opmetingsplan van Willy De Rouck, toe te voegen aan het openbaar domein als gemeenteweg, zodat het lokaal bestuur verder kan instaan voor het onderhoud van de weg.
De opname van de trage weg nr. 26 als gemeenteweg dient principieel te worden goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen teneinde ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad op de zitting van 21 februari 2022.
Voorliggende beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor geen rekening moet worden gehouden met de beleidstoetsen.
artikel 1. goedkeuring te geven aan de opname van trage weg nr. 26 in zijn huidige staat en afmetingen, alsmede volgens het opmetingsplan van Willy De Rouck aan het openbaar domein als gemeenteweg.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te geven aan de gemeentelijke dotatie 2022 voor de hulpverleningszone Zuid-Oost.
De zoneraad heeft voor begrotingsjaar 2022 het budget van de hulpverleningzone en de bijdragen van de gemeente Haaltert als volgt vastgesteld:
| Budget HVZ Zuid-Oost | Dotatie Haaltert | |
| Exploitatie | 14 916 783,20 euro | 726 481,43 euro |
| Investeringen | 5 557 502,13 euro | 305.106,87 euro |
De wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid, artikel 68 en 134, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, artikel 8, 6°, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 25 april 2007 tot vaststelling van de opdrachten van de hulpdiensten die kunnen verhaald worden en diegene die gratis zijn, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 4 april 2014 inzake vaststelling, berekening en betaling van de federale basisdotatie voor de hulpverleningszones, zoals gewijzigd tot op heden.
Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 tot bepaling van de verdeelsleutel van de bijkomende federale dotatie aan de prezones en aan de hulpverleningszones.
- Het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones.
Het besluit van de zoneraad van 26 november 2021 betreffende de goedkeuring van de begroting 2022 van de hulpverleningszone Zuid-Oost.
Dit valt onder gelijkblijvend beleid.
| Raming of Bedrag | 726 481,43 euro |
| Actie OF Overig beleid | GBB-CBS |
| Jaar Budget Code (JBR) | 0410-00/6494000 |
artikel 1. Voor 2022 wordt voor Lokaal Bestuur Haaltert de gemeentelijke dotatie ten voordele van de hulpverleningszone Zuid-Oost vastgesteld op:
| Budget HVZ Zuid-Oost | Dotatie Haaltert | |
| Exploitatie | 14 916 783,20 euro | 726 481,43 euro |
| Investeringen | 5 557 502,13 euro | 305.106,87 euro |
artikel 2. Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden aan de Federale dienst gouverneur, t.a.v. mevrouw Ina Focke, Kalandeberg 1, 9000 Gent en de Voorzitter van de hulpverleningszone Zuid-Oost, mevrouw Tania De Jonge, Centrumlaan 100, 9400 Ninove.
De gemeenteraad wordt gevraagd het nieuwe retributiereglement van Ilva naar aanleiding van de broninzameling en verwerking van hechtgebonden asbest goed te keuren.
Ilva staat in voor de afvalophaling en verwerkingen ten behoeve van de inwoners van de gemeente Haaltert. Hiervoor werd een retributiereglement goedgekeurd op 25 november 2019, aangepast op 17 december.
Met ingang van 1 april 2022 zal Ilva tevens de broninzameling en verwerking van hechtgebonden asbest mogelijk maken. Concreet betekent dit dat gemeenten, verenigingen en gezinnen platen- of kuubzakken kunnen bestellen, en deze gevuld met hechtgebonden asbest aan huis aanbieden. Ilva zorgt daarna voor de inzameling en verwerking ervan.
Het aanbieden van de genoemde recipiënten is uiteraard niet mogelijk zonder bijhorende retributie. Daarom werd een nieuw retributiereglement opgesteld.
Het nieuwe retributiereglement dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad voor 1 april 2022, en zal goedgekeurd worden op de zitting van 21 februari 2022.
Deze beslissing kadert in gelijkblijvend beleid waardoor er geen toetsing aan de beleidsdoelstellingen vereist is.
Het besluit heeft geen financiële gevolgen
artikel 1. het aangepaste retributiereglement van Ilva voor de inzameling van afvalstoffen goed te keuren met ingang van 1 april 2022;
artikel 2. het retributiereglement van 25 november 2019, gewijzigd op 17 december 2020 voor de inzameling van afvalstoffen op te heffen met ingang van 1 april 2022;
artikel 3. Ilva op de hoogte te brengen van dit besluit.
In de zitting van 31 mei 2021 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de selectieleidraad voor het ontwerp en bouw van een Vrijetijdshuis te Haaltert (Design and Build), opgesteld door Belfius Bank N.V., Rogierplein 11, 1210 Brussel.
De opdracht wordt geplaatst bij mededingingsprocedure met onderhandeling.
Op 11 juni 2021 werd voor deze overheidsopdracht op eTendering een oproep tot kandidatuurstelling gepubliceerd (gevolgd door een rechtzetting op 15 juni 2021). Deze publicatie werd vergezeld van een selectieleidraad waarin onder meer de selectiecriteria uitvoerig werden beschreven. De uiterste datum voor ontvangst van de kandidatuurstellingen was 19 juli 2021 om 13u00.
Na analyse door Belfius Bank N.V. werd in het selectieverslag van 3 september 2021 vastgesteld dat slechts 1 kandidatuurstelling voldeed aan de selectievoorwaarden: TV Himpe - Dertien 12. Tijdens de zitting van het college van burgemeester en schepenen van 9 september 2021, werd het selectieverslag goedgekeurd.
Tijdens de gemeenteraad van 25 oktober 2021 werd de gunningsleidraad voor het ontwerp en bouw van een Vrijetijdshuis goedgekeurd.
Belfius Bank N.V. heeft in de rol van projectmanager de gunningsleidraad inzake het ontwerp en de bouw van een Vrijetijdshuis, uitgeschreven. Deze gunningsleidraad bestaat uit drie delen:
I. Administratief deel
II. Contractueel deel
III. Technisch deel (programma van eisen).
Aan de kandidaat werd gevraagd worden om ten laatste 28 februari 2022 een offerte in te dienen op basis van de gunningsleidraad.
De aanbestedende overheid kan de gunningsleidraad in de loop van de plaatsingsprocedure aanvullen, nader preciseren en/of aanpassen. De aanbestedende overheid zal, in dit geval, aan de inschrijvers een wijzigend bericht overmaken.
Op dit moment bestaat de nood om de gunningsleidraad beperkt aan te passen. De indieningstermijn zal verlengd worden tot 22 maart 2022 zodat de kandidaat meer tijd heeft om zijn dossier te vervolledigen. De contractuele en bindende voorlopige oplevering zal plaatsvinden op 30 juni 2024. Er worden aanpassingen/verduidelijkingen aangebracht in de technische eisen onder andere ook om een aantal besparingen door te voeren zodat dit project budgettair haalbaar blijft.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 4.500.000, inclusief BTW (alles inbegrepen) en zal gebeuren met het budget ingeschreven op actie-19/0709-00/2210007.
- Decreet over het lokaal bestuur art. 41
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken,leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018
- Het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
- Het besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2021 inzake de goedkeuring van de selectieleidraad voor het ontwerp van een sportsite met sporthal te Haaltert, opgesteld door Belfius Bank N.V.
Deze beslissing kadert in beleidsdoelstelling 5, actieplan 8, actie 19.1: ontwikkelen van een cultuursite door opwaardering van de bibliotheek en het Warandegebouw om cultuur op één punt samen te brengen en ruimte en ontmoetingsplaats te creëren voor burgers en verenigingen in combinatie met een aantal activiteiten.
| Raming of Bedrag | 4.500.000 euro, inclusief BTW |
| Actie OF Overig beleid | BD5, AP8, A19.1 |
| Jaar Budget Code (JBR) | actie-19/0709-00/2210007 |
artikel 1. goedkeuring te geven aan de aanpassing van de gunningsleidraad, zoals opgemaakt door Belfius Bank N.V., Rogierplein 11, 1210 Brussel.
De drie mondelinge vragen van raadslid J. Schelfhout worden behandeld en beantwoord.
Raadslid Peter De Smet vervoegt de vergadering om 20u20.
De voorzitter sluit de zitting op 21/02/2022 om 20:38.
Namens Gemeenteraad,
Katlijn Copriau
algemeen directeur
Paulette Looze
voorzitter raad